eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش چهارم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 5⃣عفاف در کسب 🔹میل به کسب درآمد، نیازمند کنترل است؛ به این معنا که خرید و فروش و سودخواهی نباید موجب خروج از صداقت یا موجب سوء استفاده های گوناگون مثل احتکار و... شود. خلاصه اینکه در زمینه باید را بدانیم و آن را عمل کنیم. امام علی (ع) خطاب به بازاریان و تجار میفرمایند: «یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر؛ [۱] اى بازرگانان، اوّل فقاهت (دین شناسى) سپس تجارت، اوّل فقاهت سپس تجارت، اوّل فقاهت سپس تجارت». یکی از مهم‌ترین گونه های عفاف در کسب، خودداری از نزدیک شدن به و است.   6⃣عفاف در علم 🔹عفت در علم، به معنای کنترل نفس در علم آموزی و استفاده از علم، و خودداری نسبت به بیراهه های وادی دانش است. ترک علوم مضر یا بی فایده، از جمله مصادیق عفت در دانش است. امام علی (ع) خطاب به فرزندشان امام مجتبی (ع) میفرمایند: «وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ حِینَ لَا یُقَالُ بِه‏؛ [۲] بدان در دانشی که سودی نداشته باشد خیری نیست و علمی که آموختن آن فایده ای ندارد، از آن بهره ای نمیتوان برد». ... پی نوشت‌ها: [۱] ‏الکافی (اسلامیه)، ج ۵، ۱۵۰، ح ۱ [۲] ‏تحف العقول، ۷۰ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش نهم) 🔸جنبه های فردی و اجتماعی تربیت دینی 💠جنبه فردی 🔹به لحاظ فردی، می توان با ، فردی صالح و دارای ایمان و اخلاق اسلامی ساخت؛ زیرا غالباً از همان سال های اولیه زندگی در شکل می گیرد. گرایش ها، نگرش ها، افکار، عادات و رفتار انسان از خانه آغاز، و با عوامل موجود در محیط تکمیل و تقویت می شود. آنچه را کودک از آغوش خانواده دریافت می دارد، در طول زندگی همراه دارد و در شرایط گوناگون زندگی، تحت تأثیر آن قرار می گیرد. و رهبران دینی عموماً از خانواده های پاک و متدین پرورش یافته و را از آن جا فرا گرفته اند. بر این اساس، از نظر فردی، ارتباط انسان را با خدا محکم می کند و زمینه خدمت به اسلام و مردم را در نهاد او فراهم می سازد. 💠جنبه اجتماعی 🔹تربیت دینی خانواده از نظر اجتماعی نیز آثار قابل توجهی دارد؛ زیرا جامعه از واحدهای کوچکی به نام تشکیل شده و اگر این واحدها اصلاح گردد، مسلماً اصلاح می شود. خانواده ها به عنوان هسته اصلی جامعه، در اصلاح و یا افساد آن نقش اساسی دارند؛ زیرا کودکان امروز، که در آغوش خانواده پرورش می یابند، مربیان، مجریان و قانون گذاران آینده خواهند بود. اگر نسل امروز با برنامه های درست دینی و اخلاقی تربیت یابند، اجتماع آینده به یقین، صالح و تکامل یافته خواهد بود بدین روی، پدران و مادران مسؤولیت بزرگی در برابر جامعه دارند و باید در انجام آن سعی و تلاش فراوان نمایند. [۱] 🔹اگر پدران و مادران در زمینه به وظیفه خود عمل نمایند و فرزندان صالحی تحویل جامعه دهند، گذشته از آثار فردی و اجتماعی، به پاداش های بزرگ الهی نائل می شوند. در زمینه پاداش اخروی اینگونه پدران و مادران روایات فروانی دراختیار است؛ از جمله رسول اکرم (ص) فرمودند: «هر کس دختری داشته باشد و او را نیکو ادب بیاموزد و در تعلیم و تربیتش کوشش نماید و اسباب رفاه و آسایش و زمینه تربیت دینی او را فراهم سازد، آن دختر او را از آتش دوزخ نجات می دهد». [۲] در روایت دیگری آمده است: «وجبت له الجنة؛ بهشت برایش واجب می شود». [۳] 🔹ضرورت توجه پدران و مادران به تربیت دینی فرزندان از روایات متعددی استفاده می شود که باید به آن اهمیت داد. بسیاری از در اثر بی توجهی خانواده ها به ، اعم از دختر و پسر، است؛ جوانان بی بندوباری که در خیابان ها، کوچه ها و محله ها دست به اعمال خلاف می زنند و جامعه را آلوده می سازند از وارد جامعه می شوند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ابراهیم امینی، آیین تربیت، انتشارات اسلامی، ص ۱۳-۱۲ [۲] نورالدین هیثمی، مجمع الزوائد، ج ۸، ص ۱۵۸ [۳] همان، ص ۱۵۷ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️ فرهنگ زیربناست 🔹در مسئله‌ی و ، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی‌ کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته‌ی از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ 🔹خیلی از این خطاهایی که ما در بخش های مختلف انجام می دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌ های تقلیدی، زندگی‌ های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ فرهنگی دارد. در واقع نرم‌ افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است. بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری‌ ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ منبع:وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش دوازدهم) 🔸در ، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از برای دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. 💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) 🔹سوره دیگری که به موضوع (ع) و اشاره می کند، سوره حجر است. در آیات ۵۳ تا ۵۶ این سوره می خوانیم:  «قالُوا لا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَليمٍ - قالَ أَ بَشَّرْتُمُوني‏ عَلى‏ أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ - قالُوا بَشَّرْناكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُنْ مِنَ الْقانِطينَ - قالَ وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّونَ؛ گفتند: نترس، ما تو را به بشارت مى دهيم! - گفت: آيا به من [چنين] بشارت مى دهيد با اينكه پير شده ام؟! به چه چيز بشارت مى دهيد؟! - گفتند: تو را به حق بشارت داديم؛ از مأيوسان مباش!» - گفت: جز گمراهان، چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مى شود؟!». 🔹در این آیات مواجهه حضرت ابراهیم (ع) با فرشتگان الهی که به میهمانی به منزلش آمده بودند روایت می شود و مژده آنها را مبنی بر آن حضرت در سنین پیری را شاهد هستیم: «قالُوا لا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَلِيمٍ». در اينكه منظور از غلام عليم (پسر دانا) كيست؟ با توجه به آيات ديگر قرآن شك نيست كه منظور، حضرت اسحاق است، چرا كه هنگامى كه فرشتگان اين بشارت را به ابراهيم دادند، همسر ابراهيم ساره كه ظاهرا زن عقيمى بود حاضر بود و اين بشارت به او نيز داده شد. [۱] 🔹گفتنی است که حرف اضافه «بـ» در کلمه «بالحق» در آیه ۵۵ این سوره باء مصاحبت است كه آيه را چنين معنا مى دهد: «بشارت ملازم با حق و غير منفك از آن». بنابراین حضرت ابراهیم (ع) نباید به صرف اینکه تولد فرزند برای او بعید به نظر می رسد، آن را انکار نماید تا در جمله نومیدان به رحمت الهی نباشد. حضرت ابراهيم (ع) هم در قبال گفته آنان به طور كنايه سخن آن میهمانان و پیغام آوران الهی را تاييد و اعتراف نموده و به عنوان استفهام انكارى گفت: «كيست كه از رحمت پروردگار خود نوميد شود جز گمراهان» و چنين فهمانيد كه نوميدى از رحمت پروردگار از خصائص گمراهان است و من از گمراهان نيستم، پس پرسشم پرسش يك نفر نوميد كه به خاطر نوميدى، فرزنددار شدن در اين سنين را بعيد بشمارد نيست. [۲] 🔹به هر حال دلالت این آیات بر شمرده شدن در بسیار روشن است. آنچه از تمامی این آیات به دست می آید این است که در آموزه های قرآنی، و و شده است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] چنان كه در آيه ۷۱ سوره هود به این موضوع اشاره شده است: «وَ امْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ». [۲] الميزان فی تفسیر القرآن، همان، ج ‏۱۲، ص ۲۶۸ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش پنجم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 7⃣عفاف در جنگ 🔹حتی در زمان نیز نباید به بهانه جنگ، دست به هر گونه کشتار و تخریب و تعرضی زد. آیه کلیدی در این باره آن است که میفرماید: «وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏؛ [مائده، ۸] و البتّه نباید دشمنىِ گروهى شما را بر آن دارد که نکنید. عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است‏». امام علی (ع) هنگام مواجه شدن با لشکر دشمن در جنگ صفین خطاب به یاران خود، در جنگ را با مؤلفه هایی همچون آغازگر جنگ نبودن، نکشتن فرار کنندگان، تیر خلاص نزدن به مجروحان، برهنه نساختن هیچ عورتی، مُثله (قطعه قطعه) نکردن کشته ها، آزار نرساندن به زنان و... بیان کرده اند. [۱]   8⃣عفاف در کششهای جنسی 🔹 ، بخصوص در شرایط بحرانی، موجب سعادت و بزرگی در دنیا و آخرت شده و از بزرگترین عبادتهاست. امام علی (ع) میفرمایند: «أفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ؛ [۲] برترین عبادت، است». نیز میفرمایند: «مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة؛ [۳] مجاهد شهید در راه خدا پاداشش بیشتر از کسى نیست که قدرت بر گناه داشته، ولى خوددارى نموده؛ چنین انسان با عفّتى نزدیک است فرشته ‏اى از فرشتگان باشد». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ‏وقعة صفین (مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی) ۲۰۳ [۲] الکافی، ج ۲، ۷۹، ح ۳ [۳] ‏نهج البلاغة (صبحی صالح)، ۵۵۹ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️امام محمد باقر علیه السلام 🔹یاد (ع)، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود. بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش چهارم و پایانی) 🔸 (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند. 8⃣میراث دار پیامبران 🔹براساس روایات، و ودایع و ، (عج) است؛ یعنى او است و خداوند معجزات انبیاء را در اختیار ایشان نهاده است. وجود میراث پیامبران در نزد (عج)، بیانگر این است آن‌حضرت، جامع صفات و خصوصیات آنان بوده و دارنده وسایل و لوازم منحصر به فرد ایشان است؛ براى نمونه: ۱) تابوت حضرت آدم (ع): (عج) آن را از دریاچه طبریه بیرون مى آورد؛ بطورى که نه پوسیده و نه متغیّر گشته است. [بحار، ج۵۲، ص۳۵۱، ح۹۱۰۴]. ۲) عصاى حضرت موسى (ع): آن را از دریاچه طبریه - و در روایتى از غار انطاکیه - بیرون مى آورد و با آن چنان میکند که موسى (ع) با فرعون کرد. ۳) حجر حضرت موسى (ع): سنگى است که آن را از مکّه به همراه خواهد داشت و تا کوفه، به هرجا که بزند، چشمه اى از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند، هرکس تشنه باشد، سیراب و هر که گرسنه باشد، سیر گردد. [همان، ج۵۲، ص۲۲۴، ح۳۷] 🔹۴) همه کتب آسمانی نزد حضرت: (عج) تورات و سایر کتب آسمانى دیگر را از غارى که در انطاکیه هست بیرون آورده، و بین اهل تورات به تورات، و بین اهل انجیل به انجیل، و بین اهل زبور به زبور، و بین اهل فرقان به فرقان حکم خواهد فرمود... [علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱]. ۵) پیراهن حضرت یوسف (ع): جبرئیل (ع) این پیراهن را هنگامى که ابراهیم (ع) را در آتش افکندند، بر تن او کرد. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوى اسحاق (ع) بست و اسحاق به یعقوب (ع) و یعقوب به یوسف (ع)... سپس در دست (عج) خواهد بود. [بحار، ج۱۷، ص۱۴۷، ج۳۰]. ۶) انگشتر سلیمان (ع): (عج)، این انگشتر را همراه خود دارد. وقتى آن را در دست میکند، جن و طیور بر دور او جمع میشوند. [مهدى منتظر، ص۴۶ به نقل از سؤال از امام مهدى در روایات، ص ۴۵و۴۶]. 🔹۷) پیراهن و آثار رسول اکرم (ص): یعقوب بن شعیب از امام صادق (ع) روایت کرده است: «آیا پیراهن (عج) را - که هنگام قیام میپوشد - نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا؛ پس آن‌حضرت جعبه اى را خواست و آن را گشود و آن پیراهن کرباسى را بیرون آورد؛ سپس آن را باز کرد که ناگهان دیدم در آستین چپ آن، آثار خون مشاهده میشود، فرمود: «این پیراهن پیامبر (ص) است؛ در روزى که دندانهاى پیشین آنحضرت ضربه دید». آن پیراهن خونى را بوسیدم و بر صورت خویش نهادم. سپس امام (ع) آن را در هم پیچید و برداشت». [الغیبة النعمانى، ص۳۵۰، ج۴۲] علاوه بر اینها، حضرت آثار دیگرى از پیامبر (ص) را به همراه دارد؛ چون بیرقى که جبرئیل (ع) در روز بدر برای پیامبر اکرم (ص) آورد، عمامه سحاب، زره، انگشتر، عصا، اسب، عهدنامه پیامبر (ص) و... امام صادق (ع) در تأیید میراث برى امام زمان (عج) از پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «تراث رسول خدا، به (عج) میرسد»؛ یکى از یاران پرسید: تراث چیست؟ فرمود: «شمشیر، زره، عمّامه، لباس بُرد، شلاق، اسب، زین و آلات جنگى رسول خدا». [بحار، ج۵۴، ص۲۴۲] همچنین مصحف و ذوالفقار امیرالمؤمنین (ع) نیز نزد امام مهدی (عج) می‌باشد. منبع: پرسمان @tabyinchannel