eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
امام محمد بن علی باقرالعلوم علیهما السلام میفرمایند : كُلُّ ما مَيَّزتُموه بِاوهامِكُم في اَدَقِّ مَعانيهِ مَخلوقٌ مَصنوعٌ مِثلُكُم مَردودٌ اليكم و لَعَلَّ النَّملَ الصِّغارَ تَتَوَهَّمُ اَنَّ لِلّهِ زبانِيتَينِ فانّ ذلك كَمالُها و يَتَوَهَّمُ اَنّ عَدَمَها نُقصانٌ لِمَن لا يَتَّصِفُ بهما و هذا حالُ العُقَلاءِ يَصِفونَ اللّهَ تعالي بهِ . هر چه را با خطورات ذهنی خود در دقیقترین معانی آن تشخیص میدهید , مخلوق است , مصنوعی مانند شماست , مردود به سوی خودتان است و شاید مورچه های کوچک تصور کنند که خداوند دو شاخک دارد , چرا که شاخک داشتن کمال آنهاست و می پندارند که نبودن آن (شاخک) نقص کسی است که متصف به آن (شاخک) نباشد , و این حال عاقلان است در مورد آنچه خدای متعال را با آن وصف میکنند . 📚بحارالانوار , ج ۶۹ , ص۲۹۳ ◀️خداشناسي فلسفي و عرفاني از مصاديق بارز تفكر در ذات و تصور خداي متعال است! در فلسفه؛ حقيقت و سنخ وجود خدا همان حقيقت و سنخ وجود مخلوق است! و در عرفان صوفيه ؛ تنها يك وجود تحقق دارد كه ان وجود خداست كه شكلها و صورتهاي متنوع دارد! اما در مكتب اهل بيت عليهم السلام ذات سبحان خداوند بالاتر از هرگونه تصور و درك است و منزه از سخيت تمام مخلوقات است: يا من دل بذاته علي ذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته. ◀️برخي از فلاسفه همچون صاحب الميزان معتقدند كه روايات نهي در تفكر در ذات براي افراديست كه توانايي فهم مباحث دقيق معارفي را ندارند! اما امام باقر العلوم علیه السلام در اين حديث شريف ميفرمايند: دقيقترين تصورات بشري در مورد خدا نيز غلط و ساخته و پرداخته ذهن مخلوق است! @shobeiri
💠 گزارشی از داستان ❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 🔻 📝 اين ماه دی است. هفدهم دى سنه 1314 مطابق روز منحوس 13 شوال 1354، روزى بود كه زن شاه كه ملكه‏‌اش ناميده بودند، با دو تا دختر شاه، بدون حجاب به دانشسرا رفتند؛ امّا ملكه در عين حال، در حجاب بود؛ چنانچه در عكسى كه همان روز برداشته بودند، فقط يك قسمت از صورتش پيدا بود و بقيّه مستور بود؛ مثل اينكه آثار جبر و اكراه، در پيكرش نمايان بود؛ ولى دخترانش در نهايت لاقيدى، مثل اينكه اصلاً تقيّد به آئين اسلام ندارند. ● ... اين آژان‏‌هاى شهربانى‌‏ها، چه آتشى روشن كردند. اینکه در کوچه‌ها، چادر از سر زن‌ها برداشتند و روسری‌ها پاره کردند، به جاى خود؛ در خانه‌‏ها، از صندوق‌‏ها و در حمّام‏‌ها، از بقچه‌‏ها نيز چادر بيرون آورده، بردند. يكى از ارباب اطّلاع نقل كرد كه شهربانى مشهد، به مركز راپورت داده بود كه هجده هزار روسرى در شهربانى جمع شده، تكليف آن چيست؟ چه زن‌‏هاى عفيف در حالتى كه چون بيد مى‏‌لرزيدند، جلب به شهربانی‌ها كردند و در دادگسترى‏‌ها، جرم و حبس نوشتند؛ در صورتى كه اصلاً چنين قانونى نبود كه آن‌ها را مخالف آن قانون قرار داده باشد. چه قدر زن، از ترس بچّه سقط كرد و چه قدر زهره چاك شد، سر به خاك فنا نهادند، شماره‌‏اش را خدا مى‏‌داند. اسم اين، نهضت بانوان بود، با اينكه بيچاره زن‏ها، در زير اين شكنجه‌‏ها، سخت در فشار بودند. ● خوشم آمد از يك زنى كه عازم مشهد بوده، همين كه به دروازه مشهد رسيده بود، آژان كه مأمور دروازه بود جلو او را گرفته بود كه بايد سرت را باز كنى، او قبول نكرده بود. آژان هم راه نداده بود. هر چه خواسته بود با پول و التماس، دست تعرّض او را كوتاه نمايد، نشده بود. با اينكه آژان، نوكر پول است و قانون به هر مهمّى را فداى پول مى‌‏كند، نمى‏‌دانم چه طور شده بود كه پول نيز حلّ اين مشكل را نكرده بود. زن از همان جا، رو به گنبد شريف كرده، عرض كرده بود: «السلام عليك يا علىّ بن موسى الرضا!» من از راه دور، (گويا از تبريز يا اصفهان آمده بود) به قصد آستان‌بوسى تو آمده‌‏ام؛ ولى شريعت جدّت اجازه نمى‌‏دهد كه من با هيئت زشت وارد آستانه‌ات بشوم. همين عرض سلام مرا از اينجا قبول كن و مرا مرخّص كن. اين عرض را كرده، پس ماشين را برگردانيده، وارد مشهد نشده بود. واقعا مردانگى كرده! از اين مقوله زن، خيلى سراغ دارم كه از آن تاريخ كه آژان‌‏ها دست تعرّض به چادر آن ها دراز نمودند، از خانه قدم بيرون ننهادند. ● از انصاف نگذرم، همه آژان‌ها، بد جنس نبودند، آژان‏‌هاى نجيب و اصيل هم زياد است. خيلى از آن‌ها بودند كه خودشان را مورد مؤاخذه قرار مى‏‌دادند؛ ولى دست به طرف ناموس مردم دراز نمى‌‏كردند. جميع طبقات همين طورند؛ خوب هم دارند، بد هم دارند. همه را يك كاسه نمى‌‏شود حساب كرد. هستند اشخاصى كه در لباس تقوا و پرهيزگارى مى‌‏باشند؛ ولى در باطن، از هيچ گونه نافرمانى خدا فروگذار نمى‌‏كنند؛ گرگ‌اند در صورت ميش. و بالعكس، اشخاصى هم هستند در جامه نظامی؛ ولى در نهايت پرهيزگارى. @shobeiri
● شکرگزاری 🔸 ابو هاشم جعفرى مى‌گويد: گرفتارى شديدى به‌من روى آورد. نزد امام هادی عليه‌السّلام رفتم. ایشان اجازه ورود دادند. آن‌گاه كه نشستم، فرمود: اى ابو هاشم! مي خواهی كدام نعمت از نعمتهایى را كه خدا به‌تو بخشيده است شكر بگویى؟ چهره درهم كشيدم و خاموش ماندم و نمی‌دانستم در جواب چه بگویم. حضرت خود سخن آغاز کرد و فرمود: «خداوند به تو ايمان عطا كرد و از این‌رو بدن تو بر آتش حرام خواهد بود، و نيز سلامتی به تو بخشيد و کمک کرد که بتوانی اوامر او را اطاعت کنی، و قناعت را روزیت کرد و آبروى تو را حفظ نمود. اى ابو هاشم! من اين‌گونه گفتم، چون قصد شكايت از كسى را داشتى كه به تو چنين نيكى كرده است. و اما فرمان دادم صد اشرفى به تو بدهند. آن‌ها را بگير.» [عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: أَصَابَتْنِي ضِيقَةٌ شَدِيدَةٌ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه‌السلام فَأَذِنَ لِي فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَيُّ نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ تُرِيدُ أَنْ تُؤَدِّيَ شُكْرَهَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ فَابْتَدَأَ ع فَقَالَ رَزَقَكَ الْإِيمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ وَ رَزَقَكَ الْعَافِيَةَ فَأَعَانَتْكَ عَلَى الطَّاعَةِ وَ رَزَقَكَ الْقُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَّبَذُّلِ يَا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا ابْتَدَأْتُكَ بِهَذَا لِأَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَشْكُوَ إِلَيَّ مَنْ فَعَلَ بِكَ هَذَا وَ قَدْ أَمَرْتُ لَكَ بِمِائَةِ دِينَارٍ فَخُذْهَا] 📚 الأمالی (صدوق ره)؛ ص412 https://eitaa.com/shobeiri
(۱) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنْ  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ فِي اَلسَّمَاءِ مَلَكَيْنِ مُوَكَّلَيْنِ بِالْعِبَادِ فَمَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَاهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَاهُ. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ۱-معاويه بن عمار گويد : شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: در آسمان دو فرشته است كه بازرس اعمال بندگانند ، اگر كسى تواضع كند بلندش مى‌كنند (و مقامش را بالا مى‌برند) و اگر تكبر كند پائينش مى‌آورند(و در نزد مردم پست مى‌كنند). 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۵، ص ۲۷۲ 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 https://eitaa.com/shobeiri
🔹🔸🔹 🔰 دست کشیدن بر چهره و دعا کردن پس از شستن دستان 💠 قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:إذا غَسَلتَ یَدَکَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح وَجهَکَ و عَینَیکَ قَبلَ أن تَمسَحَ بِالمِندیلِ، و تَقولُ: «اللّهُمَّ إنّی أسأَلُکَ الزّینَهَ وَ المَحَبَّهَ، و أعوذُ بِکَ مِنَ المَقتِ وَ البِغضَهِ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:چون پس از غذا خوردن، دست خویش را شستی، پیش از این که آن را با دستمال، خشک کنی، بر صورت و چشمانت نیز دست بکش و بگو: «خداوندا! من از تو آراستگی و دوستی مسئلت دارم و از دشمنی و کینه ورزی، به تو پناه می جویم». 📚المحاسن، ج 2، ص 204، ح 1603 📚 الدعوات، ص 143، ح 369 📚بحار الأنوار، ج 66، ص 359، ح 27. 💠 کانَ النَّبِیُّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه إذا فَرَغَ مِن غَسلِ الیَدِ بَعدَ الطَّعامِ مَسَحَ بِفَضلِ الماءِ الَّذی فی یَدِهِ وَجهَهُ، ثُمَّ یَقولُ: «الحَمدُ للّهِ الَّذی هَدانا و أطعَمَنا و سَقانا، و کُلَّ بَلاءٍ صالحٍ أولانا 🌀پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله ، چون پس از غذا، شستن دست را به پایان می برد، با باقی مانده آبی که بر دستانش بود، بر صورت خویش دست می کشید و سپس می گفت: «ستایش، خدایی را که ما را راه نمود و خوردنی و نوشیدنی داد و به ما هر نعمت نیکویی عنایت کرد». 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 304، ح 965 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 363، ح 38. 💠 عن المفضَّل: دَخَلتُ عَلی أبی عَبدِ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ فَشَکَوتُ إلَیهِ الرَّمَدَ، فَقالَ لی: أ وَ تُریدُ الطَّریفَ؟ ثُمَّ قالَ لی: إذا غَسَلتَ یَدَکَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح حاجِبَیکَ، و قُل ثَلاثَ مَرّاتٍ: «الحَمدُ للّهِ المُحسِنِ المُجمِل المُنعِمِ المُفضِلِ». قالَ: فَفَعَلتُ ذلِکَ، فَما رَمِدَت عَینی بَعدَ ذلِکَ، وَ الحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمینَ 🌀 به نقل از مفضّل: بر امام صادق صلوات الله علیه وارد شدم و نزد او از چشم درد، اظهار ناراحتی کردم. به من فرمود: «آیا نکته ای تازه می خواهی؟». سپس به من فرمود: «چون پس از غذا خوردن، دست خویش را شستی، بر ابروهایت دست بکش و سه بار بگو: «سپاس، خداوندِ نیکوکارِ زیباکردارِ بهره رسانِ فضیلت بخش را». من این کار را انجام دادم و از آن پس، چشمانم درد نگرفت. سپاس، خداوند جهانیان راست. 📚الکافی، ج 6، ص 292، ح 5 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 367، ح 47. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:مَسحُ الوَجهِ بَعدَ الوُضوءِ، یَذهَبُ بِالکَلَفِ، و یَزیدُ فِی الرِّزقِ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:دست کشیدن بر چهره پس از وضو، کنجدک (کَک مَک) را از میان می برد و روزی را افزون می کند. 📚الکافی، ج 6، ص 291، ح 4 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 366، ح 46. 💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:إذا تَوَضَّأتَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح عَینَیکَ بِفَضلِ ما فی یَدَیکَ، فَإِنَّهُ أمانٌ مِنَ الرَّمَدِ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:چون پس از غذا دستانت را شستی، با باقی مانده آب، دستی بر چشمان خود بکش؛ چرا که مایه ایمنی از چشم درد است. 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 303، ح 959 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 363، ح 38. 💠 عن جَمیل بن دَرّاج: کُنتُ عِندَ أبی عَبدِ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ فَدَخَلَ عَلَیهِ بُکَیرُ بنُ أعیَنَ و هُوَ أرمَد فَقالَ لَهُ أبو عَبدِ اللّهِ صلوات الله علیه: الظَّریفُ یَرمَدُ؟! فَقالَ: و کَیفَ یَصنَعُ؟ قالَ: إذا غَسَلَ یَدَهُ مِنَ الغَمَرِ مَسَحَها عَلی عَینَیهِ. قالَ: فَفَعَلتُ ذلِکَ فَلَم أرمَد 🌀 به نقل از جمیل بن دَرّاج: نزد امام صادق صلوات الله علیه بودم. بُکَیر بن اعیَن، در حالی که چشم درد داشت، وارد شد. امام صلوات الله علیه به او گفت: «انسان زیرک هم چشم درد می کشد؟!». کسی پرسید: چه کند؟ فرمود: «هنگامی که چربی را از دستان خود شست، دستی بر چشمانش بکشد». من این کار را انجام دادم و چشم درد ندیدم. 📚کشف الغمّه، ج 2، ص 376 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 148، ح 19. @shobeiri
🔰 کسلی در عبادت 🔰 از علل اصلی تنبلی و عدم حضور قلب در نماز، پرخوری است. 🔆 رسول الله صلی الله علیه و آله: «إيّاكُم وَالبِطنَةَ ؛ فَإِنَّها مَفسَدَةٌ لِلبَدَنِ ، ومَورَثَةٌ لِلسَّقَمِ ، ومَكسَلَةٌ لِلعِبادَةِ.» از پرخوری اجتناب کنید؛ زیرا بدن را فاسد می‌کند و انواع بیماری ها را به دنبال می‌آورد و موجب کسالت در عبادت است. 📖 منبع : الدعوات، راوندی، ص۷۴ 🔅 امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: قال الله تعالی (فی المعراج): یا احمد اِنّ العبد اذا اَجاع بطنه و حفظ لسانه علَّمتُه الحكمة.» خداوند متعال (در معراج به پیامبر - صلّی الله علیه وآله -) فرمود: ای احمد! بنده اگر شكمش را گرسنه دارد و زبانش را حفظ كند به او حكمت آموزم. 📖 منبع : بحارالانوار، ج۷۷، ص۲۹ @shobeiri
😞 امیرالمؤمنين علیه السلام هنگام برخواستن از کنار مزار فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: ...فَإن أنصَرِفُ فَلا عن مَلالَة فاطمه جان ! حال که می‌روم این رفتنم از خستگی نیست... 📜 نهج البلاغه، خطبه ۲۰۲ 😔عبد المسيح الأنطاكي ( 1922 م) شاعر مسیحی این کلام امیرمؤمنان علیه السلام را چنین به نظم درآورده است: إنِ انصَرَفتُ فليس الانصرافُ مَلا _ لاً والمَـلالَـةُ مِـثـلـي لا يُـدانِـيــهـا فاطمه جان ! حال که میروم خیال نکنی خسته شد‌ه‌ام ... من که خسته نمیشوم [مجبورم تا قبرت مخفی بماند !] 📜القصيدة العلوية المباركة (ط الأعلمي)، ص ٢٤٨ @shobeiri
مناظره علمای بغداد مبحث بیست و یکم: کشورگشایی فضیلت نیست عباسى گفت : اين شيعيان گمان مى‌كنند كه «عمر» فضيلتى نداشته است ، در حالى كه همين فضيلت براى او بس است كه آن كشورگشايى‏‌ها را براى اسلام كرد . علوى فرمود : ما چند جواب در اين مورد داريم : ۱- تمام حاكمان و پادشاهان كشورگشايى مى‌كنند تا سرزمين و محدوده حكومتى خويش را بگسترانند ؛ آيا اين فضيلت است ؟! ۲- اگر هم بپذيريم كه اين گشورگشايى‌‏ها فضيلت باشد ، آيا مى‌‏تواند با اين فضيلت ، غصب خلافت پيامبر صلى الله عليه و آله را توجيه كند ؟! در حالى كه پيامبر صلى الله عليه و آله خلافت را به او نداد بلكه خلافت را به حضرت علی بن ابى طالب عليه السلام سپرد... اى پادشاه ؛ اگر تو براى خودت جانشينى برگزيدى و كسى آمد و مقام را از جانشينت غصب كرد و بر تخت او نشست و سپس به كشورگشايى پرداخت و كارهاى خير انجام داد ، آيا تو كشورگشايى‏‌هاى او را مى‏‌پسندى يا بر او خشمگين مى‏‌شوى به اين دليل كه جانشين تعيين‏ شده تو را بركنار كرده و وليعهدت را عزل كرده و بدون اجازه تو بر تختت تكيه زده است ؟! شاه گفت : معلوم است كه خشمگين مى‌‏شوم و كشورگشايى‏‌هايش موجب شستن اين گناه نمى‏‌شود . علوى فرمود : «عمر» نيز همين‏ طور بوده است ؛ مقام جانشينى و خلافت را غصب كرد ، بر جايگاه پيامبر صلى الله عليه و آله تكيه كرد و براى اين كار از رسول خدا صلى الله عليه و آله اجازه‌اى نداشت . ۳- كشورگشايى‏‌هاى «عمر» كارى نادرست و اشتباه بود و نتيجه‌هاى منفى و بر خلاف انتظار داد ؛ زيرا رسول خدا صلى الله عليه و آله به جنگ افراد نمى‏‌رفت بلكه تمام نبردهايش دفاعى و پس از حمله دشمنان بوده است و به همين دليل مردم مشتاق اسلام شدند و گروه گروه به دين خدا درآمدند ؛ چون مردم دريافته بودند كه اسلام دين آرامش و آشتى است . اين‌‏ها در حالى است كه «عمر» به سرزمين‏‌ها هجوم برد و با شمشير و زور آنان را مجبور به مسلمان شدن كرد ، و به همين جهت مردم از اسلام بدشان آمد و اين دين عزيز را متهم به زورگويى و توسل به شمشير كردند نه آن‏كه اسلام را دين منطق و نرمى و آرامش بدانند و همين برنامه سبب شد كه دشمنان اسلام فراوان شوند ؛ بدين سان ، كشورگشايى‌‏هاى عمر سبب بدنامى اسلام شد و نتيجه‏ هايى منفى در پى داشت . اگر ابوبكر و عمر و عثمان خلافت را از صاحب اصلى و شرعى آن يعنى حضرت على بن ابى طالب عليه السلام غصب نكرده بودند و آن بزرگوار زمام امور خلافت را به دست نگرفته بودند و پس از پيامبر صلى الله عليه و آله به امور مسلمانان رسيدگى مى‏ كردند ، به طور حتم به سيره و روش رسول خدا صلى الله عليه و آله رفتار مى‌‏فرمود و از آن حضرت پيروى مى‏‌كرد و همان شيوه درست پيامبر را پيروى مى‏‌كرد ، و اين برنامه سبب مى‏‌شد تا مردم گروه گروه به اسلام درآيند ، و پرچم حكومت اسلامى گسترده مى‏‌شد و همه كره خاكى را فرا مى‏ گرفت ؛ ليكن ، لا حول ولا قوّة إلاّ باللَّه العليّ العظيم . در اين‏جا سيّد علوى عزيز ، نفسى عميق و آهى سرد از درون برآورد و با دستش بر دست ديگر زد و نسبت به آنچه پس از وفات رسول خدا صلى الله عليه و آله به سبب غصب مقام خلافت از صاحب شرعى آن يعنى حضرت على عليه السلام ، بر اسلام وارد شده بود تأسف و اندوه خود را ابراز كرد . شاه رو به عباسى كرد و گفت : چه پاسخى براى علوى دارى ؟! عباسى گفت : من تا به حال چنين سخنى نشنيده بودم . علوى فرمود : حالا كه شنيدى و حقيقت برايت آشكار شد ، پس آن خلفای غاصب را رها كن و از خليفه شرعى رسول خدا صلى الله عليه و آله يعنى حضرت امام همام على بن ابى طالب عليه السلام اطاعت و پيروى كن . ادامه دارد ... @shobeiri
اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما از همنشینی و مراوده در برخی منع کرده اند. امام (ع) فرمود: «هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) گويند و آن فرد مى‏تواند برخيزد و ، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315. @shobeiri
📌اخیرا شبهه ای مطرح شده است که شیخ مفید منکر حضرت (س) و بن علی(ع) شده است؟ در حالی که شیخ مفید(م413ق) در آثار تاریخی،کلامی و حتی فقهی خود بحث به منزل حضرت زهرا(س) و شهرت آن بین شیعه را مطرح کرده است: ◀️الارشاد: «در میان شيعه مشهور است که فاطمه زهرا(س) پس از رحلت پدر بزرگوارش، فرزند پسرى داشت كه سِقط شد و رسول خدا(ص) او را در هنگام حاملگى، محسن ناميده بود.» ◀️الاختصاص: «فاطمه(س) حامله به پسری به نام محسن بود که در جنینی سِقط شد.» ◀️الجمل: «بنا به دستور عمر، ، به درِ خانه حضرت فاطمه(س) آمد و از ایشان خواست تا متحصنان را بیرون کرده و کنند و اگر برای بیعت بیرون نیایند، خانه را با اهل آن به می کشد.» ◀️ایشان حتی در کتاب که کتابی فقهی است، زیارت نامه ای را ذکر کرده است که در آن به شهادت آن حضرت و ظلم در حق ایشان اشاره کرده است: ثم قف بالروضة و زر فاطمة ع فإنها هناك مقبورة فإذا أردت زيارتها فتوجه إلى القبلة في الروضة و قل السلام عليك يا رسول الله السلام على ابنتك الصديقة الطاهرة السلام عليك يا فاطمة بنت رسول الله السلام عليك أيتها البتول الشهيدة الطاهرة لعن الله من ظلمك و منعك حقك و دفعك عن إرثك و لعن الله من كذبك و أعنتك و غصصك بريقك و أدخل الذل بيتك و لعن الله أشياعهم و ألحقهم بدرك الجحيم صلى الله عليك يا بنت رسول الله و على أبيك و بعلك و ولدك الأئمة الراشدين عليك و عليهم السلام و رحمة الله و بركاته . 📚شیخ مفید، المقنعه، ص459. @shobeiri
🔰حقیقت طلبگی، عبودیت است 🔻عضو قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان گفت: حقیقت طلبگی یعنی عبدالله باشیم، بنابراین رکن طلبگی به تعبیری عبودیت است و جز با معرفت حاصل نمی‌شود، اگر همین عبدالله‌بودن در جان تک‌تک ما محقق شود، اهل سعادت خواهیم بود. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry?id=42119 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
✅ تَقَبَّضتُ بَينَ يَدَي أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، فَقُلتُ : جُعِلت فِداكَ ، رُبَّما حَزِنتُ مِن غَيرِ مُصيبَةٍ تُصيبُني أو أمرٍ يَنزِلُ بي ، حَتّى يَعرِفَ ذلِكَ أهلي في وَجهي وصَديقي ؟! فَقالَ : نَعَم يا جابِرُ ، إنَّ اللّه َ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ ، وأجرى فيهِم مِن ريحِ روحِهِ ، فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ واُمِّهِ ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تِلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ ؛ لِأَنَّها مِنها . ✅عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» بَنُو أَبٍ وَ أُمٍّ وَ إِذَا ضَرَبَ عَلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ عِرْقٌ سَهِرَ لَهُ اَلْآخَرُونَ. 🔴چرا گاهی بی دلیل دلمان میگیرد؟ ✅جابر جُعفي مي گويد: در محضر امام باقر (علیه السلام) بودم، ناگهان دلم گرفته شد، از امام باقر (علیه السلام) پرسيدم: 🔆یابن رسول الله! گاهي بدون مقدمه و بی دلیل اندوهگين مي شوم، به گونه اي كه اثرش در چهره ام آشكار مي گردد، بي آنكه مصيبتي به من برسد يا چيز ناراحت كننده اي به سراغم آيد، ❓رازش چيست؟ 🌹امام باقر (علیه السلام) فرمود: آري اي جابر! خداوند انسانهاي با ايمان را از سرشت بهشتي بيافريد و نسيم روح خويش را در بين آنها جاري نمود. ✳️به همين خاطر مؤمن برادر مؤمن است، روي اين اساس، اگر در شهري به يكي از ارواح مؤمنان آسيبي برسد، روح ديگر نيز اندوهگين مي شود، زيرا بين روح هاي مؤمنان، ارتباطي وجود دارد.. 💐شاید امام باقر علیه السلام با اين بيان، آموخت كه اگر انسان از ناراحتي مؤمنان ديگر، ناراحت نشود، در ايمان او نقص و نارسائي وجود دارد.... 📌پیوست: 🌘شاید یکی از دلایل دلگیر بودن غروب جمعه هم همین است،چون نامه اعمال مومنین به اقا امام زمان عج عرضه میشود و حضرت از اعمال ناشایست و گناهان مومنین اندوهگین و غصه دار میشوند. 🔴ناراحتی و اندوه حضرت بر دل مومنین هم اثر می‌گذارد و بدون آنکه بدانند چرا،غروب جمعه دلشان میگیرد.. 🌹آقا تقصیر گریه های غریبانه ی شماست دنیا غروب جمعه چه دلگیر میشود... 📘اصول کافی، باب اخوة المؤمنين … حديث 2، ص 166 - ج 2. @shobeiri
📌سفارش های امام باقر(ع) به شیعیان امام (ع) به شیعیان خود کرد: «ای گروه شیعه؛ به سفارشهای ما گوش فرا دهید؛ ◀️در سخنان خود باشید، ◀️به خود نسبت به دوست و دشمن عمل کنید، ◀️با اموال خود کنید، ◀️با قلب های خود بورزید، ◀️بر فقیران خود کنید، ◀️در کار خویش داشته باشید، ◀️بر هیچکس مکر و نکنید، ◀️پس از به شک نیفتید، ◀️پس از اقدام به کاری از آنرا رها نکنید، ◀️به هیچیک از نسبت ناروا ندهید، ◀️در دوستی با دیگران باشید، ◀️ را دوست نداشته باشید و اعمالتان جز برای رضای خدا و پیامبرتان نباشد.» 📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص64؛ 📚درباره سفارش های دیگر امام باقر(ع)، 📚ر.ک: کلینی، الکافی، ج2، ص173، ح12. @shobeiri
🍀🍀🍀🍀🍀🍀 عَنْ  أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :  سَأَلَهُ  عَلِيُّ بْنُ سُوَيْدٍ اَلْمَدَنِيُّ عَنِ اَلتَّوَاضُعِ - اَلَّذِي إِذَا فَعَلَهُ اَلْعَبْدُ كَانَ مُتَوَاضِعاً فَقَالَ 🪜 اَلتَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ : 1️⃣ مِنْهَا أَنْ يَعْرِفَ اَلْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَيُنْزِلَهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْبٍ سَلِيمٍ 2️⃣ وَ لاَ يُحِبَّ أَنْ يَأْتِيَ إِلَى أَحَدٍ إِلاَّ مِثْلَ مَا يَأْتُوا إِلَيْهِ 3️⃣وَ إِنْ كَانَ سَيِّئَةٌ دَرَأَهَا بِالْحَسَنَةِ 4️⃣وَ يَكُونَ كَاظِمَ اَلْغَيْظِ 5️⃣عَافِياً عَنِ اَلنَّاسِ -   وَ اَللّٰهُ يُحِبُّ اَلْمُحْسِنِينَ  . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 على بن سويد مدنى از امام كاظم عليه السّلام در مورد تواضع پرسيد: چه تواضعى است كه اگر بنده آن را انجام دهد متواضع شناخته مى‌شود؟ 🪜فرمود : تواضع داراى درجاتى است : ۱. برخى از آن اين است كه انسان قدر خود را بشناسد،و با دلى سالم خود را به جايگاه خويش نشاند، ۲. و با مردم آن كار را بكند كه دوست دارد مردم نسبت به او انجام دهند، ۳. اگر بدى بيند آن را با نيكى بپوشاند، ۴.خشم خود را فرو خورد، ۵. از مردم درگذرد، و خداوند هم نيكوكاران را دوست مى‌دارد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار ج ۱، ص ۲۲۵ 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 @shobeiri
🔵 اگر امر خداوند متعال نبود، شما را در منزل خود راه نمی‌دادیم 🔸 بصائر الدرجات أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُرَیْحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ وَ اللَّهِ لَوْلَا أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ وَلَایَتَنَا وَ مَوَدَّتَنَا وَ قَرَابَتَنَا مَا أَدْخَلْنَاکُمْ بُیُوتَنَا وَ لَا أَوْقَفْنَاکُمْ عَلَی أَبْوَابِنَا وَ اللَّهِ مَا نَقُولُ بِأَهْوَائِنَا وَ لَا نَقُولُ بِرَأْیِنَا وَ لَا نَقُولُ إِلَّا مَا قَالَ رَبُّنَا. ✍🏻 محمد بن شریح می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمودند: والله اگر خداوند ولایت و سرپرستی، و مودت و دوستی و رعایت خویشاوندی ما را واجب نکرده بود، شما را در منزل خود داخل نمی‌کردیم، و جلوی درب خانه منتظر نمی‌گذاشتیم. والله ما از روی هوای نفس و رأی شخصی چیزی نگفته و جز از جانب خداوند متعال چیزی نمی‌گوئیم. 📙 بصائر الدرجات، صفار رحمه الله، نشر قم، ص ٣٠٠ ◽️امام معصوم علیه السلام که صاحب ولایت است، قسم جلاله می‌خورَند که اگر امر خداوند نبود شما را نزد خود نگه نمی‌داشتیم، و باز قسم جلاله می‌خورند که چیزی جز حکم خداوند نمی‌گوییم و سلیقه و رأی شخصی نداریم؛ بعد صوفیان و عارفانی که حتی بر هوای نفس خودشان ولایت ندارند، ادعای ولایت کرده و ديگران را بخودشان دعوت می‌کنند و درب خانه آنها را منتظر می گذارند و به جهت شهرت و جذب مرید بیشتر آنها را در منزل خود جمع می کنند! @shobeiri
🔴 آنقدر گریه کرد تا نابینا شد ... ▪امام صادق سلام الله علیه فرمودند: ام جعفر کلابیه ( حضرت ام البنین) دائما بر حسین عليه السلام ندبه و گریه میکرد تا اینکه چشمانش را از دست داد، ومروان والی مدینه شبانگاهان به صورت ناشناس می آمد و می ایستاد و به گریه ی ام البنین گوش فرا میداد. ▪قَالَ مولانا أبو عبد الله سلام الله علیه : وكَانَت أمُّ جَعْفرٍ الكِلابِيَّة تَنْدُبُ الُحسَين عليه السلام وتَبكِيهِ وقَد كَفَّ بَصَرُها، فَكانَ مَروانْ وهُو وَالِ المَدينَةِ يَجيءُ مُتَنَكِّراً بِاللَّيْلِ حَتّى يَقِف، فَيَسْمَع بُكاءَها ونَدبَها.. 📚الأمالي الخميسية للشجري، ص: 259 ♦️ دشمنی با بنی امیه ◾قال الصّادق علیه السلام : و کانَت تَلعَنُ بَنی اُمیّه ، هی المَسمُومُ وَ وَصَلَت الشّهاده 🏴او (حضرت ام البنین) آشکارا بنی امیه را لعن می کرد ؛ بنی امیه او را مسموم کردند و به شهادت رساندند . 📚تنقیح المقال ج ۳ ص۷۰ 📚المحدثات الشیعه ج۲ ص۵۵۰ 📚زنان نابغه ص۱۵۰ 📚ام البنین ص۴۷۰ 📚ام البنین سیرتها و کراماتها ص۱۷۰ 📚اعلام النساء ص ۴۹۶ 📚وقایع الشیعه ص٨۵ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
📌نتیجه طبق گزارش مسعودی: يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت: در انجمنى در درباره بكر، ، و سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند. يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت: چقدر در باره و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت: مگر او پدر نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن و دختر و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ با پيامبر كشته شد. 📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33 http://eitaa.com/shobeiri
🔰امام على عليه السلام: 🔻من خَدَمَ الدُّنيَا استَخدَمَتهُ، ومَن خَدَمَ اللّهَ سُبحانَهُ خَدَمَتهُ ▫️هر كه به خدمت دنيا در آيد، دنيا او را به خدمت خويش مى گيرد، و هر كه خدمت خداوند سبحان كند ، دنيا به او خدمت مى نمايد 📚غررالحكم حدیث9091 @shobeiri
وسعت دایره ی حجیت ائمه علیهم السلام عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ کُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَی عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّةُ عَلَیْهِمْ. (الخصال للصدوق) امام صادق علیه السلام: خداوند دوازده هزار عالَم دارد که هرکدام از آنها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و اهل هرکدام از آن عوالِم گمان می‌کند که خداوند، عالَم دیگری غیر از خودشان ندارد؛ و همانا من حجت بر جمیع آنها هستم. http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ثَلاَثٌ دَرَجَاتٌ وَ ثَلاَثٌ كَفَّارَاتٌ وَ ثَلاَثٌ مُوبِقَاتٌ وَ ثَلاَثٌ مُنْجِيَاتٌ فَأَمَّا اَلدَّرَجَاتُ : • فَإِفْشَاءُ اَلسَّلاَمِ • وَ إِطْعَامُ اَلطَّعَامِ • وَ اَلصَّلاَةُ بِاللَّيْلِ وَ اَلنَّاسُ نِيَامٌ وَ اَلْكَفَّارَاتُ : • إِسْبَاغُ اَلْوُضُوءِ فِي اَلسَّبَرَاتِ • وَ اَلْمَشْيُ بِاللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ إِلَى اَلصَّلَوَاتِ • وَ اَلْمُحَافَظَةُ عَلَى اَلْجَمَاعَاتِ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثُ اَلْمُوبِقَاتُ : • فَشُحٌّ مُطَاعٌ • وَ هَوًى مُتَّبَعٌ • وَ إِعْجَابُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ وَ أَمَّا اَلْمُنْجِيَاتُ : • فَخَوْفُ اَللَّهِ فِي اَلسِّرِّ وَ اَلْعَلاَنِيَةِ • وَ اَلْقَصْدُ فِي اَلْغِنَى وَ اَلْفَقْرِ • وَ كَلِمَةُ اَلْعَدْلِ فِي اَلرِّضَا وَ اَلسَّخَطِ . ☘☘☘ 🔸 سعد بن طريف از امام باقر عليه السّلام نقل مى‌كند كه فرمودند : سه چيز باعث بالا رفتن درجه و سه چيز كفاره گناهان و سه چيز هلاك‌كننده و سه چيز نجات دهنده است. اما چيزهايى كه درجه را بالا مى‌برد : آشكار كردن سلام و دادن طعام و نماز خواندن در شب است،در حالى كه مردم در خوابند، و كفاره گناهان،وضو گرفتن كامل در هواى سرد و شب و روز براى خواندن نماز(به مسجد)رفتن و محافظت بر جماعت است و اما آن چيزهايى كه هلاك‌كننده است:بخلى است كه صاحب آن از آن فرمان برد و هواى نفسى است كه صاحب آن از آن پيروى كند و خودخواهى انسان. و اما آن چيزهايى كه نجات مى‌دهد،ترسيدن از خدا در نهان و آشكار و ميانه‌روى در حال غنى و فقر و گفتن سخن عادلانه در حالت خوشنودى و خشم است. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚الخصال ج ۱، ص ۸۳ 📚بحار الأنوار ، ج ۶۷ ، ص ۵ http://eitaa.com/shobeiri
● راهزنان خوبی‌ها حضرت امام صادق «علیه السلام» فرمودند: «خداوند راهزنان نيكى را لعنت كند.» سوال شد: راهزنان نيكى چه كسانى هستند؟ فرمودند: «كسى كه به او خوبی شود، و او ناسپاسى كند، در نتيجه نيكوكار را از نيكى به ديگران باز دارد.» [لَعَنَ اللّه قاطِعى سُبُلَ المَعروفِ، قيلَ: وَ ما قاطِعوا سُبُل المَعروفِ؟ قالَ: اَلرَّجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفَ فَيَكفُرُهُ، فَيَمتَنِعُ صاحِبُهُ مِن أن يَصنَعَ ذلِكَ إلى غَيرِهِ] 📚 كافى، ج4، ص33، ح1 http://eitaa.com/shobeiri
📌آقایان اگر مرید امیرمؤمنان (ع) هستید، بر کنید و الا فردای قیامت باید جوابگو باشید. ما که از امیرمؤمنان علی(ع) بالاتر نیستیم. ایشان همواره هرچند روز یکبار به بازار حضور می یافت و طبق گزارشی: «علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) را در شط‌ کلأ دیدم‌ که‌ از پرس‌ و جو می‌کرد.» (1) امیرمؤمنان علی(ع) ضمن تذکر به کسانی که کالای خوب و بد را می کنند، یا درهم ها و کالای معیوب را در بازار رد و بدل می کنند، بر وزن کالاها برای جلوگیری از نظارت کرده و کاسبان را بر رعایت وزن هنگام خرید و فروش و تأثیر آن بر برکت مال، تشویق می کرد.(2) 📚(1)ابن‌ حنبل، فضایل‌ الصحابه، ج‌1، ص 547. 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص400. 📚کتانی، الترتیب‌ الاداریه، ج 2، ص 34. 📚کلینی، الکافی، ج5، ص152، ح8. ✅http://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از درس اصول استاد سید شبیری
به مناسبت سالگرد رحلت شیخ اعظم علیه الرحمه 🔶رمز موفقیت مرحوم شیخ انصاری ( ره) دارای یک هم مباحثه ای بود، وقتی مرحوم شیخ تصمیم گرفت در نجف اشرف بماند هم مباحثه وی به وطنش مسافرت کرد. از این جریان مدتی گذشت و اوایل ریاست شیخ بود که آن طالب علم برای زیارت به نجف آمد. وقتی شیخ را در مقام ریاست شیعه دید از او پرسید: من و تو هم بحث بودیم چطور شد شما به این مقام رسیدید و من همانم که بودم؟ مرحوم شیخ فرمودند: من شیره را نخوردم و شما خوردید و این اشاره به این داستان بود که: در ایام تحصیل یک مرتبه شیخ با هم مباحثه خود به مسجد کووفه می روند و در آنجا گرسنه می شوند ولی تنها یک فلس پول داشتند. شیخ یک فلس پول را به رفیقش می دهد تا برود و چیزی خریداری کند و بیاورد. او هم رفت و مقداری نان و شیره روی نان ریخته بود، آورد. شیخ فرمود: این نان و شیره به اندازه دو فلس است در حالی که شما یک فلس بیشتر نداشتی؟! رفیقش گفت: با آن یک فلس نان خریدم و یک فلس شیره را نسیه گرفتم. شیخ فرمود: من از شیره نمی خورم چون نمی دانم که آیا می توانم قرض را ادا کنم یا نه؟ رفیقش خندید و از آن شیره خورد و شیخ تنها نان بدون شیره را خورد. شیخ می خواست هم مباحثه خود را آگاه کند که بر طالب علم واجب است تا این مقدار احتیاط کند تا به مرتبه ای از مراتب علم برسد. 📚کتاب تندیس زهد http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5
فضائل مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم میفرماید اگه فضائل علی علیه السلام رو بگویی ، گناهان زبانت پاک میشود ، اگر بشنوی گناهان گوش هایت، و اگر بخوانی از روی نوشته، گناهان چشمانت، پاک میشود. حالا این فضیلت مولا علی ع را بخوانید و هم ارسال کنید تا در ثواب نشرش شریک باشید. افتخار کنید که شیعه علی ع هستید . 💐شاهکار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به سوال تکراری💐 جمعیت زیادی دور حضرت علی (علیه السلام) حلقه زده بودند .. مرد اول – یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد. مرد دوم – اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟ علم بهتر است یا ثروت ؟ حضرت علی علیه السلام فرمود: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست. در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار ! نفر چهارم – یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت علی علیه السلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود. نوبت پنجمین نفر بود. یا علی علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت‌ علی علیه السلام در پاسخ به او فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند. نفرششم یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟ امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌ واردها دوخته می‌شد.. در همین هنگام هفتمین نفر – یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟ امام فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد. در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط تا هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است . همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌ زده شده بودند که، نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید: یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟ امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود . نفر دهم – یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟ علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌ اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان ، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند. هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند ، صدای امام را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم . 📚کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷. به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص۱۴۲.📚 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🌴🌴الحمد لله الذی اجعلنا من المتمسکین بولاية مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و الائمة المعصومين علیهم 🌴🌴 *نشر این پیام صدقه جاریه است. http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ‏ بِخَمْسَةِ دَنَانِيرَ بِأَحْسَنِهَا وَ أَفْضَلِهَا؟ قَالُوا: بَلَى. قَالَ: « أَفْضَلُ الْخَمْسَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى وَالِدَتِكَ، وَ أَفْضَلُ الْأَرْبَعَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى وَالِدِكَ، وَ أَفْضَلُ الثَّلَاثَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى نَفْسِكَ وَ أَهْلِكَ، وَ أَفْضَلُ الدِّينَارَيْنِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى قَرَابَتِكَ، وَ أَخَسُّهَا وَ أَقَلُّهَا أَجْراً الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ فِي سَبِيلِ اللَّه‏ » . ☘☘☘ 🔸 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند : آیا به شما خبر دهم که بهترین و برترین راه برای خرج کردن پنج دینار چیست؟ عرض کردند: بله. فرمود: « برترین آن‏ها، نفقه دادن به می‏باشد. سپس نفقه دادن به پدرت است. در مرتبه‏ سوم برتر آن است که مال را برای خودت و خانواده ‏ات خرج کنی. چهارم بهتر است برای خویشانت نفقه دهی و پست ‏ترین و پایین‏ ترین حالت از جهت اجر ، آن است که در راه خدا انفاق کنی » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚مستدرك الوسائل، ج‏۷ ، ص ۲۴۱ http://eitaa.com/shobeiri