eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 این ده شب که « وَ واعَدنا » می خوانیم ولایت امیر المومنین علیه السلام را ثابت می کند. ماه ذی الحجه، ماه ولایت هست و در جاهای مختلف این ماه، نشانه هایی از حقانیت و ولایت حضرت علی و اهل بیت علیهم السلام وجود دارد.   همین نماز وارد شده در دهه اول این ماه، خودش سند محکمی بر حقانیت ولایت و اعتقاد شیعه هست. آنجایی که در آیه شریفه ی وَ واعدنا ( اعراف ۱۴۲) وقتی حضرت موسی علیه السلام برای مدت کوتاهی( چهل شب) از امّتش دور می شود با این حال برادرش هارون علیه السلام را خلیفه و جانشین خود انتخاب می کند تا مردم بی رهبر نباشند( و قالَ موسی لاخیهِ هارون اخلُفنی فی قَومی... ). حال آیا این آیه و کاری که موسی علیه السلام انجام داد دلیل نمی شود که به طریق اَولی و مهمتر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می خواهد برای همیشه از میان امتش برود، باید جانشینی برای خود برگزیند؟ آری، شیعه اعتقاد دارد که پیامبر اکرم بعد از خود حضرت امیر را جانشین خود معرفی کرد اما غیر شیعه می گویند رسول خدا جانشینی انتخاب نکرد بلکه به مردم واگذار کرد!! به نظرتان طبق این آیه شریفه و عمل حضرت موسی علیه السلام کدام عقیده درست و برحق هست؟ @shiitehistory
🎴این سخن را باید حاضران به غایبان تا برپایی روز رستاخیز برسانند. 13 روز تا غدیر باقیست … ▪️➖•°•💠⚜➖¤¤ 🏮فراز《۴۸》: ✨ مَعاشِرَ النّاسِ، إِنّى قَدْ بَيَّنْتُ لَكُمْ وَ أَفْهَمْتُكُمْ، وَ هذا عَلِىٌ يُفْهِمُكُمْ بَعْدى. أَلا وَ إِنِّى عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتى أَدْعُوكُمْ إِلى مُصافَقَتى عَلى بَيْعَتِهِ وَ الإِقْرارِ بِهِ ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدى. أَلا وَ إِنَّى قَدْ بايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِىٌّ قَدْ بايَعَنى. وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ . إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ ، يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ. فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ ، وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً .… ▪️هان مردمان ! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده ، تفهیم نموده ام ؛ و این علے است که پس از من شما را آگاه مےکند ؛ اینک شما را مےخوانم کہ پس از پایان خطبہ براے انجام بیعت با او و اقرار بہ امامتش ، با من و سپس با او دست دهید ؛ هشدار ! من با خدا بیعت کرده ام و سپس علے با من پیمان بسته است، و اکنون از سوے خداوند عزوجل بر امامت او از شمایان پیمان مےگیرم ؛ "…(اے پیامبر !) آنان که با تو بیعت کنند ، هر آینه با خدا بیعت کرده اند ، دست خدا بر فراز دست آنان است و آن کس که بیعت بشکند ، بہ زیان خود شکستہ و خداوند آن را کہ بر پیمان الاهے وفادار باشد , پاداش بزرگے خواهد داد…" (فتح/۱).… ▪️➖•°•💠⚜➖¤¤ 📣مبلغ غدیر باشیم ! 👁@shiitehistory
۱۳۹۸/۵/۱۷ ۶ ذی‌الحجه ۱۴۴۰ 🌸🌸🌸🌸🌸 ✨ حکمتی از نهج‌البلاغه حضرت علی«ع» 📖 موضوع: . ▫▫▫ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :  مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ . ⭕ امام علیه‌السلام فرمودند: ⬅كسى كه به ياد سفر طولانى باشد خود را مى سازد. ▫▫▫ ‼ نکات : ✅ در اين حديث شريف، به مسافرانى تشبيه شده اند كه به سوى منزلگاه دوردست اما بسيار مرفه و پربركت در حركتند ➖و بايد براى رسيدن به سرمنزل مقصود مركبى راهوار و زاد و توشه اى فراوان آماده سازند و گرنه در وسط راه مى مانند و به نخواهند رسيد.  ✅ نيز مى گويد: «(وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى)؛ زاد و (براى سفر آخرت) برگيريد كه برترين زاد و توشه همان و پرهيزكارى است». ✅ در زُهرى، يكى از سرشناسان اهل سنت از تابعين، امام على بن حسين«ع» را در شبى سرد و بارانى ديدار كرد در حالى كه بر پشت آن حضرت مقدارى آرد بود و حضرت به سويى حركت مى كرد. 🔸زهرى عرض كرد: اى ! اين چيست؟ حضرت فرمود: 🔹قصد دارم و مشغول تهيه زاد و توشه آن و گذاشتن در محل مطمئنى هستم. 🔸زهرى گفت : غلام من اينجاست به شما كمك مى كند. حضرت قبول نكرد. زهرى عرض كرد: خودم آن را برمى دارم و براى شما مى آورم. 🔹«ع» فرمود: من ميل ندارم چيزى كه موجب من و سبب حسن ورودم به مقصد است خودم حمل نكنم، 🔸تو را به خدا سوگند میدهم كه سراغ كار خود بروى و من را رها سازى. زهرى از آن حضرت جدا شد و رفت. 🔹بعد از چند روز امام«ع» را ديد عرض كرد: اى پسر رسول خدا! اثرى از آن سفرى كه فرمودى نمى بينم. 🔸امام«ع» فرمود: آرى اى زهرى. آن گمانى كه كردى (كه منظورم سفر دنياست) درست نبوده است منظورم و آماده شدن براى آن است. آرى. آماده شدن براى وسفر آخرت به وسيله پرهيز از حرام و بذل و در راه خير حاصل مى شود. 📚 حکمت۲۸۰ _ (اعتقادی، اخلاقی) 🙏 ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی. @shiitehistory
۱۳۹۸/۵/۱۸ ۷ ذی‌الحجه ۱۴۴۰ ▪ شهادت امام محمدباقر«ع»_ ۱۱۴ه‍ ق ▪▫▪▫▪ ✨ حکمتی از نهج‌البلاغه حضرت علی«ع» 📖موضوع: . ▫▫▫ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :  لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعَايَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ أَهْلَهَا وَ لَا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ . ⭕ امام علیه‌السلام فرمودند: ⬅ همانند ديدن نيست، زيرا گاهى چشم ها مى نماياند، امّا آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او نمى كند. ▫▫▫ ‼ نکات : ✅ برخلاف آنچه علماى حسّى و تجربى مى پندارند هميشه حسّ و تجربه صحيح ترين را در اختيار انسان نمى گذارد؛ حسّ را بسيارى از دانشمندان جمع آورى كرده اند كه ليست بزرگى را تشكيل مى دهد. ➖ مثال ساده آن را در زندگى روزانه خود مى بينيم : در انتهاى خيابانى كه دو طرف آن را درخت پوشانده است مى ايستيم و نگاه به طول خيابان مى كنيم احساس مىكنيم درخت ها هرچه از ما دورتر مى شوند به هم نزديك تر مى گردند و فاصله آنها پيوسته كم مى شود در حالى كه مى دانيم اين فقط است. ✅ هنگامى كه چشم كه مهم ترين حسّ ماست داراى خطاهاى فراوان است چگونه مى توانيم به ساير حواس خود صددرصد كنيم؟ ➖اگر بخواهيم خطاى حواس را در گوش و حس لامسه و چشيدن و بوييدن نقل كنيم يك كتاب مى شود، به همين دليل ما بايد پيوسته خطاهاى حس را از طريق اصلاح كنيم. مبادا خطاهاى حسى، ما را به كارهايى كه خلاف وظيفه و مسئوليت ما و بكشاند. درست است كه عقل نيز گاه خطا مى كند و انسان، نيست؛ ولى به هر حال وسيله خوبى براى اصلاح خطاهاى حس محسوب میشود. ✅ فراموش نكنيم اين سخن را زمانی امام«ع» بيان كرد كه هنوز مربوط به خطاى حواس چندان مطرح نبود. از سوى ديگر آنها كه تمام بر حس است نبايد فراموش كنند كه حس هميشه امور پراكنده اى را در مى گذارد، ➕اين عقل است كه از آنها يك كلى و علمى مى سازد كه در موارد مشابه قابل استدلال است، ➖بنابراين هرگز نبايد به دليل اينكه عقل هم خطاپذير است آن را دانست و تمام توجه خود را به حس معطوف داشت كه تا عقل، پشتيبان حس نباشد هيچ مشكلى حل نمى شود و هيچ به وجود نمى آيد. ✔ تمام داروهايى كه براى بيمارى هاى مختلف مى شود نتيجه آزمايش هايى است كه نخست روى حيوانات وسپس تعدادى از انسانها انجام داده اند، آنگاه از مجموع اين هاى پراكنده، قانونى كلى استنتاج مى گردد. ✅از اين كلام حكيمانه مى توان نتيجه گرفت كه هرگز نبايد به كار شعبده بازان و دلخوش كرد و فريب كارهاى آنها را خورد، هر چند با حسّ خود، كار خارق العاده اى از آنها ببينيم. هنگامى كه اعمال آنها را با نيّت هاى سوء و در كنار هم قرار مى دهيم اينجاست كه عقل ما حسّ ما را تكميل مى كند. ✅يا هنگامى كه مى بينيم قرآنها را بر سر نيزه كرده و دم از داورى قرآن مى زند در حالى كه آثار سوء نيت و از سابقه آنها كاملا هويداست بايد به حكم عقل تن دَر دهيم و آن را يك نيرنگ بناميم. 📌در هر حال اين گفتار حكيمانه مى تواند سرچشمه نتيجه گيرى هاى مختلف در اخلاقى و سياسى و اجتماعى و علمى گردد. 📚 حکمت۲۸۱ _ ( علمی ) 🙏ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی. @shiitehistory
بسم الله الرحمن الرحیم یا ابا جعفر یا محمدبن علی ایها الباقر یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقه ‌‌‌‌‌.....یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله ضمن عرص تسلیت شهادت امام باقر ع مختصری ذر مو.رد زندگانی امام محمد باقر ع مطالبی عرض ارائه میدهم
امام باقر ع در حادثه خونبار کربلا ۴ ساله بود ،و شاهد شهادت جد اطهر و عموها و شهدای کریلا ونیز مصیبت های پدرش، وعمه اس زینب س و اسارت در کوفه وشام بود امام باقر ع: من ۴ ساله بودم که جدم حسین ع کشته شد ، و شهادت وی و یارانش وانچه برما گذشت را به یاد دارم ۲
درمورد اشنایی با زندگانی امام محمد باقر ع ولادت ان حضرت در سوم صفر سال ۵۷ هجری در مدینه ،مادر بزرگوارش ام عبدالله ،دختر امام حسن ع میباشد مادر امام باقر ع از جانب پدر به نسل لمام حسین ع و از حانب مادر به امام حسن ع ،در واقع از از دوسو به علی ع و فاطمه زهرا س منسوب بود ۱
امام باقر ع راستکوترین،خوش روترین ،فداکارترین مردم بود در زیر افتاب داغ کشاورزی می کرد، روزی مردی به امام ع گفت ,در این گرما در طلب دنیا هستی؟ اگر مرگ فرا رسد چه می کنی؟ امام باقر ع فرمود: درحال اطاعت و فرمانبرداری خدا نیاز خود را ب آورده می کنم، ۴
2⃣بعد سیاسی تصور سیاسی بودن امام ع کمتر مورد توجه است به دو نمونه از حرکت سیاسی اما باقر ع اشاره می کنم ✳️نمونه اول- عبد الغفاربن قاسم به امام باقر ع گفت قرار است با دربار ابراهیم بن ولید (حاکم) همکاری کنم، چون نیاز دارم امام باقر ع اورا منع کرد ،وفرمود : نگاه به اینها (حکومت ظلم) گناه کبیره، خانه اشان اتش است و فرم.د اگر همکاری با ظالم بکنی ۳ اثر منفی دارد ۱- زیاد شدن محبت دنیا ۲- فراموشی معاد و فراموشی خودت ۳- کم شدن رضای الهی 👇👇👇👇👇👇 ۶
امام محمد باقر ع القاب هادی و شاکر و کنیه ابوجعفر نیز داشت باقر =شکافنده ،امام پنجم ع باقرالعلوم بود بیشتر احکام دین توسط فقها،وبزرگان از امام باقر ع نقل شده است امام باقر ع در تفسیر قران،کلام احکام سر امد روزگار بود و در مناظرات با بزرگان مکاتب و ادیان گوناگون ،غالب و اثر گذار بود ، ۳
✳️نمونه دوم از حرکت سیاسی امام باقر ع عمربن عبدالعزیز از خلفای بنی امیه که دوسال خلافت کرد ،،البته خدماتی چون: منع نگارش حدیث ومنع سب علی ع در منابر در کارنامه اش هست ✅با راهنمایی و نصیحت امام باقر ع مبنی بر غاصب نبودن خلیفه ،و غصب فدک توسط خلفای قبل و.‌.. عبدالعزیز همانجا فدک ( که حق فاطمه زهرا س بود) را به امام باقر ع واگذار کرد این کار بزرگ سیاسی امام باقر ع بود ۷
3⃣بعد اجتماعی حاکمیت ال مروان برجامعه اسلامی سبب بی عدالتی ،جهالت،ونادانی وفساد اخلاقی شده بود عیاشی و خوشگذرانی همه جا را گرفته بود دوشهر مکه و مدینه مرکز تجمل پرستی ،قمار و....رواج داشت امام باقر طی ۱۹ سال امامت خود ،با سلیمان بن عبدالملک،عمربن عبدالعزیز ،یزیدبن عبدالملک همزمان بود ، در ده سال اول خلفا،خیلی مانع امام ع نشدند امام باقر ع ارتباطات گسترده و خوبی با مردم و بزرگان وطوایف و..بر قرار کرد و موجب قدرت بیشتر شیعیان شد 👇👇👇👇 ۸