شاخص "کاشف الکرب" بودن برای ولی جامعه
🔻 ما در مناسبات خود با ولی جامعه نیازمند ارزیابی نوع ارتباط خود با ولی هستیم. برای ارزیابی نیز به #شاخص و معیار و سنجه نیاز داریم. بهنظر یکی از شاخصها را میتوان از محرم آموخت.
🔻 یکی از توصیفات قابل توجه درباره حضرت قمربنی هاشم علیه السلام "کاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام" است. کسیکه غبار غم را از چهره امام میزداید.
1. افق "کرب" و #غصه_امام با افق غصههای کوچک ما متفاوت است. کسی میتواند غم امام را بزداید که در #افق_امام باشد و ادراکی از واقعیات، شبیه به امام داشته باشد.
2. برای رسیدن به افق امام باید" المطیع لله و لرسوله" شد. باید به مقام اطاعت و تسلیم نسبت به ولی رسید تا افقهای جدید در تراز امام برای او باز شود.
3. کسیکه در افق امام قرار گرفت، حزن او را شناخت و گام در مسیر زدودن کرب امام برداشت، ولی جامعه را در تحقق طرحش مدد میکند.
4. کرب زدایی از وجهه ولی جامعه، یک نوع #هدفگذاری در کنش اجتماعی، #جهتگیری در کارها و نوعی #مأموریتگرایی است.
🔻تفصیل مطلب در جای دیگر، اما اجمالاً درس "کاشف الکرب" بودن قمر بنی هاشم برای ما این است که وجهه همت خود را برداشتن بار ولی از زمین قرار دهیم. پیشنیاز کاشف الکرب شدن، تلاش برای فهم دردها و دغدغههای اصلی ولی جامعه است.
🔻 در عصر ما #حاج_قاسم و #شهید_رئیسی دو فردی بودند که ولی جامعه آنها را بهنوعی" کاشف الکرب" میدانست. آقا فرمودند وقتی کاری به حاج قاسم میسپردیم خیالمان راحت بود این کار انجام میشود. یعنی بار ولی جامعه را برمیداشت، دغدغه او را میشناخت و حل میکرد.
🔻 محرم #فصل_مراقبه نسبت ما و امام جامعه است. ایکاش رزق و روزی این محرم ما رسیدن به مقام "کاشف الکرب" باشد...
#تاسوعا
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
#مردم_خوب_ایران
☘ حوالی ظهر از یک خیابان فرعی حاشیه شهر میرفتم دیدم مردی کنار خیابان ایستاده، اول فکر کردم منتظره تا کسی سوارش کنه، جلو رفتم دیدم با یک دست پارچ شربت و با یک دست چندتا لیوان گرفته و میخواد روز #تاسوعا سقایی کنه.
☘ داشت بههمین سادگی و صفا و صمیمیت عشق خودش رو به ارباب نشون میداد... فدای این عشقهای پاک و زلال...
آخرشم گفت حاج آقا انشالله #اربعين کربلا...
🆔@taalighat
جای گریه حسین میبینی
خون به چشمان خواهرت جاریست
وقت مغرب رسیده از #گودال
همه رفتند و شمر ول کن نیست...
هانی امیرفرجی
🆔@taalighat
تعلیقات
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهار
🔻 فهم ضرورت مسئلهای که در این یادداشت به آن اشاره شد، بههیچوجه کار دشواری نیست. این دغدغه به چندنفر از اعضای هیئت دولت و برخی مؤثرین دیگر منتقل شد، اما دریغ از #اقدام_بههنگام
🆔@taalighat
صحبتهای دیشب #ظریف نشان میدهد دولت جدید تمرکز ویژهای بر #حاشیهسازی و برجستهسازی گسلهای اجتماعی، مذهبی و قومیتی دارد تا در سایه حاشیهها بیعملی خود را بپوشاند. بوی #دوران_اصلاحات میآید. باید مراقب بود در زمین بازی آنها گرفتار نشویم.
#دولت_چهاردهم
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721288766659455944
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تخریب هدفمند و گسترده آیتالله #میرباقری توسط جریان رسانهای غربگرا تخریب یک شخص نیست، بلکه حمله به یک ظرفیت مهم در #جبهه_انقلاب است. اگر بین پایگاه فکری و جایگاه اجتماعی ایشان خلط کنیم و در مقام #انفعال بمانیم، جبهه انقلاب خسارت خواهد دید.
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721300766170211174
#استاد_میرباقری
🆔@taalighat
📝 استاد میرباقری، جایگاه و کارکردها (حاشیهای بر تخریبهای اخیر نسبت به استاد)
🔻 پس از انتخابات جریان رسانهای خباثت آلود غربگرا بهصورت ویژه در حال تخریب حضرت استاد آیتالله #میرباقری است. هرچند اینها "عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند" اما نباید از تحلیل این مسئله غفلت کرد.
🔰️ جایگاه:
استاد #میرباقری امروز جایگاه اجتماعی برجستهای هم در بین بخشی از بدنه عمومی مردم، مذهبیها و انقلابیها دارند. برخورداری از #جایگاه_اجتماعی بین سه لایه اجتماعی مذکور قطعاً برای تحلیلگران سیاسی اجتماعی ایران معنادار است. البته جایگاه اجتماعی الزاماً بهمعنای #مرجعیت_اجتماعی نیست اما نشاندهنده ظرفیت اجتماعی است که امکان به فعلیت رسیدن دارد. هرچند بین دایره مشخصی نیز اجمالاً دارای مرجعیت نیز هستند. این موقعیت نشأت گرفته از سه ضلع است:
🔹 جایگاه حوزوی
استاد #میرباقری از یکسو شخصیتی علمی در حوزه بهشمار میآید و بین برخی از اساتید طیف سنتی حوزه (به اعتبار تلمذ طولانی در درس پربار مرحوم آیت الله تبریزی و عنایت ایشان به استاد میرباقری از پیش) مورد توجه است. داشتن کرسی با سابقه درس خارج و اعتنای مراجع تقلید به ایشان و تمجیدهای بزرگانی چون مرحوم آیتالله مصباح یزدی گویای مورد توجه بودن ایشان است.
🔹 جایگاه اجتماعی
از سوی دیگر طیفهای مختلف انقلابی در کشور با گرایشهای مختلف نسبت به ایشان اقبال دارند. عدم اعلام موضع رسمی ایشان در دور اول انتخابات اخیر و حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی و در دوم از گزینه متعین جبهه انقلاب نشان از هوشمندی سیاسی ایشان برای عدم دامن زدن به دوقطبی های کاذب و برجستهسازی مسئله اصلی داشت.
جامعه بهصورت عمومی وی را یک سخنران و منبری صرف نمیداند بلکه یک #عالم_اخلاقی میداند لذا جایگاهی متفاوت با سخنرانان معروف دارد.
🔹 جایگاه نخبگانی
طیف قابل توجهی از جامعه دانشگاهی نیز وی را یک #متفکر و #تئوریسین و نظریهپرداز میداند. بحثهای تفصیلی وی در موضوعات جدید اعم از علم دینی، رسانه، عدالت، هنر، فجازی، تمدنسازی، غرب، مدرنیته و... برای طیف زیادی از نخبگان جذاب است. گستره ارتباط با نخبگان رشتههای مختلف با وی نیز برخاسته از این جذابیت است.
🔰️ کارویژه:
🔹 بسط اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب
استاد #میرباقری بهویژه در یک دهه اخیر کوشیده است با تمرکز بر دغدغههای اصلی رهبر معظم انقلاب به بسط و تبیین و توسعه اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی بپردازد. شاید بتوان گفت یکی از کلان مسئلههای وی #انقلاب_اسلامی است. تولید کتبی چون "عصر جدید" در شرح بیانیه گام دوم، "عدالت" و "تداول قدرت" همه در لایه #انقلاباندیشی وی تعریف میشود (هرچند نسبت به برخی تحلیلها و مبانی سخن داشته باشیم.)
🔹 ارتقای معرفتی و ولایی جامعه
یکی از کارکردهای استاد میرباقری ترویج و تعمیق اندیشه ولایی در جامعه بوده است. منابر وی طی دو دهه اخیر یک برنامه هدفمند ارتقای اجتماعی و نه صرف سخنرانی معمولی بوده است. توجه به رشد اخلاقی و معنوی جامعه نیز از دیگر اقدامات وی است که در یادداشت دیگری به آن اشاره شد. https://eitaa.com/taalighat_list/13
🔹 استاد میرباقری فراتر از فرهنگستان
استاد میرباقری آگاهانه خود را از چارچوب محدود یک اندیشه و مؤسسه فراتر تعریف کرده است و خود را متعلق به انقلاب میداند نه خصوص #فرهنگستان و حتی از این پایگاه اجتماعی هیچگاه برای ترویج فرهنگستان بهره نبرده است. اما خلط بین کارکرد اجتماعی و پایگاه فکریاش موجب محرومیت از ظرفیتهای فراوان ایشان میشود.
✅ چندنکته:
1. مبادا تخریب ایشان را در چارچوب تنگ و بسته تخریب یک مجموعه قرائت کنیم و در نتيجه دچار #انفعال شویم.
2. بین #میرباقری_انقلاب و میرباقری فرهنگستان تفکیک کنیم. کما اینکه ایشان خود چنین تفکیکی دارد و انقلاب را مقدم میدارد. تجليل از استاد میرباقری بیتردید بهمعنای تأیید همهجانبه اندیشه فرهنگستان نیست تا کسانی تردید کنند که اکنون موضع دفاع است یا خیر.
3. تقلیل استاد میرباقری به حامی جلیلی یا حامی قالیباف، تضعیف و تنقیص ایشان بوده و بازی در زمین رسانهای دشمن است. میرباقری متعلق به جبهه انقلاب است نه این و آن.
4. نگارنده هيچگاه عضو فرهنگستان نبوده تا این متن از پایگاه خاص قرائت شود. بلکه مذاق فلسفی و عرفانی اجازه نمیداد در موارد زیادی با اندیشه فرهنگستان همراهی کنم (نقد جدی بهجای خود) اما نگاه جبههای موجب تفکیک بین این دو شأن است.
5. آنچه گفته شد بنابر شنیدهها نیست بلکه حاصل بیش از یک دهه ارتباط نزدیک با جناب استاد است و سخن درباره شخصیت ایشان همچنان بسیار است که انشاالله در جای خود.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#ظریف اسامی اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را اعلام کرد. اسامی رادیکال ترین افراد #اصلاحطلبان از اهالی #فتنه88 تا بلاگرهای سطحیِ سخیف نویس بهچشم میخورد. اینها بناست برای آینده ایران تصميم بگیرند؟
ایران با این ترکیب در آستانه یک #عقبگرد است دقیقاً زمانی که #نزدیک_قله بودیم...
آنهایی که دائم #رئیسی_عزیز را غیرمنصفانه نقد میکردند و دولتش را با انواع برچسبها مینواختند، نمیدانستند عقوبت ناشکری، افتادن در دامن رادیکال ترین اصلاحطلبان است.
#دولت_چهاردهم
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721377610405929011
➖➖➖➖
🆔@taalighat