eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 این ده شب که « وَ واعَدنا » می خوانیم ولایت امیر المومنین علیه السلام را ثابت می کند. ماه ذی الحجه، ماه ولایت هست و در جاهای مختلف این ماه، نشانه هایی از حقانیت و ولایت حضرت علی و اهل بیت علیهم السلام وجود دارد.   همین نماز وارد شده در دهه اول این ماه، خودش سند محکمی بر حقانیت ولایت و اعتقاد شیعه هست. آنجایی که در آیه شریفه ی وَ واعدنا ( اعراف ۱۴۲) وقتی حضرت موسی علیه السلام برای مدت کوتاهی( چهل شب) از امّتش دور می شود با این حال برادرش هارون علیه السلام را خلیفه و جانشین خود انتخاب می کند تا مردم بی رهبر نباشند( و قالَ موسی لاخیهِ هارون اخلُفنی فی قَومی... ). حال آیا این آیه و کاری که موسی علیه السلام انجام داد دلیل نمی شود که به طریق اَولی و مهمتر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می خواهد برای همیشه از میان امتش برود، باید جانشینی برای خود برگزیند؟ آری، شیعه اعتقاد دارد که پیامبر اکرم بعد از خود حضرت امیر را جانشین خود معرفی کرد اما غیر شیعه می گویند رسول خدا جانشینی انتخاب نکرد بلکه به مردم واگذار کرد!! به نظرتان طبق این آیه شریفه و عمل حضرت موسی علیه السلام کدام عقیده درست و برحق هست؟ @shiitehistory
🎴این سخن را باید حاضران به غایبان تا برپایی روز رستاخیز برسانند. 13 روز تا غدیر باقیست … ▪️➖•°•💠⚜➖¤¤ 🏮فراز《۴۸》: ✨ مَعاشِرَ النّاسِ، إِنّى قَدْ بَيَّنْتُ لَكُمْ وَ أَفْهَمْتُكُمْ، وَ هذا عَلِىٌ يُفْهِمُكُمْ بَعْدى. أَلا وَ إِنِّى عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتى أَدْعُوكُمْ إِلى مُصافَقَتى عَلى بَيْعَتِهِ وَ الإِقْرارِ بِهِ ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدى. أَلا وَ إِنَّى قَدْ بايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِىٌّ قَدْ بايَعَنى. وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ . إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ ، يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ. فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ ، وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً .… ▪️هان مردمان ! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده ، تفهیم نموده ام ؛ و این علے است که پس از من شما را آگاه مےکند ؛ اینک شما را مےخوانم کہ پس از پایان خطبہ براے انجام بیعت با او و اقرار بہ امامتش ، با من و سپس با او دست دهید ؛ هشدار ! من با خدا بیعت کرده ام و سپس علے با من پیمان بسته است، و اکنون از سوے خداوند عزوجل بر امامت او از شمایان پیمان مےگیرم ؛ "…(اے پیامبر !) آنان که با تو بیعت کنند ، هر آینه با خدا بیعت کرده اند ، دست خدا بر فراز دست آنان است و آن کس که بیعت بشکند ، بہ زیان خود شکستہ و خداوند آن را کہ بر پیمان الاهے وفادار باشد , پاداش بزرگے خواهد داد…" (فتح/۱).… ▪️➖•°•💠⚜➖¤¤ 📣مبلغ غدیر باشیم ! 👁@shiitehistory
۱۳۹۸/۵/۱۷ ۶ ذی‌الحجه ۱۴۴۰ 🌸🌸🌸🌸🌸 ✨ حکمتی از نهج‌البلاغه حضرت علی«ع» 📖 موضوع: . ▫▫▫ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :  مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ . ⭕ امام علیه‌السلام فرمودند: ⬅كسى كه به ياد سفر طولانى باشد خود را مى سازد. ▫▫▫ ‼ نکات : ✅ در اين حديث شريف، به مسافرانى تشبيه شده اند كه به سوى منزلگاه دوردست اما بسيار مرفه و پربركت در حركتند ➖و بايد براى رسيدن به سرمنزل مقصود مركبى راهوار و زاد و توشه اى فراوان آماده سازند و گرنه در وسط راه مى مانند و به نخواهند رسيد.  ✅ نيز مى گويد: «(وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى)؛ زاد و (براى سفر آخرت) برگيريد كه برترين زاد و توشه همان و پرهيزكارى است». ✅ در زُهرى، يكى از سرشناسان اهل سنت از تابعين، امام على بن حسين«ع» را در شبى سرد و بارانى ديدار كرد در حالى كه بر پشت آن حضرت مقدارى آرد بود و حضرت به سويى حركت مى كرد. 🔸زهرى عرض كرد: اى ! اين چيست؟ حضرت فرمود: 🔹قصد دارم و مشغول تهيه زاد و توشه آن و گذاشتن در محل مطمئنى هستم. 🔸زهرى گفت : غلام من اينجاست به شما كمك مى كند. حضرت قبول نكرد. زهرى عرض كرد: خودم آن را برمى دارم و براى شما مى آورم. 🔹«ع» فرمود: من ميل ندارم چيزى كه موجب من و سبب حسن ورودم به مقصد است خودم حمل نكنم، 🔸تو را به خدا سوگند میدهم كه سراغ كار خود بروى و من را رها سازى. زهرى از آن حضرت جدا شد و رفت. 🔹بعد از چند روز امام«ع» را ديد عرض كرد: اى پسر رسول خدا! اثرى از آن سفرى كه فرمودى نمى بينم. 🔸امام«ع» فرمود: آرى اى زهرى. آن گمانى كه كردى (كه منظورم سفر دنياست) درست نبوده است منظورم و آماده شدن براى آن است. آرى. آماده شدن براى وسفر آخرت به وسيله پرهيز از حرام و بذل و در راه خير حاصل مى شود. 📚 حکمت۲۸۰ _ (اعتقادی، اخلاقی) 🙏 ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی. @shiitehistory
۱۳۹۸/۵/۱۸ ۷ ذی‌الحجه ۱۴۴۰ ▪ شهادت امام محمدباقر«ع»_ ۱۱۴ه‍ ق ▪▫▪▫▪ ✨ حکمتی از نهج‌البلاغه حضرت علی«ع» 📖موضوع: . ▫▫▫ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :  لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعَايَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ أَهْلَهَا وَ لَا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ . ⭕ امام علیه‌السلام فرمودند: ⬅ همانند ديدن نيست، زيرا گاهى چشم ها مى نماياند، امّا آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او نمى كند. ▫▫▫ ‼ نکات : ✅ برخلاف آنچه علماى حسّى و تجربى مى پندارند هميشه حسّ و تجربه صحيح ترين را در اختيار انسان نمى گذارد؛ حسّ را بسيارى از دانشمندان جمع آورى كرده اند كه ليست بزرگى را تشكيل مى دهد. ➖ مثال ساده آن را در زندگى روزانه خود مى بينيم : در انتهاى خيابانى كه دو طرف آن را درخت پوشانده است مى ايستيم و نگاه به طول خيابان مى كنيم احساس مىكنيم درخت ها هرچه از ما دورتر مى شوند به هم نزديك تر مى گردند و فاصله آنها پيوسته كم مى شود در حالى كه مى دانيم اين فقط است. ✅ هنگامى كه چشم كه مهم ترين حسّ ماست داراى خطاهاى فراوان است چگونه مى توانيم به ساير حواس خود صددرصد كنيم؟ ➖اگر بخواهيم خطاى حواس را در گوش و حس لامسه و چشيدن و بوييدن نقل كنيم يك كتاب مى شود، به همين دليل ما بايد پيوسته خطاهاى حس را از طريق اصلاح كنيم. مبادا خطاهاى حسى، ما را به كارهايى كه خلاف وظيفه و مسئوليت ما و بكشاند. درست است كه عقل نيز گاه خطا مى كند و انسان، نيست؛ ولى به هر حال وسيله خوبى براى اصلاح خطاهاى حس محسوب میشود. ✅ فراموش نكنيم اين سخن را زمانی امام«ع» بيان كرد كه هنوز مربوط به خطاى حواس چندان مطرح نبود. از سوى ديگر آنها كه تمام بر حس است نبايد فراموش كنند كه حس هميشه امور پراكنده اى را در مى گذارد، ➕اين عقل است كه از آنها يك كلى و علمى مى سازد كه در موارد مشابه قابل استدلال است، ➖بنابراين هرگز نبايد به دليل اينكه عقل هم خطاپذير است آن را دانست و تمام توجه خود را به حس معطوف داشت كه تا عقل، پشتيبان حس نباشد هيچ مشكلى حل نمى شود و هيچ به وجود نمى آيد. ✔ تمام داروهايى كه براى بيمارى هاى مختلف مى شود نتيجه آزمايش هايى است كه نخست روى حيوانات وسپس تعدادى از انسانها انجام داده اند، آنگاه از مجموع اين هاى پراكنده، قانونى كلى استنتاج مى گردد. ✅از اين كلام حكيمانه مى توان نتيجه گرفت كه هرگز نبايد به كار شعبده بازان و دلخوش كرد و فريب كارهاى آنها را خورد، هر چند با حسّ خود، كار خارق العاده اى از آنها ببينيم. هنگامى كه اعمال آنها را با نيّت هاى سوء و در كنار هم قرار مى دهيم اينجاست كه عقل ما حسّ ما را تكميل مى كند. ✅يا هنگامى كه مى بينيم قرآنها را بر سر نيزه كرده و دم از داورى قرآن مى زند در حالى كه آثار سوء نيت و از سابقه آنها كاملا هويداست بايد به حكم عقل تن دَر دهيم و آن را يك نيرنگ بناميم. 📌در هر حال اين گفتار حكيمانه مى تواند سرچشمه نتيجه گيرى هاى مختلف در اخلاقى و سياسى و اجتماعى و علمى گردد. 📚 حکمت۲۸۱ _ ( علمی ) 🙏ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی. @shiitehistory
بسم الله الرحمن الرحیم یا ابا جعفر یا محمدبن علی ایها الباقر یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقه ‌‌‌‌‌.....یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله ضمن عرص تسلیت شهادت امام باقر ع مختصری ذر مو.رد زندگانی امام محمد باقر ع مطالبی عرض ارائه میدهم
امام باقر ع در حادثه خونبار کربلا ۴ ساله بود ،و شاهد شهادت جد اطهر و عموها و شهدای کریلا ونیز مصیبت های پدرش، وعمه اس زینب س و اسارت در کوفه وشام بود امام باقر ع: من ۴ ساله بودم که جدم حسین ع کشته شد ، و شهادت وی و یارانش وانچه برما گذشت را به یاد دارم ۲
درمورد اشنایی با زندگانی امام محمد باقر ع ولادت ان حضرت در سوم صفر سال ۵۷ هجری در مدینه ،مادر بزرگوارش ام عبدالله ،دختر امام حسن ع میباشد مادر امام باقر ع از جانب پدر به نسل لمام حسین ع و از حانب مادر به امام حسن ع ،در واقع از از دوسو به علی ع و فاطمه زهرا س منسوب بود ۱
امام باقر ع راستکوترین،خوش روترین ،فداکارترین مردم بود در زیر افتاب داغ کشاورزی می کرد، روزی مردی به امام ع گفت ,در این گرما در طلب دنیا هستی؟ اگر مرگ فرا رسد چه می کنی؟ امام باقر ع فرمود: درحال اطاعت و فرمانبرداری خدا نیاز خود را ب آورده می کنم، ۴
2⃣بعد سیاسی تصور سیاسی بودن امام ع کمتر مورد توجه است به دو نمونه از حرکت سیاسی اما باقر ع اشاره می کنم ✳️نمونه اول- عبد الغفاربن قاسم به امام باقر ع گفت قرار است با دربار ابراهیم بن ولید (حاکم) همکاری کنم، چون نیاز دارم امام باقر ع اورا منع کرد ،وفرمود : نگاه به اینها (حکومت ظلم) گناه کبیره، خانه اشان اتش است و فرم.د اگر همکاری با ظالم بکنی ۳ اثر منفی دارد ۱- زیاد شدن محبت دنیا ۲- فراموشی معاد و فراموشی خودت ۳- کم شدن رضای الهی 👇👇👇👇👇👇 ۶
امام محمد باقر ع القاب هادی و شاکر و کنیه ابوجعفر نیز داشت باقر =شکافنده ،امام پنجم ع باقرالعلوم بود بیشتر احکام دین توسط فقها،وبزرگان از امام باقر ع نقل شده است امام باقر ع در تفسیر قران،کلام احکام سر امد روزگار بود و در مناظرات با بزرگان مکاتب و ادیان گوناگون ،غالب و اثر گذار بود ، ۳
✳️نمونه دوم از حرکت سیاسی امام باقر ع عمربن عبدالعزیز از خلفای بنی امیه که دوسال خلافت کرد ،،البته خدماتی چون: منع نگارش حدیث ومنع سب علی ع در منابر در کارنامه اش هست ✅با راهنمایی و نصیحت امام باقر ع مبنی بر غاصب نبودن خلیفه ،و غصب فدک توسط خلفای قبل و.‌.. عبدالعزیز همانجا فدک ( که حق فاطمه زهرا س بود) را به امام باقر ع واگذار کرد این کار بزرگ سیاسی امام باقر ع بود ۷
3⃣بعد اجتماعی حاکمیت ال مروان برجامعه اسلامی سبب بی عدالتی ،جهالت،ونادانی وفساد اخلاقی شده بود عیاشی و خوشگذرانی همه جا را گرفته بود دوشهر مکه و مدینه مرکز تجمل پرستی ،قمار و....رواج داشت امام باقر طی ۱۹ سال امامت خود ،با سلیمان بن عبدالملک،عمربن عبدالعزیز ،یزیدبن عبدالملک همزمان بود ، در ده سال اول خلفا،خیلی مانع امام ع نشدند امام باقر ع ارتباطات گسترده و خوبی با مردم و بزرگان وطوایف و..بر قرار کرد و موجب قدرت بیشتر شیعیان شد 👇👇👇👇 ۸
۹ سال اخر دوران امامت امام باقر ع همزمان با خلافت هشام بن عبدالملک شد او بسیار، سخت دل، ستمگر ،بخیل ،و درشت خو بود امام ع سختی های زیادی متحنل شد ، هشام با امام باقر ع بد رفتاری کرد،اورا زندان انداخت امام ع برای حفظ جان شیعیان دستور تقیه صادر فرمودند تا تشیع از حوادث هولناک به سلامت عبور کند ۹
✳️علت تقیه و فواید آن✳️ ✅ان حضرت با استفاده لز تقیه به باز سازی و گسترش تشیع پرداخت ✅برادرش زید را از قیام منع کرد و به او کفت: از خدا بترس که در کوفه به دار اویخته خواهی شد ✅با رعایت تقیه به تربیت شیعیان پرداخت و در حو خفقان کارهای بزرگ فرهنگی و اجتماعی زیادی انجام داد از ادعای امامت نیز کوتاه نیامد ۱۰
✳️نقش امام باقر ع در خنثی نمودن تهدید امپراطور روم شرقی امپراطور روم عبدالملک مروان را تهدید کرد اثار اسلامی از روی سکه حذف شود خلیفه با مشورت و راهنمایی امام باقر ع سکه جدید با نقش سوره توحید و نام پیامبر ص ضرب، کرد وتهدید امپراطور روم خنثی شد ۱۱
🅾۵ گروه فرهنگی منحرف ضد شیعه🅾 1⃣یهودیان تازه مسلمان شده برای انحراف در مبانی اصیل اسلامی تلاش زیادی میکردند، آنان با روایات ساختگی و دروغ در باره پیامبران ع ، اکاذیب زیادی در محافل علمی منتشر می کردند وبرخی مردم ساده لوح روایات را در اثار خود می نوشتند و تحریف میکردند امام باقر ع مقابل انان می ایستاد ۱۴
ابعاد امام باقر ع در ۴ مورد عبادی-- سیاسی- علمی- اجتماعی 1⃣بعد عبادی امام باقر ع دائم الذکر بود ،موقع راه رفتن ، غذا خوردن ،در نماز شب ،ارتباط با خدا همه فعالیت امام باقر ع در رابطه بامردم، ورخورد با دشمن همه اش متوجه خدا بود در زیارت جامعه کبیره ، می خو.انیم الی الله تدعون همه چیز برای خدا ست، دعوت دیگران برای فقط خدا ، نه چیز دیگر هر پیشرفتی از عبادت است، پیشرفت های دنیوی و مادی و...بدون عبادت ،عاقبت خیر در ان نیست لذا یکی لز ابعاد تربیتی و عملی امام عبادت و مشی عبادی ان حضرت بود ۵
🅾امامت ستون اسلام است🅾 همه ستون های دین بر گرد ستون عمده اسلام یعنی امامت گرد امده اند ✅یکی از خیانت های خلفای اموی تلاش در جهت حذف اصل امامت در جامعه بود که موفق نشدند خصوصا در زمان امام باقر ع نقش امامت در جامعه قوی تر شد امام باقر ع در احیای نهضت علمی و فرهنگی شیعه ،با جریان های فکری و مذهبی انحرافی روبرو بود ، که همه اشان دشمن اسلام علوی و شیعه بودند ۱۳
4⃣بعد علمی و فرهنگی امام باقر ع فعالیت گسترده ای در تعلیم قرآن ،احکام فقه حدیث ،نفسیر قران در مسجد النبی ص پر داختند ✅افراد مختلف و روسای مذاهب از دور و نزدیک به اموزش دین می پرداختند ✅حضرت به شماری از اهالی خراسان و ذیگر ممالک مناسک حج اموزش دادند امام باقر ع با بر گزاری جلسات علمی ،مقام اهل بیت ع را تبیین نمود و بنیان فکری مکتب تشیع را پایه گذاری کرد ۱۲
2⃣فعالیت های فرهنگی غلات : فزصت طلبانی که احادیث امامان ع را غلو امیز نشر می دادند ، امامان را به الوهیت ، و.....نسبت می دادند 3⃣عقاید انحرافی مرجئه مرجئه گروهی بودند که گناه مسلمانان را محکوم نمی کردند می گفتند حکم کناه مربوط به قیامت است واجیات عملی اسلام را تحقیر می کردند، و با امویان همسو بودند، امام باقر ع گروه مرجئه را کافر میدانستند ۱۵
🅾اثار علمی امام باقر ع 1⃣روایات امام باقر ع روایاتی را که از اهل بیت ع روایت شده بود می پریرفت در کتب اهل سنت همچون احمدبن حنبل و مالک بن انس ،در کتب اربعه شیعه روایات زیادی از ان حضرت نقل شده است 2⃣کتاب تفسیر این کتاب را ابوالجارود زیادبن منذر از یاران کوفی ان حضرت نقل کرده ۱۸
4⃣عقاید خوارح خوارج گزوهی مقدس مآب پ نادان بودند، که یعد از شهادت علی ع فتنه های زیادی بر پا کردند امام باقر ع خولرج را رسوا می کردند 5⃣گروه کیسانیه این گروه از پیروان محمدبن حنفیه وپسرش هاشم بودند ابوعمره کیسان فرمانده محاقظان مختار بود پیروان کیسانیه مردم را به مقابله با امام باقر ع دعوت می کزدند امام با همه منحرفان مقابله و شیعیان را هدایت می کرد ۱۶
🅾شاگردان امام باقر ع امام باقر ع شاگردان زیادی که اسامی ۴۶۷ نفر انان در تاریخ ذکر شده از معروف های انها زرارة بن اعین ،ابپ بصیر مرادی ،بریدبن معاویه عجلی و محمدبن ثقفی بودند که امام صادق ع در مورد آنان فرموده اند : والسابقون السابقون اولئک المقربون سوره واقعه ،۱۰:؟۱۱ ۱۷
امام باقر مظلوم ع در ۷ ذی الحجه یعنی امروز در سن ۵۷ سالگی به دستور هشام بن عبدالملک مسموم و به شهادت رسید ودر قبرستان بقیع مظلومانه کنار پدر و جد اطهرش امام حسن ع به خاک سپرده شد ،و پسرش امام صادق هم در بقیع دفن گردید از غربت امام باقر ع همین بس که مرقد شریفش گنبد و بارکاه و زائر ندارد خدایا با نابودی ال سعود و وهابیت ملعون ،مرقد امامان مظلوم بقیع را برای زائران ازاد کن خدایا به شیعیان قدرت عطا فرما مرقد ائمه بقیع همچون ،سایر امامان گنبد و بارگاه و زیارتگاه بسازند ۱۹ والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
هدایت شده از اسلامی
فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) ، را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. 🌴〰〰〰🌴〰〰〰
آیا تبلیغ_غدیر واجب است؟ 🔵رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در روز_غدیر بعد از اعلام وصایت و ولایت و خلافت و جانشینیِ بلافصل امیرالمومنین علیه‌السلام امر کردند که: ... پس حتما، حاضرین👈 به غائبین، و پدران👈 به فرزندانشان، این امر مهم را تا روز_قیامت ابلاغ کنند امر_پیامبر هم به تصریح قرآن، برهر مسلمانی واجب است پ.ن: 👈اگر پیامبر نمی‌فرمود تا روز_قیامت ممکن‌بود بعضی‌بگویند: این امر_پیامبر برای کسانی‌ست‌که آنجا حضور داشتن! اما همین‌جمله: 👈تا روز_قیامت👉 تبلیغ_غدیر را بر همگان واجب کرده است یعنی مثل نماز، مثل روزه‌ی ماه رمضان واجب است و ترک واجب عقوبت دارد حال‌ما برای تبلیغ_غدیر چه کرده‌ایم؟ @shiitehistory
ميان كوچه ها مرد غريبي به لب دارد نواي يا حبيبي به لب ذكر و به ديده اشك دارد به ديوار غريبي سر گذارد دلش پر از هياهوي غريبي غمش كرده سيه روي غريبي تك و تنها ميان شهر كوفه زده غربت به قلب او شكوفه بگويد با دل پر خون و پر درد حسين فاطمه برگرد برگرد در اين كوفه نشاني از وفا نيست كسي اينجا طرفدار شما نيست كسي اينجا سراغت را نگيرد مگر مسلم براي تو بميرد ميان كوچه ها تنهاي تنها پريشانم برايت يابن زهرا ميا كوفه كه اينجا شهر كينه است تمام كوچه هايش چون مدينه است ميان خانه ها راهم ندادند جواب ناله و آهم ندادند همه مهمان نوازي شان به سنگ است تمام كوچه هايش تار و تنگ است ميا كوفه كه پر از خصم باشد در اينجا سر بريدن رسم باشد ميا كوفه كه شهري بي فروغ است دكان نيزه سازي شان شلوغ است سفيرت را نمي خواهند برگرد مرا بنگر اسير بند برگرد لبم خوني و دندانم شكسته دو دستم را عدو در كوچه بسته شده پاره ز نيزه جامۀ من ز سر برداشتند عمامۀ من در اينجا هيچكس حامي ما نيست كسي با تو در اينجا هم نوا نيست ولي با اينهمه تنهائي و غم نياوردم به ابرو لحظه اي خم روم بر پاي دار خويش سرمست اگر خشنود مي گردي تو عشق است پريشانم پريشان و پشیمان چرا گفتم بيا كوفه حسين جان @shiitehistory
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 حرکت کاروان سیدالشهدا علیه السلام از مکه به کربلا شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین روی دل با کاروان کربلا دارد حسین از حریم کعبه ی جدش به اشکی شست دست مروه پشت سر نهاد، اما صفا دارد حسین می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم بیش ازین ها حرمت کوی منا دارد حسین پیش رو راه دیار نیستی، کافیش نیست اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین بس که محمل ها رود منزل به منزل با شتاب کس نمی داند عروسی یا عزا دارد حسین رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند تا به جایی که کفن از بوریا دارد حسین بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب ورنه این بی حرمتی ها کی روا دارد حسین سروران، پروانگان شمع رخسارش ولی چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین سر به قاچ زین نهاده، راه پیمای عراق می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین او وفای عهد را با سر کند سودا ولی خون به دل از کوفیان بی وفا دارد حسین دشمنانش بی امان و دوستانش بی وفا با کدامین سر کند، مشکل دوتا دارد حسین سیرت آل علی با سرنوشت کربلاست هر زمان از ما،یکی صورت نما دارد حسین آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین دشمنش هم آب می بندد به روی اهل بیت داوری بین با چه قومی بی حیا دارد حسین بعد ازینش صحنه ها و پرده ها اشکست و خون دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ای گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین اشک خونین گو بیا بنشین به چشم شهریار کاندرین گوشه عزایی بی ریا دارد حسین @shiitehistory