eitaa logo
تاملات
742 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
28.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | دربارهٔ دو مفهوم سفر و قصه‌گویی در تحلیل نظریه‌ها ارائه عباس کاظمی ، نویسنده کتاب «سفر نظریه‌ها» 🔹من در سفری که به آمریکا داشتم با تجربه جدیدی مواجه شدم، احساس کردم که من به عنوان جامعه‌شناس ایرانی، هیچ آورده‌ای ندارم. هر چه یاد گرفته‌ام چیز جز نظریات همان غربی‌ها نیست و چیزی برای ارائه ندارم! ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات
👆👆👆 🔸 چندی پیش کتابی را دیدم و مطالعه کردم که نگاه ابتکاری جالبی پیرامون مواجهه انتقادی با نظریه‌زد
🔰 نگاهی به «سفر نظریه‌ها» ✍️ جبار رحمانی می توان در نگاهی کلان به کتاب به چند مساله دیگر هم اشاره کرد: 1️⃣ به نظرم مولف در این کتاب مفهوم سفر را بیش از همه در ذیل ایده مکان صورتبندی کرده است. به همین دلیل در بطن کار ما با سیطره نوعی جغرافیاگرایی در فهم مقوله سفر مواجه هستیم. میتوان این مفهوم سفر را علاوه بر مکان، در زمان هم دنبال کرد. سفر میتواند در زمان و در مکان باشد. سفر میتواند حسب استعاره های ادبیات فارسی، در آفاق باشد یا انفس. گویی نظریه فقط در بین آدمهای مختلف و در سرزمین ها نیست که سفر میکند بلکه میتواند در درون یک آدم و در طی زمان هم سفر کند. نظریه میتواند در همه این مسیرهای زمانی و مکانی، افاقی و انفسی سفر کند که در این صورت میتوان فهم بهتری از تحولات و زمینه مندی نظریه ها حسب شخص، مکان، زمان و بستر انتقال نظریه بدست اورد. 2️⃣در کنار اینها به نظر می رسد که می شود برای فهم بهتر علوم اجتماعی در ایران در کنار طرح ایده سفر نظریه ها و مفاهیم، مساله سفر روش ها و تکنیک ها را هم مطرح کرد. کتاب کاظمی میتواند فتح بابی در این بازاندیشی انتقادی در سفر روشها باشد. زیرا در ایران ما صرفا از نظریه زدگی رنج نمی بریم، بلکه از روش زدگی (سیطره پیمایش های صوری یا کیفی گرایی های نظریه مبنایی…) هم رنج میبریم. 3️⃣ اما یک نکته کلیدی هم در زمینه و بستر این کتاب در ایران هست. اینکه اصولا به الگوها و نمونه‌های ناموفق سفر نظریه ها در ایران بطور ضمنی تاکید شده است... این نوع رویه های مواجهه با زمینه جامعه ایرانی، عملا موجب سردرگمی مخاطب این کتاب خواهند شد که در نهایت چه کسی توانسته در مواجهه با نظریه های سفر کرده، نظریه پردازی خاص خودش را داشته باشد. 4️⃣ از خلال همین نمونه باید به سطوح ناگفته سفر نظریه ها که کمتر در این کتاب مطرح شده، نیز توجه کرد. مقصودم سطوح نهادی و سازمانی است. هرچند کاظمی به این مساله ها اشاره کرده است، اما در کل میتوان گفت مساله سفر نظریه ها در این کتاب یک مساله معرفت شناختی است تا مساله ای در زمین جامعه ایرانی. به عبارت دیگر مساله نظریه زدگی نه یک مساله معرفت شناختی فردی بلکه مساله ای است که ساز و کارهای نهادی و سازمانی خودش را در نهادهای رسمی و حتی نهادها و اجتماعات علمی نهادینه کرده است. 5️⃣ در نهایت به نظرم توسعه مباحث و ایده های این کتاب همانگونه که مولف وعده آن را در مجلدات بعدی میدهد، میتواند سبب روشن تر شدن هرچه بیشتر موضوع و مساله شود و هرچه بیشتر به محققان علوم اجتماعی فارغ از دوگانه های بومی گرایی ایدئولوژیک و نظریه زدگی افراطی کمک کند تا با نظریه های سفر کرده خلاقانه و بسترمند مواجه شوند تا امکان های بیشتری برای علوم اجتماعی هم در فهم جامعه ایرانی هم در مشارکت در بسترهای جهانی علم فراهم کند. ⚜️ @Taammolat74
📍 فرشته تاریخ رهایی از جبرتاریخی و غایت‌گرایی افراطی نام این اثر Angelus Novus «فرشته نو» اثری از پل کله است که که به خاطر تفسیر درخشان والتر بنیامین از آن به شهرت رسید. والتر بنیامین در سال 1921 به بهای هزار مارک آن را می‌خرد، رقمی که به نظر برای بنیامین آن روزها سخت هم بوده است؛ نقاشی منبع الهام بنیامین می‌شود و او آن را مهم‌ترین دارای‌اش می‌پندارد؛ نقاشی پیش از مرگ به ژرژ باتای می‌رسد و فیلسوف فرانسوی تابلو را به دست تئودور آدورنو می‌رساند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 فرشته تاریخ رهایی از جبرتاریخی و غایت‌گرایی افراطی نام این اثر Angelus Novus «فرشته نو» اثری ا
🔹 از متفکرانی آلمانی یهودی غرب است که منتقد جدی بوده و به نقد ابزارها و نمودهای به ویژه در حوزه هنر و رسانه پرداخته است. زمینه اجتماعی و سیاسی او در بطن جنگ جهانی و لشکرکشی نازی‌ها موجب شده نگاهی ویژه به داشته باشد. او با نقد رویکرد جبرگرایی تاریخی هگلی و به دور انداختن ایده پیشرفت تاریخی و مقولات مربوط به متاریالیسم تاریخی ؛ بجای آن ایده «فوران و سر برآوردن ناگهانی لحظات تاریخی» را پذیرفت. 🔹بنیامین در رسالۀ کوتاه خود "تزهایی دربارۀ مفهوم تاریخ" تفسیری شاعرانه و فلسفی از یک تابلو نقاشی ارائه داد که درنظرگاه او این تابلو ملهم «فرشته تاریخ» است. برای بنیامین نماد برهم زدن معادلات تاریخی است. 🔹هنگامی که همه‌چیز به شیوه هگلی از پیش تعیین شده و گذار از مراحل مختلف تاریخی اجتناب‌ناپذیر اعلام گردیده و وقوع هر رویدادی، حتی نوع جابرانه و ظالمانه آن، برای رسیدن به فرجام نهایی، وآرمانشهر وعده داده شده مثبت و ضروری ارزیابی گردیده، و خلاصه در حالی که همه امیدها و آرزوها به آینده‌یی دور و دراز و خارج از اراده ما واگذار شده، ناگهان بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها و حساب و کتاب‌ها، فرشته تاریخ در زمان حال و در «اکنون» ظهور می‌کند و اراده و شعاع تاثیرش تمامی محاسبات و معادلات را برهم می‌ریزد. 🔹اینچنین او به لحظه‌یی که ما در آن زندگی می‌کنیم بالاترین ارزش را می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که زندگی ما وسیله یا ابزاری برای هدف‌های نامعلوم و دور و دراز گردد. او می‌آید تا آنچه مقدر شده فقط در آینده‌های دور به وقوع بپیوندد را به زمانه ما منتقل کند و تا ما را سازندگان واقعی تاریخ‌مان گرداند. او بر آن است تا علائم و نشانه‌های پیشینی آخرالزمان را برای ما و در «اکنون» به نمایش گذارد. 🔹در این تفسیر نوین و سوژه محور، هر لحظه از زندگی ما اگر با و ‌مان گره بخورد هر آینه منحصر به فرد و غیرقابل تقلیل به یک «کلیت» خواهد شد. از این پس ما با مراحل یک روند غیرقابل بازگشتی که گذشته، حال و آینده آن بر روی یک خط مستقیمی که از پی هم می‌آیند سر و کار نخواهیم داشت، بلکه این هر سه زمان همچون سه حالت از یک آگاهی پیوسته در شرایطی مسالمت‌آمیز در کنار هم قرار گرفته و در کنش کنونی ما شرکت خواهند کرد. ⭕️ برای اینکه گذشته زنده بماند و در یادبودها و خاطرات ساده و سطحی منجمدنگردد می‌بایستی به شکلی پیوسته توسط خاطره جمعی بازآفرینی شود. و نیز برای اینکه آینده همچون فرافکنی گرایش‌های گذشته ظاهر نگردد بایستی بینش‌های با سمت و سوی زمان کنونی ما تفسیر گردند. این به روز کردن مرکز ثقل زمان، باعث می‌شود تا «علیت تاریخی» و «قوانین جبری» آن از درون فرسوده و تخریب گردند و زمان به کوره‌یی جوشان مبدل شود و سرانجام فرصت‌های رهایی بخش و نوید دهنده برای جز جز انسانها مهیا گردد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا آزادی در جمهوری اسلامی دچار چالش است؟! 🎙 حسین مهدیزاده سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی» رسانه کتاب‌چی ⏰ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
حسین مهدی زاده_01.mp3
44.72M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا در جمهوری اسلامی دچار چالش است؟! 🎙 حسین مهدیزاده 🔹بررسی 4 علت اصلی: 1-آزادی‌های بین نسلی؛ عدم موفقیت نسل انقلابی در تولید و انتقال آزادی به نسل‌های بعدی نسل اول با ادراک خاص و جمعیت خاص تلاش دارد که فضا را کنترل کند. همچنان نمیخواهند باور کنند که ریشه اصلی احساس مشارکت است نه احساس بهروری و آزادی مصرف. 2- اداره جامعه به صورت فرقه‌ای که متاثر از شرایط تاریخی ما بوده تصویر ما از جامعه پردازی شبیه به جغرافیای یک فرقه است و ما در دهه‌های بعدی به سمت خلوص مذهبی رفتیم در حالی که جامعه برای این خلوص آمادگی نداشته 3- تکیه بر صناعت به جای ساخت طبیعت / یعنی به جای خودتنظیم‌گری در جامعه به سمت اعمال حاکمیت از طریق قانون پیش رفته‌ایم! برای ساخت وجه طبیعی در مسائل حکمرانی پشت قانون قائم شدیم! 4- چالش شبکه‌ای شدن از روندهای جهانی که در حال شکل‌گیری است برون رفت از زندگی سازمانی به زندگی شبکه‌ای است. کسی که طعم آزادی جامعه شبکه ای را چشیده باشد و تجربه کرده باشد، احساس آزادی بالاتر دارد و با شما مفاهمه ندارد. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | پشت پرده افزایش قیمت دکتر استاد علوم اقتصادی دانشگاه تهران سابق بر این تذکر داده بود ⚜️ @Taammolat74
🖇دوره تکمیلی ژورنالیسم 👈با حضور اساتید محترم: 👤دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، جنگ شناختی و رسانه، زبان شناسی و ژورنالیسم 👤صادق امامی، گزارش نویسی 👤احمد کارخانه، خبرنگاری در بحران 👤حسن صدرایی عارف، مصاحبه پیشرفته 👤عبدالمجید تناور، مقدمه‌ای بر فلسفه اخلاق مطبوعاتی و رسانه‌ای 👤محمدعلی شکوهیان‌راد، سایبرژورنالیسم 👤حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عرب، آشنایی به اوسینت 👤حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسفندیار، روزنامه‌نگاری خلاق 👤رسول لطفی، ژورنالیسم اندیشه چگونه نقش‌آفرینی می‌کند؟ 👤علی‌اصغر سیاحت، تیترنویسی ⏰زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه از 4 تا 19 اسفند 🏢مکان: هنرستان، بعد از بلوار شهید تراب نجف زاده مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد، پلاک 245 💳هزینه ثبت نام: 300 هزار تومان، تخفیف ویژه ثبت نام گروهی و دهه هشتادی‌ها 📲جهت ثبت نام با آی‌دی @Media_institute در ایتا یا شماره 09197455891 ارتباط حاصل فرمایید. 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: 🆔 eitaa.com/mhfarajnejad 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
تاملات
🖇دوره تکمیلی ژورنالیسم 👈با حضور اساتید محترم: 👤دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، جنگ شناختی و رسانه، زبان ش
👆👆👆 در این نشست به دنبال تبیین نقش‌آفرینی «ژورنالیسم اندیشه» در زمانه رسانه‌های اجتماعی هستم و ظرفیتی که می‌تواند در عمومی‌سازی علم و عملیاتی‌سازی مفاهیم بنیادین داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات
📍 فرشته تاریخ رهایی از جبرتاریخی و غایت‌گرایی افراطی نام این اثر Angelus Novus «فرشته نو» اثری ا
⭕️ دوست خوبم در یادداشتی از استعاره فرشته تاریخ کمک گرفته بود برای تحلیلی بر وضعیت در ایران امروز که مختصری از آن را ارائه می‌دهم 👇 بخش 1 از 2 🔹، ترسیمی از وضعیت چپ اسلامی در ایران امروز است. چپ اسلامی پیکرش به سوی آینده است و گردنش را به گذشته برگردانده است. چپ مجبور است که به گذشته بنگرد، زیرا آوار تاریخ بر سرش تلنبار شده و راه گریزی ندارد. چپ اسلامی چگونه از شر توفان پیش رو، خلاصی خواهد یافت؟ اگر حاضر بود، می‌گفت که به فعلیت‌های تاریخ نباید تن در داد و باید امیدهای گذشته را پیگیری کرد. به‌زعم بنیامین، تنها راه آسودگی از تاریخ، رستگار کردن امیدهای گذشته به وسیله اندیشیدن به آن است. در اینجا است که از بنیامین می‌‌گذریم و ایده‌اش را برای نقد چپ اسلامی توسعه می‌دهیم. 🔹 چپ اسلامی با دو تاریخ روبه‌رو است. فعلیت‌های گذشته و تاریخ رخ‌داده، یک تاریخ است و تاریخ شکست امیدها و آرزوهای بر باد رفته و «آنچه که می‌خواستیم باشیم، اما نشدیم» تاریخ دیگری خواهد بود. چپ اسلامی و عدالت‌خواهان در مواجهه با «تاریخ بودن‌ها» نمی‌توانند ادعا کنند آنچه که در ایران معاصر و پیش از آن روی داده، افعال و نتیجه افکار آنان بوده است زیرا جریان‌های انتقادی، تاریخ حضور نداشته و «تاریخ وجود رقیب» را نقد می‌کنند. 🔹 آنان علیه «تاریخ دیگران» هستند. در اینجا بود که بنیامین رستگار کردن امیدها را تجویز می‌کرد. تاریخ فعلی، تاریخ فعلیت امیدهای دیگرانی است که چپ نیستند.به این ترتیب، چپ اسلامی از تاریخ اول تهی و آن را از دست خواهد داد. پس ناگزیر خواهد بود در تاریخ دوم، امیدهای از دست رفته خود را جست‌وجو و احیا کند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
⭕️ دوست خوبم #داود_طالقانی در یادداشتی از استعاره فرشته تاریخ کمک گرفته بود برای تحلیلی بر وضعیت #چپ
بخش 2 از 2 🔹 چپ اسلامی به باز خواهد گشت تا تفاوت‌های و تشیع صفوی را نشان داده و تاکید کند که هنوز در مرحله تشیع صفوی به سر می‌بریم. چپ اسلامی برای بازیافت رویاهای خود، خوانشی پلورالیستی از آرای پراکنده ارائه می‌کند تا نشان دهد اگر گفتمان مسلط، گفت‌وگوی ایده‌ها بود، وضع ما چنین نبود و چنان می‌شد. فرشته چپ اسلامی، پرنده‌ای است که دائما به عقب باز می‌گردد و گذشته شکست خورده‌اش را می‌بیند و تاریخ نداشته‌اش را به خود یادآوری می‌کند. این پرنده هرگز نمی‌پرد زیرا ایده‌های شکست‌خورده چنان بر پشتش سنگینی می‌کند که توان پریدنی برایش نمانده است. 🔹 مقصد چپ اسلامی به‌‌رغم ادعای آن، نه آینده که ماندن در گذشته است. برای چپ اسلامی، گذشته نه پشت سر آنان، بلکه چشم‌‌انداز آنان است. فرشته چپ اسلامی هم از «بهشت آینده» و هم از «دوزخ گذشته» بازمانده است. هر چه‌قدر هم که گفتار چپ اسلامی تندتر و کنش‌هایش رادیکال‌تر باشد، در همان جایگاهی که هست، خواهد ماند و تکانی نخواهد خورد. پرنده چپ اسلامی هرگز پرواز نخواهد کرد، کما‌ اینکه تاکنون نتوانسته است به پا خیزد. 🔹 عدالت‌طلبان، تاریخ مفهوم عدالت در شرق و غرب عالم را دنبال و نظریات بسیار این حوزه را تقریر می‌کنند، اما از تاریخ عدالت‌خواهی فراری هستند. تناقض آنان این است که نادیده انگاشتن تاریخ عدالت‌طلبی، به‌معنای روی بر گرداندن از تاریخ تئوری‌ها نیز است. عدالت‌خواهی مجبور است که از مسائل حی و حاضر روز صحبت کند. بنیامین احوال عدالت‌خواهان ایرانی را چنین صورت‌بندی می‌کند که رسالت ما ایجاد «حالت اضطراری واقعی» است. برای عدالت‌خواهان، وضعیت عدالت در ایران امروز، سرشار از اضطراب لحظات آخرالزمانی است و عدالت مساله اضطراری ما محسوب می‌شود. 🔹 این فیگور از ، نظریه‌پردازی و کنش‌گری در لحظه است. اگر به آنان بگویید که تاریخ عدالت را بنویسند، احتمالا کتابی با عنوان «سرگذشت کسانی که ما نبودیم» را خواهند نوشت. تک‌تک نظریات درباره عدالت را تقریر خواهند کرد و در پایان این کتاب مطول و مفصل خواهند نوشت «تاریخی که از عدالت روایت شد، تاریخ ما نیست. ما هنوز نیامده‌ایم.» برای همین است که «عدالت‌خواهی رسانه‌ای‌شده» این روزها، شامل «تاریخ اشخاص، آمال، افعال و رخدادهای تاکنون وجود نداشته» است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰وقتی که وحدت ذبح میشود... ♨️ #اختصاصی ✍ رسول لطفی 🔸بعد از نقدها و جدال و چندصداییها، جبهه انقلاب
🔰 مجلس یازدهم، موزه عبرت ✍️ محمد زعیم‌زاده دوم اسفند سالروز انتخاباتی است که منجر به تشکیل مجلس یازدهم شد،ضعیف ترین،خارج موضوع ترین و بی ربط ترین مجلس تاریخ انقلاب،مجلسی که یا فاقد ایده بود یا ایده هایش فرسنگ ها با مردم فاصله داشت. 🔹مجلسی که آنقدر سطحش پایین است که حتی در کشمکش های سیاسی توسط حاکمیت به حساب نمی آید،در زمان روحانی هارت و پورت لزوم محاکمه داشت و در دولت رئیسی تماشاچی دلار ۵۰ تومنی و گوشت نیم میلیونی است. 🔹مجلسی که نه تنها به وعده های حتی نمادینش مثل شفافیت عمل نکرد بلکه با طرح موضوعات عصر حجری چون صیانت آنقدر روی مخ ملت رفت که از نقش آفرینان بلوای پاییز ۱۴۰۱ و از علل تامه شورش شد. 🔹در نقد این مجلس خیلی می توان نوشت،که انشالله خواهیم نوشت،اما عجالتا فعلا باید مانند موزه عبرت جلوی چشممان باشد،چون اگر می خواهیم سیاست به روال عادی بازگردد و از زیرزمین به روی زمین آید یک راه مهم دارد،هرکاری اعم از نظارت های سیاست زده و ردصلاحیت های آنچنانی تا گعده های محفلی و...که خروجی اش چنین چیزی شد باید تعطیل شود،شهر می خواهد نفسی تازه کند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | اعتراض و سلبریتی 🎙 گفت‌وگو با دکتر عبدالله بیچرانلو | عضو هیئت علمی گروه
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | سوادرسانه‌ای و سلبریتی 🎙 گفت‌وگو با مهدی کاشفی‌فرد/ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران مجله صوتی مسیر رسانه قسمت دوم ⏰ ۲ اسفند ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Rasāvā 02.mp3
33.98M
🔉 صوتی 🔶 موضوع | و 🎙 گفت‌وگو با محورها: 🔹نقش سواد رسانه‌ای در مواجهه با فرهنگ شهرت 🔹جایگاه فرهنگ شهرت در سواد رسانه‌ای ایران 🔹دکان سواد رسانه‌ای سردبیر: علی مومنی ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون گفتگو پیرامون تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان» «قانون و سازمان»، «قانون و نسبت آن با آزادی»، «تاریخ آزادی» و «آزادی در تاریخ» بدین معنا که شرایط تحقق و وجود آزادی سیاسی چیست و در کدام جامعه‌ها آزادی می‌تواند وجود داشته باشد و تا حدودی دوام یابد؟ «نسبت آزادی با خرد مشترک» به این معنا که خرد مشترک وجهی از فهمی مشترک و همگانی است که موجب وحدت جامعه و همراهی و هماهنگی مردمان می‌شود و وجودش برای اجرا و رعایت قانون و آزادی لازم است و در نهایت به نسبت میان «آزادی و توسعه» می‌پردازد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون گفتگو پیرامون تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان»
🔹 مؤلف، در این اثر کوشیده تا تاریخ آزادی سیاسی و شرایط ظهور و بسط دموکراسی در صورت‌های لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی و نئولیبرالیسم را به بحث گذاشته و راهی به درک سیاست در جهان توسعه نیافته بیابد. به‌زعم داوری، در جهان توسعه‌نیافته درباره آزادی هر نظری داشته باشیم نمی‌توانیم از کنار آن بگذریم. 🔹 مؤلف معتقد است که آزادی سیاسی با نظم قانونی همراه است و با تصرف در جهان از طریق علم و تکنولوژی و احراز قدرت و پدید آمدن برخی بهبودها و سهولت‌ها در زندگی بشر آشکار می‌شود؛ اما این تمام قضیه نیست. آزادی هرچه باشد در سیاست جهان متجددشان و مقام اصلی و تعیین‌کننده دارد. 🔹 به باور داوری، صحبت از آزادی از آن دست مقولاتی است که این روزها، کمتر محل تأمل اهالی فلسفه است و شاید کمتر فیلسوفی را می‌شناسیم که بعد از سارتر از آزادی سخن گفته باشد. از این رو، شاید مهم‌ترین سخن فلسفه درباره آزادی همان باشد که کانت گفته است. او آزادی سیاسی را وجهی از تعین آن در زمان و ساختار جامعه جدید دانسته است. 🔹داوری معتقد است که مردم مناطق دیگر جهان حکایت آزادی را از غربیان شنیده‌اند؛ آنها تجربه آزادی خودبنیاد ندارند بلکه همواره آزادی را چیزی بیرون از وجود خویش و جدا از آن شناخته و پنداشته‌اند که باید از جایی بیاید و آنها از آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که آزادی از آن کسی نیست؛ مردمی که بیشتر از داشتن آزادی حرف می‌زنند نمی‌دانند که آزادی داشتنی نیست، بلکه بودنی و پدیدآمدنی است. ما وقتی آزادی داریم که شرایط آزادی در وجود و روابطمان فراهم شده باشد نه اینکه آزادی را از جایی به‌دست آوریم و آزاد شویم. 🔹 به باور داوری، آزادی قرین تفکر و شرط مقدم همه دانایی‌ها و توانایی‌ها است. از این رو، او در این اثر کوشیده از ظهور فکر آزادی سیاسی در اروپا آغاز کرده و نظری به سیر آن تا این عصر جدید بیندازد. از نظر داوری، مشکل این است که آزادی صرف «توانایی خواستن» نیست بلکه در اصل و آغاز «توانایی نخواستن» است و بسیار مشکل است که نظمی در زندگی آدمی در نظر آوریم که در آن نخواستن و توانایی نخواستن اصل باشد. این آزادی که بیشتر به خطرهای آزادی توانستن نظر دارد به آزادی بایدن نزدیک است و در اینباره بیشتر باید تأمل کرد. اهل سیاست باید شرایط آزادی را بشناسند و راه فراهم آوردن آنها را در کشور خود بدانند و نشان دهند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |متن‌خوانی کتاب "آزادی، قانون و سازمان" جلسه نخست موسسه سُها ⏰ ۲ تیر ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
آزادی قانون سازمان.MP3
43.69M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | کتاب "، قانون و سازمان" 🔹 هدف از این متن‌خوانی، صرف کار صوری نیست بلکه نابسامانی‌ها و پریشانی‌ها و ستیزه‌هایی که در جهان ماست ما را وامیدارد که به یک همدلی و یک فکری برسیم که توجه بهتری به امکانات خود داشته باشیم و اوقات و فرصت‌ها تلف نشود. نسبت به مسائل و مشکلاتی که هست در رنج هستیم و تا چشم‌اندازی برای حرکت پیش نیاید، عمل هم در این صحنه‌ها شکل نمی‌گیرد و لذا در چنین عالمی و با چنین دردی با اندیشه‌های دکتر داوری سیر می‌کنیم. 🔹 با مأوای تفکر می‌توان وسعت یافت و از تنگناهای وجودی عبور کرد و این خود امکان عمل است. امکان عمل یعنی از ضرورت‌ها عبور کنیم. با خواندن این کتاب می‌توان به مأوایی از بودن در این جهان رسید که امکان عمل را به شما می‌دهد و به تعبیری شرایط عمل را به شما اعطا می‌کند و ماورای روزمرگی‌ها، بر اساس چشم‌اندازی که ترسیم می‌کند به شما احساس مسئولیت می‌دهد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون گفتگو پیرامون تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان»
🔰 فضای مجازی و آزادی سلسله یادداشت‌هایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان» ✍️ سیدمهدی ناظمی‌قره‌باغ 🔘 قسمت نخست 🔸«بدانیم جهان به جهان فریب مبدل شده و مردمان خود به استقبال فریب می‌روند... دسترسی داشتن به اطلاعات بیهوده آزادی نیست. این انبوه اطلاعات، دشمن فهم و خرد مشترک است.» ص174 🔸 ———————- 🔹درباره به‌ندرت از دکتر داوری شرح و تفصیلی دیده بودیم. اینجا هم احتمالا انتظار باید این باشد که اگر کسی مدعی پاسداشت آزادی است، باید فضای مجازی را امری مغتنم برای آزادی قلمداد کند. مگر به‌خاطر فضای مجازی نیست که سیاستمداران مجبور به پاسخگویی می‌‌شوند و گاهی لازم می‌آید که تغییراتی در روش و منش خود بدهند؟ مگر در فضای مجازی نیست که سریع‌ترین تبادل اطلاعات انجام می‌شود و اگر ظلمی در هر گوشه‌ای از دنیا صورت پذیرد، احیانا افشا می‌شود؟ مگر در فضای مجازی، امکانات جدیدی برای کسب‌وکار و گشایش روزی مردم وجود ندارد؟ 🔹 شاید بتوان پاسخ مثبتی به این پرسش‌ها داد؛ اما باید دانست که ماهیت فضای مجازی، معادل کاربردهای آن، آن‌هم کاربردهایی که ما حسب وضع و حال خود گزینش و برجسته می‌کنیم، نیست. دکتر داوری‌اردکانی نیز بنایی بر نگاشتی مستقل درباره فضای مجازی نداشتند؛ اما طی صفحاتی در کتاب «آزادی، قانون و سازمان» شرحی بر فضای مجازی دارند که به نظر می‌رسد برای مطالعه و مداقه فرهیختگان، ارزشمند باشد. 🔹رویکرد استاد داوری، مندرج در کتاب فوق‌الذکر، فهم فضای مجازی براساس تغییرات متأخر جهان غربی است. به همین خاطر و براساس نقل‌قولی از دلوز چنین طرح می‌کنند که تا قبل از سیطره فضای مجازی، کنترل، متوجه ابعاد فیزیکی انسان‌ها و جوامع بود و در دوره فضای مجازی، کنترل، متوجه اذهان و افکار آدمیان است. به‌عبارت رساتر، فضای مجازی، ملک طلق «» است و بسط این ملک برای مهندسی افکار انسان‌ها رخ داده است. 🔹قبل از اینکه به توضیح این تلقی بپردازیم، لازم است یادآور شویم که از نظر راقم این سطور، بخشی از اهمیت دیدگاه فوق به «من قال» آن است و نه «ما قال» آن. درواقع دکتر داوری‌اردکانی با همه آن‌چیزی که از او می‌شناسیم، در کتابی که درباره آزادی نگاشته و در آن از وضع موجود سیاسی کشور بسیار انتقاد کرده است و درضمن در شرایطی که اغلب نخبگان و فعالان گلایه‌مند عدم توسعه و نیز محدودیت‌های فضای مجازی هستند (که البته این خود فی‌نفسه ربطی به دعوی مذکور ندارد) به ‌صراحت و به شجاعت، فضای مجازی را جهان محدودیت و محل اسارت انسان‌ها می‌خواند. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی 🎙با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 🔹انقلاب اسلامی و ضرورت روش‌شناسی در علوم اسلامی با سخنرانی استاد مجتبی الهی خراسانی 🔸مطالعات خاورشناسی در حوزه حدیث بعداز انقلاب اسلامی ایرانی با سخنرانی دکتر سهیلا پیروزفر 🔹طلیعه موج سوم اقتصاد اسلامی؛ معالم روشی و نهادی با سخنرانی حجت‌الاسلام علی نعمتی 🔸اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد؛ نگاهی به واقعیت‌ها با سخنرانی دکتر مسعود درخشان 🔹رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر محمود حکمت‌نیا 🔸بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی 🔹انقلاب اسلامی و فقه‌های مضاف با سخنرانی استاد ابوالقاسم علیدوست 🔸جلوه‌هایی از نقش فقه تربیتی در پشبرد اهداف انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجعفر علوی ☝️ جدول زمان بندی نشست‌ها در پوستر 📆 زمان برگزاری: ۶ تا ۱٠ اسفند ۱۴٠۱ ⏳افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح 🕌مکان برگزاری: مشهد مقدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔗 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi ⚜️ @Taammolat74
👆👆👆 🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون ، و توانسته جایگاه خوبی بین مخاطبان خود کسب کند. کتاب معروف او، "بهای بالای مادی‌گرایی" است که به رابطه بین مادی گرایی و ناخشنودی می پردازد. او مخاطبین را به بارهایی که مادی‌گرایی بر روح انسانی را تحمیل می‌کند، جلب می‌نماید. امیال برای داشتن کالاهای مادی بیشتر و بیشتر ما را به درون زندگی‌ای با سرعت زیاد و دیوانه‌وار می‌کشاند. در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: «اکثر جمعیت دنیا اکنون در اقتصادهای «برنده همه‌چیز را برمی‌دارد» زندگی می‌کنند، جایی که هدف اصلی افراد به دست آوردن هر چیزی است که می‌توانند برای خودشان کسب کنند، برای هرکس به اندازه حرص و طمعش. در این چشم‌انداز اقتصادی، خودخواهی و مادی‌گرایی دیگر نه به صورت مشکلات اخلاقی، بلکه به عنوان اهداف اصلی زندگی نگریسته می‌شوند.» این کتاب را نشر معارف با ترجمه میثم ظهوریان منتشر کرده است👌 ⚜️ @Taammolat74