eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دلیل شبکه‌های اجتماعی چیست؟ (بخش ششم) 🔶 ، اطلاعات یا اخباری هستند که آن‌ها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند، گیرنده پیام نمی‌تواند درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهد 💠کارشناسان معتقدند پنج رویکرد حرفه‌ای می‌تواند با نشر در شبکه‌های اجتماعی کند: 1⃣چارچوب بندی و زبان اولیه بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد اولین اطلاعاتی که منتشر می‌شود اهمیت زیادی دارد. طراحی جملاتی که برای انتقال اطلاعات به عموم به کار می‌رود، بسیار حیاتی و کلیدی است، زیرا خود می‌تواند به جای کنترل شایعه و ترس، به آن دامن بزند. وقتی یک می‌گوید: هنوز آمار دقیقی از کشته شدگان در دست نیست، به راحتی بالاترین آمار‌ها را تخمین می‌زنند و در شبکه‌ها می‌کنند، اما اگر همین خبر در قالب «آمار کشته شدگان را به زودی اعلام می‌کنیم» عنوان شود، قطعا تاثیر مثبت بیشتری بر دارد. 2⃣ ، جرقه‌ای برای انفجار است. اغلب سبب می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع اطلاعاتی خودشان روی بیاورند. هر قدر و سازمان‌های مطلع برای نشر بیشتر دست دست کنند، و سیاست حبس اطلاعات در پیش بگیرند، برای و شایعات قدرت بیشتری پیدا می‌کنند. این شبکه‌ها با ، شکاف اطلاعاتی را پر می‌کنند که باید پر می‌کردند. 3⃣ و شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با شایعات اقدامی بسیار کلیدی است. بررسی دقیق و لحظه به لحظه آنچه در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، سبب می‌شود در صورت انتشار اطلاعات نادرست، امکان تکذیب یا آن وجود داشته باشد. محتوای شبکه‌ها در برابر شایعات است، زیرا نشان می‌دهد در کجاست و مردم به دنبال چه اطلاعاتی هستند؛ بنابر این، منابع رسمی به سرعت می‌توانند را برطرف و شکاف به وجود آمده را پر کنند. مشکل معمولا از آنجا ناشی می‌شود که منابع رسمی اغلب، در رسانه‌های بر خط (آنلاین) و شبکه‌های اجتماعی را نادیده می‌گیرند و از تاثیرگذاری آن غافل هستند. 4⃣ از کلمات و متون پیدا می‌کنند. منابع رسمی اطلاعات باید بدانند که تاثیرگذاری فرمت‌های مختلف اطلاعات در شرایط مختلف، با یکدیگر متفاوت است. غالبا تاثیر بیشتری بر افکار عمومی می‌گذارند و سریع‌تر از اطلاعات مکتوب، بازنشر پیدا می‌کنند. محتوا‌هایی مانند عکس یا فیلم در شرایط بحرانی و خاص، عملکرد ویژه‌ای دارند، زیرا می‌توانند به طور مستند، را تکذیب کنند. 5⃣ ، همواره از در دنیای رسانه‌های مدرن است. ، خبرنگاران و دولتمردان باید در این زمینه ببینند. کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند که افکار عمومی و رسانه‌ها در قبال ، و موضع‌گیری صحیح سیاستمداران و دولتمردان در چنین شرایطی، در وهله نخست به آنان از بازمی گردد. 🔷به ویژه، که با کوچک‌ترین خبر نامساعدی، دچار اضطراب و آشفتگی می‌شوند، باید بدانند در فضای مجازی، معتبر و نیست. آنها باید و را بشناسند و و محتوای دروغ و راست را با مراجعه به این منابع پیدا کنند. سیاستگذاران و خبرنگاران نیز باید تدابیری بیاندیشند و منابع و مراجعی ایجاد کنند تا مردم در هنگام مواجهه با پیام‌های مشکوک و غیر قابل اعتماد به آن‌ها مراجعه کنند و را بیابند. ... منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش سوم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 💠بسیاری از حكمت‏ها و ‏های_حجاب امروزه روشن شده است: 🔷الف) ، امری و برای بشر است. كاوش های باستان شناسی نشان می‏دهد كه از دیر زمان، بشر در حد امكان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است، و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده‏اند. ب) زیباییها و جذبه‏های جنسی زن و مرد، آنها را از معرض دید و طمع ورزی شهوت پرستان هرزه محافظت می‏كند و امنیت و و جسمی آنان را تأمین می‏نماید. ج) برهنگی، راهبر به سوی بی‏بند و باری و لجام گسیختگی جنسی است كه عواقب شوم و زیانباری دارد؛ از جمله: ۱) گسترش فساد و ناهنجاری‏های اجتماعی.‌ ۲) شیوع بیماری هایی چون سفلیس سوزاك ایدز و... ۳) سست شدن پیمان مقدس خانواده، و گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده‏های روحی در كودكان.‌ ۴) زیاد شدن فرزندان نامشروع. 🔷اینها و ده ها مشكل اجتماعی دیگر عواقب شومی است كه جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول می‏كشاند، تا آنجا كه حتی فریاد متفكرین ماتریالیستی چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ كرده است، ولی مكتب گرانقدر در پرتو هدایت‏های نورانی‏اش، همچون از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته، و را دژی استوار برای و از آسیب های بیشمار قرار داده است. از همین روست كه استعمارگران برای تخدیر جوانان و در بند كشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش، از و به عنوان ابزاری قوی سود می‏جویند. 🔷در هر صورت موضوعاتی نظیر: حفظ نظام اجتماعی، بقای نسل و خانواده، تامین سلامت فکری، روحی و روانی افراد جامعه و فراهم نمودن بستری مناسب و محیطی سالم برای پرورش، و تکامل مادی و معنوی انسان، و بالاخره پرهیز از عواقب شومی که جوامع دیگر به دلیل رعایت ننمودن این قبیل محدودهها گرفتار آن شده، و یا در آن دست و پا میزنند، را به اجرای این میدارد. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️حکمت ختم نبوّت و انقطاع وحی چیست؟ چرا ارسال رسولان و برانگیختن انبیاء و جریان وحی با پیامبر اسلام (ص) خاتمه یافته است؟ 🔶چنین پرسشی می تواند در قالب دو سؤال مطرح گردد: ۱) اگر فرستادن پيامبران يک فيض بزرگ الهى است، چرا مردم زمان ما از اين فيض بزرگ محروم باشند؟ ۲) چرا راهنماى جديدى براى هدايت و رهبرى مردم اين عصر نيايد؟ 🔷در پاسخ باید گفت آنها كه چنين میگويند، در حقيقت از يک نكته غافلند، و آن اينكه: محروميت عصر ما نه به خاطر عدم لياقت آنهاست، بلكه به خاطر آن است كه قافله بشريت در مسير فكرى و آگاهى به پايه اى رسيده است، كه مى تواند با در دست داشتن تعليمات (ص) به راه خود ادامه دهد. [۱] این حقیقتی بدیهی است که انسان می تواند به مرحله اى از بلوغ فكرى و فرهنگى برسد، كه بتواند با استفاده مستمر از اصول و تعليماتى كه (ص) بطور جامع در اختيار او گذارده، راه را ادامه دهد، بى آنكه احتياج به شريعت تازه ‏اى داشته باشد. [۲] 🔷اصولا یکی از مهم ترین اهداف پیامبران همین تکامل عقلانی بشر است. (ص) در حدیثی هدف از بعثت را تکمیل عقول بشر معرفی می کند: «وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً وَ لَا رَسُولًا حَتّی یسْتَکمِلَ الْعَقْلَ، وَ یکونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جَمِیعِ أُمَّتِه؛ خداوند، هیچ پیامبر و رسولی را جز بر تکمیل خرد، مبعوث نفرمود، و خرد او بالاتر از عقول امّت وی است». [۳] 🔷طبق بیان امام علی (ع) نیز آمدن پی در پی پیامبران، برای این بود که مردم را به عهد و میثاق فطری که در آفرینش آنان نهاده شده است، فرا خوانند و خردهای پنهان شده آنان را از زیر گرد و غبار ضلالت بیرون آورند: «فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ، لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ؛ پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگذارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند». [۴] 🔷نتیجه این حرکت بیدارگرانه پیامبران الهی نیز رشد تدریجی عقول و اندیشه های بشری بوده است. میدانیم که پيامبران اولوالعزم، يعنى آنها كه داراى دين و آيين جديد و كتاب آسمانى بودند ۵ نفر بودند: نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمد (علیهم السلام). اينها هر كدام در مقطع تاریخی خاصی برای هدايت و تكامل بشر تلاش كردند. هر کدام از این مردان الهی قافله را از يک مرحله گذرانده و در مرحله دوم به پيامبر اولوالعزم ديگرى تحويل داده تا به مرحله اى رسيد كه اين قافله راه نهايى را يافت و توانايى بر ادامه راه را درست همانند يک محصل كه پنج مرحله تحصيلى را طى مى كند تا دوران فراغت از تحصيل برسد: دوره دبستان، دوره دبيرستان، دوره ليسانس، دوره فوق لیسانس و دوره دكترا. (البته در مثال ما فراغتی از تکامل و رشد وجود ندارد و منظور ادامه راه با پاى خويش است). 👇
🔷اگر يک دكتر به مدرسه و دانشگاه نمى رود مفهومش اين نيست كه لياقت ندارد، بلكه به خاطر اين است كه اين مقدار معلومات در اختيار دارد كه به كمک آن مى تواند مشكلات علمى خود را حل كند و به مطالعاتش ادامه دهد و پيشرفت كند.‌ [۵] در موضوع مورد بحث ما هم دقیقا همین گونه است. که آن قدر به پختگی فرهنگی و فکری رسیده است که می تواند با استفاده مستمر از اصول و تعليمات نبی خاتم (ص) راه را ادامه دهد، چه نیازی به شریعت تازه دارد؟ [۶] 2⃣با اين كه جامعه بشرى دائما در حال دگرگونى است چگونه مى توان با قوانين ثابت و يكنواخت اسلام، پاسخگوى نيازهاى آن بود؟ 🔷در جواب مى گوييم که داراى است: يک سلسله از قوانين كه مانند صفات ويژه انسان ثابت و برقرار است، همچون لزوم اعتقاد به توحيد، اجراى اصول عدالت، مبارزه با هر گونه ظلم و تعدّى و اجحاف و... . گونه ديگر قوانین، سلسله ای از اصول كلى و جامع است كه - به منظور پاسخگو بودن شریعت به نیازهای حال و آینده - بر ، می شوند و پاسخگوى آن در هر زمان مى باشند. به تعبیر دیگر با استفاده از این قواعد مجتهد و ولی فقیه، اين توانايى را مى یابد كه هرگاه مسأله جديدى به دليل تحولات زندگى بشر برایش پديد آمد، بتواند در رابطه با اين مسأله نظر بدهد. 🔷در قالب یک مثال این توضیح را پی می گیریم و می گوییم که مثلا يک اصل كلى در اسلام داريم تحت عنوان «أَوْفُوا بِالْعُقُود؛ به قراردادهاى خود احترام بگذاريد و وفادار باشيد». [سوره مائده، آیه ۱] مسلما با گذشت زمان، انواع تازه اى از قراردادهاى مفيد اجتماعى و تجارى و سياسى مطرح مى شود كه انسان مى تواند با در نظر گرفتن اصل كلى بالا به آن پاسخ دهد. نيز برای مثال، اصل كلّى ديگرى داريم، با عنوان «قاعده لا ضرر»، كه مطابق آن هر حكم و قانونى سبب زيان فرد يا جامعه شود بايد محدود گردد. ملاحظه مى شود كه تا چه حد اين اسلامى كارساز و حل كننده مشكلات است. گفتنی است که از اين گونه قواعد در فراوان داريم [۷] و با استفاده از همين اصول كلى است كه مى توانيم (مسائل مستحدثه) را حل كنيم. [۸] ديگر انگیزه و دلیلی براى مبعوث شدن پيامبر ديگر وجود نخواهد داشت. پی نوشت: [۱] ۵۰ درس اصول عقاید براى جوانان، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات نسل جوان، چ ۱۸، ص ۲۲۵ و ۲۲۶ [۲] ۱۸۰پرسش و پاسخ، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: حسینی، سید حسن، دارالکتب الاسلامیه، چ ۴، ص ۱۴۰ [۳] الکافی،‏ ج ۱، ص ۱۳ [۴] نهج البلاغه [۵] ۵۰ درس اصول عقائد براى جوانان، همان [۶] ۱۸۰ پرسش و پاسخ، همان [۷] قواعدی مانند «لزوم حفظ نظام جامعه»، «وجوب مقدمه واجب» و یا مسأله «تقديم اهم بر مهم». [۸] ۵۰ درس اصول عقائد براى جوانان، همان؛ آموزش عقايد، مصباح یزدی، محمدتقی، شركت چاپ و نشر بين الملل سازمان تبليغات اسلامى، قم، ۱۳۸۴هـ ش، چ ۱۷، ص ۲۹۰ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ از ماه صفر، داغ دمادم چه بگویم 🔹ذکر مصیبت در مراسم عزاداری روز رحلت (ص) و شهادت (ع)، در حسینیه امام خمینی @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️از منظر (ع) مقياس خويشاوندی چيست؟ 🔷 (ع) ميفرمايند: «القريب مَن قرّبته المودة و إن بعُد نسبُه و البعيد مَن باعدته المودة و إن قرب نسبه»[۱]؛ خويشاوندان نزديك آنها هستند كه دارند، اگر چه نسبت آنها دورتر باشد، و خويشاوندان دور آنها هستند كه دارند، اگر چه نسبتشان نزديكتر باشد. 💠 در از مهمترين روابط اجتماعی است و در واقع، در بطن جامعه بزرگ انسانی، گروه های متراكم‌تری به وجود می‌آورد كه همكاری نزديكتری با هم دارند و در حل مشكلات حياتی با يكديگر، و همكاری ميكنند. ولی مقياس خويشاوندی در اسلام (طبق روايت بالا) به و است، نه صرفا به قرابت خونی و رابطه نَسَبی! پي نوشت: [۱] تحف العقول، ص ۱۶۵ 📕صد و پنجاه درس زندگي، درس ۹۴ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️خلاصه ای از زندگینامه (ع) 🔷 (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکشان، ، کنیه آن حضرت، و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، به معنای «خشنودی» است. پدر بزرگوار (ع)، (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند، و مادر گرامیشان نجمه (تکتم) نام داشت. 🔷 (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت. حضرت امام رضا (ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید، که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. 🔷در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف وجود دارد، برخی (ع) را تنها فرزند ایشان دانسته و گروهی نیز فرزندان دیگری را برای حضرتشان بر­می­شمارند. (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله ، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به رسید. منبع: اسلام کوئست @tabyinchannel