🔰بیراههای با نام توسعه
✍ اسماعیل شفیعی اردستانی
🔸بالاخره ما کی از حال #توسعه خارج میشویم و به مقام توسعه نائل می گردیم؟ آیا قرار است کشورهای در حال توسعه برای همیشه در حال توسعه بمانند یا سرانجام روزی وارد حیات خلوت کشورهای توسعه یافته هم می شوند؟
🔹چه شد که انسان غربی هوای توسعه در سرش افتاد؟ ما از چه چیز غرب خوشمان آمد که به سمتش رفتیم؟
🔸اگر #انقلاب_اسلامی راه جدیدی برای حیات بشر بود، توسعه بیراههای بر سر راه انقلاب اسلامی گشود. ما از زندگی غربی خوشمان میآید. شیفتهی تکنولوژی غرب هستیم، پیشرفت غرب برای ما سخت جذاب است، انقلاب اسلامی هم واقع شده است.
🔹پندار جمع میان مقصود انقلاب با راه علم و زندگی غربی دیگر خریداری نزد اهل نظر ندارد. #آرمان_توسعه، سبکی در زندگی ایجاد کرده است، و حال ما با آرمان انقلاب اسلامی، همان سبک زندگی را تمنا می کنیم! پس ما خیال آرمانی را جدا از زندگی در سر می پرورانیم.
📚 ماهنامه سوره اندیشه/ ش ۴۸و۴۹/ انقلاب دینی و انسان غربی
⚜ @taammolat74
🔰 نهادِ ابتذال و هرزگی اندیشه
✍️ میلاد نوری
بخش نخست
💠
رسانه و جماعت🔸هرچقدر عمومیتر و شخصیتر میشود، مبتذلتر و بیمایهتر است. بیان آنات زودگذر، اظهار احساسات سطحی، بیمایه و مبتذل، در عمومیترین شکل ممکن؛ تبدیل اطلاعات به بیحاصلترین و سطحیترین امور؛ ابتذال رسانه و ارتباط؛ شرزگی سخن، جای نقد را میگیرد. 🔹پیش از این جرایدی بود که همسو با قدرت یا بر علیه آن چیزی مینوشتند با هدف تثبیت یا نقدِ حاکمیت و سخن سویهای داشت. با رسانههای صوتی و تصوری، همهچیز گفتمان خواجگی شد: نزاع قدرتها از بلندگوهای تبلیغاتیشان و بندگانی که خون دل میخوردند. 🔸نوبت به آزادی رسیده است! شبکههای تودرتویی که میان آنات زودگذر کوانتومی پل میزنند؛ بشتابید! همگان میتوانند سخنی بگویند. ابتذالِ سخن و بیمایگی نظر؛ بیسویگی کلام، بیسویگی نقد، همهچیز خوب است؛ صداهای بیحاصل که به جایی نمیرسد. هیچ چیز فریبندهتر از آزادی نیست و خواجگان میخندند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️حادثهها و جهل رسانهای اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال م
🔰 ابواب جمعی اسلام هراسی و داستان تلخ رومینا
✍️ محمدرضا کائینی
این قلم در مجموع، "ابواب جمعی اسلام هراسی" در قتل رومینا اشرفی را، بسا روانی تر و هیستیریک تر از قاتل نامبرده می بیند، به دلایل ذیل:
1️⃣ اصحاب جنگ روانی سالهاست که قصاص به نحو عام و اعدام به نحو خاص را، از مصادیق خشونت و بدویت قلمداد کرده اند و دمی از نفرت پراکنی در باره آن باز نایستاده اند.هم اینان در این روزها، خواهان اعدام و حتی چند بار اعدام قاتل شده اند! دختر بابا (بخوانید فائزه هاشمی) در عداد طالبانِ چند بار اعدام است! بالاخره فاز این جماعت چیست؟ اعدام خوب است یا بد؟
2️⃣ اگر قانون بازدارنده ای که این طیف در فقدان آن مرثیه سرایی می کنند، همان است که در مغرب زمین رایج شده، پس چرا نتوانسته مانع از این همه فرزند کشی، همسر کشی و تجاوزِ دقیقه به دقیقه شود؟ دیدم که از قول "شازده کند ذهن" نوشته اند: راه و چاره کار، در رجوع به قوانین عرفی است! اگر این قوانین مانع از جنون و عصبانیت آنی می شد، چرا نه تنها گرهی از غرب نگشوده که سیاهه جنایاتی از این دست را، در آن سامان مطول تر کرده است؟...خیر، راه حل را باید در فرهنگ و نظام تعلیم جُست، بازدارندگی قوانین-تازه اگر درست و درمانی باشند-محدوده ای معین و حتی ضیق دارد.
3️⃣بخش فراوانی از رسانه های اجتماعی جهانی و وطنی به ویژه در فضای مجازی، شب و روز "روابط حیوان گون" و "بربریت جنسی" ترویج می کنند. در تلاشند تا مخاطب را به این باور برسانند که: از بدو بلوغ، هر قدر از اسافل اعضای خود بیشتر کار بکشد، ترقی فرهنگی و اجتماعی بیشتری کرده و مدال های افزون تری بر سینه آویخته است! در چنین فضایی چرا باید تمام کاسه و کوزه را بر سر جنون آنی قاتل شکست؟ چرا کسی خِفت این فاضلاب های اینستایی و توئیتری را نمی گیرد؟
4️⃣ نه گمانم که این همه عر و بوق تبلیغی، تنها برای آن دختر نگون بخت باشد.داستان او را دست گرفته اند برای چند روز کلوخ اندازی به سوی دین و نظام. به عمله زنجموره محل نگذارید و آهسته از کنارشان بگذرید، تا چند روز بعد صدایشان می خوابد!
#رومینا_اشرفی
#قصاص
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️حادثهها و جهل رسانهای اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال م
🔰غم رومینا و غم های بزرگتر
✍️ میکاییل دیانی
بخش 1 از 2
🔸اگر تاکنون کلاس درسی در حوزه های اجتماعی گذرانده باشید و یا مقاله علمی پژوهشی پیرامون مسائل اجتماعی خوانده باشید جزو اولین نکاتی که در توضیح پدیده های اجتماعی می دهند این است که «مسائل اجتماعی چند وجهی و چند عاملی است» و لذا همین است که اساتید علوم اجتماعی بعد از شمارش عوامل متعدد باز نمی توانند حکم قطعی در مورد یک پدیده دهند.
🔹 لذا ماجرای قتل #رومینا_اشرفی را نمی شود به یک نگاه در پدر یا یک خطای در دختر تقلیل داد، پدر خود ممکن است حامل چندین مسئله باشد که یکی از آنها حتی می تواند مسیر و اتفاقاتی باشد که از کودکی تا آن سن برای خود او اتفاق افتاده است! می تواند اعتیاد از سوی او موثر بوده باشد، می تواند تفکرات غلط از سوی او موثر بوده باشد، می تواند فشار نگاه بیرونی بر او موثر بوده باشد و می تواند فقط برای پدر عوامل متعدد دیگری را برشمرد که در نهایت او را به سمت این خطای تلخ و ناگوار کشانده باشد.
🔸حال اگر دوربین را بازتر کنیم و سوژه های دیگر در این پدیده را ملاحظه کنیم می توانیم عوامل و ابعاد دیگر را نیز دخیل بدانیم. لذا در مقام نخست اینکه هر کس در اولین تحلیل ذهنی از پدیده قلم فرسایی می کند و نکاتی را به عنوان گزاره های قطعی ارائه می کند می تواند خود بن بستی باشد برای حل مسئله اجتماعی، چه این پدیده و چه پدیده های دیگر مشابه!
🔹انان که در حال پیدا کردن مقصر در پدیده رومینا اشرفی هستند، آیا می دانستند در همین چند ماه ابتدایی سال این چندمین قتل است که با این مسیر اتفاق افتاده است؟ قتلی از سوی یکی از اعضای خانواده! چرا آنها برای دیگرانی چون سارینا، هوژان، فرشته، زعفران، نازنین،، زبیده، سارا، هاجره و… قربانیان قتلهای ناموسی همین چند ماه آغازین سال ۹۹ بودند اقدامی نکردند؟ از سوی دیگر آیا پدیده ازدواج دختر کودک با مرد میانسال چیز جدیدی است؟ پاسخ این نیز منفی است.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰غم رومینا و غم های بزرگتر
✍️ میکاییل دیانی
بخش 2 از 2
🔸 از سوی دیگر آیا پدیده ازدواج دختر کودک با مرد میانسال چیز جدیدی است؟ پاسخ این نیز منفی است. سالنامههای جمعیتی ثبت احوال نشان می دهد که از سال ۸۹ تا ۹۶، هزار و صد و بیست و پنج دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله با مردانی ۴۰ تا ۷۵ ساله ازدواج رسمی و قانونی کردهاند. آنجا چرا این غوغا و هیاهوی رسانه ای اتفاق نیفتاد؟ در حقیقت سوال مهمتر این است، سالهاست قوانین و لوایح ناظر به حمایت از زنان و کودکان و .... در پیچ و خم های مجاری قانونی قرار دارد.
🔹فقط یک مورد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که پس از جنایات بیجه در پاکدشت که منجر به تجاوز و قتل دهها کودک شده بود به راه افتاد، هنوز روی زمین مانده است. آیا پیگیر این لوایح قانونی برای اصلاح ساختاری و مدیریت منطقی این ناهجاریها شدهاند؟!
🔸قتلهای ناموسی که چیز عجیبی نیست،مختص به ایران هم نیست، در همه کشورهای جهان هم هست، اما آنچه در بقیه مناطق هست و اینجا کمتر به آن توجه میشودريال خلأ قانونی برای اصلاح است! فقط به این یک آمار دقت کنید که سالیانه حدود 5000 قتل ناموسی در جهان است و نیمی از آن از سوی والدین است.
🔹بخش زیادی از حل آسیبهای اجتماعی را باید در مواجهه فرهنگی با پدیدههای اجتماعی دانست. رشد و بلوغ فرهنگی اجتماعی جامعه، خانواده و افراد، مرحله نخست برای حل آسیبهای اجتماعی است. شاید بد نباشد ارجاعی دهم به نقل قولی که امروز از سیده رباب صدر، خواهر امام موسی صدر منتشر شد.
🔸 بعضی ها البته می خواند از این اتفاق ناگوار ماهیگیری کنند، اما مجموع تناقضهای گذشته آنان نشان میدهداساسا آنها در این مساله نمیتوانند مدعی باشند؛ آنهایی که در دفاع از شهلا جاهد به هر ریسمانی آویزان شدند که جلوی حکم قصاص بایستند، امروز مدافع قصاص پدر هستند؛ آنهایی هم که حکم بر حق طبیعی سقط جنین را میدهند، حکم پدر رومینا هر چه باشد این گروهها نمیتوانند داعیهدار چگونه و کیفیت آن باشند!
⚜️ @taammolat74
💠 تیتر فوقالعاده سخیف و بی فکر روزنامه سازندگی!
کنار هم قراردادن بابا در کنار داس و تعمیم آن، اساسا از بی منطقی و بی انصافی روزنامه حزب سازندگی حکایت دارد.
هنوز که هنوز است پدر مهربان و فداکار، کهن الگوی کودکان سرزمین ماست که دستان او حریم امنیت را برای کودک رقم میزند. با این دست بازیهای ژورنالیستی منطق #خانه_پدری ایرانی اسلامی خود را تحریف نکنیم.
⚜️ @taammolat74
تاملات
💠 تیتر فوقالعاده سخیف و بی فکر روزنامه سازندگی! کنار هم قراردادن بابا در کنار داس و تعمیم آن، اساس
📮 قوچانی پلشت!
چرا اون موقع که شهردار هوسبازتون زد زن جوون رو توی حمام کشت تیتر نزدی: شهردار با تفنگ آمد؟!
چرا اون موقع پدرزنت رو نیاوردی از این جرثومه قبیلهتون تحلیل فقهی، جرمشناسانه و حقوق بشری کنه؟
پدر ایرانی نماد زحمت و تلاش و مهربانی و از خودگذشتگیه
✍️ محمدرضا شهبازی
⚜️ @taammolat74
📮«مجلس تَراز مجلسي است كه در مأموريت اصلي خودش _ كه ريلگذاري براي حركت كلّ دستگاههاي نظام است _ بتواند بهنحوي #قانونگذاري كند كه مبتني بر #فقاهت اسلام و مبتني بر يك #عقلانيت فعال و كارآمد و در جهت #پيشرفت اسلامي باشد، يعني بايد بهگونهاي جهتگيري كند كه حركت اجتماعي را در بستر سير به سمت #تمدّن_اسلامي سامان دهد.
البته جامعه بايد مراحلي را پشت سر بگذارد تا به تمدن اسلامي برسد، طبيعتاً دستگاه قانونگذاري بايد اين #مراحل را براي گذار بشناسد و متناسب با هر مرحله، قوانين را بهگونهاي طراحي كند كه با صلابت و آرامش، اين مراحل را پشت سر بگذاريم و به تمدن اسلامي نزديك شويم».
✍️ استاد میرباقری
⚜️ @taammolat74
🔰مجلس انقلابی به چه معناست؟
نقدی بر شعارزدگی منتخبین مجلس یازدهم
✍️ جعفر برزگر
🔸همواره سخن گفتن از ترکیب های جذاب اما مبهم در عالم سیاست ایران رایج بوده اما تنها در موارد اندکی مراد و منظور بیان کنندگان این ترکیبها مشخص بوده است. ترکیب «مجلس انقلابی» از همین نوع ترکیب ها است.
🔹با مشخص شدن نتیجه انتخابات دوم اسفند و راهیابی نیروهای عمدتا اصولگرا به مجلس شورای اسلامی و سپس تشکیل فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب اسلامی توسط این منتخبین مسئله انقلابی بودن مجلس یازدهم مطرح شد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰مجلس انقلابی به چه معناست؟ نقدی بر شعارزدگی منتخبین مجلس یازدهم ✍️ جعفر برزگر 🔸همواره سخن گفتن
🔸متناسب با این فضا در روز های قبل از آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم برخی منتخبین دست به اقداماتی همانند نگرفتن خودرو مجلس، عدم دریافت هزینه مسکن و یا سر زدن به محرومین و استفاده از مترو برای رفتن به مجلس کردند و این ها را مصادیق انقلابی بودن بیان کردند و توییت های هم در این زمینه ها منتشر کردند.
🔹آیا این ها مصادیق مجلس انقلابی یا مجلس طراز انقلاب اسلامی است؟ وقتی از مجلس انقلابی سخن می گوییم مرادمان این است که نمایندگان تا می توانند از امکانات رفاهی مجلس استفاده نکنند؟ یا به فقرا و محرومان سر بزنند و یا از تریبون مجلس سخنان رهبری را تکرار کنند و یا هر حادثه ای اتفاق افتاد سریع موضع انقلابی بگیرند؟ واقعا مجلس و نمایندگان چگونه باید رفتار و عمل کنند که مجلس انقلابی تحقق پیدا کند.
🔸هر چند نمی توان منکر جایگاه و اهمیت کارهای شکلی از این دست شد اما بنظر می رسد این اقدامات همه ماجرا یا به عبارتی دیگر مقدمه ماجرا نیست. این نوع کنش گری باید ماحصل و نتیجه اقداماتی باشد که فعلا مفقود است بنابراین توسل به این اقدامات حالت شکلی و کاریکاتوری به خود می گیرد.
🔹از سوی دیگر این نوع مواجه با گفتمان انقلاب در حوزه مجلس و پارلمان و ترکیب مجلس انقلابی که در سخنان بزرگان نظام و رهبر معظم انقلاب است تقلیل دادن یک مسئله ساختاری و عمقی به مسئله ای شکلی، شعاری و سطحی است.
🔸همین نوع رویکرد باعث نقدهایی از سوی نیروهای جوان حزب الهی شده است. مانند نقد محمد صادق عبدالهی مدیر پژوهشی روزنامه جوان در مطلبی تحت عنوان «اینجا مجلس است نه حلقههای صالحین بسیج!» به نقد این رفتارها پرداخته و گفته بیم آن میرود که نمایندگان جدید ما شأن مجلس را در نیافته باشند.
🔹 مجلس انقلابی مجلسی نیست که با شعار و با کارهای شکلی خود را از مجالس دیگر متمایز کند مجلس دو وظیفه بر عهده دارد قانون نویسی و نظارت، خب اگر نماینده ای بخاطر حقوق اندک قشر مثلا کارگر نگرانی دارد نیازی نیست در کارخانه ای حضور پیدا کرده و با کارگران قدم بزند بلکه قوانین تبیعض آمیز را باید اصلاح کند این وظیفه یک نماینده انقلابی حامی قشر کارگر است. اگر این کار را کرد و سپس در کارخانه ای حضور یافت نماینده انقلابی محقق می شود اما اگر اقدامات فقط معطوف به حضور و عکس شد چیزی دست کارگر را نخواهد گرفت.
🔸اگر نمایندگان برای ازدواج جوانان دارای نگرانی هستند می تواند از توان نظارتی خود استفاده کرده و قانون تسهیل ازدواج که در مجلس هفتم تصویب شده و دولت اجرا نمی کند را عملیاتی کنند. اگر این قانون با نظارت نمایندگان عملیاتی شد ان وقت تشکیل صندوقی از حقوق نمایندگان برای ازدواج جوانان هم توجیه دارد وگرنه بدون قانون و نظارت با این صندوق یک نفر هم ازدواج نخواهد کرد.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه دواردهم / بخش دوم
🔹🔹انسان قبل از دنیا
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
13. انسان قبل از دنیا (2).mp3
21.18M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه دوازدهم/ بخش دوم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹تحلیل های قرآن از انسان قبل از ورود به دنیا می تواندگزاره هایی به ما بدهدکه آن ابعادغیرمادی انسان را کاملا تحلیل کنیم.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74