🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش پانزدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی (عج) را ترسيم نموده است.
💠بی نيازی عمومی (۱)
🔷در حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) همه انسانها از لحاظ زندگی اقتصادی، بی نياز میشوند و همگان در رفاه خواهند بود، بدبخت و گرسنه و بی خانمان نخواهد بود، هيچكس ديگران را استثمار نمی كند و از آنها بهره كشی نمی كند؛ که در اين باب روايات فراوانی وجود دارد: « ... يتنعم امتی فی زمانه نعيما لم يتنعموا مثله قط البر و الفاجر؛[۱] امت من در زمان امام مهدی آن قدر از نعمتهای الهی برخوردار باشند، كه هرگز نظير آن را در عالم متنعم نشده اند، و اين نعمتها فقط برای نيكان نيست، بلكه نيك و بد، همه از اين نعمتهای بی پايان و خان گسترده مهدوی استفاده ميكنند.
🔷« ...و يجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه؛[۲] در آن زمان خداوند غنا و #بینيازی را در #دلهایاينامت قرار میدهد، و قلباً احساس بی نيازی ميكنند. « ...و المال يومئذٍ كدوس يقوم الرجل فيقول يا مهدی اعطنی، فيقول: خذ؛[۳] اموال در زمان امام عصر كدوس (مجمع طعام و هر آنچه از درهمها و دینارها كه يكجا جمع شود) است، يعنی كوه كوه درهم و دينار و طعام و خوراكی وجود دارد، و در اختيار امام زمان است و مردی بر میخيزد و ميگويد: يا مهدی (عج) به من كمك كن، امام ميفرمايد: بگير، و اصلاً سخن از مبلغ و عدد نيست، يعنی هر چه بخواهد به او ميدهد، تا خود احساس بی نيازی كند و بگويد: بس است.
🔷خداوند در زمان امام عصر (عج) دلهای امت پيامبر (ص) را از غنا و بی نيازی مالامال میكند، و #عدالت #امام_مهدی (عج) همه امت را فرا ميگيرد، تا آنجا كه حضرت به شخصی امر ميكند، كه در ميان مردم اعلان كند چه كسی نياز مالی دارد؟ از ميان همه انسانها تنها يك نفر مراجعه ميكند و ميگويد: من. امام ميفرمايد: برو نزد خزانه دار و به او بگو: مهدی (عج) تو را امر ميكند كه به من مبلغی بپردازی؛ خزانه دار آنقدر به او عطا ميكند، كه وی پشيمان ميشود و ميگويد: من نياز مالی ندارم و نمیخواهم! ولی خزانه دار پس نميگيرد و قبول نميكند و ميگويد: ما آنچه كه عطا كرديم باز پس نمی گيريم. [۴] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸
[۲] همان، ص ۸۴
[۳] همان، ص ۸۸
[۴] همان، ص ۹۲
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سوم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠علل و عوامل پيدايش مد (۱)
🔷علاوه بر زير ساختهای تاريخی و اجتماعی، #مدگرايی در بين جوانان از يک سری اصول و سازههای روانشناختی نيز تبعيت ميکند و با انگيزهها و نيازهای چندی در ارتباط است.
1⃣تنوع طلبی و نوگرايی
🔷انسانها فطرتاً تنوع طلب هستند. در اين ميان جوانی، فصل تازهای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است، که غرايز طبيعی در شکلدهی آن، نقش اصلی را بر عهده دارند. تنوّع دوستی و نوگرايی در دوره جوانی به اوج خودش میرسد. تنوعطلبی، بيشتر در جنبههاي زيباشناختی زندگی جاری است. از اين رو #تنوعطلبی از علل و #منشاءهایاصلی #مد به حساب میآيد.
2⃣همانند سازی
🔷 #همانندسازی در مکتب روانتحليلگری، به فرايندی ناهشيار اطلاق میشود که فرد، طی آن، #ويژگیها، #نگرشها و #الگوهای_رفتاری فرد ديگری را برای خود #سرمشق قرار ميدهد، و با #تقليد از نگرش ها و ويژگیهای رفتاری وی، احساس ميکند که مقداری از قدرت و کفايت او را نيز به دست آورده است. منبع اصلی همانند سازی در #دوران_کودکی #والدين هستند؛ زيرا کودک، اولين و بيشترين برخورد را در زندگی با والدين خود دارد. اما در #دوران_نوجوانی، بسته به ساختار و فضای خانه و خانواده، گاهی فرد از الگوهايی که خود را به آنها شبيه کرده است، یعنی والدین، مقداری فاصله میگیرد و سعی میکند، این خلاء را از طریق همانندسازی های جديد، پر کند.
🔷به اعتقاد روانشناسان، همين خلأ و احساس ناامنی ناشی از آن، باعث میشود که #نوجوان در مسير خود، به راه حلهايی متوسّل شود، که اين راه حلها از طريق همانند سازی با شخصيتهايی است، که #الگوی_نوجوان قرار ميگيرند. اين شخصيتها میتوانند، سلبریتیها، شامل افراد معروف گذشته، هنر پيشههای سينما، نوازندگان، و يا گروههای مختلفی مانند هيپیهای قدیم و... باشند که فرد، خود را از نظر ظاهری شبيه آنها ساخته، و در شيوه لباس پوشيدن و طرز رفتار، با آنان #همانندسازی کند. بنابراین به محض اينکه الگوی رفتاری فرد، بطور مثال لباسی را بپوشد و در صحنهای ظاهر شود، نوجوان و جوان با وی همانندسازی نموده، سعی میکند به عنوان #مد، آن را در جامعه طرح کند. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش پانزدهم)
💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۱)
🔷البته از نظر اسلام، #هركس_مالك #حاصل كار و #دسترنج_خود - با رعايت حدود شرعی - ميباشد، ولی انسان نميتواند به بهانه اينكه مالك مالی است، هرطور كه بخواهد آن را صرف و خرج كند؛ بلكه #دوشرطاساسی دارد: ۱) #بهرهگیری #برایخود؛ ۲) #بهرهدادن به #ديگران، و تعطيل اينها دو صورت ميتواند داشته باشد: ۱) #ثروت_اندوزی و تكاثر كه نه خود از آن بهرهمند شود و نه ديگران؛ ۲) صرف مال در راه هوا و هوس و #اسرافكاری، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند:
1⃣ #حق_ناشناسی؛ وجدان هر انسانی اين مطلب را پذيراست، كه در برابر هر احسانی بايد تشكر كرد، و اخلاق اجتماعی نيز حكم ميكند كه در مقابل هر نيكی، بايد #حق_شناس و سپاسگزار باشيم، از احسان و نيكی پدر و مادر، استاد و معلم تا خالق مهربان. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ؛ [ابراهیم، ۷] اگر #شكر_نعمت را بجا آوريد، #فزونی دهيم، و اگر كفران نعمت كنيد، مجازاتم شديد است».
2⃣ #تزلزلوسستی؛ انسانهای معتدل در فراز و نشيب های زندگی هرگز نمیلغزند، ولی #افراد_اسرافكار كه #ولخرجی و مصرفزدگی، تمام ابعاد زندگيشان را فراگرفته، چون #روحيه_مقاومت ندارند، شكستخورده و متزلزل خواهند بود.
3⃣ #كاهش_توليد؛ جامعه مصرفی رفتهرفته #قدرت_توليد را از دست ميدهد، و برای تامين مايحتاج خود به بيگانه روی میآورد. اين مطلبی است كه در دوران حكومت طاغوت برای همه ثابت شده و نياز به توضيح ندارد. #ادامهدارد...
نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #امام_باقر (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش اول)
🔷با نگاهی کوتاه به مسانید فقهی و تفسیری شیعه، به خوبی میتوان دریافت که بخش زیادی از #روایات_فقهی، #اخلاقی و #تفسیری شیعه از #امام_باقر (ع) نقل شده است. «وسائل الشیعة» و کتب تفسیری مانند «البرهان» از بحرانی و «صافی» از فیض کاشانی، حاوی روایات زیادی در زمینه تبیین #مسائل_فقهی و #توضیحآیاتقرآن و #شأن_نزول آنهاست که از آن حضرت روایت شده است. علاوه بر اینها مقدار زیادی #اخبار_تاریخی درباره امیرالمؤمنین (ع) و جنگ صفین نیز از آن حضرت نقل شده است.[۱] همچنین در زمینه #اخلاقیات، جملات گهربار و پرمغزی از #امام_باقر (ع) روایت گردیده است؛ جملات قصاری که در نهایت زیبایی و برخاسته از روح عصمت و کمالات درونی امام(ع) است.
🔷«اربلی» نوشته است که #اخبار_انبیاء، فراوان از #امام_باقر (ع) نقل شده و مردم اخبار «مغازی» را از ایشان نقل کرده اند، و در احکام و مناسک حج به آنچه ایشان از رسول خدا (ص) نقل کرده استناد کرده اند. آنها همچنین اخباری در تفسیر قرآن از وی نوشته و خاصه و عامه از آن بزرگوار #حدیث نقل کرده اند.[۱] در این مورد «ابوزهره» نیز مینویسد: «آن حضرت مفسر قرآن و مبیّن فقه اسلامی بود و فلسفه اوامر و نواهی را درک میکرد و هدف آن را در حد نهایی آن میفهمید». [۳] همچنین وی در زمینه اندیشه ها و جملات اخلاقی- اجتماعی امام(ع) مینویسد: «به خاطر کمال نفسانی و روشنی قلب و قدرت درکش، خداوند حکمتهای اعجاب انگیزی بر زبان او جاری ساخت و عباراتی درباره اخلاق شخصی و اجتماعی از آن حضرت روایت شده که اگر مرتب شوند یک روش گرانبها و جامعی از آن در زمینه های اخلاقی به وجود می آید». [۴]
🔷نمونه ای از درسهای اخلاق عملی #امام_باقر (ع)، مخالفت آن حضرت با خشک مقدسی بود. آن حضرت در مقام عمل، با نظر آن دسته که گمان میکردند ترک کامل نعمتهای دنیوی، ورع اسلامی و زهد است مقابله میکرد. عده ای نیز فکر میکردند تلاش برای معاش، که نشانه فعالیت برای زندگی بهتر است، درست نیست. «محمد بن منکدر» یکی از حفّاظ قرآن در عصر امام باقر(ع) در ضمن تمجید از آن حضرت میگوید: «میخواستم او را وعظ کنم که او مرا موعظه فرمود. سؤال کردند چگونه؟ گفت: روزی از مدینه بیرون آمدم و در صحرا محمد بن علی بن الحسین(ع) را دیدم. او در کنار دو غلام سیاه کار میکرد، پیش خود گفتم: سبحان الله! پیرمردی از قریش، در چنین ساعتی با این وضعیت برای به دست آوردن دنیا در تلاش است. باید او را موعظه کنم!
🔷نزد او رفته و گفتم: «خداوند تو را حفظ کند، اگر در این حالی که هستی اجل تو برسد چه خواهی کرد؟!» فرمود: «اگر در این حالی که هستم اجلم سر رسد، در حالی که در اطاعت خدا بوده ام از دنیا رفته ام. من با کار کردنم، خودم و عیالم را از محتاج بودن به تو و به مردم حفظ میکنم. وقتی از سر رسیدن اجل هراسناک خواهم بود که اجل مرا در حال نافرمانی خدا دریافته باشد». گفتم: «ای فرزند رسول خدا! راست فرمودی، من میخواستم تو را موعظه کنم که تو مرا موعظه فرمودی». [۵] #امام_باقر (ع) به ویژه درباره #تفسیر، شهرت بسزایی دارد به همین جهت درباره شخصیت علمی او گفته اند: «لَمْ يَظْهَرْ عَنْ أَحَدٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مِنَ الْعُلُومِ مَا ظَهَرَ مِنْهُ مِنَ التَّفْسِيرِ وَ الْكَلَامِ وَ الْفُتْيَا وَ الْأَحْكَامِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام؛ این علوم از هیچیک از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، آشکار نشده، به اندازه ای که از جانب وی (امام باقر ع) آشکار شده، (و به مردم اعطا شده) از علم تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام». [۶]
🔷«مالک ابن اعین جهنی» #امام_باقر (ع) را چنین ستوده است: «اگر مردم در صدد جستجوی علم قرآن برآیند، باید بدانند که قریش اهل و عائله ایشان هستند و اگر فرزند دختر رسول خدا (ص) [امام باقر (ع)] درباره #علوم_قرآن لب به سخن بگشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم میکند». [۷] درباره مسائل کلامی نیز #امام_باقر (ع) بسیاری از خطبه های امیر مؤمنان(ع) را در مسائل مربوط به توحید و صفات خدا [۸] روایت کردهاند.
پی نوشت:
[۱] شرحنهجالبلاغه، ابن أبیالحديد، محقق/ مصحح: محمد ابوالفضل ابراهيم، ج۲، ص ۲۱۲، ۲۱۳، ۲۲۹، ۲۳۴، ۲۸۶؛ تاريخ الأمم و الملوك، طبری، تحقيق: محمد أبوالفضل ابراهيم، ج۳، ص۳۷
[۲] كشفالغمةفیمعرفةالأئمة، اربلى، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، ج۲، ص۱۲۶
[۳] الامامالصادق(ع)، ابو زهره، ص۲۴
[۴] همان
[۵] کافی، همان، ج۵، ص۷۳ و ج۶، ص۴۴۶
[۶] مناقبآلأبيطالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، ج۳، ص۳۲۷
[۷] إتحاف بحب الأشراف، شبراوى، ص۱۴۴
[۸] حیاةالامامالباقر(ع)، شریف قرشی، باقر، ج۱ص۱۹۰
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #نماهنگ | باقرالعلوم علیهالسلام
🔹نماهنگ #باقرالعلوم، بر اساس سخنانی از رهبر معظم انقلاب دربارهی مبارزهی فرهنگی #امام_باقر علیهالسلام
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #امام_باقر (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔷 #امام_باقر (ع) بیانگر بسیاری از نکات دقیق #مسائل_کلامی مورد اختلاف بین شیعه و اهل سنت میباشند. این روایات در اصول کافی به وفور دیده میشوند. «ابن ندیم» در «الفهرست»، کتاب تفسیری به امام باقر (ع) نسبت داده و گفته است که آن را «ابوالجارود زیادبنمنذر» از امام نقل کرده است. [۱] بخش بزرگی از این روایات در تفسیر قمی و تفسیر پر ارج «مجمع البیان» آمده است. تلاشهای خستگی ناپذیر #امام_باقر (ع) و پس از وی تلاشهای امام صادق (ع) سبب شد تا #فقه_شیعه با اتکای به احادیث رسول خدا (ص) و اشراقات و #الهامات_غیبی بر قلوب ائمه اطهار علیهم السّلام، زودتر از اهل سنت و... به مرحله تدوین برسد،
🔷تا جایی که «مصطفی عبدالرازق» می نویسد: «پذیرفتن این که تدوین فقه شیعه زودتر از فرق دیگر اسلامی شروع شده عاقلانه است؛ زیرا اعتقاد آنان به عصمت یا معانی شبیه آن در مورد ائمهشان چنین اقتضا می کرده که قضاوتها و فتاوای آنها به وسیله پیروانشان تدوین گردد». [۲] این #میراثفقهیپیامبر (ص) بود که از طریق #اهلبیت_عصمت بطور مستقل به ما رسیده است. اهل سنت احادیثی را که از امام باقر (ع) نقل میکنند، معمولاً با اتصال سند آن از پدرش از پدرانش به رسول خدا (ص) میرسانند، ولی #شیعه به دلیل اعتقاد به #امامت و عصمت آن حضرت و دیگر ائمه، نیازی به ذکر سند نمیبیند.
🔷از خود #امام_باقر (ع) درباره احادیثی که بدون ذکر سند از پیغمبر نقل می کند، سؤال شد، فرمودند: «وقتی حدیثی را روایت کرده و سند آن را ذکر نمی کنم سند من در چنین مواردی پدرم زین العابدین از پدرش حسین شهید از پدرش علی بن ابیطالب، از رسول خدا(ص) از جبرئیل و پس از آن از خداست». [۳] #امام_باقر (ع) مانند دیگر امامان شیعه برای بیان اهمیت موقعیت اهل بیت از لحاظ دین، #کوشش_بلیغی از خود نشان می داد و در روایتی که در این زمینه از آن حضرت نقل شده، چنین آمده است: «فرزندان رسول خدا، درهای علوم الهی و راه وصول به رضای او و دعوت کنندگان به بهشت و سوق دهندگان مردم بدان هستند». [۴]
🔷و نیز از آن حضرت روایت شده: «هر آن چیزی که از این خانه بیرون نیاید خالی از پیامد سوء نخواهد بود». [۵] در حقیقت آن حضرت علوم پیامبر (ص) را از طریق امام علی (ع) برای مردم روایت می کردند و این در زمانی بود که کسانی چون «مکحول» وقتی حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) روایت میکردند از شدت ترس، آن حضرت را با عنوان «ابو زینب» یاد میکردند. بنابراین می بینیم که #شیعه، تنها وارث احادیث رسول خدا (ص) می باشد و دلیل آن این است که این میراث مورد به مورد به #قرآن اتکا دارد، به طوری که #امام_باقر (ع) فرمود: «اِذَا حَدَّثْتُکُمْ بِشَیْءٍ فَسَأَلُونِی عَنْ کِتَابِ الله؛ وقتی حدیثی برای شما نقل میکنم در موضوع مطابقت آن با کتاب خدا، از من سؤال کنید». [۶]
🔷این #میراثامامباقر (ع) است که سبب حفظ و سلامت شیعه از تحریفات حدیثی شده است که به دلیل ننوشتن حدیث و انگیزه های دیگر زمینه های آن ایجاد شده بود. #امام_باقر (ع) با استناد به حدیث: «عَلِیٌّ أَقْضَاکُمْ؛ علی قاضی ترین شماست» که از طرق متعددی از شخص رسول خدا (ص) نقل شده، می کوشید یکی از علمای اهل سنت را به پذیرفتن احکام قضایی امیر مؤمنان(ع) واداشته و عقیده آن عالم را دایر بر جواز عمل به احکام قضایی دیگران باطل سازد. [۷] همچنین آن حضرت در پاره ای از موارد، علومی را که از طریق برخی صحابه نقل شده بود، به صراحت باطل اعلام میکرد، به طوری که یک بار پس از تقسیم احکام به «اسلامی» و «جاهلی» فرمود: «اُشْهِدُکُمْ عَلَی زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ، لَقَدْ حَکَمَ فِی الْفَرَائِضِ بِأَحْکَامِ الْجَاهِلَیَّةِ؛[۸] شما را گواه میگیریم بر زید بن ثابت که در مسأله ارث مطابق احکام جاهلیت حکم کرده است». [۹]
پینوشتها
[۱] تأسیسالشیعةالعلومالاسلام، صدر، سید حسن، ص۳۲۷
[۲] تمهیدلتاریخالفقهالاسلامی، سبحانی جعفر، ص۲۰۳
[۳] إعلامالورىبأعلامالهدى، طبرسى، فضل بن حسن، ص۲۴۶
[۴] كتاب التفسير، عياشى، ج۱، ص۸۶؛ وسائل الشيعة، ج۱۸، ص۹
[۵] الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، ج۳، ص۱۷۶
[۶] المیزان، ج۳، ص۱۷۶
[۷] الکافی ج۷، ص۴۰۸
[۸] الکافی، ج۷، ص۴۰۷
[۹] حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، جعفریان، رسول، ص۳۰۲
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد