eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش ششم) 🔸انواع تربیت دینی (۱) 💠 در مقام اجرا، به دو شکل و در قالب نهادهای آموزشی رسمی، خانه و جامعه انجام می گیرد و هر کدام نقش اساسی در تدین فرد دارد. 🔹«رسمی»: منظور از این است که تربیت دینی با و از پیش تنظیم شده به وسیله افراد خاصی در نهادهای آموزشی انجام شود. محیط مدرسه جایی است که شخصیت دینی و مذهبی فرد پس از خانواده در آن شکل می گیرد. بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی متربی مؤثر است؛ زیرا در این مرحله از زندگی، است و هر چه به او القا شود، می پذیرد. در محیط مدرسه، نه تنها معلم و مربی در تربیت دانش آموز مؤثرند، بلکه سایر کارمندان و مسؤولان و فضای آموزشی نیز بر ابعاد تربیتی او تأثیر می گذارند. 🔹دو نهاد و مکمل یکدیگرند، بر هم تأثیر متقابل دارند و هر یک نقش خاصی در ایفا می کند؛ چرا که رابطه کودک و افراد پیرامون او در ا ین دو محیط متفاوت است؛ یعنی: روابط در خانواده، فردی تر و عاطفی تر، ولی در محیط مدرسه، جمعی تر و منطقی تر است. برای دستیابی به تربیت مطلوب، به خصوص در زمینه مذهبی همکاری این دو نهاد ضروری است. مدرسه علاوه بر تکمیل آموخته های دینی کودک از محیط خانواده، می تواند آموزش های تازه ای در زمینه های دینی با شیوه های جدید به وی ارائه دهد. [۱] 🔹اگر این دو کانون تربیتی (خانه و مدرسه) در محور تربیت دینی از قبیل ، و دستورات لازم به کودکان، به صورت یکسان و هماهنگ عمل کنند، بدون تردید، نتیجه مطلوبی به دست خواهد آمد. از این رو، برقراری روابط عمیق میان این دو نهاد تربیتی ضروری است و در این زمینه، انجمن اولیاء و مربیان نقش اساسی دارد. وظیفه مهم این انجمن فراهم ساختن شرایط مناسب تربیتی و ایجاد هماهنگی لازم میان خانه و مدرسه است که در صورت انجام آن، زمینه شکوفایی استعدادهای مذهبی کودکان فراهم می گردد. ... پی نوشت؛ [۱] موریس دبی، مراحل تربیت، ترجمه کاردان، انتشارات دانشگاه، ص ۷۳ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️رفع آثار گناهان گذشته 🔸پرسش: چگونه می‌توانم پاک و طاهر شوم، در حالی‌ که قبلاً به انجام معاصی کبیره مبتلا بودم، البته پشیمان هستم، چگونه می‌توانم اثرات سوء گناهان گذشته را از خود دور کنم؟ 🔹حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له»؛  از گناه مانند کسی است که گناهی ندارد... باید را با تمام لوازمش عملی نماییم تا آثار معاصی بالکلیه رفع شود. 📕به‌سوی محبوب، ص ۸۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش دوم) 🔸 (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیاء و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند. 3⃣عصاره و شبیه پیامبران 🔹امام زین العابدین (ع) فرمودند: «فى القائم منّا سنن من الانبیاء: سُنةٌ من اَبینا آدم و سُنةٌ من نوح سُنةٌ من ابراهیم و سُنّةٌ من موسى و سُنّةٌ من عیسى و سنّة من ایّوب و سُنّة من محمد (ص)؛ فَأمّا من آدم، و نوح فَطولُ العُمر و اَمّا من ابراهیم، فخفاءُ الولادة و اعتزالُ النّاس و امّا من موسى فالخَوفُ و الغیبة و امّا من عیسى فاختَلافِ النّاسِ فیه و امّا من ایّوب فالفرجُ بعد البَلوى و امّا مِن محمّد فالخُروجُ بالسّیف؛ [کمال الدین، ج ۱، ص ۲۲۱، باب ۳۱، ح ۳] در (عج) ما سنّت هایى از پیامبران وجود دارد: سنّتى از پدرمان آدم، سنّتى از نوح، سنتى از ابراهیم، سنتى از موسى، سنّتى از عیسى، سنتى از ایوب و سنتى از محمد (ص)؛ اما از آدم و نوح، «طول عمر» و اما از ابراهیم، «پنهانى ولادت و کناره گیرى از مردم» و اما از موسى «خوف و غیبت» و اما از عیسى «اختلاف مردم درباره او» و اما از ایوب «فرج پس از گرفتارى» و اما از محمد (ص) «خروج با شمشیر» و...». 4⃣داراى عمرى طولانى 🔹امام سجاد (ع) درباره آن حضرت فرمودند: «فى القائم سنّةٌ من نوح و هو طول العُمر؛ [کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۲۲، ح ۴] در (عج) سنتى از نوح است و آن طول عمر (او) است». 5⃣مورد احترام و محبوب امامان و اولیاء 🔹 (عج)، برگزیده ممتاز الهى و محبوب دل صالحان، اوصیاء و انبیاء - به خصوص امامان پیش از خود - و مورد احترام و توجه خاص آنان بوده است. امام صادق (ع) میفرمایند: «لو ادرکتُه لخدمتُه ایام حیاتى؛ [الغیبة النعمانى، ص ۲۴۵، ج ۲۶] اگر دوران او را درک میکردم، همه زندگى ام را در خدمت به او می‌گذراندم». پیشواى هشتم وقتى نام عزیز او (قائم) را شنید، برخاست و بر روى پاى مبارکش ایستاد و سر نازنین را به سوى زمین خم کرد. پس کف دست راست خود را بر سر نهاد و فرمود : «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه؛ [منتهى الآمال، ج ۲، ص ۳۳۳؛ بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۰] خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهور و قیامش را آسان گردان». محدّث جزایرى نیز نقل کرده است که «روزى در مجلس حضرت صادق (ع) اسم مبارک آن جناب برده شد، پس حضرت براى تعظیم و احترام او برخاست...». [نجم الثاقب، ص ۴۴۴] منبع: پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش دوم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 1⃣عفاف در گفتار 🔹همانطور که بیشترین کارهای خیر و عبادتها به وسیله انجام میشود، خروج آن از کنترل، گناهان و تبعات سخت دنیوی و اخروی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. امام علی (ع) می فرمایند: «بپرهیز از و زننده، که افراد پست را به تو می بندد و نیکان را از تو رنجانده و پراکنده میسازد». [۱] غیر از لزوم کنترل محتوای گفتار، بلند صحبت نکردن و رعایت ظاهر سخن نیز از ملاکهای است؛ چنان که لقمان به فرزند خود توصیه میکند: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر؛ [لقمان، ۱۹] از صدای خود بکاه و هرگز فریاد مزن که زشت‌ترین صداها، صدای خران است».   2⃣عفاف در نگاه 🔹 ، یکی از ظریف‌ترین و مؤثرترین گونه های عفاف است، زیرا بر فکر و روح انسان بسیار تأثیرگذار است و اگر گناه آلود باشد، همچون سمی تمام وجود انسان را فرا میگیرد، همانگونه که امام صادق (ع) میفرمایند: «نگاه (به محرمات الهی) تیری است مسموم از تیرهای شیطان، هرکه آن را فقط به خاطر خدا ترک کند، خداوند ایمانی به دنبال آن، به او عنایت میکند که طعم آن را می‌چشد». [۲]  از مشخصه های مؤمنان است و قرآن کریم خطاب به مؤمنان میفرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضّوا مِنْ ابْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ؛ [نور،۳۰و۳۱] به با ایمان بگو: دیده فرو نهند ... و به با ایمان بگو: دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ‏علی بن محمد لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، ۹۹، ح ۲۲۸۵ [۲] من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ۱۹، ح۴۹۶۹ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش هفتم) 🔸انواع تربیت دینی (۲) 💠 در مقام اجرا، به دو شکل و در قالب نهادهای آموزشی رسمی، خانه و جامعه انجام می گیرد و هر کدام نقش اساسی در تدین فرد دارد. 🔹«غیر رسمی»؛ این نوع از تربیت دینی در قالب دو نهاد و بدون طرح و برنامه پیشین انجام می گیرد. پس از خانه و مدرسه، که در آن زندگی می کند به عنوان در وی ایفای نقش می کند؛ زیرا کودک تمامی آداب و رسوم اجتماعی و بیشتر و مذهبی را از اجتماع فرا می گیرد. اگرچه در زمینه تربیت دینی کودک در جامعه، طرح و برنامه ریزی قبلی پیش بینی نمی شود، ولی آنچه در می گذرد، اعم از فرهنگ عمومی مردم، روابط اجتماعی، مسائل سیاسی و برداشت های دینی، بدون شک، بر ابعاد جسمی و روحی تأثیر می گذارد. 🔹به عنوان مثال، اگر فضای حاکم بر اجتماع و محل زندگی، فضای دینی و معنوی باشد و هر روز برنامه های نماز جماعت و دیگر مراسم دینی و مذهبی در آن برقرار شود، کودکی که در چنین جامعه ای پرورش می یابد به احتمال بسیار قوی، متدین خواهد بود. به عکس، در جوامع آلوده به انواع انحرافات و بی بند و باری های فکری و عملی، بعید است افراد صالح و متعهد به ارزش های دینی و اسلامی پرورش یابند. 🔹بنابراین، و در مستقیم یا غیر مستقیم، بر فکر و اندیشه تأثیر می گذارد و بدین روی باید از وی مراقبت نمود. اما آنچه بیش از همه بر ابعاد رشد کودک مؤثر است و اهمیت فراوانی در تربیت دینی او دارد نهاد است. از این رو، لازم است به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد که در بخش های این نوشتار بدان ها پرداخته خواهد شد. ... برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
تبیین
⭕️آراستگی به فضائل اخلاقی 💠رهبر معظم انقلاب حفظ الله تعالی: 🔹واقعاً اگر انسان بخواهد کارهای کشور را، این بخشها و قسمتهای گوناگون کشور را تقسیم‌بندی کند و به حسب اهمیت، موقع اینها را مشخص کند، آن بالابالاها و قرار میگیرد. ما به آموزش و پرورش بستگی دارد، ما به آموزش و پرورش بستگی دارد. یک عده‌ای مینالند از این که چرا ما از لحاظ اخلاقی جلو نمیرویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینه‌ی اخلاقی جلوتر رفت؛ منتها یکی از شرائطش این است که ما برای جوانهامان داشته باشیم. 🔹بعضی‌ها با رفتارهای خود، با عملکرد خود، با اظهارات خود، الگوهای بدی برای جوانهای ما میشوند. ، یکی از اساسی‌ترین کارهاست. ما خیلی داریم. اینقدر جوانهای خوب، اینقدر چهره‌های نورانی - در تاریخ که بماند - در زمان خودمان داریم که همین قدر کافی است با تعریف هر کدام از اینها - تعریف به معنای معرفی کردن - یک چهره‌ی برجسته و یک الگو جلوی جوانانمان بگذاریم. اینها جوانهائی بودند که از پیشروان خودشان جلو افتادند؛ جوانهائی که پای درس بنده و امثال بنده نشستند، اما صد پله از ما جلو رفتند؛ ما وعده کردیم، آنها عمل کردند؛ ما یاد دادیم، آنها عمل کردند؛ ولی خودمان عمل نکردیم. 🔹چقدر از این جوانها، چقدر از این شهدا کسانی بودند که از امثال ماها چیزی یاد گرفتند، اما آنها بهتر از ما شدند، جلوتر از ما شدند، بیشتر به کشور آبرو بخشیدند، پیش خدا بیشتر آبرو پیدا کردند؛ «چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد»؛ وعده را ما کردیم، او عمل کرد. ما این همه جوان خوب داریم؛ اینها را یکی‌یکی در بیاورند، بگذارند جلوی جوان نسل حاضر؛ غیرت او را، همت او را، صداقت او را، سلامت او را، فداکاری‌های او را، بینش والای او را، رفتار نیک او را با مردم، با همنوعان، با پدر و مادر، با خانواده، با دوستان، بگذارند جلوی چشم جوان نسل امروز؛ خود این آموزنده است. بیانات مقام معظم رهبری ۹۱/۰۲/۱۳ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا