eitaa logo
🌸شکوفه های انقلاب 🌸
257 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
392 ویدیو
66 فایل
"کانال شکوفه های انقلاب 🌹آدرس کانال شکوفه های انقلاب در پیام رسان ایتا 👇👇 🇮🇷eitaa.com/shokofehaiEngelab40 ایتا https://eitaa.com/Reza_seidi برای تبادل 🌹🌹کپی آزاد با ذکر صلوات 🌹🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ بیان حقیقت توبه در انسان 🔹 خداوند انسان را جوری آفرید که قابلیت بازیابی دارد، کسی که زنگارهای فراوان و زینت دنیا دلش را پوشانده و گناهان او را از خداوند دور کرده، می تواند دوباره فطرت از کار افتاده اش را ترمیم کند و به سمت خدایش بازگردد. 🔸 لازمه این کار، دقیق انسان از عیوب و گناهان خودش و تصمیم جدی بر توبه و اصلاح خویش است. 🔹درود خدا بر او، فرمود : کسی که کار بدی انجام دهد یا (با گناه کردن) به خودش ظلم کند، سپس از خداوند طلب مغفرت کند، او را بسیار بخشنده و مهربان خواهد یافت. 🔸حضرت با به کاربردن کلمه "یافتن" ما را توجه می دهند به اینکه نتیجه توبه به سمت خداوند، معرفت و شناخت او و خلاص شدن از پرستش خدای خیالی است. فطرت https://eitaa.com/Fetrat112
4_6039640229189517483.mp3
3.79M
حاج آقای علیپور حقیقت توبه
🔹جایگاه در نظام دینی و زندگی انسان چیست؟ 🔸برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که مکاتب و روش های معمولا دو گونه اند : 1⃣ روش هایی که در آن از تلقین و تکرار برای ملکه کردن یه فضیله خوب و از بین بردن یک رذیله نفسانی استفاده می شود، مثلا شخص مکررا به فقرا انفاق می کند تا دارای مقام سخاوت شود. 2⃣ روشی که به راه معرفت نفس مشهور است، سالک با جوشش فطری از درون همراه با تعقل و تفکر به فضائل رسیده و از رذائل پاک می شود. 🔶در روش اول هر چه عبادت بیشتر می شود، عجب و خودبینی و منیت هم در شخص بیشتر می شود، چرا که این توفیقات را از طرف خداوند ندیده و خود را مستقل از رب می پندارد. 🔷 ولی در روش دوم که راه تربیتی بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله سعادت پرور (ره) می باشد، سالک با پیشروی در مسیر به ذلت نفس خود در برابر خداوند پی برده و به معرفت شهودی نائل می شود. 🔸علامه طباطبایی (ره ) می فرمایند : هیچ راهی غیر از راه معرفت نفس، موجب پیداش معرفت حقیقی نمی گردد ... و آن راه این است که انسان، روی دل خویش را به سوی حق بگرداند ... تا آنکه به مشاهده خویشتن نائل آید، آن خویشتنی که حقیقتش عین نیاز به خداوند سبحان است، و هرکه شانش چنین باشد مشاهده آن، از مشاهده مقوم آن (یعنی خداوند) جدا نخواهد بود. [1 ] 🔴 نتیجه اینکه طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) مبنی بر واجب بودن طلب علم و معرفت بر مرد و زن مومن، و فرمایش امیر المومنین (ع) که راه رسیدن به معرفت الله را معرفت نفس می دانند، بر همه ما واجب است که طریق این بزرگانِ سیر الی الله را در پیش بگیریم و از چشمه زلال معرفت الهی بهره مند گردیم. @pasokhgoo_fetrat ادمین جهت پاسخ‌گویی به سوالات https://eitaa.com/Fetrat112 ? _____________________ [1 ] : ترجمه رساله الولایه علامه طباطبایی، جلد ۲ ؛ ص ۸۱
🔹تعریف علم ذهنی، فرق آن با یا معرفت شهودی و رسیدن به معرفت الله (قسمت اول ) 🔸به راستی آیا امکان دارد که بتوان خدای سبحان را شناخت؟ مگر نه که ذات بی انتهایش بر همگان پوشیده بوده و عقول از شناخت نهایت او عاجز و ناتوان اند؟ نهایتا دستور اهل بیت (ع ) مبنی بر رسیدن به معرفت الهی دال بر چیست؟ ♦برای پاسخ به این سوالات، ابتدا باید دانست که علم و معرفت انسان از عالم و موجودات آن، به اندازه حواسی است که خداوند در وجودش نهاده ؛ مثلا لازمه《دیدن》 یک شی مادی، وجود قوه بینایی در شخص می باشد تا بوسیله آن بتواند یکی از ابعاد شی را درک کند، همچنین قوه شنوایی و امثال ذلک. ♦در روایتی نقل شده که شخصی از امیر المومنین (ع) بعد از اقامه نماز پرسید : آیا تو خدا را میبینی و او را پرستش میکنی؟ حضرت در خطابی عتاب آمیز به او فرمودند که شهود خداوند بوسیله قلب، لازمه پرستش اوست، و عبادتی که بدون معرفت قلبی باشد فایده ای ندارد. 🔶 پس مشخص می شود که انسان جنبه دیگری از معرفت را داراست، که توانایی درک موجودات مجرد از ماده را دارد، قوه ای که تنها بوسیله آن میتوان خداوند را شناخت، و حواس پنجگانه توانایی آن را ندارند، اینجاست که فرق علوم ذهنی و معرفت شهودی مشخص می شود. 🔷 متاسفانه این قوه مهم که علمای معرفت نفس از آن به نام برده اند، در بسیاری از انسانها از کار افتاده است ؛ اهل بیت (ع ) دلیل آن را گناهان و آلوده شدن به زینت ظاهری دنیا دانسته اند. در حدی ظریف و لطیف است که با کوچکترین اشتباهی از کار می افتد. 🔶 در واقع معنای توبه نیز همین است، انسانی که خودش را با گناهان و رذائل مختلف آلوده کرده، خود را اصلاح کند و به سمت ربش بازگشته، به معرفت او نائل شود، اما سرِخود؟! این که بدتر است! چگونه ممکن است قوه ای را در وجود خود ترمیم کنیم که حتی نمیتوانیم آن را ببینیم؟ انشاءالله در آینده بر ضرورت داشتن استاد اخلاق مطالبی خدمتتان عرض خواهد شد. @pasokhgoo_fetrat ادمین جهت پاسخ‌گویی به سوالات https://eitaa.com/Fetrat112
🔹تعریف علم ذهنی، فرق آن با فطرت یا معرفت شهودی و رسیدن به (قسمت دوم) 🔸"سُبحانَ اللهِ عَما یَصفُون. الا عِبادَ اللهِ المُخلَصین" خداوند پاک و منزه است از آنچه در وصف می آورند، جز [توصیفِ] بندگان پاکدل او. [1] ♦ شبهه ای که برخی در باب رسیدن به وارد می کنند، این است که ذات خداوند بر همه موجودات پوشیده بوده و امکان شناخت آن برای انسان ممکن نیست ؛ در نتیجه عقل ما را کفایت می کند که فقط وجود خداوند را اثبات کرده و سپس به پرستش او بپردازیم. ♦ برای پاسخ به این شبهه، ابتدا به این مسئله اشاره می کنیم که منظور از ، رسیدن به ذات بی انتهایش نیست ؛ بلکه درکِ قلبیِ اراده او و در ادامه صفات و اسمائش می باشد. (توحید افعالی و توحید در صفات ) در روایات وارد شده که پایه ریزی ارکان همه چیز در عالم بر مبنای صفات الهی ست [2] ، و هر فعلی که در جهان به وقوع می پیوندد در حقیقت اراده خداوند است. (لا موثرّ فی الوجودِ الا الله ) [3] 🔷 علامه طباطبایی(ره) می فرمایند : با اینکه شناخت و سبحان اگر هم محال باشد، همانا شناخت و معرفت فکری و از راه اندیشه و نظر است، نه شناخت شهودی و از طریق مشاهده، و تازه به فرض پذیرش این قول، مقصود از محال بودن شناخت خداوند، شناخت احاطی و کامل و معرفت به کُنه ذات او مراد است. اما معرفت به فراخور توانایی و قدرت امکانی، محال نخواهد بود. [4] 🔶 در آیه ای که ذکر شد، خداوند متعال خودش را از وصف بندگانش پاک و مبرا می داند، و بعد استثنا میزند : مگر بندگان مخلّص خدا، آیه مذکور صراحتا دلالت بر این دارد که نه تنها شناخت خداوند محال نیست، بلکه تنها کسانی که به برسند از گمراهی شیطان در امانند. [5] ♦ ممکن است این سوال به ذهن برسد، کسانی که از راه معرفت شهودی به شناخت خداوند نرسیده اند، چه وضعیتی دارند؟ خداوند در آیه ۱۱۱ سوره یوسف می فرماید : وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ. یعنی اکثر اینها به خدا ایمان نمی آورند مگر در حالی که به او شرک می ورزند! ♦ آن خدایی که ما در ذهن خود از جنس خیال تراشیده ایم، همانند بت هایی ست که اعراب جاهلی برای خود می تراشیدند و سپس پرستش می کردند. در هر بار نمازی که میخوانیم، هر بار گناهی کرده و خواهان توبه به سمت او هستیم، هر گاه حالت دعا به خود میگیریم، در ذهن خود خدایی را تصور کرده و او را میخوانیم! ♦ امام باقر(ع) می فرمایند : آنچه از صفات کبریائی (خدا) را در دقیق ترین معانیشان بفهمید، معانی است که آفریده و مخلوقی مثل خود شماست، به درد خودتان میخورد! شاید مورچه ای بپندارد که برای خدا شاخک هایی است، چرا که نهایت فکر او همین است، و گمان کند نداشتن آن شاخک ها نقصی است برای کسی که آنرا ندارد، و همین حال عُقلایی است که خدا را توصیف می کنند! 🔴 این که چطور می توان از پرستش خدای خیالی به سمت خدای فطری حرکت کرد، انشاءالله در قسمت بعدی بحث خواهد شد، از همراهی شما سپاسگزاریم. برای سلامتی علمای اسلام صلوات ختم کنید @pasokhgoo_fetrat ادمین جهت پاسخ‌گویی به سوالات https://eitaa.com/Fetrat112 ______________________ [1] : سوره صافات، آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ [2] : فرازی از دعای کمیل ؛ ...و باسمائک التی وسعت ارکان کل شیء... [3] : سوره واقعه، آیات ۶۳ و ۶۴ ؛ مرا خبر دهید به آنچه می کارید، آیا شما آن را می رویانید یا ما می رویانیم؟ [4] : ترجمه رساله الولایه علامه طباطبایی، جلد ۲ ؛ ص ۸۱ [5] : سوره ص، آیات ۸۲ و ۸۳ ؛ (شیطان) گفت : به عزتت سوگند همه آنان را گمراه میکنم، مگر بندگان مخلّصت را. [6] : بحارالنوار، جلد ۶۶ ؛ ص ۲۹۳
#عرفان_نظری ♦️ ضرورت داشتن استاد اخلاق از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔷 تعریف علم ذهنی، فرق آن با فطرت یا و رسیدن به معرفت الله (قسمت آخر ) 🔸 در قسمت های قبلی بیان شد که رسیدن به نه تنها غیرممکن نیست، بلکه بر تمامی انسان ها واجب است که با مجاهده و صبر خود را به آن مرحله برسانند. امیرالمؤمنین علی(ع ) می فرماید : "کسی که به نفس خود جاهل است، در حقیقت به همه چیز جاهل است!" [1] و همچنین در حدیث دیگری فرمودند : "در شگفتم از کسی که نفس خود را نشناخته، چگونه میتواند پروردگارش را بشناسد؟!"[2] 🔹 حال این سوال بوجود می آید که منظور از دقیقا چیست؟ و آن چه علمی است که حضرت امیر(ع) جاهل به آن را ملامت کرده و عالم به آن را رستگار میداند، و تمامی مسلمانان را دستور به کسب آن میدهد؟[3] آیا همین علومی که در حوزه ها و دانشگاه ها تحصیل می شود منظور است یا حقیقت دیگری است؟ 🔸 برای پاسخ به این سوالات لازم است بدانیم که علوم به طور کلی، به دو دسته علوم حصولی و تقسیم می شوند. قسم اول مربوط به همه صورت هایی است که توسط حواس پنجگانه در نفس نقش می بندد ؛ از این رو به آنها حصولی گفته می شود. اما قسم دوم وابسته به هیچ کدام از حواس پنجگانه نیست، و برای درک کردن حقایق عالم نیازی به بدن مادی ندارد ؛ از این رو به آن علم حضوری یا می گویند. مثل علم انسان به وجود خودش (دقت بفرمایید) 🔸 شهود در لغت به معنی حاضر بودن چیزی در نزد انسان است، مثلا عالم ماده برای ما مشهود است، به این معنا که ما آنرا به طور کامل با تمام یا بیشتر ویژگی هایش توسط حواس پنجگانه درک می‌کنیم. پس مشخص می شود که انسان با حواس مادی خود نمیتواند به و همچنین برسد (و منظور از نیز دقیقا همین مسئله است.[4]) ؛ چرا که موارد مذکور اموری فرامادی و مجرد بوده و برای درکشان نیاز به می باشد. 🔸 اینجاست که فرق بین خدای خیالی و روشن می شود ؛ لازمه پرستش الله این است که انسان بتواند حداقل اراده او را با فطرتش درک کند، و از تصور کردن صفات عُلیایش به شدت بپرهیزد، و خداوند را محدود به عقل و ذهن خود نکند. و برای رسیدن به این مرحله باید تحت راهنمایی یک استاد زبده، به اصلاح نفس خویش بپردازد.[5] 🔹 علامه طباطبایی(ره ) می فرمایند : ...اگر فرمود علیکم انفسکم (بر شما باد نفستان ) مقصود این است که شما ملازمت کنید نفس خود را، از جهت اینکه نفس شما راه هدایت شماست، نه از جهت اینکه نفس یکی از رهروان راه هدایت است (دقت کنید ) ... معلوم می شود نفس مومن همان طریقی ست که باید سلوک نماید ... و اصولا برای این طریق، شبیه و نظیری نیست که یکی از آن دو را انتخاب نماید ... نفس مومن همان راهی است که او را به سعادتش می رساند. [6] ✔ منتظر مطالب جدید در این زمینه باشید، جهت سلامتی خود و خانوادتان صلواتی ختم کنید https://eitaa.com/Fetrat112 @pasokhgoo_fetrat ادمین جهت پاسخ‌گویی به سوالات __________________________ [1] : ترجمه المیزان، جلد ۶ ؛ ص ۲۵۵ [2] : همان. [3] : قال النبی صلی الله علیه و اله : طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه. [4] : مراجعه شود به قسمت دوم. [5] : ترک این راه بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی (دیوان حافظ) [6] : ترجمه المیزان، جلد ۶ ؛ ص۲۴۳ و ۲۴۵
🔷 تعریف تربیت و ضرورت داشتن 🔸شاید شما نیز در مورد کسانی شنیده باشید که بدون داشتن به مراتب اخلاقی رسیده اند، و حتی کتاب هایی نیز در این زمینه خوانده باشید. آیا واقعا چنین چیزی ممکن است؟ در این مطلب می خواهیم انشاءالله ضرورت عقلی نیاز انسان به داشتن را در حد توان بیان کنیم. 🔹 برای اینکار لازم است اول تربیت را تعریف کرده و جنبه های مختلف آن را بشناسیم. اگر با دقت به دنیای پیرامون خود بنگرید، هیچ موجودی را نخواهید یافت که به صورت کامل و دفعهً واحده بوجود آمده باشد. همه مخلوقات مادی، در ابتدا به شکل نطفه یا مانند آن بوده اند و در طول مدت زمانی به کمال می رسند. حتی باکتری ها نیز به مرور رشد کرده و خود را تکثیر می کنند. 🔸 مثلا یک دانه کوچک را در نظر بگیرید ؛ این دانه استعداد این را دارد که درخت تنومندی شود و میوه های فراوان بدهد و آن میوه ها به بدن ما برسند و تبدیل به ویتامین بشوند و بافت های ماهیچه ای را تشکیل دهند و الی آخر. از یک طرف نمی شود گفت که این استعداد ها در دانه نیست ؛ چرا که نقض صریح قانون علیت است، و از طرفی هم نمی شود گفت که این استعداد ها همین الان در دانه هست! 🔹 اینجاست که مفهوم قوه و فعل مشخص می شود. هر موجودی در ابتدا به صورت قابلیت هایی را در خود دارد که این قابلیت ها باید با داشتن شرایط و زمینه های مورد نیاز، به برسند. به این عمل در اصطلاح "تربیت" می گویند، و کسی که این استعدادها را به فعلیت می رساند "مربی یا استاد" نام دارد. 🔸 انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست ؛ وقتی ما میخواهیم از و اخلاقی حرف بزنیم، لزوما باید به یک و که این کمالات را از قوه به فعل برساند نیز اشاره کنیم. مگر می شود که یک دانه درخت برای رسیدن به کمال این مقدار مراقبت و رسیدگی بخواهد، آن وقت روح انسان که حقیقت بسیار لطیفی است، نیازی به رسیدگی و مراقبت نداشته باشد؟! 🔹 بی دلیل نیست که علمای بزرگی همچون علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) این قدر به داشتن در مسیر تاکید می کنند. حال ای خواننده عزیز، خودت کمی انصاف به خرج بده و تامل کن، آیا رسیدن به این جسم فانی که روزی از بین خواهد رفت و زیر خروار ها خاک خواهد پوسید مهمتر است، یا تربیت روح جاودان که ابدیتِ بی نهایتِ ما با آن خواهد بود؟ 🔹 و آیا امکان دارد که شخصی بتواند بدون داشتن یک که خودش مسیر را رفته باشد به این مهم دست یابد؟ آیا کسانی که با نوشتن چند کتاب کشف و کراماتی که کاری بجز تحریک خیالات نمی کنند این کار را برای ما انجام خواهند داد؟ قضاوت را بر عهده خودتان می گذاریم. ✔ از اینکه ما را در رساندن این معارف از لسان اساتید اخلاق یاری می فرمایید سپاسگزاریم، برای شادی روح آیت الله سعادت پرور (ره) صلواتی ختم بفرمائید. @pasokhgoo_fetrat ادمین جهت پاسخ‌گویی به سوالات https://eitaa.com/Fetrat112
♦️ محاسبه عمر و جبران اشتباهات گذشته، اولین قدم برای توبه (قسمت اول) 🔹 در مطالب قبلی بیان شد که با توجه به توانایی توبه و جبران در انسان، خداوند از ما انتظار دارد که به سمت او بازگردیم و خودمان را اصلاح کنیم. اگر فقط نگاهی به آیات قرآن بیندازید، در جای جای این کتاب آسمانی از غفور و رحیم بودن خداوند سخن گفته شده و انسان را تشویق به توبه می کند. 🔸 خداوند مهربان در آیه ۵۳ سوره زمر می فرماید : ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﻛﻪ [ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺭﻭﻱ ﻛﺮﺩﻳﺪ! ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻣﺮﺯﺩ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 🔹 حال ما که از کرده های خود پشیمانیم و عمری را در غفلت و سرگرمی به زینت های دنیا سپری کرده ایم، آیا وقت آن نرسیده که به سمت پروردگارمان بازگردیم و فکری به حال آخرتمان بکنیم؟ اما چگونه؟ یکی از آفاتی که در توبه وجود دارد افراط و تفریط و جهل به نحوه انجام دادنش است، که در نهایت انسان را ناامید می کند ؛ اگر صبوری کنید انشاءالله در چند قسمت راه اهل بیت(ع) را برای توبه به شما عزیزان نشان خواهیم داد. 🔸 اهل بیت علیهم السلام، آن انسان شناسان حقیقی، در روایتی افراد را برای توبه به دو دسته کلی تقسیم می کنند : 1⃣ کسانی که در ظاهر گذشته بسیار پاکی دارند و از کودکی مرتکب هیچ گناه کبیره ای نشده اند و خود را فرزند امام معصوم می دانند! 2⃣ کسانی که گذشته چندان سالمی ندارند و به مراتب دچار گناهان مختلف شده اند، مانند ترک نماز و روزه و حق الناس و... . 🔺 هر کدام از این دو گروه آفات مخصوص به خود را دارند که با توجه به استعداد های هر شخص، باید روش جداگانه ای را در نظر گرفت. منتظر ادامه مطالب باشید، ما بسیار خوشحالیم که در خدمت شما سروران گرانقدر هستیم، برای عاقبت به خیری خود و خانوادتان صلواتی ختم بفرمائید. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Fetrat112 جهت پاسخگویی به سوالات 🆔 @pasokhgoo_fetrat
♦ محاسبه عمر و جبران اشتباهات گذشته، اولین قدم برای (قسمت دوم) 🔹 شما وقتی می خواهید در یک ظرفی غذای مهمی بریزید، اول آن ظرف را تمیز می کنید ؛ و هرچه غذا ارزشش بیشتر باشد، پاگیزگی ظرف نیز امری مهم خواهد بود. این مسئله از نظر عقلی نیز کاملا روشن است. 🔸 انسان هم اگر بخواهد به معرفت رسیده و زندگی الهی داشته باشد، ابتدا باید ظرف دلش را تمیز کند ؛ اما از چه؟ از همه گناهانی که به شکل های مختلف در گذشته انجام داده است. گناهان بزرگترین مانع برای انسان هستند، و دیگر موانعی که در مسیر وجود دارد نیز بیشترش به خاطر اشتباهات گذشته است. 🔹 در قسمت قبل بیان شد که برای ، مردم به دو گروه تقسیم می شوند. 1⃣ آفتی که گروه اول را تهدید می کند، داشتن غرور و عجب به خاطر گذشته به ظاهر پاکشان است. این مسئله خودش بزرگترین مانع برای سالک می باشد، چرا که حضرت علی(ع) می فرمایند : "جهل و ناآگاهی انسان به عیوبش، از بزرگترین گناهان اوست." و نیز امام باقر (ع) فرمود : "هیچ مصیبتی از این بزرگتر نیست که دچار گناهی باشی و در عین حال از خودت راضی باشی." کسی که به گذشته خودش ببالد، هرگز موفق به نخواهد شد. 2⃣ و آفت خطرناک گروه دوم، ناامیدی به خاطر اشتباهات زیاد در گذشته می باشد. این دسته از افراد باید توجه کنند که طبع انسان در عالم طبیعت، این است که پیوسته دچار گناه می شود و دوباره به سمت خداوند می نماید. حتی انبیا و پیامبران هم در سطح خودشان اشتباهاتی داشته اند.(البته این به معنای توجیه برای گناه کردن نیست!) و ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ناامیدی از رحمت خداوند، تیر خلاص شیطان بوده و خود از بزرگترین گناهان کبیره می باشد. ✔️ انشاءالله با بیان این مقدمات، در قسمت بعدی به توضیح نحوه محاسبه عمر (حق‌الناس، حق الله و حق النفس) می پردازیم، و برای از خداوند متعال طلب توفیق می کنیم. برای سلامتی خود و خانوادتان صلواتی ختم بفرمائید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Fetrat112 🆔 @pasokhgoo_fetrat جهت پاسخ‌گویی به سوالات