eitaa logo
روانشناسی در پرتو قرآن‌
553 دنبال‌کننده
146 عکس
246 ویدیو
10 فایل
کاندیدای دکتری تخصصی روانشناسی. درمانگر اختلالات رفتاری کودک و نوجوان، افسردگی و اضطراب، مهارتهای زندگی برای گرفتن وقت مشاوره و ویزیت آنلاین به شماره ۰۹۰۱۳۹۲۴۹۲۱ پیامک بزنید @Cpsychology20 جمعه ها صبح مشاوره رایگان نذر ظهور حضرت عشق🥰 فقط باهماهنگی قبلی
مشاهده در ایتا
دانلود
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓بچه‌ ام اهل نیست ! چکار کنم؟ بی خیالش بشم یا به نماز دعوتش کنم؟ پاسخ : آیه ۱۳۲ سوره طه👇 وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزى نمى‏خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزى مى‏دهیم؛ و عاقبت نیک براى تقواست! 📗 کتاب مهارت‌های دعوت به نماز👇 http://ketabrah.ir/go/b40501/4aebde با خانواده قرآنی همراه باشید👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 گروه واتس اپ 👇 https://chat.whatsapp.com/KS6kiFu688PCMmmsItuKK1
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ *چکار کنیم جوانها و بچه هایی که از دین زده شده اند، برگردند و نورانی بشن؟* ❓مال حلال و غذای_طیب چه تاثیری بر نورانیت بچه هامون دارند؟🤔 👤استاد حاج علی قربانی 👌👌تماشا کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید 🍃🌸🍃 جهت کسب اطلاعات بیشتر از آموزه های قرآن در خانواده با ما همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
⁉️ چنددرصد غذاهایی که میخوریم طیب هست؟ ⁉️چنددرصد مردم ما بر اثر مرگ طبیعی یا تصادف می میرند؟ ⁉️علت آمار روزافزون دیابت، فشارخون، سرطان ها، سکته های قلبی چیست؟ ⁉️ علت افزایش روزافزون و های اعصاب و چیست؟ ⁉️ آیا میدانید آمار بیماری های قلبی در ایران با ۸۰ میلیون جمعیت و چین با بیش از یک میلیارد جمعیت یکسان است‼️ پاسخ به تمامی این سوالات در مستند چی میخوریم؟ 👇 ⏰ ۱۲ دقیقه با کلیک بر تصویر یا لینک زیر آن را تماشا کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید: https://www.aparat.com/v/S0id4 با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️دستور برای سالم و سلامت ما چیست؟ ⁉️ تفاوت غذای سالم و در چیست؟🤔 ⁉️ آیا تغذیه بر از جمله و اثر میگذارد؟ با خانواده قرآنی همراه باشید👇 @slamicpsychology
مصادیق در اسلام (۶) غذا خوردن آگاهانه آنچه ما می خوریم شخصیت ما را شکل می دهد. دهان انسان جسم اوست. اگر و طاهر بخورد وجود او پاک و متعالی می شود و اگر و آلوده بخورد به زشتیها گرایش پیدا خواهد کرد. 👌👌 عمل پاک, میوه ی درست غذا خوردن است. انسان اشرف خلایق است و باید غذایش هم بهترین غذاها و نوشیدنی ها باشد. خداوند متعال در آيه ۲۴ سوره مبارکه عبس میفرماید: (فلینظر الانسان الی طعامه ) :(پس انسان باید در غذای خود بنگرد) 🚦نگاه به خوراکى ها و توجّه به روند تولید و مصرف آن، امرى ضرورى و برانگیزنده انسان به انجام دادن فرمان هاى خداوند و از میان برنده کفر به خداوند است. ⚠️کسی را که هنگام غذا خوردن به غذایش نمی اندیشد و در چیزی که می آشامد و می خورد تفکر نمی کند نمی توان اشرف مخلوقات نامید. غذايی پاك و تكويني است كه با ساختار بدن هماهنگي كامل دارد و لذت­بخش، مطابق با ذائقه، مطبوع، دارای اثر مفید و سازنده برای جسم و و غیرمضر و غیرمخرب است. چيزى است كه ممنوعيتى نداشته باشد و طيّب به چيزهاى پاكيزه گفته مى‏شود كه موافق طبع سالم انسانى است، نقطۀ مقابل خبيث كه طبع آدمى از آن تنفر دارد. از نظر مفهومی، غذای طیّب غذای حسن، مفید، سالم و بدون ضرر، حلال، پاک، متناسب با مزاج، بدون آلودگی ظاهری و باطنی و غذایِ با ارزشِ غذایی کامل است. بنابراین ممکن است غذایی حلال باشد اما چون موافق طبع انسان نیست ، طیّب نباشد. غذایی که طیّب نیست را خبیث میگویند. خداوند عالم در آیه ۵۱ سوره مبارکه مومنون خطاب به پیامبران میفرماید: يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ. ای رسولان، از غذاهای پاکیزه تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح پردازید که من به هر چه می‌کنید آگاهم. 👌👌از این آیات چنین برمی آید که قرآن کریم عالی ترین استانداردها را در زمینه بهداشت و ایمنی مواد غذایی تحت عنوان «طیب» ارائه نموده است تا تمامی جنبه های کیفیت را به لحاظ پاک بودن، بهداشتی بودن، ایمن بودن، مقوی بودن و مغذی بودن تأمین نماید. اجرای چنین استانداردهای پیشرفته ای نیازمند فهم صحیح درآن، کسب دانش های مدرن، آموزش و ترویج عملی فرهنگ طیب و اجرای سیستم های تضمین ایمنی و کیفیت می باشد. لذا قرآن نه تنها به ما میگوید بنگرید چه میخورید، در کنارش توصیه میکند غذای طیّب بخوردید که چیزی فراتر از غذای حلال است و لذا نه تنها برای جسم انسان سودمند است؛ بلکه موافق و انسان است. در کنار آن آدابی برای غذا خوردن توصیه شده است که به کنترل، هضم ،جذب و سلامت بدن کمک میکند. جهت اطلاع بیشتر از فرآیند غذاخوردن آگاهانه لینک زیر را مشاهده کنید👇 https://qurantv.ir/content/262643 با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌👌 حتما تماشا کنید و با دیگران هم به اشتراک بگذارید. ⁉️ *آیا همه ی دستورات برای سلامتی در خوردن و نخوردن بعضی غذاها خلاصه میشه ؟* خیر😇 ⁉️ *پس در قرآن چه برنامه ای برای رفع سرطان ها و از بین رفتن سلولهای سرطانی وجود داره* ؟ ⁉️ *اثرات علمی بر جسم و ما چیست؟!* 👥 امامان، دانشمندان و حکمای اسلامی همچون ابن سینا، ارسطو و بزرگانی چون گاندی پاسخ می‌دهند... با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
📗 معرفی ارزشمند: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. نوشته محمود سعیدی رضوانی و همکاران انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری دانشگاه فردوسی 👌👌یکی از بهترین کتاب ها در زمینه ی پیشگیری از آسیب ها و نهادینه کردن اخلاق جنسی در خانواده در عصر و است. این کتاب درواقع به این سوال پاسخ میدهد که آیا در عصر حاضر با وجود بازی گردانان بزرگ رسانه ای که با استفاده از رایانه، موبایل، ماهواره و... به عادی سازی دخترو پسر، هرزه نگاری ها در روابط زناشویی پرداخته اند و بازار بزرگ اقتصاد از این طریق را راه اندازی کرده اند ؛ میتوانیم با راهکار خوشنام فرهنگ سازی ، و فرزندانمان را نجات بخشیده و اراده ی آنها را برای جلوگیری از ورود به این بازار تمتعات جنسی، تقویت کنیم؟! ✅✅✅ توصیه میکنم همه ی نخبگان و افرادیکه دغدغه ی کار فرهنگی دارند این کتاب را حتما و حتماااا مطالعه کنند. برای و درمان مسائل مختلفی که جامعه‌ ی امروز ما بهش مبتلا شده عااالی هست. فقط نکته ای که لازمه بگم این هست که کتاب در سطح نسبتا بالایی نوشته شده و ممکن است فهم مطالب آن برای افرادیکه تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی ندارند یه کم سخت باشه اما تلاش برای فهم آن واقعا به سودمندی مطالبش می ارزه😊 با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
*نکات کلیدی جزء اول قرآن کریم* قسمت اول فراز اول: ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(4-1 بقره) 👌👌تنها متقین هستند که از قرآن بهره می برند *پنج ویژگی نجات‌بخش در متقین* در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند. آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: 1️⃣ به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، 2️⃣داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، 3️⃣بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، 4️⃣ به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ) 5️⃣و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ) *فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (45- بقره)* *در سختی ها و مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید* استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مى‏سازد و به آدمى مى‏فهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. *فراز سوم: أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَالِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فىِ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلىَ أَشَدِّ الْعَذَابِ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏َََ* (85- بقره) 🚫پیام آیه: *برخورد گزینشی با دین محکوم است* خداوند متعال در این آیه با ذکر نمونه ای از برخورد گزینشی با دین، این عمل را به شدت محکوم کرده و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفی می کند. در این مثال، عده ای مورد عتاب الهی قرار می گیرند که مردم بی گناه را می کشتند و از خانه و کاشانه شان آواره می کردند و توجهی به دستور دین در حرام بودن این کار نداشتند در عوض فدیه دادن و آزاد کردن اسیرانشان که این هم دستور دین است را چون به نفعشان بود تمام و کمال قبول داشتند و به آن عمل می کردند. قرآن کریم با بیان این نمونه به تمام کسانی که ملاک عمل کردنشان به دین، خواهش ها و خوشایندهای نفسانی آنهاست هشدار داده و ضمن منع آنها از چنین برخورد سلیقه ای با دین، همگان را از عواقب دنیایی و عذاب اخروی آن بر حذر می دارد. به تعبیر دیگر *اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر مى‏شود كه قانونى بر ضد منافع شخصى انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنه عمل به دستورات الهى در آنجا كه حافظ منافع انسان است ، نه افتخار است و نه نشانه ایمان و لذا همیشه مى‏توان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همه قوانین الهى تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض.* ⚠️متاسفانه کم نیستند کسانی که از مجموع بایدها و نبایدهای دین، تنها بخشی را قبول داشته و به آن عمل می کنند که نفعی به حال دنیایشان داشته باشد؛ روزه را می گیرد چون به رژیم و تناسب اندام او کمک شایانی می کند ولی حجاب را قبول یا چندان توجهی به آن ندارد زیرا مانع از جلوه گری او در کوی و برزن است. 👌👌در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند کسی است که تمام باید ها و نبایدهای دین را به چشم نسخه ای شفا بخش از یک پزشک زبردست می بیند که عمل دقیق و کامل به آن، ضامن سلامت اوست. Eitaa.com/slamicpsychology
نکات جزء اول . بخش دوم👇 *فراز چهارم: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَ سَعَى‏ فىِ خَرَابِهَا أُوْلَئكَ مَا كاَنَ لَهُمْ أَن یَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائفِینَ لَهُمْ فىِ الدُّنْیَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ(114- بقره)* *وای بر آنان که مساجد را خراب می کنند* در این آیه شریفه، کسانی که نمی گذارند در خانه های خدا، نام او یاد شود و همتشان را صرف تخریب مساجد می کنند جزء ستمکارترین افراد شمرده شده اند. بر اساس شأن نزولی که برای آیه گفته شده، منظور از تخریب مسجد، ویران کردن آن با کلنگ و سایر ابزار های تخریب و انهدام است؛ درست مانند کاری که آل سعود و آل خلیفه با مساجد بحرین کردند و یا همانند جنایتی که مزدوران آنها در مورد مسجد و بارگاه سامراء روا داشتند. سپس مى‏فرماید: مسلمانان و موحدان جهان باید آن چنان محكم بایستند كه دست این ستمگران از این اماكن مقدس كوتاه گردد و احدى از آنان نتوانند آشكارا و بدون ترس و وحشت وارد این مكانهاى مقدس شوند. مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه چنین گزارش می دهد: مشركان مكه نیز با منع پیامبر اسلام ص و مسلمانان از زیارت خانه خدا عملا به سوى خرابى این بناى الهى گام برمى‏داشتند. بر این اساس می توان گفت کسانی که با متروک گذاشتن مسجد به نوعی باعث تخریب آن می شوند نیز گرفتار خواری دنیا و عذاب شدید آخرت خواهند شد. *فراز پنجم: وَ مَن یَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ* (130- بقره) *احمق کیست* ؟ در فارسی، سفیه به کسی گفته می شود که بی‌عقل، کم‌خرد، ساده‌لوح، کودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعه به کسی اطلاق می شود که در مناسبات اجتماعی خود بسیار ضعیف تر از دیگران بوده یا به طور کلی از انجام آن ناتوان باشد؛ اما *در فرهنگ قرآن، بی عقل کسی است که از کیش ابراهیم علیه السلام که همان آیین توحید و خداپرستی است روی برگرداند.* قرآن کریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض می داند؛ دینی که در هر عصری تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهای اصلی دین همیشه ثابتند و بی تغییر؛ اما فروعاتی هم هستند که بسته به شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان کنونی همان است که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله آن را تعلیم کرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند. بر این اساس، *هر کس به هر اندازه که از این جاده دین، خارج شود به همان اندازه بی عقل است و احمق* . در این معادله قرآنی، میزان بهره هوشی یا نوع مدرک تحصیلی کاملا هیچ نقشی ندارد؛ بلکه شاخص بهره عقلی میزان عبودیت است و بس. با این تحلیل، وضعیت آن کشیش قرآن سوز و آنان که دست به قلم بردند و کاریکاتورها کشیدند و نیز به ظاهر فرهیختگانی که با شریعت بیگانه اند کاملا روشن می شود؛ چرا که ارزش انسان به عقل اوست و اینها از عقل بهره ای ندارند. 👌از امام صادق علیه السلام پرسیدند: *عقل چیست؟* فرمود: مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ؛ آن چیزی است که خداوند رحمان با آن عبادت می شود و بهشت با آن به دست می آید. با به اشتراک گذاری نکات قرآنی، راهگشای آن را به دیگران هديه دهیم. اللهم نوِّر قلوبنا بالاقُران 🤲 با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 Eitaa.com/slamicpsychology
*یک کلام با والدین امروزی* لطفا یک دقیقه وقت بگذارید و این متن را بخوانید .🙏🌹 اکثر خانواده های امروزی دغدغه ی خوشبختی و تامین نیازهای ضروری فرزندانشون را دارند و اين جز حقوق اولیه ی کودک هست که ما باید تأمین کنیم... اما گاهی اوقات غافلیم که اون چیزی که باعث خوشبختی و پایدار فرزندانمون میشه، داشتن لباس شیک و مجلسی، یا تجهیزات پیشرفته ی منزل یا لوازم مخصوص پیشرفت تحصیلی نیست! ⁉️ *مهم ترین عامل خوشبختی و پیشرفت فرزندان چیست* ؟ اون چیزی که باعث آرامش پایدار فرزندان در زندگی میشه سبک مقابله ای او با رنجهای زندگی هست. ⚠️اگر بچه ها را لای پر قو با تمامی امکانات تربیت کنیم که هیچ رنجی نبینند و یا کسی کمترین انتقادی به آن‌ها نکنه، فرزندان شکننده، ضعیف و گاها خودشیفته ای تربیت میکنیم که تحمل کمترین رنجی را در زندگی آینده نخواهند داشت. 🚫یکی از بزرگترین اشتباهات در فرزندپروری این هست که فکر کنیم هیچکس نبايد از بچه ی ما ایراد بگیره! این درحالی‌ست که امام علی علیه السلام می فرمایند: بهترین دوست من کسی است که عیوب من را به من هدیه دهد.😇 ⚠️( توجه کنید هدیه دادن عیوب یعنی بیان زیبای ضعف ها به همدیگر در جهت رشد طرف مقابل نه سرزنش کردن ، مقایسه کردن، تحقیر و زخم زدن به یکدیگر ) در واقع امام علی به ما میفهمونند که در انتقاد هست که فرد به خودش آگاهی پیدا میکنه و یاد میگیره که صبور باشه + تلنگری بهش وارد میشه که برای رشد خودش تلاش کنه... 👌👌 تحقیقات نشان داده است که هرچقدر که والدین سعی کنند در کنار توجه به رشد فردی کودک، به رشد توانمندی ها و آداب اجتماعی او کمک کنند و صفات خوبی چون ، همدلی، نوعدوستی، صبوری، خودکنترلی و خودنظارتی را در فرزندانشون با رعایت آداب اجتماعی و توجه به حقوق دیگران بالا ببرند ، آرامش و پیشرفت در عرصه های مختلف شغلی، تحصیلی و زناشوئی را برای او تضمین میکنند. ⁉️ بچه ها این اصول اخلاقی و آداب اجتماعی را از کجا یاد میگیرند؟ 👈 فرزندان ما بیشترین روز را با ما در میگذرانند. ⚠️مراقب باشیم که رفتارهای ما والدین و میزان اهمیت دادن ما به احساسات و حقوق دیگران در بافت خانواده و جامعه به صورت مستقیم بر رفتارهای فرزندان ما اثر خواهد گذاشت. کودک ما سردی عاطفی و بی توجهی به خواسته ها یا احساسات دیگران و یا بالعکس و در خانواده یا جامعه را از ما الگو می‌گیرد . 🪄 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با ثروت زیادی که حضرت خدیجه در ابتدای زندگی شون داشتند میتوانستند زندگی لاکچری و رفاه اجتماعی را برای حضرت زهرا فراهم کنند اما اون چیزی که باعث شد این خانواده ی عزیز پیش همگان الگو واقع بشن، اولویت دانستن نیازهای مردم جامعه بر نيازهای خودشان بود. گاهی لازمه ما از خودمون بپرسیم آیا الگوی خوبی برای خود بوده ام؟ 🤔 خداوند عالم در از ده‌ها مُدل برای ما استفاده کرده است. گاهی لازمه از خودمون سوال کنیم؛ الگوی من در سبک زندگی کیست؟! ⁉️مال دوستی و فخرفروشی قارون ⁉️ غرور و تکبر فرعون و نمرود ⁉️ صبر و ایمان آسیه همسر فرعون ⁉️بخشش و ایثار امام علی در رکوع ⁉️ پاکدامنی حضرت یوسف ⁉️ حیا و عفاف دختران حضرت شعیب (سوره قصص) ⁉️نرمخویی، خُلق عظیم و بزرگمنشی پیامبر ⁉️ شکم پرستی، بهانه گیری قوم بنی اسرائیل ⁉️ صبر حضرت ایوب ⁉️ایمان و کفرستیزی حضرت ابراهیم ⁉️حسادت برادران یوسف ⁉️فخرفروشی اعراب جاهلی (سوره تکاثر) ⁉️ شهوترانی قوم لوط ⁉️ ادب جناب لقمان ⁉️ نفاق و دورویی همسر لوط و نوح در سوره تحریم 🪄 خداوند متعال در آيه ۳۳ سوره مبارکه ی احزاب میفرماید: ” انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا “ همانا خدا اراده کرده است که همه ی پلیدی ها و ناپاکی ها را از شما اهل بیت دور سازد و شما را پاک و مطهر کند. ان شاالله با صحیح از زندگانی اهل بیت و پرهیز از الگوهای دروغین ها و ، از پیروان راستین آن حضرات باشیم. 🤲 با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
نکات تفسیری جزء ۴ قرآن‌ فراز هشتم: حقیقت حرام خواری إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا  وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(10- نساء) عمل به مانند خود ما انسانها ظاهری دارد که با حواس درک می شود؛ باطنی هم دارد که جز با چشم باطن قابل رویت نیست. چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است. یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام(13) را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروخته‏اى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.(14) فراز نهم: شما که نمی دانید چه کسی برای شما مفید تر خواهد بود لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكمُ‏ْ نَفْعًا  فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِیمًا حَكِیمًا(11- نساء) برخی مومنین هنگام وصیت با توجه به شناختی که نسبت به ورثه خود دارند قانون خدا (احکام ارث) را نادیده گرفته و مال خود را به گونه ای دیگر تقسیم می کنند. در این تقسیم بندی ورثه ای که به نظر برایش مفیدتر خواهند بود سهم بیشتری می برند و کسانی که امید چندانی به نفعشان نیست سهم کمتری عایدشان می شود. حقیقت و چهره باطنی مال حرام(13) را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروخته‏اى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.(14) در این فراز خداوند متعال بعد از بیان احکامی در تقسیم ارث این طرز تفکر را خطا خوانده و می فرماید: شما که نمی دانید کدام یک از این ورثه برای شما مفیدتر خواهد بود. شما که از آینده خبر ندارید شاید همین کسی که امروز مال بیشتری به او داده اید فردا خودش یا فرزندانش با همین اموال شما لعن و نفرین برای شما بخرد و در عوض آن دیگری با تمام قوا برزخ و قیامت شما را آباد کند شما چه می دانید پس اموالتان را بر اساس آنچه که خدا مقرر کرده است بین ورّاث خود تقسیم کنید.(15) با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇 Eitaa.com/slamicpsychology 🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸 https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
فراز چهارم: ْ وَ لِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ یَمْحَقَ الْكَفِرِینَ(140و 141- آل عمران) در این آیات به چند حکمت از اسرار گردش ایام و دست به دست شدن نام و نشانها، پست و مقام ها اشاره شده است : یکی اینکه سره از ناسره مشخص شود. دوم آنکه گوهر وجود مردان خدا از ناخالصی ها پاک شده و عیارش بالا رود و آخر اینکه بی خدایان به تدریج نابود شوند.(9) برای همین فرمود: ما این روزهاىِ پیروزى و ناكامى‏ را‏ در میان مردم مى‏گردانیم تا خدا كسانى را كه از روى حقیقت و خلوص ایمان آورده‏اند، مشخص كند … و نیز این پیروزى‏ها و ناكامى‏ها براى آن است كه كسانى را كه از روى حقیقت‏، ایمان آورده‏اند از عیوب و آلودگى‏ها پاك كند و كافران را به تدریج نابود نماید. هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گسترده‏اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است(2) آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد فراز پنجم: فرصت هایی که سوزنده است وَ لَا یحَْسَبنَ‏َّ الَّذِینَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ  إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِیزَْدَادُواْ إِثْمًا  وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ(178- آل عمران) همیشه فرصت داده شده سازنده نیست؛ گاهی هم سوزنده است مانند فرصت دادن به کسی که اصرار به خود سوزی دارد که این فرصت، کمک به نابودی اوست. در این دنیا کسانی که پیام دین و ندای فطرت را شنیدند و آن را نادیده گرفتند ابتدا با سختی هایی مواجه می شوند تا به آن فطرت الهی برگردند و آن نداهای حیاتبخش را لبیک گویند(10)؛ اما اگر با لجبازی، دست خود را از دست راهنمایان الهی کشیدند و بر هلاکت خود اصرار ورزیدند از آن پس به آنها فرصت و امکانات داده می شود که در جاده گمراهی بتازند و جهنم خود ساخته را لحظه به لحظه شعله ورتر کنند. این در حالی است که این نگونبختان فرصت و امکانات پیش آمده را عنایتی برای خود تلقی کرده و شادمانند که ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد و در جهنم وارد شد. فراز ششم: کیست؟ 🤔 فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ (185- آل عمران) از نظر قرآن کسی سعادتمند است و عاقبت به خیر که بتواند خود را از جاذبه های گناه و معصیت که حقیقتی جز آتش ندارند رهانده و قدم در بهشت گذارد. «زحزح» در اصل به معنى این است كه انسان خود را از تحت تاثیر جاذبه و كشش چیزى به تدریج، خارج و دور سازد و«فاز» در اصل به معنى نجات از هلاكت و رسیدن به محبوب است.(11) بر این اساس آیه مورد بحث می گوید: كسانى كه از تحت تاثیر جاذبه آتش دوزخ، دور شوند و داخل در بهشت گردند، نجات یافته و محبوب و مطلوب خود را پیدا كرده‏اند. سه نکته: 1. جاذبه عجیبی که در هوس‏هاى زودگذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروت‏هاى غیر مباح وجود دارد همان جذبه آتش دوزخ است که هر انسانی را به سوی خود می کشاند. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده‏اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مى‏برد(3) و در آن روز با چهره‏اى نورانى حاضر مى‏شوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهاده‏اند، طاغوت‏ها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مى‏دهند(4) و در قیامت با چهرهایی سیاه و تاریك محشور مى‏شوند 2. اگر مردم نكوشند و خود را از تحت جاذبه این عوامل فریبنده، دور ندارند، تدریجا به سوى آن جذب خواهند شد. 3. آنها كه با و تمرین و آموزش و پرورش الهی، خود را به تدریج، كنترل مى‏نمایند و به مقام نفس مطمئنه (روح آرام شده) مى‏رسند نجات یافتگان واقعى محسوب مى‏شوند و احساس امنیت و آرامش مى‏كنند. فراز هفتم: وضع خوب بی دین ها شما را فریب ندهد! لَا یَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ كَفَرُواْ فىِ الْبِلَادِ(196) مَتَاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْوَئهُمْ جَهَنَّمُ  وَ بِئْسَ المِْهَادُ(197- آل عمران) یکی از رایج ترین سوالاتی که مومنین پس از مقایسه وضع به ظاهر خوب بی دینان با وضع ضعیفتر دینداران می کنند (که البته همیشگی هم نیست) این است که اگر دینداری باعث نزول خیرات و برکات دنیایی می شود پس چرا وضع بی دینان بهتر از ماست؟ قرآن می فرماید: فریب این زندگی مرفه و پر زرق و برق بی خدایان را نخورید و وضع به ظاهر خوب آنها را دلیل بر عنایت خدا به آنها قلمداد نکنید. آنچه در دست آنهاست مال ناچیز و زودگذر دنیاست که خداوند به دلیلی در اختیار آنها قرار داده است؛ یا خواسته در همین دنیا با آنها تسویه حساب کند تا در آخرت بهره ای از بهشت نبرند(12) و یا قانون مهلت که در فراز پنجم گذشت را در مورد آنها اجرا کرده است. در هر صورت اینها در قیامت جایگاهی جز حهنم نخواهند داشت. Eitaa.com/slamicpsychology