eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍 آرمان آزادی اجتماعی محصول انقلاب 57 «استقلال ملّی» به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است و «آزادی اجتماعی» به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزش‌های اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دواند. (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 آرمان آزادی اجتماعی محصول انقلاب 57 «استقلال ملّی» به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی
🔘 بخش 1 از 3 🔹پیش از هر چیز به نکته توجه باید کرد که سخن گفتن از آزادی، محصول انقلاب ۵۷ است. اینکه جامعه و ملتی به یک خودآگاهی تاریخی نائل شوند که در باب آزادی پرسش کنند، خود محصول فرایندی تاریخی و ترقی بینش و آگاهی آن جامعه است. 🔹جامعه‌ای که حس نقش‌آفرینی مسئولیت‌پذیری در عرصه تاریخی را پیش روی خود می‌بیند. اینکه نسل جوان ابتدای انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) توانستند کلیت نظام قدرت پیشین را به چالش کشیده و حاکمیتی جدید بر پایه دین را به وجود آورند، موجب شد که احساس متفاوتی از توان و قدرت خویش داشته باشند. 🔹بی چون و چرا این خودآگاهی و بینشی که در جامعه ایرانی شکل گرفت، محصول انقلاب خمینی(ره) عزیز بوده است. طرح پرسش اینکه «ما آزادی داریم یا خیر؟» خود محصول انقلاب اسلامی است، چرا که پیش از انقلاب، جامعه ایرانی اساساً نمی‌توانست چنین پرسشی را طرح کند. سوژه ایرانی بعد از انقلاب است که به خودآگاه رسید و درباره آزادی یا عدم آزادی فکر می‌کند. 🔹خودآگاهی به آرمان آزادی ارمغان انقلاب ۵۷ بود، اما این همه مسأله نبود. انقلاب ۵۷ علاوه بر آن، «آزادی» که غرب در ذیل نگاه لیبرالیستی یا مارکسیستی طرح کرد را به چالش می‌کشید. به تعبیر شهید آوینی: ««آزادی» میان ما و آزاد انگاران مشترک لفظی است… آن آزادی که می‌گویند «رهایی از هر تقید و تعهدی» است و این آزادی که ما می‌گوییم نیز «آزادی از هرتعلقی» است. تفاوت در آنجاست که ما حقیقت انسان را در خلیفة اللهی او می‌جوییم و بنابراین «انسان کامل» و «عبدالله» را مشترک معنوی می‌دانیم، اما آنان بندگی خدا را نیز از خود بیگانگی می‌دانند.» 🔹فارغ از این تفاوت بنیادین، به‌راستی چه شد که امروز بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، کمتر از آن آرمان آزادی دم می‌زنیم و احساس و ادراک ما از مقوله آزادی کمرنگ شده است؟ چرا باید روایت و شعار آزادی در دست گفتمان‌های رقیب انقلاب باشد؟! حال آنکه ما باید مطالبه‌گر اصلی آزادی باشیم. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 3 🔹شهید بهشتی در سخنانی می‌گوید: «برطبق آنچه ما از اسلام می‌شناسیم هیچ حکومتی تحت هیچ شرایطی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد. این در اسلام دُگم است.» این دست از اندیشه‌ها که از سوی متفکران امثال شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه مصباح یزدی و… کم نبوده و نیست، چگونه است که از این حالت فعالانه نسبت به آرمان آزادی، به سمت انفعال پیش رفته‌ایم؟! 🔹مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنرانی‌ها و در جمع نخبگان و دانشجویان از مسأله آزادی سخن گفته است. ایشان معتقدند که نقد را نباید تبدیل به کالای قاچاقی و تشریفاتی کرد و در جای دیگر فرمودند: « اگر در جامعه، آزادی فکر، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی عمل وجود نداشته باشد، رشد در جامعه متوقّف خواهد شد.» 🔹ایشان با نگاهی راهبردی در جمع نخبگان به اعتراض می‌فرماید: «هیچ طرح نو، ایده نو، هیچ منظومه فکری نو مربوط به آزادی به وجود نیامد.» همچنین در جلسه‌ای با دانشجویان در سال ۱۳۹۶ از آن‌ها می‌خواهد که مطالبه‌گر آزادی باشند: «مسأله‌ی «آزادی» جزو کلید‌واژه‌های اصلی‌ کشور است؛ آزادی را درست باید تبیین کنید.» 🔹این موضع منفعلانه ما در نسبت به آزادی موجب شده که آزادی سنبل مخالفت با نظام اسلامی تلقی شود. گویی اساسا نظام اسلامی، آزادی را در حد یک شعار و تعارف می‌داند نه یک آرمان حقیقت‌خواه. زمانی که آرمان آزادی در جامعه تبیین نشود، چهره‌هایی نقاب زده و توخالی، به عنوان آزادی‌خواه برجسته می‌شوند که هیچ سنخیتی با آزادی ندارند. همچنین مرز مطالبه‌ی آزادی معقول و مشروع با آزادی به معنای ولنگاری و بی‌اخلاقی مشخص نمی‌شود و آن‌گاه این غبارآلودگی موطن سواستفاده‌های ناصواب می‌شود. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 3 از 3 🔹مواجهه تمدنی مدرنیته و سلطه‌ای که مدرنیته بر کشورها ایجاد کرده است، همچنین چالش‌هایی که روند‌های تکنولوژیک و غیرتکنولوژیک برای آینده جوامع به بار آورده و می‌آورند از ریشه‌های این احساس انفعال بوده است. به نظر می‌رسد در کنار این مسأله رفتارهای سلیقه‌ای و شعارزده از ناحیه حکمرانی و تعارضاتی که در ادعا و عمل ایجاد شده یک حالت نامتوازن و ناپیداری از آزادی را به وجود آورده است و همین امر یکی از علل احساس انفعال ما درباره آزادی بوده است. 🔹در کنار این‌ها، محدودیت‌های تاریخی در اعمال آزادی به مردم نقش ویژه داشته‌اند. ساخت دولت امنیتی از زمان هاشمی رفسنجانی، ضعف در رواداری در زبان رسمی رسانه‌ای، تفاوت‌های بین نسلی، پمپاژ رسانه‌ای از سوی دشمنان، ضعف در ایدئولوگ آزادی در جمهوری اسلامی و… همه این‌ها نیز در ایجاد این حس انفعال دخیل بوده‌اند که توضیح هر کدام از عوامل بحث مفصل و جدایی می‌طلبد که در این مقال نمی‌گنجد. 🔹نباید گذاشت حدود آزادی در جامعه ما به آن میزان چارچوبی که قانون اساسی مشخص کرده و قانونی است، اعتبار اجتماعی خود را از دست بدهد تا در جوانان نسل جدید احساس قدرت و آزادی‌خواهی حقیقی تداوم یابد. 🔹به تعبیری برای نسل جدید جامعه باید تلاش شود توسعه اختیار بر اساس موازین قانونی و اسلامی از لحاظ ساختاری صورت گیرد و آن‌ها همانند جوانان ابتدای انقلاب در خود نقش تأثیرگذاری برای ساخت آینده ببینند. این مسأله اساسی برای گام دوم انقلاب است. نخبگان باید مجدد بر اساس آرمان آزادی انقلاب ۵۷ بازاندیشی صورت بدهند و با تولید ادبیات آزادیِ متناسب با جامعه امروز ایرانی در پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی سهیم باشند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |سلبریتی و بحران‌های اجتماعی 🎙 سیدجواد نقوی سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی» رسانه کتاب‌چی ⏰ ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سید جواد نقوی.mp3
36.43M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙 سیدجواد نقوی 🔹سلبریتی‌های عصر جدید، شکلی پیامبرگونه گرفته که عرصه جهانی را تغییر می‌دهند و جای قدیسان و فضلا نشسته و بعید می‌دانم هیچ متفکری این شتاب روزافزون سلبریتی‌ها را پیشبینی کرده باشد. 🔹سلبریتی‌ها امروزه دو اتفاق مهم را رقم زده‌اند: 1- مسئله‌ای که باور شخصی خودشان هست جایگیزین همه فکت های علمی و تاریخی کرده‌اند یعنی سلبریتی از زاویه و لنز شخصی خود جهانی را به تصویر کشیده است 2- سلبریتی‌ها در یک کلمه توهم را جایگزین حقیقت کرده‌اند. منطق سلبریتی و فرهنگ شهرت جدید، توهم‌زایی است تا رویا و فانتزی شکل بگیرد و از این زاویه دیگران به منطق او نزدیک شوند. 🔹خطر بزرگ اینجاست که سلبریتی فقط در فرهنگ دخالت نمی‌کند و از حوزه فرهنگ به امر سیاست و بعد از آن به سمت امر اجتماعی نفوذ کرده است. ظهور امثال ترامپ و زلنسکی در عرصه قدرت نشان از نفوذ سلبریتی ها به عرصه سیاست است. ✅ نفوذ سلبریتیها به عرصه سیاست و اجتماع باعث شده همه چیز از معنا تهی شود. اینجاست که جامعه به شدت پیچیده و تکثرگرا و بدون باورهای اخلاقی تبدیل می‌شود که مهمترین مسئله او منفعت و میل شخصی است. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اقراء باسم ربك الذى خلق... بخوان ... ! خدايت زمانى تو را فرمان خواندن داد كه سياهى جهالت و يأس بر آسمان قلب انسانيت سايه افكنده بود. زمانى تو را دعوت به خواندن كرد كه شب ديجور، براى فرار از سياهى خويش به دنبال روزنى مى ‏گشت. معشوق زمانى تو را فرمان خواندن داد كه معصومانه‌‏ترين فرياد انسان از پاهاى جستجوگر تاول زده‏اش قلب سخت ‏ترين صخره ‏ها را می‌‏لرزاند... انسان‏ كه پا به پاى پيامبران از آدم تا مسيح درس عبوديت خوانده بود فارغ از مرور مكرر كلاس‌هاى پيشين، معلمى را جستجو می‌كرد كه عميقترين و ظريف‌ترين نيازهاى هميشه ‌اش را اغنا كند. و تو كه با خواندنت سرنوشت تاريخ را رقم مى‏ زدى و كشتى جاودانه هدايت را بر زلال فطرت انسانهاى هميشه، بادبان مى ‏كشيد. تو كه با خواندنت غبار كهنه از چهره درد آلوده مستضعفين جهان مى ‏تكاندى و رمق در پاهايشان مى‏‌ريختى و غرور در نگاهشان و خنده بر لبانشان، تو خواندى آنچنان شيوا كه پشت خميده مستضعفان با جوهر كلام تو استقامت يافت. و تو آنچنان استوار خواندى كه از وراى مظلوميت چهار ده قرن اكنون ما كلام تو را از حلقوم فرزندت شنيديم و گوش به زبان و جان به آواى تو سپرديم... آنچه ما را از خواب غفلت ديرينه برانگيخت، آنچه گره در مشت هاى ما انداخت و آنها را به هم گره كرد، آنچه فرياد مظلوميت ما را به آسمان پاشيد، آنچه رمق شكستن پايه ‏هاى ظلم را در دستهاى ما انداخت، همان كلام تو بود كه از حنجره مبارك فرزندت طلوع كرد! ✍️ سیدمهدی شجاعی 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ⚜️ @Taammolat74
📍 سفر اندیشه‌ها چشم اندازی نوین برای فهم مواجه ما با نظریه‌ها شاید اول‌بار است که از استعاره برای نظریه و سخن می‌گوید. اندیشه‌ها در یک مکان و زمان محدودی نمیشوند و سفر می‌کنند و این اتفاق بسیار مهمی است. برخی اندیشه‌ها از مکانی به مکانی دیگر و گاه از زمانی به زمان دیگر سفر می‌کنند و قرن‌هایی را در می‌نوردند. برای متفکری که تلاش دارد اندیشه‌های او عالم گستر باشد این امر چه قدر می‌تواند کلیدی و بزرگ باشد. وقتی به بزرگانی مثل میرسیم که اندیشه‌هایشان 25 قرن در طول زمان سفر کرده و به ما رسیده و هنوز ما به بسیاری از ایده‌های او می‌اندیشیم، این می‌تواند معجزه مهمی باشد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 سفر اندیشه‌ها چشم اندازی نوین برای فهم مواجه ما با نظریه‌ها شاید اول‌بار #ادوارد_سعید است که
🔹 سفر نظریه‌ها و اندیشه‌ها با خوانش و قرائت یک نظریه متفاوت است. اینکه ما مفسر خوبی برای نظریه ها باشیم به معنای سفر نظریه ها نیست، بلکه میتوان آن را شکلی از نظریه زدگی خفیف دانست. ایده سفر نظریه ها وقتی به جد به کار می آید که پای نظریه سازی به میان آید. بنابراین اندیشه در ابعاد مختلف سفر می‌کند و وارد دستگاه های فکری مختلف می‌شود و توسط متفکران گوناگون برگرفته می‌شود و با ایده‌های تازه‌ای گره می‌خورد و تلفیق می‌یابد و در عالم اندیشه نظریات جدید ساخته می‌شود. اینها اشکال سفر اندیشه است. 🔹 مصرف منفعلانه اندیشه‌ها، سفر اندیشه نیست. برای سفر اندیشه کارگزاران خاصی لازم است. این مسئله برای ما از اهمیت بیشتری برخودار است چراکه در ایران اندیشه‌ها سفر نمی‌کنند، و عمدتا مصرف ترجمه‌ای دیگری هستند - آنهم منظور از دیگری فقط غرب است و آنهم نه ترجمه کامل، بلکه محدوده به چند کشور! - لذا ما با سفر اندیشه در ایران مواجه نیستیم. جامعه دانشگاهی ما تماما منفعل اندیشه‌های دیگران شده است. 🔹اندیشه‌ها در ایران خودسازی نشده است؛ باید اندیشه‌ای که وارد می‌‌شود خودسازی شود و وارد یک دستگاه فکری تازه بشود و الا تکرار ناقص ایده‌ها ما را به جایی نمیرساند.استفاده مقلدانه از نظریه ها خطای فاحشی است که موجب میشود دنیای خود را درست متوجه نشویم. 🔹برای خروج از این ایده، نیازمند فضای فکری نقدانه هستیم. در کنارش باید اندیشمندان مستقل و هویت‌مند شکل بگیرند. متفکران خردمندی که ایده‌های خود را بازسازی کنند و خلاقیتشان را به منصه ظهور بکشانند. طبعا نیازمند نوعی از تعلیم و تربیت هستیم که این انسان‌ها را بسازد. مشکل از نهادسازی ماست. نهاد آموزش عالی ما، متفکر مستقل تربیت نمی‌کند، انسان مقلد می‌سازد که خادم اندیشه‌های دیگرانی است که بی ربط با فرهنگ و جامعه ماست. ⚜️ @Taammolat74
👆👆👆 🔸 چندی پیش کتابی را دیدم و مطالعه کردم که نگاه ابتکاری جالبی پیرامون مواجهه انتقادی با نظریه‌زدگی در ایران داشت. عباس کاظمی از استعاره سفر برای فهم تحولات یک نظریه استفاده کرده بود. البته به نظرم همانطور که خود او هم یادآور شده این استعاره را از ادوار سعید در مقاله‌ای با عنوان «نظریه‌های مسافر»گرفته است. مسئله کتاب مواجهه انتقادی با نظریه‌ها در ایران است که او تعبیر به «» دارد و معتقد است که استفاده از نظریه‌ها در زمانه امروز تبدیل به کالایی لاکچری و زینتی شده است و این نتیجه رواج نوعی «نفخ نظری» و «» در ایران است. «وضعیتی که گویا نظریه‌ها سفری را آغاز نکرده‌اند و همانند اتومبیل‌های وارداتی یا تلفن‌های همراه خارجی، صرفا به شکل بسته‌بندی سوار کشتی شده، به ایران منتقل می‌شوند. آنها بسیار شیک و تجملاتی وارد می‌شوند و نقشی عمدتا تزیینی در طاقچه اندیشه ما پیدا می‌کنند یا اساسا سفر خود را ناتمام به پایان می‌رسانند... نظریه‌زدگی یعنی نگاه شیفته‌وار به نظریات غربی، آنگونه که ساخته شده‌اند و هستند و نه آنگونه که در بستر جامعه درک می‌شوند... نظریه‌زدگی به این معناست که گمان کنیم جدیدترین نظریه‌ها بهترین و کامل‌ترین‌ها هستند.» ⚜️ @Taammolat74
28.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | دربارهٔ دو مفهوم سفر و قصه‌گویی در تحلیل نظریه‌ها ارائه عباس کاظمی ، نویسنده کتاب «سفر نظریه‌ها» 🔹من در سفری که به آمریکا داشتم با تجربه جدیدی مواجه شدم، احساس کردم که من به عنوان جامعه‌شناس ایرانی، هیچ آورده‌ای ندارم. هر چه یاد گرفته‌ام چیز جز نظریات همان غربی‌ها نیست و چیزی برای ارائه ندارم! ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات
👆👆👆 🔸 چندی پیش کتابی را دیدم و مطالعه کردم که نگاه ابتکاری جالبی پیرامون مواجهه انتقادی با نظریه‌زد
🔰 نگاهی به «سفر نظریه‌ها» ✍️ جبار رحمانی می توان در نگاهی کلان به کتاب به چند مساله دیگر هم اشاره کرد: 1️⃣ به نظرم مولف در این کتاب مفهوم سفر را بیش از همه در ذیل ایده مکان صورتبندی کرده است. به همین دلیل در بطن کار ما با سیطره نوعی جغرافیاگرایی در فهم مقوله سفر مواجه هستیم. میتوان این مفهوم سفر را علاوه بر مکان، در زمان هم دنبال کرد. سفر میتواند در زمان و در مکان باشد. سفر میتواند حسب استعاره های ادبیات فارسی، در آفاق باشد یا انفس. گویی نظریه فقط در بین آدمهای مختلف و در سرزمین ها نیست که سفر میکند بلکه میتواند در درون یک آدم و در طی زمان هم سفر کند. نظریه میتواند در همه این مسیرهای زمانی و مکانی، افاقی و انفسی سفر کند که در این صورت میتوان فهم بهتری از تحولات و زمینه مندی نظریه ها حسب شخص، مکان، زمان و بستر انتقال نظریه بدست اورد. 2️⃣در کنار اینها به نظر می رسد که می شود برای فهم بهتر علوم اجتماعی در ایران در کنار طرح ایده سفر نظریه ها و مفاهیم، مساله سفر روش ها و تکنیک ها را هم مطرح کرد. کتاب کاظمی میتواند فتح بابی در این بازاندیشی انتقادی در سفر روشها باشد. زیرا در ایران ما صرفا از نظریه زدگی رنج نمی بریم، بلکه از روش زدگی (سیطره پیمایش های صوری یا کیفی گرایی های نظریه مبنایی…) هم رنج میبریم. 3️⃣ اما یک نکته کلیدی هم در زمینه و بستر این کتاب در ایران هست. اینکه اصولا به الگوها و نمونه‌های ناموفق سفر نظریه ها در ایران بطور ضمنی تاکید شده است... این نوع رویه های مواجهه با زمینه جامعه ایرانی، عملا موجب سردرگمی مخاطب این کتاب خواهند شد که در نهایت چه کسی توانسته در مواجهه با نظریه های سفر کرده، نظریه پردازی خاص خودش را داشته باشد. 4️⃣ از خلال همین نمونه باید به سطوح ناگفته سفر نظریه ها که کمتر در این کتاب مطرح شده، نیز توجه کرد. مقصودم سطوح نهادی و سازمانی است. هرچند کاظمی به این مساله ها اشاره کرده است، اما در کل میتوان گفت مساله سفر نظریه ها در این کتاب یک مساله معرفت شناختی است تا مساله ای در زمین جامعه ایرانی. به عبارت دیگر مساله نظریه زدگی نه یک مساله معرفت شناختی فردی بلکه مساله ای است که ساز و کارهای نهادی و سازمانی خودش را در نهادهای رسمی و حتی نهادها و اجتماعات علمی نهادینه کرده است. 5️⃣ در نهایت به نظرم توسعه مباحث و ایده های این کتاب همانگونه که مولف وعده آن را در مجلدات بعدی میدهد، میتواند سبب روشن تر شدن هرچه بیشتر موضوع و مساله شود و هرچه بیشتر به محققان علوم اجتماعی فارغ از دوگانه های بومی گرایی ایدئولوژیک و نظریه زدگی افراطی کمک کند تا با نظریه های سفر کرده خلاقانه و بسترمند مواجه شوند تا امکان های بیشتری برای علوم اجتماعی هم در فهم جامعه ایرانی هم در مشارکت در بسترهای جهانی علم فراهم کند. ⚜️ @Taammolat74
📍 فرشته تاریخ رهایی از جبرتاریخی و غایت‌گرایی افراطی نام این اثر Angelus Novus «فرشته نو» اثری از پل کله است که که به خاطر تفسیر درخشان والتر بنیامین از آن به شهرت رسید. والتر بنیامین در سال 1921 به بهای هزار مارک آن را می‌خرد، رقمی که به نظر برای بنیامین آن روزها سخت هم بوده است؛ نقاشی منبع الهام بنیامین می‌شود و او آن را مهم‌ترین دارای‌اش می‌پندارد؛ نقاشی پیش از مرگ به ژرژ باتای می‌رسد و فیلسوف فرانسوی تابلو را به دست تئودور آدورنو می‌رساند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 فرشته تاریخ رهایی از جبرتاریخی و غایت‌گرایی افراطی نام این اثر Angelus Novus «فرشته نو» اثری ا
🔹 از متفکرانی آلمانی یهودی غرب است که منتقد جدی بوده و به نقد ابزارها و نمودهای به ویژه در حوزه هنر و رسانه پرداخته است. زمینه اجتماعی و سیاسی او در بطن جنگ جهانی و لشکرکشی نازی‌ها موجب شده نگاهی ویژه به داشته باشد. او با نقد رویکرد جبرگرایی تاریخی هگلی و به دور انداختن ایده پیشرفت تاریخی و مقولات مربوط به متاریالیسم تاریخی ؛ بجای آن ایده «فوران و سر برآوردن ناگهانی لحظات تاریخی» را پذیرفت. 🔹بنیامین در رسالۀ کوتاه خود "تزهایی دربارۀ مفهوم تاریخ" تفسیری شاعرانه و فلسفی از یک تابلو نقاشی ارائه داد که درنظرگاه او این تابلو ملهم «فرشته تاریخ» است. برای بنیامین نماد برهم زدن معادلات تاریخی است. 🔹هنگامی که همه‌چیز به شیوه هگلی از پیش تعیین شده و گذار از مراحل مختلف تاریخی اجتناب‌ناپذیر اعلام گردیده و وقوع هر رویدادی، حتی نوع جابرانه و ظالمانه آن، برای رسیدن به فرجام نهایی، وآرمانشهر وعده داده شده مثبت و ضروری ارزیابی گردیده، و خلاصه در حالی که همه امیدها و آرزوها به آینده‌یی دور و دراز و خارج از اراده ما واگذار شده، ناگهان بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها و حساب و کتاب‌ها، فرشته تاریخ در زمان حال و در «اکنون» ظهور می‌کند و اراده و شعاع تاثیرش تمامی محاسبات و معادلات را برهم می‌ریزد. 🔹اینچنین او به لحظه‌یی که ما در آن زندگی می‌کنیم بالاترین ارزش را می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که زندگی ما وسیله یا ابزاری برای هدف‌های نامعلوم و دور و دراز گردد. او می‌آید تا آنچه مقدر شده فقط در آینده‌های دور به وقوع بپیوندد را به زمانه ما منتقل کند و تا ما را سازندگان واقعی تاریخ‌مان گرداند. او بر آن است تا علائم و نشانه‌های پیشینی آخرالزمان را برای ما و در «اکنون» به نمایش گذارد. 🔹در این تفسیر نوین و سوژه محور، هر لحظه از زندگی ما اگر با و ‌مان گره بخورد هر آینه منحصر به فرد و غیرقابل تقلیل به یک «کلیت» خواهد شد. از این پس ما با مراحل یک روند غیرقابل بازگشتی که گذشته، حال و آینده آن بر روی یک خط مستقیمی که از پی هم می‌آیند سر و کار نخواهیم داشت، بلکه این هر سه زمان همچون سه حالت از یک آگاهی پیوسته در شرایطی مسالمت‌آمیز در کنار هم قرار گرفته و در کنش کنونی ما شرکت خواهند کرد. ⭕️ برای اینکه گذشته زنده بماند و در یادبودها و خاطرات ساده و سطحی منجمدنگردد می‌بایستی به شکلی پیوسته توسط خاطره جمعی بازآفرینی شود. و نیز برای اینکه آینده همچون فرافکنی گرایش‌های گذشته ظاهر نگردد بایستی بینش‌های با سمت و سوی زمان کنونی ما تفسیر گردند. این به روز کردن مرکز ثقل زمان، باعث می‌شود تا «علیت تاریخی» و «قوانین جبری» آن از درون فرسوده و تخریب گردند و زمان به کوره‌یی جوشان مبدل شود و سرانجام فرصت‌های رهایی بخش و نوید دهنده برای جز جز انسانها مهیا گردد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا آزادی در جمهوری اسلامی دچار چالش است؟! 🎙 حسین مهدیزاده سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی» رسانه کتاب‌چی ⏰ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
حسین مهدی زاده_01.mp3
44.72M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا در جمهوری اسلامی دچار چالش است؟! 🎙 حسین مهدیزاده 🔹بررسی 4 علت اصلی: 1-آزادی‌های بین نسلی؛ عدم موفقیت نسل انقلابی در تولید و انتقال آزادی به نسل‌های بعدی نسل اول با ادراک خاص و جمعیت خاص تلاش دارد که فضا را کنترل کند. همچنان نمیخواهند باور کنند که ریشه اصلی احساس مشارکت است نه احساس بهروری و آزادی مصرف. 2- اداره جامعه به صورت فرقه‌ای که متاثر از شرایط تاریخی ما بوده تصویر ما از جامعه پردازی شبیه به جغرافیای یک فرقه است و ما در دهه‌های بعدی به سمت خلوص مذهبی رفتیم در حالی که جامعه برای این خلوص آمادگی نداشته 3- تکیه بر صناعت به جای ساخت طبیعت / یعنی به جای خودتنظیم‌گری در جامعه به سمت اعمال حاکمیت از طریق قانون پیش رفته‌ایم! برای ساخت وجه طبیعی در مسائل حکمرانی پشت قانون قائم شدیم! 4- چالش شبکه‌ای شدن از روندهای جهانی که در حال شکل‌گیری است برون رفت از زندگی سازمانی به زندگی شبکه‌ای است. کسی که طعم آزادی جامعه شبکه ای را چشیده باشد و تجربه کرده باشد، احساس آزادی بالاتر دارد و با شما مفاهمه ندارد. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | پشت پرده افزایش قیمت دکتر استاد علوم اقتصادی دانشگاه تهران سابق بر این تذکر داده بود ⚜️ @Taammolat74
🖇دوره تکمیلی ژورنالیسم 👈با حضور اساتید محترم: 👤دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، جنگ شناختی و رسانه، زبان شناسی و ژورنالیسم 👤صادق امامی، گزارش نویسی 👤احمد کارخانه، خبرنگاری در بحران 👤حسن صدرایی عارف، مصاحبه پیشرفته 👤عبدالمجید تناور، مقدمه‌ای بر فلسفه اخلاق مطبوعاتی و رسانه‌ای 👤محمدعلی شکوهیان‌راد، سایبرژورنالیسم 👤حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عرب، آشنایی به اوسینت 👤حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسفندیار، روزنامه‌نگاری خلاق 👤رسول لطفی، ژورنالیسم اندیشه چگونه نقش‌آفرینی می‌کند؟ 👤علی‌اصغر سیاحت، تیترنویسی ⏰زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه از 4 تا 19 اسفند 🏢مکان: هنرستان، بعد از بلوار شهید تراب نجف زاده مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد، پلاک 245 💳هزینه ثبت نام: 300 هزار تومان، تخفیف ویژه ثبت نام گروهی و دهه هشتادی‌ها 📲جهت ثبت نام با آی‌دی @Media_institute در ایتا یا شماره 09197455891 ارتباط حاصل فرمایید. 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: 🆔 eitaa.com/mhfarajnejad 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
تاملات
🖇دوره تکمیلی ژورنالیسم 👈با حضور اساتید محترم: 👤دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، جنگ شناختی و رسانه، زبان ش
👆👆👆 در این نشست به دنبال تبیین نقش‌آفرینی «ژورنالیسم اندیشه» در زمانه رسانه‌های اجتماعی هستم و ظرفیتی که می‌تواند در عمومی‌سازی علم و عملیاتی‌سازی مفاهیم بنیادین داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات
📍 فرشته تاریخ رهایی از جبرتاریخی و غایت‌گرایی افراطی نام این اثر Angelus Novus «فرشته نو» اثری ا
⭕️ دوست خوبم در یادداشتی از استعاره فرشته تاریخ کمک گرفته بود برای تحلیلی بر وضعیت در ایران امروز که مختصری از آن را ارائه می‌دهم 👇 بخش 1 از 2 🔹، ترسیمی از وضعیت چپ اسلامی در ایران امروز است. چپ اسلامی پیکرش به سوی آینده است و گردنش را به گذشته برگردانده است. چپ مجبور است که به گذشته بنگرد، زیرا آوار تاریخ بر سرش تلنبار شده و راه گریزی ندارد. چپ اسلامی چگونه از شر توفان پیش رو، خلاصی خواهد یافت؟ اگر حاضر بود، می‌گفت که به فعلیت‌های تاریخ نباید تن در داد و باید امیدهای گذشته را پیگیری کرد. به‌زعم بنیامین، تنها راه آسودگی از تاریخ، رستگار کردن امیدهای گذشته به وسیله اندیشیدن به آن است. در اینجا است که از بنیامین می‌‌گذریم و ایده‌اش را برای نقد چپ اسلامی توسعه می‌دهیم. 🔹 چپ اسلامی با دو تاریخ روبه‌رو است. فعلیت‌های گذشته و تاریخ رخ‌داده، یک تاریخ است و تاریخ شکست امیدها و آرزوهای بر باد رفته و «آنچه که می‌خواستیم باشیم، اما نشدیم» تاریخ دیگری خواهد بود. چپ اسلامی و عدالت‌خواهان در مواجهه با «تاریخ بودن‌ها» نمی‌توانند ادعا کنند آنچه که در ایران معاصر و پیش از آن روی داده، افعال و نتیجه افکار آنان بوده است زیرا جریان‌های انتقادی، تاریخ حضور نداشته و «تاریخ وجود رقیب» را نقد می‌کنند. 🔹 آنان علیه «تاریخ دیگران» هستند. در اینجا بود که بنیامین رستگار کردن امیدها را تجویز می‌کرد. تاریخ فعلی، تاریخ فعلیت امیدهای دیگرانی است که چپ نیستند.به این ترتیب، چپ اسلامی از تاریخ اول تهی و آن را از دست خواهد داد. پس ناگزیر خواهد بود در تاریخ دوم، امیدهای از دست رفته خود را جست‌وجو و احیا کند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
⭕️ دوست خوبم #داود_طالقانی در یادداشتی از استعاره فرشته تاریخ کمک گرفته بود برای تحلیلی بر وضعیت #چپ
بخش 2 از 2 🔹 چپ اسلامی به باز خواهد گشت تا تفاوت‌های و تشیع صفوی را نشان داده و تاکید کند که هنوز در مرحله تشیع صفوی به سر می‌بریم. چپ اسلامی برای بازیافت رویاهای خود، خوانشی پلورالیستی از آرای پراکنده ارائه می‌کند تا نشان دهد اگر گفتمان مسلط، گفت‌وگوی ایده‌ها بود، وضع ما چنین نبود و چنان می‌شد. فرشته چپ اسلامی، پرنده‌ای است که دائما به عقب باز می‌گردد و گذشته شکست خورده‌اش را می‌بیند و تاریخ نداشته‌اش را به خود یادآوری می‌کند. این پرنده هرگز نمی‌پرد زیرا ایده‌های شکست‌خورده چنان بر پشتش سنگینی می‌کند که توان پریدنی برایش نمانده است. 🔹 مقصد چپ اسلامی به‌‌رغم ادعای آن، نه آینده که ماندن در گذشته است. برای چپ اسلامی، گذشته نه پشت سر آنان، بلکه چشم‌‌انداز آنان است. فرشته چپ اسلامی هم از «بهشت آینده» و هم از «دوزخ گذشته» بازمانده است. هر چه‌قدر هم که گفتار چپ اسلامی تندتر و کنش‌هایش رادیکال‌تر باشد، در همان جایگاهی که هست، خواهد ماند و تکانی نخواهد خورد. پرنده چپ اسلامی هرگز پرواز نخواهد کرد، کما‌ اینکه تاکنون نتوانسته است به پا خیزد. 🔹 عدالت‌طلبان، تاریخ مفهوم عدالت در شرق و غرب عالم را دنبال و نظریات بسیار این حوزه را تقریر می‌کنند، اما از تاریخ عدالت‌خواهی فراری هستند. تناقض آنان این است که نادیده انگاشتن تاریخ عدالت‌طلبی، به‌معنای روی بر گرداندن از تاریخ تئوری‌ها نیز است. عدالت‌خواهی مجبور است که از مسائل حی و حاضر روز صحبت کند. بنیامین احوال عدالت‌خواهان ایرانی را چنین صورت‌بندی می‌کند که رسالت ما ایجاد «حالت اضطراری واقعی» است. برای عدالت‌خواهان، وضعیت عدالت در ایران امروز، سرشار از اضطراب لحظات آخرالزمانی است و عدالت مساله اضطراری ما محسوب می‌شود. 🔹 این فیگور از ، نظریه‌پردازی و کنش‌گری در لحظه است. اگر به آنان بگویید که تاریخ عدالت را بنویسند، احتمالا کتابی با عنوان «سرگذشت کسانی که ما نبودیم» را خواهند نوشت. تک‌تک نظریات درباره عدالت را تقریر خواهند کرد و در پایان این کتاب مطول و مفصل خواهند نوشت «تاریخی که از عدالت روایت شد، تاریخ ما نیست. ما هنوز نیامده‌ایم.» برای همین است که «عدالت‌خواهی رسانه‌ای‌شده» این روزها، شامل «تاریخ اشخاص، آمال، افعال و رخدادهای تاکنون وجود نداشته» است. ⚜️ @Taammolat74