eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
📌با کودکانی که موقع در حاضر می‌شوند، چه کنیم؟ 📍عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصِّبْيَانِ إِذَا صَفُّوا فِي‏ الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ قَالَ: «لَا تُؤَخِّرُوهُمْ عَنِ الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ وَ فَرِّقُوا بَيْنَهُمْ.» 🕋از جابر بن یزید جُعفی نقل شده است: از امام باقر(علیه‌السلام) درباره نابالغی که در صفوف نمازهای واجب (یومیه) می‌ایستند، سؤال کردم. حضرت فرمود: آنان را از جماعت نماز واجب نرانید، بلکه میانشان جدایی بیندازید. (یعنی بینشان بایستید تا اتصال صفوف جماعت برقرار شود.) 📚کلینی، الكافي، ج‏۳، ص۴۰۹. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ⭕️ نقره‌ داغ شدن مبلغ بهایی در مناظره با آیت الله وحید خراسانی❗️ 💥 وقتی نماینده فرقه، ۷ بار شکست خورد! ✍ دستنویس شخصی منذر🔻 1⃣ آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی از مراجع برجسته‌ای هستند که علاوه بر فقه و اصول در رشته معارف اسلامی ید طولایی دارند که اینجانب منبرهای غرّای ایشان را در دهه چهل از یاد نمی‌برم. یادم هست همان موقع ها گفته می‌شد که اگر ایشان منبر را ترک نمی‌کرد و برای تدریس فقه و اصول به حوزه نمی‌رفت و در تهران می‌ماند مرحوم استاد را تحت الشعاع خود قرار می‌داد.   2⃣ پدرم مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد ابوالحسنی داستانی از ایشان نقل می کرد که پیداست در عرصه نیز قوی و قدرتمند ظاهر می‌شده‌اند. در آن زمان میان آقای وحید خراسانی و یکی از مبلغان که در مازندران فعالیت می کرد مناظره جالبی رخ داد که به حیثیت و آبروی فرقه ضاله لطمه زیادی وارد شد. داستان این خاطره که پدرم آ ن را نقل کرد چنین است. 3⃣ تبلیغات فرقه ضاله بهائیت در شمال ایران شدت گرفته بود و یکی از مبلغین آنها که در بین جوانهای مسلمان فعالیت می‌کرد و اعلام کرده بود حاضر است با علما و مراجع بزرگ شیعه مناظره کند. چنانچه پاسخ کوبنده‌ای به این مبارز طلبی و هل من مبارزگویی او داده نمی‌شد شوکی برای جامعه اسلامی محسوب می شد و مایه گمراهی افراد ضعیف الایمان می گردید لذا باید به گونه ای شاخ گستاخی او شکسته می شد. می دانید که خطه شمال به ویژه شهر نور به علت وجود زادگاه مورد توجه خاص بهائی‌ها قرار دارد و اهمیت خاصی به آن می‌دهند که خوشبختانه به علت فعالیت علما نقشه‌های آنان نقش برآب شده است. در این زمان که ایام تبلیغی آن فرد بهایی بود گذار پای آقای وحید خراسانی به خطه شمال باز شد. پیغام ایشان به آن فرد مذکور رسانده شد و اعلام شد که آمادگی برای مناظره وجود دارد. سپس مجلسی فراهم گردید که با هم بحث کنند و شکست هر شخص به معنای شکست عقیده و مذهب همان شخص باشد. 4⃣ آقای وحید در ابتدای مناظره گفتند: خُب، هر کس که شکست خورد چه جریمه ای باید بدهد؟ این داستان رایگان تمام نشود. قرار شد مبلغی را به پول آنروز کنار بگذارند که هر کدام در بحث شکست خوردند هزار تومان به دیگری بپردازد و قبل از آن مبلغی از دو طرف نزد فرد سومی که مورد اعتماد طرفین بود گذاشته شد که هر کدام شکست خوردند آن فرد سوم پول دیگری را در اختیار فرد پیروز قرار دهد. بعد از توافق سر این قضیه آقای وحید فرمودند که: خُب بحث ما بر پایه عقل باشد یا بر پایه نقل؟ با ادله عقلی با هم بحث کنیم یا ادله نقلی؟ آن شخص گفت که با ادله عقلی. آقای وحید فرمودند که، عقل نارساست در این عرصه چون اگر عقل نیاز ما را برآورده می کرد نیازی به وحی و نقل نبود و دلیل آورد که عقل ناقص است و ما باید بر پایه نقل بحث کنیم و طرف مقابل بر جواب ماند و قبول کرد که باید از طریق نقل مباحثه کنیم. اشاره نمودند و هزار تومان برای آقای وحید کنار گذاشتند. آقای وحید فرمودند که نقل هم ناقص است و ما نقل را نمی توانیم در اینجا بکار ببریم و برای این حرفشان دلایل زیادی ذکر کردند و اینکه ما اصلاً اساس معتقدات یکدیگر را قبول نداریم چگونه تمسک به نقل بکنیم و این عقل است در اینجا حاکم است و ثابت کرد که ما باید از طریق عقل با هم بحث کنیم و آن طرف درماند و گفت صحیح است و هزار تومان دیگر برای آقای وحید کنار گذاشتند. ایشان گفتند که نه عقل نمی‌تواند و ما باید از دریچه‌ی نقل وارد بحث شویم. و برای این دوباره دلایل بسیار آورد. در حدی که مُبلغ بهایی محکوم شد و هزار تومان دیگر برای آقای وحید خراسانی کنار گذاشته شد. دو مرتبه ایشان بحث را برگرداند و گفت که ما باید از طریق عقل بحث کنیم. و دلیل آورد و باز آن مُبلغ محکوم شد و دوباره هزار تومان کنار گذاشته شد. همین طورعقل- نقل، عقل- نقل هفت هشت هزار تومان پول برای آقای وحید خراسانی کنار گذاشته شد و جلسه به این طریق خاتمه یافت و معلوم شد که این مبلغ مثل یک موم در چنگ استدلال های قوی آقای وحید - این خطیب و فقیه اسلامی - اسیر است و مجلس [پیش از رسیدن به اصل بحث] منقضی شد و فهمیدند که نه، این شخص اصلاً قادر نیست از پس این شخصیت توانمند بر بیاید . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✅یا رسول الله، اجود الاجواد کیست؟ 🔻إرشاد القلوب ج ۱ ص ۱۴ الباب الأول في ثواب الموعظة و النصيحة 💠 عن أنس قال: قال رسول الله صلی‌الله علیه وآله: أ لا أخبركم بأجواد الاجواد؟ قالوا: بلى يا رسول الله، فقال: أجود الأجواد، الله و أنا أجود بني آدم و أجودهم بعدي رجل علم بعدي علما فنشره و يبعث يوم القيامة أمة واحدة و رجل جاد بنفسه في سبيل الله حتى قتل. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ♦️ سید محمد جواد سید شبیری ♦️ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 فضیلت قرائت سوره صافات در روزهای جمعه 🔆 راه‌کاری برای زیاد شدن روزی و کلی اتفاق خوب دیگه! 💠 امام صادق(ع) فرمودند: کسی که سوره‌ی صافات رو هر جمعه بخونه، از همه‌ی آفت‌ها حفظ می‌شه، همه‌ی بلاهای دنیا ازش دور می‌شه، و بیشترین حد ممکن از روزی در دنیا نصیبش می‌شه، و خدا مال و فرزندان و بدنش رو گرفتار شر شیطان و ستمگران نمی‌کنه. و اگر اون روز یا شب بمیره، خدا شهید محشورش می‌کنه و شهید از دنیا می‌بردش و تو بهشت با شهدا و هم‌درجه‌ی اونها قرارش می‌ده. 🔖 عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ اَلصَّافَّاتِ فِي كُلِّ يَوْمِ جُمُعَةٍ ، لَمْ يَزَلْ مَحْفُوظاً مِنْ كُلِّ آفَةٍ مَدْفُوعاً عَنْهُ كُلُّ بَلِيَّةٍ فِي اَلْحَيَاةِ اَلدُّنْيَا مَرْزُوقاً فِي اَلدُّنْيَا بِأَوْسَعِ مَا يَكُونُ مِنَ اَلرِّزْقِ وَ لَمْ يُصِبْهُ اَللَّهُ فِي مَالِهِ وَ لاَ وَلَدِهِ وَ لاَ بَدَنِهِ بِسُوءٍ مِنْ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ وَ لاَ مِنْ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ إِنْ مَاتَ فِي يَوْمِهِ أَوْ لَيْلَتِهِ بَعَثَهُ اَللَّهُ شَهِيداً وَ أَمَاتَهُ شَهِيداً وَ أَدْخَلَهُ اَلْجَنَّةَ مَعَ اَلشُّهَدَاءِ فِي دَرَجَةٍ مِنَ اَلْجَنَّةِ. 📙ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج۱، ص۱۱۲ عن الصادق علیه السلام: من قرأ سورة الصافّات فی کلّ یوم جمعة لم یزل محفوظاً من کلّ آفة مدفوعاً عنه کلّ بلیّة فی الحیاة الدنیا مرزوقاً فی الدنیا فی أوسع ما یکون من الرزق و لم یصبه اللّٰه فی ماله و ولده و لاٰ بدنه بسوء من کلّ شیطان رجیم و لا من جبّار عنید و إن مٰات فی یومه أو لیلته بعثه اللّٰه شهیداً و أدخله الجنّة مع الشهداء فی درجة من الجنّة. تفسیر صافی ج۴ ص۲۸۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
♦️اهمیة التَعَوَّذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ و حقیقة هَمَزَاتِهِ وَ نَفَخَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ تَفْسِيرُ اَلْإِمَامِ ، قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنَ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ فَإِنَّ مَنْ تَعَوَّذَ بِاللَّهِ أَعَاذَهُ اَللَّهُ وَ تَعَوَّذُوا مِنْ هَمَزَاتِهِ وَ نَفَخَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ أَ تَدْرُونَ مَا هِيَ؟ أَمَّا هَمَزَاتُهُ فَمَا يُلْقِيهِ فِي قُلُوبِكُمْ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ قَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ كَيْفَ نُبْغِضُكُمْ بَعْدَ مَا عَرَفْنَا مَحَلَّكُمْ مِنَ اَللَّهِ وَ مَنْزِلَتَكُمْ قَالَ أَنْ تُبْغِضُوا أَوْلِيَاءَنَا وَ تُحِبُّوا أَعْدَاءَنَا قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا نَفَخَاتُهُمْ ؟ قَالَ هِيَ مَا يَنْفُخُونَ بِهِ عِنْدَ اَلْغَضَبِ فِي اَلْإِنْسَانِ اَلَّذِي يَحْمِلُونَهُ عَلَى هَلاَكِهِ فِي دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ وَ قَدْ يَنْفُخُونَ فِي غَيْرِ حَالِ اَلْغَضَبِ بِمَا يُهْلِكُونَ بِهِ. أَ تَدْرُونَ مَا أَشَدُّ مَا يَنْفُخُونَ؟ وَ هُوَ مَا يَنْفُخُونَ بِأَنْ يُوهِمُوا أَنَّ أَحَداً مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ فَاضِلٌ عَلَيْنَا أَوْ عِدْلٌ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ أَمَّا نَفَثَاتُهُ فَإِنَّهُ يُرِي أَحَدَكُمْ أَنَّ شَيْئاً بَعْدَ اَلْقُرْآنِ أَشْفَى لَهُ مِنْ ذِكْرِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ مِنَ اَلصَّلاَةِ عَلَيْنَا . 📚نشانی: بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۶۰، ص ۲۰۴ عنوان باب: الجزء الستون > [تتمة كتاب السماء و العالم] > باب 3 إبليس لعنه الله و قصصه و بدء خلقه و مكايده و مصايده و أحوال ذريته و الاحتراز عنهم أعاذنا الله من شرورهم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفرین بر این دیانت و تقوا! جشن فارغ التحصیلی در کنار مضجع شریف اهل بیت علیهم السلام با همصدایی با جملاتی سراسر حاکی از مسئولیت و وظیفه شناسی در برابر مردم! چرا در محیط های دانشگاهی ما دیانت و دین مداری چنین بروز و شهودی ندارد؟! •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری 💠https://eitaa.com/rejal_shobeiri 🆔 https://t.me/rejal_shobeirihttp://eitaa.com/shobeiri 🆔https://t.me/shobeiri
جواز سب و لعن و غیبت و بیزاری از مخالفین در کلام صاحب جواهر مرحوم شیخ محمد حسن نجفی رضوان الله علیه (از اکابر علمای امامیه _ متوفای ١٢۶۶ هجری قمری) در کتاب شریف "جواهر الکلام" در باب "في جواز غیبة المخالف" می نویسد: وعلى كل حال فالظاهر إلحاق المخالفين بالمشركين في ذلك لاتحاد الكفر الإسلامي والإيماني فيه ، بل لعل هجاؤهم على رؤس الاشهاد من أفضل عبادة العباد ما لم تمنع التقية ، وأولى من ذلك غيبتهم التي جرت سيرة الشيعة عليها في جميع الأعصار والأمصار علمائهم وأعوامهم ، حتى ملأوا القراطيس منها بل هي عندهم من أفضل الطاعات ، وأكمل القربات فلا غرابة في دعوى تحصيل الإجماع ، كما عن بعضهم بل يمكن دعوى كون ذلك من الضروريات ، فضلا عن القطعيات به هر حال ظاهر حکم این است که از مخالفین شیعه اثناعشری مانند مشرکین می توان غیبت کرد، چرا که در مسئله جواز غیبت، کفار اسلامی (مشرکین) و کفار ایمانی (مخالفین مکتب اهل بیت) یکسان هستند. بلکه شاید بی احترامی به مخالفین شیعه از برترین عبادات باشد اگر تقیه مانع از آن نشود، و بهتر از آن، غیبت کردن از مخالفین شیعه اثناعشری است که سیره علمای شیعه در همه دورانها و روزگاران بوده است، تا جایی که کاغذها از آن پر کرده اند و نزد آنان از برترین طاعات و عبادات و کامل ترین وسایل برای نزدیکی به خداوند است، بنابراین اگر ادعای اجماع بر این مطلب کنیم عجیب نیست چنانچه بعضی علما گفته اند، و بلکه امکان دارد بگوییم از جواز غیبت از آنان از ضروریات مذهب شیعه است، چه رسد که از قطعیات باشد لا يخفى على الخبير الماهر الواقف على ما تظافرت به النصوص، بل تواترت من لعنهم وسبهم وشتمهم وكفرهم وانهم مجوس هذه الأمة ، واشر من النصارى وأنجس من الكلاب بر انسان آگاه به روایات پوشیده نیست که در روایات فراوان و بلکه متواتر لعن،سب، بدگویی و کفر مخالفین وارد است، و اینکه آنها مجوس این امت اند و بدتر از یهودی و مسیحی، و نجس تر از سگ هستند ومعلوم أن الله تعالى عقد الأخوة بين المؤمنين بقوله تعالى ( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ) دون غيرهم ، وكيف‌يتصور الاخوة بين المؤمن والمخالف ، بعد تواتر الروايات وتظافر الآيات ، في وجوب معاداتهم ، والبراءة منهم ، وحينئذ فلفظ الناس والمسلم ، يجب إرادة المؤمن منهما ، كما عبر به في أربعة أخبار و معلوم است که خداوند عقد برادری را بین مومنین بسته است چنانچه می فرماید: فقط مومنان با هم برادر هستند، پس چگونه می توان بین مومن (شیعه اثناعشری) و مخالفین آنان ادعای برادری کرد؟! بعد از ورود آیات و روایات فراوان و متواتر در مورد وجوب دشمنی و بیزار بودن از آنان؟! بنابراین در روایاتی که می گویند از مسلمان غیبت نکن، منظور از مسلمان یا مردم، همان مومنین هستند نه غیر آنها وبالجملة طول الكلام في ذلك كما فعله في الحدائق من تضييع العمر في الواضحات ، إذ لا أقل من أن يكون جواز غيبتهم لتجاهرهم بالفسق ، فان ما هم عليه أعظم أنواع الفسق بل الكفر وإن عوملوا معاملة المسلمين في بعض الأحكام للضرورة ،  وعلى كل حال فقد ظهر اختصاص الحرمة بالمؤمنين ، القائلين بإمامة الأئمة الاثنى عشر دون غيرهم من الكافرين والمخالفين ولو بإنكار واحد منهم عليهم‌السلام در نهایت می گوییم اطاله کلام همانطور که صاحب حدائق انجام داده بی فایده است چرا که غیبت کردن از مخالفین، دست کم به علت اینکه گناه خود را آشکار می کنند جایز است. آنان مرتکب بدترین گناه و بلکه کفر هستند. و اگر با آنان در برخی احکام به عنوان مسلمان معامله می شود، فقط به دلیل ضرورت و تقیه است. در هر صورت حرمت غیبت فقط برای مومن است که قائل به امامت دوازده امام هستند، نه غیر آنان از کفار و مخالفین حتی اگر یک امام را انکار کنند جواهر الکلام في شرح شرائع الإسلام، جلد ٢٢ صفحه ۶٢، چاپ دار إحیاء التراث العربي ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰امیرالمومنین امام على عليه السلام: 🔻دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست 🔻الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ 📚غررالحكم حدیث 2104 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌اوج مظلومیت علی علیه السلام. چون پسر عمر خلیفه دوم در شام نزد آمد، معاويه به عمروبن عاص پيام فرستاد و گفت: «اى عمرو، خداوند با آمدن عبيدالله به ، عمربن خطاب را براى تو زنده كرده و من - را - چنان میبينم كه او را به سخنرانى وا دارم تا شهادت دهد كه (ع)، قاتل است و مراد ما از این به دست عبیدالله حاصل آيد.» 📚منقری، وقعة صفین، ص82. 📌 دشمنان نان به نرخ روز بن شعبه از طرف ، بود. او هر روز بر مسجد، امیرمؤمنان (ع) و را می‌داد. یک روز مغیره، به صعصعه‌بن‌صوحان گفت: بپرهیز از این‌که على(ع) را بیان كنی. من از تو به (ع) آگاه‌تر هستم ولى در دست سلطانی است که اگر از کنیم و مدح علی(ع) را بگوییم، ما را مجازات می‌کند. 📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۷، ص۹۰ 📚ابن اثیر، الکامل، ج۳، ص۴۲۹. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✅با دقت این روایت را بخوانید ‼️ امام صادق علیه السلام فرمود: إِذَا ذُكِرَ النَّبِىُّ فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِكَ] الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ؛ هنگامى كه نام پيامبر برده شود بر او بسيار صلوات بفرستيد؛ چراكه هر كس يك صلوات بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بفرستد خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد و چيزى از مخلوقات خدا باقى نمى ماند، مگر اين كه به خاطر صلوات خدا و فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و هر كس به چنين پاداش عظيمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است كه خدا و رسول خدا و اهل بيتش از او بيزارند. 📚 کافی، ج2، ص492. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
جایگاه عن ابِی بصیرٍ عن ابی عبداللهِ علیه السلام قالَ سَمِعتُهُ یقولُ قالَ رسولَ اللهِ صلی اللهُ علیه و آله:«طوبَی لِعبدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللهُ وَ لَم یَعرِفُهُ النّاسُ اولئکَ مَصابیحُ الهدَی و یَنابیعُ العلمِ یَنجلِی عنهُم کلُّ فِتنةٍ مُظلِمَةٍ لَیسُوا بِالمَذاییعِ البُذُرِ وَ لا بِالجُفَاةِ المُراءِینَ.» ابوبصیر گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «خوشا به حال بنده ی گمنامی که خدا او را بشناسد و مردم او را نشناسند؛ آن ها چراغ های هدایت و سرچشمه های دانش هستند؛ به واسطه ی آن ها هر فتنه ی تیره و تاری برطرف گردد؛ آنان نه فاش کننده و پرده بردار از اسرارند و نه ناسپاس، ریاکار و خودنما.» 📚 اصول کافی، ج2، ص 225 💠چه زیبا فرمود امیر بیان که «إِنَّ فِي الْخُمُولِ لَرَاحَة؛ یعنی آسایش در گمنامی است». ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
تجارت منصفانه امام صادق علیه‌السلام غلامی داشتند به نام مصادف. هزار دینار به او دادند تا برای به کشور مصر برود. غلام با آن پول کالایی خرید و با بازرگانان دیگر که از همان کالا خریده بودند به سوی مصر حرکت کردند، همین که نزدیک مصر رسیدند با کاروانی که از مصر باز می‌گشتند، رو به رو شدند و از آنان وضعیت کالای خود را که نیازمندی‌های عمومی بود - از لحاظ بازار مصر - پرسیدند. در پاسخ گفتند: کالای شما در مصر کمیاب است و بازار خوبی دارد. غلام و همراهانش چون از کمبود متاعشان در مصر و نیز نیاز مردم به آن، آگاه گشتند با یکدیگر هم قسم شده و پیمان بستند، که متاع را با سودی کمتر از صد در صد نفروشند. وقتی که وارد مصر شدند، مطابق پیمان خود بازار سیاه به وجود آوردند و کالا را به دو برابر قیمتی که خریده بودند، فروختند. غلام با هزار دینار سود خالص به مدینه بازگشت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت به امام صادق علیه‌السلام تسیلم نمود و عرض کرد: فدایت شوم! یکی از کیسه‌ها اصل سرمایه است که شما به من دادید و دیگری سود خالص تجارت است. امام علیه‌السلام فرمودند: این سود زیادی است، بگو ببینم چگونه آن را بدست آوردی؟ مصادف گفت: قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر آگاه شدیم که کالای ما در آنجا کمیاب است، هم قسم شدیم و پیمان بستیم که به کمتر از صد در صد سود خالص نفروشیم و همین کار را کردیم. امام علیه‌السلام فرمودند: سبحان الله! شما با ایجاد بازار سیاه به زیان گروهی از مسلمانان هم قسم می‌شوید که کالایتان را به سودی کمتر از صددرصد خالص نفروشید؟ نه! من چنین تجارت و سودی را نمی‌خواهم. آنگاه یکی از دو کیسه را برداشته و فرمودند: این اصل سرمایه من و به آن کیسه دیگر - که سودی است که با بی انصافی بدست آمده - نیازی ندارم. سپس فرمودند: ای مصادف! با شمشیر جنگیدن، از کسب حلال آسان تر است، به دست آوردن مال از راه بسیار سخت و دشوار است. بحار: ج ۴۷، ص ۵۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
وسعتِ رزق و لباس نُو ... 🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السلام : مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثِنْتَیْنِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّهًًْ فِی إِنَاءٍ جَدِیدٍ وَ رَشَّ بِهِ ثَوْبَهُ الْجَدِیدَ إِذَا لَبِسَهُ لَمْ یَزَلْ یَأْکُلُ فِی سَعَهًٍْ مَا بَقِیَ مِنْهُ سِلْکٌ. 🔰 امام صادق علیه السلام می فرمایند : هرکس سی‌ودو بار سوره قدر را در ظرفی نو بخواند و هنگام پوشیدن لباس جدیدش [از آبِ آن ظرف] بر لباسش بپاشد تا مادامی که نخی از آن لباس باقی بماند او در وسعتِ رزق خواهد بود. 📚:الکافی، ج۶، ص۴۵۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شرمساری نیازمند! حضرت امام صادق "علیه‌السلام" فرمودند: ▫️خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد.    ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! [«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏»] 📚 الإختصاص؛ ص112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖شتاب در کار خیر 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً . 🔰امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس قصد كار خيرى كند بايد به سوى آن بشتابد زيرا هر كار خيرى كه در آن تأخير بيفتد فرصتى براى شيطان پيدا مى‌شود (تا وى را از آن كار منصرف سازد). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳ در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰الهجر بين المؤمنين 🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹ 💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در فرقی نیست که شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد 🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود 🌀و من الواضح جدّا أنّ‌ قول المظلوم «أنا الظالم» ، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد² ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:📚وسائل الشيعة، ج‏12، ص: 263 *²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
مرگ آسان یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام در جوانی دنیا را وداع می‌کرد، امام علیه‌السلام به فرزندش قاسم فرمود: برخیز در بالین برادرت سوره والصافات را تا آخر بخوان! قاسم هم شروع کرد بخواندن، وقتی که به آیه(اهم اشدا خلقا‌ام من خلقنا) رسید جوان از دنیا رفت. پس از آنکه کفن کردند و به سوی قبرستان حرکت دادند، یعقوب بن جعفر به امام کاظم علیه‌السلام عرض کرد: وقتی کسی به حالت احتضار در می‌آمد بالای سرش سوره یاسین می‌خوانند شما دستور دادید (والصافات) بخوانند. امام علیه‌السلام فرمود: پسرم! این سوره در بالای سر هر کس که گرفتار است خوانده شود خداوند او را فوری آسوده می‌کند و از دنیا می‌رود. بحار: ج ۴۸، ص ۲۸۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰الهجر بين المؤمنين 🌀 🔸السؤال: ما حكم تهاجر المؤمنين وبالخصوص اذا زاد عن ثلاثة أيام ؟ 🔹الجواب: هجر المؤمن لأزيد من ثلاثة أيام محل اشكال والاحوط تركه. ❇️المکتب الشرعی لسماحة آیة الله العظمی السید السیستانی (حفظه الله) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌تبلیغ دین در میان از اصحاب امام (ع) بود. حماد در روایتی نقل می‌کند که به امام صادق(ع) گفتم: من به سرزمین رفت‌و‌آمد دارم. برخی از یاران به من می‌گویند که اگر در سرزمین مشرکان بمیری، در با آنان برانگیخته خواهی شد! آیا واقعاً چنین است؟ امام به من فرمود: ای حماد! آیا در آن سرزمین از ما سخن به میان می‌آوری؟ گفتم: آری. امام فرمود: آیا در سرزمین نیز آزادانه می‌توانی از (ع) دفاع کنی؟ گفتم: خیر! امام فرمود: تو اگر در آن دیار بمیری، همچون امتی محشور خواهی شد که نور در پیشاپیشت حرکت خواهد کرد. شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج1، ص634. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰إن عليا عليه السلام باب من أبواب الهدى... 1⃣عن الوشاء قال حدثني إبراهيم بن أبي بكر قال سمعت أبا الحسن موسى عليه‌السلام يقول: إن عليا عليه‌السلام باب من أبواب الهدى فمن دخل من باب علي كان مؤمنا ومن خرج منه كان كافرا ومن لم يدخل فيه ولم يخرج منه كان في الطبقة الذين لله فيهم المشيئة. بیان: وكان فساق الشيعة والمستضعفين وأشباههم داخلون في القسم الثالث، وأما من بلغته الدعوة وتمت عليه الحجة فعدم الدخول فيه كفر وهو غير معذور. 2⃣عن زرارة، عن أبي عبد الله عليه‌السلام قال: لو أن العباد إذا جهلوا وقفوا ولم يجحدوا لم يكفروا. بیان: وهو باب رحمة فتحه الله للعباد، ويدل على أن الجاهل معذور في أكثر الموارد، كمن جهل إمامة علي عليه‌السلام ولم تقم عليه حجة إذا وقف ولم ينكره لم يكفر ودخل في المستضعفين، وهو في مشية الله فعسى أن تدركه الرحمة، وكذا الجاهل في سائر الأمور من أصول الدين وفروعه. 📗مرآة العقول ج۱۱ ص۱۲۳ @ketab_mottaghin ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
❇️ سفرها و هجرت‌های تبلیغی اصحاب و شاگردان ائمه (ع) 💠 براساس آیات قرآن و روایات اسلامی، مسافرت امری ممدوح است. این مدعا را می‌توان به آیاتی چون «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ ۖ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ»، «أَفَلَمْ یَسِیرُوا۟ فِی ٱلْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَآ أَوْ ءَاذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا» و «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ۚ ثُمَّ اللَّهُ يُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ» مستند کرد. 💠 فارغ از آیات قرآن، روایات بسیاری نیز در مدح مسافرت وارد شده است. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «سافِروا تَصِحّوا و تَغنَموا» (مسافرت کنید تا تندرست و بی‌نیاز شوید). مرحوم پدرم گاهی در سفر این شعر منسوب به امام علی (ع) را می‌خواند: تغرَّبْ عن الأوطان في طلبِ العُلى وسافرْ ففي الأسفار خمسُ فوائدٍ تَفَــرُّج هـمٍّ واكتساب مــعيشـةٍ وعلـمٍ وآدابٍ وصُحبةِ ماجـدٍ 💠 با تورق صفحات تاریخ، با بسیاری از اصحاب و علمای طراز اول مواجه می‌شویم که برای تبلیغ دین و مذهب، از وطن خود دل کنده و به دیگران بلاد مسافرت یا مهاجرت نموده‌اند. 💠 برخی از علما و اصحاب امامان (ع) برای نشر معارف اسلامی، علاوه‌‌‌بر تأسیس کانون‌های علمی و تربیت شاگردان، با تحمل مشقات و مرارت‌های فراوان به جهانگردی نیز می‌پرداختند. شواهد تاریخی بسیاری بر این مطلب وجود دارد که در این فرسته به ذکر سه مورد بسنده می‌کنم: 1⃣ ابراهیم‌بن‌محمّدبن‌سعید ثقفی (صاحب کتاب الغارات) ابراهیم کتابی با عنوان «المعرفة» درباره مناقب اهل‌بیت (ع) و مثالب دشمنان آنان تألیف نمود، اما بزرگان کوفه از نشر این کتاب در شهر کوفه جلوگیری کردند. ابراهیم پس از مواجهه با این ممانعت، شهر اصفهان را که در آن زمان بیگانه‌ترین سرزمین نسبت به اهل‌بیت (ع) بود، برای نشر کتابش انتخاب نمود. وی سوگند یاد کرد که کتاب المعرفة را جز در اصفهان منتشر نسازد. 2⃣ حریزبن‌عبدالله أزدی سجستانی چنان‌که از نام حریز پیداست، وی اصالتاً أزدی است، اما ازآنجاکه برای نشر علوم آل‌محمد (ع) بارها و بارها به سیستان سفر کرد، با عنوان سجستانی نیز شناخته می‌شود. (مامقانی، بی‌تا، ۲۴۵) 3⃣ حماد سمندری وی از اصحاب امام صادق‌ (ع) بود و مرحوم مامقانی او را حسن و معتمد می‌داند. حماد در روایتی نقل می‌کند که به امام صادق (ع) گفتم: من به سرزمین مشرکان رفت‌و‌آمد دارم. برخی از یاران به من می‌گویند که اگر در سرزمین مشرکان بمیری، در قیامت با آنان برانگیخته خواهی شد! آیا واقعاً چنین است؟ امام به من فرمود: ای حماد! آیا در آن سرزمین از ولایت ما سخن به میان می‌آوری؟ گفتم: آری. فرمود: آیا در سرزمین اسلام نیز آزادانه می‌توانی از اهل‌بیت (ع) دفاع کنی؟ گفتم: خیر! فرمود: تو اگر در آن دیار بمیری، همچون امتی محشور خواهی شد که نور پیشاپیشت حرکت خواهد کرد. (کشی ۱۴۳۰: ۲۴۵) ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📌 ارجاعات: 🔻مامقانی، عبدالله، بدون تاریخ. تنقیح المقال في علم الرجال. ۳ ج. نجف اشرف - عراق: [بی نا]. ج ۱، ص ۳۱ و ۲۶۱. 🔻کشی، محمد بن عمر، حسینی، احمد، و حسینی، احمد. ۱۴۳۰–۲۰۰۹، رجال الکشی، ج ۱، بیروت، لبنان، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات. ص ۲۴۵. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰فتنه سخت‌تر از دجال 📝در صفات الشّيعه از جناب امام رضا عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: بدرستى كه از كسانى كه به خود بستند محبّت ما اهل بيت را كسانى‌اند كه فتنۀ ايشان سخت‌تر است بر شيعيان ما از دجّال. راوى گفت: به چه سبب‌؟ فرمود: به دوست داشتن دشمنان ما و دشمن داشتن دوستان ما، زيرا كه چون چنين شود مختلط مى‌شود حقّ با باطل و مشتبه مى‌شود پس شناخته نمى‌شود مؤمن از منافق. 1⃣صفات الشيعة ص۸ 2⃣بحار الأنوار ج۷۲ ص۳۹۱ 📗منتهی الآمال ج۲ ص۴۹۹ 📌ملاک شناخت از ⬅️ غفاری: ما را نمی شناختیم، مگر در با بن ابیطالب(ع). ⬅️ : ما در زمان (ص) منافقان را با و کینه ای که نسبت به علی بن ابیطالب(ع) داشتند، می شناختیم. ⬅️عبدالله بن عباس: ما در زمان رسول خدا(ص) منافقان را به دشمنی با علی بن ابیطالب(ع) می شناختیم. ⬅️جابربن عبدالله انصاری: ما را جز به دشمنی با علی بن ابیطالب نمی شناختیم. 📚نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۲۹ 📚ترمذی، صحیح، ج۱۳، ص۱۶۷ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۱۵۳ 📚ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۲، ص۴۶۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰ما أدنى النصب؟ 📝ابوحمزه ثمالی گوید: خدمت امام باقر علیه السّلام عرض کردم کمترین چیزی که انسان را ناصبی میکند چیست؟ فرمود: اینکه انسان بدعتی بگذارد و بر اساس آن دوستی و دشمنی نماید. 1⃣محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن الحسن بن محبوب، عن عبدالله بن سنان، عن أبي حمزة قال: قلت لابي جعفر عليه‌السلام: ما أدنى النصب؟ قال: أن يبتدع الرجل رأيا [شیئا] فيحب عليه و يبغض عليه. (من لا يحضره الفقيه ج۳ ص۵۷۲) 2⃣و بإسناده عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه‌السلام قال: أدنى الشرك أن يبتدع الرجل رأياً فيحب عليه و يبغض. (ثواب الأعمال ص۲۵۸) 📗وسائل الشيعة ج۱۶ ص۲۷۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
❇️ تقیه ، سیره امامان شیعه قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع التَّقِيَّةُ مِنْ دِينِي‏ وَ دِينِ‏ آبَائِي وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ. امام باقر(ع): تقیه روش و سیره من و پدران من است. کسی که تقیه نکند ایمان ندارد. 📚کافی، ج‏۲، ص۲۱۹ 🔸رسول‌خدا (ص): اگر خداوند می‌خواست تقیه را بر شما حرام می‌کرد و شما را به اظهار نمودن حق و صبر کردن بر بلا و مشکلاتی که از سوی دشمنانتان به شما وارد می‌شد، توصیه می‌کرد؛ اما بدانید که از بزرگ‌ترین واجبات خدا پس از موالات و دشمنی با دشمنان، استفاده‌کردن از است آن‌هم برای نگه‌داشتن جان و مال خود و دوستانتان! 📚 وسائل الشیعة، ج۱۶، ص۲۲۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌 یک برای حاکم اسلامی... مقام معظم رهبری فرمودند: قبل از زمان ریاست جمهوری از منزل آقای و آثار هنری ایشان دیدن کرده‌ام و حدیثی به ایشان دادم و از ایشان خواستم برایم بنویسند. ایشان هم با خطی زیبا این را نوشته و برای من فرستاند و من هم آن را کرده و در اتاق مقابل چشمانم نصب کرده‌ام. آن حدیث حکمت ۷۳ است که اميرمؤمنان علیه السلام می فرماید: "آنکه خود را و معلم مردم سازد، پیش از دیگران، باید به کردن خویش بپردازد." ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
🔺طی الارض و کرامات میرزا مهدی اصفهانی ▫️: 🔹امام جماعت حرم بودم. در یکی از شب های سرد زمستان از خانه خارج شدم که به حرم بروم. 🔸وقتی بیرون آمدم،‌ در خیابان آیت الله شیرازی احساس کردم که خیلی زود بیرون آمدم. مردد بودم برگردم خانه یا بروم حرم،‌که شیخی را عبا به سر کشیده دیدم که به سمت حرم می رود. 🌀با خود گفتم حتما این شیخ از ساعت مطلع است و پشت سرش راه افتادم. 🔅شیخ وقتی به ورودی بست بالا رسید،‌درْ خود به خود باز شد و ما داخل شدیم. آمد مقابل درب صحن کهنه، درْ باز شد، وارد شدیم. آمد مقابل در حرم، در باز شد و وارد شد و من هم پشت سرش. ⚡️بعد از ورود به حرم، عبا را به دوش انداخت و کفش هایش را برداشت. در این لحظه ما همدیگر را دیدیم و شناختیم. بود. 🔷میرزا فرمود: سیدیونس! راضی نیستم تا زنده ام این راز را فاش کنی. حالا می خواهی به مزار سایر ائمه هم بروی؟ 🌱گفتم بله. 🔶مرا به مدینه،‌کاظمین سامرا، نجف و کربلا برد. 🔻بعد از زیارت امام حسین (ع)، فرمود: سید یونس! نزدیک اذان صبح است. برگردیم که شما به نماز صبح حرم برسید. 💠نگاه که کردم دیدم در بالای سر حضرت امام رضا (ع) قرار داریم. ایشان رفت و من به اقامه جماعت صبح پرداختم. ۲۳آبان سالگرد وفات این عالم ربانی است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💎امیرالمومنین عليه السلام ـ لِقَيسِ بنِ سَعدٍ و قد قَدِمَ علَيهِ مِن مِصرَ ـ : يا قيسُ ، إنَّ لِلمِحَنِ غاياتٍ لا بُدَّ أن تَنتَهِيَ إلَيها ، فَيَجِبُ على العاقِلِ أن يَنامَ لَها إلى إدبارِها فإنَّ مُكابَدَتَها بالحِيلَةِ عندَ إقبالِها زيادَةٌ فيها . امیرالمومنین عليه السلام ـ به قيس بن سعد كه از مصر خدمت آن حضرت آمده بود ـ فرمود: اى قيس! محنتها را نهايتى است كه ناگزير در آن جا پايان مى يابند . پس ، بر خردمند لازم است كه تا رفتن آنها چشم برهم نهد ؛ زيرا به هنگام روى آوردن محنتها ، با چاره انديشى به مقابله آنها رفتن بر شدّتشان مى افزايد . 📚بحار الأنوار،ج۷۸،ص۷۹،ح۵۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
اقسام اخلاص 💐 بر دو قسم است: 🍀 اوّل: خلوص اعمال براى خداى تعالى. «لِيَعْبُدُوا اَللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ اَلدِّينَ‌». 🍀 دوم: خلوص نفس برای خدای تعالی. «إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ‌» نفس انسان الهی شده، خودخواهی و انانیت را کامل ترک کرده و جز خدا و رضایت الهی مقصود و محبوب او نیست. 💐 آثار اخلاص نفس 🔹 اول: شيطان به آنها دسترسی ندارد. «وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاّ عِبادَكَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِينَ». (حجر،۴۰)‌ 🔹 دوم : از محاسبۀ محشر معاف هستند. «فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ». (صافّات، ۱۲۸) 🔹 سوّم: آنچه از سعادت و ثواب به هر كس عطا كرده مى‌شود در مقابل عمل و كردار اوست، مگر اين صنف از بندگان كه كرامت و الطاف برايشان وراى طور عقل، و فوق پاداش كردار اوست. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ‌». (صافّات، ۴۰) 🔹 چهارم: آنگونه که شایسته است، خدا را ستایش و توصیف می کنند و معرفت حقیقی و کامل به ذات اقدس الهی دارند. «سُبْحانَ اَللّهِ عَمّا يَصِفُونَ إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ‌». (صافّات، ۱۶۰) 📚 برگرفته از رساله سیروسلوک، منسوب به مرحوم بحرالعلوم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فایده دیدن خواب های ترسناک 🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي نَوْمِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ . 🔰حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود : همانا مؤمن در خوابش (به سبب ديدن خواب هولناک) ترسانيده شود ، پس گناهانش (به واسطه همان ترس) آمرزيده گردد و به راستى كه تنش (با كار) به رنج و زحمت افتد ، پس گناهانش بخشيده شود 📚: الکافی ج۲ص۴۴۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : « مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا ، وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ » . ☘☘☘ 🔸 از نقل است که فرمودند : « هركس در پیروی مکتب من یکی از صفات پسندیده را در وجود خود پایدار و محکم سازد او را با آن یک خصلت خوب میپذیرم و از نداشتن سایر صفات خوب چشم پوشی میکنم ، ولى از نداشتن عقل و نداشتن دين ، چشم‌پوشى نمى‌كنم ، زيرا در بى دينى امنيت نيست و زندگى در هراس و ترس ، لذت‌بخش نباشد و نبودن عقل نبودن زندگى و حیات است ، و انسان بی خرد جز با مردگان قابل مقایسه و سنجش نیست » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۱، ص ۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri