eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
📚جزوه: اسلام در اروپا؛ حکومت، مساجد، محصولات حلال 🔹حضور مسلمانان در کشورهای اروپایی که در پی وجود یک اضطرار اتفاق افتاد، به تدریج به وجود یک «اسلام استوار» در جوامع اروپایی منتهی شد. اما چگونه این دین در اروپا نهادینه شد؟ 🔹وجود «اسلام» در اروپا سؤالات بسیاری را به ویژه در عرصه روابط میان دین و فضای عمومی، مطرح می‌کند. زمانی که تاریخ سنتی اروپا بر اساس یک روند معمول و روتین تنها اجازه نهادینه شدن یک سنت معین را می‌دهد، بنابراین وجود «اسلام» در چنین فضایی سؤالاتی را ایجاد می‌کند. واقعیت این است که کشورهای اروپایی درخصوص جایگاه دین در فضای عمومی، سنت‌های مختلفی دارند. ماهیت این سنت‌ها عموما به نقش حکومت، وجود یا عدم وجود یک «دینِ اکثریت» در طول تاریخ و همچنین تجارب تاریخی مختلف و متعدد، بستگی دارد. درخصوص «اسلام»، ما می‌بینیم که کشورهای اروپایی دقیقا با همین مسائل مواجه شدند و جملگی آن‌ها در راستای یافتن راه‌حلی برای آن تلاش کردند. 🔹به منظور تسهیل فهم وضعیت قانونیِ اختصاص داده شده به «اسلام»، ضروری است که به دسته‌بندی کشورهای اروپایی بپردازیم… 🖇متن کامل این مقاله را در این جزوه ببینید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹سلسله نشست‌های نقد کتاب در حوزه فکر معاصر عربی اسلامی(2)🔹 مرکز مطالعات راهبردی اسلامی(وابسته به عتبه عباسیه علیه السلام) – دفتر قم، برگزار می‌کند: 📚 نقد کتاب: «ماوراء الحجاب» - فاطمة المرنيسي 📍دبیر علمی: دکتر مسلم طاهری (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر گروه فکر معاصر) 📍ارائه: صدیقه اکبری (پژوهشگر فکر معاصر) 📍نقد: دکتر مجید دهقان (عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده) - هاجر جعفری(دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه) 📆زمان: سه شنبه، 11 خرداد 1400(ساعت 17 الی 19) ⬅️(حضور در برنامه به صورت محدود و با هماهنگی قبلی انجام می‌شود) نشانی پخش آنلاین: اینستاگرام: https://www.instagram.com/icssiran آپارات: https://www.aparat.com/icssiran/live 📮نشانی مرکز(دفتر قم): خیابان معلم، مجتمع فرهنگی حضرت فاطمه معصومه سلام ‌الله‌ علیها، المرکز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية. تلفن: 37731133-025 وب‌سایت مرکز: http://www.iicss.iq کانال تلگرام: https://t.me/icssiran ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت اجتماعی و سیاسی اندونزی؛ اندونزی کماکان «چهره خندان اسلام» است؟ 🔹اسلام اندونزیایی به «چهره خندان اسلام» معروف است. وجود تساهل و مدارا با دیگران همواره از ویژگی‌های اندونزیایی‌ها بوده است. اما برخی معتقدند با تبلیغات گسترده وهابیت در سالهای اخیر در این کشور، این چهره اهل مدارا تا حدودی دچار خدشه شده است. دکتر حمیده مولایی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران یکی از این افراد است. با ایشان درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی اندونزی گفتگو کردیم. 🖇برای مطالعه متن کامل این مصاحبه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به رویکرد ادبی سیدقطب؛ جسور در نقد بزرگان ✂️برش‌هایی از متن: 🔹سید قطب تعصب بسیار زیادی به عباس العقاد داشت. او عقّاد را بزرگترین شاعر، نویسنده و فیلسوف در سراسر جهان تلقی می‌کرد و هیچ نویسنده‌ای را فراتر از او نمی‌توانست تصور کند. با تمامی این‌ها، این تعصب سید قطب ابدی نشد و پس از مدتی رنگ باخت. به تدریج، سید قطب شخصیت مستقلی به خود گرفت و شروع به انتقاد کردن از عباس العقاد کرد. 🔹هیچ‌یک از نویسندگان جوان در قبال هجمه گسترده و دامنه‌دار طه حسین قادر به پاسخگویی نبودند، زیرا به خوبی می‌دانستند که طه حسین از شهرت و جایگاه بالایی برخوردار است. در این میان، تنها سید قطب بود که در قامت پاسخگویی به طه حسین درآمد. 🔹حمایت‌های سید قطب از نویسندگان جوان نظیر نجیب محفوظ کاملا واضح و آشکار است. نجیب محفوظ و دیگر نویسندگان آن زمان در زمره نسل جوانانی بودند که همواره از سوی نویسندگان بزرگ تحقیر می‌شدند و مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. اگر سید قطب جسارت و جرأت مقابله با مخالفان این نسل جوان را نداشت، آنها هیچگاه نمی‌توانستند به شهرتی که کسب کردند، دست پیدا کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت دموکراسی در پاکستان، داستان یک دموکراسی ناقص ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هر دو جریان سکولار و اسلامی، به دنبال آن بودند که پاکستانی اسلامی ایجاد کنند که بر اساس احکام و ارزش‌های اسلامی اداره شود. به طوری که محمدعلی جناح نماینده حزب سکولار در یکی از صحبت‌های خود اعلام کرده بود که ما می‌خواهیم کشوری بسازیم که بر اساس قران و احکام اسلامی باشد و الگویی باشد برای کشورهای اسلامی. یعنی جریان سکولار از همان آغاز به دنبال این بود که کشوری بسازد که هم در آن دموکراسی باشد، هم اسلامی باشد و هم پیشرفت کند. به گونه‌ای که در جهان اسلام الگو شود. پس به دنبال یک الگوی قدرت اسلامی بودند. چیزی که بعدها عربستان مدعی آن شد؛ در ایران هم جمهوری اسلامی با همین هدف شکل گرفت؛ و اخیرا هم اردوغان به دنبال چنین الگویی است. 🔹برتری این دموکراسی در مقابل کشورهای چون کشورهای عربی است. اما نقص آن عمدتا به خطر دخالت‌های ارتش است. اما دخالت آن چگونه است؟ در واقع در بخشی از همان مهندسی پیش از انتخابات ارتش دست دارد. یعنی حزبی را انتخاب می‌کند و تبلیغات و کمک‌های مالی را به سمت حزب مد نظر سرازیر می‌کند. به این ترتب افکار عمومی به سمت حزب مد نظر جلب می‌شود. حتی در درون یک حزب، جناح‌بندی بوجود می‌آورد. اصلا یکی از مسئولیت‌های آی‌اس‌آی این است که در احزاب رخنه کرده و آن‌ها را با ارتش هماهنگ کند. 🔹ضرب‌المثلی دراین زمینه پاکستان رواج دارد که «همه کشورها یک ارتش دارند اما ارتش پاکستان یک کشور دارد!» این نشان می‌دهد که ارتش پاکستان از چه قدرتی برخوردار است و درواقع همه‌کاره است؛ این واقعیتی است که هر پاکستانی از آن آگاه است. با این حال رقابت بین بخش سیاسی و ارتش وجود دارد. برای همین هم وقتی نواز شریف قدرت را به دست گرفت سعی کرد ارتش را تضعیف کند. یعنی متممی را که در قانون اساسی به ارتش اجازه دخالت در امور سیاسی را می‌داد از قانون اساسی حذف کرد. هر دو حزب هم سر این قضیه توافق کردند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠پیشنهادهایی برای دولت سیزدهم در جهت ارتقاء تصویر بین‌المللی ایران محمدرضا کوهکن ✂️برش‌هایی از متن: 🔹🔹اولین تصویری که به درست یا غلط دیگران از ما ساخته‌اند یا ما از خود ارائه داده‌ایم، «شیعه بودن» یا به تعبیری «دیگری بودن» ایران در بین مسلمانان است، و با لحاظ کردن دیگر ذهنیت‌ها، می‌توان آن را یک «دیگریِ قدرتمند منطقه‌ای» ازلحاظ مذهبی و سیاسی و علمی و صنعتی به‌حساب آورد. 🔹یکی از دانشجویان مصری می‌گفت: «شما از مقاومت حمایت می‌کنید، صحابه را لعن کرده و به عایشه طعنه می‌زنید؛ ولی من اعتراف می‌کنم که شما را بیشتر از حاکمان سعودی دوست دارم، ای‌کاش همانند اردوغان می‌بودید و با جماعت مسلمین همراه می‌شدید و پرچم اسلام را متحد می‌کردید تا قدرت ما در برابر آمریکا بیشتر شود». 🔹حال که مسئله اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران برای برخی از مسلمانان برجسته شده و به‌عنوان تهدیدی برای تصویر ما مطرح است، دولت جمهوری اسلامی می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت اقلیت‌های همسو با خود، این تهدید را به فرصتی برای خود تبدیل کند. از انعکاس صحیح وضعیت زندگی این اقلیت‌ها در ایران، تا انتصاب سفرا و کاردارهای اقلیت قومی و مذهبی در کشورهایی که نسبت به این مسئله حساس شده‌اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠لبنانی‌ها و الیگارشی طائفی؛ در برزخ تحمل فساد الیگارشی و جلوگیری از جنگ داخلی! سامان اقدامی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹جالب اینکه حزب الله (به عنوان قدرت برتر حال حاضر لبنان) به شدت به این توازن قوا اهمیت می دهد. تا جایی که با وجود اختلافات شدید با سعدالحریری، او را تنها گزینه مطلوب خود، برای نخست وزیری می داند. زیرا می داند او نماینده اکثریت اهل سنت است. و عدم حضور او، یعنی عدم حضور اهل سنت در دولت؛ یعنی عدم توازن قوا؛ و یعنی طوفان زده شدن کشتی لبنان!( بخوانید جنگ داخلی) 🔹شعارهای تظاهرات، طائفی نبود. نه در مدح طائفه ای بود و نه در قدح آن. شعارها واضح‌ بود: طبقه همیشگی قدرت، فاسد است. و باید از بین برود. حتی زمانی که محافل شیعی سیدحسن نصرالله (و به تبع آن، حزب الله) را بری از دیگر رجال قدرت دانستند، با شعارهای اعتراضی مردم رو به رو شدند: کلن یعنی کلن (همه، یعنی همه). 🔹آیا توازن قوای طائفی، از بین خواهد رفت؟ که این یعنی ضربه نهایی به الیگارشی لبنان، و در پی آن، نظم جدید لبنانی! پاسخ منفی است. زیرا این خود مردم هستند که به دنبال حفظ این توازن قدرت طائفی هستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎬 مستند: آموزش و پرورش در جهان عرب 🔹ما و جهان عرب سرشار از مساله‌های یکسان و مشابه هستیم. مساله آموزش و پرورش یکی از این مسائل است. مشکلات آموزش و پرورش در ایران و جهان عرب شباهت‌های بسیاری دارد. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به مساله آموزش و پرورش در جهان عرب پرداخته شده است. 🖇فیلم کامل این مستند را از اینجا مشاهده و دانلود کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠علل گرایش عربستان سعودی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران علیرضا بیگی 🔹مجموع مشکلات داخلی عربستان، کنش های ناموفق منطقه ای این کشور و نگرانی از تحولات بین المللی سبب تغییر لحن محمد بن سلمان نسبت به ایران و گرایش به مذاکره با آن شده است. در این میان قدرت روزافزون منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بیشترین تاثیر را در این تغییر رفتار داشته است. پیش بینی می شود پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی در جنگ 11 روزه غزه که به نوعی پیروزی محور مقاومت بر محور آمریکایی به شمار می رود، عربستان را بیش از پیش در نیل به توافق با جمهوری اسلامی ایران مصمم کند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تحولات اخیر منطقه غرب آسیا که سبب تمایل بیش از پیش عربستان به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به توافق و برقراری مجدد روابط شده است، ممکن است روند عادی سازی عربستان با رژیم صهیونیستی را به تاخیر اندازد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba
💠داستان اسلام ِسیاسی در عربستان؛ ترکیب وهابیت و اخوان‌المسلمین! محمدجواد محمدی مجد 🔹از این رو با ترکیب اندیشه سلفی(وهابی) با تفکر اخوانی، جریان سلفیه سروری یا سروریه سربرآورد (به دلیل نسبت آن به محمد سرور زین العابدین، روحانی معروف سوری‌الاصل) که معتقد بود حکومت از آن فقها و علما است، این جریان با محوریت اشخاصی چون: سلمان العوده، عائض القرنی، سفر الحوالی با گسترش فعالیت خود، محبوبیت فراوانی بین جوانان عربستانی کسب کرده و حکومت آل سعود را دچار نگرانی عمیقی نمود. از این رو، آل سعود تصور کرد که این جریان برای حکومت، چالشهای زیادی ایجاد خواهد کرد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی سرنوشت انتخابات و دموکراسی در افغانستان؛ از یک دموکراسی پویا تا تجزیه‌طلبی علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹بسیاری بر این نظرند که این قانون یکی از جامع‌ترین و مدرن‌ترین قانون های اساسی در منطقه بود که در آن به حقوق و آزادی‌های فردی ارج گذاشته شده، مصونیت مسکن، آزادی مناسک مذهبی، آزادی تشکیل اجتماعات و احزاب در قانون تعیین شد، شکنجه، تبعید، سانسور قبل از نشر و تعقیب مخالفین سیاسی ممنوع شد. 🔹علت اصلی این شکست‌ها، عدم سازگاری مدل دموکراسی آمریکایی با جامعه افغانستان است. اولا که نوع سهمیه‌بندی در کنفرانس بن (سال 2001) بر اساس سهام اقوام شکل گرفت که این تقسیم‌بندی در سالهای بعد به تنشهای قومی دامن زد و احساسات و نفرتهای قومی را افزایش داد. در سالهای اخیر نیز ضعف در خدمات عمومی و ناامنی در مناطق شهری نارضایتی اکثریت روستاییان و شهرنشینان را به بار آورده است. کمکهای بین‌المللی که بنابود موجب آبادانی کشور شود، فساد دولتی به بارآورد و طرحهای عمرانی کمتر به ثمر نشستند. گفتمان فساد و استبداد دولت تبدیل به مطالب رایج برخی رسانه‌ها شد. اما به علت حمایت ائتلاف از دولت و ترس از تسلط طالبان بر کشور و ادامه هرج و مرج در کشور احزاب، مردم و رسانه‌ها کمتر به گزینه کودتا و انقلاب فکر می‌کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚معرفی کتاب «روش‌شناسی بنیادین اندیشمندان معاصر جهان اسلام» 📮اثر حاضر، شامل مجموعه تأمل‌هایی در پروژه فکری متفکران معاصر مسلمان است که براساس روش شناسی بنیادین به نگارش در آمده است. 📮در مقدمه کتاب، روش‌شناسی بنیادین؛ تمهیدات نظری آمده است که بخشی از درس‌گفتار حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با عنوان «روش شناسی متفکران معاصر اسلامی» است که در دوره یکساله فکر معاصر عربی – اسلامی در المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه ارائه شده است که در ضمن آن، به چیستی، چرایی و چگونگی اجرای روش شناسی بنیادین می‌پردازد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت دموکراسی در لبنان؛ حکایت یک استثنا در جهان عرب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹لبنان یک استثنا است. از سال 1941 که لبنان مستقل شد همواره شاهد این تفاوت ها بود. اولا در نظام جمهوری لبنان بر خلاف سایر جمهوری های ادعای ایدئولوژی انقلابی وجود نداشت. دوم آنکه لبنان کمتر از سایر کشورهای عربی دچار نبود دموکراسی شد. سوم اینکه اوضاع اقتصادی ای که منجر به نداشتن آزادی سیاسی می‌شد در لبنان کمتر بود. مسئله بی سوادی سیاسی و ناآگاهی ها که در برخی کشورهای عربی حاکم بود در لبنان کمتر بود. کودتاهای نظامی، حکومت نظامی و دخالت نهادهای نظامی در جامعه در لبنان کمتر به وقوع پیوست. 🔹آزادی احزاب در این کشور، آزادی ِ مطلقی نیست و تابعی‌ست از نوعی توافق بر سر تقسیم قدرت که اگر توافق و تعادل به هم بخورد منجر به درگیری می‌شود. به مرور زمان این نکته باعث شده است نوعی فضای رانتی در همه جا، در سیاست، در اقتصاد، در خدمات و… در لبنان ایجاد شود و افراد مقتدر در لبنان، علی رغم اینکه از لحاظ سیاسی و دینی با یکدیگر اختلاف دارند و احزاب رو در رو تلقی می‌شود، اما به نوعی، ذیل یک توافق نانوشته، در تقسیم منافع و حفظ نفوذ خود کوشا هستند که چنین چیزی طبعاً به زیان شهروندان لبنانی‌ست. 🔹مفهوم اپوزیسیون در لبنان کمی متفاوت است. در لبنان اکثریت مطلق یا نسبی ای تاکنون وجود نداشته، چراکه همه مناصب از سران قوا گرفته تا کارمندان بر اساس نوعی تقسیم بندی ای فرقه ای جای گذاری شده اند لذا هیچ یک از فرق دینی و احزاب وابسته به آنها نمی‌توانند اکثریت را داشته باشند 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: مسلمانان انگلستان 🔹حضور مهاجرین مسلمان در انگلستان سابقه طولانی دارد و اکنون حدود سه و نیم میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده است به تاریخچه حضور مسلمانان در انگلیس، نحوه مواجهه حکومت این کشور با آنها و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و مذهبی مسلمانان انگلستان پرداخته میشود. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💎درباره وضعیت همسران زندانی اعضای داعش؛ ما را از جهنم نجات دهید! 🔹«من از از دولت مغرب و پادشاه محمد ششم می‌خواهم که به ما کمک کرده و ما را به وطن عزیز خود بازگرداند. ما در اینجا عذاب زیادی می‌کشیم. شرایط بسیار سختی در اینجا حاکم است و ما از گرسنگی و ضعف امکانات پزشکی و دارویی رنج می‌بریم». این‌ سخنان یکی از زنان جوان مغربی به نام «الف.ر» است که 24 سال سن دارد. او درحال حاضر در عراق زندانی است و از درد و رنج‌های مستمر زنان و کودکان اتباع مغربی عضو داعش از زمان سقوط این گروه تروریستی، سخن می‌گوید. او انتظار رهایی از جهنمی را می‌کشد که در آن گرفتار شده است. این زن مغربی مانند دیگر زنان هم‌وطن خود می‌خواهد از اسارت خارج شده و به وطنش بازگردد. او نامه‌ای را از طریق «کمیته ملی هماهنگی خانواده‌های بازداشت‌شده در سوریه و عراق» به دولت مغرب ارسال کرده است. در نامه مذکور آمده است: «سازمان اداری زندان، کودکانی را که دولت‌ متبوع‌شان رسما درخواست بازگشت‌ آن‌ها را ارائه دهد، به کشور خود بازمی‌گرداند. من از شما مسئولان مغربی می‌خواهم که دخترم را نجات دهید. آن‌ها تهدید کرده‌اند که دخترم را به پرورشگاه منتقل می‌کنند. به من رحم کنید و شرایطی را فراهم کنید تا بتوانم همراه با دخترم به کشور مغرب بازگردم. من پیشتر با عزت و کرامت در وطن خود زندگی می‌کردم. اما امروز تاوان اشتباهی را پس می‌دهم که همسرِ فریب‌خورده‌ام مرتکب شده است»... 🔻برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در آذربایجان؛ اقتدارگرایی محبوب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹دولت آذربایجان نزد افکار عمومی دولت محبوبی است و این مساله قابل انکار نیست. خاندان علی‌اف ثبات سیاسی و اقتصادی را به آذربایجان بازگردانده است؛ بخصوص اخیرا که آرزوی مردم آذربایجان را تحقق بخشیده و بخش بزرگی از اراضی اشغال شده را پس گرفته است؛ تحقق آرزویی که مردم فکر می‌کردند تا صد سال آینده هم نمی‌توانند به آن دست یابند دولت آقای علی‌اف را در اوج محبوبیت قرار داده است. ثبات سیاسی هم باعث سرمایه گذاری بزرگ بر بخش انرژی شده است. به خاطر این ثبات اقتصادی، بخصوص در بخش انرژی، الان آذربایجان می‌تواند در معادلات سیاسی دنیا نقش ایفا کند. با کمک کمپانی‌های اروپایی خط لوله باکو – تفلیس – جیحان ایجاد شده و بخش مهمی از نفت اروپا را تامین می‌کند. خط لوله کریدور گاز جنوبی، گاز خزر را به اروپا می‌رساند و پول زیادی را نصیب آذربایجان می‌کند. این درآمد بالا، باعث بالا رفتن سطح رفاه شده و همین امر رضایت مردم را از این حزب بالا می‌برد. 🔹رسانه‌ها تقریبا در اختیار دولت است. شبکه‌های تلویزیونی که راه و مرام دولت و حزب حاکم را تبلیغ می‌کنند و روزنامه‌های اصلی هم هوادار دولتند. جریان‌های غربگرا و اسلامگرا هم به شکل محدود رسانه دارند. ظهور شبکه‌های اجتماعی و نقش این رسانه‌ها در گسترش رسانه‌های منتقد هم پدیده قابل مطالعه‌ای است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی وضعیت انتخابات و دموکراسی در سودان؛ دموکراسی گروگان نظامیان! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹تقریبا تا قبل از 2015 چیزی به نام تشکیلات مردمی به صورت رسمی در سودان نداریم؛ شاید تحت عنوان مفاهیمی چون فمینیسم بتوان مجموعه‌هایی را یافت اما اصلا عمرالبشیر در طول 30 سال حکومت خود اجازه شکل‌گیری سندیکا و ان‌جی‌او و یا هر تشکیلات دیگری را نمی‌داد مگر اینکه کاملا زیر نظر آن‌ها باشد که در این صورت هم دیگر مردمی نبود. پیش از او هم که اصلا چنین مسائلی در کشورهایی مثل سودان مطرح نبود. 🔹در سودان دموکراسی وجود ندارد. حتی بعد از رفتن عمرالبشیر، نسبت به دولت موقتی که بر سر کار آمده در ابتدا تا حدی رضایت وجود داشت اما در این دو سال چون عملکرد خدماتی، اقتصادی و امنیتی ضعیفی از خود نشان داده‌اند که مردم اصلا راضی نیستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به وضعیت دموکراسی در فلسطین؛ در تقلای مردم‌سالاری در میانه مقاومت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اگر کشورهای عربی اجازه می‌دادند در همان محدوده 1948 مردم فلسطین دولت تشکیل دهند و بعد به اسرائیل حمله می‌کردند حداقل فلسطین صاحب دولت می‌شد و امروز ما با این وضع در فلسطین مواجه نبودیم و دیگر نیازی نبود که دولت‌های مصر، سوریه و یا اردن بخواهند نیابت مردم فلسطین را بر عهده داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که تصمیم انگلیس بر این بود که مردم فلسطین به این توانایی نرسند که دولت خود را تشکیل دهند. 🔹دولت خودگردان هم مثل بسیاری از دولت‌های عربی سرشت خودکامه‌ای دارد و هیچ قطب دیگری را برنمی‌تابد. مصداق بارز این ادعا هم ماجرای انتخابات 2006 و پیروزی حماس است که به بهانه‌ی اینکه حماس قادر به اداره حکومت نیست، نتیجه انتخابات را نپذیرفت و حوزه اقتداری حماس را از کرانه حذف کرد. تا پیش از آن نیز انتخابات به نحوی مهندسی می‌شد که باب طبع جناح حاکم یعنی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) باشد. 🔹در فلسطین عملا دولتی وجود ندارد که بخواهیم به دنبال دموکراسی باشیم چه برسد به اینکه رضایت از دموکراسی در آنجا سنجیده شود. با همین دولت نیم‌بند هم وقتی 16 سال است که اساسا انتخاباتی برگزار نشده است مردم حرفی برای گفتن ندارند. قطعا خواستار انتخابات هستند اما اصلا زورشان نمی‌رسد کاری انجام دهند وقتی اسرائیل و آمریکا و خودگردان با هم مانع می‌شوند. پس فرایند دموکراتیک معطل است پس سنجش هم معنا ندارد. اما قطعا مردم از احیاء مجلس و تشکیل دولت ملی حمایت می‌کنند و خواستار آن هستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 پرونده: وضعیت انتخابات و دموکراسی در جهان اسلام 🔺 جایگاه انتخابات و دموکراسی در مصر؛ اینجا همه چیز نمایشی است! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در یمن؛ پدیده «قبیله» مانع مهم دموکراسی 🔺 نگاهی به وضعیت دموکراسی در آسیای میانه؛ قرقیزستان آزادترین و ترکمنستان بسته‌ترین کشورها 🔺 نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در ترکیه؛ انتخابات واقعا آزاد و فضای سیاسی واقعا باز! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در عراق؛ حکایت یک دموکراسی بدون زیرساخت! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در سوریه؛ اینجا هیچ نشانه‌ای از دموکراسی نیست! 🔺 بررسی وضعیت دموکراسی در عربستان؛ حتی اپوزوسیون هم دنبال دموکراسی نیست! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در پاکستان، داستان یک دموکراسی ناقص 🔺 بررسی سرنوشت انتخابات و دموکراسی در افغانستان؛ از یک دموکراسی پویا تا تجزیه‌طلبی 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در لبنان؛ حکایت یک استثنا در جهان عرب! 🔺 نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در آذربایجان؛ اقتدارگرایی محبوب! 🔺 بررسی وضعیت انتخابات و دموکراسی در سودان؛ دموکراسی گروگان نظامیان! 🔺 نگاهی به وضعیت دموکراسی در فلسطین؛ در تقلای مردم‌سالاری در میانه مقاومت ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠پیشنهاداتی به دولت منتخب در حوزه دیپلماسی فرهنگی؛ دیپلماسی فرهنگی نباید دولت‌محور باشد ✂️برش‌هایی از متن: 🔹به‌جای تأکید بر فرهنگ، تأکید را بر «نگاه فرهنگی» می‌گذاریم؛ یعنی فرهنگ به‌جای آنکه موضوع باشد، رویکرد می‌شود. 🔹برخی معتقدند فرهنگ حوزه‌ای است که بیشتر باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد و نباید توقع پول درآوردن از آن را داشت، من از اساس با این حرف مخالفم. 🔹یکی از سیاست‌های کلان ما باید این باشد که در دیپلماسی فرهنگی دولت‌محور پیش نرویم. دیپلماسی عمومی نوین اساساً «مردم‌محور» است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠آیا تعرض جنسی در فرهنگ جهان عرب به حقّی برای مردان تبدیل شده است؟ ✂️برش‌هایی از متن: 📮ما شاهد وضعیتی هستیم که در آن، زنان متأسفانه تحت مالکیت مَردان قرار می‌گیرند و به وسیله‌ای برای ارضای تمایلات درونی‌شان تبدیل می‌شوند. این پدیده نه تنها در جوامع غربی که در تمامی جوامع دیگر نیز به چشم می‌خورد. 📮در فرهنگ دینیِ رواج‌یافته نیز شاهد کاسته شدن از ارزش و اعتبار زنان در جوامع عربی هستیم. در این فرهنگ دینی، ما می‌بینیم که به زنان و جسم آن‌ها اهانت می‌شود. این تفسیری است که از دین در جوامع شرقی ترویج شده است. با این حال، زمانی که به اصول دینیِ اصیل مراجعه می‌کنیم، با چیزی که کاملا با فرهنگِ دینی حاکم در تعارض است، مواجه می‌شویم. 📮حیاء و پاکدامنی ازجمله ویژگی‌های مشترک زنان و مردان است. این ویژگی تنها منحصر به زنان نیست. با این حال، در فرهنگ امروز جهان عرب ما شاهد هستیم که تنها از زنان خواسته می‌شود تا به اصولِ حیاء و پاکدامنی پایبند باشند. در این میان، مطالبه‌ای از مَردان برای رعایت حیاء و پاکدامنی وجود ندارد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠اوضاع پیچیده «آنروا» در فلسطین پس از جنگ 11 روزه محمدجواد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 📮خانواده هایی که امروز در محله شیخ جراح در قدس شرقی ملاقات کردم با ترس دائمی از جابجایی و از دست دادن خانه‌های خود زندگی می‌کنند. آنها همچنین تحت فشارهای روحی شدید به خاطر افزایش خشونت توسط شهرک نشینان با حضور و حمایت نیروهای امنیتی اسرائیل هستند. برای جلوگیری از تشدید تنش های حاکم در کرانه باختری، لازم است که آوارگی‌ها و تخریب ها که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد پایان یابد. 📮کودکان در غزه از ابتدای جنگ در یک وضعیت روانشناختی دشوار به سر می برند. آنها نمی‌توانند به راحتی به زندگی عادی خود بازگردند. آنها در طول روز و شب از سرگردانی ذهنی و سایر موارد اضطراب رنج می برند. این خود موجب افزایش حضور آنها در مدارس به عنوان پناهگاه می شود. زیرا آنها بیرون از آن احساس امنیت و آرامش نمی‌کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره نگاه لبنانی‌ها به دکتر شریعتی؛ بولد نقدهای درون‌شیعی و حذف رویکردهای ضداستعماری! ✂️برش‌هایی از متن: 📮در طی ۵ سال گذشته از طریق کار میدانی با گروه‌های شیعی در لبنان با طبقات، تحصیلات، سن و جغرافیای مختلف در ارتباط بودم. مساله‌ای که من را به تعجب واداشت این بود که اگرچه علی شریعتی برای آن‌ها چهره‌ای شناخته شده است اما او را نه به عنوان فردی ضد حکومت پادشاهی و ضد استعمار‌گر می‌شناختند و نه جامعه‌شناس و نظریه پرداز اجتماعی. از نظر آن‌ها علی شریعتی یک متفکر اسلامی غیرتقلیدی و در جدل با جریان حاکم بود که آثارش در بین جوامع شیعی هم علاقه‌مندان بسیاری دارد و هم منتقدان زیادی. 📮الگوی استقبال لبنانی‌ها از تفکرات شریعتی این گونه بود که یا آن را می‌پذیرفتند یا به هیچ وجه عقاید او را قبول نداشتند. در حال حاضر نیز افکار شریعتی در برنامه‌های درسی جامعه‌شناسی در تمام دانشگاه‌های بزرگ لبنان از جمله دانشگاه «لبنان»، دانشگاه «آمریکایی بیروت» و دانشگاه «سنت جوزف» از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 درباره فعالیت‌های نهاد آمریکایی USAID در خاورمیانه؛ خیریه در خدمت استعمار! ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹بخش کاهش باروری، عقیم سازی و هم‌جنس بازی و سقط جنین به USAID سپرده می‌شود و از سال 1977 آژانس یک برنامه عظیم کنترل جمعیت را در کشورهای بنگلادش، پاکستان، هند، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ترکیه، نیجریه، مصر، اتیوپی، مکزیک، کلمبیا و برزیل راه اندازی می‌کند. در خیلی از این کشور ها این برنامه ها همچنان جاری‌ست. 🔹آژانس نشان داد که بخش بزرگی از دیپلماسی، مبتنی بر دیپلماسی عمومی‌ست و فعالیت هایی مانند USAID می‌توانند بخش پوششی دیپلماسی امنیتی را هم در برگیرد. همچنین ارتباط مستقیم با مردم در جوامعی که آسیب دیده هستند از این طریق، می‌تواند شبکه انسانی عظیمی برای کشور هدف ایجاد بکند و بهره برداری از این شبکه عظیم انسانی در راستای اهداف کشور هدف قطعا مطلوب و کم هزینه خواهد بود. تصوری که وجود دارد این است که برای خیریه باید سرمایه گذاری زیادی صورت بگیرد، در حالی که بازگشت این سرمایه قطعا میان مدت، دراز مدت و کم هزینه خواهد بود. 🔹هلال احمر ج.ا.ا و NGO های ما باید فعال باشند. متاسفانه ما این قدرت تحرک را از NGO ها گرفته ایم که نمی‌توانند خوب عمل کنند. پیشنهاد من این است که NGO های تخصصی شکل بگیرید. همچنین خوب است که اردوهای جهادی بین المللی ایجاد شوند، همانطور که این دانشجویان به مناطق محروم کشور خودمان رسیدگی می‌کنند، با یک سری آموزش ها و ضوابط به عنوان نماینده ایران به سایر کشورها هم خدمت رسانی کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba