eitaa logo
صوفی پژوهی
284 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
469 ویدیو
80 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نقد تصوف از منظر امام رضا(ع) 🔹صوفیه برای نفوذ آموزه‌هایشان در جامعه شیعی تلاش نمودند که با ساختن وقایع جعلی در بستر تاریخ، خویش را مورد تایید اهل بیت(علیهم السلام) نشان دهند. 🔸حسين بن سعيد از امام رضا(علیه السلام) در تحلیلی علت جذب اشخاص را به جریان انحرافی تصوف بیان می فرمایند:« هر کس قائل به تصوّف باشد، یا فریب خورده یا گمراه گشته و یا نابخردانه سخن گفته است؛ ولی کسی که از جنبه تقیه خود را صوفی بنامد، گناهی مرتکب نشده است. همین روایت را وی از طریق دیگری نیز نقل کرده است.» 🔻در روایت سه عامل برای جذب به تصوف بیان شده است. 🔵باید توجه نمود با وجود این روایت و روایات دیگر هیچ گاه امام رضا (علیه السلام) به این جریان مشروعیت نداده است! 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42177 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔷توجیه عشریه توسط نورعلی تابنده 🔻خمس یکی از مهم‌ترین فروعات اقتصادی دینی است که هر مسلمانی موظف به پرداخت آن می‌باشد و اهمیت آن از آیه مربوط به آن که در سوره انفال آمده است، فهمیده می شود. ◾️عشریهِ ازجمله بدعت‌های است که توسط اقطاب دراویش نعمت اللهی مطرح و رواج پیدا کرد. 🔳از زمان ملاسلطان این بدعت بنا نهاده شد و دراویش، خمس و زکات را کنار گذاشته و در عوض آن، عشریه پرداخت می‌نمودند. ◾️نورعلی تابنده در ضمن سخنرانی، برای توجیه این بدعت می‌گوید: « این عشریه بدعت است. پنج یک را نصف کنید، هر نصفه‌اش یک عشریه است» ▫️خلیل فراهید لغت شناساس معروف، خمس را یک پنجم معنا کرده و می‌نویسد: «خمس گرفتن یک قسم از پنج قسم و یک واحد از پنج واحد است.» 🔸عشريّه در اسلام فقط مربوط به زكات غلّات چهارگانه است، به شرط اين كه با آب باران و قنات و مانند آن آبيارى شود 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42007 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⭕️ توضیحات علامه مجلسی درباره فراز پایانی دعای عرفه علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در مورد فراز آخر دعایِ عرفه میگوید: کفعمی – رحمه الله – در کتاب البلد الامین و ابن طاووس نیز در کتاب مصباح الزائر این دعا را آورده اند. که قبلا ذکر شد. البته به اندازه یک ورق از آخر دعا در این دو کتاب وجود ندارد، یعنی از آنجایی که می‌گوید: «خدایا من در بی نیازی ام، فقیرم» تا آخر دعا. و نیز این مقدار از دعا در برخی از نسخه‌های کهن کتاب الاقبال نیز یافت نشد. فرازهای دعا در این ورق، مطابق با دعاهای ائمه معصومین علیهم السلام نیست و بیشتر به ذوق و سلیقه صوفیان نزدیک است، از این رو، برخی از بزرگان بر آنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه بر دعاست و از امامان معصوم نیست. در هر صورت، این قسمت اضافی یا از سوی صوفیه در کتاب‌ها رفته است و سید بن طاووس با غفلت از حقیقت امر آن را آورده است و یا اینکه از جانب آنان در کتاب الاقبال اضافه شده است؛ و حالت دوم به آنچه ما اشاره کردیم، از عدم وجود این دعا در نسخه‌های کهن و کتاب مصباح الزائر، نزدیک تر است. و خداوند به حقیقت امور آگاه است. 📚بحارالانوار، ج۹۵، ص۲۲۷ و ۲۲۸ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰زندگی‌نامه شاه‌نعمت الله ولی 🔶شناخت بزرگان هر جریانی بکمک شایانی به شناخت جریانان دارد و تصوف نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔸یکی از کسانی که تاثیر مهمی در تصوف داشته است شاه نعمت الله ولی می‌باشد که تملم انشعاب‎‌های نعمت اللهی، سلسله خویش را منسوب به او می‌دانند. 🔹طبق منابع متصوفه، سلسلۂ طریقت او به واسطه معروف کرخی به امام رضا منتهی می‌گردد به همین علت می‌باشد که این سلسله، یکی از شعب سلسله معروفیه هست. 🔻باید توجه نمود که به تمام سلسله‌هایی که منتسب به معروف کرخی هستند اشکالاتی اساسی وارد است. 🔺شاه نعمة الله ولی مذهب و عقیده خود را به طور صریح و روشن بیان کرده و دیگر لزومی ندارد ما در مذهب او اختلاف کنیم؛ او خود را اشعری مذهب و دشمن معتزلی و دوستدار خلفا معرفی نموده است. 🔺در نتیجه شاه نعمت الله ولی همان گونه که بزرگان صوفیه گنابادی بیان می‌کنند، شیعه اثنی عشری نمی‌باشد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42254 📎 📎
🔰پیام صلاحی در مورد ترور ساختگی مولوی عبدالحمید 🔶جریان باطل، هیچگاه باطل خویش را بدون پوشش حق در جامعه مطرح نمی‌کند. 🔺رصد: محمد اسماعیل صلاحی مدعی قطبیت دراویش گنابادی در پیام خویش به بهانه ترور ساختگی مولوی عبدالحمید، تلویحاً جمهوری‌اسلامی‌ایران، را مسبب ترور ساختگی مولوی عبدالحمید، دانست. 🔹بزرگان شیعه در طی تاریخ ،هیچگاه مخالفین اعتقادی خویش را ترور نکرده‌اند، امروز نیز اداره جمهوری اسلامی در دست فقیه شیعی می‌باشد که تمام جهت گیری های فکری و عملی او بر اساس مبانی فقهی شیعه بوده است 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42408 📎 📎
🔰نقد کلام محمد اسماعیل صلاحی در مورد ودایع امامت 🔺یکی از شگردهای جریان‌های انحرافی برای نفوذ در جامعه شیعی، استفاده ابزاری از مناسک، مفاهیم و وقایع تاریخی دین اسلام است تا بتوانند با تحریف آنها به اهداف پلید خویش نائل آیند. 🔻صلاحی، معتقد است که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها واسطه‌ی مواریث و ودایع امامت بوده و در مقطع زمانی خود صاحب ودایع بوده است. 🔶در رتبه و منزلت بالای حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هیچ شکی وجود ندارد، اما این نکته که او صاحب یا واسطه ودایع امامت بوده، امری نادرست است؛ زیرا تنها امام معصوم در هر زمانی، صاحب ودایع بوده است. 🔸با توجه به این گزارش مسعودی روشن می‌شود که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها جدای از عظمتی که دارد؛ اما در انتقال ودایع امامت هیچ گونه نقشی نداشته است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42744 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد ادعای سلطان‌حسین تابنده، توجیه کار معاویه در سب امیرالمومنین لبه‌های اولیه 🔶سبّ یکی از اموری است که قرآن کریم به شدت از آن نهی کرده است. 🔸سلطان‌حسین تابنده، در کتاب تجلی حقیقت در اسرار فاجعه کربلا، علت بدعت‌گذاری معاویه بر سَبّ کردن امیرالمؤمنین(4)، را سب کردن معاویه توسط امیرالمؤمنین(ع) می‌داند. 🔷ادعایی که سلطان‌حسین تابنده، به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داده، با سیره امیرالمومنین(ع) که در جنگ صفین از ایشان نقل شده، معارض است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42738 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد روایت الشریعة اقوالی 🔶جریان‌های انحرافی، چاره‌ای جز استفاده از ابزار روایات ضعیف ندارند. 🔸متصوفه برای توجیه افکار خود، به روایات متعددی استناد کرده‌اند که از جمله آن می‌توان، به روایتی از رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله اشاره کرد: «الشَّرِيعَةُ أَقْوَالِي وَ الطَّرِيقَةُ أَفْعَالِي وَ الْحَقِيقَة أحوالِي 🔻کتاب عوالی‌اللئالی ابن أبی جمهور، اولین منبعی است که این روایت را بدون هیچ گونه سندی و به صورت مُرسَل نقل کرده است؛ این‌گونه روایات اعتبار حدیثی نداشته و نمی‌توان به آنها استناد کرد. 🔷در نتیجه باید توجه داشت، روایت (الشریعة اقوالی) که بسیاری از فرقه‌های صوفیه به آن استناد می‌کنند، در منبع بسیار ضعیف عوالی‌اللئالی ابن أبی جمهور، به صورت مُرسل نقل شده است به این خاطر است که روایت نقل شده را نمی‌توان منسوب به رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دانست و به آن استناد کرد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42687 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد سخنان صلاحی در مورد امام حسین(ع) 🔶جریان‌های انحرافی، در جامعه شیعی تلاش کرده‌اند که از روایات اهل‌بیت(ع) استفاده کرده وتفسیری بر اساس اندیشه خویش، از روایات ارائه بدهند. 🔻محمد اسماعیل صلاحی در مورد منبع حدیث برای شهادت حسین علیه‌السلام داغی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد ‌شد» می‌گوید: «البته این روایت ...فقط در کتاب مستدرک آمده از جامع شهید، ولی جامع شهید چون دسترس نیست، نمی‌شود عنوان اینکه این روایت در آنجا آمده یا نه توجه کرد و تنها سندی آن را نقل می‌کند، کتاب مستدرک است 🔸محمد اسماعیل صلاحی مدعی قطبیت دراویش گنابادی، با بیان مباحث حدیثی، گویی در تلاش بوده که خویش را عالم به این علم نشان بدهد، در صورتی که ایشان بین سند و منبع خلط نموده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42711 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰انشعابات صوفیه، دشمن یا دوست یکدیگر 🔶یکی از مسائلی که در بین متصوفه نمود پر رنگ دارد، انشعابات متعددیمتصوفه است. 🔺رضا تابنده؛ فرند علی تابنده (محبوبعلیشاه) قطب اسبق دراویش سلطانعلیشاهی ارتباط بین سلاسل صوفیه را رابطه دوستانه می‌داند. 🔻ملاسلطان محمد گنابادی، مؤسس فرقه سلطانعلیشاهی، اقطاب دیگر را قبول نداشته و دیگران را جز به تقلید از خود اهل نجات نمی‌دانست. 🔷کیوان قزوینی در کتاب رازگشا گزارشهایی در مورد دشمنی اقطاب سلاسل مختلف با یکدیگر بیان کرده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42792 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⚠️ در شبهای ماه شعبان سالهای قبل، در لایو اینستاگرامی خود، در حالی به مناجات خوانی مشغول بود که پشت سر او، پر از نمادهای فرقه ضاله «تصوف و صوفی گری» بود! 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤توصیه «آیت الله بحرالعلوم میردامادی» به جوانان و هیئات در باب عدم مداح محوری و خودداری از خواندن اشعاری مانند «علی اللّهیم» یا «حسین اللّهیم»! 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️ مجلس تبلیغ اعتقادات صوفیه و غلات و ادعای الوهیت برای امام علی(علیه السلام) در روز ولادت ایشان توسط علیمی! ♨️متن شعر : «خدا روی زمین آمد!! بشارت ده به سرمستان که رب العالمین آمد!!» 👤 ✍امام صادق(علیه السلام) درباره خطر «غلات» می فرماید : «اُحْذُرُوا عَلَی شَبَابِکُمْ الْغُلَاةَ لَایُفْسِدُوهُمُ الْغُلَاةُ شَرُّ خَلْقِ اللهِ، یُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللهِ وَ یُدَعُّونَ الرُّبُوبِیَّةَ لِعِبَادِ اللهِ» درباره جوانان خویش از این که «غلات» آنان را فاسد کنند بترسید، غلات بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت می‌ کنند.(۱) 📚منبع : ۱)الأمالی شیخ طوسى، ج۲، ص۲۶۴ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد دیدگاه مولوی در مورد ماه صفر 🔶مثنوی جلال‌الدین محمد بلخی، اشعار دلنشین و خوبی است؛ اما در این کتاب برای بیان نکات اندرزی و اخلاقی، بعضاً از داستان‌ها و روایات جعلی، نظیر داستان موسی و شبان و ...استفاده شده است. 🔸مولوی در مثنوی خویش روایتی منسوب به رسول خدا (ص) نقل می‌کند: «مَن بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ صَفَر بَشَّرتُهُ بِالجَنةِ.»؛ «هرکس پایان ماه صفر را به من بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت می‌دهم». 🔺روایت بشارت دادن به خروج از ماه صفر، در منابع حدیثی شیعه نقل نشده و فقط در برخی کتاب‌های معاصری مثل کتاب مستدرک سفينةالبحار مرحوم نمازی آمده است. 🔻حدیث بشارت به خروج از ماه صفر در منابع حدیثی اهل‌سنت نیز نیامده و فقط در برخی کتاب‌های غیرحدیثی، مانند عجائب المخلوقات قزوینی... بیان شده است، ▫️مثنوی مولوی، با وجود اینکه دارای مطالب نغز و لطیف اخلاقی است، ولی در موارد متعددی برای رسیدن به اهدافش از روایات جعلی و غیرمعتبر استفاده کرده است. مولوی با بکار بردن این روایت در مورد زمان رحلت رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، نشان می‌دهد که معتقد به مذهب اهل‌سنت بوده و پیرو مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42809 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🎙«فرمایشات صریح درباره رواج و الگو پذیری از و و و فرقه در برخی هیئت ها و مجالس مخصوصا در شهر کاشان» 👇👇👇👇👇
غلو و تصوف هیئتی.mp3
24.68M
🎙🏴🎙🏴🎙🏴🎙🏴🎙 🎙استاد عندلیب همدانی 🔶درباره رواج غلو و الگو پذیری از صوفیه و تصوف و غلات در برخی هیئت ها و مجالس 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤلف: حمیدالله رفیعی‌زابلی ناشر: شمیم قلم توضیح کتاب: 🔶معرفی فرقه صوفیه ذهبیه و نقد افکار و عملکرد آنان است. 🔸معرفی سلسله صوفیه ذهبیه و مؤسس آن 🔸 فراز و نشیب‌های تاریخی این فرقه و سیر تحول در طریقت آن 🔸معرفی اقطاب سلسله ذهبیه 🔸اشکالات وارد بر تمامی فرق صوفیه در زمینه قطب‌سازی و تراشیدن انواع کرامات برای اقطاب و مشایخ خویش 🔸بیان برخی از عقاید این فرقه از صوفیه در زمینه توحید (وحدت وجود)، نسبت بین طریقت و شریعت، معنا و مصادیق ولایت، باطنی‌گری و تأویل‌گرایی، آداب و رسوم خانقاهی، خرقه‌پوشی و برخی از فرهنگ و تفکرات صوفیان را مورد نقد و ارزیابی قرار داده و این عقاید را مخالف با تعالیم اسلام ناب معرفی نموده است. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰به چالش کشیده شدن صوفیه بصره، توسط امام سجاد(ع) 🔶 صوفیه برای اعتباربخشی به خود، اسامی اهل‌بیت (ع) را در کتابهایشان مطرح کرده‌اند؛ ولی برای اینکه مواضع اهل‌بیت (ع) در مقابل آنها مشخص شود، نحوه برخورد ایشان با متصوفه مورد بررسی قرار داد. 🔸 امام سجاد (ع) نیز با توجه به جایگاه زهدی که در جامعه داشتند، برای برملا کردن چهره زاهدان و عابدان دروغین زمان خود تلاش کرده‌اند. 🔻مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج، نحوه مبارزه امام سجاد (ع) را با اشخاص شاخص اهل زهد اهل بصره همچون مالک بن دنیار ...را بیان فرموده کرده است. 🔺 افراد زاهدنما در این شهر در خشکسالی مکه می‌خواستند چهره‌ای مثبت از خود نشان دهند، تا بتوانند با این عمل، تفکری عثمانی خویش را ترویج کنند. 🔷 امام (ع) بعد از اینکه دعای آن جماعت اثری نبخشید، تلاش کرد باطن آن‌ها را برای مردم برملا کند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42749 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
⭕️ روایتِ بشارتِ خروج از ماه صفر، در مثنوی مولوی 🔻دکتر زرین‌کوب، ذیل این شعر می‌نویسد: «روایت عکّاشه که در کتبِ صوفیه مبنی بر بشارتِ خروج از ماه صفر آمده، طبق نظر محدثین جعلی و ساختگی است. مولوی در نظر دارد با این شعر، شوق آن حضرت مبنی بر خروج از دنیا را بگوید که ایشان در ماه صفر انتظار ربیع الاول را می‌کشید برای لقای پروردگار. او در این شعر زمان رحلت رسول اکرم را نشان می‌دهد که طبق نظر اهل سنت در ماه ربیع الاول بوده و قید "بی‌جدل" را برای همین آورده چون در میان اهل سنت اختلافی در زمان رحلت پیامبر اکرم نیست. لذا مولوی در تاريخِ رحلت، نظر مذهب خود را گفته و کاملا با روایات شیعی در این زمینه بیگانه بوده است. زیرا مشهور در میان شیعیان این است که آن حضرت در ماه صفر از دنیا رفت.» 📚 سرّ نِی، ج ١ ص ٣٩٨ 🔹در شرح مثنوی "شهیدی" نیز به جعلی بودن این روایت (بشارتِ خروج از ماه صفر) تصریح شده است. 📚 شرح مثنوی، ج ۵ ص ٣٨٢ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد دیدگاه مصطفی آزمایش در مورد بت‌تراش دانستن جمهوری اسلامی ایران 🔶 توحید یکی از مهم‌ترین پیام‌های انبیاء الهی است که برای بشر به ارمغان آورده‌اند. 🔸سیدمصطفی آزمایش (شیخ مأذون فرقه دراویش گنابادی) می‌گوید: «این کاری که نظام دارد می‌کند (ترویج مسجد جمکران و امام زاده‌ها) یعنی عوام فریبی، بت تراشی، شرک و عدول از آموزه‌های قرآن مجید» 🔻سیدمصطفی آزمایش همچون وهابی‌ها به عمد، ترویج مسجد جمکران و... را شرک دانسته و هیچ گونه تعریفی از شرک ارائه نداده است. 🔷 اگر تعریف شرک در متون دینی بررسی شود، روشن خواهد شد که این‌گونه امور شرک نیست. 🔹ساخت و ترویج مسجد جمکران و امام‌زاده فقط برای ایجاد فضایی است که نام و یاد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و دیگر امامان زنده نگه داشته شود و مردم با عباداتی که در این مکانها به درگاه الهی دارند به خداوند متعال نزدیک‌‎تر شوند. 🔹اگر ساختن بارگاه و ترویج بزرگان شرک است، پس چگونه قرآن کریم عمل کسانی را که بر قبور اصحاب کهف مسجد ساختند؛ مردود نکرد و عمل آنها را شرک ندانست. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42910 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110