eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
899 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
18.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 با پول زکات مسلمانان چه کارهایی می‌شود انجام داد؟ 🔺دکتر علی قره داغی از علمای برجسته اخوانی در گفتگو با شبکه الجزیره از حجم بالای ثروت مردم کشورهای اسلامی (نه دولتها) سخن میگوید که زکات آن سالانه به 300 تا 400 میلیارد دلار میرسد و درصورت برنامه ریزی صحیح با این مبلغ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشورهای اسلامی، حل خواهد شد. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 روایتی از دو قطعه موسیقی جهان عرب در مواجهه با انقلاب 57؛ بادهای شرقی؛ از ایران تا مصر و فلسطین محمد اصغری 🔹رادیو مونت کارلو در روزهای اقامت امام خمینی در نوفل لوشاتو، گزارشی از زندگی پیرمرد انقلابی ایران پخش می‌کند، گزارش‌گر رادیو می‌گوید خمینی وقتی به فرانسه آمد تنها یک ساک جمع و جور با یکی دو دست لباس داشته، همین. روایت آن روز رادیوی فرانسوی اما در مصر جرقه‌ای برای خلق یکی از آثار مانای عربی در وصف انقلاب ایران شد؛ احمد فواد نجم، شاعر و انقلابی شهیر مصری وقتی وصف سادگی امام خمینی را در کنار تصاویری از امواج خروشان مردم ایران در روزهای انقلاب 57 گذاشت، مجموعه‌ی ایران را سرود و رنج زندان را در رژیم سادات به جان خرید. شاید معروف‌ترین شعرش هم همان «صباح الخیر یا طهران العزیزه» بود که با صدا و موسیقی شیخ امام در حافظه‌ی مصری‌ها ماندگار شد. شیخ امام، خواننده و نوازنده‌ی بزرگ مارکسیست مصری و پدر موسیقی انقلابی جهان عرب خوانده می‌شد و آن‌روزها صدای محرومان و مستضعفان و فریاد اعتراض علیه ظلم و تطبیع بود. قطعه‌ی «صبح بخیر تهران» هم با لهجه‌ی مصری و عودنوازی شاهکار شیخ امام، روایتی از خیزش پابرهنگان ایرانی علیه ظلم و فریاد ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی مردم در خیابان‌های تهران و برآمده از شور و اشتیاق شاعر و خواننده به تحولی بزرگ و بر شانه‌های خلق به‌پاخاسته در منطقه بود: «صباح الخیر یا طهران العزیزه/ صباح النصر/ وبلوغ المنال/ عزفنا الفرحه غنوه/ و قلنا الشعر/ ورکبنا الخیال/ أدیکی صحیتی بعد النوم / عروسه/ ولا کل العرایس فی الجمال»... 🖇برای مطالعه متن کامل و مشاهده اجرای این دو قطعه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶نگاهی به بازنمایی زنانگی در شعر جبران خلیل جبران؛ تمدن امری زنانه است مریم علی پور ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در اندیشه­ جبران خلیل جبران تمدن زنانه است، به این موضوع در قصیده­ بالقیس هم اشاره می­کند، اما چه وجه تشابهی میان تمدن و زنانگی به چشم می­‌خورد؟ به نظر می­رسد که در نگاه برخی از متفکران تمدن هم می­تواند بعد زنانه و بعد مردانه داشته باشد. این صورت زنانه­ تمدن است که به ساختاربندی جامعه با محوریت خانواده و تعهد اهمیت می­دهد، نسل­های بشری را در آغوش پر محبت مادر پرورش می­دهد، به کشاورزی، طبیعت و زمین اهمیت می­دهد؛ در واقع تمدن می­تواند از این لحاظ امری زنانه باشد. 🔹در کشورهای جهان اسلام از یک طرف به دلیل سیطره­ برخی از سنتها و فرهنگ­های غلط و از طرف دیگر به دلیل هجوم فرهنگ غربی، زنانگی و ارزش­های زنانه در معرض خطر قرار گرفته ­است. این وضعیت می­تواند آثار زیان­‌باری را برای این کشورها به دنبال داشته باشد. برخی از سروده­‌های جبران خلیل جبران زنگ هشداری برای آگاهی از چنین وضعیتی است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚جزوه: سیری در عروه‌الوثقی سیدجمال‌الدین اسدآبادی حسین صدیقی، محمدصادق صدیقی 📮سید جمال الدین اسدآبادی، معروف به افغانی (1254 – 1314 ه. ق)، از برجسته‎ترین متفکران معاصر به شمار می‎آید که علم و عمل را درآمیخته و پس از خوشه‎چینی از فقه و فلسفه و عرفان شیعی، متوجه مسئولیت خویش درباره جهان اسلام گردیده و عمر خویش را در جهت بیدارگری مسلمانان، ایجاد روحیه وحدت و تقریب میان آن‎ها و تلاش برای اصلاح امور ایشان مصروف داشته است. 📮در همین راستا، نشریه‎ای منحصر به فرد با نام عروۀالوثقی را منتشر می‌‎کند که اگر چه پس از انتشار هجده شماره به تعطیلی کشیده می‎شود، اما تأثیر شایانی بر نهضت‎های اصلاحی و متفکران اسلامی می‎گذارد. مطالب این نشریه در قالب کتاب «عروۀ الوثقی» در اروپا، مصر، ایران و برخی از کشورهای دیگر به چاپ رسیده است. در مقاله حاضر به کتاب‎شناسی این کتاب و تبیین برخی از ویژگی‎های آن، به ویژه نگاه وحدت‏بخش و تقریبی آن می‏‌پردازیم. 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬آهنگ یوسف الحسون خواننده فلسطینی درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی ❇️اولین روزهای فوریه 1979، مردی سراسیمه وارد دفتر رادیو صدای فلسطین شد؛ خبر مهمی در منطقه پیچیده: خمینی به ایران رسید. این نه یک اتفاق ساده، که مهم‌ترین تحول قرن بود. تنها نه انقلابیون ایرانی، که مبارزان عرب و فلسطینی هم مدت‌ها بود انتظار چنین خبری را می‌کشیدند؛ آغازِ پایان شاهنشاه. روزهای عجیبی بود، آن‌قدر عجیب و شورآفرین که یوسف، خواننده و شاعر شهیر فلسطینی را آن‌چنان سراسیمه به دفتر رادیو کشاند تا سازش را کوک کند، پشت میکروفن برود و شروع به خواندن قطعه‌ای کند که همین چند ساعت پیش نوشته بود: «آفرین بر خمینی!» ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️نگاهی به تغییرات جمعیتی لبنان؛ چرا دولت لبنان حاضر به اعتراف به تغییرات جمعیتی نیست؟ آزاده گریوانی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مسیحیان در سال 1932 اکثریتی به نسبت 51.2% از جمعیت را تشکیل مى دانند که این رقم به طور قابل ملاحظه اى طى 74 سال کاهش یافته و به 34.96% در سال 2006 به نفع مسلمانان رسیده است. مسلمانانى که در سال 2006، 64.64% این کشور را تشکیل مى دهند در حالى که این میزان در سال 1932 فقط 48.8% بود. 🔹در کشورى مثل لبنان، طوائف نقش اصلى را در حیات سیاسى ایفا مى کنند از این رو حجم تغییرات جمعیتی براى برخى ایجاد واهمه کرده و برخى آن را عامل تقویت و دلگرمى مى دانند. از همین جا مى توان دریافت که چرا نویسنده ارائه هر گونه تحلیل وخوانشى از ارقام جداول و نتائج آن ها را نادیده انگاشته است. چراکه نظام فعلى لبنان مایل نیست به متغیرهاى جمعیتى اى که طی دهه هاى گذشته این کشور شاهد بوده اعتراف کند و آنها را به رسمیت بشناسد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آهنگ شیخ امام خواننده مصری درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی 📍رادیو مونت کارلو در روزهای اقامت امام خمینی در نوفل لوشاتو، گزارشی از زندگی پیرمرد انقلابی ایران پخش می‌کند، گزارش‌گر رادیو می‌گوید خمینی وقتی به فرانسه آمد تنها یک ساک جمع و جور با یکی دو دست لباس داشته، همین. روایت آن روز رادیوی فرانسوی اما در مصر جرقه‌ای برای خلق یکی از آثار مانای عربی در وصف انقلاب ایران شد؛ احمد فواد نجم، شاعر و انقلابی شهیر مصری وقتی وصف سادگی امام خمینی را در کنار تصاویری از امواج خروشان مردم ایران در روزهای انقلاب 57 گذاشت، مجموعه‌ی ایران را سرود و رنج زندان را در رژیم سادات به جان خرید. شاید معروف‌ترین شعرش هم همان «صباح الخیر یا طهران العزیزه» بود که با صدا و موسیقی شیخ امام در حافظه‌ی مصری‌ها ماندگار شد. شیخ امام، خواننده و نوازنده‌ی بزرگ مارکسیست مصری و پدر موسیقی انقلابی جهان عرب خوانده می‌شد و آن‌روزها صدای محرومان و مستضعفان و فریاد اعتراض علیه ظلم و تطبیع بود. قطعه‌ی «صبح بخیر تهران» هم با لهجه‌ی مصری و عودنوازی شاهکار شیخ امام، روایتی از خیزش پابرهنگان ایرانی علیه ظلم و فریاد ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی مردم در خیابان‌های تهران و برآمده از شور و اشتیاق شاعر و خواننده به تحولی بزرگ و بر شانه‌های خلق به‌پاخاسته در منطقه بود: «صباح الخیر یا طهران العزیزه/ صباح النصر/ وبلوغ المنال/ عزفنا الفرحه غنوه/ و قلنا الشعر/ ورکبنا الخیال/ أدیکی صحیتی بعد النوم / عروسه/ ولا کل العرایس فی الجمال» ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به اندیشه امام در سیاست خارجی؛ منافع جهان اسلام بر منافع فرقه‌ای شیعی مقدم است حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در عصر حاضر هیچ ظهوری برای اسلام مثل انقلاب اسلامی نبوده است، اگر این مطلب صحیح است چه چیز بدتر از فرقه ای نمایاندن انقلاب اسلامی و شیعی نمایاندن انقلاب اسلامی، می تواند انقلاب اسلامی را در ایران دفن کند؟ که متاسفانه این اتفاق افتاده است و نیاز به یک قیام دارد که انقلاب اسلامی بتواند دوباره یک حرکت جهانی برای آزادسازی مستضعفین عالم انجام بدهد. گفتمان حضرت امام قلوب تمامی مستضعان عالم را فتح کرده بود ولی متاسفانه در حال حاضر مستضعفین عالم خیلی چشمی به انقلاب اسلامی ایران ندارند، کم و بیش دارند ولی نه خیلی. نخبگان انقلابی باید می رفتند و خاکریزهای ما را چند هزار کیلومتر جلوتر از جایی هستیم بنا می کردند ولی در حال حاضر ما چندین هزار کیلومتر قبل از گفتمان حضرت امام هستیم. 🔺چند درصد مردم جهان اسلام می دانند که در جمهوری اسلامی روزی به نام روز قدس وجود دارد؟ 20% مردم جهان اسلام می دانند که در جمهوری اسلامی روزی به نام روز قدس وجود دارد یعنی آنهایی که با جمهوری اسلامی ارتباط داشتند احتمالا با روز قدس آشنایی دارند وگرنه حتی من از بچه های حماس هم که سوال پرسیدم نمیدانستند روزی به نام روز قدس وجود دارد. ظلمی که در حق انقلاب اسلامی شد این بود که بسته یا پک ارتباطات جهان اسلام را بسته بندی کردیم و تحویل نهادهای حاکمیتی دادیم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره تاثیرپذیری انقلابیون ایران از اخوان‌المسلمین؛ فرآورده‌های فکری اخوان در دستان مبارزان ایران محمدجواد حسین زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در برهه‌ای از زمان، فقدان و کمبود منابع مکتوب برای ارائه به جوان و افق‌های مشترک میان اسلام‌گرایان شیعی و سنی، ایجاب می‌کرد که نیازهای فکری مبارزان با کتاب‌های اخوانیان و دیگر جریان‌های اسلام سیاسی اشباع شود. واقعیتی که مرحوم خسروشاهی در کتاب «سازمان‌ها و احزاب سیاسی دوران انقلاب» به آن اشاره کرده. 🔺در همین سال 1345 سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) از توزیع کتابی با عنوان «آینده در قلمرو اسلام» جلوگیری می‌کند. این کتاب ترجمه کتاب «المستقبل لهذا الدین» برای سید قطب است که آیت‌الله خامنه‌ای آن را ترجمه کرده و در مقدمه ترجمه به این مسئله اشاره می‌کند که: «دیگر کتاب‌های این نویسنده متفکر و مجاهد نیز هر کدام قدمی است در راه تدوین مکتب». 🖇برای مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/y24886 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مروری بر پوسترهای فلسطینی در مواجهه با انقلاب 57؛ امروز ایران فردا فلسطین محمد اصغری 📮پیروزی انقلاب ایران در بهمن 57 موجی از امید را در جبهه‌ی فلسطینی برانگیخت؛ انقلابیون فلسطینی که بسیار پیشتر از سال 1357 همبستگی و همراهی خویش را با مبارزان ایرانی نشان داده بودند، همزمان با ورود امام خمینی به ایران و آغاز روند پایان رژیم شاهنشاهی، با تولیدات هنری و تبلیغاتی به استقبال این اتفاق بزرگ رفته و گروه‌ها و سازمان‌های فلسطینی با خلق محصولات فرهنگی همچون قطعات موسیقایی و پوسترهای تبلیغاتی، به حمایت از انقلاب 57 پرداختند... 🖇ادامه متن را اینجا بخوانید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵بررسی عملکرد قضات زن در لبنان؛ فساد در میان قضات زن کمتر است! سمیه احمدی 🔹نتیجه مطالعه نشان می دهد که مقامات، قضات زن را بیشتر از قضات مرد در جایگاه خود حفظ می کنند. و قضات مرد بیش از 5 سال در یک جایگاه باقی نمی مانند. و همچنین استقلال زنان در مقام قضاوت از دستگاه های حکومتی و سیاسی بسیار بیشتر از مردان ارزیابی شده است. در نسبت با اطاله دادرسی این پژوهش نشان می دهد که زنان قاضی در این منطقه در مدت زمان کمتری پرونده های خود را بررسی و حل و فصل می کنند. و هیچ پرونده ای بیشتر از یک سال و نیم اطاله دادرسی نداشته است. ویژگی دیگر قاضی های زن توجه بیشتری به توصیفات و حوادثی که اتفاق افتاده، دارند و حکم خود را با افرد هر پرونده بومی می کنند. اما این ویژگی در مردان کمتر دیده شده است. قضات زن بیشتر به جرایم مالی گرایش دارند تا حبس اما برعکس آن در مردان دیده می شود... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯تفاوت الازهر با دیگر مراکز اهل سنت؛ الازهر مستقل‌تر از نهادهای وهابی محمد مسجدجامعی ✂️برش‌هایی از متن: 📮مرکزی مانند ازهر در بین اهل سنت بهتر از مراکز دیگر می‌تواند این جایگاه را داشته باشد. و این به دو دلیل است: یکی استقلال نسبی ازهر است از دولت مصر و توسعه یافته‌تر بودن ازهر و مصر در مقایسه با بسیاری از مراکز سنی مذهب و دیگری اشکالاتی است که در مراکز دیگر سنی غیر از ازهر همچون مراکز سلفی، وجود دارد 📮جمله‌ای از غنوشی در اوائل ورودش به تونس نقل شده است (باتوجه به اینکه در تونس تعداد بالایی از جوانان به داعش گرویدند از دختر و پسر که عموماً نخبه بودند و بخش نرم‌افزاری داعش هم در دست آنها بود)، وی گفت علت گرایش جوانان به داعش و اندیشه‌های سلفی-وهابی، تضعیف زیتونه است. به این معنی که این خلأ دینی، دلیل پیوستن جوانان به حوزه‌های علمیه سلفی-وهابی در عربستان و شیخ‌نشین‌ها بود 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba