❇️ درباره حزب تحریک لبیک پاکستان؛ مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی بریلویها
محمدجواد اصغری
✂️برشهایی از متن:
🔹در مقابله با گسترش ستیزهجویی الهام گرفته از طالبان، دولت و ارتش پاکستان دست به حمایت از گروههایی زدند که معتقد بودند آنها میتوانند با گفتمان مذهبی ستیزه جویانه مقابله کنند. این گامی بود که رئیس جمهور پرویز مشرف در سال 2006 برای ایجاد «شورای ملی ترویج تصوف» جهت «ترویج اسلام صوفیانه در برابر تروریسم» برداشت.
🔹«رضوی» انتقاد شدید از سایر رهبران بریلوی را آغاز کرده است. به ویژه او به «طاهر القادری» به دلیل محکومیت «ممتاز قادری» و معرفی خود به عنوان «میانه رو» حمله کرده است. «رضوی» همچنین به خاطر آنچه عدم «دفاع از عزت پیامبر(ص)» نامیده، به او حمله و او را همانند مبلغان مسیحی توصیف کرده است.
🔹این واقعیت که حزب تحریک لبیک (TLP) تصمیم گرفت با هیچ حزب دیگری متحد نشود، پیام سیاسی خاصی صادر کرد. درحالی که دیگر رهبران و سازمانهای بریلوی از منافع گستردهتر اهل سنت صحبت میکنند و خود را به عنوان رهبران بالقوه جامعهی مسلمانان معرفی میکنند، «رضوی» و حزب تحریک لبیک (TLP) خود را صرفا در اردوگاه بریلوی قرار میدهند و صریحاً گفتمان فرقهای را به کار میبرند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/698291
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن
🔹قله رسانههای محور ترکیه_قطر کماکان شبکۀ خبری-تحلیلی «الجزیره» است. همان رسانهای که در ابتدا، کمتر کسی میتوانست بفهمد در سرش چه میگذرد! الجزیره اسلامگرا است؟ هم هست و هم نیست! ضدآمریکایی است؟ هم هست و هم نیست! هواخواه القاعده و جهادیها است؟ هم هست و هم نیست!
🔹الجزیره، هم بیسابقه ترین مواضع ضدآمریکایی و ضداسرائیلی را میگرفت و هم تابوی حضور عناصر اسرائیلی در شبکههای عربی را میشکست! از طرفی، به حمایت از گروههای جهادی، چون القاعده میپرداخت و از سوی دیگر از سیاستهای آمریکا جانبداری میکرد!
🔹شاید همین تعارضات و تناقضات، الجزیره را جذاب کرده بود. امروز، اما پردهها کنار رفته و به موازات جایابی قطر در نظام بینالملل و توازن قوا در منطقه، نقش الجزیره هم در این پازل، مشخص شده است.
🔹پایگاه اینترنتی شعوبا در جزوهای ضمن بررسی همه جانبه فعالیتهای این رسانه از روز تاسیس تاکنون، دلایل موفقیت این رسانه در صحنه عمومی جهان اسلام را نیز مورد کاوش قرار داده است.
🖇این جزوه را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید:
https://b2n.ir/163914
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 درباره رابطه ترکیه و اسرائیل؛ از نظر ترکها پارادوکسی وجود ندارد
جلال الدین محمد اردوش
✂️برشهایی از متن:
🔹ترکیه با به رسمیت شناختن اسرائیل از همان ابتدا یکی از راه های ارتباطی در زمینه دیپلماسی بین کشور های اسلامی و اسرائیل شد. این پل ارتباطی موقعیت مهمی برای ترکیه بود و این کشور به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن این نقش نبود.
🔹حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ترکیه با اسرائیل در دوره پسا اردوغان جز در چند مقطع مدام رو به افزایش بوده و ترکیه نمی خواهد شریک جدیدی در روابط اقتصادی با اسرائیل داشته باشد. روابط اقتصادی ترکیه و اسرائیل بعد از به اقتدار رسیدن رجب طیب اردوغان علی رغم تمامی تنش ها طبق برخی از آمارها دو و نیم و طبق برخی دیگر تا چهار برابر افزایش یافته است.
🔹ترکیه هم به سبب خصومتی که با رژیم اسرائیل دارد هم به دلیل مشکلات فراوانی که با امارات دارد و در نهایت به دلیل منافع ترکیه و از دست ندادن نقش کلیدی میانجی گری حاضر به تایید عادی سازی روابط بین کشور های عربی و اسرائیل نخواهد شد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/665602
#ترکیه
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مقایسه دو رویکرد در جامعهشناسی عراق؛ چرا نظریات علیالوردی بر حنّا بطاطو برتری دارد؟
✂️برشهایی از متن:
📮به باور بطاطو، با پایان دوران پادشاهی در عراق طبقات و جایگاههای اجتماعی در عراق تغییر کرده و پیمانهای اجتماعی بر اساس مصالح شکل گرفته و تقسیمبندیهای قبیلگی، عشیرهای و مناطقی نادیده انگاشته میشود. سبب پایان یافتن نظام پادشاهی نیز ناتوانی این نظام برای پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی احزابی است که نماینده طبقات متوسط و فرودست هستند.
📮علی الوردی بر این باور است که عراق مرزی میان اسلام سنی و شیعی است و با توجه به جایگاه شهرهای مقدسی همچون کربلا و نجف، به میدانی برای درگیری ایدئولوژیک و در نهایت فرقهای تبدیل میشود. در نتیجه تضاد میان بادیهنشینی و تمدن و همچنین تضاد میان جوامع دینی بر روابط اجتماعی عراقیها سایه افکنده و این ارزشهای اجتماعی مانعی است که همواره در برابر پیشرفت متناسب جامعه عراقی وجود دارد.
📮خصوصیت سوم علی الوردی که موجب اقبال جامعه عراق به وی شده، این است که او با جامعه دینی و شیعی عراق آشناست و از دین بیگانه نیست و میتواند دیدگاههایش را با ادبیات دینی قرین کند. به عبارت دیگر، الوردی میتواند با زبان و ادبیاتی که در فرهنگ و سیاست عراق رواج دارد، دیدگاههایش را بیان کند و همین ضریب نفوذ او را افزایش میدهد. با این حال، وی مخالف دخالت دین در عرصه سیاست بوده و عقیده دارد دین، ذهنیت آرمانگرایانه و غیر قابل نقد را با خود به همراه داشته و با اصول دموکراتیک همخوانی ندارد. به همین دلیل، دیدگاههای علی الوردی برای نقد گفتمان سیاسی حاکم بر عراق به کار گرفته میشود.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/389025
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ دومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب»
🔹با حضور علیرضا کمیلی، کارشناس مسائل جهان اسلام
📆 سه شنبه 27 / 8 / 99 ساعت 19
📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/shouba_ir/
@shouba
💠 مستند: محمد مرسی
🔹رسیدن اخوانیها به قدرت پس از 80 سال، سقوط حکومت آنها در پی کودتا در کمتر از یک سال، دستگیری محمد مرسی اولین و آخرین رییس جمهور منتخب مصر، محاکمه و سپس مرگ او، محمد مرسی را به شخصیتی تبدیل کرده که احتمالا تاریخ درباره او بسیار خواهد نوشت.
🔹مستند «محمد مرسی» توسط شبکه العربی تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. شبکه العربی هرچند رویکردی «چپ» دارد اما به لحاظ سیاسی در اردوگاه قطر و همپیمان اخوانیهاست.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/691646
#اخوان_المسلمین
#مستند
#مصر
@shouba
شعوبا
❇️ دومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب» 🔹با حضور علیرضا کمیلی،
🔴 با عرض معذرت از مخاطبین گرامی، به دلیل از دسترس خارج شدن صفحه شعوبا در اینستاگرام، این گفتگو به زمانی دیگر موکول شد.
🎯مروری بر وضعیت کشور مسلمان«کوزوو» یک دهه پس از استقلال
📌در ماه سپتامبر سال 2016 میلادی کوزوو وارد یک بحران سیاسی خفهکننده شد، زیرا دولت ائتلافی حاکم بر آن نتوانست نظر مثبت پارلمان برای توافقنامه ترسیم مرزها با جمهوری مونته نگرو را جلب کند. بدینترتیب، پارلمان اروپا هم با الحاق کوزوو به منطقه «شنگن» مخالفت کرد و این درحالی است که دولت کوزوو به شدت به دنبال تحقق این الحاق بود. پس از این تحولات «تاچی» در اظهاراتی اعلام کرد که «کوزوو در میان دو راهی است؛ یا پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو و یا حرکت به سمتِ سرنوشتی نامعلوم». درهمین حال نشریه آمریکایی «The National Interest» با انتشار مطلبی تحت این عنوان که «غرب چگونه یک دولت شکستخورده در کوزوو بنا کرد»، به نتایج یک دهه استقلال کوزوو اشاره کرد. در این گزارش اعلام شد که اصرار جامعه جهانی بر حفاظت از ویترینِ تصنعی صلح و ثبات در کوزوو، موجب شد تا بازیگران بزرگ نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا در برابر فساد و نقض قوانین در کوزوو سکوت اختیار کنند...
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/882151
#بالکان
@shouba
🎯نگاهی به آرای «آتاسوی مفتی اوغلو» متفکر ترک؛ «مانیفست بهشت زهرا» تنها راه نجات اسلام!
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔺به نظر مفتی اوغلو انقلاب اسلامی ایران یکی از اصلی ترین حرکت های اسلامی تاریخ 500 ساله اخیر جهان است که با هدف نمایان شدن چهره رهایی بخش دین برای بشریت رخ داد. یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران وارد کردن ضربه ای تاریخی به جریان روشنفکری جهان بود که تلاش داشت تا دین را از صحنه جوامع بشری پاک کند. او در یادداشتی که پس از پذیرش قطعنامه 598 نوشته است جنگ هشت ساله صدام علیه ایران را جنگ کفر بین الملل علیه انقلاب اسلامی که دارای توان جهانی شدن بود معرفی کرد و در همان یادداشت خود خبر از آغاز جنگ های دیپلماتیک علیه ایران در سالهای آینده برای منفعل کردن و به گوشه کشاندن ایران خبرداد.
🔺قلب حیات در ایران بهشت زهرا است. در عین حال بهشت زهرا قلب تاریخ نیز هست. بهشت زهرا قبرستانی است که هم دنیا و هم آخرت را می توان با آن انشا کرد. بهشت زهرا مزارستانی از لشکر شهدا، نسل شهدا و وطن شهدا است. بهشت زهرا معنادارترین مزارستان جهان است. در این مزارستان مردگان نیز در حیاتند و حتی بدن های آنان نیز در حال ابلاغ رسالت اسلامی است. خداوند زنده بودن شهیدان را بیان کرده است و برای فهم این که چگونه شهدا می توانند قلب تپنده حیات باشند باید به بهشت زهرا رفت.
🔺یکی از مهمترین کلید واژگان در اندیشه آتاسوی مفتی اوغلو کلمه «زبان» است. او زبان را چیزی بیش از کلمات و جملاتی که بر زبان می آید قلمداد میکند و واژه زبان را مترادف منطق میداند. در اندیشه مفتی اوغلو به دلیل این که مسلمانان در زبان مدرنیته در حال حیات هستند، امکان فهم حقیقت موجود خود که در جهانی غیر از جهان مدرن در حال حیات هستند و نیز بازتاب دادن آن به یکدیگر و دیگران را از دست داده اند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/265997
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚معرفی کتاب «حکایت ملک خداداد»؛ کتابی برای شناخت واقعی از پاکستان
📌«محمد رضا کمیلی» مولف کتاب «حکایت ملک خداداد» و مسئول پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه از فعالان رسانه ای در حوزه کشور پاکستان است. کتاب وی اولین اثر تمام رنگی برای معرفی کشور پاکستان تلقی می شود که با استقبال خوبی نیز همراه شده و «ذوالفقار عباس بخاری» معاون ویژه نخست وزیر پاکستان اقدام وی را تلاشی خوب برای گسترش روابط ایران و پاکستان دانسته است. به دلیل بازنمایی معوج رسانهها از پاکستان و ذهنیتهای غلطی که از این کشور در میان مردم ایران وجود دارد، مطالعه این کتاب میتواند تصویری واقعیتر از پاکستان را بازنمایی کند.
🖇مصاحبه شعوبا با محمدرضا کمیلی را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/314266
#پاکستان
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ صفحه جایگزین شعوبا در اینستاگرام راه اندازی شد
🔺پس از اینکه برای دومین بار صفحه سایت شعوبا در اینستاگرام مسدود شد، سومین صفحه راه اندازی میشود.
🔺آدرس صفحه جدید شعوبا در اینستاگرام:
instagram.com/shouba_ir2
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️تحلیلی اجتماعی بر حادثه دانشگاه کابل؛ جدال بیپایان روستانشینان و شهرنشینان!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
📍جنگهای متمادی در افغانستان سبب شده است تا روستانشین برای دفاع از خود و درمان معضل هویتی و امنیتی خود، هر چه بیشتر در ارزشهای زندگی روستایی فرو روند و بیشتر از پیش خود را در تقابل با ارزشهای جدید و مدرن شهری قلمداد کنند. گسترش جنگ سبب شده است تا این اختلافات بسیار زیادتر شود و شکافی همانند یک دره عمیق میان روستاییان و شهرنشینان ایجاد کند.
📍نه تنها ملاعمر بلکه تمامی رهبران رده اصلی طالبان مانند ملاعبدالغنی برادر و ملا عبیدالله و ملابورجان که فرماندهان اصلی طالبان بودند، در مناطق روستایی زندگی کرده بودند. عمده فرماندهان طالبان، در زمان جهاد علیه شوروی جز احزاب سنتگرای حرکت انقلاب اسلامی و حزب اسلامی یونس خالص بودهاند. هم اکنون نیز اکثریت قریب به اتفاق هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه قطر کمتر تجربه زندگی شهری را دارند. نظام ارزشی موردنظر فرماندهان طالبان و بدنه نظامی آن برخاسته از یک محیط روستایی بدوی و بشدت سنتی در مناطق روستایی بود، لذا زمانیکه این گروه موفق به فتح شهر بزرگ کابل با مسائل کلان شهری میشود، برخورد ارزشی شدیدی شکل میگیرد.
📍در ادامه حضور فکری و نظامی داعش در افغانستان بعد از سالهای 2015 تغییراتی در این زمین بازی بوجود آورد. تغییر عمده، رادیکالتر شدن جبهه سنتگرایان بود. هم در زمینه نظامی سبعیت و خشونت حملات افزایش یافت و جان غیرنظامیان کماهمیتتر شد و هم اقشار و اصناف غیرنظامی دیگری در دسته دشمنان قرار گرفتند. تا پیش از آن دولتیها و ارتشیها کافر و مهدورالدم تلقی میشدند، اما امروزه تمام شهرنشینان از هر شغل و حرفهای در دایره کفر قرار گرفتهاند، بخصوص کسانی که پیشرو در تغییرات مدنی هستند. خبرنگاران، علمای معتدل، اساتید، دانشآموزان و…
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/521360
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba