هو حکیم
پس از خواندن نظر کاتوزیان یک نکته برایم پر رنگ تر شد آیا جامعه ایران گذر فئودال به سمت طبقه برژوا و سرمایه داری را سپری کرده است؟آیا برساخت های محیطی اجتماعی ما جلوی این روند را گرفتند تا زیست وارداتی شبه مدرنیتی سرمایه سالارانه را داشته باشیم ؟
قطعا این کتاب پاسخ این سوال را در بر خواهد داشت.از خودیاری ، دگر یاری و همیاری و زیست و دیالکتیک تعاون میان ایرانیان در زمان گذشته هرگز سرمایه سالاری به دست نخواهد آمد و به قول شهید مطهری چه اشتباه عجیبی فقهان ما کردند که سرمایه داری را با تجارت یکی دانستند.
از نحوه چینش صنوف و خودداری در فروش کارگاه ها که جلوی گسترش انباشت سرمایه و طبقه برژوا را گرفت و حتی حکم تربیتی در فتوت نامه ها داشتند که اخوان صفا در جزوات خود به اخلاق عملی در آنها اشاره می کردند تا مسئله رانت علم و دانش و منابع طبیعی که شهید مطهری به جهت منفعت رساندن به جامعه آن را مختص قاعده فقهی سلطنت (تسلیط) می دانست و برای جامعه مسلمین در آن حقی قائل بود (انفال ، بیع و...).تا پرداخت خمس علم که از مالکیت دانش جلوگیری میکرد و آن را مختص تمام مسلمین می دانست(بیشتر شبیه مکتب نیوکنزیا بود تا مکتب نئوکلاسیک) تا زیر ساخت های گسترده مویرگی در زمان قدیم که با توسعه شهر ها سبب به وجود آمدن بحران هایی مانند مناطق حاشیه نشین و کمبود آب شدند ...
حال آیا به علت ناپایداری در انباشت و طبقه برژوا و علل اقلیمی سرمایه داری در ایران روند طبیعی طی نکرد یا مسائل زیر ساخت فرهنگی مثل فرهنگ یاریگری و اسلامی جلوی آن را گرفت؟
هدایت شده از خرمشهر اقتصادی
ahjIQ-خلاصه-17-صفحه-انداختن-نردبان.pdf
223.9K
خلاصه کتاب انداختن نردبان اثر چانگ
خلاصه، مختصر، مفید!👌
#نه_به_نئولیبرالیسم
https://eitaa.com/khorramshahr_eqtesadi
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیتالله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال
⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921
#تصمیمسازی
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔰 خدای سرمایهداری چطور اختراع شد؟
این ویدیو #زیرنویس_فارسی دارد...
💭 کاری از Plastic Pills
📍تماشا در آپارات:
📺 aparat.com/v/yLkzX
🆔@social_theory
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
نیلی و درودیان.mp3
47.29M
🔺مناظره فرهاد نیلی و حسین درودیان با موضوع حکمرانی بانک
۲۳ آبان ۱۴۰۱
#بشنوید
@shiveh_tv4
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
فلسفه_برنارد_مندویل-دکترعلی_حقی.pdf
543.2K
رمان منظوم «افسانه زنبورها»
اثر ادوارد مندویل
این روزها که سخن از آزادی به مثابه یک ایدئولوژِی و جایگزینی برای رویاپردازی اتوپیایی و برنامه ریزی برای پیشرفت و انتخاب هدف و غایت برای زندگی بسیار رایج است، خواندن این رمان منظوم از مندویل که غالب متفکرین عصر روشنگری را تحت تاثیر خود قرار داده بود یک کار مهم باشد.
خط اصلی جهان مدرن، هیچگاه از رویای مندویل که صفات رذیله فردی همان فضائل اجتماعی هستند فاصله نگرفت و هنوز هم این اصل فلسفه اخلاقی بیش از بقیه رقبایش طرفدار دارد. اما واقعیت این است که غرب هرچقدر بیشتر به این کندوی زنبوران خودخواه شبیه میشود، اما به ثمراتی که کندوی افسانه ای مندویل رسیده بود نمی رسد.
@social_theory
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔸 صاحب نظریه «پولپاشی»؛ یکی از برندگان جایزه نوبل ۲۰۲۲
🔰 بن برنانکی، دایموند و دیبویگ به صورت مشترک جایزه نوبل اقتصادی سال ۲۰۲۲ را دریافت کردند که نشان دهنده تلاش آکادمی نوبل برای یافتن راهی از مسیر بانکداری دولتی برای حل بحرانهای مالی جهان است.
🔹 بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو، اقتصاددان و سیاستمدار آمریکایی است که در رزومهاش علاوه بر فعالیتهای گسترده آموزشی و دانشگاهی، ریاست فدرال رزرو در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ به چشم میخورد.
✳️ بن برنانکی فارغالتحصیل دانشگاه هاروارد بوده و دکترای خود را از دانشگاه امایتی و در رشته اقتصاد گرفته است. او یکی از چهرههای برجسته اقتصادی جهان در حل بحرانهای مالی دهه ۲۰۰۰ میلادی است و نشانهای فراوانی در حوزه اقتصاد دارد که نشان شخصیت سال ۲۰۰۹ در حوزه اقتصاد یکی از آنهاست.
✅ برنانکی در ایران با کتاب «شجاعت عمل» شناخته میشود؛ روایتی از چالشهای سیاستگذاری پولی و مالی آمریکا در بحرانهای مالی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹٫ او در مقام ریاست فدرال رزرو توانست با انتخاب یک واکنش متفاوت نسبت به سیاستهای پولی دولت آمریکا، در مسیر مهار این بحران قدم بردارد، اگرچه این سیاست به عنوان «پولپاشی» دولتی تعبیر شد و مورد انتقاد نیز قرار گرفت. بن برنانکی با نوشتن این کتاب سعی در پاسخ به انتقادها دارد.
💠 اندیشکده قصد در پژوهشها و کرسیهای نظریهپردازیهای مختلف به این مقوله به ویژه در دوران کرونا بر خلاف جریان لیبرال و متعارف پرداخت. مطلب آقای احسان ولدان در سال ۱۳۹۹ نمونهای از آن است:
📌http://public.qasd.ir/articles/516
#پولپاشی
🆔 @QasdWay
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش اول
بسمه تعالی
سیدمحمدرضا رضی بهابادی
با عرض ادب و احترام
جای جای متن جناب آقای دکتر رحمانی درباره آدام اسمیت محل خدشه و اشکال است.
فرمایشات ایشان که از اساتید اقتصاد در ایران هستند، فرصتی است برای کندوکاو پشت پردههای تاریخ اقتصاد و به اصطلاح بزرگان آن و کنار زدن مشهوراتی که تا کنون مانع دیده شدن حقایق مستور درباره پدران این دانش است.
در تحقیق گستردهای که پیرامون زمانه و زندگانی اسمیت داشتهام قدری به این کندوکاو نزدیک میشویم.
نکاتی به اجمال به عرض میرسد و تفصیل به شما و مطالعه کتاب «روایت ایجاد دانش اقتصاد؛ نگاهی دیگر بر زمانه و زندگانی آدام اسمیت» که در دست چاپ است واگذار میشود.
۱. هرچند پدر علم استعماری اقتصاد سرمایهداری و تئوری ظالمانه بازار آزاد بودن به خودی خود یک رذیلت اخلاقی و موجب عار است و نه مایه مباهات اما اینکه آدام اسمیت پدر علم اقتصاد باشد توسط اهل تحقیق در تاریخ اندیشه رد شده است.
شومپیتر یکی از این افراد است که اسمیت را یک نظریه پرداز پیشرو و فردی دارای نبوغ نمیداند.
هرچند شومپیتر خطاهای فاحشی نیز مانند سانسور اندیشههای اقتصادی علمای مسلمان در تحلیلهای خود دارد اما در این اظهار نظر خود پیرامون اسمیت درست میگوید.
۲. حقیر نیز در مطالعاتم به همین نتیجه رسیدهام. اسمیت یک مدون و ویراستار است تا نظریه پرداز. اندیشه اقتصاد لیبرال قبل از او توسط ماندویل، هیوم، جان لا، مونتسکیو، روسو و بسیاری دیگر مطرح شده بود.
@seyedrazy
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش دوم:
اسمیت در یک سفارش پژوهش با تامین مالی چارلز تاونزهند(تاونشند) در ازای حقوقی بالا در دوران نوشتن کتاب و نیز حقوقی مادام العمر و نیز وعده ریاست گمرک ادینبورا که درآمدی هنگفت داشت، کرسی درس خود در دانشگاه گلاسکو را رها کرد و معلم سرخانه فرزندخوانده تاونزهند، دوک سوم باکلو، شد تا در این قالب محک بخورد و سپس نوشتن کتاب را آغاز کند.
مدیر علمی و ایدهپرداز اصلی کتاب، دیوید هیوم بود و نوشتن و ویراستاری و جفت و جور کردن عدد و رقم برای تحلیلها با اسمیت.
اسمیت از ابتدا به عنوان یک طلبه با بورسیه تحصیلی اسنل در حوزه علمیه آکسفورد مشغول به تحصیل شد و نهایتا با گرفتن درجه اجتهاد در کرسی تدریس فقه حوزه علمیه گلاسکو تکیه زد.
نکته مهم در تمام این دوران، گرایش قوی و وصف ناپذیر او به کفر بود.
ریا از مهمترین ابزارهای او در پیمودن پلههای ترقی در حوزه بود. او به هنگام نیاز در محیط علمی ریایی آشکار و در خارج از آنجا رفتاری متفاوت داشت.
در خلوت خود در گلاسکو نماز نمیخواند و آنجا را ملال آور میدانست. مخفیانه کتابهای کفرآمیز دایی زادهاش دیوید هیوم را میخواند و به همین جهت توبیخ شد. او با هیوم پیوندی عمیق داشت و تمام قد از این زندیق تمام قرون دفاع میکرد.
در اینجا سخن مربوط به نقد گمراهی و اندیشههای الحادی او نیست بلکه سخن در داشتن این اندیشهها در کسوت یک روحانی مجتهد مسیحی است. او به قدری با دین آشکار شده، یا شریعت، دشمن بود که به هنگام تأسیس انجمن ماسونی «انتخاب» پیشنهاد داد بحث از شریعت در این محفل ممنوع باشد.
@seyedrazy
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش سوم:
۴. به لحاظ اخلاق فردی و رعایت آداب متناسب با یک طلبه، در باشگاهها و انجمنهایی که عضو بود آشکارا شراب مینوشید.
یکی از دوستانش درباره او میگفت «تو مشمئزکنندهترین سگی هستی که دیدهام؛ در آن هنگام که مشروب در گلویت حباب میزند!»
هرچند تا پایان عمر ازدواج نکرد اما با زنان ارتباط داشت و در دوره سفر به فرانسه با معشوقهاش مرتبط بود. این رابطه موضوع فصلی مستقل از کتاب زندگینامه آدام اسمیت است.
۵. اسمیت به لحاظ انسانی نیز از وارستگی بهرهای نداشت. او و خاندانش به نحو بسیار گستردهای در خدمت دستگاه استعمار خونین بریتانیا بودند.
پدر و عموزادگان او از کارگزاران دسته چندم دربار بریتانیا بودند. خاندان مادریاش یعنی داگلاسها که افتخار داشتند جنایتکارانی مانند آرچیبالد ترسناک و داگلاسهای سیاه از ایشانند، اکثرا جنگجو، نظامی و در خدمت ارتش بریتانیا در داخل کشور و نیز پهنه مستعمرات مظلوم بریتانیا از هند تا آمریکا بودند.
@seyedrazy
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش چهارم:
۶. همچنین او، پدر و اقوام پدریاش به صورت سنتی خانه زاد خانوادههای اشرافی و استعمارگر اسکاتلند بودند. مهمترین این خاندانها، خانواده دوکهای آرگیل بودند. پدر او در خدمت دوک دوم آرگیل بود. دوک دوم آرگیل در سرکوب نهضت جاکوبیتهای اسکاتلند نقش اساسی داشت و بیرحمانه ایشان را میکشت تا جایی که به او لقب جان قرمز داده بودند. پدر اسمیت در دادگاههای صحرایی دوک آرگیل دست اندرکار بود و احتمالا منظور زندگینامه نویسانی چون رافائل از اینکه اسمیت پدر را از دست اندرکاران دستگاه قضایی بریتانیا دانستهاند همین بوده است.
۷. اسمیت در خدمت حلقه تاجران مستعمراتی و دلالان بزرگ برده مانند پل اینگرام، جان گلسفورد و دیوید کوچرین(کوکران) حضور داشت و هیچ گونه تعرضی به این رفتارهای ددمنشانه نمیکرد بلکه باشگاه اقتصاد سیاسی اسکاتلند که مجمع او و همفکرانش بود متعلق به دیوید کوچرین بود و هزینههایش را این تاجر برده تامین میکرد. باشگاهی که ریشههای کتاب ثروت ملل در آن شکل گرفته بود.
@seyedrazy
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش پنجم:
۸. اسمیت به هیچ وجه مخالف استعمار و تجارت استعماری نبود بلکه مخالف تجارت استعماری انحصاری بود. او خود از عوامل این دستگاه استعماری در گمرک ادینبورا بود و روزانه صحنه تجارت بردگان و دسترنجشان در تولید کالاهایی مثل تنباکو و پنبه را میدید و نه تنها با آن مشکلی نداشت بلکه از این تجارت در گمرک تحت مدیریتش کسب درآمد میکرد و حق و حساب میگرفت. او و دوستانش با این نظام استعماری تنها یکی مشکل داشتند و آن انحصاری بودن آن بود. از همین رو با کمال احترام به انحصار کمپانی هند شرقی و نه اصل آن اعتراض میکردند. اسمیت یکی از گزینهها برای معلمی پسر رابرت کلایو، غارتگر وجنایتکار معروف بریتانیا در هند بود.
۹. اسمیت استعمار را حق مسلم اروپائیان میدانست. او استعمار کنندگان را فرزندان مهربان مادر ماگنا بر میشمرد. وی استعمار را منتی میدانست از سوی استعمار کنندگان بر سر استعمارشوندگان.
این اعتقادات انباشته از وارستگی در جلد چهارم کتاب ثروت ملل به روشنی بیان شده است؛ همان مجلدی که در ایران ترجمه نشده است...
امید آنکه اشارات فوق فصلی جدید در برابر پژوهشگران اقتصادی در ایران و جهان بگشاید.
سید محمد رضا رضی بهابادی
@seyedrazy
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ یک نکته دلسوزانه!
کمی عجیب نیست روحانیون و مجتهدین شاخص جمهوری اسلامی اغلب اقتصاد نمی دانند و تئوری ها و سیاستهای مکاتب اقتصادی را به تفکیک نمی شناسند؟!
به تعبیر امام خمینی، "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان"، "درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم" از ویژگی های یک مجتهد جامع است!
اغلب فقهای شورای نگهبان، خبرگان، ائمه جمعه پایتخت و شهرهای بزرگ، رئیس جمهوران و روسای مجالس معمم و... از این حیث فاصله آشکاری با مثل شهید صدر، بهشتی و مطهری نداشته اند؟!
اینکه مثلا سیاست آزاد سازی قیمت ها -که فرمول شناخته شده یک مکتب اقتصادی است- آزاد کردن خرمشهر اقتصادی معرفی میشود۱، یا کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تنظیم سند خصوصی سازی یا تحول بودجه نویسی و...دعوت میشوند، نمونه های کوچک از آن خلا و کمبود است که امام عزیز داشتنش را برای مجتهد جامع تاکید داشت!
قصه خیلی عمیق تر از این نمونه هاست!
۱.آنطرفش احیای کالابرگ هم آزادسازی خرمشهر بلکه مردمی سازی یارانه ها نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
پنل نقد مبانی تعاونی_دانشگاه فردوسی_ ۱۴۰۱۰۲۲۲.mp3
41.21M
🎵 صوت نشست «نقد بنیانهای نظری تعاونی» با حضور حجت الاسلام یوسفی مؤلف کتاب «اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» و نقد حجت الاسلام سید عباس دیانت مقدم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی دینی خراسان، و حجت الاسلام علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، در میزگرد بعدازظهر اولین همایش ملی مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی دانشگاه فردوسی مشهد که با همکاری هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی برگزار شد:
📋 فهرست:
🔹دقیقه ۲ - طرح بحث حجت الاسلام یوسفی
🔸دقیقه ۲۸ - نقد فقهی حجت الاسلام دیانت
🔹 دقیقه ۴۴ - نقدهای عام حجت الاسلام نعمتی
🔸ساعت ۱:۰۲ - پاسخ حجت الاسلام یوسفی
🔹 ساعت ۱:۱۷ - حاشیه دکتر پیغامی
🔸 ساعت ۱:۱۹ - نکات دکتر حمیدرضا مقصودی
🔹 ساعت ۱:۲۴ - جمعبندی حجت الاسلام یوسفی
🔸 ساعت ۱:۲۸ - جمعبندی حجت الاسلام دیانت
🔹 ساعت ۱:۳۲ - جمعبندی حجت الاسلام نعمتی
•┈┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈•
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟
بخش اول:
✅ دکتر محمد جواد توکلی: سیاست های اقتصاد اسلامی در سه بعد آسیبشناسی اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی مورد اولویت و تدابیر پیشنهادی از سایر مکاتب اقتصادی متمایز است. در این چارچوب استفاده از نسخههای عاریتی صندوق بینالمللی پول در خصوصیسازی بی ضابطه، افزایش نرخ ارز و عدم حفظ ارزش پول ملی، و یارانه زدایی با آموزههای اقتصاد اسلامی سازگار نیست.
✅ دکتر محمد جواد محقق نیا: بانکها عملا از تولید و دانشبنیانها حمایت نمیکنند. ۴۰ هزار میلیارد تومان پول بانک صرف ساختن ایران مال شد نه احداث پالایشگاه که میتوانست ما را در برابر تحریم ها آسیب ناپذیر کند. با استفاده از مدل مشارکت مردمی می توان آورده مردم را در کنار تسهیلات بانکی گذاشت و کلان پروژههایی را در کشور اجرایی کرد.
✅دکتر رسول بخشی: با پذیرش خلق پول بانکی و مشروعیت بخشی به سفتهبازی با ابزارهایی مثل مالیات نمی توان اوضاع اقتصادی کشور را بهبود داد.
✅حجه الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: مقابله با فقر تنها با سه اقدام عملیاتی است:دلارزدایی از اقتصاد کشور، تعطیلی بانکهای خصوصی و انحصار زدایی و ایجاد تعاونیهای فراگیر ملی. در سند تحول دولت به سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه نشده است.
✅دکتر ایرج توتونچیان: حتی اگر بگوییم بانکها ربوی عمل نمیکنند، تمام آثار نکبتبار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کردیم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانشبنیانی قرار دهد، وارد سفته بازی می کند. باید از سفته بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره روی پول، بهره روی کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی رود، راه علاج ریشه کنی بهره و سفتهبازی است.
✅دکتر غلامعلی معصومی نیا: عناصر لیبرالی موجود در برنامههای توسعه قبلی در سند تحول دولت وجود دارد. در این سند برخی توصیه های صندوق بینالمللی پول از جمله خصوصیسازی را محور قرار دادند. عناصر لیبرالی در سند تحول دولت وجود دارد. دولت اتاق فکری از محققان اقتصاد اسلامی و نیروهای جهادی تشکیل دهد. شما می توانید به قهرمان ملی و شهید سلیمانی زنده تبدیل شوید.
✅دکتر سیدمحمد کاظم رجایی: سند تحول دولت با مشکلاتی همچون عدم توجه به اسلامی سازی علوم، نگاه حاشیهای به فرهنگ مواجه است. به جای فرهنگ به صنایع فرهنگی توجه شده است. تفکر نظام سرمایهداری در سند تحول وجود دارد. در این سند توصیه های صندوق بینالمللی پول از جمله رهاسازی نرخ ارز، دولت بی مسیولیت و یارانه زدایی وارد شده است. حتی در آموزش و پرورش نیز نوعی خصوصی سازی در قالب توصیه به گسترش مدارس هیات امنایی آمده است. متاسفانه این تحلیل سادهلوحانه تکرار می شود که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات می شود در حالیکه این اقدام اثری جز تورم ندارد. تقاضا می شود که اساتید اقتصاد اسلامی به صورت جدی در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت داده شوند.
✅دکتر سعید فراهانی: بیش از ۱۰۰ پژوهشگر اقتصاد اسلامی در قم دارای تحصیلات دانشگاهی اقتصاد در سطح دکتری و تحصیلات حوزوی عالی میتوانند به دولت کمک کنند. متاسفانه از ظرفیت این اساتید و محققان در دستگاههای اجرایی استفاده نمی شود. ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای انتصاب مشاور اقتصاد اسلامی، تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی و تشکیل مرکز مطالعاتی اقتصاد اسلامی برای ایجاد هماهنگی بین مراکز فعال در زمینه اقتصاد اسلامی پیشنهاد می شود
✅ حجه الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی: متاسفانه از سیاست های اقتصاد مقاومتی تفسیر غلط ارایه می شود و همان سیاست های سرمایه داری به اسم اقتصاد مقاومتی اجرا میشود. این خطر وجود دارد که دانشبنیانی هم به همین بلا دچار شود. در نظام سرمایهداری،دانشبنیانی در خدمت تمرکز و تکاثر ثروت و افزایش سهم سرمایه در اقتصاد است. اگر ما هم همین مسیر را طی کنیم با تناقض مواجه میشویم، آنگاه دانشبنیانی موجب کاهش اشتغال و استفاده بیشتر از سرمایه می شود
✅دکتر مجید حبیبیان: تاسیس نهاد قرض الحسنه مرکزی، اخذ مالیات تکافلی به عنوان جایگزین مالیات محلی و تشکیل تعاونیهای واقعی بخش کشاورزی به عنوان سخنگوی واقعی کشاورزان پیشنهاد می شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟
بخش دوم
✅حجه الاسلام والمسلمین مصباحیمقدم: اساتید اقتصاد اسلامی به صورت دسته جمعی برنامهای برای اصلاح ساختاری دولت در بخش های اقتصادی پیشنهاد دهند. در این برنامه ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی و شاخصهای محوری آن از جمله محو ربا، محو کامل فقر، کنترل کامل تورم، ایجاد رقابت، محو اسراف و تبذیر، توزیع عادلانه فرصت ها، حاکمیت اخلاق و معنویت و استفاده حداکثری از ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرد. ارایه برنامه اصلاح ساختاری با محوریت اصلاح نظام بانکی و مالیاتی در راستای حمایت از تولید در اولویت است.
🎋سخنان رئیس جمهور در جمع اساتید اقتصاد اسلامی
بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است.
دین اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصهها از جمله اقتصاد است.
با اجتهاد تمدنساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد.
مباحث نظری باید کاربردی شود
پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخصهای آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصتها و منابع ارایه شود.
سازوکارهای توزیع عادلانه فرصتها و منابع ، کنترل تورم، مدیریت خلق پول به سمت تولید پیشنهاد شود.
سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است این سند ارایه شده که نقد و تقویت شود.
نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود
مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد
جلسه نمادین کنونی باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی شود. سازوکارهای این ارتباط بررسی شود
جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شود.
سعی شود با آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامههای قبلی تدوین شود
تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونیها اولویت دولت است.
نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راهحل پیشنهاد شود
اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانکها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود.
قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی یک بانک بدون ربا قرضالحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الان زمینه برای اجرای چنین طرحهایی فراهم است.
ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
🔹 بر خلاف آنچه #لیبرال مسلکها علاقه دارند نشان دهند، به وجود آمدن حسِ خوشحالی-ناراحتی، امید- ناامیدی و علاقه-کینه لزوما به خود #فرد برنمیگردد؛ #ساختار ها و #سازوکار های حکومت اتفاقا بیشتر از خود فرد، میتواند در جامعه، برادری و همبستگی ایجاد کند یا نفرت و کینه را رواج دهد.
🔺 حاج آقا #خاکی بسیار دقیق بر این موضوع دست گذاشته. رابطه بین #تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده.
#ثریا
🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول
❇️پرفسور مسعود درخشان
🛑مقدمهای برای كتاب دستبرد ناپيدا
❇️ترجمۀ دكتر حسين حسنزاده و عليرضا زماني
انتشارات دانشگاه امام صادق عليهالسلام- ديماه 1400
💠 @profderakhshan