هدایت شده از نهضت عدالت و شفافیت قوچان
🔰 رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی ایران جُز خدمت به مردم و افراشتنِ پرچمِ #عدالت_اسلامی هدف و فلسفه ای ندارد. ۱۳۸۰/۰۲/۱۰
پ.ن: فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب به سران قوا پیرامون مبارزه با #مفاسد_اقتصادی
🔻کانال مجموعه مستقل و مردمیِ #نهضت_عدالت_و_شفافیت_قوچان🔻
https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
🖌 کاهش اثر تنظیمی «مالیات بر عایدی سرمایه-CGT» با کسر تورم از آن!
🔖 خوشبختانه طرح CGT تصویب شد اما متاسفانه با کسر تورم از آن و این یعنی کماکان چرخه مخربِ پدیدهی «ذخیرهارزش با دارایی» برای مصونسازی از تورم که خودش پیشران تورمهای بعدی است ادامه دار خواهد بود.
🔖 در حالیکه اساسا محل اصابت این نوع از مالیات نه کالاهای مصرفی مثل روغن و پیاز بلکه بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو است که بازدهی بالای این بازارها نه جزئی از تورم بلکه در قالب نقشهای مخرب ذیل؛ «پیشران تورم» است:
1️⃣ پیشران رشد انتظارات تورمی است.
2️⃣ از دلایلی اصلی رشد سهم پول در نقدینگی است.
3️⃣ یکی از پیشران های اصلی رشد انگیزه مالداری و ملکبازی و بنگاهداری مخرب بانکی است.
4️⃣ محرک انگیزههای نظام بانکی برای رشد خلق پول بی کیفیت و انحراف آن به سمت فعالیت های سفتهبازانه در بازار مربوط به این داراییها است
5️⃣ یکی از اصلی ترین عوامل قرار گرفتن پرتعداد سفته بازانِ پرریسک و بدهکار در صف تقاضای تسهیلات بانکی در پوشش سرمایه در گردش و حذف عوامل بخشهای مولد اقتصادی و در نتیجه تشدید کژمنشی و کژگزینیِ مشتریان بانکی و شرکتهای تابعه بانکها و خود بانک ها می باشد
6️⃣عامل مسلط بر رشد هزینه فرصت فعالیت در بخش های حقیقی اقتصاد و نتیجتا اختلال در سمت عرضه و تقاضا است.
7️⃣ علت اصلی شکل گیری بازده انتظاری بالای عوامل اقتصادی و در نتیجه رشد شدید تقاضای احتیاطی و سرمایه ای مردم و سایر عوامل اقتصادی در بازارها است.
8️⃣ عامل تعیین کننده نرخ بهره آزاد برای تأمین مالی بخش های مولد اقتصادی است.
⛔️ بنابراین تعدیل مالیات بر عایدی سرمایه با تورم به معنای باقی ماندن این آثار هفت گانه است و ترجمان همه این موارد در اقتصاد به صورت سیکل های مخرب تورمی بروز و ظهور می یابد.
@Economics_Finance
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
انجمنهای مس و فولاد و پالایشگاه و پتروشیمی و سرب و...(دلارداران و دلاری فروشان) محضر رهبر انقلاب نامه زدهاند که نرخ ارز در سامانه نیما سرکوب شده و باید واقعیسازی شود.
شاید این عبارات برای برخی از شما نامفهوم باشد. منظورشان این است که اولا دلاری که با صادرات به دست میآورند، به جای ۴۰ هزار تومان، ۶۲ هزار تومان بفروشند. ثانیا قیمتهای جهانی محصولاتشان را به جای اینکه در دلار ۴۰ هزار تومان ضرب کنند، در دلار ۶۲ هزار تومان ضرب کرده و به ملت بفروشند.
خلاصهاش این است که دنبال صدها هزار میلیارد تومان رانت بادآورده با گرانسازی ارز هستند. به عبارت دیگر، میخواهند هم ارز و هم فولاد و مس و محصولات پالایشی و پتروشیمی و... را صدها هزار میلیارد گرانتر به ملت ایران بفروشند.
سال گذشته همین جمع توانستند آقای رئیسی را همراه کنند که نرخ تسعیر را از دلار ۲۸۵۰۰ به دلار نیما تغییر دهد. یعنی اجازه دهد که محصولات اینها به قیمتهای جهانی ضربدر دلار نیما به داخل فروخته شود. شهریور ۱۴۰۲ این موفقیت را به دست آوردند و یک گرانی حدودا ۳۰ درصدی مواد اولیه را به ملت تحمیل کردند. بعد هم کلی نامه تقدیر و تشکر از رئیس جمهور نوشتند. حالا حرف امروزشان این است که دلار نیما از ۴۰ هزار تومان به ۶۲ هزار تومان افزایش یابد!
ملت عزیز ایران! بدانید اگر سفرهتان کوچک میشود، اگر زندگی بر شما سخت میگذرد، اگر دخل و خرجتان نمیخواند، اگر محصولات ایرانی با گرانی دلار گران میشود، ریشهاش در حرص و طمع بیپایان اینهاست.
ما علیه این جنایت در حق معیشت ملت قیام کرده ایم. اما شرط پیروزی ما آگاهی و همراهی شما مردم است.
@syjebraily
هدایت شده از احمد نبویان
بیشترین تسهیلات پرداختی بانکها به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با خود!
#بانکهای_خصوصی با اختلاف در صدر جدول!
براحتی خلق نقدینگی میکنند و به شرکتهای زیرمجموعه خود و کارکنان و مدیران خود انواع تسهیلات کلان میدهند،
اما در مقابل تسهیلات تکلیفی دولت برای حمایت از تولید و مسکن و ازدواج و فرزندآوری و ... گردنکلفتی میکنند!
یعنی رسماً دست در جیب ملت دارند؛ تورم خلق میکنند و از هیچ، سرمایه میاندوزند، بعد همان سرمایه را در بازارهای سفتهبازی و دلالی، چندبرابر میکنند!
💠 احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
🔰 الإمام الصّادق عليهالسلام: مَن خَلا بِذَنبٍ فَراقَبَ اللّهَ تَعالى ذِكرُهُ فيهِ وَاستَحيا مِنَ الحَفَظَةِ ، غَفَرَ اللّهُ عز و جل لَهُ جَميعَ ذُنوبِهِ وإن كانَت مِثلَ ذُنوبِ الثَّقَلَينِ.
🔸️ هر كس در خلوت [فرصت] گناهى برايش پيش آيد، امّا خداى متعال را در نظر آورد و از فرشتگان نگهبان [خود] شرم كند، خداى عز و جل همه گناهان او را بيامرزد، اگر چه به اندازه گناهان جنّ و انس باشد.
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۴۱۱، ح ۵۸۹۵
✍️🏻 حرکت در مسیرِ پُرفراز و نشیبِ #انقلاب_اسلامی، که همواره توأمِ با ریزش و رویش بوده، اگر ملازمِ با #عقلانیت و #تقوا باشد، علاوه بر اینکه خستگی و فرسایش ندارد، بل لذّت بخش هم می باشد. چرا که مقصد و مقصود الهی است و به نفع بشریت.
🔸️🔹️ جناب "حافظ" علیه الرحمة فرمود:
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست
راهرو گَر صد هُنر دارد توکّل بایدش
#یادگاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏻 دوران زندگانیِ امام صادق عليه السلام به جهتِ انتقالِ قدرت از #بنی_امیه به #بنی_عباس، دورانِ پرالتهاب برای جامعه ی اسلامی و مغتنم برای جریان اسلامِ اصیل [مذهب حقه تشیع] بود. امام جعفر بن محمد علیهما السلام در این برهه حساس، علاوه بر اینکه فعالیت های علمی و فرهنگی داشتند؛ به دلیل وجود فرقه ها و گروه های علمی و فکری و فرهنگیِ مختلفِ آن زمانِ جهان اسلام، فعالیت #سیاسی هم داشتند. منتها سبکِ فعالیت سیاسیِ امام، غالبا مخفی و #تشکیلاتی بود.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله.pdf
14.75M
🔹️🔸️ فایلِ مذکور، PDF کتابِ #انسان_۲۵۰_ساله [حلقه سوم] می باشد. فصل مربوط به امام صادق رو پیشنهاد می کنم مطالعه بفرمایید. اگر می خواهید یک تحلیلِ دقیق و عمیق و مبتنی بر گزاره های تاریخی که از جهات گوناگونِ دینی، علمی، اجتماعی و سیاسی، زندگی امام صادق عليه السلام مورد تحلیل و تبیین واقع شده باشد رو بخوانید، حتما کتاب حاضر بررسی و مطالعه شود.
📚 انسان ۲۵۰ ساله، حلقه سوم
✍️🏼 استاد سید علی حسینی خامنه ای
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ عطش دنیاطلبی
🔻شرح حدیثی از امام صادق توسط شهید «سید محمدباقر صدر»
🌀بر اساس روایت امام صادق (ع)، دنیا همانند آب شور دریا است، هرچه فرد از آن بیشتر بهرهمند میشود، تشنه تر میشود ، هر قدر فرد بیشتر جاه و مقام دنیایی پیدا میکند، بیشتر تشنه میشود.
#امام_جعفرصادق علیه السلام
#شهید_محمدباقر_صدر
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 خزعبلات و متنِ دیکته شده ی این #سناتور جوانِ آمریکایی، پیرامونِ #دانشجویان و #اساتیدِ دانشگاه های آمریکا رو با هم ببینیم، و بیش از پیش نسبت به این رفتارها و گفتارهای متناقض و متعفن هوشیار و آگاه باشیم.
🔸️🔹️ سناتور آمریکایی: کسانی که در دانشگاهها قیام کردهاند، متعصب، ضد یهود و حامی حماس هستند. دقیقا مثل آیتاللهها در ایران!
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
1_10901110641.mp3
50.24M
🌀 نقد ایده پول-طلا توسط مرحوم دکتر داودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام
https://eitaa.com/eqmoq2/2449
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✍️🏼 بخش اول از فصلِ سومِ سلسله مباحثِ "تاریخ عقائد اقتصادی" تا ساعاتی دیگر بارگذاری خواهد شد.
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [دادگر]، فصل سوم
🔰فصل حاضر، ابتدا به تحولاتِ پس از سقوط روم می پردازد، و سپس تاریخِ عقائد اقتصادیِ قرون وسطا را تبیین می کند. البته اشاره ای هم به اندیشه های اقتصادی در اسلام می شود، که در فرصتِ مقتضی بصورت مجزا به چیستی و چگونگیِ تحققِ #اقتصاد_اسلامی خواهیم پرداخت.
🔰سقوطِ امپراتوریِ روم غربی در ۴۷۶ م می تواند بستر مناسبی برای بررسی تاریخ عقائد اقتصادی باشد. دوره ی زمانی بین آن سال تا سقوط امپراتوری روم شرقی در سال ۱۴۵۳ م را [که ترک های عثمانی قسطنطنیه را فتح کردند] با نام #قرون_وسطی شناخته می شود. بروزِ #فئودالیسم، ظهورِ اندیشه #مدرسی و سیطره رویکردهای خاصی از دینِ یهودیت و مسیحیت، طبعا در شکل گیری اندیشه های اقتصادی اثرگذار بوده اند. اجمالا در این یادداشت، لُبِّ عقائد اقتصادیِ #پدران_کلیسا و بعضی دیگر از اندیشمندان بزرگ قرون وسطی همچون #اگوستین_قدیس، #آکویناس و... را به سمع و نظر می رسانیم که بدین قرار می باشد:
1️⃣ در اندیشه آگوستین قدیس زمانی که کسبِ منافعِ شخصی به زیانِ #فقرا باشد، آن منافع از نظر آگوستین قابل قبول نبود. وی عقیده داشت به جای توجه صرف به #عرضه و #تقاضا در تعیینِ #قیمت، باید #هزینه_تولید و نیاز افراد را نیز مورد توجه قرار داد. طبقِ دیدگاه وی، مبادلات باید بر مبنای #عدالت باشد به گونه ای که طرفینِ معامله به حق خود برسند و هیچ کدام زیان دیده نشوند. کلاه برداری و تقلب در معاملات نباید صورت بگیرد. همچنین تأکید دیگر وی در معاملات، دوری از #حرص و #طمع و تلاش برای رعایت منافع همنوع است. و نیز دارایی زمانی ارزشمند است که در مسیر صحیح استفاده شود.
2️⃣ برخی پدران کلیسا در مسائل اقتصادی معتقد بودند که؛ #سود_کم، قیمت عادلانه و توجه به دسترنج ناشی از #کار حتما باید مورد توجه فعالان اقتصادی باشد. به عقیده ایشان؛ یک فرد مذهبی نباید سربار دیگران شود، بلکه باید مولد باشد و با کار تولیدی، خود و دیگران را از آثار کارش بهره مند سازد. در اندیشه ایشان، کار عبادت محسوب میشد و تنبلی زمینه گناه را فراهم می کرد. مسأله ی #کار در #اقتصاد_مدرن، درجه دوم یا پست جلوه می کند و در مقابل #استراحت یک عنصر عادی است. یعنی با کارِ بیشتر، #مطلوبیت کاهش می یابد ولی با استراحتِ بیشتر، مطلوبیت افزایش می یابد.
3️⃣ از ویژگی های اقتصاد مدرسی [اسکولاستیک]، تأکید بر رویکردِ هنجاری در مقابلِ رویکردِ اثباتی در اقتصاد است. فکر اقتصاد مدرسی، مبتنی بر دیدگاه پدران کلیسا، صاحب نظرانِ الهیات و اخلاق در قرون وسطی استوار است. در مسأله ی #کمیابی، اندیشه مدرسی ها آن بود که؛ منابع کمیاب باید به گونه ای به کار رود که گناه حداقل شده و خیر و ثواب حداکثر گردد. #انحصار و #احتکار در اندیشه ی ایشان مطرود و منفور بود. برخی از مدرسی ها قیمت عادلانه را قیمتی می دانند که #هزینه_نیروی_کار و دیگر هزینه ها را بپوشاند. و برای عده ای دیگر، قیمت عادلانه بیانگرِ مطلوبیت و مفید بودنِ کالا برای مصرف کننده است. گویی اینکه مدرسی ها اولین بحث های #تعیین_قیمت در اقتصاد را مطرح کرده اند. چون نظریات اقتصاد مدرن نیز قیمت را با #مطلوبیت_نهایی_کالا مساوی می دانند. #ربا در اندیشه ی مدرسی ها ممنوع بود؛ زیرا در مقابلِ آن کاری صورت نگرفته بود. و گرفتن دیرکرد و #بهره منع شرعی نداشت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🌀 نقد ایده پول-طلا توسط مرحوم دکتر داودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام https://eitaa.com/eqmoq2/2449 ✍️
✍️🏼 صوت رو بصورت کامل استماع کردم و اگر بخوام در باب این گفتگو جمله ای کوتاه بگم اینه: ما بیش از پیش نیازمندِ برگزاری چنین جلساتی در حوزه #اقتصاد_اسلامی به طور خاص و #اسلام_سازی_علوم_انسانی به طور عام هستیم. تا اندیشه ها و دیدگاه های موافقان اسلامی سازی علوم انسانی در حوزه های مختلف با یکدیگر برخورد نداشته باشند، به مطلوب نخواهیم رسید. اجمالا این بحث در حوزه #اقتصاد_اسلامی و مسأله ی #پول و #بانک خوب بود. طبعا تضارب اندیشه و افکار، فراز و فرود دارد؛ و این جلسه هم خالی از این فراز و فرود ها نبود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بازار اسلامی، اقتصاد اسلامی
✍️🏼 نماز جمعه ای که در آن به مسائل اساسی و عینی و مبتلابه جامعه پرداخته نشود و صرفا کلیاتی مطرح گردد که در اولویت نیستند، آن نماز جمعه، نماز جمعه مطلوب و مقصود نیست.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [دادگر]، فصل چهارم، بخش اول
🔰در این فصل که به لحاظ زمانی تقریبا از سال ۱۵۰۰ م تا ۱۷۷۶ را پوشش می دهد، به مکاتب اولیه ی #علم_اقتصاد؛ یعنی #مرکانتیلیستها [سوداگرایان]، #فیزیوکرات ها که پیشگامانِ #اقتصاد_کلاسیک می باشند، می پردازیم. زمینه های اصلیِ سرمایه داری به دلائل گوناگون در دوره #رنسانس شکل گرفت. اگر عناصری مانند نفع شخصی، مالکیت خصوصی، آزادی اقتصادی، فردگرایی، رقابت، مکانیسم عرضه و تقاضا و حتی اخلاق کار پروتستانی به صورت نهادهای اقتصاد سرمایه داری مدرن بروز می کنند، ریشه در تحولاتِ رنسانس دارد.
🔰سوداگرایان [مرکانتیلیستها] و عقائد آنها
🔸️شکل گیری پدیده #دولت_ملتها، زمینه های گسترش تولیداتِ صنعتی، توسعه زندگی شهری، تقویت بازرگانی و مهاجرت از روستاها به شهرها را مهیا نمود و این امر موجباتِ ظهورِ سوداگرایان را فراهم آورد. البته نمی توان مکتب سوداگرایی را دارای اندیشه ی منسجم و یکنواخت دانست، بلکه منعکس کننده ی اندیشه های پراکنده و متنوعی است. گذشته از این، دغدغه های اقتصادیِ این دوره بیشتر بحثِ #عمل بود تا اندیشه و #تئوری_پردازی.
🔸️ اجمالا اهمِّ اندیشمندانِ مکتبِ سوداگرایی عبارتند از: توماس مان، ژان باتیست کلبر، جرالد مالینه، چارلز داوینه، ویلیام پتی، جان لاک، جیمز استیوارت، برناندو ماندویل، ريچارد کانتیون و جان لا و غیره. برخی از صاحب نظران اقتصاد سیاسی، مورخان اقتصادی و حتی بازرگانان حرفه ای نیز در مجموعه ی #اقتصاددانان_سوداگرایی ذکر می شوند.
🔰 برخی ویژگی های بارز #مکتب_سوداگرایی [مرکانتیلیسم]
1️⃣ منبع اصلیِ ثروت؛ مساویِ با انباشتِ هر چه بیشتر فلزاتِ قیمتی بویژه #طلا و #نقره است.
2️⃣ دخالتِ وسیعِ #دولت در امور اقتصادی، بویژه برای کنترل صادراتِ فلزات قیمتی از کشور است. بدین صورت که دولت، صادرات طلا و نقره را به شدت ممنوع می کرد و وارداتِ آنها را کاملا آزاد می گذاشت.
3️⃣ سیاست های سوداگرایان نسبت به محصولاتِ داخلی، حالت #حمایت_گرایانه داشت. آنها عوارضِ واردات را افزایش، ولی عوارض صادرات را حذف می کردند.
4️⃣ سوداگرایان معتقد به رشد جمعیت، تشویق به ازدواج و دادنِ جایزه به خانوارهای پرجمعیت بودند. آنها همچنین معتقد بودند که در صورتِ بروز مشکلِ مازادِ جمعیت، امکان حل آن از طریق مهاجرت وجود دارد.
5️⃣ سوداگرایانِ اولیه عقیده داشتند: افزایش دستمزد به بالاتر از سطحِ حداقل معیشت، باعث کاهش عرضه کار خواهد شد. برای این دیدگاه شان توجیه اخلاقی هم داشتند! به این شکل که؛ به عقیده آنها پرداختِ بیش از سطحِ حداقل معیشت، باعث تنبلی نیروی کار و روی آوردن او به فساد خواهد شد.
6️⃣ به نظر ژان بدن، دلیل اصلیِ افزایش قیمت ها به مقدار طلای در گردش پیوند داشت. پس از او، جان هیلز و برناندو داوان زاتی به تکمیلِ #نظریه_مقداری_پول پرداختند. در افکار سوداگرایان، همچنین نرخ بهره، قیمت و هزینه پول به حساب می آمده و تعیین نرخ بهره به عرضه و تقاضای پول مربوط بود. به همین جهت آنها راه حل مبارزه با #ربا را گسترش حجم پول می دانستند. به نظر آنها کاهشِ نرخ بهره و حذفِ ربا، باعث افزایش سرمایه گذاری و تولید خواهد شد. سوداگرایانِ اولیه، مبادله را عاملِ گسترش ثروت و سود می دانستند. یعنی گسترش سود را در فرآیند فعالیت های غیر تجاری -مثل کشاورزی و صنعت- نمی دیدند. در ضمن گروه زیادی از سوداگرایان، به اهمیت #تولید و #عرضه در اقتصاد اعتقاد چندانی نداشتند و عمده دشواری های اقتصادی را مربوط به بخش #تقاضا می دانستند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️🏼 از ۱۶ نفر نماینده ای که #حوزه_انتخابیه "تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس" بایستی روانه مجلس کنه؛ به دوستان و عزیزان حاضر در کانال که می تونن در تهران رأی بدن، پیشنهاد می کنم؛ آقایان دکتر #حسین_صمصامی و #مهدی_عسگری جزء کسانی هستند که حضورشون در مجلس ضروریه. بهتر شدن وضعیت اقتصادی چه از حیث معیشت مردم و چه قانون گذاری و مسأله ی #عدالت و #عدالتخواهی، می طلبه که این دو بزرگوار در مجلس آتی حضور داشته باشند.