تاملات
. ⭕️دو آیت الله... دو آیت الله، دو مجتهد، دو انقلابی باسابقه، دو سیاستمدار و دو کارگزار ارشد و دو فق
✍ یاسر تقوی
🔰کمی آرام باشیم...
📌درباره بگومگوی تلخ آقای یزدی و آقای آملی لاریجانی
🔸بارها شده که به خاطر عصبانیت و شور جوانی علیه موضوعی حرف تند و نسنجیدهای زدهام که بعدها پشیمان شدهام. هر بار از خود میپرسیدم که «چرا چنین شد؟ و چه کنم که دیگر اینچنین نشود؟» به چند عامل میرسیدم.
اول آنکه اساتید بزرگوار ما در حوزه حقمداری و غیرت دینی را در وجود ما نهادینه کردهاند، اما به ما یاد ندادهاند که ممکن است در تشخیص مصادیق (حق) اشتباه کنیم و یا حتی اگر اشتباه هم نکرده باشیم، ممکن است دیگران دچار اشتباه شده باشند و ما باید بتوانیم با حفظ احترام و کرامت با مخالفان فکری و سلیقهای خود رفتار کنیم. لذا به جای قضاوت زودهنگام و استفاده از تعابیر نادرست و برخوردهای هیجانی سعی کنیم دغدغهها و نگرانیهای خود را در قالب رفتار صحیحی بروز دهیم.
🔸عامل دیگر آن بود که رسانه و اقتضائات آن را نمیفهمیدم. نمیدانستم در این فضای مجازی که به ظاهر حرف زدن کنتور نمیاندازد، هر حرف حساب و بیحسابی در شکلگیری شخصیت اجتماعی من اثر میگذارد. اگر توهین کنم، قضاوت غیرمنصفانه کنم، در جواب بدی، بدتر بگویم، چهرهای غیراخلاقی از من به یادگار خواهد ماند. دقت نمیکردم که رعایت آدب و احترام حتی در گفتگوهای شخصی و خصوصی اثر گذار است چه برسد در یادداشتها و مواضع عمومی. من برای آنکه امروز در دفاع از آرمانها و حقایقی که میفهمم هیجانزده نشوم و به این و آن تندی نکنم، در فضایی خارج از سلوک حوزوی کلی آزمون و خطا کردهام و همچنان به خودم مطمئن نیستم.
🔸اینها را گفتم که بگویم واقعیت بگومگوی تلخ آقای یزدی و آقای لاریجانی وبسیاری از دعواهای جامعه ما از این سنخ است. خدا به هر دو بزرگوار طول عمر بدهد. اما سن آقای یزدی بالا رفته است. طبعا نمیشود از ایشان انتظار داشت که پای توئیتر و اینستاگرام و تلگرام و ایتا و ... بنشیند و فضای اجتماعی را رصد کند. اخبار درست و نادرست را شناسایی کند. پازلهای رسانهای طراحی شده از سوی این و آن را تحلیل کند. در این شرایط انسان در معرض ملغمهای از اخبار و تحلیلهای غیردقیق اطرافیان مورد اعتماد قرار میگیرد و اگر موضوع آنها به انقلاب و مرجعیت و مسائل حائز اهمیت مربوط باشد دچار غلیان احساسات شده و واکنش نشان میدهند. و مگر این «اطرافیان مورد اعتماد» را تا کجا میتواند مدیریت و پالایش کرد؟ و مگر ما خودمان تحت تأثیر نیستیم؟
🔸آقای لاریجانی هم همینطور. حق دارد ناراحت شود. هر چند التفات ندارد که نامهاش تبعاتی برای جامعه و نظام به همراه خواهد داشت.
آقای لاریجانی علیرغم زحمات زیادی که در قوه قضائیه کشید اعتنایی به افکار عمومی ندارد. مناسبات اجتماعی جدید را نمیشناسد. در سالهای خدمت یا تیم رسانهای خوبی نداشته و یا مشورتپذیر نبوده است. به هر حال بسیاری از مطالبی که در نامهاش به آقای یزدی آورده را میتوانست همان سالها با کمک یک تیم رسانهای جوان به اطلاع عموم مردم برساند. کاری که آقای رئیسی در این مدت کوتاه انجام داده و ما فکر میکنیم دارد شق القمر میکند. (شاید هم میکند). اما فرق آقای رئیسی و لاریجانی برای من که هیچ اطلاع دقیقی از عملکرد قوه قضائیه ندارم در همین بازتابهای رسانهای است. درست مانند آقای یزدی
🔸اما در این میان، سوءتدبیر بسیج اساتید را نمیفهمم. فارغ از آنکه آقای یزدی درباره رئیس جمهور، مرجعیت آقای علوی بروجردی و آقای لاریجانی صحبت کرده است، انعکاس این اظهارات تند و تیز بنا بود چه دردی را دوا کند؟ مگر آقا نگفته بود اختلافات در حوزه را مدیریت کنید؟ موضعگیری رئیس جامعه مدرسین علیه دولت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از اساتید حوزه چه فایدهای دارد که متن جلسه را بیپروا منتشر کردند؟
من از ژورنالیستهای اصلاحطلب، روزنامههایشان و نیز BBC فارسی توقعی ندارم. شاید من هم بودم از این پاس گل نهایت استفاده را میکردم، اما آیا رفقای بسیجی ما به پیامدهای این سوءتدبیر نیاندیشیدند؟
🔸در پایان امیدوارم همه ما، از آقای یزدی و آقای آملی لاریجانی تا دوستان بسیج اساتید و ما رسانهایهای پیادهنظام حوزه از این روزهای تلخ عبرت بگیریم. در یک حوزه ملتهب نمیتوان از کیان انقلاب و نظام و مرجعیت و حوزه دفاع کرد. کمی آرام باشیم.
🆔 @lotfi74
تاملات
✍ #رسول_لطفی 🔸غدیر امتداد خاتمیت پیامبری و فتح باب ولایت بر امتی است که داعیه برپایی قسط بر حکومت ج
🔰 نگاه تمدنی به غدیر
✍ رسول لطفی
🔸غدیر امتداد خاتمیت پیامبری و فتح باب ولایت بر امتی است که داعیه برپایی قسط بر حکومت جهانی دارند تا ندای اسلام را به گوش جهان برسانند و فریاد حقانیت علی سر بدهند...
غدیر شاه راه اتصال نبوت به امامت و تکمیل کننده اسلام ناب است و جدایی از غدیر، از دست دادن ستون دین و موجب گمراهی است.
با این حال تفسیر و تبیین ابعاد غدیر در نگاه راهبردی و تمدنی مساله ای است که متاسفانه مغفول مانده است.
از معدود کسانی که با مساله غدیر به صورت تمدنی مواجه شده و آنرا تبیین کرده مقام معظم رهبری است.
هر سال که عید غدیر تکرار می گردد این پرسش در ذهن ها خطور میکند که آیا عید غدیر منافاتی با وحدت اسلامی ندارد؟ پافشاری بر غدیر آیا موجب تفرقه بین جوامع اسلامی نیست؟
خطور این پرسش، ناشی از عدم این نگاه تمدنی به مساله غدیر است.در منظومه اندیشه ای رهبری مبتنی بر فقه حکومتی؛ در غدیر فقط مساله انتخاب امیرالمومنین مطرح نیست بلکه اهمیت بالاتر آن به دست آوردن ضابطه و قانون قدرت مداری و حکومت داری اسلام است.بنابراین غدیر نه تنها موجب اختلاف که سبب وحدت امت اسلامی است.
آیت الله خامنه ای در تبیین غدیر:(قاعده حکومت و اقتدار و قدرت مداری در جامعه اسلامی با غدیر معین شد و پایه گذاری شد؛ اهمیت غدیر فقط این نیست که امیرالمومنین را معین کردند، این هم مهم است اما از این مهمتر این است که ضابطه را معین کردند، معلوم شد که در جامعه اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد. حکومت شخصی و زر و زور معنا ندارد.حکومت اشرافی معنا ندارد.حکومت شهوترانی معنا ندارد.معلوم شد که اسلام اینجوری است.)
🆔 @lotfi74
May 11
🔰آمدم ای شاه پناه بده...
چه زیباست فرازهای صلوات بر امیرالمومنین در زیارت نامه امام رضا(ع):
🔹اللهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَبْدِکَ وَ أَخِی رَسُولِکَ الَّذِی انْتَجَبْتَهُ بِعِلْمِکَ وَ جَعَلْتَهُ هَادِیا لِمَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِکَ وَ الدَّلِیلَ عَلَى مَنْ بَعَثْتَهُ بِرِسَالاتِکَ وَ دَیَّانَ [دَیَّانِ] الدِّینِ بِعَدْلِکَ وَ فَصْلَ [فَصْلِ] قَضَائِکَ بَیْنَ خَلْقِکَ وَ الْمُهَیْمِنَ [الْمُهَیْمِنِ] عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ.🔹
🆔 @lotfi74
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چرا مردم به سراغ شبکه های اجتماعی رفتند؟
🔺ریکی جرویس استندآپ کمدین انگلیسی در اجرای #استندآپ_کمدی خود به سراغ #شبکه_های_اجتماعی رفته؛
او میگوید مردم مدام میگویند «این نظر شخصی من است» و درباره همه چیز نظر میدهند؛ حتی کاری ندارند استدلال چیست! میگویند چه کسی مطرح کرده؛ اگر سمت ما نیست حتما غلط است...
🔺جرویس به سراغ رفراندومها هم رفته و میگوید:حتی سیاستمداران هم برای تصمیمات بزرگ، مثل برگزیت به سراغ مردم میروند در حالی که هنوز مجبوریم روی ظرف وایتکس با برچسب بزرگ بنویسیم «آشامیدنی نیست»
#انگلیس #سیاست #مردم #رفراندوم #عصر_جدید #برگزیت #تلویزیون #سینما #سریال #طنز #عصرجدید
🆔 @lotfi74
🔰 از بگیر و ببندها نگران نشوید، انقلاب زندهتر میشود!
🔹رییس بنیاد مستضعفین🔹
پرویز فتاح:
🔹ما انقلاب کردیم که سرمایه مردم دست خودشان باشد نه اینکه از شاه بگیریم و خودمان استفاده کنیم.
🔹انقلاب اسلامی در حال یک تغییر درونی است و پیاده شدن عدهای از قطار آن، طبیعی و ناگزیر است.
🔹آنها که قبلا مسئول بوده و اموال را بردهاند باید برگردانند؛ از بگیر و ببندها نگران نشوید و نهراسید، انقلاب زنده تر میشود.
🔹اکنون دیگر وقت شعاردادن نیست و باید وارد میدان عمل شویم.رئیس بنیاد مستضعفان: از بگیر و ببندها نگران نشوید، انقلاب زندهتر میشود
🆔 @lotfi74
🆔 @Farsna
تاملات
🔰عصرجدید تکان دهنده است. ✍ دکتر محمدعلی روزبهانی روز و شب در پی تمدن سازی و رشد علمی و علم دینی گ
🔸 با احترام به محققان دانشگاهی ارتباطات و دوستان اندیشمند، یکی از آسیبهای فراگیر دانشکده های ارتباطات در ایران، اسیر کردن دانشجویان در آمار و محاسبات و نظرسنجی ها و یا نقدهای محتوایی خام و نسنجیده است، نقدهای محتوایی که از پیش فرو افتاده اند چراکه از اساس بر پایه ی ویرانه ی جدایی فرم و محتوا بنا شده اند.
🔸اگر فلسفه رسانه و فلسفه تکنولوژی و فلسفه هنر در آکادمی های ما سامانی داشت بیشتر قدر عصر جدید احسان علیخانی را میدانستیم . عصرجدید نه محصول مدیر بی تجربه شبکه سوم سیما و نه محصول اطوار و ادابازی دانشکده های ابتر هنر و علوم انسانیاست.
🔸 عصرجدید حتا مستقیما محصول علیخانی نیست. عصرجدید راه جدید ما ایرانی ها در تجربه دوران و زمانه ای جدید است و مگر نه اینکه تکانه های تمدنی پیش از هرجای دیگری بر دیده بانی هنر است که آفتابی میشود؟ انگاره ی برخی آن است که عصر جدید بر ویرانه های عصر قدیم بنا میشود، برخی نیز عصر جدید را احیای سنت قدیم و نوعی بازگشت میدانند. برخی نیز عصر جدید را احیای عهدی ازلی و ابدی میدانند در تار و پود تمدن همین زمین و همین عصر.
🔸عصر جدید گویای نسبتی جدید میان ادم و عالم است، مگر نه آنکه رنسانس را از شعرهای پترارک حتا پیش از بنای کلیساهای رومی میتوان بازشناخت؟
🔸عصرجدید به مثابه پربیننده ترین نمایش تلویزیون ایران پس از رخداد انقلاب اسلامی، نیایش میلیونها ایرانی بود در ساحت جذابیت اسطوره ای رسانه. عصرجدید، گشایشی بود از حقیقت که فرم رسانه را به تمامه از آن خود کرده بود، رخداد حقیقت در عصر جدید خیلی از معناها و تعریف ها را جابجا کرد، مفهوم توده، مفهوم جنسیت، مفهوم سبک زندگی ایرانیان، مفهوم جذابیت رسانه ای و...
#عصر_جدید
#احسان_علیخانی
#فلسفه_رسانه
#فلسفه_ارتباطات
#فاسفه_هنر
#فلسفه_تکنولوژی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @lotfi74