ای بینشانِ محض، نشان از که جویَمَت؟
گم گشت در تو هردو جهان، از که جویَمَت؟
🖌عطار نیشابوری
➰#شعر
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🔹بهترین فرصتی كه برای ما از نظرِ كرامت وجود دارد این است كه حداقل برای خودمان یک چشمه باشیم؛ اگر نتوانیم یک جامعهای را سیراب بكنیم، لااقل خودمان تشنه نمانیم و راهِ عملیاش این است که وجودِ مبارکِ امام رضا علیهالسّلام فرمود: ساكت بودن، حرفهای زاید و بیخود نزدن.
🔹این بابی از ابوابِ حكمت است! آدم كه مرتّب دهن باز نمیكند هر حرفی بزند، یا چشم باز نمیكند هر جایی را ببیند؛ چون همهٔ اینها یک سلسله اموری است كه واردِ حوزهٔ بدن و جانِ ما میشود و هنگامِ مرگ برای ما مشكلات ایجاد میكند.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌و َكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ ۗ و َكَفَىٰ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَ نَصِيرًا (فرقان، ۳۱)؛ سنّتِ ماست که سرِ راهِ هر پیامبری، دشمنانی از گناهکاران قرار دهیم، نگران نباش؛ همین بس که خدا راهنما و یاور است.
🔹گنهکار شدن یک نکبت است و دشمنِ پیامبرِ خدا و دینِ خدا شدن، نکبتی مضاعف. نکبت، پلّهپلّه است و اگر آدم یک پلّه فروافتاد ممکن است دچارِ استدراج شود و پلّهٔ بعدی را هم بیفتد؛ پس زود باید توبه کند و برگردد بالا!
🔹مطابقِ این آیه، دشمن داشتن برای انبیاء و مۆمنینِ به ایشان، امری طبیعی و عادی است. اگر کسی دشمن ندارد، در صحّتِ راهش شک کند. دشمن باید باشد تا ایشان را خالص و مصمّم و آبدیده کند.
🔹جملهٔ آخر، یعنی "َكَفَىٰ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَ نَصِيرًا" نشان میدهد که علیرغمِ دشمن و دشمنیهایش، خداوند راهِ حفاظت و مقابله را به مۆمنین الهام میکند و خودش یاورِ آنهاست و نصرتشان میکند. این عبارت تلمیحاً سه اسمِ "کافی" و "هادی" و "نصیر" را ذکرِ مۆمنین در مواجهه با دشمنان میداند.
🔹اینکه در آغازِ آیه کلمه "جعل" را بکار برده، دلالت دارد که تضادّ میانِ حق و باطل بخشی از تکوین و در مدارِ اراده الهی است.
@sulookmanavi
🖌به کسی نگر که ظلمت بزداید از وجودت ...
💘#حضرت_دلبر
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🔹نامِ نظامِ سياسى در قانونِ اساسىِ جمهورى اسلامى چيست؟ اسم آنرا چه نوع نظامى بگذاريم؟ در اين نوعبندیها و ردهبندىها، مقولاتِ سياسىِ دنيا كدامند؟
🔹حقيقت اين است كه برداشتِ تشیّعِ راستين از اسلام، مناسبترين نام را براى اين نظام قبلاً پيشبينى كرده است. مىتوانيد با اين اشارهاى كه كردم خودتان بگوييد تشيّعِ راستين براى نظامِ سياسىِ اسلام چه عنوانِ گويايى را انتخاب كرده است؟ #نظام_امت_و_امامت.
🔹نظامِ سياسى ـ اجتماعىِ جمهورى اسلامی، نظامِ "امّت" و "امامت" است؛ و حق اين است كه با هيچيک از اين عناوينى كه در كتابهاى حقوقِ سياسى يا حقوقِ اساسى آمده قابلِ تطبيق نيست.
🔹اتّفاقاً يکبار انقلابيونِ ايران اين تجربه را كردند و پاى چشمشان خورد! براى رهايى از استبداد، انقلاب كردند؛ بعد گفتند حالا مىدانيد چه جايش بگذاريد؟ #مشروطه. چون اين عنوانى كه براى نظامِ جديد انتخاب شده بود عاريهاى بود و مربوط به فرهنگِ اسلام نبود، حتّى آن تأثيرى را كه در صاحبانِ اصلىِ اين فكرِ عاريتى مىتوانست داشته باشد براى ما نداشت. خاصيتِ چيزِ عاريتى همين است.
🔹به همين دليل، ما فكر مىكنيم عنوانِ نظامِ ما بايد نظامِ امّت و امامت باشد. منتها در اثناى انقلاب، چون اين عنوان هنوز براى تودهٔ مردم روشن نبود ـ بهعنوانِ شعارِ اوّل ـ #حكومت_اسلامى انتخاب شد، كه بسيار هم خوب و گويا بود؛ و سپس وقتى معلوم شد اين نظامِ حكومتى، رئيسِ جمهور هم دارد، آنوقت گفته شد #جمهورى_اسلامى. ولى نامِ راستين و كاملِ اين نظام، "نظامِ امّت و امامت است.
🔹در رأسِ اين نظام، اصولِ عقيدتى و عملىِ اسلام بر اساسِ كتاب و سنّت است؛ همه چيز بايد از اين قلّه سرازير شود.
🖌#شهید_مظلوم_آیتالله_دکتر_سید_محمد_حسینی_بهشتی؛ مبانیِ نظریِ قانونِ اساسی (۱۳۹۰) صص ۳۸-۳۹
@sulookmanavi
رفتن به اوّلین پیام در کانال:
👇👇👇👇
https://eitaa.com/sulookmanavi/3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#فایل_صوتی 👆👆👆👆
🎤عارفِ کبیر، حضرتِ #امام_خمینی، سلاماللهعلیه
🌀#مناجات_شعبانیه را بخوانید آقا ... مناجاتِ شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در آن بکند، انسان را به یک جایی میرسانَد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
♦در یک سریالِ کرهای دیالوگِ عجیبی بود که میگفت: "وقتی در سکوت تلاش میکنی، کسی نمیداند به چه حمله کند!".
همینقدر عمیق ...
@sulookmanavi
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
♦سعی کنید پایتان را از کشتیِ حضرتِ سیّدالشّهداء علیهالسّلام بیرون نگدارید و دائماً به امری از امورِ دستگاهِ امام حسین علیهالسّلام مشغول باشید؛ آشپزی، چای دادن، سینه زدن، کفش جفت کردن و ... تا بواسطهٔ آن از همهٔ شیعیان دستگیری شود، وَاِلّا حساب و کتابِ آنطرف دقیقتر از این حرفهاست!
🖌آیتالله بهاءالدینی (ره)
@sulookmanavi
🎈ولادتِ سراسر نورِ مرکزِ عالَمِ وجود، مطلبِ محبّین و مقصدِ عشّاق، حضرتِ اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، و روزِ پاسدار بر همپیمانانِ شهیدان مبارک و فرخنده باد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🗨 امام حسین علیهالسّلام، امیرِ باطن
🔸ذواتِ مقدّسِ اهلِبیت علیهمالسّلام تنها کسانی هستند که توانستند نورِ اتمّ ولایت را در نفسِ خود ظهور دهند. با وجودِ اینکه ایشان صاحبِ مقامِ نورِ واحد هستند و همهٔ حقایق را آنگونه که هست مشاهده میکنند، امّا در مرتبهٔ عالَمِ ظهور و فعل، هر کدام به جهتِ غلبهٔ صفتها، مظهرِ صفتی هستند.
🔸اگر کسی در عالَمِ فعل سرّی بخواهد، باید به امیرالمؤمنین علیهالسّلام متوسّل شود. اگر کسی در این عالَم، جُود بخواهد، باید از امام جواد علیهالسّلام طلب کند؛ امّا این به این معنی نیست که امام هادی علیهالسّلام جواد نیست. در عالَمِ فعل، صفتِ جواد بودن بر امام جواد غلبهٔ بیشتری دارد. ایشان در همهٔ عوالم جوادِ مطلق هستند؛ در نشئهٔ ظاهر، ملکوت، جبروت و لاهوت جوادند، آنهم جوادِ علیالاطلاق؛ یعنی هر جودی که در عالَم به هر کسی میشود از خزینهٔ انسانِ کامل است.
🔸حتّی در عالَمِ قیامت هم اینگونه است. قیامت مرتبهٔ تجلّییافته از نورِ واحدِ اهلِ بیت علیهمالسّلام است، حال آنکه خودِ ایشان فوقِ قیامت و قیامتآفرین هستند؛ لذا علیرغمِ اینکه ائمّهٔ اطهار علیهمالسّلام نورِ واحد میباشند، در قیامت نیز ـ همانندِ عالَمِ ظاهر ـ حقیقتِ شبحِ نوریّهٔ اهلِبیت علیهمالسّلام برای هریک از این ذواتِ مقدّس، مظهریّتِ متفاوتی دارد.
🔸پیغمبر (ص) میفرمایند: "أَنَا وَارِدُكُمْ، وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ اَلسَّاقِي، وَ اَلْحَسَنُ اَلذَّائِدُ، وَ اَلْحُسَيْنُ اَلْآمِرُ، وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلْفَارِطُ، وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلنَّاشِرُ، وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلسَّائِقُ، وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِي اَلْمُحِبِّينَ وَ اَلْمُبْغِضِينَ وَ قَامِعُ اَلْمُنَافِقِينَ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى مُزَيِّنُ [مُرَتِّبُ] اَلْمُؤْمِنِينَ، وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مُنْزِلُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فِي دَرَجَاتِهِمْ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ خَطِيبُ شِيعَتِهِ وَ مُزَوِّجُهُمُ اَلْحُورَاَلْعِينَ، وَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ سِرَاجُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ يَسْتَضِيئُونَ بِهِ، وَ اَلْهَادِي شَفِيعُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ حَيْثُ لاَ يَأْذَنُ اَللهُ إِلاَّ لِمَنْ يَشَاءُ وَ يَرْضَى".
🔸کارِ امیرالمؤمنین علیهالسّلام در قیامت سقایت است.
امام حسن علیهالسّلام دور کنندهٔ دشمنان از محبّینشان است. (اگر شخصی بخواهد در باطنِ عالَم از شیاطینِ اِنسی و جنّی تبرّی بجوید، به امام حسنِ مجتبی علیهالسّلام توسّل کند).
امام زینالعابدین علیهالسّلام عطاکنندهٔ نعمت است. (اگر شخصی بخواهد در باطنِ عالَم به نِعَمِ معنوی برسد، باید از امام سجّاد علیهالسّلام طلب کند؛ ایشان زینتبخشِ سجدهکنندگان است).
امام باقر علیهالسّلام نشردهندهٔ معارف است، و امام صادق علیهالسّلام سوقدهنده بهسوی بهشت میباشد. (اگر میخواهی در عالَمِ فعل اهلِ فقاهت شوی، به درِ خانهٔ امام صادق علیهالسّلام برو).
امام موسی کاظم علیهالسّلام کسی است که شمارندهٔ منافقین و محبّین است؛ او قسیم النّار و الجنّة است.
امام رضا علیهالسّلام کسی است که به مؤمنین رتبه میدهد و آنان را زینت میبخشد.
امام جواد علیهالسّلام در قیامت منزلتِ مؤمنین را به آنها افاضه میکند.
امام هادی علیهالسّلام خطیب و سخنرانِ بهشت است. (در بهشت انشاءالله در سایهسارِ حقایقِ جامعهٔ کبیره در محضرِ امام هادی علیهالسّلام خواهیم نشست).
امام حسنِ عسكری علیهالسّلام نیز ما را در یکجا جمع میکند و هم جامعِ تمامِ این مقامات است.
شفاعتِ مؤمنین نیز توسّطِ حضرتِ حجةبنالحسن ارواحنافداه انجام میشود.
🔸ظرفِ یومالقیامة، بقیة الله الاعظم است. باید امام زمانمان را بشناسیم؛ امامِ زمانِ ما، حضرتِ بقیة الله الاعظم ارواحنالترابمقدمهالفدا، امام الکل فی الکل است؛ یعنی حضرت، امامِ ائمّه نیز هستند. اگر امروز حضرتِ علی بن موسی الرضا علیهماالسّلام بخواهد به کسی عنایتی کند و فیضی به او برساند، باید امامِ زمان عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف پای آنرا امضا کند.
🔸ایشان بقیةالله است که مجمعالجمال و جمالالجمیع است. او کسی است که امام صادق علیهالسّلام در فراقش میگریست و میفرمود: "اگر درکش میکردم خادمش میشدم!". او منتقمِ خونِ اباعبداللهالحسین علیهالسّلام است.
🔹امّا امام حسین علیهالسّلام چه نقشی در قیامت دارد؟ حسین علیهالسّلام در قیامت امیر است؛ هرچه او امر کند، بقیّه انجام میدهند. لذا فرمود اگر امروز بنا باشد هریک از ائمّه علیهمالسّلام به کسی فیضی برسانند، این فیض از کانالِ امام زمان ارواحنافداه افاضه میشود مگر فیضی که از ناحیهٔ امام حسین باشد. تمامِ عالَم امروز بر سرِ سفرهٔ رحمتِ رحمانیّه و رحیمیّهٔ بقیةاللهالاعظم هستند و خودِ امام زمان سرِ سفرهٔ حسینِ فاطمه است.
هر مخلوقی رزقی دارد و رزقِ انسانِ کامل نیز اشک بر اباعبداللهالحسین علیهالسّلام است؛ اینگونه است که حضرتِ صاحبالزّمان ارواحنافداه میفرماید: "وَ لَاَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً»". امامِ زمان صبح و شب بر مصائبِ جدّ غریبش خون گریه میکند.
🔹حسین علیهالسّلام در قیامت، امیر است. لفظ و معنای امیرالمؤمنین در این نشئه مستأثره مولا علی بن ابی طالب است. ما در عالَمِ شهادت حق نداریم به غیر از امام علی علیهالسّلام احدی را امیرالمؤمنین اطلاق کنیم. چنین مولایی داریم که فرزندِ او در قیامت امیرالمؤمنین است؛ أَمیرِی حُسینٌ وَ نِعْمَ الأَمیرُ. اباعبدالله الحسین علیهالسّلام در باطنِ عالَم، امیر است. هرکسی که ایشان امر کند را به بهشت میبرند وَلو آن شخص جهنّمی باشد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🎈توصیفِ محبّت، مرنج و مرنجان است. مرنج، غایتِ دوست داشتنِ وجودِ خویش است؛ و مرنجان، غایتِ دوستی یا دیگری.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ ... (فرقان، ۴۳)؛ دیدی کسی را که هوای نفسِ خود را میپرستد؟!
🔸این آیه ریشه انحرافِ بنیآدم را حلّاجی میکند. هواپرستی یعنی اسیرِ خواستهای خود بودن و خود را بندگی کردن و به دلبخواهِ خود عمل کردن.
🔸هواپرستی با خداپرستی جور درنمیآید؛ چون کسیکه بندهٔ خداست، باید نفسش را لجام بزند و به خواست و فرمانِ خدا تمکین کند. بندهٔ خدا در هر کار، اوّل نگاه میکند رضای خدا چیست و خدا چه میخواهد؛ امّا بندهٔ نفس، دنبالِ نفعِ خویش است و لذّتِ خویش و خواستِ خویش.
@sulookmanavi
🎈وَاخْتِمْ لَنا بِالسَّعادَةِ إِلی مُنْتَهی آجالِنا؛ و خوشبختی یعنی شهادت در راهِ تو ...
🖌#صحیفه_سجادیه
🎈میلادِ با سعادتِ امامالعالمین و مجمعالبحرین، حضرتِ علی بن الحسین زینالعابدین سلاماللهعلیه به محضرِ نورانیِ حضرتِ صاحبالزّمان ارواحنافداه و یکایکِ شیعیان و محبّانِ آلالله تبریک و تهنیت باد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا ۚ وَ مَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (نمل، ۹۳)؛ بگو: الحمدلله؛ خدا بهزودی آیهها و نشانههایش را به شما نشان میدهد و شما آنها را میشناسید. البتّه خدا بیخبر نیست که چه میکنید.
🔹این آیه بیاِشعار نیست که حمد، در باز شدنِ چشمِ باطنی و آیهشناسِ انسان مۆثّر است؛ و آنها که اهلِ حمداَند، خداوند با آیههای خویش با آنها سخن میگوید و خود را به آنها - بیش از پیش - میشناسانَد. یعنی از وقایعِ پیرامون دائماً به معرفت الله دست مییابند و با هر تطوّری بیشتر خدا را میشناسند.
🔹عبارتِ " مَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ" نشان میدهد که مراد از حمدی که خواسته شده، حمدی فراگیر است که تقوی را هم شامل میشود.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
♦در لهاور دانشمندی بود مذکِر [=سخنران]، سخنِ گیرایی داشت. یک روز بر قاضیِ لهاور آمد و گفت: مرا آرزوی زیارت کعبه است، اجازت ده تا بروم. قاضی گفت که: کجا خواهی رفت حالی از سخنِ تو و نصایحِ تو مر خلق را نفع میآید. آن دانشمند از رفتن بایستاد و چون سال دیگر شد باز آن دانشمند بر قاضي بیامد و اجازت طلبید. قاضی او را چیزی داد و گفت: کجا خواهی رفت؟ باز آن دانشمند ساکن شد. سالِ سوم باز بر قاضی آمد و گفت مرا اشتیاقِ کعبه عظیم غالب است اجازت ده تا بروم. اینبار قاضی گفت: ای خواجه اگر تو را اشتیاقِ کعبه غالب بودی نه اجازت طلبیدی و نه مشورت کردی، میرفتی!
آنگاه خواجه ذکرهالله بالخیر بر لفظِ مبارک راند که: در عشق مشورت نیست!
📚 فوائدالفؤاد یا ملفوظاتِ خواجه نظامالدین اولیاء
🖌اثر: خواجه حسن دهلوی شاعرِ پارسیگویِ هند معروف به سعدی هند؛ قرنِ هفتم و هشتم
@sulookmanavi
سلام همراهان عزیز
لطفاً هرگونه نظر، نقد و پیشنهادِ خود را به بنده اعلام نمایید.
با تشکّر؛ عباسعلی جعفری: مدیر کانال
👇👇👇👇👇👇
@Useriran
🖌و َقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ (مۆمنون، ۲۹)
🔹صفتِ "خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ" که برای خدا بکار رفته، از اسماءِ غریب است؛ امّا اگر در آن دقّت کنیم، میبینیم که خیلی پُرکاربرد است. ما مهمانِ خداییم و خداوند ما را در منزلی جای داده و مشغولِ پذیرایی است. خدا بهترین میزبان، و با مهمانانش بغایت مهربان است.
🔹مهمانیای که خدا در دنیا برای مۆمنان ترتیب داده، خیلی پریرکت است؛ در یُسر و عافیت، ایشان را تربیّت میکند و پلّهپلّه تا اعلی علییّن میبرَد و به فردوس میرسانَد.
🔹ذکرِ "یَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ" ذکرِ خوبی است برای مواقعی که انسان چشمبهراه است که چه در انتظارِ اوست.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
♦دوستم حالِ مرا میفهمید ولی دشمنم به من یاد داد قویتر باشم.
یوگو، امپراطورِ بِکچه (دیالوگی از سریالِ کرهایِ امپراطورِ افسانهها)
@sulookmanavi