eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
887 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 از لاهور قدیم تا لاهور جدید؛ ایجاد شهری مدرن مشکل لاهور را حل میکند؟ محمدجواد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مهاجرت کنترل نشده مردم از مناطق کم‌برخوردار به این شهر، موجب ایجاد مسائل بسیاری از جمله آلودگی در آب‌های زیرزمینی، ساخت و سازهای غیرقانونی، زوال زمین‌های کشاورزی، مسائل بهداشتی، کمبود فضاهای آموزشی و آلودگی هوا شد به طوری که در زمستان سال گذشته، به دلیل مه غلیظ ناشی از آلودگی هوا به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد. دولت‌های متوالی در پی توسعه و کنترل شهر اقداماتی انجام دادند اما موفق نبودند. 🔹این پروژه که با الگوگیری از پروژه رودخانه تایمز انگلیس کلید خورد، از سال 2014 جهت مطالعات اولیه به گروه Meinhardt از سنگاپور سپرده شده است. از تاثیرات مثبت ساخت این شهر جدید می‌توان به رشد اقتصادی کشور، بهبود کیفیت زندگی، ارتقای زیست محیطی رود «راوی»، بهبود زندگی پایدار، گردشگری و حفاظت از سیل اشاره کرد. 🔹از دیگر چالش‌های پیش‌رو برای دولت پاکستان، از دست دادن زمین های کشاورزی در حدود 76 هزار هکتار و تأثیر در تقریباً 65 شهرک که شامل 20 هزار خانوار و دارایی‌های آن‌ها در هنگام اجرای پروژه و مراحل عملیاتی است. البته کاهش زمین‌های کشاورزی می‌تواند به صورت موقت باشد زیرا در شهر جدید، منطقه‌ای نیز برای کشاورزی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که دولت بیان کرده‌است که هیچ عاملی نباید مانع پیشرفت پروژه شود. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/319418 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کارنامه قرآن پژوهی سیدقطب 🔹نام سیدقطب در سالهای اخیر و پس از اوج گیری سلفیت جهادی بیش از گذشته به گوش میخورد. کسی که او را ایدئولوگ اسلام انقلابی و سلفیت جهادی نامیده اند. 🔹سیدقطب اما اندیشه اش را بر پایه فهمی که از قرآن کریم داشت پایه گذاری کرده بود. بنابراین برای ریشه یابی اندیشه های سیدقطب باید فهم او از قرآن را مطالعه کرد. 🔹در این ویدئو که توسط برنامه تلویزیونی سوره تولید شده است، ضمن مرور زندگانی سیدقطب، فهم او از قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵گفتگوی زنده با اندیشمندان جهان با موضوع: ❇️ «جایگاه پیامبر اسلام و گسترش دین نبوی در دنیای امروز» 🔹با حضور دکتر جهانگیری، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر بین المللی 📆 هرشب ساعت 18:45 از تلویزیون اینترنتی اربعین @shouba
🔵 گزارش افکارسنجی جهان عرب در سال 2020؛ نگاه اعراب به ایران همچنان منفی است حانیه حسین زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹22 درصد دوست دارند از کشورشان مهاجرت کرده و اغلب آنها هدف از مهاجرت را بهبود اوضاع معیشت عنوان کرده‌اند و 12 درصد نیز به علت مسائل سیاسی و امنیتی متمایل به هجرت هستند. البته فقط 5 درصد ساکنان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشتاق مهاجرت بوده اما یک چهارم ساکنان کشورهای شرق و غرب عالم عربی و مصر و سودان متمایل به هجرت هستند. 🔹22 درصد رژیم صهیونیستی، 14 درصد آمریکا و 13 درصد ایران را تهدیدی برای امنیت کشورشان می‌دانند. به تفصیل، غالب مردم در اردن، فلسطین، لبنان، مصر و موریتانی، رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید برای امنیت‌شان می‌دانند. به عبارت دیگر، 47 درصد جامعه آماری در کشورهای مشرق عربی، رژیم صهیونیستی را تهدید اول برای کشورشان می‌دانند. در حالی که نیمی از جامعه آماری در عراق و 27 درصد از مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران را مهم‌ترین تهدید برای امنیت کشورشان عنوان کرده‌اند. 🔹در موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، 88 درصد مردم کشورهای عربی موضع منفی داشته و 6 درصد پذیرفته‌اند که حکومت‌شان آن را به رسمیت بشناسند اما از همین 6 درصد نیز نیمی موافقت‌شان را به این مشروط کرده‌اند که دولت فلسطینی مستقلی نیز تشکیل شود. در همین زمینه، به تفکیک، در الجزایر 99 درصد، در لبنان 94 درصد، در تونس و اردن 93 درصد و در کویت و قطر 90 درصد به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را غیرقابل پذیرش دانسته‌اند. در عربستان نیز 65 درصد گفته‌اند با به رسمیت شناختن اسرائیل موافق نیستند و فقط 6 درصد موافق بوده و 29 درصد نیز نظرشان را اعلام نکرده‌اند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/275255 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯وهابیت و اخوان‌المسلمین؛ داستان نبرد بر سَر رهبریِ اسلام سنّی ✂️برش‌هایی از متن: 📮واقعیت آن است که علل و عوامل شکل‌گیریِ ایدئولوژی اسلامی ـ چه سلفیتِ وهابی و چه اخوانی ـ مشترک بودند و آن، وجودِ چالش‌ها و بحران‌هایی بود که تهدیدی برای اسلام به شمار می‌رفتند. در واقع، یک احساس مشترک از وجود تهدیدات علیه اسلام موجب شکل‌گیری سلفیتِ وهابی و اخوانی شد. اما با این حال، چارچوب‌های تاریخی که هریک از این 2 [سلفیتِ وهابی و اخوانی] در آن شکل گرفتند موجب شد تا آن‌ها تفاوت‌هایی را نیز با یکدیگر داشته باشند. 📮شکاف ایدئولوژیک و سیاسی میان نظام سعودی و جمعیت اخوان‌المسلمین ریشه در تاریخ دارد. این درحالی است که دو طرف در طول دهه‌های 50 و 60 با یکدیگر هم‌پیمان بودند و در برابر دشمن مشترک‌شان یعنی ناصری‌ها و بعثی‌ها، همکاری داشتند. «عبدالعزیز آل سعود» پادشاه سعودی ازجمله مؤسسان حکومت سعودی درخواست «حسن البنا» برای تأسیس شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین در عربستان را رد کرد. این مسأله نشان می‌دهد که وی نسبت به خط مشی اخوان‌المسلمین و ایدئولوژی اسلامی این جمعیت احساس نگرانی می‌کرده است. پس از آن در اوایل دهه 90 بود که گسترش جنبش «الصحوه الاسلامیه» در عربستان سعودی که یک جنبش نزدیک به اخوان‌المسلمین بود به وضوح نشان داد که چگونه گفتمان اسلامی می‌تواند مشروعیت سیاسی نظام سعودی و گفتمان وهابیت آن را با خطر مواجه سازد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/521952 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره فیلم «پرونده شماره ۲۳» اثر زیاد الدویری؛ بازنمایی زخم‌های کهنه جامعه لبنان آزاده گریوانی 📮«زیاد الدویری» که پیشتر با ساخت فیلم «attack» در تل‌آویو به عادی سازی روابط با اسراییل متهم شده بود این بار به منطقه ممنوعه وارد شده، حضور فلسطینی ها را در لبنان زیر سوال می برد تا آنجایی که شهروند لبنانی «تونی» به «یاسر» میگوید: «ای کاش شارون شما رو از روی زمین محو می کرد.» و یا در صحنه ای از دادگاه وکیل لبنانی می گوید: «وقتی یک یهودی عربی رو می کشه این جرمه اما وقتی عرب عرب رو می کشه اشکالی نداره…می گذره… تا زمانی که امور کثیفمان بین خودمون باشه اشکالی نداره…» فیلم به طور مشخص به اختلاف جوهرى حزب «الکتائب اللبنانیه» با گروههای فلسطینی اشاره دارد از این رو وجه تسمیه آن (پرونده شماره 23) به فاصله ی زمانی ۲۳ روزه ریاست جمهوری «بشیر جمیل» تا ترور او بی ارتباط نیست. زیاد الدویری در پاسخ به اینکه چرا به قتل عام دامور پرداخته می گوید: «همیشه در مورد قتل عام فلسطینی ها در تل الزعتر، صبرا و شتیلا و… شنیده ایم و دیده ایم… اما دامور را کسی نمی شناسد.»... ✂️متن کامل: https://b2n.ir/813672 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: سلاح مقاومت فلسطین 🔹پس از معامله قرن و پس از آن که سودان – که از مهمترین معبرهای رساندن سلاح به دست مبارزان فلسطینی بود – از زمره حامیان مسئله فلسطین خارج شد، چگونگی تامین سلاح حماس و جهاد اسلامی به سوالی مهم تبدیل شده است. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده، با چگونگی تامین سلاح توسط گروه های مقاومت فلسطینی آشنا خواهیم شد. 🔹در این مستند از تونل های اسرارآمیز زیرزمینی تا سلاح هایی که از اعماق دریا به دست مجاهدین فلسطینی میرسد پرده برداشته میشود. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/341991 @shouba
🔵 درباره محبوبیت سریال‌های ترکیه‌ای در پاکستان؛ صنعت سینمای ترکیه شبه‌قاره را هم درمی‌نوردد؟ محمدجواد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹محتوای ترکی در پاکستان بسیار محبوب شده است حتی اگر تفاوت چشمگیری میان زبان‌های هر دو کشور وجود داشته باشد. پدیده ترکی در پاکستان چنان فراگیر شده است که اظهارنظرهایی مانند «ترکان عثمانی هرگز امپراتوری خود را تا پاکستان امروزی گسترش ندادند، اما برخی در اینجا می ترسند که فرزندان آنها از طریق سریال های معروف در حال حمله فرهنگی باشند» کاملاً رایج هستند. 🔹سایت Dawn در26 نوامبر 2013 در خبر خود داده‌هایی از Media Logic را نقل کرد که نشان می دهد بیش از 55 میلیون بیننده‌ آخرین قسمت «عشق ممنوع» بودند. در حالی که دیگر برنامه های معروف دیگر مانند «فاطیما گل» به طور متوسط 30 میلیون بیننده و «فریحا» به طور متوسط 28 میلیون بیننده داشته است. 🔹59.3 درصد از پاسخ دهندگان علاقه‌مند به شناخت زندگی ترکها به عنوان مسلمانان مقیم در کشورهای توسعه یافته هستند؛ اما تنها 25.2 درصد معتقدند که هنجارها و فرهنگ در ترکیه می‌تواند مشابه هنجارها و فرهنگ پاکستان باشد. بنابراین تقارن فرهنگی نیست که بیننده را نسبت به این برنامه‌ها متمایل می‌کند بلکه علاقه به شناخت زندگی در کشورهای پیشرفته است. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/010492 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯جریان‌شناسی داخلی اخوان‌المسلمین؛ اختلافات از دوگانه «قطبی – اصلاحی» فراتر رفته ✂️برش‌هایی از متن: 📮از ویژگی‌های جریان قطبی این بود که فاقد دعوت خیابانی است و صرفا نگاهش به تشکیلات خودش است. به شدت علاقه‌مند به خط‌کشی بین هویت خود و دیگر افراد جامعه جاهلی است. پای‌بندی به تشکیلات، رویکردهای سلسله مراتب ولایی،بیعت، توصیه فرادستی برای ارتقای فرودستی که باعث می‌شد ارتباطات بین تشکیلاتی زیاد شود و کانونهای قدرت درون اخوان ایجاد شود. 📮عرصه که بازتر شد و به آنها اجازه ورود به انتخابات مجلس هم داده شد، طیفی به نام طیف اصلاحی شکل گرفت که در مقابل نگاه انقباضی قطبی نگاهی انفتاحی داشت. یعنی درخواست ایجاد حزب را داشتند تا رسما بتوانند وارد کار سیاسی شوند.این مطالبه ذیل ادبیات «فصل دعوی از سیاسی» یعنی «جدا کردن کارهای عام تبلیغی – فرهنگی از کار سیاسی» شکل گرفت. به این ترتیب جریان اخوان که تاکنون هویت تربیتی و فرهنگی داشت، شاخه‌ای در آن ایجاد شد که ادعای کار حرفه‌ای در حوزه سیاست را داشت. 📮بخش دیگری از آنها هم دچار سرخوردگی و ناامیدی شده‌اند به حدی که حتی از اسلام سیاسی و بخشی به کل از دین برگشته‌اند. به طورکلی بسیاری از جوانان اخوانی در جریانهای مختلف در حالت مذبذب به سر می‌برند. یعنی پای ماندن در اخوان ندارند، اما بدیلی هم بیرون از اخوان سراغ ندارند که بخواهند خارج شوند. اگر برای این گروه گفتمان اسلامی انقلابی تعریف شود بعیدنیست به گفتمان جدید روی بیاورند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/446058 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶نقدی بر مناقشه حضرات آیات اراکی و حیدری؛ تندی در نقد، محتوای نقد را زایل می‌کند علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺نقد بنده به برخی سخنان آیت الله سید کمال حیدری این است که گرچه ساحت طرح مسائل در منظر ایشان علمی است و سعی می کنند وارد حاشیه های دیگر نشوند ولی مساله علمی وقتی در محیط رسانه ای مطرح می شود بر اساس همان مناطی که سخنان علمای افراطی شیعه و سنی را اشتباه می دانیم برخی از این سخنان را نیز ناروا می دانیم. 🔺نگرش های گذشتگان چه در شیعه چه در سنی، مربوط به شرایط تاریخی خودشان بوده و گرچه از نظر ما اشتباه است ولی تسری به حال ندارد. حتی امام وقتی هنوز امام نبود سخنانی را زده اند که با ارتقاء به جایگاه تمدنی، از آنها عدول کرده اند. رهبری معظم انقلاب که تکامل یافته همان اندیشه اند نیز شجاعانه در فقه شان، کفر باطنی را نیز مردود دانسته اند و غیبت انان را نیز جائز نمی دانند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/156863 @shouba
📌 نگاهی به زندگی و پروژه فکری اسماعیل الفاروقی؛ یک عمر در پی اسلامی‌سازی معرفت ✂️برش‌هایی از متن: 📍او تأکید کرد که درهای فرهنگ و تمدن اسلامی به روی میراث و دستاوردهای علمی بشریت باز است اما شکل، طبیعت و ماهیت پذیرش این میراث و دستاوردها توسط فرهنگ و تمدن اسلامی را مشخص می‌کند و می‌گوید که چنین چیزی باید مبتنی بر علم و شناخت کامل از تمامی ابعاد و جوانب آن، باشد. او همچنین خواستار آن شد تا پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده‌ای پیرامون الگوی معرفت غربی صورت پذیرد تا از رهگذر آن‌ها بتوان ادعاهای غرب را ـ که با قدرت در راستای ترویج آن‌ها تلاش می‌کند ـ رد کرد. ازجمله این ادعاها، جهانی بودنِ غرب، مرکزیت آن در جهان هستی، بی‌طرفی و واقع‌گرایانه بودن علوم غربی و… است. 📍مؤسسان این نهاد به این نتیجه رسیدند که بحرانی که امت اسلامی و عربی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند در واقع بحران اندیشه‌ای است و تمامی بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشأت‌گرفته از این بحران فکری و اندیشه‌ای به عنوان بحران مادر، هستند. «مؤسسه جهانی اندیشه اسلامی» نقدهای واقع‌گرایانه‌ای را نسبت به معرفت غربی مطرح و استراتژی‌ای را تحت عنوان «اسلامی‌سازی معرفت» ارائه کرد. «الفاروقی» بر این باور بود که ارزیابی معرفتی با بازنگری در سیستم آموزشی حاصل می‌شود. ازهمین‌روی، وی خواستار بازنگری و بازسازی سیستم آموزشی رایج شد، به گونه‌ای که این سیستم بتواند بر دوگانگی موجود در نظام آموزشی که آن را به دو بخش اسلامی و سکولار تقسیم می‌کند، فائق آید و بر سیستمی واحد تکیه کند که جایگزین آن دو شود؛ سیستمی که هم علوم نوین و هم علوم دینی را دربر می‌گیرد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/653704 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به نقش‌آفرینی سیاسی – اجتماعی تصوف در سنگال؛ نقش سیاسی تصوف پررنگ‌تر شده ✂️برش‌هایی از متن: 📍در مناطق روستایی و حومه‌ای نیز مردم ترجیح می‌دهند برای حل و فصل منازعات اجتماعی خود به دادگاه‌هایی که تحت نظر شیوخ طریقت‌هاست مراجعه نمایند. بر اساس آنچه که گفته شد، شیوخ طریقت‌ها نقش میانجی را در عرصه اجتماعی ایفاء می‌کنند. به عنوان نمونه، اگر اختلافی میان کارگران و کارمندان با کارفرمایان آن‌ها ایجاد شود، این شیوخ هستند که به عنوان میانجی برای پایان دادن به اختلافات تلاش می‌کنند. 📍خلفاء هزاران هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارند و بیشترین تولیدات نیز متعلق به آنهاست. افزون بر این، برخی از اتباع و پیروان طریقت‌های صوفیه ممکن است به صورت دسته جمعی به کار بر سَر اراضی شیخِ طریقت بپردازند. علت این مسأله هم آن است که آن‌ها خدمت به شیخِ طریقت ـ به هر نحوی ـ را جزئی از وظایف و مسئولیت‌های خود می‌دانند. 📍سران نظام سیاسی سنتی نیز به این واقعیت پی بُرده و آن را پذیرفته‌اند. از همین روی، شخصیت‌های سیاسی تلاش می‌کنند از طریق ائتلاف‌بندی با سران طریقت‌ها اهداف سیاسی خود را محقق سازند. واقعیت آن است که نقش سیاسی طریقت‌ها در ابتداء محدود بود اما اما رفته رفته این نقش به یکی از مهمترین نقش‌های طریقت‌ها تبدیل شد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/667225 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 بی‌میلی آذربایجان به نقش‌آفرینی ایران در قره‌باغ، کشاندن جنگ به مرزهای ایران مشکوک است مصاحبه با مهدی نعلبندی، کارشناس مسائل آذربایجان ✂️برش‌هایی از متن: 🔹ما در این جنگ حمایت خود را از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان اعلام کرده‌ایم اما سعی هم نکرده‌ایم در این جنگ دخالت مستقیم داشته باشیم. ادامه این امر منوط به رفتار طرفین بحث است. یعنی منوط به این است که جمهوری آذربایجان، ایران را برای حضور در مراحلی از بحران دعوت کند. این تمایل دیده نمی شود و تمایلی که در رفتارها بروز می کند این است که ایران به هیچ نحو در این روند ورود نداشته باشد. به هر حال آقای اردوغان و آقای علی اف تمایل دارند ایران صرفا ناظر رویدادها باشد. 🔹تشییع جنازه شهدای جنگ قره باغ با شعارهایی مانند لبیک یا حسین و نوحه‌های حسینی همراه بود که این نشانگر هویت دینی جامعه آذربایجان است. در اربعین سال گذشته 45 هزار نفر از آذربایجان در راهپیمایی اربعین شرکت کرده بودند. امسال با توجه به اینکه مراسم ماه محرم برگزار نشد هر یک از این تشییع جنازه‌ها عملا به یک مراسم حسینی تبدیل شد. هویت دینی جامعه جمهوری آذربایجان در دیدارهای مختلف آقای علی اف با رهبر معظم انقلاب بارها تذکر داده شده و بر آن تاکید شده است. 🔹آزادسازی ها اغلب در مناطق هم مرز با ایران اتفاق افتاده و این نشان می‌دهد که احتمالا برای سالهای آینده برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و ما باید نسبت به این مساله هوشیار باشیم. ما تمایل داریم در صورت آزادی، کلّ قره‌باغ آزاد شود. ما باید نسبت به تغییر ژئوپلتیک منطقه حساس باشیم. باید منتظر بود و دید رفتار حاکمان چه چیزی را رقم خواهد زد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/146740 @shouba
🎯چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟ حسین کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 📮اصلا کار اصلی رهبران انقلاب همین تغییر ضرایب و وزن مقولات بر اساس یک فهم عمیق از مبانی اسلامی بوده است. خیلی از متدینین، در دوران مبارزه، سراغ حضرت امام(ره) می رفتند که چه نشسته اید! بهائیت دارد تبلیغ می کند. امام می فرمودند خبر دارم اما اولویت نیست! نمی فرمودند عقاید جوانان اهمیت ندارد؛ می فرمودند این مبارزه اولویت ندارد چون ما می خواهیم ساختار را به نحوی تغییر ‌دهیم که همه متغیرها در اختیار دین قرار بگیرد. راستی آیا حیاتی که انقلاب اسلامی برای اسلام و عزتی که برای شیعه در جهان ایجاد کرد، ناشی از کرسی های اشکال پراکنی و طعنه نسبت به اهل سنت بود یا یک اقدام عینی و گسترده برای اداره زندگی بشر؟! 📮اصلا سراغ تفاوت تعاریف درباره وحدت و این دعواها نرویم؛ یک شاخص شفاف این است که ببینیم آیا اگر کسی، مدتی با مطالب ایشان همراهی کند، دغدغه اولش چه می شود!؟ کافی است چند دوره سخنرانی های ایشان را گوش کنید و سری به سایت ایشان بزنید؛ آیا دغدغه تحقق تمدن اسلامی از آن در می‌آید!؟ مگر رهبری در بیانیه گام دوم نفرمودند دوگانه انقلاب ما، دوگانه اسلام- استکبار است؟ آیا دوگانه جناب کاشانی همین است؟ ایشان حتی قصه توهین فرانسه به پیامبر را هم، ذیل سقیفه خوانش می کنند؟! آیا این مساله عجیب نیست!؟ 🖇متن کامل: https://b2n.ir/068133 @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بازخورد عادی سازی روابط سودان و اسرائیل در جهان اسلام @shouba
🎯به بهانه خشم مسلمانان نسبت به مکرون؛ آیا حکم «سابّ النبی» بازدارنده است؟ ✂️برش‌هایی از متن: 📍وقتی به مناط حکم نگاه می‌کنیم، در دورانی که قبایل وجود داشته‌، بازدارندگی آنطور اتفاق می‌افتاده است ولی دلیل نمی‌شود آن ملاک و آن هدف در دورانی کاملا متفاوت نیز با همان روش اتفاق بیافتد. ما باید دنبال روشی باشیم که آن غرض حکم را برای‌مان حاصل می‌کند، یعنی بازدارندگی را و باید ببینیم که آن بازدارندگی چطور حاصل می‌شود که این توهین به مقدسات ما اتفاق نیافتد. اما در دوران کنونی اتفاقا این روش قتل سابّ النبی «ص» بر عکس عمل می‌کند و احتمالا شما فیلم تشییع معلم فرانسوی را دیده‌اید و شوکی که به دنبال آن به جامعه مسلمانان فرانسه وارد شد و مسلمان‌ها در وضعیت بدی قرار گرفتند. 📍نوع ورود مسلمان‌ها به قضیه هم نباید همواره مبتنی بر اقدام دولت‌ها و حکومت‌ها باشد. در همین تحریم کالاها هم خود ملت‌ها می‌توانند ورود جدی داشته باشند و اتفاقا تنها چیزی که واکنش جدی فرانسوی‌‌ها و وزارت خارجه آنها را به دنبال داشت همین بحث تحریم‌ها بود. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/549275 @shouba
🎯پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺امروز اما حال این پروژه چندان خوب نیست! دلیل عمده، تفصیل پیدا نکردن مبانی تقریبی انقلاب اسلامی و تربیت نشدن نسل هایی مبتنی بر این مبانی است. باورمندان صادق این موضوع در میان شیعه و سنی اندک اند. نگرش اسلام تمدنی که هدفش تقویت اسلام عقلانی و معتدل، ابزارش تشکیل حکومت و تقویت امت اسلامی، دغدغه اش امروز و فردا و دیگری اش تمدن مدرن، بوده و هست نتوانسته بر اکثریت حاکم در بدنه مذهبی و صاحب اسلام سنتی که هدفش، توسعه تشیع، ابزارش مناظرات و نقدهای کلامی، دغدغه اش دیروز و دیگری اش اهل سنت اند غلبه فکری بنماید و چه بسیار از مذهبی ها که بیعت شان با انقلاب سیاسی است و در ذیل تفکر اسلام سنتی تنفس می کنند! 🔺در این شرایط سخت، نمی دانم چرا انتصاب های مرتبط با تقریب، به سمت نگاههای شکلی رفته و عمق مساله به خوبی درک نشده است. طبعا کسانی که متولی انتصابات مربوطه هستند هم نوعا پاسخگو نبوده اند و نیستند ولی جای این سوال باقیست که آیا در شرایط سخت کنونی، نیاز به رویکردهای عمیق تر و شجاعانه تر به مساله تقریب نداشته ایم؟ آیا اینان از نتیجه دادن این پروژه ناامید شده اند و بنا دارند مساله را تقلیل بدهند؟! کاش فرصتی می شد و دوره مدیریت آیت الله مرحوم تسخیری و آیت الله اراکی به خوبی نقد می شد تا کاستی های جدی آنان برای نخبگان و جامعه ملموس تر می گردید و اقلا در تیم های جدید بعنوان دستورالعملی برای رفع مشکلات قبل، لحاظ می شد! یعنی مثلا اگر مشکل گذشتگان به کارگیری نیروهای غیرمتخصص بوده، امروز نیز گاها شاهد تداوم این مساله هستیم! 🔺تقریب نیازمند کارهای علمی جدی در کف حوزه است. نمی توان استناد به برخی گزاره های تاریخی یا نظرات امامین انقلاب را برای حمایت علمی از مبانی تقریب کافی دانست. اینکه بعد از سالها هنوز تفاصیل متعددی در حوزه تقریب مبهم اند و حتی در سیمای کشور معلوم نیست که سخنرانان مذهبی چه نکاتی را نباید بگویند، ناشی از همین عدم تفصیل آن اجمال است! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/560103 @shouba
🎯بررسی دلایل عدم موفقیت پروژه تقریب مذاهب؛ با اخلاق مبارزه وحدت شکل نمی‌گیرد! گفتگو با مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام ✂️برش‌هایی از متن: 🔺مسئله وحدت به کلی در جنبش های اسلامی در دوران معاصر صورت بندی دقیقی از آن نشده، پرابلماتیک نشده و آن انباشت تاریخی فضای تخاصم و تکفیر و نفرتی که بین فرق مسلمانان بوده اصلا فهم نشده که چرا به وجود آمده که حالا بخواهد برطرف شود یا اصلا از بازتولیدش جلوگیری شود. 🔺مسیر مبارزه خلق و خویی که ایجاد می کند یک خلق و خوی حماسی است در صورتی که ما اگر بخواهیم در فضای وحدت به معنای حداکثری آن، بنشینیم و کار ایجابی کنیم، اصلا فضا خطابی و حماسی نیست بلکه فضای مبتنی بر همدلی و آرامش است. شخصیت هایی مثل آقای بروجردی و الازهر عموما مبارز به آن معنای کلاسی که ما می گوییم نبودند. این کار یک اخلاقی را می طلبد. آن کار هم یک اخلاق دیگری را می طلبد. 🔺اهل سنت وقتی خلافت را در قرن بیستم هم از دست دادند شوک روانی خیلی سنگینی به آنها وارد شد. حداقل از حیث روانی یک نماد هویتی بود. تا آن موقع که شیعیان نمو و رشدی پیدا نکردند در قرن بیستم که بخواهند جا پای خلافت اسلامی بگذارند. ولی بعد از انقلاب این قابل پیش بینی بود که اگر این واقعیت روانی و رفتاری تاریخی را نفهمیم و اگر طوری رفتار کنیم که اهل سنت احساس کنند که حالا دیگر بخواهند طفیلی وجود ما شوند کاملا دست به مقاومت روانی می زنند. این مسئله ای بوده که ما باید خودآگاه می بودیم کمااینکه بعدها دیدیم که این رفلکس روانی خیلی جاها سر باز کرد 🔺اشتباهی که کردیم این بود که ما خیلی عجول بودیم. اتفاقاتی که شاید جنبه دو سه قرنی دارد رقم خوردنش، می خواستیم در دو سه دهه رقم بزنیم، مکانیکال می خواستیم وحدت را به ثمر برسانیم در صورتی که اینها اصلا اینطور نبوده و باید در فرایند تدریجی اجتماعی و خودش مسیر خودش را پیدا می کرده و جلو می رفته. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/284677 @shouba
🎬 باید مقابل روند فرقه‌ای شدن تشیع ایستاد؛ فرقه‌گرایی در راستای مناسبات سرمایه‌داری است 🔹با اینکه وجه بسیار مهمی از وحدت اسلامی وجه اجتماعی آن است، ادبیات علوم اجتماعی در این مساله در کشور ما بسیار ضعیف است. متاسفانه جامعه شناسان کمی هستند که مسئله مناسبات شیعه و سنی را مورد واکاوی قرار داده و برای گسترش وحدت اسلامی چاره اندیشی کنند. 🔹سید حسین شهرستانی از معدود جامعه شناسانی است که در این حوزه وارد شده است. به همین دلیل تلویزیون اینترنتی وحدت به سراغ ایشان رفته تا راهکارهای تعمیق وحدت اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. 🔹فیلم کامل این مصاحبه تصویری را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: https://b2n.ir/267345 @shouba
🎯الگوی پایدار برای احیای حرکت تقریب مذاهب کدام است؟ بهمن دهستانی 📌بررسی نقاط عطف تاریخی حرکت تقریب مذاهب به مثابه حلقه های پیوند این جریان اثبات می نماید اوج شکوفایی آن در دوره اوج ارتباطات و گفتگوهای علمی است. امسال 60 امین سال صدور فتوای جواز تعبد به مذهب جعفری توسط شیخ الأزهر است که تبدیل به سرمایه ای در روابط بین مذاهب شده است اما باید به روشنی دانست گفتمان کشف و استنباط مشترکات در عین آنکه دستاوردهای گرانقیمتی مانند موسوعات احادیث مشترکه و امثالهم به کتابخانه جهان اسلام تقدیم کرده است اما نیازمند جهش به گفتمان گفتگوهای انتقادی است که در تمدن اسلامی خود سنتی دیرینه است که بعضا با نام مناظرات شناخته می شود. مجاهدت های علامه سیدشرف الدین عاملی نمونه ممتاز و اعلایی از امکان و کارآمدی بکارگیری روابط و گفتگوهای علمی-انتقادی آن هم بطور مستقل و فارغ از مجامع و سیاست های رسمی است. این رهیافت مدل متواضعانه ای در میان انواع راهبردهای آزموده شده در تقریب مذاهب است که در تمامی مقاطع و نقاط عطف مذکور و فواصل زمانی میان آنها به اشکال گوناگون تکرار شده است و تجارب ارزنده ای را رقم زده است و می تواند در دشوارترین شرایط سیاسی و بین المللی و حتی بدون حمایت های کشورهای اسلامی به اجرا درآید.... 🖇متن کامل: https://b2n.ir/908185 @shouba
🔶پرونده: «وحدت اسلامی» 🔹بررسی دلایل عدم موفقیت پروژه تقریب مذاهب؛ با اخلاق مبارزه وحدت شکل نمی‌گیرد! مجتبی احمدی https://b2n.ir/284677 🔹تقریب مذاهب، نگاهی به فرازوفرودهای یک پروژه شکست‌خورده حامد رضایی https://b2n.ir/171387 🔹پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ علیرضا کمیلی https://b2n.ir/560103 🔹باید مقابل روند فرقه‌ای شدن تشیع ایستاد؛ فرقه‌گرایی در راستای مناسبات سرمایه‌داری است سید حسین شهرستانی https://b2n.ir/267345 🔹انقلاب و وحدت اسلامی محمد قطرانی https://b2n.ir/067461 🔹انقلاب «خمینی»؛ فرامذهبی، بدون مرز مهدی محمدآبادی https://b2n.ir/124063 🔹چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟ حسین کمیلی https://b2n.ir/068133 🔹الگوی پایدار برای احیای حرکت تقریب مذاهب کدام است؟ بهمن دهستانی https://b2n.ir/908185 🔹مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ! محمد قطرانی https://b2n.ir/129912 🔹«تقریب مذاهب» علیه «وحدت اسلامی» حامد رضایی https://b2n.ir/605386 @shouba
🎯فقه سیاسی اهل‌سنت از زبان الریسونی؛ صرف فقاهت برای حکومت‌داری کافی نیست ✂️برش‌هایی از متن: 📮سوال شما اینست که چگونه تکفیر کنیم و چه وقت تکفیر کنیم وشروط تکفیر چه است. نخیر! اصلا تکفیر یک حکم شرعی نیست، که ما به آن مکلف باشیم. تکفیر یک حکم شرعی نیست. این نادرست است. انسان باید به نفس خود مشغول باشد. و هر شخص بگوید و بر زبان بیاورد که من مسلمان هستم، پس او مسلمان است. 📮در قرآن می خوانیم که برخی از علما را، نه همه آنها را، علمای ربانی وصف نموده است. و علمای ربانی آنهایی‌اند که مشکلات دینی و دنیوی مردم را حل می‌کنند. این تعریف علمای ربانی است که در همه‌ی تفاسیر می توانید بدست آورید. چگونه می توانیم عالم ربانی را از عالم غیرربانی فرق بگذاریم؟ عالم ربانی می‌آموزاند و تدریس می‌کند و یاد می‌دهد، در دانشگاه خود یا در مسجد خود و پس از آن به خانه‌اش می‌رود. اما عالم ربانی علاوه بر علم و تدریس، با مردم می نشیند، و از مشکلات شان آگاه می‌شود. وآنگونه که طبری در باره‌ی‌شان می‌گوید: هر آنکه در کنار علم دینی از آگاهی سیاسی هم برخوردار باشد. در باره‌ی سیاست و جامعه و اقتصاد و بازار آگاهی داشته باشد. این است عالم ربانی. 📮قیام مسلحانه بر ضد هر حاکم مسلمان، و هر دولت که منکر اسلام نیست و از آن روگردان نیست، به شکل نهایی و قطعی ممکن نیست. اما راه و روش‌های مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز باقی می ماند، واین همان است که من در باره‌اش نوشته‌ام. دروازه تظاهرات باز است، نقد و اعتراض هم باز است. در مبارزه مسالمت‌آمیز شاید بدترین احتمال، انقلاب مردمی باشد. چون انقلاب مردمی در حقیقت از آرمان‌های مردم نمایندگی می‌کند. وحاکم هرکسی باشد، باید به اراده‌ی مردم تمکین کند و تسلیم گردد. چون تو به نام مردم حکومت می‌کنی، و وقتی مردم به تو می‌گویند، برو بیرون، پس باید بیرون بروی. اگر مردم به شکل قاطع و شامل همه گفتند که باید بیرون بروی، و حاکم نرفت پس آن حاکم به یک غاصب حکومت تبدیل می گردد و مشروعیت خود را از دست می دهد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/255557 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مروری بر بحران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نه زبانی برای گفتن، نه گوشی برای شنیدن محمدرضا کوهکن ✂️برش‌هایی از متن: 🔺مجموع لایک پست‌های مرتبط با پیام اخیر رهبر انقلاب در صفحه اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر رایزنی‌های فرهنگی ایران در اروپا تا نیمه‌شب دهم آبان ماه تنها «46» مورد است. اینستاگرام رایزنی ایران در فرانسه یک پست با 7 لایک دراین‌باره دارد. حساب توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب آن هم مدت‌هاست که به‌روزرسانی نشده است. حال باید پرسید این نمایندگی‌ها بنا بود پیام رهبر انقلاب را به کدام مخاطب برسانند؟ 🔺مجموع تعداد دنبال‌کنندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات و تمامی نمایندگی‌های آن در فیس‌بوک حداکثر 20 هزار نفر، در توییتر حداکثر 4.3 هزار نفر، در یوتیوب حداکثر هزار نفر و در اینستاگرام حداکثر 17 هزار نفر هستند، حال‌آنکه برخی از این دنبال‌کنندگان ایرانی و یا مشترک بین چند حساب بوده و لذا عدد واقعی مخاطبان کمتر از آن است. 🔺وضعیت برخی سایت‌های رایزنی‌های فرهنگی ازلحاظ به‌ روزرسانی مطالب قابل ‌تأمل است. آخرین مطلب منتشرشده در سایت رایزنی انگلستان مربوط به سال 2011، پاریس 2019، اتریش 2018، استرالیا 2016، زاگرب 2015، امارات 2015 و کازان روسیه 2014 است. جالب‌تر آنکه سایت رایزنی بنگلادش کماکان بنر احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در ستون کنار صفحه خود دارد! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/961444 @shouba