هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در ساعتهای بهشتی، به معانیِ این دعا توجّه کنید.
👈 بیانات منتشرنشدهی حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی) در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه و بسیج درباره روز عرفه به تاریخ ۱۳۷۲/۰۳/۰۵
🔹 «بعدازظهرِ این یک روز، یکى از آن ساعات بهشت است، اگر ما بتوانیم آن را درک بکنیم. بیخود نیست که یک شخصیّتى مثل حسینبنعلى با آن عظمت، آن نصفهروز را صرف میکند با آن دعا.
🔸 حتماً سعى کنید به معانى این دعا توجّه کنید؛ دقّت کنید ببینید چه میگوید. نهاینکه بنشینید رویش فکر کنید -اینها فکر کردن نمیخواهد- فقط وقتى حرف میزنید، بدانید دارید با مخاطبى سخن میگویید، و معناى آن کلمه را بفهمید که چیست.
🔹 دعاى امام سجّاد (سلام الله علیه) در روز عرفه، مثل شرح دعاى امام حسین است؛ گویى این پسر یک ذیلى، تعلیقى، تبیین و شرحى براى کلمات پدر در ذیل دعا و با زبان دعا نوشته؛ هر کدام یک طعمى دارد.»
@qom_khamenei_ir
📌 تابوی در حال افول بی حجابی
🔹باز هم فصل گرما و مسئله ی هرساله ی حجاب، که البته تا دو سه ماه دیگر خودبخود تا حد زیادی حل می شود و دیگر نیازی نیست که مومنین نگران باشند و ستاد امربمعروف هم خودش را به زحمت بیندازد.
با خودمان رو راست باشیم، ما با "بی ایمانی" و "کفر" و "شرک" مشکل نداریم، با بی حجابی مشکل داریم، آنهم به این دلیل که نسبت به آن تعصب داریم و بی حجابی را یک "تابو" می دانیم.
اگر همین نگاه ادامه پیدا کند و ما متوجه کفر درونی افراد نشویم و برای آن چاره ای نکنیم، چند وقت دیگر که بی حجابی از تابو بودن خارج شد خیلی راحت با آن -و بدتر از آن- کنار می آییم.
فردا قرار است خانم های چادری در شهر های مختلف تجمع کنند. از جهت تبلیغاتی خوب است و ممکن است عده ای را بترساند و روسری هایشان را دو سانت جلوتر بکشند. اما برای قلب و ذهن بی اعتقاد او چه برنامه ای داریم.
یادمان باشد، نقطه ی اصلی حمله ی دشمن به تعبیر زعیم حکیم، "ایمان مردم" است، که حجاب یکی از نمودهای آنست.
برای "بی ایمانی" و "ضعف ایمان" چاره ای کنیم.
#رسائل_حجابیه
@taamollat
🔹 مسئله ی حجاب همانطور که آرام و خزنده به این نقطه رسیده، به همین آرامی -و بلکه با آرامشی افزون- باید حل شود.
آنهم با این ملاحظه که تمرکز از صرف حجاب باید بر تقویت "ایمان قلبی" جامعه متمرکز شود.
ما بدنه ی حزب اللهی کشور و عموم مومنین درباره ی رسالت فرهنگی خود باید به یک #خودآگاهی برسیم،
از نگاه کوتاه مدت و سطحی دست برداریم، اقدامات قهری و شتابزده را کنار بگذاریم، با جامعه و مردمانش به چشم بندگان خدا بنگریم، با جامعه دربیامیزیم، رشد کنیم و رشد دهیم.
اگر با چنین رویکردی وارد شویم امید است که در سالهای بعد اتفاقات خوبی رقم بخورد.
#رسائل_حجابیه
@taamollat
🟢 نقش مثبت کتاب الغدیر در وحدت اسلامی
🔹 نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن میکند و ثابت میکند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عدهای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است.
🔸ثانیاً ثابت میکند که پارهای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح میدهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان میگردد، و از قبیل اینکه شیعه بهجای حج به زیارت ائمه(ع) میرود، یا در نماز چنین میکند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بیاساس و دروغ است.
🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلومترین و مجهولالقدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و میتواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میکند.
📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
📌 فطرت جامعه
🔹یکی از نکات جالب توجه در اندیشه اجتماعی شهید مطهری، قول به "فطرت داشتن جامعه"، -بمانند فرد انسانی- است.
از نگاه ایشان چنانکه فرد انسانی دارای فطرت و فطرت او دارای بینش ها و گرایش هایی است، جامعه ی انسانی نیز دارای فطرت است.
البته این تمایز اساسی بین فرد و جامعه هست که جامعه بر خلاف فرد انسانی دارای اراده و نفس و شعور نیست؛ از همین جهت ایشان پس از اذعان به فطرت داشتن جامعه و تاریخ، از آن به طبیعت جامعه و طبیعت تاریخ تعبیر می کنند.
فطرت داشتن جامعه بدین معناست که اگر اجتماع انسانی شکل بگیرد، این "هیئت جمعی" بطور طبیعی به حالت ها و وضعیت های خاصی میل دارد.
از جمله اقتضائات فطرت جامعه، میل به توحید است؛ بدان معنا که اجتماع انسانی -به تبع فرد انسانی- به هارمونی و هماهنگی، ساختار و غایت متمایل است.
اصل این حرف در آثار متفکران مارکسیست و لیبرالیست هم در فضا و با زبان خودشان مطرح شده، اما در میان فیلسوفان اجتماعی مسلمان شاید کسی به صراحت ایشان به این مطلب اشاره نکرده باشد.
ایشان در کتاب "جامعه و تاریخ در قرآن" پس از تشریح این ادعا از حوزویان برای ادامه ی تحقیق در این مسئله دعوت می کنند. و صد حیف که این دعوت هنوز بتمامه اجابت نشده است.
#فلسفه_اجتماعی
#شهید_مطهری
#امتداد_حکمت_الهی
@taamollat
📌 امتداد نظریه حرکت جوهری در جامعه و تاریخ
🔹 یکی از مباحث جالب توجه در باب امتداد حکمت و امتداد نظریه ی حرکت جوهری صدرالمتالهین، استمداد از این دیدگاه فلسفی در توجیه تکامل تاریخ است.
نظریه ی تکامل تاریخ و تکامل اجتماع از گذشته های دور ذهن های بسیاری را بخود مشغول کرده و در هر دوره ای برای توجیه و تقویت آن تلاشهایی صورت گرفته است.
یکی از مهمترین زمینه های تقویت نظریه تکامل تاریخی، نظریه ی تکامل انواع داروین بوده است.
تابحال تنها جایی که دیده ام که تاثیر نظریه تکامل را بر مسائل تاریخی تطبیق و تحلیل کرده باشد، کتاب نگاهی به تاریخ جهان نوشته نهرو است.
در آنجا بخوبی نشان داده که در اواخر قرن 18علی رغم سقوط حکومت جمهوری در فرانسه، چگونه نظریه تکامل داروین جامعه را از یاس و احساس عقبگرد نجات داد. خیلی خواندنی است.
اما چنانکه "علم" هیچ گاه نقطه اتکای محکمی برای نظریات کلان و پارادایم ها نبوده و بالاخره روزی پشت همه را خالی کرده، این نگاه برای جامعه شناسان بوجود آمده که برای توجیه تکامل تاریخی، با فلسفه بهتر می توانند کنار بیایند، تا با علم.
از اینجهت در قرن نوزدهم نظریه تکامل تاریخی، صحت و اعتبار خود را بیشتر وامدار فلسفه بوده است تا علم.
اما برای ما که از همان اول هم به علم بدگمان بوده ایم، فلسفه جایگاه محکمتری داشته است.
نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، به عنوان آخرین تقریر از مسئله ی حرکت، زمینه را برای توجیه و تنقیح مسئله ی تکامل تاریخی هموار کرد.
در میان متفکران اجتماعی مسلمان، آیت الله خامنه ای و شهید مطهری بیش از دیگران از این نظریه در توجیه مسائل تاریخی بهره برده اند.
آیت الله خامنه ای با تطبیق نظریه حرکت جوهری بر فرایند حرکت انبیا و شهید مطهری با قول "فطرت جامعه و تاریخ"، پای آن نظریه فلسفی را به مباحث اجتماعی باز کردند.
اما "حرکت جوهری" در جامعه و تاریخ حقیقتا به چه معناست؟
#فلسفه_اجتماعی
#شهید_مطهری
#امتداد_حکمت_الهی
@taamollat
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌غفلت از فرهنگ ، دمیدن در آتش تضاد
(حجاب، فرهنگ و ارشاد)
🔸 اساس یک جامعه را فرهنگ آن جامعه میسازد، و "فرهنگ" ارزشها و هنجارهای رسوخ یافته در لایههای شخصیتی و هویتی افراد جامعه است.
🔹هر تغییر اجتماعی و کنترل رفتاری لاجرم میبایست مبتنی بر لایههای شخصیتی و هویتی افراد جامعه باشد و الا نتیجه معکوس خواهد داشت و به ضد خودش مبدل میشود.
🔸 تلقی غیر واقع بینانه، خیالی و آرمانی از فرهنگ و هویت یک ملت، موجب برنامهریزی و سیاستگذاری غیر دقیق و پرمخاطره میشود و راه را بر هرگونه اقدام معقول و نتیجهبخش میبندد. بنابراین مردمشناسی فرهنگي و اطلاع دقیق از گرایشها و کنشهای افراد جامعه در شرایط و موقعیتهای مختلف "شرط ماتقدم" برنامهریزی، سیاستگذاری و مدیریت اجتماعی است.
🔹 برنامهریزی و سیاستگذاری در مقوله #حجاب و #عفت اجتماعی، از این قاعده مستثنی نیست و در شرایط حاضر نیازمند مردمشناسی فرهنگي و شناخت روحیات، گرایشهای مردم و پیش بینی واکنشهای اجتماعی است.
🔸 "انسان ایرانی" انسانی پیچیده با خلقیات خاص و متنوع در موقعیتهای اجتماعی است. نوع افراد ایرانی انسانهایی هستند که برپایه احساسات به حقايق و وقایع مینگرند و بر همان پایه تصمیمگیری میکنند و رفتارهای خود را سامان میدهند. این ویژگی در همه اقشار جامعه و همه طیفهای اجتماعی اعم از مذهبی و غیر مذهبی، تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده، و ... جاری و ساری است.
🔸 احساسی بودن ذاتا یک نکته منفی یا مثبت نیست بلکه یک اقتضا و یک ظرفیت است که هم در جهت صحیح امکان مدیریت دارد و هم در جهت منفی و انحراف.
🔹 "انسان احساسی" انسانی است که به ظواهر پدیدها توجه دارد و براساس ظواهر قضاوت میکند و به سرعت حکم صادر میکند. از این رو بر مشاهدات و شنیدهها اعتماد دارد و کمتر به ابعاد پنهان و لایههای عمیق وقایع و پدیدهها توجه میکند. به همین جهت یک قطعه فیلم کوتاه و یا یک خبر و شایعه میتواند چنین جامعهای را تحتالشعاع قرار دهد و احساس همدردی و یا احساس تنفر و کینه را در جامعه بگستراند و برخی از افراد را به نفی ساختارها و تخریب زیرساختها تحریک و وادار میکند. حتی زیاد اتفاق میافتد که افرادی به اقداماتی دست بزنند که در تضاد و تقابل با اعتقادات و باورهای آنهاست و اصلا به لوازم اقدامات خود توجه ندارند.
🔸 انسان احساسی، سازندهی جامعهی احساسی است. جامعه ای که نظم اجتماعی آن نه برپایه قانون و نظام حقوقی و منافع ملی بلکه بر روابط انسانی و نظام ارتباطی و منافع شخصی و قومی استوار است. لذا جامعه احساسی خواستگاه تغییرات و نوسانات سریع اجتماعی است که البته هم میتواند در جهت مثبت و تعالی قرار گیرد و با با وحدت و همبستگی برآمده از اعتماد عمومی، اتفاقات معجزهسان را رقم زند و هم میتواند در جهت انحراف و ارتجاع به کار گرفته شود و به گسترش اختلافات و تضادهای اجتماعی منتهی شود.
🔹 مدیریت و کنترل اجتماعی در چنین جامعهای قبل از آنکه ناشی از اقتدار و تحکّم باشد مبتنی بر تبیین و اقناع فرهنگي و تمرکز بر زیباسازی و جلوهپردازیهای هنری و تبلیغی است. در این صورت اقتدار و تحکّم ثمربخش خواهد بود و با اقبال عمومی مواجه خواهد شد و الا هرچقدر هم این اقتدار و تحکّم عادلانه و به مصلحت واقعی افراد جامعه باشد با مخالفت روبرو خواهد شد و حتی بسیاری از مذهبیها و وفاداران نظام هم نمیتوانند همراهی کنند.
✍ سیدمهدی موسوی
#حجاب
#نظم_اجتماعی
#تغییر_اجتماعی
#شاکله_جامعه
#جامعه_شناسی
#گشت_ارشاد
#جامعه_احساس
#انسان_احساسی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تجربیات عینی در عرصه جهاد تبیین
🔹 در این چند روز که بحث #حجاب دوباره داغ شده و گروه ها عموما مشغول مناقشات پیرامون آن است، مهمترین چیزی که به چشمم آمد، آنست که عموم متدینین و بچه های انقلاب نه اینکه حرف منطقی و قابل دفاع ندارند، اما به جهت عدم رعایت فنون مناظره و اقناع، خیلی زود عرصه را به رقیب واگذار کرده و نا امید و خسته از بحث های کشدار بی حاصل به نقطه ی اول باز می گردند.
رعایت نکاتی چند شاید کمک کار بچه های انقلاب باشد؛ و الله العالم
1. اول آنکه در چنین مواجهاتی شرط اول سعه صدر و به رسمیت شناختن مخاطب است.
کسی که از کوره در برود، سریع جواب بدهد و تند، دلیلش منطقی باشد یا نباشد عرصه را باخته است.
2. تقریبا برای همه فعالان عرصه ی جهاد تبیین روشن است که پیام اسلام و انقلاب به گوش عمده ای از مردم نرسیده.
اگر این پیام به نحو منطقی و آرام به قلب مخاطب وارد شود گریزی از پذیرش آن نخواهد یافت.
3. یکی از اشکالات عمده در مناظرات آنست که برخی دوستان انقلابی مشکلات را توجیه یا فرافکنی می کنند.
این روش هیچ مقبول نیست و تنها ابهام مسئله را بیشتر و راه حل آن را دورتر می کند.
مشکلات موجود را باید منصفانه پذیرفت و منطقی تحلیل کرد و راه حل ارائه کرد.
4. جلب اعتماد مخالفان و وادار کردن آنان به شنیدن -فقط شنیدن- و فکر کردن روی حرف های ما امری زمان بر است. به مخالفانمان باید فرصت فکر کردن بدهیم و انتظار نداشته باشیم یک شبه با ما همراه شوند.
تا حد امکان باید در گروه ها ماند، در موقعیت های مناسب فضا را تلطیف و بستر را برای گفت و گوی منطقی فراهم نمود.
5. در مناظرات از اهمیت دادن و وارد شدن به بحث های حاشیه ای و فرعی باید اجتناب کرد.
بحث های فرعی تنها ذهن ها را منحرف و خسته و از نتیجه هم دور تر می کند.
اگر هم بحثی ارزش گفت و گو دارد باید در موقعیتی دیگر بدان پرداخت.
نظم و ترتیب ذهنی، در اقناع مخاطبان بسیار اهمیت دارد.
والله هو الموفق و المعین.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 امتداد نظریه حرکت جوهری در جامعه و تاریخ 🔹 یکی از مباحث جالب توجه در باب امتداد حکمت و امتداد نظ
📌معنای فطرت جامعه از دیدگاه شهید مطهری
استاد شهید مطهری که مقوله ی فطرت را ام المسائل مسائل اسلامی می داند، در باب جامعه انسانی نیز به وجود چنین فطرتی قائل است.
اما حقیقت فطرت جامعه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
استاد شهید با استناد به یکی از کلمات استادشان مرحوم علامه طباطبایی - که معتقدند: "جمع کینونتی دارد مسانخ با افراد"، (جامعه وجودی دارد از سنخ وجود افراد)- به اتحاد ساختار فطرت در فرد و جامعه باور دارد. (جامعه و تاریخ در قرآن، ص109).
ایشان گوید چنانکه فرد انسانی مفطور بر فطرة الله است و بطور طبیعی به سوی او تمایل دارد، جوامع انسانی نیز به حکم همان مسانخت، به توحید تمایل دارند.
استاد شهید در این کتاب درباره ی چگونگی میل فطری جامعه به توحید بیش از این افاده نفرموده و وارد بحث از تاریخ شده اند.
شاید رشحاتی از این بحث را بتوان در فصل "طبیعت تاریخ" در همان کتاب بدست آورد.
اما با توجه به سایر ابعاد اندیشه استاد شهید تلاش می کنیم تا بر پاسخ این سوال پرتوی افکنیم.
از نگاه استاد شهید وجود و قوای انسانی در یک هماهنگی از پیش تعیین شده (فطرت) غایتی (توحید) را جست و جو می کند و آرامش و حرکت او در گرو حرکت در مسیر آن هدف است.
جامعه انسانی نیز به محض تشکیل، ساختاری منسجم و هماهنگ و غایتمدار به خود گرفته و در مسیر آن غایت به پیش می رود.
بر همین اساس، چنانکه فرد انسانی از تشتت و چندگانگی کلافه و خسته می شود، جامعه انسانی نیز از تشتت، بی نظمی و آشفتگی گریزان است و در صورت بروز چنین وضعیتی بالفور برای رفع آن اقدام می کند.
بر همین اساس بمانند فرد انسانی که ممکن است از مسیر فطری خود منحرف شود، جامعه ی انسانی نیز در معرض چنین آسیبی قرار دارد و ممکن است از مسیر فطری خود منحرف شود.
و للکلام تتمه.
#فلسفه_اجتماعی
#امتداد_حکمت
#شهید_مطهری
@taamollat
13.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[حقیقت ادراک]
• آیت الله آملی لاریجانی:
این خدمت استاد رسیدن و کتاب خواندن و... همه اعداد است که ما استعدادی کسب کنیم که بتواند آن فیض را قبول کند. آن وقت اگر این باب باز شود و این تصویر از علم باشد، میتوان گفت تهذیب نفس هم به این استعداد کمک میکند.
این حرفی است که بسیاری از علمای اخلاقی گفتهاند؛ اما به قول امروزیها نتوانستهاند آن را تئوریزه کنند و یا نظریه پردازی کنند. میشود گفت فرمایش صدرایی این است.
آقای ملکی یک عالم اخلاقی است در کتاب «اسرار الصلاة» ایشان به بحث نماز شب خیلی تاکید میکنند و روایاتش را میآورد. در آنجا ایشان میگوید اگر انسان از اینها اجتناب کند، به معنای واقعی کلمه عالم نمیشود که قرار و طمانینهای در رفتارش داشته باشد.
حرف ایشان این است و به طلاب توصیه میکند که نماز شب را با بهانه ترک نکنید؛ زیرا انسان با خواندن صرف به جایی نمیرسد. خواندن استعداد است. وقتی استعداد شما در جای دیگری لنگ باشد، آن وقت چیزی که باید گیر شما بیاید، نمیآید.
سلسله نشست تحول در علوم انسانی
دانشگاه امام صادق علیهالسلام
۱۴۰۱/۳/۱۸
Channel | @AMOLILARIJANI_IR
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 منبر را ترک نکن!
🔹ایام محرم نزدیک است. عجیب است که من در سال ۱۳۴۰ که دو سه ماه بود آقای بروجردی فوت کرده بودند (ایشان در ماه شوّال فوت کردند) در مثل همین ایام که چند روزی به محرم بیشتر نمانده بود، ایشان را خواب دیدم (حال آن خواب کیفیتی دارد و به تفصیل است) و خودم معنی این خواب را نفهمیدم.
🔸شخصی بود به نام آقای حاج آقا احمد که قمی بود و فوت کرد. او عجیب تعبیر خواب میکرد. حتی خود مرحوم آقای بروجردی گاهی که خوابهایی میدیدند حاج آقا احمد را برای تعبیر میخواستند. من به آقای حاج آقا احمد تلفن کردم و تعبیر خواب را خواستم.
🔹من حقیقتش وجهش را نفهمیدم که او از کجای آن خوابی که من دیده بودم اینجور فهمید. (آن وقتها من منبر نمیرفتم؛ مدتی بود منبر را ترک کرده بودم.) گفت معنی این خواب این است که منبر را ترک نکن! یعنی - حال تعبیر او چه بود یادم نیست- نوکری امام حسین(ع) را به کلی رها نکن!
🔸من دیگر به همان تعبیری که او کرد ترتیب اثر دادم.
📗استاد مطهری، آشنایی با قرآن، جلد۶، ص ۲۲۶ (با اندک تلخیص)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔰دستنوشته #حاج_قاسم سلیمانی بهمناسبت فرارسیدن ماه #محرم :
✍کشوری که در قلب، اسمِ حسین را دارد، فرهنگِ عاشورا را دارد، باید در زیست و فرهنگ الگوی جهان شود.
#ما_ملت_امام_حسینیم