در کربلا برایم دعا کنید
ابو هاشم جعفرى گفت: بر حضرت #امام_هادی علیهالسلام وارد شدم در حالی كه حضرت تبدار و بيمار بودند به من فرمودند: اى اباهاشم شخصى از دوستان ما را به #کربلا بفرست تا برايم دعا كند.
از نزد آن حضرت بيرون آمدم در اين هنگام با على بن بلال مواجه شدم، فرمایش حضرت را برايش بازگو نموده و از وى خواستم تا این کار را قبول کند.
على بن بلال گفت: شنيدم و اطاعت میكنم ولى میگويم: حضرت خودشان از #حائر افضل و برتر هستند زيرا ايشان به منزله كسى است كه در حائر میباشد(يعنى حضرت سيدالشهداء) و دعا آن جناب براى خودشان افضل و برتر است از دعا من براى ايشان در حائر.
من محضر امام مشرف شده و سخن على بن بلال را خدمتشان عرض كردم، حضرت به من فرمودند: به او بگو: رسول خدا صلیالله علیه وآله از بيت و حجر الاسود افضل بودند ولى در عين حال دور بيت طواف میكرده و حجر را استلام میفرمودند.
خداوند متعال بقاع و مواضعى دارد كه میخواهد در آنجاها خوانده شود تا دعای دعا كننده را مستجاب فرمايد و کربلا از جمله اين مواضع میباشد.
کامل الزیارات، ص ۲۷۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
نوکری عالم سنی برای دفاع از ولایت امیر المومنین علیه السلام
💠 آیه الله شبیری زنجانی: نقل کردهاند که یک وقت مرحوم میرحامد حسین مطلع میشود در مدینه در کتابخانه یکی از علمای اهل سنت نسخهای منحصر به فرد از کتابی که مورد احتیاج ایشان بود موجود است.
✳️ ایشان با اصحاب و مریدهایش به مکه میرود و پس از انجام مناسک به آنها میگوید که شما مراجعت کنید من باید مدتی اینجا بمانم.
❇️ ایشان نزد آن عالم سنی میرود و نوکر او میشود به او میگوید که چون من ناراحتی دارم برای محفوظ ماندن از شرور لازم است در جایی که قرآن و کتاب قرار دارد بخوابم لذا توافق میکنند که ایشان در کتابخانه بخوابد.
❎ در تمام آن مدت میر حامد حسین در حد اعلا برای آن عالم سنی نوکری میکرد به گونهای که حتی به بچههای وی رسیدگی و آنها را تر و خشک مینمود از این قبیل کارها که افراد محترم حاضر به آن نمیشوند؛؛ منتها وقتی ایشان شبها برای استراحت به کتابخانه میرفت آن کتاب را که مفصل هم بود جزء به جزء استنساخ میکرد.
✅ نجاری در مدینه برای میر حامد حسین جعبهای ساخته بود تا ایشان کاغذهایی را که شبها استنساخ میکرد در آن قرار دهد وقتی کتاب تمام شد از صاحبخانه اجازه گرفت تا به خویشانش سر بزند و او هم اجازه داد میر حامد حسین جعبه را برداشت و سوار کشتی شد...
📚 جرعهای از دریا ج۲ ص ۳۵۰.
♣️این عالم وارسته که در راه احقاق حق امیرالمومنین ع آنقدر نوشت تا دستش از کار افتاد مثل چنین روزی در سال ۱۳۰۶ قمری به سوی معبود شتافت.
🌹شادی روحش صلوات.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💢بیانات استاد احمد عابدی در مورد پیاده روی و زیارت اربعین
🔹پیاده روی به کربلا سیره علمای شیعه در طول تاریخ بوده و معمولا علمای نجف روزهای پنجشنبه این پیاده روی را داشتند. چهارشنبه درس که تمام میشد حرکت میکردند و شب جمعه را پیاده میرسیدند به کربلا برای زیارت سیدالشهداء علیه السلام؛ یعنی در طول بیش از هزار سال این متعارف بوده که علمای شیعه این پیاده روی را داشتند.
🔸غیر از این، در روایات هم داریم رفتن به زیارت امام حسین «راجلا». اگر هیچکدام از اینها نبود، فعلا شعار شیعه است و اینکه ما شیعه ها هم کم نیستیم، درست است که در عالم اسلام شیعه مثلا یک مذهب حساب میشود و اسلام واقعی همین تشیع است ولی خوب مردم دنیا که نمی دانند کدام اسلام واقعی است؟ غربی ها و اروپایی ها و شرقی ها اینطوری نگاه می کنند که مسلمان ها اکثریتشان سنی ها هستند.
🔹یک آقایی هست در آمریکا که خیلی متدین نیست، کتابی نوشته و در ان ذکر کرده که من پسرم را مجبور کردم حتما در این زیارت اربعین و این پیاده روی شرکت کند و هدفم فقط این بود که فرزندم برود آنجا، بفهمد که ما شیعیان هم کم نیستیم، ما هم یک جمعیت بسیار زیادی هستیم.
🔸کسی که مسلمان شیعه بوده و در آمریکا زندگی کند نگاه می کند سه چهار تا آدم شیعه می بیند چون همه بی دین هستند یا مسیحی اند یا یهودی اند. اما وقتی در مراسم اربعین شرکت کند و ببیند که بزرگ ترین راهپیمایی در تمامی ادیان برای شیعه است آن هم در اربعین، این خودش خیلی قوت قلب و اعتماد به نفس می آورد برای شیعیان، با زیارت اربعین شیعیان خیلی احساس هویت می کنند.
🔹لذا اگر هیچ دلیلی شرعی هم برای آن نداشتیم، از نظر اجتماعی بسیار بسیار کارپسندیده و خوبی است و ترغیب به این کار هم خوب است که انجام شود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠متن کامل زیارت اربعین
✅ به سند شیخ طوسی در کتاب تهذیبالاحکام و مصباح المتهجد از صفوان جمال از امام صادق علیه السلام:
⚫️اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
همه دارایی مؤمن
جَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ اَلْبَادِيَةِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَتَى قِيَامُ اَلسَّاعَةِ فَحَضَرَتِ اَلصَّلاَةُ فَلَمَّا قَضَى صَلاَتَهُ قَالَ أَيْنَ اَلسَّائِلُ عَنِ اَلسَّاعَةِ قَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ فَمَا أَعْدَدْتَ لَهَا قَالَ وَ اَللَّهِ مَا أَعْدَدْتُ لَهَا مِنْ كَثِيرِ عَمَلٍ لاَ صَلاَةٍ وَ لاَ صَوْمٍ إِلاَّ أَنِّي أُحِبُّ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.
قَالَ : فَمَا رَأَيْتُ اَلْمُسْلِمِينَ فَرِحُوا بَعْدَ اَلْإِسْلاَمِ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنْ فَرَحِهِمْ بِهَذَا .
مردى از اهل باديه آمد و از رسول خدا صلیالله علیه و آله سؤال كرد: يا رسول اللّٰه چه وقت قیامت بپا مىشود؟
از آنجایی که آن هنگام ، وقت نماز قرار رسیده بود حضرت ، نماز را خوانده و پس از آن فرمودند: آن كسى كه از وقت قيامت سؤال پرسید کجاست ؟ سائل عرضه داشت: من يا رسول اللّٰه! حضرت فرمودند:
براى آن روز چه چیزی آماده كردهاى؟
عرضه داشت:به خدا سوگند عمل زيادى ندارم نه نماز و نه روزه فقط محبت خدا و رسولش را در قلب خود دارم .
حضرت فرمودند: هر کس در قیامت با همان کسی که دوستدار اوست محشور مىشود.
راوی مىگويد:من نديدم كه مسلمانان بعد از اسلام به همچون این روز از بشارت چیزی خوشحال و مسرور شوند.
علل الشرایع ج۱ ص ۱۳۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
⁉️ در واپسین روزهای عمر رسول خدا...
1️⃣ کسی حق تخلف از لشکر اسامه را ندارد...
👊🏻 #پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم اصرار دارد کسی از لشکر اسامه سرپیچی نکند.
💢 لشکر در خارج #مدینه اردو زده، پيامبر اکرم به «قيس بن سعد» و «حباب بن منذر» و گروهى از #انصار دستور داد به اردوگاه #اسامه بروند و به او بگويند پيامبر صلیاللهعلیهوآله، اجازهی تخلّف و بازگشت نمىدهد و هر چه زودتر بايد حركت کنید.
🖐🏻 ...قيس و حباب نزد #رسول_خدا بازگشتند و خبر حركت لشكر را به او گزارش كردند؛ ولى پيامبر اکرم فرمود: لشكر هنوز از جاى خود حركت نكرده است...!
📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۱۰۷
2️⃣ «أَنْ تَخْلُوَ الْمَدِينَةُ مِنْهُمْ....»
❇️ #پیامبر صلیاللهعلیهوآله میخواست کسی از منافقین در مدینه نباشد تا امر ولایت #علی_بن_ابی_طالب علیهالسلام تثبیت شود.
🔰 حذيفه گويد: (در بستر بيمارى) پيامبر صلّىاللهعليهوآلهوسلّم افرادی را كه بر عداوت با علی بن ابیطالب علیهالسلام بودند و اصرار مىورزيدند و گروهى از طلقاى منافق كه نزديک به چهار هزار نفر مىشدند، جمع كرد و اسامه را بر آنان امير كرد و دستور داد به سمت شام از شهر خارج شوند.
✋🏼 عرض كردند: يا رسول الله! ما تازه از سفر بازگشتهايم، اجازه بده چند روز كارهاى شخصى را انجام بدهيم.
💢 پيغمبر اجازه داد به مقدارى كه كارهاى لازم را انجام دهند در شهر بمانند و از سوى ديگر به اسامه دستور داد در بيرون شهر اردو بزند تا در آنجا منتظر آمدن ديگران بماند و پيغمبر صلّىاللهعلیهوآله خواست با اين كار مدينه از وجودشان خالى شود و كسى از منافقين در آنجا نماند.
♨️ اين گروه همچنان در مدينه ماندند و پيامبر خدا بارها دستور خروج مىداد تا به اسامه ملحق شوند و به سوى محل مأموريت خود حركت كنند.
⚫️ در اين موقع، بيمارى پيامبر صلّىاللهعليهوآلهوسلّم شدّت يافت؛ وقتى اين امر را مشاهده كردند، به توطئه روى آوردند تا از مدينه بيرون نروند.
📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۱۰۷
3️⃣ «قَدْ نَزَلَتْ بِالْإِسْلَامِ نَازِلَةٌ وَ فِتْنَةٌ عَظِيمَةٌ مِنَ الْفِتَنِ...»
✋🏾 بلال اذان گفت...
🍂 عايشه صهيب را نزد پدرش فرستاد و گفت: بيمارى #پيامبر صلّىاللهعليهوآلهوسلّم شدّت يافته و #على عليهالسّلام سرگرم پرستارى از اوست؛ تو بر مردم نماز بگذار تا براى آينده، حجّتى داشته باشى!
⚫️ مردم در مسجد طبق معمول منتظر ورود پيامبر اکرم و احيانا على عليهالسّلام بودند كه ابىبكر وارد شد و گفت: پيغمبر دستور داده با مردم نماز بگذارم.
👈🏼 يكى از اصحاب گفت: تو در لشكر اسامه بودى، گمان نمىكنم كسى تو را امر به نماز كرده باشد.
☝🏾 مردم به بلال پيشنهاد كردند كه از پيامبر صلّىاللهعلیهوآله اجازه بگيرد...
📛 وقتى بلال جريان را به عرض پيامبر رساند، فرمود: مرا به مسجد ببريد؛ سوگند به خدا #فتنهاى براى اسلام روى داد.
❇️ سپس با همان حال بر على عليهالسّلام و فضل تكيه داد و پاهايش روى زمين كشيده مىشد، تا به #مسجد رفت...
📿 رداى ابىبكر را گرفت و او را كنار زد و در حال نشسته با مردم نماز خواند و بلال تكبير مىگفت...
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج۲، ص۳۳۹
4️⃣ توطئه آغاز شد...
💢 علیرغم تاکید #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله به خروج افراد از مدینه و پیوستن به #لشکر_اسامه، افرادی نزد اسامه رفتند و گفتند: الآن خروج ما مصلحت نيست و نمىتوانيم مدينه را خالى كنيم، بهتر است در آنجا بمانيم.
⁉️ اسامه گفت: چرا؟
🍂 گفتند: چون #پيامبر صلّىاللهعلیهوآله بيمار است و بيماريش به مرحلهی خطر رسيده و اگر در شهر نمانيم، مسائلى روى مىدهد كه نمىتوان بعدا به اصلاح آنها اقدام كرد؛ پس منتظر مىمانيم تا وضعيّت پيامبر مشخص گردد و بعد حركت مىكنيم.
🔎 حذيفه گويد: اين گروه، افرادى را فرستادند تا كم و كيف حال پيامبر را به آنها گزارش نمايد.
♨️ مخفيانه نزد عايشه رفتند و او گفت: حال پيامبر صلّىاللهعلیهوآله وخيم است؛ شما در همانجا بمانيد تا خبر را ساعت به ساعت برايتان گزارش كنم.
📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۱۰۷
5️⃣ شرّ عظیم وارد مدینه شد...
⚫️ بيمارى #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم شدّت پيدا كرد.
🌃 عايشه «صهيب» را فرستاد تا به ابىبكر گزارش كند كه ديگر اميدى به پيامبر صلیاللهعلیهوآله باقى نمانده و بهتر است مخفيانه به مدينه بياييد؛ لذا گروهی از منافقان، شبانه وارد مدينه شدند.
♨️ پيغمبر فرمود: ديشب حادثهی بزرگى در شهر واقع شد.
⁉️ پرسيدند: چه حادثهاى؟
📛 فرمود: گروهى از لشكر اسامه بازگشتند و بدانيد كه من از آنها بيزارم.
⚠️ و سه بار اين جمله را تكرار كرد: واى بر شما! جيش اسامه را حركت دهيد.
📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۱۰۷
◼️ #پیامبر_اکرم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#حاجت_مومن
▫️ پیامبر اکرم (صلّی الله عليه وآله) میفرمایند:
◾️ مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِي حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
▫️ (هر كس برای نیاز بیماری بكوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی كه از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک میشود).
(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16)
⚫️ فرا رسیدن شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام مجتبی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
قاتلین رسول خدا «صلی الله علیه وآله»
عبدالصمد بن بشیر از امام صادق «علیه السلام» نقل میکند:
حضرت فرمودند: میدانید رسول خدا مُرد یا کشته شد!؟
خداوند میفرماید: اگر او بمیرد یا کشته شود، به دوران جاهلیت برمیگردید؛
ایشان قبل از مرگ مسموم شدند، آن دو زن (عایشه و حفصه لعنهما الله) ایشان را مسموم کردند، پس ما گفتیم: آن دو و پدرانشان (ابوبکر و عمر لعنهما الله) بدترین خلائق خدا هستند.
- تفسیر عیاشی، ج۱، ذیل آیه ۱۴۴ آل عمران.
طبق نقل کتاب شریف «منتهی الآمال»، رسول خدا در آخرین روزهای حیات خود در خانه ام سلمه بود، اما عایشه با التماس به دیگر زنان، بالاخره آنان را راضی کرد تا حضرت را به خانه خود ببرد، و چون به خانه عایشه «لعنة الله علیها» رفت، بیماری اش شدت یافت؛ منتهی الآمال، ج۱، فصل۷.
و طبق نقل شیخ علی نمازی شاهرودی در مستدرک سفینة البحار، در بیست و چهارم ماه صفر بیماری ایشان شدت یافت. مستدرک سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۵.
البته در اینجا باید متذکر شد که رسول خدا «صلی الله علیه وآله» در حجره حضرت زهرا «سلام الله علیها» از دنیا رحلت نمود، چرا که حجره حضرت فاطمه در شمال غربی مسجد بود، همان جایی که جسد مطهر رسول خدا به خاک سپرده شد و اموی ها بعد از دفن ابوبکر و عمر «لعنة الله علیهما» اعلام کردند که رسول خدا در حجره عایشه به خاک سپرده شد. اغتیال النبی، ص۱۸۸.
- بخاری در کتاب خود به نقل آخرین لحظات عمر حضرت پرداخته و به نقل از عایشه مینویسد:
ابوبکر نزد رسول خدا آمد در حالی که او از دنیا رفته بود. عایشه گفت به او دارو دادیم، و (پیامبر) به ما اشاره کرد که به من دارو ندهید!
گفتیم هر مریضی از دارو (خوردن) کراهت دارد، هنگامی که دارو اثر کرد، رسول خدا به ما گفت: آیا شما را از دارو دادن نهی نکردم؟
گفتیم: هر مریضی از دارو کراهت دارد؛
پس رسول خدا گفت: در خانه کسی باقی نمی ماند مگر اینکه باید دارو را بخورد و من نظاره گر باشم، مگر عمویم عباس، که او اینجا نبوده است. صحیح البخاری، ج۷، ص۱۷، باب الطب.
در اینجا ذکر یک نکته لازم است:
عایشه عملأ از دستور رسول خدا سرپیچی کرده و به حضرت دارو میدهد؛ که البته مخالفت با رسول خدا کفر است؛
راوی خود عایشه است و کتاب صحیح بخاری که اهل تسنن آن را برادر قرآن میدانند.
اما اگر روایت فوق را با روایات شیعه بسنجیم، متوجه خواهیم شد آنچه به رسول خدا خورانده شد، «سمّ» بوده نه دارو!
- امام صادق «علیه السلام» در تفسیر آیه نخست سوره مبارکه تحریم فرمودند:
کسی که رسول خدا سرّ را به او گفت، حفصه بود.
هنگامی که او (حفصه) از رسول خدا پرسید: چه کسی به تو خبر داد (که من سرّ را فاش کردم) کافر شد و خداوند در مورد او و عایشه فرمود: قلب های شما از راه راست منحرف شده است و انحراف قلب، به معنای کفر است.
(بحارالانوار، ج۲۲، ص۲۴۶).
علامه مجلسی در ادامه میگوید:
و در روایت است که حفصه وقتی مطلع شد پدرش عمر و ابوبکر «لعنهما الله» امر خلافت را (غاصبانه) به دست می آورند، آن را برای عایشه فاش کرد و او نیز برای پدرش و او نیز برای رفیقش (عمر)، پس جمع شدند که این امر را به تعجیل اندازند، و حضرت را با سمّی مسموم کنند، و هنگامی که خدا، رسولش را از کار آنان آگاه کرد که تصمیم به قتل او دارند، قسم خوردند که آن دو چنین تصمیمی ندارند، پس آیه هفت سوره تحریم نازل شد:
«ای کسانی که کفر ورزیدید، امروز عذری برای شما نیست، به درستی که جزای شما، عملی است که انجام میدهید.»
- حسین بن منذر گوید: از امام صادق «علیه السلام» در مورد آیه ۱۴۴ سوره مبارکه آل عمران سوال کردم، قتل بود یا مرگ!؟
فرمودند: یعنی اصحابش کردند آنچه کردند.
(بحارالانوار، ج۲۸، کتاب الفتن و المحن، ح۲۹).
- علامه سید هاشم بحرانی در تفسیر خودش از امام باقر «علیه السلام» در تفسیر آیه ۴۱ سوره عنکبوت «کمثل العنکبوت اتخذت بیتا» گوید:
حضرت فرمودند: آن حمیراء است.
(که از عایشه به عنکبوت تعبیر شده است).
*چنان چه در علم امروز ثابت شده، عنکبوت ماده (پس از مدتی زندگی) جنس نر را میکُشد و شاید که در فرمایش امام معصوم، اشاره ای به این موضوع باشد.
ابْنُ حميد،قال: حدثنا سلمة، عن ابن إسحاق، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: لَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، فَقَالَ: إِنَّ رِجَالا من المنافقين يزعمون ان رسول الله تُوُفِّيَ وَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ وَاللَّهِ مَا مَاتَ، وَلَكِنَّهُ ذَهَبَ إِلَى رَبِّهِ كَمَا ذَهَبَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ، فَغَابَ عَنْ قَوْمِهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً، ثُمَّ رَجَعَ بَعْدَ أَنْ قِيلَ قَدْ مَاتَ، وَاللَّهِ لَيَرْجِعِنَّ رَسُولُ اللَّهِ فَلْيُقَطِّعَنَّ أَيْدِي رِجَالٍ وَأَرْجُلُهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ مَاتَ.
- الطبري ج۳ ص۲۰۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
سید مرتضی رضوان الله علیه در بیان عظمت فضیلت امیر المؤمنین در لیلة المببت چنین میگوید:
ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیه السلام هنگام ذبح میداند.
شیعیان میگویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند.
ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینهتوز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشهی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند.
"وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه.
وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء.
وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر."
📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
20.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ خجالت کشیدن امام معصوم
🔸روایتی ناب در کلام امام صادق علیه السلام که باعث خجالت امام در باب تکرار آن شده است!
از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است كه فرمود:
(قَدِ اسْتَحْيَيْتُ مِمّا اُكَرِّرُ هذَا الْكَلامَ عَلَيْكُمْ)؛
من بس كه اين سخن را براي شما تكرار كردهام،از تكرارش شرمنده ميشومو آن اينكه:
(اِنَّما بَيْنَ اَحَدِكُمْ وَ بَيْنَ اَنْ يُغْتَبَطَ اَنْ تَبْلُغَ نَفْسُهُ هَهُنا وَ اَهْوَي بِيَدِهِ اِلَي حَنْجَرَتِهِ)؛
«ميان شما و بهشت، اين مقدار فاصله است كه جان به اينجا برسدـ با دست خود اشاره به حلقشان فرمودند؛[ يعني، انسان محبّ علی همين قدر كه جان از بدنش جدا شد، خود را در بهشت برزخی میبيند]».
(يَأْتِيهِ رَسُولُ اللهِ وَ عَلِيٌّ)؛
«[دم جان دادن] رسول خدا صلوات الله علیه وآله و علی علیه السلام کنار محتضر می آيند».
(فَيَقوُلانِ لَهُ اَمّا ما كُنْتَ تَخافُ فَقَدْ آمَنَكَ اللهُ مِنْهُ وَ اَمّا ما كُنْتَ تَرْجوُ فَاَمامَكَ فَاَبْشِرُوا)؛
«به محتضر [كه در حال جان دادن است] می گويند، از آنچه می ترسيدي خدا امانت داد و آنچه به آن اميدوار بودی برايت آماده است».
آنگاه امام فرمود: شاد باشيد اي دوستان علی...😍
...
📝منبع حدیث: بحارالانوار،جلد27،صفحهي163.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
✔️ گفتگوی ابوحنیفه با امام کاظم (علیهالسلام)
وَ رُوِيَ: أَنَّهُ دَخَلَ أَبُو حَنِيفَةَ الْمَدِينَةَ وَ مَعَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُسْلِمٍ. فَقَالَ لَهُ: يَا أَبَا حَنِيفَةَ إِنَّ هَاهُنَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ مِنْ عُلَمَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ فَاذْهَبْ بِنَا إِلَيْهِ نَقْتَبِسْ مِنْهُ عِلْماً. فَلَمَّا أَتَيَا إِذَا هُمَا بِجَمَاعَةٍ مِنْ عُلَمَاءِ شِيعَتِهِ يَنْتَظِرُونَ خُرُوجَهُ أَوْ دُخُولَهُمْ عَلَيْهِ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ خَرَجَ غُلَامٌ حَدَثٌ فَقَامَ النَّاسُ هَيْبَةً لَهُ فَالْتَفَتَ أَبُوحَنِيفَةَ فَقَالَ يَا ابْنَ مُسْلِمٍ مَنْ هَذَا؟ قَالَ مُوسَى ابْنُهُ. قَالَ وَ اللَّهِ أُخْجِلُهُ بَيْنَ يَدَيْ شِيعَتِهِ قَالَ لَهُ لَنْ تَقْدِرَ عَلَى ذَلِكَ قَالَ وَ اللَّهِ لَأَفْعَلَنَّهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى مُوسَى فَقَالَ يَا غُلَامُ أَيْنَ يَضَعُ الْغَرِيبُ فِي بَلْدَتِكُمْ هَذِهِ؟ قَالَ يَتَوَارَى خَلْفَ الْجِدَارِ وَ يَتَوَقَّى أَعْيُنَ الْجَارِ وَ شُطُوطَ الْأَنْهَارِ وَ مَسْقَطَ الثِّمَارِ وَ لَا يَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ وَ لَا يَسْتَدْبِرُهَا فَحِينَئِذٍ يَضَعُ حَيْثُ شَاءَ ثُمَّ قَالَ يَا غُلَامُ مِمَّنِ الْمَعْصِيَةُ؟ قَالَ يَا شَيْخُ لَا تَخْلُو مِنْ ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ اللَّهِ وَ لَيْسَ مِنَ الْعَبْدِ شَيْءٌ فَلَيْسَ لِلْحَكِيمِ أَنْ يَأْخُذَ عَبْدَهُ بِمَا لَمْ يَفْعَلْهُ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَقْوَى الشَّرِيكَيْنِ فَلَيْسَ لِلشَّرِيكِ الْأَكْبَرِ أَنْ يَأْخُذَ الشَّرِيكَ الْأَصْغَرَ بِذَنْبِهِ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ شَيْءٌ فَإِنْ شَاءَ عَفَا وَ إِنْ شَاءَ عَاقَبَ قَالَ فَأَصَابَتْ أَبَا حَنِيفَةَ سَكْتَةٌ كَأَنَّمَا أُلْقِمَ فُوهُ الْحَجَرَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَلَمْ أَقُلْ لَكَ لَا تَتَعَرَّضْ لِأَوْلَادِ رَسُولِ اللَّهِ.
📚 الإحتجاج، الطبرسي، أبو منصور ج2 ص387 و 388
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
سیره و صفات پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله(2).pdf
32.14M
📗#كحل_البصر_في_سيرة_سيد_البشر
📝مولف:شیخ عباس قمی
تعداد صفحات:۲۰۹
زبان:عربی
دانلود نسخه عربی
📗سیره و صفات پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
📝مولف:شیخ عباس قمی(مترجم: لطیف راشدی)
تعداد صفحات:۳۳۴
زبان:فارسی
دانلود نسخه فارسی
🔹توضیح:
حاج #شیخ_عباس_قمی از محدثان برجسته در سال ۱۲۹۴ ه ق در شهر قم متولد شد و پس از کسب علوم مقدماتی به نجف رفته و نزد استادان بزرگی به فراگیری علم پرداخت. وی در عصر خویش نهضت عظیم علمی و فرهنگی به وجود آورد و سرانجام در سال ۱۳۵۹ ه ق در نجف درگذشت. از وی آثار بسیاری از جمله "مفاتیح الجنان" و "کحل البصر فی سیره سید البشر" برجای مانده است. مولف محترم در این کتاب ضمن بیان زندگی حضرت محمد صلی الله علیه و آله از زمان تولد تا رحلت به شرح اخلاق و سیرهی ایشان میپردازد و موضوعاتی چون وفات حضرت عبدالمطلب، ازدواج با حضرت خدیجه علیها السلام و زندگی افرادی چون ابوطالب را بررسی میکند. در پایان نیز جنگهای پیامبر صلی الله علیه و آله را معرفی مینماید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri