📌 فوتبال و هویت ملی
🔹بازی امروز بعنوان یکی از شیرین ترین و ماندگار ترین حوادث برای سالها در ذهن و دل مردم ایران و حتی جهان خواهد ماند و بعید است که برد شیرین آن به زودی از یاد مردم خودمان و مردم سایر دنیا برود.
بعد مسابقه گشتی در خیابانها زدیم، شادی مردم در همه ی نقاط شهر ملموس و حقیقتا جشنی ملی بر پا شده بود.
اما ناراحتی و عصبانیت عده ای نیز قابل کتمان نبود. چون نمی خواستند چیز مثبتی به نام جمهوری اسلامی یا حتی ایران ثبت شود.
الان دیگر یقین داریم که عده ای در داخل هستند که هیچ پیشرفت و موفقیتی را از ایران و ایرانی نمی پسندند.
اینها همان هایی هستند که در طول این سالها هر موفقیتی را انکار یا پنهان کردند و هر نقطه ی قوتی را نقطه ی ضعف جلوه دادند.
اینها همان کسانی هستند که در این سالها دشمن را به تحریم و فشار بر مردم تشویق کردند.
اینها همان هایی هستند که از پیروزی انگلیس در پوست خودشان نمی گنجیدند.
اینها همان کسانی هستند که ترجیح می دهند هیچ نور #امید ی در قلب مردم روشن نماند.
اینها همانهایی هستند که در ایران متولد شده اند، اما روحشان در جای دیگریست و قلبشان با قبله ی دیگری تنظیم می شود. اینها فقط متولد ایرانند، اما در حقیقت هویت ایرانی ندارند.
شعار ایران دوستی شان هم چیزی نیست جز یک آروغ روشنفکرانه.
امشب شبی بود که این نکته برای خیلی از مردم ما روشن شد.
#هویت_ملی
#غرور_ملی
#خودباختگی
@taamollat
📌 بعید می دانم برد هیچ کشوری تا این حد، مردم دیگر کشورها را هم خوشحال کند.
از این مسئله نباید به سادگی گذشت.
#ظرفیت_تمدنی
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشحالی برادران عراقیمون از برد ایران 🇮🇷🇮🇶❤️
#برای_ایران
فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان در ایران کلید خورد
🔹این فناوری پیشرفتهٔ درمان سرطان با نام «کارتیسل تراپی» پیش از این تنها در انحصار آمریکا و چین بود و حالا در نتیجه ۷ سال تلاش محققان، ایران سومین کشور صاحب این فناوری شده است.
🔹ژندرمانی در شهریور امسال بر روی آرمان قاسمی، کودک ۵ ساله مبتلا به سرطان خون مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت آمیز بود. آرمان پیش از این، در طی سه سال تمامی روشهای درمانی مانند شیمی درمانی را تجربه کرده بود و پزشکان از درمان وی با روشهای مرسوم ناامید شده بودند.
🔹حالا آرمان با گذشت سه ماه از درمان با روش ژندرمانی، در سلامت کامل بهسر میبرد و قرار است این روش برای درمان سایر مبتلایان به سرطان خون به کار گرفته شود
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت(بخش دهم) ✅ مروری کلی بر نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 با مروری بر آثار ا
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم)
✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
1⃣ لایه ی فلسفی و حکمی
🔻مهمترین بعد نظریه اجتماعی شهید مطهری را در همین بخش باید جست و جو کرد.
ایشان تکلیف بسیاری از مسائل بنیانی جامعه شناسی را در همین لایه از مباحث خویش روشن کرده و آن را مبنای مباحث بعدی خود قرار داده است.
مسائلی چون بررسی هستی شناختی جامعه و نحوه ی وجود آن، عاملیت و ساختار و مباحث فلسفه ی تاریخ از مهمترین بخش های فلسفه ی اجتماعی ایشان است.
در مباحث هستی شناختی، ایشان بنابر استدلال خود، جامعه را دارای هویت و ماهیت خاص و متمایز از فرد می داند که دارای خواص و ویژگیهای متمایز از فرد انسانی است.
حتی بالاتر از این، ایشان در برخی آثار خود سخن از "فطرت جامعه" بمیان آورده است.
برخورداری جامعه از "فطرت" عرصه ی کاملا جدیدی را در مباحث جامعه شناختی پیش می کشد که بی سابقه می نماید.
بحث عاملیت و ساختار نیز که برخی آن را بنیانی ترین مسئله ی جامعه شناسی می دانند، از مباحث نسبتا پرمایه در آثار استاد شهید است.
نظریه ی ایشان در باب عاملیت و ساختار عینا امتداد مباحث هستی شناسی جامعه ی ایشان است که در اثبات آن علاوه بر استدلال فلسفی از آیات قرآن نیز مدد گرفته اند.
اما شاید مهمترین بخش لایه ی فلسفی اندیشه ایشان، مباحث فلسفه تاریخ ایشان باشد.
اهمیت این بخش شاید از آن روست که فلسفه ی تاریخ ایشان، عصاره و امتداد تمام مباحث فلسفی ایشان است و ایشان آن جهان بینی حکمی بر آمده از #حکمت_متعالیه را به زیبایی بر بستر تاریخ محقق کرده است.
گزارش مستوفی از مباحث فلسفه ی تاریخ ایشان در این موضع امکانپذیر نیست، اما تاثیر مسائلی چون اصل واقعیت، اصل امکان شناخت واقعیت، تمایز حقیقت از اعتبار و احکام آنهاو.... در این مباحث به روشنی مشهود است.
رحمة الله علیه رحمة واسعة.
#امتداد_حکمت
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 بعد التحریر1
🔹 طرح مباحث اجتماعی بر بستری از مبانی حکمی و فلسفی منجر به تولید نوع خاصی از علم اجتماعی می شود که با سایر علوم های اجتماعی متفاوت است.
طبیعتا جریانات پوزیتیویستی مخالفان اصلی این نوع نگرش به پدیده های اجتماعی هستند و آن را بر نمی تابند.
دکتر سروش در مقاله ای که در اولین یادنامه استاد شهید منتشر شده حملات تندی را علیه ایشان صورت می دهد که چرا علوم اجتماعی را بر بنیان حکمت بنا کرده.
غرض آنکه طرح علوم اجتماعی بر مبنای حکمت را نباید امری دست کم و ساده گرفت. نتایجی دارد که به مذاق برخی نحله ها خوش نمی آید.
امیدوارم که بتوانم در یادداشت های بعد، اشاره ای به این جریانها و نتایج شان داشته باشم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم)
✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه ی اجتماعی ایشان
🔹 هیچکدام از جامعه شناسان بزرگ دنیا در نظریه ی اجتماعی خود نتوانسته اند بدون نظر به تاریخ و فلسفه ی تاریخ اظهار نظری کنند.
برخی از نظریات اجتماعی مانند مارکسیسم اساسا بر یک فلسفه ی تاریخی خاص و روشن بناشده و پیش رفته اند.
فلسفه های تاریخ نیز بنوبه ی خود از فلسفه های مطلق متولد شده اند.
چنانکه فلسفه ی تاریخ مارکس محصول فلسفه ی علمی او و نگاه تاریخی دورکیم نیز امتداد نگاه پوزیتیویستی اگوست کنت بوده است.
🔹 در فضای اسلامی نیز آنچه تابحال از فلسفه های تاریخ تولید شده از مبانی فلسفی و کلامی متاثر بوده. چنانکه مباحث ابن خلدون در دامن کلام اشعری و فلسفه ی تاریخ شهید مطهری نیز بر بستر حکمت متعالیه متولد شده است.
🔹 مباحث فلسفه ی تاریخ استاد شهید چند نقطه ی اساسی دارد که بروشنی مبنای حکمی و تاثر آن از حکمت متعالیه را باز می نمایاند.
بیگانه نبودن حکمت عملی از حکمت نظری و تاثیر پذیری از آن، راهیابی جمله ای از قواعد حکمت نظری در حکمت عملی مانند مسئله ی علیت، اصالت توامان فرد و جامعه، تکامل تاریخ و.... نمونه های از کلان مسائل فلسفه ی تاریخ شهید مطهری است که در نظریه ی اجتماعی ایشان تاثیر مستقیم دارد.
#امتداد_حکمت
#نظریه_اجتماعی
#فلسفه_تاریخ
#شهید_مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
✅بعدالتحریر1
📌 میراث اسلامی و علوم انسانی
🔹 آنچه که ما در فضای فلسفه ی علوم اجتماعی بر آن اصرار داریم آنست که تراث علوم اسلامی موجود که در طول هزار و اندی سال، بوسیله ی روش اجتهادی مرسوم تکامل یافته و جلو آمده، از ظرفیت کافی برای تولید علوم انسانی اسلامی برخوردار است و برای رسیدن به این هدف نیازی به تکیه به پارادایم های خارج از جهان اسلام نداریم. (اگرچه از ظرفیت آنها استفاده می کنیم.)
تراث اسلامی هم در حوزه ی علوم نظری (مانند فلسفه و کلام) و در حوزه ی علوم عملی (مانند فقه، اخلاق و سیاست) به قدر کافی عمیق و عریق هست که برای تولید علوم انسانی به بیرون از آن حاجتمند نباشد.
🔹تبیین نظریه ی اجتماعی شهید مطهری نیز از همین روست که نشان داده شود نه تنها میراث علمی جهان اسلام چنین ظرفیتی دارد، بلکه این ظرفیت بالقوه به فعلیت رسیده و به تولید نظریه ای اجتماعی منجر گردیده است.
البته این اقدام مهم منحصر به ایشان نیست و ابعاد دیگر نظریه ی اجتماعی برآمده از میراث اسلامی، در آثار سایر متفکران علوم اسلامی قابل رهگیری و اثبات است.
والله هوالموفق و المعین.
#علوم_اسلامی
#امتداد_حکمت
#فلسفه_اسلامی
#کلام
#فقه
#اخلاق
#سیاست
@taamollat
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مسائل اجتماعی یه چیزی تو این مایه هاس. لایه های متعدد داره و نمیشه از روی لایه بیرونی و ظاهری به شناخت نهایی رسید.
#پیچیدگی_اجتماعی
@taamollat