eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
429 عکس
63 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تعلیقات
☘ همیشه بی‌مقدمه وارد ماه‌ها و زمان‌های خوب می‌شویم و احساس می‌کنیم چرا آماده نیستیم. ☘ چندی دیگر طلیعه ماه است و ایام ندای "ملک داعی" و کم‌کم ماه و بعد هم ضیافت بزرگ ماه خدا... ☘ کمی خودمان را آماده کنیم که برای به دوش کشیدن بارهای سنگینی که ما را به آن فراخوانده جز با شانه‌های ستبری که با آبیاری و در کوره گداخته شده باشد، نمی‌توان قدم از قدم برداشت... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (3) روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام (مقاومت منادی آزادی و کرامت ملت‌ها )
روایت مقاومت (4) 📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت) دوگانه کاذبی است که این روزها بیشتر در آن دمیده می‌شود ولی سابقه‌ای طولانی دارد. همانطور که در یادداشت‌های قبلی گذشت یک انگاره فراگیر این است که مانع است. مقاومت باعث شده ما نتوانیم به قله‌ها برسیم. مقاومت همه دارایی مملکت را هزینه جنگ کرده است و به پیشرفت ایران متعهد نبوده است. در حالی‌که ما در سایه مقاومت توانستيم به پیشرفت برسیم. حتی بالاتر اینکه اگر مقاومت نبود، پیشرفت هم نبود. به‌نوعی روایت مقاومت است و بالعکس. در این یادداشت کوشیدیم نسبت مقاومت و پیشرفت را تبیین کنیم: https://eitaa.com/taalighat/1853 غلبه این دوگانه کاذب موجب شده است حتی در ذهن ما انقلابی‌ها نیز اخبار پیشرفت کشور برجسته نمی‌شود، پژواک و تکرار نمی‌شود، تبدیل به حس غرور و برخورداری و پیروزی نمی‌شود و در یک جمله گویی باور نمی‌شود. در همین هفته‌ای که گذشت چندین مورد خبرهای خوب از پیشرفت‌ها و دستاوردهای جدید ایران منتشر شد اما زیر آوار اخبار و تحلیل‌های منفی دیگر گم شد. تحلیل این آسیب جدی از منظر تغییر در جای دیگر بحث خواهد شد. پس با مسئله‌ای جدی مواجهیم نه در نسبت با فقط قشر منتقد و مخالف که در نسبت با عموم جامعه حتی طیفی از انقلابیون. امروز به‌عنوان یک حس فراگیر به‌چشم نمی‌آید. کسی هم در کشور متولی این پروژه اجتماعی نیست. پروژه‌ای که عناصر متعددی در پدیداری آن دخیلند و بعدا تفصیلا درباره آن گفتگو خواهیم کرد. حال اجمالاً باید چند امر را ثابت کنیم: 1. ما در حوزه‌های مختلف پیشرفت کرده‌ایم. 2. این پیشرفت متکی و وابسته به مقاومت بوده است. 3. بدون مقاومت، امکان این سطح و نوع از پیشرفت وجود نداشته است. و از سوی دیگر: این روایت را باورپذیر کرده و تبدیل به باور عمومی کنیم. به فناوری روایت، نهاد روایت و عقلانیت راهبردی روایت دست یابیم. مسئله این است که در مکانیسم و نارسایی داریم. نمی‌توانیم پیشرفت را تبیین کنیم، باورپذیر کنیم و آن را تبدیل به باور عمومی کنیم. در یادداشت بعدی ایده‌ای جزیی برای روايت پیشرفت ارائه می‌کنیم. باید بتوانیم فهرستی از ایده‌ها در این زمینه تولید کنیم تا کم‌کم به فناوری روايت دست‌یابیم. 🆔 @taalighat
رحمة الله به عشاق ❤️ 🆔 @taalighat
سِلک عشاق، غير خلوت نيست خلوت ماست روضه، جلوت نيست ما همينجا توجه محضيم احتياجى به کنج عُزلت نيست همه هستند، انبيا حتى مجلس آفتاب خلوت نيست لحظه‌اى اشک، لحظه‌اى شکريم نعمتى قد شکرِ نعمت نيست ما همه قنبريم، يک نفريم جمع ما وحدت است، کثرت نيست گريه‌اى جمع کن که بايد رفت وقت خيلى کم است، فرصت نيست دل به صحرا زدن تلاش من است اين جهان جاى استراحت نيست آه و افسوس می‌خورد هر شب آنکه سفره‌نشين هيئت نيست علت رحمت خدا گريه‌ست هر کجا گريه نيست، رحمت نيست هر که ناراحت از فراق نشد در ليالى قبر راحت نيست خون دل جاى خون تن داديم شأن گريه کم از شهادت نيست گنج نابرده رنجمان بخشيد لطف زهرا به شرط خدمت نيست در عبادت عبوديت بايد طاعتى بهتر از اطاعت نيست ما تو را بين خواب هم ديديم خواب عشاق خواب غفلت نيست جنت آنجاست که شما هستيد جنت بى شما که جنت نيست همه سرمايه‌دار حب توأيم گنجى اندازه‌ى محبت نيست عزت بى تو را نمی‌خواهيم عزت بى تو غير ذلت نيست حرف تو حجت است و غير از تو هيچکس بر ائمه حجت نيست تو اگر خانه‌دار اين بيتى خانه‌دارى کم از نبوت نيست ✍ 📝 @hosseinieh_net ➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
جهاد تولید آرامش و شادی اجتماعی 🔹 این روزها شاهد اموری هستیم که روی اعصاب مردم راه می‌رود، را سلب می‌کند و جامعه را به‌سمت و نارضايتی سوق می‌دهد. افزایش قیمت انرژی افزایش قیمت دلار قطع بدون برنامه برق آلودگی هوا تعطیلی بانک و ادارات و مدارس سخن از تهدید جنگ و ناامنی کشور 🔹 در چنین شرایطی که بسیاری می‌کوشند موقعیت ایران را در آستانه پرتگاه معرفی کنند، هر است برای حفظ و حراست امنیت روانی کشور. باید بکوشیم در متن زندگی مردم آرامش را بازتوليد کنیم. 🔹 از اعیاد و ایام پیش‌رو بهترین استفاده را ببریم: روز مادر، روز پدر، اعیاد رجبیه، اعیاد شعبانیه و... 🔹 خیابان و بازار و مسجد را کانون تولید آرامش و سرور و شادی کنید. از گرفته تا تزئین محیطی و کارناوال های شادی اهل‌بیت علیهم‌السّلام. تا هدیه گل به مادران و پدران و... یا کارهای ساده‌ای چون برگزاری و برگزاری هم‌خوانی و در مراکز اصلی شهر با استفاده از ظرفیتی که امروزه در شهرهای مختلف با گروهایی از نوجوانان عزیز زمینه آن فراهم است، دشواری چندانی ندارد اما نتايج خوبی درپی دارد. یا هر اقدام دیگری که منجر به ایجاد حس آرامش و اینکه اوضاع عادی و طبیعی است، می‌شود. 🔻 هرچند امنیت روانی را سلب می‌کند، ما بايد بر نقطه مزیت خود یعنی فضای حقیقی تمرکز کنیم و با اتصال به متن زندگی مردم برای تولید و توزیع آرامش از آن بهره ببریم. 🆔 @taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (4) 📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت) #دوگانه_مقاومت
📍ایده‌ای برای روایت پیشرفت 🔻 اینکه ما در دارای لکنت مزمن هستیم، روشن است. باید درمانی در پیش گرفت. هم چاره کار نشد و ناکارآمدی آن را بالعیان می‌بینیم. دست آخر روایت پیشرفت را بچه‌های جهادی مثل و صعود چهل ساله انجام می‌دهد. (هرچند نقدهایی در محتوا و قالب هم به این کارها وارد است که فعلاً از آن سخن نمی‌گوییم.) 🔻 درعین اینکه باید قدردان این زحمات بود اما توجه کنیم اگر زبان روایت‌گر ما محدود و به یک نفر و یا یک طیف شد، و توسعه مخاطب روایت شما محدود می‌شود. از سوی دیگر انحصار در روایت چالش‌های متعدد دیگری نیز دارد: انتساب به حاکمیت و تلقی سفارشی بودن روایت نه واقعی بودن آن امکان وجود و یا ایجاد مشکل برای وجهه و عملکرد اجتماعی راوی و مخدوش شدن اصل روایت و... پس برای اثربخشی روایت پیشرفت چاره‌ای جز رعایت اصول روایت نداریم از جمله: 🔹 یک: توجه به تنوع مخاطب 🔹 دو: توجه به اقتضای تنوع مخاطب (ذهنیت، علاقمندی، چالش) 🔹 سه: تنوع در مرجعیت های اجتماعی 🔹 چهار: باورپذیری و اثرگذاری روایت 🔻 وقتی مخاطب شما متنوع است، باید روایت متناسب با این تنوع صورت‌بندی شود. اقتضائات تنوع رعایت شود. اینکه مخاطب شما چه فکر می‌کند، از کجا تحلیل دریافت می‌کند، چگونه باور یا انکار می‌کند، به چه کسی اعتماد می‌کند، چه چیزی را می‌بیند و چه‌چیزی را نه، همه این‌ها باید سنجیده شود. 🔻 این تنوع در مخاطب، خاستگاه تنوع در مرجعیت های اجتماعی است. همه جوان‌های شما مگر راجی می‌بینند؟ حتی اگر ببینند مگر وقعی می‌نهند؟ پس باید ببینیم جامعه چند نقطه اتکا فکری دارد؟ 🔻 با پذیرش به سمت خواهیم رفت. روایت شما از ایران امروز را اگر فقط عمامه به‌سرها بگویند، این‌ها را آخوند حکومتی می‌نامند و جیره خوار دولت، اما وقتی روایت پیشرفت را: استاد دانشگاه گفت سیاستمدار گفت صنعتکار گفت ورزشکار گفت هنرمند گفت معلم گفت بازاری گفت کشاورز گفت و... این می‌شود از ، ما باید همه ایران را راوی کنیم. همه ایران باید راوی شود، سخن بگوید. 🔻 از سوی دیگر این روایت‌گری می‌تواند در همان حوزه اختصاصی راوی باشد یعنی روایت تخصصی. این می‌شود روایت همه ابعاد ایران امروز... 🔻 حال نقطه آغاز یک انقلاب در روایت و رویکرد کجاست؟ ایجاد بستر ارتباط مؤثر با نخبگان و ایجاد خودآگاهی و خودخوانی. ایجاد بستر روایت نخبگانی پیشرفت. ایجاد فناوری روایت پیشرفت برای نخبگان 🆔 @taalighat
فاطمه پروانه ی مدار خودش بود منحصراْ تحت انحصار خودش بود فاطمه مخدوم خویش و خادم خویش است کعبه ی خود بود و پرده دار خودش بود نان کسی بر لبش حلال نباشد فاطمه هر روز نان بیار خودش بود گفت: اَنا مِن فاطمةُ ، فاطمه مِنّی فاطمه پس سالها کنار خودش بود اینکه ولایت چنین به نام علی(ع) شد کار علی هم نبود ، کار خودش بود هیچ زمان رو نزَد به غیرت شمشیر تکیه ی زهرا به ذوالفقار خودش بود نَه که بخواهد نبی مقام بگیری بوسه به دست تو افتخار خودش بود 🆔 @taalighat
📝 در این چند یادداشت کوشیدیم از زوایای مختلف مسئله و را بررسی کنیم. انشاالله در ادامه سلسله یادداشت‌های " نسبت به آینده جبهه مقاومت" را ادامه خواهیم داد. 🔻 درآمد: اهمیت و کارکرد روایت و نسبت آن با جهاد تبیین https://eitaa.com/taalighat/1865 🔻۱. نقدی بر روایت‌های جاری از حاج قاسم https://eitaa.com/taalighat/1868 🔻۲. فرصت ماجرای سوریه برای وحدت ملی حول مقاومت https://eitaa.com/taalighat/1871 🔻۳. روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام https://eitaa.com/taalighat/1874 🔻 ۴. روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه پيشرفت _ مقاومت) https://eitaa.com/taalighat/1876 🔻5. ایده ای برای روایت پیشرفت https://eitaa.com/taalighat/1880 🔰️ سه یادداشت زیر به‌عنوان تکمله یادداشت آخر تقدیم می‌شود: 🔻آسیب‌شناسی ستاد ملی روایت پیشرفت 🔹قسمت اول https://eitaa.com/taalighat/1293 🔹قسمت دوم https://eitaa.com/taalighat/1294 🔹قسمت سوم https://eitaa.com/taalighat/1295 🆔 @taalighat
📝 چند نکته درباره فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص "فقیه زن متخصص" 🔸رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اقشار مختلف بانوان تأکید کردند: «امروز تعداد ، کم نیست و حتی معتقدیم که در بسیاری از مسائل زنانه که مردها تشخیص خوب و درستی ندارند، خانم‌ها باید از مجتهدان زن تقلید کنند.» ۱۴۰۳/۰۹/۲۷ ایشان درباره‌ی موضوع فقیه زن و لزوم پرورشِ مجتهد زن قبلا نیز مباحثی را مطرح کرده بودند که در ادامه برخی از این موارد آورده می‌شود: ⏪ «اعتقاد بنده این است که ما حتماً فقیه زن و مجتهد زن لازم داریم و گمان من این است که دماء ثلاثه و امثال اینها را غیر از زن هیچکس نمیتواند فتوا بدهد... به هر حال لازم است.» ۱۳۷۹/۷/۱۵ ⏪ «پدیده‌ی ؛ خیلی پدیده‌ی عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه‌ی خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود.» ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ 👇👇 گذشته از تاکید دوباره در کلام اخیر معظم له بر امکان تقلید از «مجتهدان زن» دارای شرایط برای دیگر «بانوان» که برخی محاذیر و تبعات مطرح شده در مساله را ندارد، نکته مهم دیگر در این بیان تأکید دوباره بر ایده فقه تخصصی در کنار فقه عمومی حوزه‌هاست که اکنون جایگاه مناسبی در تلاش‌های علمی حوزه یافته‌ اما نیازمند توجه بیش‌تر در محافل فقهی است. وجود فقیهان و مجتهدان برجسته که به استنباط و تدریس در عموم ابواب فقهی می‌پردازند ضروری بوده اما کافی نیست. فتوا در «موضوعات پیچیده» همچون برخی مسائل خاص زنانه و بسیاری از موضوعات پیچیده اجتماعی امروز، نیازمند شناخت و آگاهی دقیق مجتهد از ابعاد مختلف این گونه موضوعات است که صرفا با توصیفات اجمالی کارشناسان انضمامی حاصل نمی‌شود! 🔻 امر مقام معظم رهبری به تقلید از مجتهدین زن دارای شرایط در مسائل پیچیده زنانه که مردها تشخیص درستی از موضوع آن ندارند و حتی چه بسا به همین دلیل در فهم ادله آن نیز دچار خطاهایی شوند، مصداقی از اعتنا و تاکید بر این فقه تخصصی در حوزه «افتاء» است. علی رغم آن‌که ظاهرا مجتهدینی اعلم از مراجع عظام تقلید به جهت قوه استنباط در میان زنان مجتهده وجود ندارد، اما معظم له با اشاره به شناخت تخصصی بسیار بهتر زنان مجتهد از مسائل خاص زنانه، فتوا در این زمینه را شأن ایشان می‌دانند. ↘️ این امر ضرورت تربیت فقیهانی را گوش‌زد می‌کند که علاوه بر کسب قدرت استنباط مطلق، تمحض و تخصص در حیطه موضوعی خاصی را دنبال نمایند. در عمل هر چند شاید قدرت استنباط برخی فقیهان عام بالاتر از فقیه متخصص باشد، اما با فرض برخورداری مجتهد متخصص در موضوع از توانایی استنباط مناسب و اشراف بسیار دقیق‌تر او بر ابعاد موضوع و ارتباط ادله مختلف شرعی با آن، اعتماد به خروجی استنباط او معقول‌تر از رجوع به فتوای فقیهی است که علی الفرض، در توانایی بالقوه استنباط بالاتر بوده اما شناختی ناقص و ناکافی از آن موضوع پیچیده فردی یا اجتماعی دارد. در عصر حاضر که دامنه وسیعی از موضوعات پیچیده مطرح است، ضروری است تا حوزه‌های علمیه اهتمام بیش‌تری به تربیت فقیهانی متخصص داشته و بستر مناسب برای نقش آفرینی علمی ایشان را تمهید نمایند. ⬅️در این زمینه مناسب است تا در بسترسازی و پیگیری تحقق این امر مقام معظم رهبری، نهادهای حوزوی مرتبط، مجتهدان برجسته زن (که برای بیش‌تر بانوان متدین جامعه و حتی حوزویان کمتر شناخته شده‌اند) را معرفی و آثار و تحقیقات تخصصی ایشان در مسائل خاص بانوان را به روش مناسب ارائه نمایند. 🆔 @taalighat
نه وقتی فیلترینگ اعمال می‌شود... نه وقتی فیلترینگ ناقص اجرا می‌شود... نه وقتی فیلترینگ با فیلترشکن دور می‌خورد... و نه وقتی فیلترینگ رفع می‌شود... هیچ کسی با به‌صورت صحبت نمی‌کند. هیچ کسی مسئولیت نمی‌پذیرد. حداقل توضیح دهید چرا فیلتر شد و امروز چرا رفع شد؟ وقتی را شما نمی‌سازید، از هر حرکت و اقدام شما ده‌ها روایت معکوس تولید می‌شود. بدتر از رفع فیلترینگ، روایتی است که در درباره علت رفع فیلترینگ ساخته می‌شود. از یک طرف جامعه انقلابی احساس می‌کند دور خورده است. از آن طرف طیف دیگر گمان می‌کند دولت انقلابی دنبال محدودیت اجتماعی بود و دولت اصلاح‌طلب دنبال رفع محدودیت و توسعه ! 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 قطعه‌ای از نوای فاضل ارجمند مرحوم حجت‌الاسلام سیدرضا محبوبی رحمةالله علیه ☘ نثار روح مطهرش شب جمعه است هوایت نکنم می‌میرم... 🆔 @taalighat
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻 بخش اول 🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مقاومت گسترده‌تر خواهد شد." این گزاره از یک‌سو امید و پیش‌بینی است و از یک‌سو دستوری راهبردی که همه ما مخاطب آن هستیم. ما چه نقشی در توسعه‌ی جبهه مقاومت داریم؟ در نسبت با این امر اساساً با پنج حوزه مواجهیم: 1. بازسازی و توسعه فکری 2. بازسازی و توسعه اجتماعی 3. بازسازی و توسعه امتی 4. بازسازی و توسعه تشکیلاتی 5. بازسازی و توسعه راهبردی 1⃣ بازسازی فکری و انضباط بخشی مفهومی مکتب مقاومت 🔹 ما پس از انقلاب اسلامی در دوران جدیدی از تحولات بین‌المللی قرار گرفتیم. مواجهه‌ ما با نظام سلطه به‌مرور زمان رو به تصعید است. در هر مقطع از تصعید باید کنش متناسب با آن مقطع را ذیل راهبرد کلان و ثابتی در پیش گرفت. اساساً ایران چهار دهه است که را به‌عنوان یک زیست، سبک زندگی و مبنای اقدام انتخاب کرده است. امروز و در عصر سطح مواجهه با نظام سلطه به‌شدت تغییر کرده است. 🔹 امروز بیش از هر زمان دیگری به تثبیت و توسعه نیاز داریم. این گزاره که "هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است" باید به یک باور عمومی تبدیل شود. باید بپذیریم دچار نارسایی‌های جدی در این زمینه هستیم. 🔹 باید این واقعیت را بپذیریم که از یک‌سو جامعه دارای ابهامات و شبهات جدی و متعدد در زمینه است. کسی عهده‌دار و ابهام‌زدایی از ذهن مردم نیست. گویی اساسا مسئله را به‌نحوی واضح می‌دانیم که خود را موظف به گفتگو و حل شبهه نمی‌دانیم. ذهن و فکر جامعه را نمی‌توان محدود و محصور دید. خاصیت فکر پویایی است، مواجهه با رویکردهای مختلف است. حال این ذهن حرف های دیگری غیر از قرائت رسمی حاکمیت درباره مقاومت شنیده است. ما نیز خودمان را به نشنیدن می‌زنیم و یا آنانی که دارای شبهه هستند را منحرفین و خارج از دایره فهم سلیم می‌دانیم. اینجا نقطه آغاز اشتباه است. 🔹 اینکه آقا در ابتدای سخن درباره سوریه می‌گوید می‌خواهم کنم و نه یعنی را به‌رسمیت می‌شناسد و می‌کوشد از آن رفع ابهام کند. اما اینکه اکنون یک‌دهه از پر رنگ شدن مسئله مقاومت در سپهر سیاسی کشور می‌گذرد و همزمان و همگام با مقاومت به و اجتماعی مقاومت نمی‌اندیشیم نشان از یک نارسایی است. ما در میدان جنگ فتح و پیروزی داریم اما در میدان فکر و اندیشه و ذهنیت اجتماعی عقب‌نشینی داریم. میدان و افکار همزمان پیش نمی‌روند. 🔹 ما حتی متولی تبیین نیز نداریم. کسی می‌تواند متولی رسمی و حقیقی تبیین در کشور را معرفی کند؟ کجاست؟! فلان پژوهشگاه یا پژوهشکده که قانوناً موظف به تبیین است یا درگیر پروژه‌های بی‌خاصیت است یا درگیر سیاسی‌کاری یا درگیر هرچیزی غیر از تبیین. و البته آن کسانی‌که مخاطب هستند، امروز به‌عنوان طلبکار هم هستند، اینقدر وقیحانه! نهاد تولید دانش ما نیز منقطع از مسئله روز جامعه است و به تفنن های علمی سرگرم. و یا از آن سو در اختیار جريان روشنفکری در حال تولید محتوا و تحلیل برای اهداف غرب در ایران است و کم له من نظیر. 🔹 ما بايد از یک‌سو خلاءنظری دراین زمینه را جبران کنیم، از سوی دیگر متولیان تبیین را بر مأموریت ذاتی خود مستقر گردانیم و بعد از آن فاصله بین اندیشه و اجتماع را پر کنیم. 🆔 @taalighat