eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
326 عکس
70 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دربارۀ نحس‌بودن ماه صفر برخی اهل طاعت و دعا، ماه صفر را نحس‌ (بدیُمن، ناخجسته، بدشگون) می‌دانند. این باور ممکن است برخاسته از نوشته‌های زیر باشد: 1️⃣ مرحوم شیخ عباس قمی می‌نویسد: بدان که این ماه [صفر]، معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از تصدق و ادعیه و استعاذات وارده نیست و اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند، چنانکه محدث فیض و غیره فرموده: «یا شدید القوی و یا شدید المحال ...» (مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر). 2️⃣ مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی می‌نویسد: معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبۀ آخر آن، نحس می‌باشد (المراقبات، ماه صفر). 3️⃣ پیامبر خدا(ص) فرموده است: «من بشّرنی بخروج صفر بشّرتُه بالجنة» ؛ هر کس مرا به پایان ماه صفر مژده دهد من به او نوید بهشت می‌دهم. 4️⃣ خواندن این دعا در ماه صفر برای در امان‌ماندن از شرور این ماه سفارش شده است: «سبحان الله، یا فارج الهَمّ و یا کاشف الغمّ فرّج همّی ...» 🔸 می‌گویم: به نظر می‌رسد این سخنان همگی بر پایۀ شهرتی است که ریشۀ روایی نداشته و برای آن هیچ مدرک معتبری در دست نیست. دعاها و روایت یادشده هم در هیچ منبع روایی یافت نشد. بر این پایه، اعتقاد به نحس‌بودن ماه صفر، باوری بی‌اساس است که سوگمندانه، طرح و به آن دامن زده می‌شود. صفر هم به مانند دیگر ماه‌ها ماه خداست، بی‌هیچ بدشگونی و نحوستی. آن چه نحس است، کارهای بد و ناروایی است که از ما انسانها سر می‌زند و عواقب ناگوارش دامنمان را می‌گیرد و گاه آتشی به همه عالم می‌زند که اثرش سالهای سال برجا می‌ماند. «أیام نَحِسات» و «یوم نَحس» در قرآن کریم آمده است (فصلت:16، قمر:19) که در نهایت بهترین معنا برای آنها همان است که گذشت؛ نه اینکه خود آن روز یا آن روزها نحس باشند. ☑️ برای آگاهی بیشتر بنگرید به ترجمه تفسیر المیزان، 19/115؛ تفسیر نمونه، 23/41 و مقالۀ «پندارۀ نحوست ماه صفر» نوشتۀ آقای عبدالهادی مسعودی. @pishgar
💠وقایع روز اول ماه صفر سال 61 ق 💠 ✍ سرانجام در روز اول ماه صفر سال 61 ق، اُسراى خاندان اهل بیت(علیهم السلام) را پس از گردش در شهرها و آبادى ها همراه با سرهاى شهدا، از کوفه به منطقه شام رساندند. وقتى که نزدیک دمشق رسیدند، ام کلثوم از شمرخواست که آنها را از دروازه اى که کمتر محلِّ اجتماع مردم است، وارد شهر کنند و همچنین سرهاى شهدا را از محمل ها دور نمایند، تا مردم متوجه آن سرها شوند و نوامیس خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نظاره نکنند؛ ولى شمر برخلاف خواسته آن حضرت، دستور داد که سرها را دقیقاً در میان محمل ها حرکت دهند تا جلب نظر بیشترى کند! ✅ نخست آنها را کنار دروازه ساعات، نگه داشتند و مردم با طبل و شیپور، شادى کنان و کف زنان به استقبال کاروان اسیران آمدند. در مقاتل آمده که چون اسرا را وارد شام کردند، یزید در قصر خود در مکانی مشرف بر «جیرون» (مکانى نزدیک مسجد اموى) نشسته بود، و کاروان اسیران و سرهاى شهدا را نظاره مى کرد. ✅ اوضاع شام و جوّ آن براى اهل بیت (علیهم السلام) بسیار سخت و دشوار بود و آنقدر به امام سجاد و اهل بیت (علیهم السلام) در آنجا سخت گذشت که این بیت شعر از آن حضرت نقل شده است: «فَیالَیْتَ لَمْ اَنْظُرْ دِمَشْقاً وَلَمْ اَکُنْ * یَرانی یَزیدُ فِى الْبِلادِ اَسِیرُهُ» اى کاش چشمم به دمشق نیفتاده بود و یزید مرا با این وضع در اسارت نمى دید. 📗 مقتل الحسين مقرّم، ص 348.
❓مترفین چه کسانی هستند؟ ✍ واژه "مترفین" در قرآن در مورد كسانی كه فزونى نعمت آنها را غافل و مغرور و مست كرده و به طغيان واداشته، آمده است و مصداق آن غالباً پادشاهان، جباران، ثروتمندان مستکبر و خودخواه هستند؛ که امروزه بیشترین ظلم و فساد در دنیا، از همین "مترفین" سر چشمه می‌گیرد. ♻️ویژگی های مترفین در قرآن: 1⃣ انکار توحید و معاد. (سوره مؤمنون/33). و دیدار آخرت را تکذیب می‌کردند. 2⃣ تقلید کورکورانه از آئین گذشتگان خود. (سوره زخرف/23). ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا می‌کنیم. 3⃣ ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادّی خود. (سوره سبأ/35) و گفتند اموال و اولاد ما بیشتر است و ما هرگز مجازات نخواهیم شد! 4⃣ ظلم و جرم. (سوره هود/116) و آنان که ستم می‌کردند، از تنّعم و کامجویی پیروی کردند و گناهکار بودند. 5⃣ فسق. (سوره اسراء/16) و هنگامی که بخواهیم، شهر و دیاری را هلاک کنیم. نخست اوامر خود را برای «مترفین» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بیان می‌داریم سپس هنگامی که به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات یافتند، آنها را به شدّت درهم می‌کوبیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 عمل نکردن به استخاره یا تکرار استخاره 💠 سؤال: درباره موضوعی کرده ام جواب آن زیاد موافق نظر بنده نبود، خلاف استخاره عمل کردن یا جایز است؟ ✅ جواب: شایسته است انسان در اموری که می خواهد دربارۀ آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان کند و در صورتی که تردیدش برطرف نشد، استخاره کند. در هر صورت در عمل به استخاره، وجود ندارد ولی اگر برای انجام کاری استخاره کردید، بهتر است بر خلاف آن عمل نشود و تا زمانی که موضوع و شرایط آن تغییر نکرده است، دلیلی برای استخاره مجدد وجود ندارد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠از جمله شعارهای امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا💠 ✍️ یکی از شعار های امام حسین(ع) در طول جریان نهضت عاشورا این بود که: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوْتَ اِلَّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَمَاً.(۱) ❓ آيا نمي نگريد که به حق عمل نمي شود و از باطل روي نمي گردانند. در چنين شرایطی انسان باید به ديدار پروردگارش شور و عشق نشان دهد، من در چنين شرائطي مرگ را جز نيک بختي و زندگي با خودکامگان را چيزي جز رنج و نکبت نمي دانم. ✅ این جمله حضرت خیلی مهم است که «لیرغب المومن». واجب است این مومن به صحنه بیاید؛ و از دو حالت خارج نیست؛ یا پیشروی می‌کند و ظالم و ستمکش را زمین می‌زند که به هدف خود رسیده است. یا اینکه در مصاف با ظالم شکست می‌خورد. در این حالت «لیرغب المومن فی لقاءالله محقا» یعنی پاداشش را نزد خدا دارد. اگر در این راه جانش به خطر افتاد، سعادتمند می‌شود. «لیرغب المومن» یعنی هر کسی که مومن هست این وظیفه را دارد. این راهی است که سیدالشهدا باز کرد. ✅ در آن زمان اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) هنوز زنده بودند. خیلی از کسانی که با امام حسین هم مرتبط بودند، حضور داشتند اما مگر چند نفر از آنها فریاد بر آوردند؟! مگر چند نفر این سکوت کذایی را در مقابل حرکات یزید شکستند؟! نه تنها سکوت در برابر حرکات یزید، بلکه قبل از او در مقابل حرکات معاویه هم سکوت را شکستند. این است که مومن وظیفه دارد و باید به صحنه بیاید و در مقابل ظلم و ظالم بایستد. لازمه این حضور بصیرت است. -------------------------- 📗 (۱) تحف العقول، ص ۲۴۵
🌷 امام علی علیه السلام : 🔴بنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ : عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الصَّومِ ، و الحَجِّ ، و الوَلايةِ ، و لَمْ يُنادَ بِشَيْءٍ كَما نُودِيَ بالوَلايةِ . 🔵اسلام بر پنج پايه استوار است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت؛ و بر هيچ چيز به اندازه ولايت تأكيد نشده است. 📚 الكافي : ٢ / ١٨ / ٣ . 🆔 @smht11014
💠 پرسش| این صحبت که علیه السلام در جنگ با ایرانیان حضور داشته اند، صحیح است؟ ✅ پاسخ: در منابع معتبر اولیه تاریخی و همچنین منابع متأخر از حضور امام علی علیه‌السلام در فتح ایران هیچ گزارشی وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و علیهماالسلام برخی از منابع مانند طبری (1) و بلاذری (2) به حضور ایشان در فتح ایران اشاره‌کرده‌اند؛ اما این گزارش‌ها از جهات مختلف مخدوش است از جمله اینکه: 1. در تاریخ خلیفه بن خیاط و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و علیهماالسلام در فتح ایران نیامده است. 2. از این گزارش‌ها به دست می‌آید که فتح ایران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجام‌شده است و زمان عثمان زمانی بوده که حضرت علی علیه‌السلام در بسیاری از موارد تقیه نمی‌کردند و در حد مشاوره نیز به عثمان کمک نمی‌کردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگ‌ها. 3. در جنگ صفین وقتی امام حسن علیه‌السلام به میدان رفت امام علی فرمودند: از طرف من جلوی این جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو (امام حسن علیه‌السلام و علیه‌السلام) به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم قطع شود.(3) چگونه امکان دارد با چنین اکراهی حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگ‌ها دورتر برای جنگ بروند آن‌هم در زمان عثمان! 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته می‌شود) اشاره‌کرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4) 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست.(5) درنتیجه دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهل‌بیت در فتح ایران وجود ندارد و گزارش‌های موجود نیز ضعیف هستند. پی نوشت ها: 1. طبری، تاریخ ‏الطبری، ج‏4، ص 269. 2. بلاذری، فتوح‏ البلدان، ص 326. 3. طبری، تاریخ طبری، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکی، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244. 4. بلاذری، همان. 5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵ 🆔 @smht11014
💐 ولادت حضرت امام "محمد باقر(ع)" (57 ق) ✍ حضرت امام محمد باقر(ع) امام پنجم شيعيان در در سال 57ق، در مدينه به دنيا آمد. مادرش، فاطمه معروف به ام عبداللَّه، مي‏ باشد. ابوجعفر كنيه‏ ي ايشان و باقر و باقرالعلوم نيز از القاب آن حضرت مي‏ باشند. سن آن حضرت 57 سال و مدت امامتش 19 سال و اندی ذکر شده است. ✅ وليد بن عبدالملك، سليمان بن عبدالملك، عمر بن عبدالعزيز و هشام ابن عبدالملك در زمان حيات آن امام همام حكومت مي‏ كردند. اولاد آن حضرت را پنج پسر و دو دختر نقل كرده‏ اند. ✅ در زمان امام باقر(ع) علي‏ رغم هرج و مرج موجود به جهت تغيير حاكميت اموي به عباسي، زمينه‏ اي براي قيام عليه دستگاه جور فراهم نبود. با اين حال، قيام عِلمي ممكن بود. امام باقر(ع) در آن دوران، مطالب علمي و اسلامي را بازگو مي‏ كرد و چنان در بسط علوم متبحّر بود كه به باقرالعلوم يعني شكافنده‏ ي دانش‏ ها، معروف گرديد. ✅ اين تلاش مقدس به حدي بود كه شيخ مفيد آن را منحصر به فرد مي‏ داند و ميزان ظهور علوم دين، آثار و سنت و علوم قرآن، تاريخ و فنون آداب را در اين زمان، بي‏ نظير توصيف مي كند. اگر به روايات شيعه رجوع كنيم، خواهيم ديد كه بيشترِ آنها از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام است، زيرا امامانِ ديگر، مانند آن دو بزرگوار، براي نشر حقايق مجال نيافته‏ اند.
💠اثرات بسيار خطرناك گناه بر روح و جان انسان 🌷 قَال الباقر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِي الْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِي الْمَعِيشَةِ و َوَهْنٌ فِي الْعِبَادَةِ و َمَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ؛ 🌹 امام باقر علیه السلام فرمودند: گناه باعث: 1⃣ تنگى و ناخوشايندى زندگى 2⃣ سستى و بى حالى در عبادت 3⃣ قساوت قلب و سنگدلى مى شود كه هيچ ضربه و ضررى خطرناك تر و بيچاره كننده تر از سنگدلى نيست. 📚 بحارالانوار، ج، 75، ص، 176