شنیدم که چون قویِ زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فریبا بمیرد
شب مرگ تنها نشیند به موجی
رود گوشهای دور و آنجا بمیرد
گروهی برآنند که این مرغ زیبا
کجا عاشقی کرد؟ آنجا بمیرد
شب مرگ، از بیم، آنجا شتابد
که از مرگ غافل شود تا بمیرد...
چو روزی از آغوش دریا براید
شبی هم در آغوش دریا بمیرد
تو دریای من بودی! آغوش وا کن
که میخواهد این قوی، زیبا بمیرد
#مهدی_حمیدی
@sooyesama
دستورهای سلوکی چهاردهگانه علامه حسنزاده آملی در کتاب شریف لقاءالله:
۱. قرآن کریم
۲. دوام طهارت (وضو)
۳. پرهیز از پرخوری
۴. کمگویی و گزیدهگویی
۵. محاسبه نفس
۶. مراقبت
۷. رعایت ادب در محضر خدا (ادب مع الله)
۸. عزلت (گوشهگیری)
۹. تهجد (شبزندهداری)
۱۰. تفکر در نظام آفرینش
۱۱. یاد خدا در همه حالات
۱۲. ریاضت در علم و عمل
۱۳. همت عالی
۱۴. توبه
@sooyesama
«آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفه غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است...
#پروفسور_مهدی_گلشنی
http://mgolshani.ir/331/
#مافیای_ترجمه
#الحاد
#فلسفه_غرب
@sooyesama
امام صادق (ع):
منْ كَثُرَ اِشْتِبَاكُهُ بِالدُّنْيَا كَانَ أَشَدَّ لِحَسْرَتِهِ عِنْدَ فِرَاقِهَا
كسىكه زياد گرفتار دنيا شود هنگام جدایی از آن، بيشترين افسوس را مىخورد
(کلینی، الکافي، ج۲، ص۳۰۲)
@sooyesama
إنا لله و انا الیه راجعون
حکیم متاله آیتالله سیدرضی شیرازی به رحمت الهی پیوست.
اساتید ایشان در فلسفه و عرفان عبارتند از: آیات عظام شیخ محمدتقی آملی، میرزا محمّدمهدی الهی قمشهای، میرزا ابوالحسن شعرانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، شیخ حسین فاضل تونی، و آقا محمدعلی حکیم شیرازی.
وی سالها به تدریس علوم عقلی در حوزه تهران اشتغال داشت و با بهرهگیری از استدلالهای کلامی و فلسفی، شمار زیادی از پیروان ادیان گوناگون، با ملیتهای متفاوت، را به مکتب اهل بیت (ع) مشرف نموده بود.
حمد و ۱۱ توحید را به روح بلندش تقدیم نماییم.
@sooyesama
با چنین حسن و ملاحت اگر اینان بشرند
از جهانی دگر و از گل و آبی دگرند
@sooyesama
بر مزاری چنین نوشته بود:
هنگام کودکی میخواستم دنیا را تغییر دهم. در جوانی دریافتم دنیا خیلی بزرگ است، باید شهر و دیار خود را تغییر دهم. در پیری تصمیم گرفتم خانواده خود را تغییر دهم...
اکنون در آستانه مرگ مییابم اگر از آغاز، خود را تغییر داده بودم، شاید میتوانستم دنیا را نیز تغییر دهم.
@sooyesama
پیامبر خاتم (ص):
لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحُومونَ على قُلوبِ بَنيآدمَ لَنَظَروا إلى مَلَكوتِ السَّماءِ
اگر شیاطین، گرد دلهای آدمیان نمیچرخیدند، هر آينه ملكوت آسمانها را مىديدند.
(المحجّة البيضاء، ج۲، ص۱۲۵)
@sooyesama
فلا یکون خلیفه الا مَن استخلفه الحقُ علی عبادِه، لا مَن اقامه الناسُ و بایَعوه و قدَّموه لانفسهم و علی انفسهم. فهذه هی درجه الکمال.
خلیفه نیست مگر کسیکه حق وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسیکه مردم برپایش کرده و با او بیعت کردهاند و ازسوی خود بر خویشتن پیشوا داشتهاند.
این است درجه کمال!
#محییالدین_عربی
الفتوحات المکّیّه (دوره ۱۳ جلدی)، ج۵، ص۴۷۸، باب۱۶۷
#تشیع_محییالدین
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام سجاد (ع) به زینب کبری (س)، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف خدا بیتعلیم دانایید، و بیتفهیم فهیم هستید!»
پیامبران و امامان، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان میدارند؛ «ما ینطق عن الهوی».
بنابراین زینب (س) دارای علم لدنی الهی است، که گونهای عصمت علمی بهدست میدهد.
و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» (انفال/۲۹).
باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارند که نهایت آن، در پیامبر خاتم (ص) و حضرات ائمه (ع) پدیدار شده است.
#ر_س
@sooyesama
هنگامى که ابوبکر، کارگزاران حضرت زهرا (س) را از فدک، اخراج و آنجا را بهزور تصرف کرد، امیرمومنان (ع) در احتجاج با وی چنین فرمود:
ای ابوبکر! آیا قرآن مىخوانى؟ بگو آیه تطهیر (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) درباره چه کسى نازل شده است؟ درباره ما یا دیگران؟ ابوبکر گفت: درباره شما.
علی (ع) فرمود: اگر جمعى گواهی دهند که فاطمه (س) دختر پیامبر (ص)، کار زشتى انجام داده، چه مىکنى؟ ابوبکر گفت: همانگونه که بر دیگر زنان مسلمان حدّ جارى مىکنم بر او نیز حدّ جارى مىکنم.
حضرت فرمود: دراینصورت از کافران خواهى بود! زیرا خداوند به پاکی فاطمه (س) گواهی داده و تو گواهی خدا را نپذیرفته و گواهی مردم را پذیرفتهاى!
چنانکه حكم خدا و پیامبر را در مسئله فدک (كه فاطمه آنرا در زمان حيات پيامبر دریافت کرد) ردّ کرده و شهادت فردى اعرابى دور از تمدّن را پذيرفتى، و فدك را از او غصب کردى، و پنداشتی كه آن فىء (مال همه) مسلمانان است.
(طبرسی، احتجاج، ج۱، ص۹۲)
#حقانیت_اهلبیت
#مظلومیت_اهلبیت
@sooyesama
امام سجاد (ع):
افْضَلُ الْبِقَاعِ مَا بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ- وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا عُمِّرَ مَا عُمِّرَ نُوحٌ فِي قَوْمِهِ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً يَصُومُ النَّهَارَ وَ يَقُومُ اللَّيْلَ فِي ذَلِكَ الْمَكَانِ ثُمَّ لَقِيَ اللَّهَ بِغَيْرِ وَلَايَتِنَا لَمْ يَنْفَعْهُ ذَلِكَ شَيْئاً
برترین مکانها میان رکن و مقام است. اما اگر کسی به اندازه عمر نوح میان قومش (پنجاه سال کمتر از هزار سال) عمر کند، و در آن مکان روزها را روزه و شبها را به عبادت بگذراند، و بدون ولایت ما خدا را ملاقات کند، این اعمال هیچ سودی برای او نخواهد داشت.
(وسائل الشیعة، ج۱، ص۱۲۲)
@sooyesama
دعای نور حضرت زهرا (س) برای دوری از تب (غلبه حرارت) مادی و معنوی، بسیار توصیهشده و مجرب است.
#استاد_محمود_امامی
#دعای_نور
@sooyesama
قالَتِ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى: يَا رُوحَ اللَّهِ مَنْ نُجَالِس؟ُ قَال:َ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُه
«حواریّون به عیسی (ع) گفتند: «ای روح خدا، با که بنشینیم؟»
فرمود: «با کسی که دیدن او شما را به یاد خدا بیندازد؛ و کلامش به علمتان بیفزاید، و رفتارش موجب رغبت شما به آخرت بشود.»
(اصول کافی، ج۱، ص۳۹)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
عیسی (ع) در ادبیات عرفانی نماد قلب است. زیرا قلب خاستگاه حیات شی است و معجزه حضرت عیسی نیز احیای مردگان بوده است.
البته قلب حیوانی تنها مایه حیات حیوانی است؛ زیرا حواس پنجگانه و حرکت ارادی را در بدن پدیدار میکند. این قلب با انتشار حیات حیوانی، بدن را زندگی میبخشد.
اما قلب آدمی (حقیقی)، حیاتی الهی به قوای نفس میبخشد که گونه ژرفتری از ادراک را به ارمغان میآورد. تپشهای قلب آدمی، حیات تازهای به قوا میبخشد که آنها را به ادراک حقیقت توانا میسازد.
اما قلب آدمی چگونه شکوفا میشود؟ خداوند تبارک و تعالی این نکته را در داستان حضرت عیسی (ع) روشن کرده است.
تولد عیسی نتیجه نزول جبرائیل (ع) نزد حضرت مریم (س) است؛ «فتمثل لها بشراً سویاً... قال إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا».
این واقعه آفاقی یک حقیقت أنفسی را روشن میکند که هرگاه جبرائیلِ عقل برای مریمِ نفس تمثل یافت، عیسای قلب متولد میشود.
اکنون ما باید بکوشیم تا عقل جبرئیلی را بر نفس خویش حاکم کنیم تا قلب آدمیِ ما شکوفا گردد.
جبرائیل (ع) فرشته وحی است و نزول جبرائیل بر نفس، بهمعنای پیروی از وحی است. اگر شریعت وحیانی را بر نفس خویش حاکم کردیم آنگاه قلب، رفتهرفته شکوفا شده و حیات الهی را به قوای نفس سرازیر میکند.
سپس قلب ما نیز، همانگونه که عیسی (ع) به بنیاسرائیل گفت، به قوای گونان نفس میگوید: «إنّی عَبْدُاللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا... وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ... وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَياً».
#استاد_محمود_امامی
#ولادت_عیسی
#عقل_جبرئیلی
#قلب_آدمی
@sooyesama