هدایت شده از اجتهاد
💢رؤيت هلال و اختلاف افقها
✔️آیتالله جعفر سبحانی🔻
فقها اتفاق نظر دارند كه (براى تحقق ماه شرعى) رؤيت هلال در شهرى كه فرد مكلف زندگى مى كند، معتبر نيست و رؤيت هلال در شهرهاى ديگر كفايت مىكند. روايات دال بر اين مطلب در حد استفاضه است.
همچنين اگر دو شهر در افق متحد باشند، فقها اتفاق نظر دارند كه رؤيت هلال در يك شهر براى شهر ديگر كافى است؛ همين طور اگر زمان طلوع هلال در آنها يكى باشد و نيز جايى كه زمان طلوع ماه در دو شهر مختلف باشد اما ثبوت ماه در يك شهر مستلزم اين باشد كه ماه براى شهر ديگر به طريق اولى ثابت باشد. مثلاً ديده شدن ماه در شهرى كه در مشرق قرار دارد، دليل وجود ماه در شهرى است كه در مغرب قرار دارد؛ زيرا ماه از طرف شرق به طرف غرب حركت مىكند. بنابر اين اگر ماه در شرق ديده شود، دليل بر تولد شرعى وقابل رؤيت بودن ماه به هنگام غروب خورشيد در مشرق وقبل از رسيدن به مغرب است.
در هيچ يك از موارد فوق ميان فقها اختلاف نظر وجود ندارد. اختلاف نظر ميان فقها تنها در جايى است كه افقها مختلف باشد و هلال در شهر غربى ديده شود. در اين صورت اين سؤال مطرح است كه آيا ديدن هلال درشهرهاى غربى، براى كسانى كه در شهرهاى شرقى زندگى مى كنند، كافى است؟ فقها در اين مسأله سه گروه هستند:
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x69643
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢شیخ صدوق، مرزبان حماسه جاوید
🔹یکی از بزرگترین مرزبانان حماسه جاوید و خدمتگزاران مکتب اهل بیت (ع) و از شاخصترین دانشمندان جهان اسلام که عمر خود را در راه خدمت به فقه و حدیث شیعه و پاسداری از فرهنگ مهدویت صرف کرد، ابوجعفر محمدبن علی بن بابویه قمی ملقب به «شیخ صدوق» است که در صف اول محدثین و علمای اثناعشر جای دارد و به عنوان یکی از ارکان فقه شیعه به شمار میرود. پس از گذشت ۱۰ قرن از وفات این محدث بزرگ شیخ صدوق، برکات آثار و خدماتش باعث شده تا نیمه اردیبهشت را به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق نامگذاری کنند.
🔸عصر شیخ صدوق را باید “عصر احیا تنقیح حدیث” نامید زیرا پس از رحلت پیامبر اسلام، بازار جعل حدیث رونق گرفت و کارخانه حدیث سازی خلفا بکار افتاد و کسانی پیدا شدند که بطور حرفهای، احادیثی را جعل و به پیامبر و ائمه نسبت میدادند.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n71965
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢غوغای کاشف الغطاء در بیت المقدس
✔️در سال ۱۳۵۰ قمری ۱۵۰ نفر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانی اسلام، گرد آمدند. مفتی بیت المقدس از سوی مجلس اعلای فلسطین، کاشف الغطاء را هم به شرکت در این گردهمایی فرا خواند. این در حالی بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیت المقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقههای اسلامی و شخصیتهای برجسته سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان بهره جویند. رشید رضا نویسنده سنی مذهب(تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهوری نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانی میکردند تا این که نوبت به جناب کاشف الغطاء رسید.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x53856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢کاش در صحرای سینا بودم و حداقل خاک کفش سربازان مسلمان مصری را پاک میکردم!
📝فلسطین و عالمان اسلامی؛ یادداشتی از استاد مجتبی الهی خراسانی🔻
🔹اگر جهان اسلام بخواهد برای آینده خود تصویری روشن و جذاب از تمدن اسلامی شامل مجموعهای از کشورهای اسلامی و ملل مسلمان ترسیم کند که در تراز شایسته فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در کنار یکدیگر، و با تعامل و گفتگو و همزیستی همدلانه زندگی میکنند، قطعاً چنین آیندهای فقط و فقط با نبودن اسرائیل ممکن خواهد بود.
🔸حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین توسط عالمان شیعه، امری مستحدث و پس از انقلاب اسلامی ایران نیست، بلکه مورد اتفاق علمای نجف و قم و مشهد بوده است.
🔹بسیار پیشتر به هنگام جنگشش روزه اعراب و اسراییل، آیتالله میرزا جواد تهرانی در سر درس خود گفته بود: کاش در صحرای سینا بودم و حداقل خاک کفش سربازان مسلمان مصری را پاک میکردم! اعلامیهها و مجالس متنوع علمای قم و نجف و مشهد و مجالس مراجع و علمای حوزه در محکومیت اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی، در دفتر تاریخ و آلبوم تصاویر این حوزهها ثبت است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/073078
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢آثار اسلامیِ بیت المقدّس
✔️از سال 70 میلادی که تیتوسِ رومی، شهر قدس (به زبان عِبری: «اورشلیم») را به آتش کشید و معبد و تمام شهر را با خاک یکسان کرد به طوری که شهر به زمینی صاف تبدیل شد، تا زمان فتحِ شهر بوسیله ی مسلمانان و حضور مسلمانان در بیت المقدس (اورشلیم)، این شهر باستانی و مقدس برای سه دین آسمانی، روی خوشی به یهودیان نشان نداد و هیچ گاه، اورشلیم، شهری یهودی نبود. یهودیان ـ پس از ویرانیِ دوم معبد ـ در زمین پراکنده شده بودند و فقط برای انجام مراسمات مذهبیِ خود، به آن جا می رفتند، و فقط مسافران این شهر محسوب می شدند.
در شهر اورشلیم (به زبان عربی: «قدس» یا «بیت المقدّس»)، دو مسجد مهم از دیگر مساجد معروف ترند؛ «مسجد الأقصی» و «قبةُ الصخره». مسجد سوّمی هم به نام «مسجد عمر» هست که «علی» پسر «صلاح الدین ایوبی» به یاد جایگاه نماز عمر، آن را در سال 589 قمری ساخته است. این مسجد در قسمت جنوبیِ حیاط «کلیسای قیامت» قرار دارد که در آن زمان مورد بازدید و احترام عمر قرار گرفت.
1️⃣ مسجد الأقصی
اولین آیه ی سوره ی إسراء می فرماید: «منزّه است خدائی که بنده اش (محمد) را در يک شب، از مسجد الحرام (در مکه) به مسجد الاقصی (در اورشلیم) که اطرافش را پربرکت کردیم، برد، تا بعضی از آیات خود را به او نشان دهيم...».
مراد این آیه از «مسجد الأقصی» همان «معبد سلیمان» است که البته در آن زمان، هم قبله ی یهود و هم قبله ی مسلمانان بود، اما پس از دو ویرانیِ مهم و آسیب های دیگر، اثری از آن باقی نمانده بود و خداوند در این آیه اشاره به مکان آن معبدِ مقدس دارد.
اما مسجد الأقصی که اکنون با گنبدی کبود شناخته می شود، مسجدی است که در زمان ولید بن عبدالملک و به دستور او در محل ویرانه ی معبد سلیمان، در سال 86 قمری ساخت آن به پایان رساند.
بخش جنوبی و غربیِ حرم (که بوسیله ی دیوارکشیِ چهارگوش از مناطق مسکونیِ اطراف، جدا شده و شامل مسجد الأقصی و مسجد صخره و محل معبد سلیمان علیه السلام است که زیر مسجد الأقصی واقع است)، برای یهودیان مقدس است و اکنون، دیوار ندبه (قبله ی یهودیان)، در همین قسمت واقع است که بازمانده ی معبد سلیمان است.
🔴 صهیونیست ها تلاش دارند مسجد صخره (مسجد دارای گنبد زرد رنگ) را به جای مسجد الأقصای قرآن (معبد سلمیان که اکنون مسجد الأقصا ـ دارای گنبد کبود ـ بر روی آن واقع است)، بین مسلمانان مشهور کنند و اگر اکنون با ذکر کلمه ی «بیت المقدّس» یا «قدس» مسجدِ دارای گنبد زرد رنگ در فلسطین به ذهن شما می آید، نتیجه ی همین تبلیغات رسانه ایِ صهیونیستی است.
2️⃣ قبّةُ الصخره
قبّة الصخره ـ دارای گنبد زرد رنگ که به توطئه ی صهیونیستی، مسلمانان آن را به اشتباه، به نام قدس شریف می شناسند ـ نیز در محل حرم، بوسیله ی عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه ی اموی در سال 72 قمری بنا نهاده شد. نویسنده ی کتاب «مساجد مهم جهان» معتقد است «مسجد صخره پس از فتح بیتالمقدس در قرن نخست قمری به دستور عمربن خطّاب بنا گردید و عبدالملک بن مروان در سال 65 قمری، این مسجد را به حرم شریف ملحق کرد» (به نقل از ویکی حج).
در داخل قبة الصخره، صخره ای بزرگ به طول و عرض و ارتفاع 6 در 14 در 2 متر، دقیقاً زیر گنبد طلائی وجود دارد که گفته می شود همان صخره ای است ـ که در اصل، قله ی کوهی بوده ـ که ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل را بر روی آن می خواست قربانی کند و همان محلی است که پیامبر اسلام از آن جا به معراج آسمانی رفت. در داخل این صخره، غار کوچکی است که حدوداً ده نفر می توانند در آن نماز بخوانند. این قسمت را «مسجد صخره» می نامند. یهودیان معتقدند، دحو الأرض از زیر این صخره شروع شده است. (قسمتی از نوشته ی «تاریخ توراتی ـ قرآنیِ فلسطین» از محمد ذکاوت صفت)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌در نقد #وهابیت که قبور #ائمه_بقیع را #تخریب گردند، آیه ۲۱ سوره #کهف کافی است:
وَکَذَ لِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَآ إِذْ یَتَنَزَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلَیْهِم بُنْیَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُواْ عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِداً
🌻ترجمه
و بدین گونه-مردم را- بر حالشان آگاه کردیم تا زمانى که میانشان درباره کارشان(معاد و قیامت) گفتگو بود، بدانند که وعده خدا- درباره رستاخیز- حقّ است و اینکه در فرارسیدن #قیامت تردیدى نیست،
پس- از آشکار شدن این #حقیقت- عدّه اى گفتند:
بر روى آنان #بناى_یادبودى(مقبره ای) بسازید، پروردگارشان به حال آنان داناتر است، آنان که بر کارشان آگاهى و دسترسى یافته بودند گفتند: ما بر آنان #معبد و #مسجدى مى سازیم- تا نشان حرکتِ توحیدى آنان باشد.
👇👇
🌻@shobeiri
🗓تقویم شیعه؛ ۱۲شوال سالروز وفات شیخ بهایی رضواناللهعلیه
🔸اخلاق کم نظیر
مجلسی اوّل در «روضة المتقین» در شرح مشیخه ذیل عنوان «أبو یحیی الصنایعی» به تناسب اینکه وی کتابی در فضیلت سوره قدر دارد و شیخ طوسی از وی در باب زیارات، روایاتی نقل کرده است که مشتمل بر ثوابهای فراوان است، از استادش شیخ بهایی به عظمت یاد میکند و میگوید:
زمانی که من در درس شیخ بهایی شرکت میکردم، یک روز در باره روایات «ثوابالأعمال» اشکال کرد که اگر مثلا فلان عمل ثواب هزار حج داشته باشد، برای خود حج قدر و منزلتی نمیماند.
من از آن روایات دفاع کردم و شیخ بهایی در آن مجلس هیچ پاسخی نداد، بلکه تا آخر عمر هم راجع به اشتباه و نظائر این روایات مطلبی نگفت. با اینک من در آن موقع اصغر شاگردان شیخ بهایی بودم و ظاهراً به بلوغ هم نرسیده بودم و در مجلس درس شیخ، غالب فضلای عصر حاضر بودند و شیخ چون به تمام علوم احاطه داشت، به راحتی میتوانست مرا اسکات کند ولی أنانیت به خرج نداد و حرف مرا پذیرفت.
ما چنین فردی را به چشم دیدیم که در اخلاق نظیر نداشت و الآن هم «تشاهد فی أبناء هذا الزمان ما تشاهد!»
🔺روضة المتّقین ج۱۴، ص 404-405
@shobeiri
🔸افشای اسرار مردم
❖ مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی در کتاب #اربعینیات دربارۀ حفظ حرمت #مؤمن و خودداری از #افشای امور پنهانی و #اسرار مردم مینویسد:
📝... أبوبَرْزه گفت: «حضرت رسول با ما نماز خواند و بعد تند برگشت و دست خود را به در مسجد نهاد و بعد به آواز بلندش ندا کرد که ای جماعتی که ایمان با زبان آورده و به دلش ایمان خالص نرسیده! عورات مؤمنین را تتبّع نکنید؛ (یعنی اسراری را که پنهان دارند، جستجو از آنها نکنید) چون هر کسی که عورات مؤمنین را تتبّع کند، خداوند نیز عورت [لغزش و زشتی رفتار] او را تتبّع میکند و هر کسی که خدا، عورتش را تتبّع کند، رسوایش میکند، ولو در توی خانهاش باشد.» محاسن/1/104
مراد از عورات در حدیث شریف، امور پنهانی و اسرار نهانی است که نمیخواهند مردم به آنها اطّلاع یابند. خداوند هم ستّار العیوب و سِرّپوش است. رأفتش اقتضا کرده که به پیغمبر امر فرموده که نهی از جستجو کردنِ اسرار نماید. این است که شدیداً نهی فرمود.
و در حدیث دیگر فرمود که «هر کس کار زشتی را بشنود و آن را افشاء و پراکنده کند، او مثل همان کسی است که آن کار زشت را مرتکب شده باشد.» الفقیه/4/15
❖ــــــــــــــ❖
و در حدیث دیگر، از حضرت رسول روایت شده که فرمود: «در مدینه، طایفهای بودند که دارای عیوب بودند. چون از عیوب مردم ساکت شدند، خداوند نیز مردم را از عیوب آنها ساکت گردانید تا اینکه مُردند، در حالتی که نزد مردم عیوبدار نبودند و - به عکس این- در مدینه طایفهای بودند که دارای عیوب نبودند. چون از عیوب مردم سخن گفتند، خداوند عیوبی از آنها اظهار کرد که همیشه با آن معروف بودند، تا اینکه مُردند.» أمالی طوسی؛44
پس اگر کسی عیب تو را جستجو کرده، پیش مردم فاش کند، چهقدر تو از او بدت میآید و تنفّر از او میکنی! اکنون تو نیز اگر سرّ کسی را فاش و عیب او را آشکار کنی، از خودت هم بدت آید. پس، پیرامون این کار برنگرد تا خداوند نیز پرده از روی کار تو برندارد.»
خداوند ما را از فضاحت و رسوایی دنیا و آخرت حفظ کند.
📚 أربعینیات، ص302 (اربعین چهارم، ح38)
@shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢تأملی بر اظهارات استاد فیاضی پیرامون تأثیر فلسفه و منطق در فرآیند اجتهاد
✍️اخیراً استاد فیاضی از اساتید مطرح فلسفه در همایشی با موضوع «تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی» به لزوم فراگیری فلسفه و منطق پرداختند و از تأثیرگذاری آن در فرایند فقه و اصول سخن گفتند. ایشان در بیانات خود مدعی شدهاند که منطق و فلسفه بهشدت در فقه و اصول تأثیرگذار است و نمیتوان بدون فراگیری علم منطق مجتهد شد و فقها نیز منطق را از مقدمات اجتهاد برمیشمارند. ایشان همچنین مدعی شدهاند که چون فلسفه، نوعی نگاه عقلی به دین است و از سوئی عقل هم یکی از منابع دین به شمار میآید نمیتوان بدون فراگیری فلسفه به سراغ فقه و اصول رفت. ایشان همچنین به ذکر مثالی در اصول پرداختند که فهمش مترتب بر گزارههای فلسفی است.
اظهارات ایشان بر آن داشت تا به بررسی دقیقتر و عالمانهتری از این موضوع بپردازیم و ابعاد این موضوع را مورد واکاوی قرار دهیم که آیا آنگونه که ایشان مدعی شدهاند اجتهاد بر فلسفه مترتب است یا اینکه ادعای ایشان از مصادیق خلط میان روشهای علوم است که آسیبهای جدی را در بردارد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j13501
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
📆۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ش
🗓اولیندستگیری استادخامنهای
🏳درپی افشای فاجعه فیضیه
💠رهبرانقلاب
‼️ایام این زندان گرچه به درازا نکشید، اما فوقالعاده وحشتناک بود؛ زیرا این نخستین تجربه من بود. وانگهی، این ایام با روزهایی هم زمانی داشت که کشور در یک گیرودار عظیم و کشمکش خونین به سر میبرد. نهضت اسلامی و مبلغان مسلمان را از هرسوخطراتی احاطه کرده بود. خداوند خواست که پس از سختی، گشایشی فراهم آید. ایام زندان، ۸روزی به درازا کشید و پس از آن من و سایر بازداشتیهای آزاد شدیم، در حالیکه عازم خانه بودم، احساس خاصی بر من مستولی شده بود، شرمگین بودم از اینکه محاسنم را تراشیده بودند، و بیم هم از اینکه والدینم شاید بگویند: چرا در مسائلی دخالت کردی که به زندان بیفتی؟ وقتی به خانه رسیدم، خانواده به گرمترین وجهی از من استقبال کردند. وقتی برای صرف چای نشستم، نخستین حرفی که مادرم به من زد، این بود: «من به پسری مانند تو افتخار میکنم که چنین کاری را در راه خدا انجام میدهد.» نفس راحتی کشیدم و این تحسین خانواده خصوصا مادرم تأثیری بسزا در مبارزات بنده داشت. کتاب خون دلی که لعل شد ص۹۵
‼️زمانى شهید مطهریگفتند: میخواهم زودتر خودم را بازنشست کنم بروم قم، خدا را ببینم. من گفتم: «آقاى مطهرى! من خدا را گوشهى سلول دیدم.» ایشان تکانى خوردند و توجه زیادى کردند، بعد ایشان، همین کار را هم کردند؛ یعنى به قم رفتند و رفت و آمدهایشان را زیاد کردند. در حالى که به نظر من، ایشان مىخواستند بروند آنجا بمانند! ۷۷/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان
#سلسله_احادیث
↩️ «كَانَ رَسُولُ اللّه (ص) ينْفِقُ عَلَى الطِّيبِ، أكْثَر مِمّا ينْفِقُ عَلى الطَّعامِ»
رسول خدا (ص) برای بوی خوش بیش از عذا هزینه می کردند.
📚 منبع : کافی، ج۶، ص۵۱۲
لوامع صاحبقرانى، ج۲، ص۹۷
⚜ امام صّادق علیه السلام:
«العطر من سنن المرسلين»
عطر زدن از سنت های پیامبران است.
📚 منبع : الكافى، ج۶، ص۵۱۱
⚜ امام صادق علیه السلام:
هرگاه مى خواهى عطر استعمال كنى، بگو:
«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الزِّينَةَ وَ الدِّينَ- وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّينِ وَ الشَّنَآن»
بار خدايا من از تو زينت و دين مى خواهم و از زشتى و دشمنى بر تو پناه مى برم.
📚 منبع : بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۴۵
#عطر #گل 🌸
#اصلاح_سبک_زندگی
_______________
💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢
@daroo100
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#حدیث
● بدزبانی، ممنوع!
سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليهالسلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود:
اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنامگو و بد زبان و لعنتكننده باشى؟
گفتم: بهخدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟
فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمیکنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد.
گفتم: از خدا آمرزش مىخواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمىگردم.
❖ــــــــــــــ❖
(دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ)
#حضرت_صادق ع #امام_صادق ع #صفات_شیعه #دشنام #بدزبانی
📚کافی , جلد۲ , ص۳۲۶ ، ح14
@zanjani_net
#السؤال: ما حكم الاظافر بعد قصها وأين توضع هل ترمى بالشارع ام تدفن ام ماذا ومتى يستحب التقريضً ؟؟؟
#الجواب: قد وردت روايات كثيرة تؤكد استحباب تقليم الأظافر لما في ذلك من الأجر والثواب الكثير، وفيه من الفوائد العظيمة والتي منها أنّ تقليم الأظافر قد يَزيد في الرزق والبركة، ويُذهب الرمد، ويُوجب الأمن من الجنون والعمى، وأنّ عدم قص الأظافر قد يسبب النسيان…الخ…
وجاء هذا الحث والتأكيد على استحباب قصّ الأظافر لاجل ثلاثة أمور أساسية أهمها:
1- لأجل تعميق ورفع درجات الإيمان لأن ّ(النظافة من الإيمان) وقصّ الأظافر من صميم النظافة والإيمان..
2- لأجل دفع الأمراض، لانّ وجود الأظافر قد يوجب الكثير من الأمراض لما ورد أنّ الأظفار مَقيل الشيطان أي موضع أستراحة الشيطان، والمقصود بالشيطان هنا هي الجراثيم..
وورد إستحباب الدعاء عند قص الأظافر وهو أن تقول
(بسم الله وبالله وعلى سنة رسول الله)..
ويستحب أن يبدأ في تقليم الأظافر بالإصبع الخنصر من اليد اليسرى ويختم بالخنصر من اليد اليمنى وكذا في تقليم أظافر الرجلين..
والأيام التي يستحب فيها قص الأظافر هما يوما الخميس والجمعة، وأما بقية أيام الأسبوع فلا ينبغي قص الأظافر فيها فإنها قد تُذهب البركة كما روي أنه مَن قلّم أظافره يوم الأحد ذهبت البركة من يده، وورد أنه مَن قلّم أظافره يوم الأربعاء يصير سيءَ الخلق وهكذا..
وأما يوم الخميس فهو جيد في قص الأظافر فروي أنه مَن قلّم أظافره يوم الخميس يخرج منه الداء ويدخل فيه الشفاء..
وأما يوم الجمعة فهو جيد أيضاً لما روي عن النبي(ص) تقليم الأظافر يوم الجمعة يؤمن الجذام والجنون والبرص والعمى..
والذي نستنتجه من هذا الكلام أنّ الراجح حسب الروايات والمستحب في قص الأظافر هو في يومي الخميس والجمعة فقط..
ومَن أراد أن يجمع بين إستحباب قص الأظافر في يوم الخميس وفي يوم الجمعة، هو أن يبدأ بقص أظافره يوم الخميس ويترك إصبعاً واحداً ليوم الجمعة عملاً بالمروي عن الإمام الصادق (ع) أنه قال: مَن قلّم أظافره يوم الخميس وترك واحدة ليوم الجمعة نفى الله عنه الفقر..
والذي نلاحظه أنّ الكثير منّا لا يعتني بمكان الأظافر، فالبعض يرمي بها مع النفايات، والبعض يرمي بها في مصارف المياه، ولكنّ المروي أنّ الأفضل هو دفن الأظفار بعد قصها، كما روي عن أمير المؤمنين (ع) حيث قال: أمرنا رسول الله (ص) بدفن أربعة: الشعر والسن والظفر والدم..
وثبوت هذا الإستحباب لدفن الأظافر هو لفعل الرسول الأعظم (ع) وطلباً للثواب، ولأجل كرامة الإنسان المؤمن.. وفقنا الله وإياكم لما يحب ويرضى إنه ولي التوفيق ...🙏
#مكتب_السيد_السيستاني
@shobeiri
🌿 #مثل_دنیا_در_نزد_امام_معصوم_علیه_السلام
👈🏼 عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
إِنَّ اَلدُّنْيَا لَتَمَثَّلَ لِلْإِمَامِ فِي مِثْلِ فِلْقَةِ اَلْجَوْزِ فَلاَ يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَيْءٌ ، وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ .
ترجمه
📝 حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«دنیا برای امام مانند قطعهای گردوست که حاضر و نمایان است؛ چیزی از دنیا از امام پوشیده نمیماند و او طوری از اطراف بر دنیا تسلط دارد، که یکی از شما بر سر سفرهاش نشسته و هر چه بخواهد بر میدارد. پس هیچ چیز از اختیار او خارج نیست».
📚 منابع
1⃣ الإختصاص، ج ۱، ص ۲۱۷ .
2⃣ بحارالأنوار، ج ۲۵، ص ۳۶۷ .
3⃣ بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۴۰۸ .
یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم
شایـــــــد که نگاهی کند آگاه نباشیــم
@shobeiri
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ المَلائِكَةُ وَ أُولُوا العِلمِ قائِماً بِالقِسطِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ العَزِيزُ الحَكِيمُ
آل عمران ۱۸
قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم:
من قرء شهد اللّه الآية عند منامه خلق اللّه له منها سبعين الف خلق يستغفرون له الي يوم القيمة.
و قال ابوعبدالله علیهالسلام:
يجاء بصاحبها يوم القيمة فيقول اللّه:
انّ لعبدي هذا عهدا عندي و انا احقّ من وفي بالعهد ادخلوا عبدي هذا الجنّة.
منبع: تفسیر اطیبالبیان ذیل آیه شریفه.
@shobeiri
✅دعای امام سجاد "علیه السلام" برای پدر و مادر:
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ، وَاخْصُصْ اَبَوَىَّ بِاَفْضَلِ ما خَصَصْتَ بِهِ آباءَ عِبادِكَ الْمُؤْمِنينَ وَ اُمَّهاتِهِمْ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. اَللَّهُمَّ لاتُنْسِنى ذِكْرَهُما فى اَدْبارِ صَلَواتى، وَ فِي اِناً مِنْ آناءِ لَيْلي، وَ في كُلِّ ساعَةٍ مِنْ ساعاتِ نَهاري. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَاغْفِرْ لي بِدُعآئي لَهُما، وَاغْفِرْ لَهُما بِبِرِّهِما بي مَغْفِرَةً حَتْماً،
▫️خداوندا بر محمد و آل او و نسل او درود فرست،
▫️و پدر و مادرم را به بهترين چيزى كه پدران و مادران بندگان با ايمانت را به آن مخصوص گرداندى، مخصوص گردان، اى مهربانترين مهربانان!
▫️خداوندا ياد آنان را در پس نمازهايم، و در هيچ وقتى از اوقات شبم، و ساعتى از ساعات روزم از یادم مبر!
▫️خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به بركات دعايى كه براى آنان دارم بيامرز، و آن دو را به سبب خوبيهايى كه در حق من داشتهاند مشمول غفران حتمى قرار ده!
📚 صحیفه سجادیه، دعای 24
💠 احسان به والدین
✅ابو ولّاد حنّاط گوید: از حضرت صادق علیهالسلام دربارۀ کلام خداوند «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» پرسیدم، که این احسان چیست؟
فرمودند:
احسان این است که به خوشی با آنها همراهی کنی، و آنها را وا نداری که آنچه را نیاز دارند از تو بخواهند، اگرچه دارا و توانگر باشند (یعنی نیازهایشان را نگفته فراهم کنی)؛
مگر نه اینست که خداوند میفرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون» (هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد)
🔺کافی، ج2، ص157، ح1
✅ #نگاه با محبت به پدر و مادر🔻
💠تا فرصت باقی است، به چهره والدین خود با نظر محبّت بنگریم💠
(1)قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: مَا مِنْ وَلَدٍ بَارٍّ يَنْظُرُ إِلَى وَالِدَيْهِ نَظَرَ رَحْمَةٍ إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ نَظْرَةٍ حِجَّةٌ مَبْرُورَةٌ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ! وَ إِنْ نَظَرَ كُلَّ يَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ، اللهُ أَكْبَرُ وَ أَطْيَبُ.
📚(روضة الواعظین، ج2، ص368)
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هيچ فرزند نيكوكارى نيست که به پدر و مادر خود یک نظر رحمت می اندازد مگر آن که به ازای هر نظرش، حجّى نیکو منظور میشود. گفتند: ای رسول خدا! و اگرچه، در هر روز 100 بار بنگرد؟ فرمود: آرى، خداوند بزرگتر و مهربانتر است.
(2)عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: نَظَرُ الْوَلَدِ إِلَى وَالِدَيْهِ حُبّاً لَهُمَا عِبَادَةٌ.
📚(تحف العقول، ص46 / جعفریات، ص187)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: نگاه محبّت آمیز فرزند به پدر و مادر عبادت است.
(3)عَنِ الباقِر علیه السلام: إِنَّ النَّظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ إِلَى الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ مِنْ غَيْرِ قِرَائَةٍ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ إِلَى آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام عِبَادَةٌ.
📚( من لا یحضره الفقیه، ج2، ص205)
نظر به كعبه عبادت است. نظر به والدين عبادت است. نظر به (آیات) قرآن، حتّى بدون خواندن آن، عبادت است. نظر به چهره عالم عبادت است، و نظر به آل محمّد (علیهم السلام) عبادت است.
(4)قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: يُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَةِ فِي أَرْبَعِ مَوَاضِعَ: عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ، وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِي وَجْهِ الْوَالِدَيْنِ، وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْكَعْبَةِ، وَ عِنْدَ النِّكَاح.
📚(جامع الاخبار، ص101)
در چهار وقت درهای آسمان به رحمت گشوده میشود: هنگام نزول باران، هنگامی که فرزند به چهره والدین مینگرد، هنگام گشودن در کعبه و هنگام نکاح.
(5)عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ، لَمْ يَقْبَلِ اللهُ لَهُ صَلَاة.
📚(کافی، ج2، ص349)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر كس با نظر کینه و بغض به پدر و مادر خود نگاه کند، هرچند آن دو به او ستم نيز كرده باشند، خداوند نمازش را نمی پذیرد.
(6)عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ: وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى وَالِدَيْهِ يُحِدُّ النَّظَرَ إِلَيْهِمَا.
📚(مشکاة الأنوار، ص164)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: از مصادیق عاقّ والدین آن است که کسی با نگاه تند و معترض به پدر و مادر بنگرد.
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 حلم و حکمت
مرحوم آیتالله سید احمد شبیری زنجانی در "الکلام یجر الکلام" می نویسد:🔻
📝 احنف بن قيس، از بزرگان اهل بصره و بسيار محترم بود و يكى از حكما و عقلا و سياسيّين بود. در حلم، #ضربالمثل بوده، میگفتند فلانى از احنف، حليمتر و بردبارتر است.
💠 به #احنف گفتند از كجا اين حكمت را اخذ و اين حلم را ياد گرفتى؟
گفت از حكيم عصر و حليم دهر، #قيس بن عاصم منقرى.
و به قیس گفته شده كه حلم كه را ديدى تا حلم ياد گرفتى و علم كه را ديدى تا علم ياد گرفتى؟
گفت از حكيمى ياد گرفتم كه حكمتش تمام نمىشود؛ #اكثم بن صيفى تميمى.
و به او گفته شد حكمت و بردبارى و رياست و بزرگوارى را از كه ياد گرفتى؟
گفت از #حليف حلم و ادب و #سيّد عجم و عرب، #ابىطالب بن عبدالمطلب علیهالسلام.
✅ حليف، به معنى هم قسم كه دو نفر سوگند خورده باشند كه با هم باشند؛ و كنايه از ملازم بودن است، چون جناب #ابوطالب خيلى با حلم و وقار بود.
💠مىگويند شيخى تناور و خوشرو بود كه در او، جمال پادشاهان و وقار حكيمان بود.
❖ــــــــــــــ❖
در كتاب «اصل الشيعة»، از ابوسعيد منصور بن حسين آبى، متوفّى سنه 422 ، در كتاب «نثر الدرر» نقل كرده كه احنف بن قيس گفت:
«وارد شدم بر #معاويه؛ براى من از گرم و سرد و شيرين و ترش، آن قدر آورد که من تعجّب كردم. بعد، يك قسم از خوردنى آورد، من نشناختم. پرسيدم: اين چيست؟ گفت: اين رودۀ #اردك است كه با مخ #برّه، پر كرده و با روغن #فندق، پخته و شكر زدهاند. من #گريه كردم.
معاويه گفت: چرا گريه كردى؟
گفتم: #على علیهالسلام را ياد كردم كه من در خدمتش بودم؛ وقت طعام و افطارش رسيد، مرا نگه داشت.
ديدم براى او انبانى آوردند مُهر زده. عرض كردم: چه در داخل آن است؟ فرمود: #سويق جو.
عرض كردم: ترسيدى از او بردارند؟!
فرمود: نه، ترسيدم كه حسن يا حسين علیهماالسلام، روغنى يا زيتى بمالند.
🔻عرض كردم: حرام است آن يا اميرالمؤمنين؟ فرمود: نه، و لكن بر پيشوايان حقّ، لازم است كه خودشان را در عداد ضعفا قرار دهند تا براى فقير، فقرش دشوار نباشد.
معاويه گفت: كسى را ياد كردى كه فضل او انكار نمىشود.»
#حلم #حکمت #پیشوایان_حق #حکومت #قدرت #ثروت
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#حدیث
#ولادت_امام_رضا_علیه_السلام
#دهه_کرامت
🌸🌸🌸🌸
عیون أخبار الرضا علیه السلام تَمِیمٌ الْقُرَشِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مِیثَمٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ :
سَمِعْتُ أُمِّی تَقُولُ سَمِعْتُ نَجْمَةَ أُمَّ الرِّضَا ع تَقُولُ لَمَّا حَمَلْتُ بِابْنِی عَلِیٍّ لَمْ أَشْعَرْ بِثِقْلِ الْحَمْلِ وَ کُنْتُ أَسْمَعُ فِی مَنَامِی تَسْبِیحاً وَ تَهْلِیلًا وَ تَمْجِیداً مِنْ بَطْنِی
فَیُفْزِعُنِی ذَلِکَ وَ یَهُولُنِی فَإِذَا انْتَبَهْتُ لَمْ أَسْمَعْ شَیْئاً فَلَمَّا وَضَعْتُهُ وَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ وَاضِعاً یَدَهُ عَلَی الْأَرْضِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ یُحَرِّکُ شَفَتَیْهِ کَأَنَّهُ یَتَکَلَّم
ُ فَدَخَلَ إِلَیَّ أَبُوهُ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِی هَنِیئاً لَکِ یَا نَجْمَةُ 🌷 کَرَامَةُ رَبِّکَ 🌷
فَنَاوَلْتُهُ إِیَّاهُ فِی خِرْقَةٍ بَیْضَاءَ فَأَذَّنَ فِی أُذُنِهِ الْیُمْنَی وَ أَقَامَ فِی الْیُسْرَی وَ دَعَا بِمَاءِ الْفُرَاتِ فَحَنَّکَهُ بِهِ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَیَّ وَ قَالَ خُذِیهِ فَإِنَّهُ بَقِیَّةُ اللَّهِ تَعَالَی فِی أَرْضِهِ .
☘☘☘☘
علي بن ميثم از پدرش نقل كرد كه گفت از مادرم شنيدم ميگفت كه از نجمه مادر حضرت رضا شنيدم ميگفت وقتى حامله بحضرت رضا شده بودم سنگينى حمل را احساس نميكردم
و در خواب صداى تسبيح و تهليل و تمجيد از شكم خود ميشنيدم كه باعث هول و هراس من ميشد همين كه بيدار ميشدم چيزى نميشنيدم
همين كه متولد شد روى زمين افتاد دست بر زمين گذاشت و سر بآسمان بلند كرده لبهايش را حركت ميداد مثل اينكه چيزى ميگويد.
پدرش موسى بن جعفر وارد شد گفت گوارا باد ترا نجمه اين لطفى كه خدا بتو فرمود،
او را در پارچهاى سفيد پيچيده بآن جناب دادم در گوش راستش اذان گفت و در گوش چپش اقامه،آب فرات خواست و كامش را با آب فرات برداشت
بعد بمن برگردانيد فرمود بگير اين بقية اللّٰه است در روى زمين.
📚 بحار الانوار ج ۴۹ ص ۹
@shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
امام رضا علیه السلام می فرمایند
إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ
بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
۱- زمانى براى مناجات با خدا
۲-زمانى براى تأمین معاش [کسب روزی]
۳- زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب هایتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند
۴- و ساعتى براى کسب لذّت هاى حلال
با بخش چهارم توانایى انجام دادن سه بخش دیگر را به دست مى آورید.
فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
● با ما باش !
❖ سلیمان جعفری نقل کرده است که شنیدم حضرت ابوالحسن [امام کاظم یا امام رضا عليهماالسلام] به پدرم فرمود: چرا تو را همنشین عبدالرحمن بن يعقوب مىبینم؟
وی در پاسخ گفت: او دایى من است.
امام فرمود: او سخنان نامناسبی درباره خداوند مىزند، خدا را توصف مىكند (به صورت و اوصاف جسم) با اينكه خداوند قابل توصیف نیست پس یا با او همنشین باش و ما را ترك كن و یا با ما همنشین باش و از او دورى كن.
پدرم گفت: او هر عقیده اى دارد و هر چه مى گوید، چه مسؤولیتی برای من دارد؟ با اینكه من به عقیده او اعتقاد ندارم.
حضرت فرمود:🔻
آیا نمى ترسى كه بلایى به او برسد و دامن شما را هم بگیرد؟!
آیا از این داستان اطلاع ندارى كه شخصى از یاران حضرت موسى علیهالسلام بود، ولى پدرش از یاران فرعون بود، هنگامى كه لشکر فرعون به حضرت موسى (ع) رسید از ایشان جدا شد تا پدرش را نصیحت کند. حضرت موسى (ع) به آنها برخورد کرد در حالی كه با هم [درباره عقیدهشان] ستیزه و جرّ و بحث میکنند، تا اینكه آن دو به كنار دریا رسیدند، و هر دو با هم غرق شدند.
وقتى خبر به حضرت موسى (ع) رسید، از جبرئیل درباره آن جوان پرسید.
جبرئیل گفت: او غرق شد در حالیکه رحمت خدا شامل حال اوست و به عقیده پدرش باور نداشت ولى چون عذاب فرود آید از کسی كه نزدیك گنهكار است، دفاعى نشود!
#همنشینی_با_گناهکار #بلا #عقیده
📚 أمالي شیخ مفيد، ص:112
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🏴الإمامُ الرِّضا عليه السلام
يُقالُ لِلعابِدِ يَومَ القِيامَةِ ; نِعمَ الرَّجُلُ كُنتَ، هَمَّتكَ ذاتُ نَفسِكَ و كَفَيتَ النّاسَ مَؤونَتَكَ فَادخُلِ الجَنَّةَ . ألا إنّ الفَقيهَ مَن أفاضَ عَلَى النّاسِ خَيرَهُ ، و أنقَذَهُم مِن أعدائهِم ··· و يُقالُ لِلفَقيهِ ; يا أيُّها الكافِلُ لأِيتامِ آلِ مُحَمَّدٍ ، الهادي لِضُعَفاءِ مُحِبّيهِم و مَواليهِم ، قِفْ حَتّى تَشفَعَ لِكُلِّ مَن أخَذَ عَنكَ أو تَعَلَّمَ مِنكَ .
▪️امام رضا عليه السلام
روز قيامت به عابد گفته مى شود; آدم خوبى بودى، به خودت پرداختى و زحمت خود را از دوش مردم برداشتى. به بهشت درآى. بدانيد كه فقيه كسى است كه خير خود را بر مردم فرو ريزد و آنان را از دشمنانشان برهاند··· به فقيه گفته مى شود; اى كسى كه سرپرستى يتيمان آل محمّد را به عهده گرفتى و دوستداران و پيروانِ مستضعف آنان را هدايت كردى! بايست، تا براى هر كس كه از تو بهره مند شده يا دانش آموخته شفاعت كنى.
الاحتجاج : 1/14/9.
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔸امام، آشنای به همه زبانها!
اباصلت هروى میگوید:
حضرت امام رضا علیهالسلام با مردم به زبان خودشان صحبت مىکرد، و به خدا قسم به هر زبانى، از اهل آن زبان، داناتر بود و رساتر سخن مىگفت.
روزى به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من از آشنایى شما به این زبانهاى گوناگون در شگفتم.
فرمودند: اى ابا صلت! من حجّت خدا بر آفریدگان او هستم و خداوند حجّتى را براى مردم قرار نمىدهد که زبان آنها را نداند. آیا نشنیدهاى که امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: «فصلالخطاب» به ما عطا شده است، و مگر فصلالخطاب چیزى جز دانستن زبانهاست؟
❖ــــــــــــــ❖
[عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: كَانَ الرِّضَا ع يُكَلِّمُ النَّاسَ بِلُغَاتِهِمْ وَ كَانَ وَ اللَّهِ أَفْصَحَ النَّاسِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِكُلِّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ فَقُلْتُ لَهُ يَوْماً يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْجَبُ مِنْ مَعْرِفَتِكَ بِهَذِهِ اللُّغَاتِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ لَا يَعْرِفُ لُغَاتِهِمْ أَ وَ مَا بَلَغَكَ قَوْلُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أُوتِينَا فَصْلَ الْخِطابِ فَهَلْ فَصْلُ الْخِطَابِ إِلَّا مَعْرِفَةُ اللُّغَاتِ]
📚عیون أخبار الرضا : ج2 / ص228 /ح3
@shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#توسل_به_نام_علی_محمد
#صاحب_فرزند_پسر_شدن
#نام_علی
#عمر_طولانی
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ اِبْنُ غَيْلاَنَ اَلْمَدَائِنِيُّ دَخَلْنَا عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
فَقَالَ لَهُ اِبْنُ غَيْلاَنَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ بَلَغَنِي أَنَّهُ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ مُحَمَّداً وُلِدَ لَهُ غُلاَم
ٌ فَقَالَ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ عَلِيّاً وُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ ثُمَّ قَالَ عَلِيٌّ مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ عَلِيٌّ شَيْئاً وَاحِداً
قَالَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي خَلَّفْتُ اِمْرَأَتِي وَ بِهَا حَبَلٌ فَادْعُ اَللَّهَ أَنْ يَجْعَلَهُ غُلاَماً فَأَطْرَقَ إِلَى اَلْأَرْضِ طَوِيلاً
ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ لَهُ سَمِّهِ عَلِيّاً فَإِنَّهُ أَطْوَلُ لِعُمُرِهِ فَدَخَلْنَا مَكَّةَ فَوَافَانَا كِتَابٌ مِنَ اَلْمَدَائِنِ أَنَّهُ قَدْ وُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ .
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
حسين بن سعيد گويد:
من و ابن غيلان مداينى خدمت امام رضا عليه السّلام شرفياب شديم. ابن غيلان به امام عرض كرد:
خداوند كارهاى شما اصلاح كند! به من روايت شده كه همسر هركس باردار باشد نيّت كند كه اسم جنين را محمد بگذارد، براى او پسرى به دنيا خواهد آمد (آيا صحيح است؟)
فرمود: همسر هركس باردار باشد و نيّت كند كه اسم جنين را على بگذارد، پسرى برايش متولّد خواهد شد.
سپس فرمود: على محمّد است و محمّد على ست ، هردو يك عنوان هستند.
ابن غيلان عرض كرد: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من همسرم را در حالى ترك كردم كه باردار بود؛ شما از خداوند بخواهيد كه فرزند ما را پسر قرار دهد.
امام عليه السّلام سر مباركش را مدّت زيادى پايين انداخت، سپس سر برداشت و فرمود: او را على نام گذار؛ چرا كه نام على عمر فرزند را طولانىتر مىسازد.
پس از آن ما وارد شهر مكه شديم و نامهاى از مداين به ما رسيد كه براى ابن غيلان پسرى متولّد شده است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📚الکافي ج ۶، ص ۱۱
https://eitaa.com/shobeiri