فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #شهادت دردانه رسول اکرم صلی الله علیه و آله به روایت ۷۵ روز
✍️مقام معظّم رهبری حفظه الله.
🏴السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة.
#فاطمیه
@sonnatenabavii
🏴مشکات
◾️ غم نامه... 🏴
🎶 بنشسته بود آرام احمد، لیک غم داشت
🎶 لرزان صدا و غصّه در دل، دیده نم داشت
🎶 از دور تا چشمش به آن صدّیقه افتاد
🎶 در صورِ داغش گوئیا جبریل دَم داشت
🎶 دل داده بود از دست و دست از دل کشیده
🎶 بر لب ز بی مهری دنیا لیک ذم داشت
🎶 او روضه می خواند و دمادم اشک میریخت
🎶 از داغ بانویی که دریایی کرَم داشت
🎶 جز او _ که سر تا پا شبیه مصطفی بود _
🎶 اصلا کسی اینقدر از خوبی شِیَم داشت؟!
🎶 میگفت و ما دیدیم زهرا شد سرانجام
🎶 مظلومتر از هر که داغی از ستم داشت
🎶 گم شد صدای گریه هایش در شبی شوم
🎶 در دود و داد و شعله هایی که حرَم داشت
🎶 ما قصه را سربسته گفتیم و بدانیم
🎶 این قصه بر قلبی نشیند کو ألَم داشت
✍️ مشکات
📚📕 با اقتباس از: فرائد السمطین، جوینی، ج۲، ص ۳۴ و ۳۵.
#فاطمیه
┄┅┅❥✺مشکات✺❥┅┅┄
ایتا-تلگرام-روبیکا: @sonnatenabavii
#فاطمه-سیده-زنان-عالم
🔰جایگاه حضرت زهرا:«سلام الله علیها» نزد شیعه و سنی بسیار بزرگ و دست نیافتنی است.
🔶«آلوسی» صاحب کتاب روح المعانی از علمای اهل سنت میگوید: کلمه بضعه در این روایت، بیان گرجایگاهی بسیار رفیع می باشد که دست بشر از رسیدن به آن کوتاه است.
🔶عبارت آلوسی چنین است:
پاره وجود کسی که روح عالم وجود و سید تمام خلایق است، آیا قابل مقایسه با کسی هستند؟
📚روح المعانی، محمود الألوسی، ج 3، ص 155، ح 24
🔶عایشه همسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می گوید: زمانی که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وارد خانه رسول گرامی اسلام میشد، پیامبر تمام قد در برابر دختر کریمه خود می ایستادند و با احترام خاص ایشان را مورد تکریم قرار می دادند.
🔹«إذا دخلت علیه قام إلیها فقبلها ورحب بها»
وقتی که حضرت زهرا وارد خانه رسول الله میشد، پیغمبر اکرم تمام قد در برابر آن بزرگوار میایستاد و دختر خود را مورد تفقد قرار میداد،
🔹«وأخذ بیدها فأجلسها فی مجلسه»
دستان حضرت فاطمه زهرا را میگرفت و در جای خود می نشاند.
📚مستدرک علی الصحیحین، حاکم النیسابوری، ج 3، ص 174، ح 4754
«تا دنیا دنیاست، گیتی چنین دختری برای پدر، و مادری برای فرزندان و یاوری برای ولی خدا به خود نخواهد دید؛ یگانه بانویی که پیامبر مهربانی و ( رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ ) با ناراحتی او به خشم می آید.»
السلام علیکِ ایتها الصدیقه الشهیده
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#محبت #فاطمه #راه #نجات
✅بین کتب اهل سنت در بیان فضائل اهل بیت و حضرت زهرا سلام الله علیها مطالبی وجود دارد که برای اهل علم و معرفت بسیار راه گشا خواهد بود.
تا جایی که بیان شده است که حضرت زهرا سلام الله علیها اولین نفری است که وارد بهشت خواهد شد.
قال رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم:
أول شخص يدخل الجنة فاطمة.
📚شمس الدين ذهبي؛ ميزان الاعتدال (ج2، ص618)
🔷🔹روایاتی با مضامین واحد در باره رستگاری پیروان حضرت زهرا در میان کتب شیعه و سنی وجود دارد که گویای مقام و جایگاه ویژه این بانوی بزرگوار است.
خطیب بغدادی روایت می کند:
انما سّماها فاطمه لِأن الله فطمها و محبّیها عن النّار.
نامگذاری فاطمه به این جهت است که خداوند او و دوستدارانش را از آتش دوزخ بریده است.
📚(خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج5 ص 380)
در منابع شیعه نیز به کرات چنین مضامینی تکرار شده است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ أَ تَدْرِينَ لِمَ سُمِّيتِ فَاطِمَةَ فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ لِمَ سُمِّيَتْ قَالَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ هِيَ وَ شِيعَتُهَا مِنَ اَلنَّارِ.
رسول خدا به دختر خود فاطمه فرمودند آیا میدانی چرا فاطمه نام گذارده شدی؟ حضرت علی علیه السلام فرمودند یا رسول الله سبب این نام گذاری چیست؟ پیامبر اکرم فرمودند: زیرا فاطمه و شیعیان او از آتش جهنم بریده شده و در امان هستند.
📚علل الشرایع، ابن بابویه، ج1 ص 179
🚩مشکات
@sonnatenabavii
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات
#سماع-موتی «۱۴»
@sonnatenabavii
🚩مشکات
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺
در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به مبحث بناء بر قبور خواهیم پرداخت.
إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود.
جلسه بیست و چهارم: بناء بر قبور
💢مقدمه: یکی دیگر از بدعت های وهابیان، مربوط به ساخت بنا بر روی قبر است. آنها ساخت بنا بر روی قبور صالحان و اولیا الهی را جایز نمی دانند و به همین علت، پس از اینکه بر مکه و مدینه مسلط شدند، دست به تخریب بارگاه اهل بیت، شهدا و صحابه پیامبر اکرم زدند. در این جلسه با استناد به قرآن و سنت به مشروعیت ساخت بنا بر قبور خواهیم پرداخت. إن شاء الله
❇️اثبات مشروعیت ساخت بنا بر قبور
1️⃣خداوند می فرماید:
👈ومَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ (حج 32
کسانی که شعایر خدا را بزرگ می شمارند کارشان نشان پرهیزگاری دلهایشان باشد.شعائر الله یعنی اموری که نشانه ای است به سوی خدا
در آیه دیگر صفا و مروه را از شعائر الله می داند و می فرماید:
👈إنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ (بقره 158
✨پیامبر و اولیاء الهی از صفا و مره کمتر نیستند و حفظ قبر آنها از شعائر خداوند می باشند و ساخت بنا بر روی قبر آنها مصداق تعظیم شعائر الله است.
https://eitaa.com/sonnatenabavii
2️⃣قلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى(شوری/23
👈بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم ( اهل بیت )
✨طبق این آیه باید اهل بیت پیامبر مورد محبت و مودت واقع شوند ویکی از مصادیق مودت بعد از حیاتشان احترام به قبور آنهاست و ساخت بنا بر قبرشان نیز از باب احترام و محبت به اهل می باشد
3️⃣وكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا (کهف/21)
👈این چنین ما مردم را بر حال اصحاب کهف آگاه ساختیم تا خلق بدانند که وعده خدا (به روز معاد و زنده کردن مردگان) به حق بوده و ساعت قیامت البته بیهیچ شک خواهد آمد، آنگاه که میانشان تنازع و خلاف در امر آنها بود پس بعضی گفتند: باید گرد آنها حصار و بنایی بسازیم خدا به احوال آنها آگاهتر است و آنان که بر واقع احوال آنها ظفر و اطلاع یافتند گفتند: البته بر ایشان مسجدی بنا کنیم
✨در این آیه دو پیشنهاد برای مدفن اصحاب کهف مطرح شده است یکی اینکه بر روی آنها بنایی ساخته شود و دیگری اینکه بر آنها مسجدی بنا شود. اگر ساخت بنا یا مسجد بر روی قبر حرام بود مردم آن زمان که مومن هم بودند هیچ گاه این کار را انجام نمی دادند و خداوند هم در ادامه آیه این کار آنها را توبیخ یا منع نکرده است
4️⃣بخاری نقل می کند: بعد از وفات حسن بن حسن بن علی همسر او تا یک سال قبه ای بر قبر او زد
👈ولما «مات الحسن بن الحسن بن علي رضي الله عنهم» ضربت امرأته القبة على قبره سنة
📚بخارى، محمّد، صحيح بخارى، ج2، ص88 تحقيق: محمد زهير بن ناصر، دار طوق النجاة، چاپ اوّل، 1422ق
✨اگر ساخت بنا بر روی قبر ممنوع بود هیچ گاه صحابه پیامبر اجازه نمی دانند که همسر حسن بن حسن بن علی بر قبر شوهرش قبه ای بسازد
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتة🌸
2️⃣قلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى(شوری/23
👈بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم ( اهل بیت )
✨طبق این آیه باید اهل بیت پیامبر مورد محبت و مودت واقع شوند ویکی از مصادیق مودت بعد از حیاتشان احترام به قبور آنهاست و ساخت بنا بر قبرشان نیز از باب احترام و محبت به اهل می باشد
3️⃣وكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا (کهف/21)
👈این چنین ما مردم را بر حال اصحاب کهف آگاه ساختیم تا خلق بدانند که وعده خدا (به روز معاد و زنده کردن مردگان) به حق بوده و ساعت قیامت البته بیهیچ شک خواهد آمد، آنگاه که میانشان تنازع و خلاف در امر آنها بود پس بعضی گفتند: باید گرد آنها حصار و بنایی بسازیم خدا به احوال آنها آگاهتر است و آنان که بر واقع احوال آنها ظفر و اطلاع یافتند گفتند: البته بر ایشان مسجدی بنا کنیم
✨در این آیه دو پیشنهاد برای مدفن اصحاب کهف مطرح شده است یکی اینکه بر روی آنها بنایی ساخته شود و دیگری اینکه بر آنها مسجدی بنا شود. اگر ساخت بنا یا مسجد بر روی قبر حرام بود مردم آن زمان، هیچ گاه این کار را انجام نمی دادند و خداوند هم در ادامه آیه این کار آنها را توبیخ یا منع نکرده است
4️⃣بخاری نقل می کند: بعد از وفات حسن بن حسن بن علی همسر او تا یک سال قبه ای بر قبر او زد
👈ولما «مات الحسن بن الحسن بن علي رضي الله عنهم» ضربت امرأته القبة على قبره سنة
📚بخارى، محمّد، صحيح بخارى، ج2، ص88 تحقيق: محمد زهير بن ناصر، دار طوق النجاة، چاپ اوّل، 1422ق
✨اگر ساخت بنا بر روی قبر ممنوع بود هیچ گاه صحابه پیامبر اجازه نمی دانند که همسر حسن بن حسن بن علی بر قبر شوهرش قبه ای بسازد
نتیجه: با توجه به آیات قرآن و روایت بخاری مشخص می شود بنا بر قبور بدعت نیست، بلکه مشروع و جایز است
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتة🌸
https://eitaa.com/sonnatenabavii
May 11
19.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آیا اموات قادر به شنیدن صدای احیاء هستند؟؟؟
👈 وهابیت: هیچ دلیلی برای اینکه اموات می توانند صدای احیاء را بشنوند، وجود ندارد.!!!!
👈 اهل سنت: پیامبر اکرم به ما خبر داده است زمانی که کسی دفن میشود، می تواند صدای پای تشییع کنندگان را بشنود، همچنین ایشان در جنگ بدر با کشته شدگان مشرکین صحبت کرده است.....
#سماع_موتی
@sonnatenabavii
🚩مشکات
شد رحال مشکات.pdf
1.23M
☑️پاسخ به شبهه سفر برای زیارت
وهابیان بر خلاف اهل سنت و سایر مسلمین، سفر برای زیارت را حرام می دانند😳
👈در این فایل سعی شده تا جوانب این شبهه مورد بررسی قرار گیرد.
🚩مشکات
@sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️🎥مقام معظم رهبری حفظه الله
💢 اینکه بر وحدت تاکید میکنیم علت این است که فاصله زیاد است مرتبا تلاش می شود بین شیعه و سنی اختلاف شود
💢 در هر جایی که هستیم محور اتحاد باشد
💢 پیشنهاد به طالبان !🤔
🏴 مشکات
@sonnatenabavii
#فاطمه-سرور-زنان-عالم
از بزرگترین فضائل بانوی دو عالم صدیقه طاهره سلام الله علیها تعبیر « سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ » است که پیامبر اکرم ص در مورد ایشان بیان فرمودند.
در کتب اهل سنت تعبیرات این چنینی در حق حضرت زهرا به چشم میخورد.
📚 سنن كبرى، نسائي ج6، ص 380
چنانچه در روایات شیعه نیز از قول پیامبر ص نقل شده است.
ابْنَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين.
دخترم فاطمه سرور همه زنان عالم است از پيشينيان و پسينيان.
📚أمالي، صدوق، ص26
🚩مشکات
@sonnatenabavii
✅آيا نماز و دعا در كنار قبور جايز است؟
🔹1⃣طبق آموزه های کتاب الهی و سنت صحیح و بر خلاف ادعای وهابیان نجدی، دعا و نمازدر کنار قبور بدون اشکال است.
قرآن كريم، درباره سر گذشت اصحاب كهف نقل ميكند، كه مردم بعد از کشف محل آنها گفتند:
بر قبور اصحاب كهف مسجدي بنا كنيم و خداوند متعال بعد از نقل این گفتار رد یا تقبیحی برای آن ذکر نمی نماید.
از آنجا که مسجد محل عبادت است، این امر نشان دهنده¬ جواز عبادت در کنار قبوری است که مساجد بر روی آنها بنا شده است.
وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا ربُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مسْجدًا.
(سوره کهف آیه 21)
«بدين سان مردم را به حالشان آگاه كرديم تا بدانند كه وعده خدا راست است و در قيامت ترديدى نيست. آنگاه در باره آنها با يكديگر به گفت و گو پرداختند و گفتند: بر روى آنها بنايى برآوريد -پروردگارشان به كارشان آگاهتر است- و آنان كه بر حالشان آگاهتر شده بودند، گفتند: نه، اينجا را مسجدى مىكنيم.»
🔰همچنین...
🔹2⃣خواندن نماز در حجر اسماعيل مورد تأكيد، واقع شده است، در حالي كه نماز در حجر اسماعيل، نماز در ميان قبور است.
زيرا در آن مكان اجساد مطهر انبياي الهي و جسد حضرت اسماعيل و مادر بزرگوارش قرار دارد.
📚الجزيري عبدالرحمن، الفقه علي المذاهب و مذهب اهل البيت عليهم السلام، ج اول، كتاب حج، ص 851، تا 854 ) (سنن نسائي، ج 3، كتاب حج، ص 219)
پس اگر نماز در كنار قبور شرك باشد، نبايد از سوي اسلام، مورد تأييد باشد.
🔰همچنین...
🔹3⃣در کتب اهل سنت آمده است:
حضرت فاطمه ی زهرا در کنار قبر عموی خود حمزه سید الشهداء نماز می خواندند.
📚(بيهقي، سنن الكبري، ج 4، ص 78)
پیامبر در کنار قبر برخی از صحابه به نماز می ایستادند.
📚(سنن ابن ماجه، ج1، ص 493)
#نماز #قبور #دعا
🚩مشکات
@sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وهابی#سنی
تفاوت دیدگاه عالم اهل سنت با مفتی وهابی در موضوع زیارت قبور برای زنان
🚩مشکات
@sonnatenabavii
15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شیعه_انگلیسی #سنی_آمریکایی_دولبه_یک_قیچی
#تفرقه_بینداز_آقایی_کن
#روباه_پیر
#اتحادامت_اسلامی
مقام معظم رهبری
امروز دو اراده در منطقه در تعارض با يكديگر قرار گرفته است، «اراده وحدت» و «اراده تفرقه»، و در اين اوضاع حساس، «تكيه بر قرآن و تعاليم الهي پيامبر اعظم(ص) »، به عنوان داروي وحدتبخش، راهحل محنتهاي دنياي اسلام است.
#فتنه_تفرقه
🚩مشکات
@sonnatenabavii
⁉️آیا اهل سنت همچون شیعیان در هنگام زیارت قبور، زیارت نامه قرائت می کنند؟
پاسخ
در کتب اهل سنت مصادیق زیادی از توسل و زیارت قبور بزرگانشان و همچنین عرض ارادت به آنها در قالب زیارتنامه وجود دارد.
✅زیارتنامه مخصوص حضرت زهرا (س) در کتب علمای شافعی
👈ابوبكر بن محمد شطا الدمیاطی مشهور به بکری دمیاطی در کتاب « حاشیه اعانة الطالبین علی حل الفاظ فتح المعین » بعد از نقل کیفیت زیارت قبر رسول الله صلی الله علیه و آله، و شیخین، زیارتنامه ای برای حضرت زهرا (س) نیز بیان می دارد (به این زعم که قبر آن حضرت در آنجا (بیت) و یا در بقیع می باشد)
وی کیفیت زیارت را چنین می نویسد:
بعد از زیارت شیخین به طرف خانه حضرت زهرا (ع) جهت سلام ( طبق قول به اینکه حضرت زهرا در منزل خویش دفن شده باشد) باید رفت هر چند قول ارجح ایشان در بقیع دفن شده است، پس گفته می شود:
سلام بر تو ای دختر مصطفی سلام بر تو ای دختر رسول خدا سلانم بر تو ای پنجم آل کساء سلام بر زوجه آقای ما علی مرتضی سلام بر تو ای مادر حسن و حسین سروران اهل بهشت خدا از تو راضی باشد به بهترین رضایت.
👈توسل به پیامبر به واسطه حضرت زهرا سلام الله علیها
دمیاطی بعد از نقل زیارتنامه، نحوه توسل به حضرت را چنین بیان می دارد:
ويتوسل بها إلى أبيها - صلى الله عليه وسلم -
و بواسطه او حضرت زهرا (س) به پدرش رسول الله (ص)، توسل می شود.
📚 أبو بكر (المشهور بالبكري) عثمان بن محمد شطا الدمياطي الشافعي ، إعانة الطالبين على حل ألفاظ فتح المعين، ج 2.ص 315، باب الحج.
👈وی بعد از اتمام زیارت حضرت زهرا (س) اشاره می کند که دوباره به مکان اول یعنی نزدیک قبر پیامبر (ص) برگشته و زیارت و توسل را چنین ادامه می دهید:
ثم يرجع إلى موقفه الأول قبالة وجهه الشريف فيقول الحمد لله رب العالمين اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد السلام عليك يا سيدي يا رسول الله إن الله تعالى أنزل عليك كتابا صادقا قال فيه ) ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما
( وقد جئتك مستغفرا من ذنبي مستشفعا بك إلى ربي ....)
📚 همان ج 2 ص 315
مشکات
@sonnatenabavii
💢 بررسی دیدگاه آلوسی ازمفسران اهل سنت، در باره حضرت فاطمه علیها سلام
✅ آلوسى از علماى اهل سنّت در کتاب «روح المعانى» که درتفسیرقرآن کریم است، حضرت فاطمه سلام الله علیها را به چند دلیل برترين زنان گذشته و آينده تاریخ معرفی می کند:
1️⃣ در ذیل آيه 42 سوره آل عمران «ان اللَّه اصطفاك و طهرك و اصطفك على نساء العلمين» می نویسد: فاطمه زهرا «بضعه» و پاره تن رسول خدا است، و رسول خداصلى الله عليه وآله آقا و سرور همه موجودات است، بر اين اساس پاره تن رسول خدا فضيلتى است كه چيزى با او برابرى نمی كند و اگر كسى قائل به نبوت حضرت مريم هم باشد در عين حال حضرت فاطمه بر حضرت مريم برترى دارد.
🔰🔰🔰
2️⃣ در ذيل آيه 32 سوره احزاب می نويسد: فاطمه زهرا از خلفاى چهارگانه و همسران پيامبر افضل است. (افضليت همسران پيامبرصلى الله عليه وآله از حيث ام المؤمنين بودن و زوجيت آن حضرت است نه از حيثيات ديگر) ولى حضرت زهرا از جهات ديگر افضل است، بلكه آن حضرت از جهت «پاره تن بودن» از خلفاى چهارگانه افضل مىباشد.
🔰🔰🔰🔰
3️⃣در تفسير سوره انسان ذيل آيه 8 «و يطعمون الطعام على حبه مسكيناً و يتيماً و اسيراً» مینويسد:«و ماذا عسى يقول امرؤ فيهما سوى ان علياً مولى المؤمنين و وصى النبى و فاطمة البضعة الاحمدية و الجزء المحمدى و اما الحسنان فالروح و الريحان و سيدا شباب الجنان و ليس هذا من الرفض بشىء بل ما سواه عندى هو الغىّ»
وآدمى درباره آن دو (حضرت على و فاطمه) جز اين چه میتواند بگويد كه على مولاى مؤمنان و وصى پيامبر و فاطمه پاره تن احمدى و جزء محمدى است و حسن و حسين نسيم روح پرور و گل خوشبو و و سرور جوانان بهشتند، اين سخن من رفض نيست بلكه اعتقاد من بر اين است و عقیده ای جز اين گمراهى است.
🟢 درباره اين كه چرا پس از آيه مذكور و يادآورى نعمتهاى بهشتى از ذكر «حورالعين» خوددارى شده است و به جاى آن «ولدان مخلدون» يعنى جوانانى جاودان، آمده است؟، مىنويسد: براى رعايت احترام و حرمت نور چشم پيامبر يعنى بتول میباشد.
✅ اين بيان آلوسى، مسلمانان را به ابعاد وجودى آن حضرت آشنا مىكند و ابهامات و شبهات را برطرف مىكند. همچنین این حقیقت را روشن می کند که مسلمانان حتی اهل سنت به حضرت زهرا همان نگاه شیعه را دارند.
🔲 اختلاف در حوادث پس از رحلت پیامبراکرم است که ازمتون تاریخی وروایات استفاده می شود. البته علمای اهل سنت می گویند: اگر این حوادث درست باشد ما نیزمسببان این حوادث را دوست نداریم بلکه آنان را نمی پذیریم.
✅ ولی شیعه می گوید: برای ما ثابت شده که این حوادث تلخ پیش آمده است و در برخی کتب تاریخی وحدیثی اهل سنت نیزآمده است
🏴حداقل تهدید به آتش زدن خانه،
🏴 و نارضایتی حضرت از خلیفه
🏴 وغضب آن حضرت
🏴وعدم حضور خلیفه در تشییع جنازه ،
📔📘که در صحیح بخاری
و📘📔مصنف ابن ابی شیبه آمده است، تفصیل آن فرصت دیگری را می طلبد)
🔹گزیده ای از بیانات دکتر حسین رجبی از اساتید حوزه و دانشگاه
🚩مشکات
@sonnatenabavii
📌 #معنای_دعا (بخش1)
🔰آیا هر دعایی عبادت است؟
🔻شبهه:
روایاتی وجود دارند که هر دعایی را عبادت می داند «الدعاء هو العباده»؛ پس هرگاه کسی غیر خدا را می خواند و دعا می کند، در واقع او را عبادت می کند.
همچنین آیاتی در قرآن مجید وجود دارند که که نهی از دعا و خواندن غیر خدا می کنند مانند: «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ﴿الجن: ١٨﴾» و اینکه مساجد از آن خداست، پس هیچ کس را با خدا نخوانید!
👈در نتیجه وقتی مسلمانان اولیاء و صالحین را می خوانند و از آنها استمداد می طلبند، غیر خدا را عبادت کرده اند و مشرک شده اند.
❇️پاسخ:
🔹 سوال اصلی که در این شبهه وجود دارد این است که آیا هر دعایی عبادت است؟
🔸پاسخ به این سوال را در چند مرحله بیان می کنیم:
📗الف) در قرآن مجید دعا در معانی گوناگونی استعمال شده است:
1️⃣ استعانت(طلب یاری): «وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة: ٢٣﴾»
و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، برای کمک فرا خوانید اگر راست میگویید!
2️⃣ سؤال و تقاضا: «وَقَالُوا يَا أَيُّهَ السَّاحِرُ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِندَكَ إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ ﴿الزخرف: ٤٩﴾» گفتند: «ای ساحر! پروردگارت را به عهدی که با تو کرده بخوان که ما هدایت خواهیم یافت!»
3️⃣ قول(گفتگو): «فَمَا كَانَ دَعْوَاهُمْ إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا إِلَّا أَن قَالُوا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ ﴿الأعراف: ٥﴾»
و در آن موقع که عذاب ما به سراغ آنها آمد، سخنی نداشتند جز اینکه گفتند: «ما ظالم بودیم!»
4️⃣ نداء: «قُلْ إِنَّمَا أُنذِرُكُم بِالْوَحْيِ وَلَا يَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعَاءَ إِذَا مَا يُنذَرُونَ ﴿الأنبياء: ٤٥﴾»
بگو: «من تنها بوسیله وحی شما را انذار میکنم!» ولی آنها که گوشهایشان کر است، هنگامی که انذار میشوند، سخنان را نمیشنوند!
5️⃣ عبادت: «وَلَا تَدْعُ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِّنَ الظَّالِمِينَ ﴿يونس: ١٠٦﴾»
جز خدا، چیزی را که نه سودی به تو میرساند و نه زیانی، مخوان! که اگر چنین کنی، از ستمکاران خواهی بود!
6️⃣ ادعاء: «أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا ﴿مريم: ٩١﴾»
از این رو که برای خداوند رحمان فرزندی قائل شدند!.
⭕️در نتیجه تنها یک قسم از دعا در قرآن به معنای عبادت است و نمی توان همه اقسام دعا را عبادت دانست.
#دعا
#دعای-عبادی
🚩مشکات
@sonnatenabavii
عن أبي ذر، انه سمع النبي «صلي الله عليه و آله وسلم» يقول:
لا يرمي رجل رجلا بالفسوق ولا يرميه بالكفر الا ارتدت عليه.
مبادا كسي را متهم به كفر و فسق كنيد؛ و اگر به كسي كه اين چنين نيست تهمتی زديد، خودتان كافر و فاسق مي شويد.
بخاري؛ ج7، ص 84
#فتنه_تکفیر
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#معنای_دعا ( بخش2)
📗ب) معنای صحیح «الدعاء هو العباده»
🔹وهابیت با استناد به روایاتی از این دست بر این باور هستند که هر دعایی عبادت محسوب می شود.
اشکال وهابی ها در برداشت نادرست از این روایت و به ویژه از «ال» داخل بر «دعاء» است.
🔸بر اساس قواعد ادبیات عرب، «ال» مفید دو معنا است:
1️⃣ جنس: همه افراد جنس خود را شامل میشود به گونه ای که میتوان بجای آن از کلمه «کُل» استفاده نمود
مانند: إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿العصر: ٢﴾ که انسانها همه در زیانند.
2️⃣ عهد: بیان گر این است که مقصود گوینده از افراد آن، قبلا مشخص شده است.
مانند «كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ رَسُولًا ﴿١٥﴾ فَعَصَىٰ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا ﴿المزمل: ١٦﴾ همان گونه که به سوی فرعون رسولی فرستادیم! (۱۵) (ولی) فرعون به مخالفت و نافرمانی آن رسول برخاست.
🔸بر اساس تفسیر وهابیت، «ال» داخل بر «دعاء» مفید جنس استغراقی است. به این معنا که جنس دعا یا همه افراد دعا را شامل می شود.
⬅️ لازمه این تفسیر این است همه افراد دعا باید عبادت باشند که در نتیجه شامل هرگونه دعایی حتی دعای انسان حی و حاضر و قادر نیز می شود. در حالی که حتی وهابیت این ادعا را قبول ندارند و دعای انسان حی و حاضر و قادر را جایز می دانند.
⬅️ همچنین بر اساس این تفسیر سایر اقسام دعا که در قرآن مجید ذکر شده، باید عبادت باشد در حالی که هیچکسی این سخن را قبول ندارد زیرا نمی توان دعای استعمال شده در معنای استعانت، سوال، قول، نداء، ادعاء و عذاب را(کهدقبلا گذشت) به معنای عبادت دانست.
مثلا آیه «وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ ﴿البقرة: ٢٣﴾» را اینگونه ترجمه کرد: گواهان خود را - غیر خدا - برای کمک عبادت کنید!
⬅️ در نتیجه «ال» در این عبارت به معنای «عهد» است و مراد از آن دعایی است که مورد نظر گوینده بوده و مخاطب نیز به آن علم داشته است.
👈در تایید این تفسیر می توان به خود روایت «الدعاء هو العباده» اشاره کرد. متن اصلی این روایت اینگونه است:
✳️ عنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ»، ثُمَّ تَلَا {وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ} [غافر: 60]
📚سنن ترمذی، ج 5 ص 80
🔄نعمان بن بشیر از رسول خدا(ص) نقل می کند که حضرت فرمودند: دعا همان عبادت است و سپس این آیه را تلاوت کردند: «و گفت خدای شما که مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم»
🏷 مفسرین در تفسیر این آیه گفته اند که دعای در این آیه به معنای عبادت است زیرا در ادامه آیه بیان می شود «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» همانا کسانی که برای عبادت من تکبر می ورزند، به زودی با ذلت و خاری وارد جهنم می شوند.
⭕️ در نتیجه «ال» در «دعاء» نمی تواند دارای معنای جنس یا استغراق باشد بلکه به معنای عهد است و مراد از آن دعایی است که با نیت تعبد و اعتقاد به الوهیت و ربوبیت دعاشونده اداء شود که در این صورت این دعا خودش عبادت می شود.
#دعا
#الدعاء_هو_العباده
🚩مشکات
@sonnatenabavii
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌸
در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به مبحث دعا در کنار قبور صالحان خواهیم پرداخت.
إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود.
جلسه بیست و پنجم: دعا در کنار قبور صالحان
💢مقدمه: وهابیان دعا در کنار قبور صالحان را بدعت می دانند و دعا در کنار قبور اولیا الهی را با دعا در سایر مکان ها یکسان می دانند. آنها بر این باورند، دعا در کنار قبور کنار قبور اولیا الهی برتر از دعا در مکان های دیگر نیست و نه تنها صحابه نزد قبر پیامبر برای خود دعا نکرده اند بلکه کسی را که نزد قبر آن حضرت از خدا چیزی طلب کند نکوهش کرده اند. در این جلسه به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت. إن شاء الله
https://eitaa.com/sonnatenabavii
❇️دلایل مشروعیت دعا در کنار قبور صالحان
✅دلیل اول : سنت پیامبر
1 . طلب عافیت در کنار قبور
👈پیامبر اکرم هنگام زیارت قبور می فرمودند:
السلام علیکم أهل الدیار من المومنین و المسلمین و إنا إن شاء الله بکم لاحقون أنتم لنا فرط و نحن لکم تبع أسأل الله العافیة لنا و لکم
سلام بر شما ساکنان مومن و مسلمان این سرزمین و ما ان شاء الله به شما ملحق می شویم شما پیشرو ما هستید و ما به دنبال شما هستیم، از خداوند برای خودمان و شما طلب عافیت میکنم.
📚نسائی، احمد بن علی، السنن الکبری، ج9، ص400
👈در این حدیث پیامبر در کنار قبور مسلمین برای خود دعا کرده است
2 . آموزش دعا در کنار قبور
👈مسلم در صحیحش نقل می کند: پیامبر اکرم هنگام خارج شدن برای زیارت قبور آموزش می داد. حضرت به آنها می فرمودند که بگویند: السلام علیکم أهل الدیار من المومنین و المسلمین و إنا إن شاء الله للاحقون و نسأل الله لنا و لکم العافیه،
(سلام بر شما ساکنان مومن و مسلمان این سرزمین و ما به خواست خدا به شما ملحق میشویم و از خداوند برای خودمان و شما عافیت می طلبیم.)
📚(نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص671: ابن ابی شیبه، عبد الله بن محمد، المصنف فی الأحادیث و الآثار، ج3، ص360)
👈در این حدیث پیامبر به اصحاب خود تعلیم داده است که هنگام زیارت قبور برای خودشان و مردگان دعا کنند. همچنین در روایتی آمده است که " فأقبل علیهم بوجهه" یعنی پیامبر در حال زیارت رو به قبور می ایستادند نه رو به قبله.
📚( ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج2، ص360)
https://eitaa.com/sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وقاحت_و_جسارت_نجدیون_درحق_پیامبر
🔻 مفتی وهابی (ولید سعدان)
اگر از مسلمانان نمیترسیدیم، با بیل و کلنگ قبر پیامبر ص نابود و گنبد مسجد النبی را تخریب میکردیم.
یعنی ما دفع افسد به فاسد کرده ایم!!!
#فتنه_وهابیت
#توهین_به_پیامبراسلام
🚩مشکات
@sonnatenabavii
مشکات🏴
❇️دلایل مشروعیت دعا در کنار قبور صالحان ✅دلیل اول : سنت پیامبر 1 . طلب عافیت در کنار قبور 👈پیا
3 . حضور طولانی در کنار قبور
👈عایشه می گوید: از آغاز شب پیامبر را ندیده بودم..... جست و جو کردم و ایشان را در بقیع یافتم که می فرمودند: السلام علیکم دار قوم مومنین....... اللهم لا تحرمنا أجرهم و لا تضلنا بعدهم
( سلام بر شما ای مومنان..... خدایا ما را از پاداش آنها محروم نکن و پس از آنان گمراهمان نساز)
📚( طیالسی، سلیمان بن داوود، مسند أبی داوود الطیالسی، ج3، ص48 )
👈از روایت معلوم می شود پیامبر مدت طولانی( از آغاز شب تا پاسی از شب را ) در قبرستان بقیع مشغول دعا بودند و با وجود فضلیتی که مسجد النبی دارد، حضرت بقیع را برای عبادت انتخاب کردند و در آنجا به زیارت و دعا پرداخته اند. همچنین در حدیث دیگری عایشه نقل می کند: پیامبر را تعقیب کردم تا اینکه به قبرستان بقیع آمد و در آنجا برای مدت طولانی توقف کرد.
📚( نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص669)
4 . درخواست رحمت در کنار قبور
👈عایشه می گوید: پیامبر اکرم فرمودند: جبرئیل نزد من آمد و عرضه داشت پروردگارت فرمان داده است که به قبرستان بقیع برو و برای اهل قبور طلب رحمت کن. من نیزهمراه حضرت به بقیع رفتم و گفتم: ای رسول خدا من چگونه برای آنها استغفار کنم؟ ایشان فرمودند بگو: السلام علی أهل الدیار من المومنین و المسلمین و یرحم الله المستقدمین منکم و المستاخرین
( سلام بر ساکنان مومن و مسلمان این سرزمین خدا گذشتگان و آیندگان ما را رحمت کند )
📚 ( نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص669 )
https://eitaa.com/sonnatenabavii
❇️دلیل دوم : اقتضای شرافت مدفن اولیای الهی
طبق روایات مسجد الحرام یکی از برترین و مقدس ترین مکان های روی زمین است اما برخی مکان های همین مسجد مانند: ناودان، حجر اسماعیل، بین رکن و مقام شرافت بیشتری دارد. از سویی دیگر در منابع شیعه و سنی آمده است که حضرت اسماعیل و هاجر در حجر دفن شده اند
📚(محمد بن سعد، طبقات الکبری، ج1، ص52، کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج4، ص295)
👈طبری نیز می نویسد: قبر حضرت نوح، هود، صالح، و شعیب بین زمزم، رکن و مقام واقع شده است.
📚(طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تقسیر القرآن، ج1، ص448)
از مقایسه برخی روایات با یکدیگر می توان دریافت که علت شرافت برخی از مکان ها بر برخی دیگر بخاطر این است که اولیا الهی در آن مکان دفن شده اند و شرافت هر مکانی به اشخاصی است که در آن مکان هستند.
هم چنان که علمای اهل سنت اتفاق نظر دارند که محل دفن پیامبر اکرم برترین نقطه روی کره زمین است و در مورد محل دفن پیامبر گفته اند: آن مکان برترین نقطه روی زمین و حتی از مسجد الحرام و کعبه و حتی گرامی تر از آسمان ها و عرش است.
📚( قاضی عیاض، عیاض بن موسی، الشفاء، ج2، ص213، شنقیطی، محمد خضر، کوثر المعانی الدراری، ج11، ص143 )
پس همانگونه که محل دفن پیامبر برترین مکان وری زمین است و دارای شرافت خاصی است دلیل شرافت برخی از مکان ها در مسجد الحرام نیز دفن اجساد اولیا در آن مکان ها است از این رو دعا کردن و نماز خواندن در آن مکان ها فضلیت بیشتری دارد.
👈قرآن کریم نیز می فرماید: لا أقسم بهذا البلد و أنت حل بهذا البلد. سوره بلد آیه 1و 2
(قسم می خورم به این شهر در حالی که تو در آن جای داری)
بیضاوی و زحلی در تفسیر این آیه می گویند: خدای سبحان به مکه سوگند یاد کرده است و دلیل عظمت این سوگند را به وجود پیامبر در آن شهر مقید کرده است تا بفهماند که شرافت مکان به خاطر شرافت اهل آن است.
📚(بیضاوی، عبد الله بن عمر،انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج5، ص313، زحیلی، وهبه، التفسیر المنیر، ج30، ص243)
❇️نتیجه : دعا و عبادت در کنار قبر پیامبر و قبور اولیا نه تنها نا مشروع نیست بلکه دارای فضبیت بیشتری از سایر مکان ها می باشد. و اگر دعا کردن در کنار قبور اولیا با سایر مکان ها تفاوتی نداشت پیامبر به بقیع نمی رفتند و در آنجا دعا نمی کردند. وهابیان خودش به سفارش پیامبر عمل نمی کنند و با فهم نادرستشان مسلمانان را به گمراهی می کشانند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
https://eitaa.com/sonnatenabavii