نمایی تازه از «حجرالاسود» که جزئیات بیشتری از این سنگ تاریخی نشان میدهد.
@sooyesama
لَقَد كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون
(انبیاء: ۱۰۵)
در زبور پس از یاد خدا نوشتیم: همانا زمین را بندگان شایسته ما ارث میبرند
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_خمینی
#ضرورت_اظهار_معارف
نقل خاطرهای از آیتالله شاهآبادی: بگذارید این کفریات [توحید عرفانی] به گوش مردم برسد.
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام سجاد (ع) در شب بیست و هفتم ماه رمضان، از آغاز تا انجام شب میفرمود:
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت
(الإقبال بالأعمال الحسنة، ج۱، ص۴۰۲)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
بسم الله الرحمن الرحیم
دار غرور، همان زندگی دنیاست؛ جایگاهی فریبنده که انسان را از حقیقت هستی دور و به پندارهای دروغین سرگرم میکند؛ «أنما حیاة الدنیا لعب و لهو... و ما الحیاة الدنیا الا متاع الغرور» (حدید؛ ۲۰).
گرچه دنیا بخشی از آینه عالم است که حقیقت را بازتاب میدهد. اما خودنمایی این تصویر، بهاندازهای است که گاه دیدن حقیقت در متن آنرا دشوار میسازد.
از سوی دیگر خورشید حقیقت آنچنان نورانی و سوزنده است که دیدار بیواسطه او ممکن نیست. بنابراین برای دیدار او باید به صورتهای آینه نگریست و در دل آنها او را دید. ازاینرو آینه عالم و تعینهای موجود در او بهترین راه دیدار حقیقتاند؛ «فخلقت الخلق لکی اعرف».
اما آینه در عین سودمندی یادشده، چالشهایی نیز دارد؛ زیرا انسان را به خود سرگرم کرده و از توجه به حقیقت باز میدارد. درنتیجه نه میتوان آینه را شکست و مستقیم به حقیقت نگریست و نه میتوان در آینه غرق شد و از حقیقت باز ماند. هردوی این تندروی و کندروی نارواست.
راهی که پیشوایان دینی پیشنهاد میدهند «تجافی» است. تجافی یعنی نیمخیز بودن در زندگی فریبانگیز دنیا. نه ترک و رهایی دنیا و نه غرق و انغمار در دنیا، بلکه نیمخیز بودن.
تجافی یعنی عبور از صورت به معنا؛ دیدن شخص در دل عکس؛ رویارویی با اسمایی که در کنه آفریدگان نهاده شده؛ دیدن روی پر فروغ حقیقت در فراز و فرود عالم؛ «اینما تولوا فثم وجه الله».
اگر از غرور و فریبندگی آینه رها شدی به سرای جاوید میرسی. یعنی حقیقت را در همه صورتهای آینه میبینی و این «دار خلود» است؛ زیرا دیدار حقیقت مقصد پایانی و قرارگاه آدمی است.
با این شهود مییابی که هیچ استقلالی در صورتها نیست و خودنمایی آنها گمانی ناروا بود که اکنون ناپدید شد؛ «الحقیقة محو الموهوم».
این شهود تو را به حقیقت تسلیم میکند و تو اختیارت را که نماد خودبینی توست در اختیار او فدا میکنی و جز به فرمان او رفتار نمیکنی. رفتهرفته ملکوت خود را به حقیقت سپرده و امانت الهی را بازپس میدهی. این مرگ، حیات بیکران الهی را در تو سرازیر میکند. گویی که همه اسما را دریافته و همه ملائکه را پذیرا شدهای.
پس روح حقیقت در تو دمیده میشود و ملائک را به سجده وا میدارد. آنگاه همه اسما در یکتایی اسم اعظم پیچیده میشوند و تو آینه تمامنمای او میشوی.
پس تو را فرمان میدهد که از آنچه در تو تابیده سخن گویی و تو به ترانه توحید لب میگشایی: «قل هو الله احد الله الصمد...».
#ر_س
#شب_قدر
#تجافی_دارغرور
#آینه
@sooyesama
از خویشتن میپرسم: بهراستی فرق میان مرگ و کشف چیست؟! کشف، جلوه کوتاهی از مرگ، و مرگ آغاز کشفی پیوسته است.
عارفی که گاه و بیگاه دریچه مکاشفه را میگشاید درواقع مزه مرگ را میچشد؛ زیرا که کشف، جز درپی بریدگی از وابستگیهای دنیا رخ نمیدهد. و این بریدگی، حقیقت مرگ (مرگ حقیقی) است.
این دریچه برای مردم عادی پس از مرگ طبیعی (مرگ بدن) رخ مینماید. اما سالکان که مرگ ارادی را پذیرفتهاند این دریچه را پیش از مرگ طبیعی گشودهاند. مردم عادی پس از مرگ بدن، بهناچار دست تعلق از بدن مادی برمیدارند و این مرگ طبیعی را درآمدی برای مرگ حقیقی میکنند.
اکنون دوباره میپرسم: فرق میان مرگ و کشف چیست؟ هیچ...
کشف، مرگی لحظهای و مرگ، کشفی پیوسته است. مردم پس از مرگ طبیعی، به کشف باورها و خوهای نفسانی خویش میپردازند و برای همیشه در این کشف غرق میشوند. بهشت و دوزخ انسانها چیزی جز یک کشف پیوسته پایدار نیست. کشفی که از روزنه آن، همه حقیقت خویش و ساحتهایی از حقیقت هستی روشن میشود.
پس ای عزیز!
خرده مگیر بر جوان موزونی که درباره "تجربههای نزدیک به مرگ" تحقیق میکند. گرچه برخی از مرگهایی که او بهنمایش میگذارد در اصطلاح فنی تو کشفاند نه مرگ. اما نیک اگر بنگری مرزی میان مرگ و کشف نیست. پس او نیز ناخودآگاه مرگ و کشف را بههم آمیخته و مردم را به سفره کشف حقایق میهمان کرده است.
#ر_س
#مرگ
#کشف
#تجربه_نزدیک_مرگ
@sooyesama
هرجا که رود خاطر آنجاست رخت ظاهر
ای در همه در جریان، وی نور رخت باهر
ما در دل دیجوریم، از ظلمت خود کوریم
بیرون بزن از سویی ای نور، از این ساتر
آبی که شود راکد در خویش همی گندد
ما را تو برون آور از گند خود، ای طاهر
چندی است به تاریکی مهجورم و مستورم
لختی به کنار آیم، عاطر شودم خاطر
در چاه چو افتادم از چشم تو افتادم
با مهر نگاهم کن ای مهر توام ناظر
صبح است و ز روی تو گیسوی شبت پیچید
خورشید نمایان کن ای حسن رخت ساحر
مجروح فتادستم در راه تو ای شیرین
شاید گذری کردی از جنب من ای جائر
جان را به لب آوردم، آماده تقدیمم
گر میل خطر داری بستان به لبی این سر
هرگز ز خودم نیکی در عمر نجوییدم
بستانی اگر من را من نوکرم و چاکر
قابلتر از این تحفه در چنته نمیدارم
از من بپذیر این کم، شرمندهام و شاکر
#ر_س
@sooyesama
هدایت شده از مدرسه حضوری آوای توحید قم
💟پذیرش طرح تمدن و حکمت۱۴۰۰
باحضوربرخی شاگردان علامه حسن زاده
🔰عناوین و اساتید دوره:
نام اساتید و نام درس ها در پوستربالا
▫️شرکت دردوره برای عموم مردم وخواهران مجاز می باشد.
▫️مکان برگزاری:قم،خ ارم ک۲۰ پلاک۱۳
🔷 ثبت نام و اطلاعات بیشتر :
lms.avayetowheed.com
🔸پاسخگویی از ساعت 16تا20
📱02537836250|09906265794
📍کانال رسمی مدرسه در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/450428940C1fd79f6416
حقیقت [نمود بیکران خدا] آیینهای بود که از آسمان و از دست خدا به زمین افتاد و شکست.
هرکس تکهای از آنرا برداشت و خود را در آن دید؛ گمان کرد حقیقت نزد اوست.
حال آنکه حقیقت نزد همگان پخش بود!
#مولوی
(فیه ما فیه)
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۵ اردبیهشت سالروز درگذشت عارف واصل، آیتالله مهدی الهی قمشهای بود.
کلیپ بالا خاطره زیبایی از حالات روحانی این استاد بزرگوار، از زبان آیتالله سید رضی شیرازی نقل میشود.
@sooyesama
45.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۵ اردبیهشت سالروز درگذشت عارف واصل، آیتالله مهدی الهی قمشهای بود.
کلیپ بالا سخنرانی آیتالله سیدعبدالله موسویان در بزرگداشت این استاد بزرگوار میباشد.
@sooyesama
حقیر روزى در محضر حضرت استاد آيةالله علّامه طباطبائى قدّس الله نفسه عرض كردم:
بعضى از آيات قرآن به طورى صراحت در توحيد دارد كه گوئى غير از وحدت حقّ متعال را در جميع عوالمِ ذات و صفات و افعال نشان نمىدهد! فرمودند: همه قرآن اينچنين است!
#علامه_طهرانی
(نور ملکوت قرآن، ج۳، ص۲۱)
#توحید_قرآن
@sooyesama
تازههای نشر
کتاب "رساله الوجود فی معرفه المعبود" اثر گرانسنگ و نایاب سیدحیدر آملی برای نخستینبار ازسوی انتشارات مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار)، به چاپ رسید.
@sooyesama
حبيبم حسنا
دنيا به مثل زنى زيبا و آراسته است از مكر زنان اگر آگاهى از مكر دنيا ايمن مباش. با مردم باش و بى مردم باش, نه مىشود با مردم بود نه مىتوان بى مردم.
#علامه_حسنزاده
#خلوت_در_جلوت
@sooyesama
نه من بیهوده گرد کوچه و بازار میگردم
مذاق عاشقی دارم پی دیدار میگردم
خدایا رحم کن بر من پریشانوار میگردم
خطاکارم گنهکارم، به حال زار میگردم
شراب شوق مینوشم به گرد یار میگردم
سخن مستانه میگویم، ولی هشیار میگردم
#مولوی
@sooyesama
من آن قلبم که در غربت شکستم
که خود را با لعاب ناله بستم
هزاران پاره بودم از جدایی
هزاران باره از خود میگسستم
گره در زلف زیبایی زدی باد
مرا بر خاک نابودی نشستم
محبت هرچه خالصتر نکوتر
اگرچه در بلا بیش آمدستم
چو صاف آید محبت، وصل ناید
فراق آید برای قلب مستم
اگر دوزخ همی سوزد گنهکار
گنه ناکرده در دوزخ نشستم
چگونه سوزدم آتش دوباره
که دست از اول از جنت بشستم
خراب آیم کنون اندر خرابات
مگر دست بتی افتد به دستم
دل ار افتاد در محنت سراپای
کنون اما به می از درد جَستم
نیالودم لب از می جز بدان شرط
که لب اندر لب ساغر ببستم
شراب آنگه بنوشم کو بنوشد
کنم مستی اگر او کرد مستم
شگفت از شوکران عشق، کارام
به خون غلطیدم و خاموش، رستم
#ر_س
@sooyesama
اول خرداد سالروز بزرگداشت حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی گرامی باد.
تقدیم به روح بلندش، حمد و ۱۱ توحید را اهدا نماییم
@sooyesama
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) میفرمود:
مرحوم آخوند (ملاصدرا) رضوانالله آدم فوقالعادهای بود، و این هنر را داشت که با زحمات فراوان از ابتدا تا آخر کتابهایش، فرمایش بلند حضرت امیر علیهالسلام که خداوند تبارک و تعالی «مَعَ كُلِّ شَيْء لاَ بِمُقَارَنَة، وَغَيْرُ كُلِّ شيء لا بِمُزَايَلَة»، را خوب معنا و تفهمیم کند.
#استاد_محمود_امامی
#هنر_ملاصدرا
@sooyesama
@malakedaei
خداوند بینهایت است و لامکان و بیزمان. اما بهقدر فهم تو کوچک میشود و بهقدر نیاز تو فرود میآید و بهقدر آرزوی تو گسترده میشود و بهقدر ایمان تو کارگشا میشود.
یتیمان را پدر میشود و مادر، محتاجان برادری را برادر میشود، عقیمان را طفل میشود، ناامیدان را امید میشود،
گمگشتگان را راه میشود، در تاریکی ماندگان را نور میشود، رزمندگان را شمشیر میشود، پیران را عصا میشود، محتاجان به عشق را عشق میگردد.
خداوند همه چیز میشود همه کس را به شرط اعتقاد، به شرط پاکی دل، به شرط طهارت روح، به شرط پرهیز از معامله با ابلیس.
بشویید دلهایتان را از هر احساس ناروا و مغزهایتان را از هر اندیشه خلاف و زبانهایتان را از هر گفتار ناپاک و دستهایتان را از هر آلودگی در بازار. بپرهیزید از ناجوانمردیها، ناراستیها و نامردمیها.
چنین کنید تا ببینید چگونه بر سفره شما با کاسهای خوراک و تکهای نان مینشیند، در دکان شما کفههای ترازویتان را میزان میکند و در کوچههای خلوت شب با شما آواز میخواند.
مگر از زندگی چه میخواهید که در خدایی خدا یافت نمیشود؟ "آیا خدا برای بندهاش کافی نیست؟"
یکم خرداد روز بزرگداشت حکیم ملاصدرا گرامی باد
@sooyesama
همچو خط، زندگی به استمرار
میرود به نقطههای پرتکرار
گرچه نقطه پایاندهنده خط است
در دل خط نهان بود، زنهار
زندگی خطّ و مرگ چون نقطه است
درهمند این دو دشمن و دلدار
امتداد حيات با مرگ است
مرگ را تو سرسری مشمار
جوهر این جهان به سیلان است
این سخن بگذر و مرا بگذار
لحظه لحظه تمثلی تازه
میرسد در لباس استمرار
صدهزاران کهنه رفته تا اکنون
صدهزاران تازه آمده به کنار
در شگفتم که عالم زنده
مرده او بیشمار و بیتکرار
یُخرج المیتَ من الحی، هو
یُخرج الحی، ز میت او بسیار
#ر_س
@sooyesama
آنچه در عرفان عملى مهم است سه چيز است: طهارت و دوام آن، همت و استقامت
#علامه_حسنزاده_آملی
(پندهای حکیمانه)
#ستونهای_عرفان_عملی
@sooyesama
هدایت شده از رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه عصر.mp3
22.5M
🔹نشست علمی " ویژگی های مکتب صداریی" به مناسبت اول خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا
🔸کارشناس علمی: حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه
🔺 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور
زمان: شنبه 1 خرداد 1400
مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی
@mediahekmat
امیرمؤمنان علی علیه السلام:
هنگامیکه عارف از دنیا رفت، نه شهدا در قیامت او را مییابند و نه رضوان بهشت در بهشت، و نه مالک آتش در آتش. کسی عرض کرد: عارف کجا نشسته؟ امام فرمودند: "فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر" [در جایگاهی راستین، نزد پادشاهی توانا] (قمر؛ ۵۶).
#ملاعبدالصمد_همدانی
(بحرالمعارف، ج۱، ص۲۱)
#مقام_عندیت
#جایگاه_عارف
@sooyesama