تاملات
🔰نمی دانم به چه زبانی باید گفت انقلاب سال پنجاه و هفت شروع راهی تازه بوده است نه پایان آن ! شروع را
🔸با این اندیشه دگمی که در حال حاضر وجود دارد و معتقد است ما بر حق هستیم و هرکه از این راه خارج شود یا خوارج زمان هستند یا سکولار هایی که قرار است نظام را استحاله کنند !
خیر ،:قطعا این اندیشه به سمت ترکستان است و حتی مصرف داخلی ان هم به سر امده است.
🔹 این دوره باید جنگ اندیشه ها را پیروز شد اما چگونه ؟
دقیقا مشابه همان روشی که اوینی در مجله خود ایجاد کرد ،فضایی برای بیان مخالف و منتقد و پاسخگویی در همان مجله برای مخاطبان خود...
دقیقا باید راه شهید مطهری را پیش گرفت، گفتگو با مارکسیست های دوران خود و نقد تئوریک انها از طریق چاپ کتاب و سخنرانی و...
دقیقا باید همان راه شهید بهشتی را طی کرد .
✅دعوت به مناظره در اوج انقلاب دقیقا همان مقطع که شاید خطرناک ترین زمان برای گفتگو بود و شکست روی انتن به منزله شکست تئوریک انقلاب اسلامی است اما ما چه کردیم ؟!
مجلات را دست کم گرفتیم و بی اهمیت جلوه دادیم و تمام فضای مجلات کشور دربست در اختیار طیف روشنفکر است. بدون گفتگو نخبگان و قشر تحصیل کرده جامعه هم از انجا خط می دهند و کادر سازی می کنند و طبقه متوسط شهری را به خود جذب کرده اند بدون ذره ای احساس خطر در فضای کتاب و پاسخ های تئوریک در موضوعات مهم هم یا دیر عمل کردیم یا به قدری پیوست رسانه ای ان ضعیف بوده که هیج وقت دیده نشده است.
ضمن انکه به زبان مردم و عموم سخنرانی نکردیم و یا کتاب ها را به زبان قابل قهم تبدیل نکردیم از رمان ها برای جوانان و نوجوانان گرفته تا مخاطب عمومی و خاص ‼️
صدا و سیما هم که رسما تن به هیچگونه
مناظره ی عمیقی نمی دهد و هر چهار سال یکبار صرفا جهت دعوا های سیاسی بحث می کند که انهم خروجی ای جزء نفرت به بار نیاورده است... #بهشتی
#مطهری
#اوینی
#انقلاب_اسلامی
#حرف_های_تکراری
#مخالف_اندیشه
🆔 @lotfi74
🔰صنعت اضطراب
🔺در سالهای اخیر وعده تسکین اضطراب به صنعتی چند میلیارددلاری بدل شده: از اسپینرهای انگشتی، خوشبوکنندههای هوا و محصولات مراقبت پوست گرفته تا دستگاههای مولد صدا [های آرامبخش از قبیل صدای آب و باد و…]، افشانههای آرامبخش و هزاران اپلیکیشن مراقبه که گوشیهایمان را پر کردهاند؛ اما نکته اینجاست که این «اقتصاد اضطراب» با تأکید بر راهکارهای مصرفمحور از جنس «خودت انجام بده»، بار درمان اضطراب را مستقیما بر دوش فرد مضطرب میگذارد.
🔺وقتی اضطراب را به صورت یک اپیدمی فراگیر اجتماعی- اقتصادی بررسی میکنیم، معلوم میشود که اضطراب نقیصهای عاطفی و شخصی نیست.. بنابراین این درک مشترک که «تو در این بنبست شغلی، در این بدهی تمامنشدنی، در این افسردگی طاقتفرسا تنها نیستی» میتواند راهی باز کند به طرح پیشنهادهای جدید درباره علل ریشهای اضطرابهای ما و افراد را در مقابله با این مشکل به همکاری برای یافتن روشهای جمعیتر و ماندگارتری ترغیب کند.
👇🏽در لینک ذیل بیشتر بخوانید:
🌐 http://medn.me/3x
🆔 @lotfi74
جلسه دوم.mp3
48.04M
♨️ #اختصاصی
🔊 فایل صوتی نظریات جامعه شناسی
🔷 استاد رضا ملایی
🔰 نقد و بررسی نظریات مارکس و جریان مارکسیست و نئومارکسیست
🔹 جلسه دوم
🔻پ.ن:
در کنار تحلیل، بیان خوب استاد و تسلط ایشان بر مباحث؛ نکات ارزشمندی نیز بیان میکنند که بسیار قابل استفاده است...
⏰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
🆔 @lotfi74
به نام خدا
🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/lotfi74
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
May 11
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
سلسله نشستهای فلسفه و علوماجتماعی
دیلتای و علوماجتماعی
دکتر مالک شجاعی جشوقانی
گادامر و علوماجتماعی
دکتر مهدی معینزاده
مارکس و علوم اجتماعی
دکتر محمدتقی چاوشی
هایدگر و علوماجتماعی
دکتر احمد رجبی
هگل و علوماجتماعی
دکتر مصطفی زالی
ویتگنشتاین و علوماجتماعی
دکتر مهدی حسینزاده یزدی
مک اینتایر و علوم اجتماعی
دکتر محسن صبوریان
@utsaiss
@philosophyofss
➕ جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادمین یکی از کانالهای بالا رجوع کنید.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی
✍ حسن انصاری
🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آسای علوم در دو سه قرن نخستين اسلامی کمبود کاغذ بود. به تدريج که توليد و دسترسی به کاغذ همگانی شد نه تنها از سرعت رشد علوم کاسته شد بلکه زمينه برای تقليد از گذشتگان و از رونق افتادن اجتهادات و ابداعات فکری روافزون شد..
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی ✍ حسن انصاری 🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آس
🔸 با ظهور صنعت چاپ اين روند تنزلی به شکل بی سابقه ای تشدید شد. در دو قرن نخست به جای نوشتن می بايست مطالب را به ذهن می سپردند و بيش و پيش از نوشتن می بايست انواع دانش ها را فرا می گرفتند و در قلب و روح و جانشان به وديعت می گذاشتند. آنچه نوشته می شد به دليل کمبود و گرانی کاغذ می بايست خيلی اهميت می داشت و به بهایی که برای کاغذ و برای نوشتن لازم بود پرداخت شود می ارزيد.
نه هر چيز بی مايه ای نوشته می شد و نه هر چيز بی ارزشی خوانده می شد. علم و دانش گنجی بود که بايد در سر درس بزرگان می آموختند و آن را به "مذاکره" برای خود پايدار می کردند.
ابتکار و اجتهاد و نوآوری پايه و مايه نوشتن بود. بعدا که کاغذ ارزان شد و سهل الوصول داستان به تدريج فرق کرد و "علوم" ارزان شد. از صدها نوشته در يک فن به زحمت يکی به نوشتن و خواندنش می ارزيد. تعبيری از اوزاعی، فقيه معروف شام در قرن دوم در دست است بدين قرار: ما زال هذا العلم عزيزا يتلقاه الرجال حتى وقع في الصحف ، فحمله أو دخل فيه غير أهله. واقعيت اين است که هر دانشی را تخصص و اهلی بايد و شايد.
خواندن بر نوشتن مقدم است و برای هر صفحه که می نويسی بايد صد صفحه خوانده باشی. فضای مجازی در روزگار ما کاغذ و قلمی رايگان در اختيارمان قرار داده است. بايد از آن فرصت ساخت برای خواندن بيشتر و نه "هفتاد من کاغذ" نوشتن. فضای فارسی مجازی اين روزها پر شده است از اظهار نظرهای بی پشتوانه درباره دين و فرهنگ و سياست و تاريخ. کمی هم به فکر نسل های آينده باشيم.
زنده باد خواندن و فراگرفتن...
🆔 @lotfi74
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون
✍ امیررضا مافی
🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط درخشانی دارد و گاهی دچار افت میشود.
مهدویان با همان دکوپاژ سابق و قاببندیهای داکیودرامهایش، سراغ داستان عملیات مرصاد و تغییر آدمها رفته و با ژست خارج از جریان بودن، هم انقلابیهای دوآتشه بیمغز مانند کمال را زده و نشان میدهد آنها بر خلاف روزهای اول انقلاب، فاقد خلوصاند و انتفاع شخصی را بر هر چیزی مقدم میشمارند!
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون ✍ امیررضا مافی 🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط د
...هم تکنوکراتهای امنیتی مانند صادق را زده که همه چیز را در سازمان مهندسی میکنند، اما مسئولیت فاجعهای را که میآفرینند نمیپذیرند و آن را گردن ساختار میاندازند.
فیلم در واقع، هم تفکر احمدینژادی را میکوبد و هم تفکر اعتدالی روحانی را. و شاید در پی یافتن قالیباف و نو اصولگراییاش است.
اما جز این ژست نقادانه، فیلم نیمنگاهی محافظهکارانه به سازمان مجاهدین دارد. مشتی از اعضا را خونخوار و سفاک نشان میدهد و مشتی دیگر را فریبخورده و سادهاندیش که همدلی برانگیزند.
این قرائت از مجاهدین اتفاقا در سالهای ابتدایی انقلاب، که فضای فکری جامعه ملتهب و بیجهت بود معنادارتر است تا عملیات مرصاد در سال شصت و هفت. یعنی سمپادهای نوجوان و جوان سالهای ابتدایی انقلاب که گهگاه به اعدام محکوم شدند، قطعا بیش از سال شصت و هفت و عملیات نظامی علیه کشور دچار سادهاندیشیاند و رد خون میخواهد به هیچ کس باج ندهد و البته هیچکس را به خون خودش تشنه نکند و این یعنی محافظهکاری در بیان مقاطع تاریخی.
به لحاظ سینمایی نیز، همان طور که اشاره شد، مهدویان کارگردان کاربلدی است ، اما در قاببندی و انتخاب لنزها میتوانست خوشسلیقهتر باشد. آغاز فیلم بسیار طولانی و مقدمهی درام خستهکننده است، چون مهدویان میخواهد همهی بذرها را برای رسیدن به سکانس آخر دقیق بکارد، اما چون انتخاب بذرهایش دقیق و همراستا نیست، دچار اطناب میشود و این استراتژی باعث شده که فیلم در نیمهی نخست، برای مخاطب کمی حوصلهسربر به نظر آید.
با این همه، ما احتیاج داریم به ساخته شدن هر چه بیشتر فیلمها دربارهی تاریخ انقلاب از مناظر مختلف و ظهور بدیلهایی برای قرائت رسمی از این تاریخ.
🆔 @lotfi74