اگر خدا را در نظر گرفتی ، هیچ گاه ضرر نخواهی کرد
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
(با انجام امور واضح و غیر شبهه ناک) ،امور شبهه ناک را واگذار (و از فوت منفعت خود نترس) که به تحقیق هیچ گاه آنچه را که به خاطر خداوند متعال کنار گذاشته باشی کمبودش را درک نخواهی کرد.
کنز الفوائد کراجکی ج۱ ص۳۵۱
بحار الأنوار ج۲ ص۲۶۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
ارتباط و تاثیر فروع احکام شرعی و حفظ دین
(هیچ حکم از احکام دین خدا و فقه آل محمد صلیالله علیه و آله را کوچک نبینیم )
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي اَلسَّفَرِ وَ لَمْ يَجِدْ إِلاَّ اَلثَّلْجَ أَوْ مَاءً جَامِداً فَقَالَ هُوَ بِمَنْزِلَةِ اَلضَّرُورَةِ يَتَيَمَّمُ وَ لاَ أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ اَلْأَرْضِ اَلَّتِي تُوبِقُ دِينَهُ .
محمّد بن مسلم گويد: از امام صادق عليه السّلام دربارۀ مردى كه در سفر جنب شده و جز برف و يخ چيزى نمىيابد، پرسيدم . فرمود: او در حال اضطرار است، بايد تيمّم كند اما من صلاح نمىبينم كه به اين سرزمينى كه دينش را تباه مىكند بازگردد.
کافی ( فروع ) ج۳ ص۶۷
تهذیب ج۱ ص۲۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#جواز_صراط
#تایید_امیرالمومنین
عن قیس بن حازم قال:التقی ابوبکر وعلی بن ابی طالب علیه السلام فتبسم ابوبکر فی وجه علی علیه السلام فقال له:مالک تبسمت؟ قال :سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم یقول :لایجوز احد علی الصراط الا من کتب له علی علیه السلام الجواز
فضائل الخمسة ج 3 ص 131
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#کلام_الله
#مناجات_با_خدا
#شیرینی_ذکرالله
حلاوت کلام الله نزد کلیم الله
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَاجَى مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع بِمِائَةِ أَلْفِ كَلِمَةٍ وَ أَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ كَلِمَةٍ فِي ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ وَ لَيَالِيهِنَّ مَا طَعِمَ فِيهَا مُوسَى وَ لَا شَرِبَ فِيهَا فَلَمَّا انْصَرَفَ إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ سَمِعَ كَلَامَهُمْ مَقَتَهُمْ لِمَا كَانَ وَقَعَ فِي مَسَامِعِهِ مِنْ حَلَاوَةِ كَلَامِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
همانا خداى عز و جل با موسى بن عمران در سه روز و سه شب يك صد و بيست و چهار هزار كلمه مناجات كرد كه در تمام اين مدت موسى نه غذائى خورد و نه چيزى آشاميد و چون به سوى بنى اسرائيل بازگشت از شنیدن کلامشان کراهت میداشت چراکه هنوز شيرينى كلام خداى عز و جل در گوش جان او بود.
خصال ج۲ ص۶۴۲
مناجات محبین (خمسة عشر):
إِلَهِي مَنْ ذَا اَلَّذِي ذَاقَ حَلاَوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلاً
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#عدم_قیاسپذیری_اهل_بیت
لا یقاس بآل محمد احد
دعای ندبه :
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ عَقِيدِ عِزٍّ لاَ يُسَامَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ أَثِيلِ مَجْدٍ لاَ يُجَارَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ تِلاَدِ نِعَمٍ لاَ تُضَاهَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَصِيفِ شَرَفٍ لاَ يُسَاوَى
جانم فدای تو، آن عزّتمند همیشگی که هم طرازی ندارد؛
جانم فدای تو، آن رکن اصیل ارجمندی که همانندی ندارد؛
جانم فدای تو، آن نِعم خاص خداوند که نظیر نخواهد داشت؛
جانم فدای تو، از آن خاندان شرف هستی که هیچ کس نمی تواند با آن برابری کند.
اقبال الاعمال ج۱ ص۲۹۵
زاد المعاد ج۱ ص۳۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 #روایات_شهادت
برخی معتقدند که هیچ سند محکمی بر اشاره پیامبر اکرم(ص) یا متون تاریخی و حدیثی بر شهادت حضرت زهرا(س) وجود ندارد، اما براساس شواهد تاریخی و حدیثی، تردیدی نیست که حضرت #فاطمه(س) با #هجوم غاصبان به منزل، مجروح و بر اثر آن به شهادت رسید.
◀️افزون بر تصریح برخی ادعیه در شهادت آن حضرت،(1) امام #کاظم(ع) نیز از آن حضرت با وصف #صدیقه_شهیده یاد کرده است.(2)
◀️در روایتی از رسول الله(ص) نیز بر این نکته اشاره شده است:
«ملعون است، #ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه(س) #ظلم می کنند، حقش را #غصب می کنند و او را به شهادت می رسانند.»(3)
📚(1)محمدبن احمد مَلطی، التنبیه و الرد علی اهل الاهواء و البدع، ص20؛ محمدبن جریر طبری شیعی، دلائل الامامه، ص134.
⬅️«السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَة، ...، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَة.... .»
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص10.
📚(2)«السَّلَامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةبنت رسول الله، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا البَتُول، الشَّهِيدَة الطاهِرَة، لَعَنَ اللهُ مَن ظَلَمَكِ وَ مَنَعَكِ حَقَّكِ، ... .» شیخ مفید، المقنعه، ص459؛
📚«إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة.» کلینی، الکافی، ج1، ص458، ح1.
📚(3)«قَالَ رَسُولُ اللهِ: أَوَّلَ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَتَقْدَمُ عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِين.» شیخ صدوق، الامالی، ص114؛
📚«قَالَ رَسُولُ اللهِ: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا.» محمدبن علی کراجکی، كنز الفوائد، ج1، ص150.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فزع به سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله
عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِيمِ اَلْقَصِيرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي اِخْتَرَعْتُ دُعَاءً فَقَالَ «دَعْنِي مِنِ اِخْتِرَاعِكَ إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ فَافْزَعْ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ تُهْدِيهِمَا إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » قُلْتُ كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ «تَغْتَسِلُ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ» ... ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «أَنَا اَلضَّامِنُ عَلَى اَللَّهِ أَنْ لاَ تَبْرَحَ مِنْ مَكَانِكَ حَتَّى تُقْضَى حَاجَتُكَ» .
عبد الرحيم قصير گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شدم و عرض كردم: فدايتان گردم! من دعايى از خود ساختهام. فرمود: دعايت را رها كن! هرگاه مشكلى برايت پيش آمد به رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فزع خویش (پناه از ترس) ببر. بدينصورت كه دو ركعت نماز بگزار و آن را به پيشگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله هديه كن عرض كردم: چگونه اين كار را انجام دهم؟ فرمود: نخست غسل مىكنى، آنگاه دو ركعت نماز مىخوانی...
امام صادق عليه السّلام فرمود: من نزد خداوند عزّ و جلّ ضامنم كه چنين فردى از جاى خود حركت نكرده باشد مگر آنكه حاجتش برآورده شود.
کافی ج۳ ص۴۷۶
الفقیه ج۱ ص۵۵۹
تهذیب ج۱ ص۱۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔸مقصود از تاسف، خشم و رضایت خداوند متعال
حضرت امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ «فَلَمّٰا آسَفُونٰا اِنْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ» زخرف/55 (چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم) فرمودند:
«خداوند مانند افسوسِ ما، افسوس نمیخورد ولی اولیائی براى خود آفريده كه آنها افسوس میخورند و خشنود میگردند. آنها مخلوق و پروردۀ اويند. خداوند، خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده است. زيرا ايشان را مبلّغين خود و دلالتكنندگان و راهنمای بهسوى خویش قرار داده است و از اين جهت است كه آن مقام را دارند.
معنى آيه آن نيست كه افسوس دامن خداى تعالى را میگيرد آنچنان كه دامنگير مخلوق میشود بلكه معنى آن، همانند آن است که فرمود: «هر كه به یكى از دوستان من اهانت كند به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است » و فرمود: «هر كه از پيغمبر فرمان برد، از خدا اطاعت کرده است» و نيز فرمود: «همانا كسانى كه با تو بيعت كنند، با خدا بيعت كردهاند و دست خدا روى دست ايشان است»
تمام اين عبارات و آنچه مانند اينهاست معنايش همان است كه برايت گفتم. همچنين است خشنودى و خشم و صفات مشابه دیگر.
اگر بنا باشد كه افسوس و دلتنگى دامن خدا را هم بگيرد -در صورتى كه خود او خالق و پديد آورندۀ آنهاست- روا باشد كه گویندهای به خود اجازه دهد و بگوید روزى شود كه خداوند خالق نابود گردد، زيرا اگر خشم و دلتنگى بر او وارد شود و دگرگونى عارضش گردد از نابودى در امان نباشد؛ بعلاوه در اين صورت ميان پديد آورنده و مخلوق، و ميان قادر و آنچه زير قدرت است و ميان خالق و مخلوق فرقى نباشد!
خداوند از چنين گفتار ناهنجار، برترى دارد. او خالق همه چيز است بدون آنكه به آنها نيازى داشته باشد و چون بىنياز است، اندازه و چگونگى نسبت به او محال است.»
📚الكافي، ج1، ص:144، ح6
#خشم_خدا #غضب_الهی #رضایت_الهی #امام_معصوم #پیامبر ص #اهل_بیت علیهم السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📜وقتی فرمودند فلان عمل ، ثواب چند برابر دارد یعنی بیشتر آنرا انجام بده نه اینکه کمتر
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلرَّيَّانِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ يَقْضِي شَيْئاً مِنْ صَلاَتِهِ اَلْخَمْسِينَ فِي اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ أَوْ فِي مَسْجِدِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ أَ تُحْسَبُ لَهُ اَلرَّكْعَةُ عَلَى تَضَاعُفِ مَا جَاءَ عَنْ آبَائِكَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَلْمَسَاجِدِ حَتَّى يُجْزِئَهُ إِذَا كَانَتْ عَلَيْهِ عَشَرَةُ آلاَفِ رَكْعَةٍ أَنْ يُصَلِّيَ مِائَةَ رَكْعَةٍ أَوْ أَقَلَّ أَوْ أَكْثَرَ وَ كَيْفَ يَكُونُ حَالُهُ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يُحْسَبُ لَهُ بِالضِّعْفِ فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ تَقْصِيراً مِنَ اَلصَّلاَةِ بِحَالِهَا فَلاَ يَفْعَلُ هُوَ إِلَى اَلزِّيَادَةِ أَقْرَبُ مِنْهُ إِلَى اَلنُّقْصَانِ .
محمّد بن ريّان گويد: طى نامهاى به امام جواد عليه السّلام نوشتم: شخصى قضاى نمازهاى (نافله) از پنجاه ركعت خود را در مسجد الحرام يا در مسجد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و يا در مسجد كوفه به جا مىآورد، آيا برحسب آنچه از پدران گرامى شما عليهم السّلام رسيده از فضيلت نماز در اين مساجد - كه يك ركعت آن از نظر پاداش چند برابر مىشود - او را از قضاى بقيّه نمازها بىنياز مىكند (كه اگر ده هزار ركعت بر عهدۀ او باشد و او صد ركعت يا كمتر و يا بيشتر ) بخواند،و ديگر بر عهدۀ او چيزى نيست؟ آيا حال او چگونه خواهد بود؟ حضرتش عليه السّلام نوشت: فزونى پاداش بر او نوشته مىشود، ولى اگر آنگونه حساب كردن به سبب فضيلت آن مساجد، باعث كوتاه كردن و انداختن چيزى از نماز شود، اين كار را نكند، چون او (یا آن مکان )به زياد خواندن نماز نزديكتر (سزاوار تر) است تا به كمى آن.
کافی ( فروع ) ج۳ ص۴۵۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
17463.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : وَدِدتُ و اللّه ِ أنّي افتَدَيتُ خَصلَتَينِ في الشِّيعَةِ لنا بِبَعْضِ لَحمِ ساعِدي : النَّزَقُ و قِلَّةُ الكِتمانِ
امام زين العابدين عليه السلام : به خدا سوگند كه حاضرم به جبران دو خصلتِ شيعيانمان مقدارى از گوشت ساعد خود را فديه دهم: شتابزدگى و كمى راز دارى
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
کراهة التزویج بخمس
«۹۸»- حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو الْبَصْرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ الْبُنْدَارِ التَّمِیمِیُّ الطَّبَرِیُّ بِأَسْفَرَایِینَ فِی الْجَامِعِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یُوسُفَ الطُّوسِیُّ بطبران قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ خَشْرَمٍ الْمَرْوَزِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَی السِّینَانِیُّ الْمَرْوَزِیُ [۱] قَالَ قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ النُّعْمَانُ بْنُ ثَابِتٍ أُفِیدُکَ حَدِیثاً طَرِیفاً لَمْ تَسْمَعْ أَطْرَفَ مِنْهُ قَالَ فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ أَخْبَرَنِی حَمَّادُ بْنُ أَبِی سُلَیْمَانَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ النَّخَعِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بَحِینَةَ [۲] عَنْ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله یَا زَیْدُ تَزَوَّجْتَ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ تَزَوَّجْ تَسْتَعِفَّ مَعَ عِفَّتِکَ وَ لَا تَزَوَّجْنَّ خَمْساً قَالَ زَیْدٌ مَنْ هُنَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله لَا تَزَوَّجَنَّ شَهْبَرَةً وَ لَا لَهْبَرَةً وَ لَا نَهْبَرَةً وَ لَا هَیْدَرَةً وَ لَا لَفُوتاً فَقَالَ زَیْدٌ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عَرَفْتُ مِمَّا قُلْتَ شَیْئاً وَ إِنِّی بِأَمْرِهِنَّ لَجَاهِلٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله أَ لَسْتُمْ عَرَباً أَمَّا الشَّهْبَرَةُ فَالزَّرْقَاءُ الْبَذِیَّةُ وَ أَمَّا اللَّهْبَرَةُ فَالطَّوِیلَةُ الْمَهْزُولَةُ وَ أَمَّا النَّهْبَرَةُ فَالْقَصِیرَةُ الدَّمِیمَةُ وَ أَمَّا الْهَیْدَرَةُ فَالْعَجُوزُ الْمُدْبِرَةُ وَ أَمَّا اللَّفُوتُ فَذَاتُ الْوَلَدِ مِنْ غَیْرِکَ..
----------
[۱]: الفضل بن موسی السینانی- بمهملة مکسورة و نونین- أبو عبد اللّه المروزی ثقة ثبت (التقریب).
[۲]: هو عبد اللّه بن مالک بن القشب- بکسر القاف و سکون المعجمة بعدها موحدة- الأزدیّ أبو محمّد حلیف بنی عبد المطلب یعرف بابن بحینة بموحدة و مهملة مصغرا صحابی معروف مات بعد الخمسین.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
● #شرمساری_نیازمند!
حضرت امام صادق "علیهالسلام" فرمودند:
▫️خداوند به کار خیر و گرهگشایی در کار مردم، زمانی پاداش میدهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد.
ولی اگر برادر دینیات از تو درخواستی کند در حالیکه صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمیداند که آیا نیازش را برآورده میکنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام داراییات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمیکند!
[«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى دَمُهُ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه»]
📚 الإختصاص؛ ج1 ص112
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#مشکلاتمان_را_با_امام_زمانمان_در_میان_بگذاریم 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 رَوَى السَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ فِي كَشْفِ الْمَحَجَّةِ بِإِسْنَادِهِ مِنْ كِتَابِ الرَّسَائِلِ لِلْكُلَيْنِيِّ عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ:
« كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى رَبِّهِ قَالَ فَكَتَبَ إِنْ كَانَ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ الْجَوَابَ يَأْتِيكَ . »
☘☘☘
🔸 یکی از اصحاب امام هادی صلوات الله علیه گوید خدمت حضرت نامهای نوشتم که شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد ،
همان گونه كه با خداوند راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار میكند؛ او باید چه كند؟ امام هادی علیه السلام در پاسخ مرقوم فرمودند :
« هرگاه حاجتی داشتی، فقط لبهای خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو میرسد.»
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحارالأنوار، ج ۵۰ ، ص ۱۵۵
( توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف از مهمترین راه حل ها در مشکلات است. از این موضوع مهم غافل نباشم ! )
➖نکته رجالی
اگر در سند روایت دقت کرده باشید 👈مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ). نوشته بود👈یعنی مرحوم سید بن طاووس این روایت را از کتاب رسائل الائمه نقل کرده است.
👇کتاب های مرحوم کلینی👇
مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی چند کتاب دیگر هم داشته است
🛑وله غير كتاب الكافي كتاب الرد على القرامطة ، كتاب رسائل الائمة عليهمالسلام ، كتاب تعبير الرؤيا ، كتاب الرجال ، كتاب ما قيل في الائمة عليهمالسلام من الشعر
🔰مرحوم نجاشی: مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی دارای👇
1: کتاب الرد علی القرامطه
2: کتاب رسائل الائمه
3: کتاب تعبیر الرویا
4: کتاب الرجال
5: کتاب ما قیل فی الائمه علیهم السلام فی الشعر
بوده است.
👇نکته اول👇
از کتاب های مرحوم کلینی فقط کتاب الکافی به دست ما رسیده است و ۵ کتاب دیگر مرحوم کلینی به دست ما نرسیده اند
👇نکته دوم👇
نوع بیان سند مرحوم سید بن طاووس نشان می دهد که مرحوم سید بن طاووس به کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی دسترسی داشته است
👇نکته سوم👇
با جمع آوری نقل های پراکنده از کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی که در کتاب های مختلف موجود است مثل نقل قبلی 👈می تواند کتاب رسائل الائمه را تا حدودی بازسازی کرد
📚: رجال النجاشي ج1ص377
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌تکریم حضرت زهرا(س) از سوی رسول الله(ص)
«قال الحسن(ع):
كانَت إِذا دَخَلَت عَليه قَامَ إِلَيها فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَهَا وَ أَجلَسَهَا فِي مَجلِسِهِ ، وَ كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيهَا قَامَت إِلَيهِ فَأَخَذَت بِيَدِهِ فَقَبَّلَته وَ أَجلَسَتهُ فِي مَجلِسِها.»
هرگاه رسول الله(ص) از سفر بازمی گشت، قبل از منزل خود، ابتدا به دیدار دخترش می شتافت،
دست برگردنش می انداخت و چشم یا میان دو چشم او را می بوسید و بسیار در نزد او می ماند.
یا آنکه هرگاه حضرت #فاطمه(س) بر پدر خویش وارد میگردید، مورد استقبال گرم رسول الله(ص) قرار می گرفت. به گونه ای که به احترام او بلند شده، با شتاب به سمت او حرکت میکرد، دستانش را می گرفت و پیشانی او را می بوسید و در جای خویش می نشاند.
📚احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص275.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص234.
📚سیوطی، مسند فاطمه الزهرا، ص2.
📚 سليمان بن اشعث سجستاني(ابوداود)، السنن، ج2، ص522؛
📌بهترین تکریم پدر
هرگاه رسول الله(ص) بر حضرت #زهرا(س) وارد می گشت، ایشان تمام قد جلوی پدر برمی خاست و با خوشامدگویی استقبال می کرد؛ دست های او را می بوسید و در جای خود می نشاند.
📚بخاری، الادب المفرد، ص209؛
📚بیهقی، السن الکبری، ج7، ص101؛
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
طبق روایتی از امام #حسن مجتبی(ع):
«هرگاه حضرت #فاطمه(س) به دیدار رسول الله(ص) می رفت، آن حضرت به #احترام دخترش بلند شده، با شتاب به سمت او حرکت میکرد، دستانش را می گرفت و می بوسید و در جای خویش می نشاند.»
📚«قال الحسن: كانَت إِذا دَخَلَت عَليه قَامَ إِلَيها فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَهَا وَ أَجلَسَهَا فِي مَجلِسِهِ، وَ كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيهَا قَامَت إِلَيهِ فَأَخَذَت بِيَدِهِ فَقَبَّلَته وَ أَجلَسَتهُ فِي مَجلِسِها.»
📚ابن اشعث سجستاني(ابوداود)، السنن، ج2، ص522؛
📚شیخ طوسی، الامالی، ص400؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج3، ص333- 332.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در تمامی نمازهای جمعه از ماجرای سقیفه به مردم بگویید
استاد جوادی آملی:
🔸امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#معرفی_کتاب
📚کتاب احراق بیت فاطمه
شیخ حسین غیب غلامی
🔰کتاب احراق البیت یکی از کتب تحقیقی که حول ظلم هایی است که ظالمان بر مولاتنا السیدة فاطمة علیها السلام روا داشتند و بیت الله را هتک کردند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
● حضرت #فاطمه سلام الله علیها و لقب #منصوره!
پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» فرمودند:
به جبرئیل گفتم: ای حبیب من جبرئیل! چرا فاطمه در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» نامیده شده است:
جبرئیل گفت:
▪️ «سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا و هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»
▪️ او بدین سبب در زمین #فاطمه نامیده شده، که شیعیان خود را از جهنم رهایی میبخشد، و دشمنانش از محبت وی بیبهره خواهند بود،
و در آسمان بدین جهت #منصوره است که خداوند فرموده: «در آن روز (قیامت) مؤمنان بهجهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند میشوند»؛ منظور از این یاری همان نصرتی است که فاطمه به دوستداران خویش خواهد کرد.
📚 معاني الأخبار؛ ص396
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
📌 گزارشی از #خطبه_فدکیه
حضرت #زهرا(س)، 10 روز بعد از رحلت رسول الله(ص) به سمت مسجد رفت. ایشان در میان گروهی از انصار و مهاجران حاضر در #مسجد مدینه، از پشت پارچه ای که برای او آویخته بودند، آهی سوزناک کشید که مردم از شنیدن آن متأثر و گریه کردند.
اوضاع جلسه آشفته و پریشان گردید. ایشان کمی درنگ نمود تا اینکه جوش و خروش مردم فروکش کرد. آن حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و فرستادن درود بر رسول الله(ص)، شروع به سخن کرد. بار دیگر حاضران در مسجد به #گریه افتادند.
بعد از حاکم شدن سکوت در جلسه، ایشان در خطبه خود که مشهور به فَدَکیه است، مجموعهای از معارف اسلامی در زمینههای #خداشناسی، #معادشناسی، #نبوت و #بعثت رسول الله(ص)، عظمت قرآن، #فلسفه_احکام و ولایت را بیان کرد.
ایشان ضمن بیان مواضع سیاسی علیه نظام حاکم و سرزنش مصادرهکنندگان فَدَک، همچنین بر ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و دوری از تفرفه و نفاق، ذیل پذیرش #امامت و #ولایت اهل بیت(ع) تأکید کرد.
حضرت زهرا(س) در این خطبه با خواص اتمام حجت کرد و به مهمترین نکات لازم پیرامون غصب حق همسرش امیرمؤمنان #علی(ع) و بازگشت تاسف بار مردم به #جاهلیت پرداخت.
📚ابن طيفور، بلاغات النساء، ص24- 23.
📚جوهری، السقیفه و فدک، ص101- 98؛
📚ابن طيفور، بلاغات النساء، 31- 26.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
⚫️ شهادت ام الائمه النجباء حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها، تسلیت باد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌سختی زندگی حضرت #زهرا سلام الله علیها در سخن امیرمومنان #علی علیه السلام
🌱امیرالمومنین #علی(ع) فرمود:
فاطمه(س) محبوبترین فرد خاندان #پیامبر(ص) با من زندگی می کرد.
1️⃣ایشان آنقدر با مَشک آب کشید که اثر آن بر سینه اش ماند،
2️⃣و آنقدر با سنگ آسیا آرد تهیه کرد تا دستانش پینه زد.
خمیر می ساخت، نان می پخت،
3️⃣لباسش را وصله می کرد،
4️⃣او خانه را جارو میزد،
5️⃣به گونه ای که لباسش غبارآلود می گردید،
6️⃣و برای #تهیه_غذا، آتشِ زیر دیگ را روشن می کرد تا جایی که لباسش کثیف می شد...
📚کافی کلینی، ج۸، ص۱۶۵
📚شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص۳۶۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
⛔روش برخورد با پدیده فرار
🔹 و من كتاب له (عليه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ
🔹 اما بعد به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند.
نهج البلاغه نامه 70
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
در تزاحم امور یاد آخرت و قیامت را محور قرار دهیم
إنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ يُدْعَى إِلَى وَلِيمَةٍ وَ إِلَى جِنَازَةٍ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ وَ أَيَّهُمَا يُجِيبُ فَقَالَ «يُجِيبُ اَلْجِنَازَةَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ اَلْآخِرَةَ وَ لْيَدَعِ اَلْوَلِيمَةَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ اَلدُّنْيَا [الفانیة] »
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله درباره مردی پرسیدند که به صورت همزمان به شرکت در مراسم ولیمه (عروسی) و مراسم تشییع جنازه دعوت میشود، حضور در کدام یک برتر است و به کدام یک پاسخ گوید؟ پیامبر فرمود: به دعوت در مراسم تشییع جنازه پاسخ گوید، چرا که او را به یاد آخرت میاندازد، و مراسم عروسی را رها سازد چرا که او را به یاد دنیای فانی میاندازد.
تهذیب الاحکام ج۱ ص۴۶۲
بحار الأنوار ج۷۸ ص۲۶۷
موید:
إِذَا دُعِیتُمْ إِلَی الْعُرُسَاتِ فَأَبْطِئُوا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الدُّنْیَا وَ إِذَا دُعِیتُمْ إِلَی الْجَنَائِزِ فَأَسْرِعُوا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الْآخِرة
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
محاسن کلام یعنی کلام ائمه علیهم السلام را بگویی نه کلام خود
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَّبَنَا إِلَى اَلنَّاسِ وَ لَمْ يُبَغِّضْنَا إِلَيْهِمْ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ يَرْوُونَ مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لَكَانُوا بِهِ أَعَزَّ وَ مَا اِسْتَطَاعَ أَحَدٌ أَنْ يَتَعَلَّقَ عَلَيْهِمْ بِشَيْءٍ وَ لَكِنْ أَحَدُهُمْ يَسْمَعُ اَلْكَلِمَةَ فَيَحُطُّ إِلَيْهَا عَشْراً .
ابو بصير مىگويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:خداوند رحمت كند بندهاى را كه ما را محبوب مردم سازد و ما را با آنها دشمن نمىكند.بخدا سوگند اگر همان احادیث زیبای ما را براى آنها نقل مىكردند، عزتمند تر بودند و كسى نمىتوانست بر آن ها خورده ای بگیرد ولى يك نفر می آید سخنى از ما مىشنود و ده تا به آن میفزاید.
کافی ج۸(روضه) ص۲۲۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الْفَقْرَ أَمَانَةً عِنْدَ خَلْقِهِ فَمَنْ سَتَرَهُ کَانَ کَالصَّائِمِ وَ مَنْ أَفْشَاهُ إِلَی مَنْ یَقْدِرُ عَلَی قَضَاءِ حَاجَتِهِ فَلَمْ یَفْعَلْ قَتَلَهُ أَمَا إِنَّهُ مَا قَتَلَهُ بِسَیْفِهِ وَ لَا رُمْحِهِ وَ لَکِنْ بِمَا نکی مِنْ قَلْبِهِ.
🔸امام صادق عليه السلام نقل مىنمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: اى على! خداوند متعال فقر را امانتى نزد خلقش قرار داده است. كسى كه آن را پنهان نمايد، مانند روزهدار شبزنده دار خواهد بود. كسى كه آن را به كسى بگويد كه مىتواند نيازش را برآورد، ولى نيازش را برآورده نكند، براستی كه او را كُشته است؛ بدان كه همانا او را با شمشير يا نيزه نكشته، بلكه با شکستی که بر قلبش وارد كرده او را كشته است.
📚الکافی ج٢ ص ٢۶٠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💔فاطمه سلام الله علیها اشک علی را به صورت می کشد...💔
🔆فاطمه (سلام الله عليها) گفت :
اى ابوالحسن ! من از پدرم شنيدم كه مى فرمود: اشك ، خشم خداوند را خاموش مى كند و قبر باغى از باغهاى بهشت نخواهد بود، مگر هنگامى كه بنده از ترس خدا گريه كند و خداوند عزيز جبار مى داند كه من با اين اشكها از خوف خدا مى گريم .
💧على (عليه السلام) گريست.
👈فاطمه (سلام الله عليها) از اشكهاى آن حضرت گرفته و بر چهره خود كشيده گفت :
اى ابوالحسن ! اگر غمگينى در بين امت گريه كند، خداوند آن امت را مورد بخشايش خود قرار مى دهد. پسر عمويم ! تو غمگين و محزونى و من اشك چشم تو را به صورت مى كشم تا مشمول رحمت خدا شوم...
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri