نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
#گزارش
#اختصاصی
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد #خسروپناه داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.
🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم میشود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#استاد_خسروپناه
🆔 @taalighat
کانالهای زرد انقلابی و پمپاژ ناامیدی به اسم انقلابی گری
🔻 امروز داشتم کانالی موسوم به #بیداری_ملت را میدیدم. در کمتر از 2 ساعت 4 مطلب با تم انتقادی و مثلا از زاویه مطالبه گری مطرح کرده است. کاری که از بی بی سی و اصلاح طلبان هم برنمیآید.
🔻 بعضیها عادت کردهاند به غر زدن، نق زدن، اصلا عینکی که بر چشم دارند، #عینک_بدبینی است. فقط انتقاد دارند و اعتراض. به عالم و آدم نقد دارند. خودشان هم انگار محور حق هستند.
🔻 آقا بارها و بارها از لزوم #امید گفتند و اینکه نا امید کردن مردم #خیانت است. این افراد ظاهراً انقلابی نمیدانند با این رویه چه بر سر جامعه مخاطبین انقلابی خود میآورند. قطعاً فعل شان ناخواسته است اما نتيجهاش همان است که رهبری آن را خیانت نامیدند.
🔻 بدتر اینکه محتوا و #تحليلهای_ضعیف و شکننده ارائه میکنند و تراز تحلیل و افق نگاه مخاطب را تقلیل میدهند.
🔻 آقایان، عزیزان این سبک کار رسانهای فقط ضربه زدن است به جامعه انقلابی. مطالبه قاعده دارد. ریتم منظم دارد. کار رسانهای هم قواعدی دارد. قرار نیست هرچه به ذهنتان میرسد را بنویسید و در مغز مخاطب فرو کنید. شما نسبت به ذهن مخاطب مسئول هستید. ما هم به #مطالبه و #نقد اعتقاد داریم اما بشرطها و شروطها و با رعایت موازین. این مدل کار همان #مخرج_مشترک یافتن با دشمن است.
🔻 و چقدر از این کانالهای زرد در حال گسترش است. باید بیشتر مراقب جامعه انقلابی و ورودیهای آن باشیم.
این چند نمونه را ببینید تنها در 2 ساعت چهار متن که اشکالات اساسی هم دارد منتشر کرده و این مشتی است نمونه خروار🔻🔻
https://eitaa.com/bidariymelat/111142
https://eitaa.com/bidariymelat/111149
https://eitaa.com/bidariymelat/111151
https://eitaa.com/bidariymelat/111152
#پمپاژ_ناامیدی
#رسانههای_زرد_انقلابی
#مخرج_مشترک_بادشمن
#آسیبشناسی
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
درباره آوینی (1)
🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسان به عالم شکل می¬گیرند و همانگونه که اندیشیدن درباره دفاع مقدس با نگاهی تمدنی و تاریخی ما را متذکر به نحوه برقراری «نسبتِ جدیدِ انسان با عالم می¬کند» _(که این نسبت همان تمدن نوین اسلامی و متفاوت از تمدن غربی است)_ بازاندیشی در آثار و یا فعالیت رسانه ای #آوینی هم، ما را به همین نسبتِ متفاوتِ انسان با عالم رهنمایی میکند. از این جهت آوینی سخنگوی فردای تمدنی ماست و غور در اندیشه آوینی یعنی بستری برای الگوگیری های بیشتر و توسعه هر چه بیشترِ تمدن نوین اسلامی. از این زاویه می¬توان آوینی را سروشی از غیب انقلاب اسلامی دانست که آمده تا تبیین¬گر افقهای انقلاب اسلامی باشد.
🔻 آوینی را باید در بستر اقتضائات #عصر_مدرن و زمانه انقلاب اسلامی شناخت. از سویی اقتضای عصر مدرن سرعت تکنولوژی است و از طرفی دیگر اقتضای سرعت مسائل انقلاب اسلامی، تولید مسائل متکثر است و این مسائل متکثر، کارهای بر زمین مانده زیادی را ایجاد می¬کند. هنر یک انسان تراز انقلاب اسلامی نه در پاسخگویی به مسائل، بلکه در یافتِ اولویت میان مسائل و آنگاه پاسخ به مسائل است. آوینی به تصریح دوستانش، پیش از تحول هم یک خصلت مهم داشت؛ هیچوقت از کنار هیچ مسئله ای بدون فکر عبور نمی¬کرد؛ سید مرتضی پرسش¬گری بود که مسائل را درهم و برهم نمی دید. توان تحلیل از مسائل پیرامونی و یافت نقطه کانونی درد را داشت. به تعبیری آوینی بمثابه طبیبی فرهنگی بود که علائم مختلف بیماری و بعضا داده های غلط بیمار او را به تجویز غلط نمی کشاند. شاید همین هنر آوینی است که آثار او را برای جوان نسل چهارمی #انقلاب_اسلامی هم جذاب می¬کند. البته نباید این هنر را جدا از سیره و سلوک باطنی آوینی فهمید. وقتی حضرت خدیجه سلام الله آن ثروت عظیم را در راه اسلام خرج نمود، قسمتش کوثر شد و آوینی هم از کثراتش گذشت و همه¬ی آثار پیش از تحولش را برای خدا آتش زد و خدا بینشی کوثری به او اعطا نمود و شد تجلی این آیه که «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا».
🔻 سید مرتضی دیدبانی بود که سابقا در زمین حریف زیسته و بعد از تحولش، عمیقا آنرا بازاندیشی و تحلیل کرده بود؛ از همین رو حقیقت انقلاب اسلامی را به یک تقابل در سطح سیاسی تقلیل نداد. انقلاب را عمیق و دقیق فهمید و در نقطه نزاع تمدنی گراهای درستی داد، اما او در دیدبانی تمدنی متوقف نماند و به رزم در میدان پرهیاهوی رسانه، مبتنی بر بینش انقلابی پرداخت. او بدرستی از افق دیدبانی فهمیده بود که اگر واقعیت دفاع مقدس درست روایت نشود، در جنگ روایتها از دفاع مقدس، تمدن غرب و غربگرایان روایتی دیگرگونه از حقیقت قدسی دفاع مقدس ارائه خواهند کرد و از آن حقیقت قدسی بیانی تنزل یافته، مادی و هضم شده در #تمدن_غرب می نمایانند.
🔻 بنابراین آوینی ماموریت #جهاد_تبیین را نه در دهه نود بلکه در دهه شصت به درستی دریافت و برایش از جان و آبرو مایه گذاشت. آوینی به درستی دریافته بود که در جهاد تبیین باید «واقعیت» را «آنگونه که هست» روایت کرد والا دشمن روایتی دلخواه و متناسب با اغراضش از واقعیت ها می¬سازد و مخاطب را ریاکارانه می¬فریبد.
🔻 سید بخوبی می دانست عادت نوعِ اهل رسانه این است که پروپاگاندا محور روایتی از واقعیت بسازند و از آنجا که روایتِ حاقِ واقعیت اساسا مد نظر اهل رسانه نیست لذا این روایت در بهترین حالاتش مبتلا به بی دقتی است. اما او مبتنی بر بینش عمیق از انقلاب اسلامی، در میدان رزم رسانه ای نه تنها از بی دقتی عبور می¬کند بلکه به کارش یقین دارد و این یقین آنچنان برایش مقدس است که در شب قدر، نوارکاست روایت فتحش را بجای قران بر سر می¬گیرد و بک یا الله می¬گوید. اساسا میزکار آوینی همان سجاده دیگری است که آوینی بارها تا به صبح بر سر همین سجاده به خواب رفته، گریسته و مراتب قرب را تا وصول به مقام شهادت پشت سر گذاشته است.
🔻 شاید این حرف برای بعضی سنگین باشد اما در مقام شناخت او چاره ای جز بیان این حقیقت نیست: آوینی در مقامِ شهودِ حقیقتِ انقلاب اسلامی بود و کنش او در میدان رزم رسانه ای، تجلی گاه همین بینش شهودی در نسبت با انقلاب اسلامی بود. مبتنی بر همین بینش الهی، بر خلاف روند متداول مستندهای جنگ، سید مرتضی نه آزادسازی زمین و نه انهدام نیروها و تجهیزات دشمن، هیچیک را به تصویر نکشید؛ بلکه او فتحالفتوح انقلاب اسلامی را که «انسان انقلاب اسلامی» باشد، به قاب تصویر برد و در یک تغییر مهم بجای خبرنگار، رزمنده را در کانون روایت نشاند و از ظاهر رزمنده به باطن او رفت و مخاطب را بر سر سفره باطن رزمندگان نشاند.
📌 ادامه دارد...
📝 به قلم: فاضل ارجمند حجتالاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام)
🆔https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده درباره آوینی (1) 🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسا
درباره آوینی (2)
🔻 سید شهیدان اهل قلم در مقام کنشگر جنگ رسانه ای، خودش را زیسته است. یعنی میان او و اثرش فاصله ای نیست، دوگانگی میان اثر و وجودش دیده نمی¬شود. او همان چیزی را که زیسته، بیان کرده است و کلمات آوینی نازله¬ی مقام وجودی او هستند؛ برخلاف خیلی¬ها که میان اثر و عمل¬شان دوگانگی دیده می-شود و این دوگانگی دیر یا زود طشت رسوایی شان را به زمین می اندازد.
🔻 آوینی در جایگاه دیدبان نزاع تمدنی حق و باطل با بینشی تاریخی به تمامیت این جبهه نظر دارد و تحلیل او از روند انقلاب اسلامی و #جبهه_مستضعفان تحلیلی خرد نیست بلکه به رشد و افول این جبهه تاریخی نظر دارد. مبتنی بر چنین بینشی آوینی شاهد تحولات نوینی است که با وقوع انقلاب اسلامی در گستره تاریخ پدیدآمده است و وعده دهنده¬ی تمدن مقدمه عصر ظهور است: "حتی اگر هیچ برهان دیگری در دست نداشتم ، ظهور انقلاب اسلامی – و بهتر بگویم ، بعثت تاریخی انسان در وجود مردی چون حضرت امام خمینی(ره)- برای من کافی بود تا باور کنم که عصر #تمدن_غرب سپری شده است و تا وضع موعود که انتظار اوست ، فاصله چندانی باقی نمانده است." مجاهد عرصه هنر و جهاد تبیین مادامیکه متذکر این بینش تاریخی نباشد و دیدبانی تاریخی نکند در فهم انقلاب اسلامی و یافت «رشدهای» در درون جبهه انقلاب و تحول تاریخی بعد از انقلاب اسلامی ناکام خواهد ماند و بمرور به ورطه شکست فکری و ارتجاع درمی¬غلطد.
شاید بعضی بپرسند راستی اگر آوینی امروز زنده بود چه میکرد؟
🔻 نقطه تمایز آوینی با دیگران در این بود که از #افق_انقلاب اسلامی و با زبان انقلاب اسلامی با مخاطبانش سخن میگفت نه اینکه از افق تمدن غرب و با زبان تمدن غرب به دفاع از انقلاب برآید. بنظر او مواجهه با پدیده¬های معاصر باید از عالَم انقلاب اسلامی باشد. آوینی در روایت فتحش، راوی توسعه حقیقت انسان بود. قران کریم این حقیقت را در مقام آموزش دعا به رسولش چنین تصویر نموده که یا رسول الله علم را چنین بخواه: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» یعنی وجود من را از حیث علم توسعه بده نه اینکه خدایا علمم را زیاد کن. توسعه وجودی در تناسب با علم است که موضوعیت دارد و آوینی اگر امروز بود از صِرف توسعه علم در جمهوری اسلامی یا درباره کیفیت حل معضل کرونا مستند نمی ساخت بلکه توسعه انسان انقلاب اسلامی ذیل این مسایل روایت میکرد.
🔻 زبان سرخ آوینی در دوره حیاتش بی تعارف و بعضا گزنده بود و همین هم حضور او را در حوزه هنری و... مشکل می¬کرد. او بدون بعضی از ملاحظات که امروز برای ما پررنگ شده، سخن میگفت. او حقیقت را بی لفافه و بی لکنت به میان می¬آورد و امروز لازمه آوینی شدن، تقوایی است که شجاعت و زبان سرخ بدهد، تقوایی از جنس تقوای مجاهدان نه تقوای عارفان گوشه نشین منفک از اجتماع.
🔻 رفتار سید مرتضی چه در روایت فتح و چه در سوره بمثابه ملکه زنبور عسلی بود که دیگران بر گردش حلقه می¬زنند تا شهدی بسازند. چشاندن شیرینی شهد انقلاب اسلامی جز به خون دل خوردن و جمع کردن مومنان به انقلاب اسلامی با وجود اختلاف سلیقه¬ها ممکن نبوده و نیست و این گسست های ناشی از اختلاف سلیقه¬ها ریشه در آن دارد که سید مرتضی ¬های جمع ما کم شده¬اند.
راستی جهادگر جهاد تبیین، چگونه می تواند در جنگ روایتها مانند سید مرتضی به پیش بتازد و عقب ننشیند شک به دل راه ندهد؟
🔻 یکی از نگرانی های آوینی خوفِ تاثر از هیمنه تکنیک، تکنیک زدگی و تکنولوژی بارگی بود. آنچنان که بعضی گفته بود من به قرائت عبدالباسط گوش نمی¬دهم چون در قرائت او غلبه فرم بر محتوا اتفاق افتاده است. گاهی ما با خود می اندیشیم که یاد گرفتن بعضی فنون سخنوری یا مناظره یا نگارش و فیلمبرداری و... دست ما را برای دفاع از انقلاب در جنگ روایتها پر میکند، حال آنکه بی مایه فطیر است و سید مرتضی نگران همین تکنیک زدگی، غلبه فرم بر محتوا و کنشگری بی پایه بود. راه طی شده آوینی دو گذرگاه را برای کنشگری در جهاد تبیین به ما می نمایاند:
1. شناخت حقیقت غرب:
سید شهیدان اهل قلم در مقام شناخت و خصوصا شناخت غرب بدنبال عمق شناخت بود نه یک شناخت سردستی و گذرا. از اینرو هیچگاه خود را مهیمن و مسیطر ندید و کیفِ دوشی آوینی در لحظه شهادت هم حاوی کتابی درباره تقابل غرب و شرق بود. بر خلاف ما که با خواندن یک جزوه یا کتاب نقطه آغاز را نقطه اوج می پنداریم.
2. شناخت حقیقت انقلاب اسلامی:
کنشگری در راستای دفاع از انقلاب اسلامی بدون فهم عمیق و دقیق از انقلاب اسلامی نتیجه عکس میدهد. و البته فهم این حقیقت جز با سابیدن زنگار دلها هم به تفصیل حاصل نمی¬شود. برای سیدِ شهید، حقیقت انقلاب یک امر شهودی بود و او که حقیقت انقلاب را زیسته بود، صدایش هم انسان را به وادی دیگری می¬بَرد و دل را نورانی می¬کند. اساسا جنس انقلاب اسلامی که به نور ولایت متصل است نمی¬تواند کنشگری برای تنویر ذهن را، بی تحول در قلوب تصور نماید.
از پویانفر تا پناهیان...
🔻 سحر 21 ماه مبارک رمضان است. تازه از مراسم احیا برگشتم. خسته دارم شبکههای مختلف را نگاه میکنم. به #شبکه_سه رسیدم، برنامه نجمالدین شریعتی است و مهمان برنامه محمدحسین #پویانفر
🔻 چند دقیقهای صبر کردم ببینم چه میگویند نه به این خاطر که ایشان مداح محبوب من باشد. کسیکه پای روضه #حاج_اصغرزنجانی و #حاج_فیروز و حاج محسن و... بوده مداح های امروزی ازش دلبری نمیکنند.
🔻 اول نجمالدین کمی دلجویی میکند که مدتی به تلویزیون دعوت نشده، او هم با لبخند ملیحی میگذرد. بعد چند قطعه میخواند.
🔻 حالا یکدفعه پویانفر میگوید میخواهم سحر 21م نکتهای بگویم. دقت میکنم ببینم چه میخواهد بگوید. ادامه میدهد:
مسئولین حقی بر گردن ما دارند و آن هم امر به معروف آنهاست. جوانها رنجیده اند، ما مردم خوبی داریم. اگر مسئولی احساس میکند نمیتواند کار کند، خودش کنار برود! مردم اشتباهات شما را به پای دین میگذارند و...
بله؟
جانم؟
چی شد الان؟
مسئولین ارشاد شدند؟
جوانها رنجیدند؟
🔻 اصلاً با نیت گوینده کاری ندارم. با اثر آن کار دارم. چقدر از این #جملات_گِرد بدم میآید. خیلی زیاد. اگر از فشار اقتصادی میگفت و لزوم کار بیشتر مسئولین، این هم خوب بود. اما جملاتی که همه میتوانند با آن حال کنند. جملاتی که فردا طیف خاصی را به کف زدن وامیدارد. الان شما نماد مردم مداری شدی؟ الان این آنتن، این موقعیت زمان گفتن این چند جمله است که هیچ نسبتی با هیچ چیزی ندارد.
🔻 ناراحتیام بالا گرفته که مهمان عوض شد و حاج علیرضا #پناهیان میآید. از شکر میگوید، از شهدا میگوید، از لحظات آخر شهدا میگوید که جملات روزهای آخرشان جنس دیگری دارد و این را مهم میداند. یکدفعه شروع میکند خواندن وصیتنامه #حاج_قاسم که پشتیبان ولایت فقیه باشید و دور این آقا بگردید و... در دلم آفرین میگویم. آفرین، سحر روز شهادت مولی، باید از #ولایتمداری گفت. باید از شهید گفت. باید اینقدر مستحکم بدون محافظهکاری سخن گفت. نه آن طور گرد و بیخاصیت.
🔻 اینها را پناهیانی میگوید که سالها پای ثابت منبر #بیت_رهبری بوده و الان چندسالی است که دیگر دعوتش نمیکنند. اما رنجیده نیست و کار خودش را میکند. حتی وقتی از او پرسیدم چه شده که دیگر بیت نمیروید با لبخندی مملو از آرامش از کنار سوالم عبور میکند.
🔻 این دو برخورد را در ذهنم مقایسه میکنم.
هردو تریبیون دارند.
هردو انتقاد دارند.
هردو بیمهری دیدهاند.
هردو مخاطب دارند.
اما این کجا و آن کجا...
البته مقایسه حاج علیرضا و پویانفر قطعاً مقایسه غلطی است، فقط رفتار را فارغ از افراد مقایسه کردم.
🆔 @taalighat
🔻 امتیاز کلی استانها در طرح نهضت ملی مسکن
🔻خبری که از شبکههای خبری صداوسیما پخش شد:
#رئیسجمهوری در جلسه شورایعالی مسکن، وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کردند وضعیت استانهایی که به لحاظ پیگیری سیاستهای دولت در بخش مسکن دچار #عقبافتادگی بوده و در 10 ردیف آخر جدول هستند را بررسی کرده و چنانچه اهمالی در پیگیریها وجود داشته است، مدیران مربوط #توبیخ شوند.»
🔻 #استان_همدان در کمکاری بحث مسکن جزو این ده استان مورد توبیخ رئیس جمهور بود.
🔻 این تنها مشکل استان و تنها رتبه شاخص آن در ضعف مدیریتی نیست. میتوانید نمونهها و شواهد متعددی از #ضعف_مدیریتی را از #نخبگان استان بپرسید. مواردی که در نامه مفصل فعالین #جبهه_انقلاب به وزیر کشور درباره استاندار بیان شده بود. و شاید بیان برخی موارد اعجابانگیز باشد.
🔹 همدان، آخرین استان در این رتبهبندی است. چرا عزمی برای #تغییر_بهنفع_مردم وجود ندارد؟
#استاندار_همدان
#ضعف_مدیریتی
#ضعیفترین_استان
#تغییر_بهنفع_مردم
#همدان
🆔@taalighat
638171686809861690.pdf
35.7M
📚 گزارش عملکرد یکساله مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
🔻 مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در برخی دورهها نقش #قوه_عاقله دولت را ایفا میکرد اما بهنظر میرسد اکنون دچار یک #افول چشمگیر شده است.
📝 مطالعه این گزارش میتواند به ارزیابی عملکرد این مجموعه در دوره جدید کمک کند.
🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ لینک یادداشتها درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻عرصه فرهنگ حاج قاسم میخواهد، مرد میدان لازم اس
طراحی فرآیند کشف، جذب و ارتقای عقلانیت جبهه انقلاب
(لزوم دقت در مدل اقدام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)
🔻 اینکه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی کشف افراد صاحب طرح در مسئلههای مبتلابه فرهنگی هستند امری در خور تقدیر است ولی باید توجه داشت این مدل لازم اما ناکافی است.
🔻 اگر معیار انتخاب طرح اول، همان اولیت آن باشد، یعنی هرکسی بههر دلیل موفق شد براساس رابطه یا... خود را زودتر مطرح کند او زودتر به نتیجه میرسد. و این یعنی #رانت_فرهنگی! پس باید مکانیسمی برای شناسایی و انتخاب طرح و ایدهها طراحی شود.
🔻 از سویی میدانیم ظرفیت جبهه فکری و فرهنگی انقلاب گسترده است و از سوی دیگر نیاز به رصد و پالایش و فرآوری و ارتقا دارد. در این مکانیسم باید ابتدا #رصد جامع داشت و بعد ایجاد مقارنه و #مقایسه_کیفی بین طرح ها و در نهایت ایجاد مجال برای بروز برخی ایدههای برتر بدون تولید رانت و بلکه ایجاد زمینه رقابت و گسترش بهصورت پایلوت و زمان مند بهمنظور ارزیابی و...
🔻 نکته ویژه اینکه مقام معظم رهبری در فرازی #بیانیه_گام_دوم میفرمایند این نظام از صفر آغاز کرد. آغاز از صفر بهمعنای تکیه بر مدلهای بومی اصیل است. این مدلها نیازمند کشف است.
🔻 کشف ایدههای بومی و کمک به رشد و نضج آن و در نهایت #صورتبندی آنها اقدامی راهبردی و اساسی در جهت ایجاد بنیانهای نظام اسلامی بوده و گامی در مسیر #تولید_علم بومی بهشمار میآید. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این فرآیند راهبردی را شناسایی و مدیریت کند.
🔻 پس:
اولاً باید عمده ایدههای موجود در هر حوزه شناسایی شود.
ثانیاً از رانت فرهنگی مبتنی بر ارتباط و تعامل جلوگيری شود.
ثالثاً مدل و الگوی خاصی برای شناسایی تا بکارگیری ایدهها طراحی شود.
رابعاً فرآیند تولید علم بومی بر اساس این جنس کنشها طراحی و تدبیر شود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#حل_مسئله
#دبیر_جدید
🆔 @taalighat
🔻در مفاتیحالجنان آمده است این مناجات را در شبهای دهه آخر ماه رمضان، بسیار بخوانید:
«يَا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ
أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلامُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِي مَا أَنَا أَهْلُهُ
🆔https://eitaa.com/taalighat
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری
☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا بود #ابوحمزه_ثمالی را استاد #میرباقری بخواند در جوار ضریح بانوی کرامت...
☘ آرامش در لحن استاد موج میزد بدون فریادهای مرسوم، اما #سوز صدا خبر از طوفانی میداد که در دل دارد. گاه بین عبارتهای دعا سکوت میکرد، سکوتی که ارمغان بغض در گلو بود و گواه غوغایی که در دلش به راه افتاده بود. هر سکوتش، فریاد دلهای سوخته را بهدنبال داشت.
☘ مناجاتخواندنش چیزی کم از بر فراز منبر رفتنش نداشت. خودش یک منبر تمام و کمال بود همانقدر معرفتآفرین و مملو از #نکتههای_ناب
☘ دعا خواندنش، دعا خواندن عادی نبود، جرعه جرعه نوشیدن کلمات #زینالعابدین بود. احساس میکردی با هر فراز دست در دست امام به پیش میرود و #سیروسلوک با دعا میکند و با همین دل استوار دست مخاطب را میگیرد و جلو میبرد.
☘ دارم فکر میکنم مناجات خواندن #عالم_ربانی با دیگران چقدر متفاوت است. مناجات خواندش کلاس درس است و طیِّ طریق... و تازه انسان میفهمد لذت مناجات یعنی چه... سایهاش مستدام...
#استاد_میرباقری
#ابوحمزه_ثمالی
🆔 @taalighat