eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️انتقاد آیینه است 🔹حال، اندکی درنگ کنیم و ببینیم که دقیقاً چیست و چه کاری انجام می‌دهد که این همه آن را ارجمند می‌سازد. به معنای داوری ناهمدلانه و قضاوت غالباً بی رحمانه درباره‌ی چیزی یا کسی و یا رفتاری است. هنگامی که - برای مثال - کسی از رفتار خاص ما انتقاد می‌کند، در حقیقت، ارزیابی خود را به گونه ای صریح و بدون ابهام آشکار می‌سازد و به ما نشان می‌دهد که رفتار ما را نادرست می‌شمارد. این داوری دو معنا می‌تواند داشته باشد: نخست آنکه رفتار مورد نظر، واقعاً نادرست و خلاف هنجار اجتماعی و اخلاقی است و باید اصلاح شود. معنای دوم این انتقاد آن است که آن شخص - به دلایلی آشکار یا نهان - می‌پندارد که رفتار ما نادرست است، هرچند واقعاً چنین نباشد. اینجاست که همچون آینه عمل می‌کند و گاه رفتار ما را به ما نشان می‌دهد و گاه آینه‌ی داوری کسانی می‌شود و ما می‌توانیم از طریق آن‌ها با قضاوت دیگران آشنا شویم. 🔹بدین سان، همواره موجب کشف ناشناخته های زندگی است و همچون جهانگرد ماجراجویی است که با انتقاد خود، نقاط ناآشکار و پنهان وجود ما را بر ما عیان می‌سازد و یا داوری های نهفته‌ی خود را برملا می‌کند. پس همواره بر دانش ما می‌افزاید، اما این دانش، دانشی بی خاصیت و به دور از عمل نیست، بلکه از آن دانش هایی است که مقدمه‌ی ضروری عمل به شمار می‌روند و بی آن هیچ اصلاحی ممکن نیست. این آگاهی را به ما می‌دهد که بدانیم در وجود یا رفتارمان چه کاستی هایی وجود دارد و ما را به اصلاح آن‌ها بر می‌انگیزد، یا آنکه ما را متوجه می‌سازد که دیگران درباره‌ی ما چه تصوراتی دارند و چگونه می‌اندیشند و داوری می‌کنند. این نقش آینه گون انتقاد را هرگز نمی‌توان از آن جدا ساخت و ارزش واقعی انتقاد نیز همین است. ما هرگز از نگریستن در آینه، زیان نمی‌کنیم و سودها می‌بریم، خواه این آینه شفّاف باشد و خواه زنگار بسته، خواه این آینه از آن خود ما باشد و خواه عاریتی. آینه، آینه است و بزرگ ترین کارکردش نمایشگری. 🔹 نیز بزرگترین فایده اش آن است که جنبه های ناشناخته‌ی رفتار ما را بر ما آشکار می‌سازد و به ما نشان می‌دهد که دیگران ما را چگونه می‌بینند و چه سان ارزیابی می‌کنند. در حقیقت، ما، آینه هایی می‌شوند تا ما خود را در آن‌ها ببینیم و کم و بیش خودمان را بشناسیم و نقاط نیازمند اصلاح را اصلاح کنیم. منتقدان خواسته یا ناخواسته لطفی را در حق ما می‌کنند و به ما اجازه می‌دهند تا از انتقاداتشان بدینگونه بهره مند شویم و خود را همواره بازسازی کنیم و در خود بنگریم و از خویش فراتر برویم و طرح تازه ای برای وجود خود دراندازیم. این هدیه‌ی کم بهایی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، بلکه زمینه های رشد و شکوفایی ما را همین انتقادها فراهم می‌سازند. امام علی (ع) به ما می‌آموزد تا کسانی را به خود نزدیک سازیم و برتر نهیم که عیوب ما را به ما می‌نمایانند، و از کسانی برحذر باشیم که عیب های ما را از خود ما می‌پوشانند و ما را با این دشمنان ناشناخته و نهانی تنها رها می‌سازند؛ چرا که این کسان، دشمنان واقعی ما هستند: «مَن اَبانَ لک عیبَک فهو ودودُک، مَن ساترک عیبکَ فهو عدوُّک؛ [۱] آن که عیب تو را بر تو آشکار سازد، دوستدار تو است و آن که عیب تو را از تو پنهان دارد، دشمن تو است». 🔹احادیثی از این دست بسیارند. مضمون همه‌ی آن‌ها تأکید بر بیان به خود شخص و پرهیز از لاپوشانی های بی خاصیت و گاه خطرناک است. این توجه، گویای در زندگی انسان و ضرورت آن برای رشد آدمی است، رشدی که از طریق بیان عیب‌ها و رفتار آیندگان انتقاد به دست می‌آید. افزون بر این، ما از طریق دیگران است که به کشف خویش نائل می‌شویم و در هنگام رویارویی با اظهارات این و آن است که حدود و ثغور وجود خود را در می‌یابیم و به چند و چون آن پی می‌بریم. هیچ شناخت منفردی وجود ندارد و هیچ‌کس در خلأ به فهم خود دست نمی یابد. به گفته‌ی رومن رولان، متفکر فرانسوی، «آدمی از دریچه‌ی چشم دیگران می‌بیند و آنان او را می‌بینند؛ جز از راه انعکاس، نمی توان خود را شناخت». [۲] پی‌نوشت‌ها: [۱] میزان الحکمه، ج۳، ص۲۲۰۷ [۲]جان شیفته، ج۴، ص۱۶۷۹ 📕انتقاد و انتقادپذیری، سیدحسن اسلامی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آرامش و زيبايی های زندگی! (بخش اول) 🔸يکی از مهارت های مهم انسان، «مهارت درک زيبايی های زندگی» است. با داشتن چنين مهارتی، زندگی با تمام ابعاد آن زيبا و لحظه لحظه زيستن در آن لذت‌بخش ميشود. افرادی که از درک زيبايی های زندگی بی بهره اند، زندگی در نظرشان تيره و تار و پوچ می نمايد، و نه تنها از لحظات زندگی خود لذتی نمی برند، بلکه زيستن در اين دنيا را غير قابل تحمل فرض می کنند. مهم درک صحيح از زندگی و رويدادهای آن است؛ پس بياييد اين مهارت باارزش را با تمرين کردن راهکارهای زير در خود شکوفا سازيم: 🔹 ۱) زندگی زيباتر از آن است که می بينيد، مهم چگونگی نگرش و زاويه ديد شما به زندگی است. عينک سبز زندگی را به چشمانتان بزنيد و آن را آنگونه که هست بنگريد؛ با واقع نگری ريشه خيلی از به ظاهر بدی ها و مشکلات به راحتی خشکيده ميشود. ۲) سعی کنيد فلسفه درست آفرينش و هدف صحيح از زندگی را بياموزيد. اهداف کوتاه مدت و درازمدت خود را مشخص کنيد و طبق آن گام های استوار برداريد. ۳) با درونگری افکار خود را مورد بررسی قرار دهيد، و عينک بدبينی را ازچشمانتان بيرون بياوريد. بدانيد که ريشه درک نادرست از زيبايی های زندگی خيالبافی ها، سوءظن‌ها و افکار منفی و نادرست می باشد؛ پس سعی کنيد خود را از شر اينگونه افکار و تخيلات رهايی بخشيد. 🔹 ۴) با خود قرار بگذاريد تا هميشه فکر و احساس مثبت داشته باشيد. با تمرين و تلقين به نفس بر روی احساسات و افکار مثبت تمرکز داشته باشيد. هرگاه تفکر منفی يا احساس غلط سراغتان آمد، سريع فضا را عوض کرده، و زيبايی های زندگی و موفقيت ها و نقاط روشن زندگی خود يا ديگران را يادآوری کنيد. ۵) يک قدم جلوتر از زندگی باشيد. نگذاريد رويدادها و اتفاقات زندگی برای شما تصميم بگيرد و مسير زندگی شما را تعيين کند؛ بلکه خود، برای خودتان تصميم بگيريد و مسير زندگيتان را با توجه به توانمندی ها و انگيزه ها به دلخواه مشخص کنيد. 🔹 ۶) از زندگی هميشه انتظار خوشی و راحتی نداشته باشيد؛ دنيا مملو از شيرينی ها و تلخى هاست. امام علی (ع) میفرمایند: «روزگار دو روز است، روزى به كام تو و روزى به زيان تو؛ چون به كام تو بود، سرمست مشو و چون به زيان تو بود، غمناك مباش؛ زيرا هر دو مايه آزمايش توست». [تحف العقول، ۲۰۷]  بدانيد که اگر قدرت ديد وسيع داشته باشيد و همینطور واقع نگر باشید، اين سختی ها و مشکلات را هم زيبا می بينيد؛ چرا که سربلندی از اين آزمايشات باعث رشد و تکامل شما می شود که دستيابى به سعادت و کمال از بهترين زيبايی هاست. ۷) صبور و بردبار باشيد. بدانيد که پايان هر سختی، گشايش و راحتی است؛ «ان مع العسر یسرا» [انشراح، ۶]  پس با تلاش و کوشش خود سختی ها را پشت سر بگذاريد، که اين خود خيلی لذت‌بخش است. ۸) هر روز به خود وقتی بدهيد، برای خلوت، سکوت و فکر، و خود و خدای خود را بيش از پيش بشناسيد؛ چرا که با خودشناسی، خداشناسی و جهان شناسی است که توانايى درک بهتر زيبايی های زندگي را پيدا خواهيد نمود. ... منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سيره‌ عملی امام على عليه السّلام (بخش سوم و پایانی) 🔹يك روز پنج بار شتر خرما برای شخص آبرومندی فرستاد كه جز از (عليه السّلام) از ديگرى درخواست و سئوال نميكرد. يك نفر خدمت حضرت بود، گفت: يا علی آن مرد از شما تقاضايی نكرد و از پنج بار شتر يكی او را كفايت می‌نمود، حضرت فرمود: مانند تو در ميان مؤمنين هرگز زياد نشود، من می‌بخشم و تو بخل ميكنی، اگر به كسى كمك كنم بعد از آنكه سئوال نمايد، در اين صورت آنچه به تو داده‌ام قيمت همان آبرويی است كه ريخته، و سبب آبروريزی او من شده‌ام، در صورتی كه رويش را فقط در موقع عبادت و پرستش به پيشگاه پروردگار بر زمين ميگذارد. هر كس چنين كارى با برادر مسلمان خود بنمايد با توجه به احتياج و موقعيت داشتن از برای دستگيری، به خدای خويش دروغ گفته؛ موقعی كه در حق برادر دينى خويش دعا ميكند و تقاضای بهشت را می‌نمايد، در زبان بهشت را ميخواهد ولی در عمل از مالی بی‌ارزش مضايقه دارد و كردار او مطابقت با گفتارش ندارد. [۱] 🔹پدر و پسری به عنوان میهمان به خانه‌ی حضرت آمدند، حضرت از جای خود حركت كرد و آنها را بالای مجلس نشانيد و خود در مقابل آنها نشست، آنگاه دستور داد غذا بياورند. پس از صرف خوراك، قنبر طشت و آفتابه و حوله آورد خواست دست پدر را بشويد، (عليه السّلام) از جا بلند شد و آفتابه را از دست قنبر گرفت تا دست پدر را بشويد، ولی آن مرد خود را به خاك افكنده عرض كرد يا علی تو ميخواهی آب بر دست من بريزی، خداوند مرا بدان حال نبيند؟ فرمود: بنشين خدا می‌بيند ترا در حالی كه يكى از برادرانت كه با تو فرقی ندارد مشغول خدمت توست. (عليه السّلام) فرمود: قسم ميدهم به حق بزرگی كه بر گردنت دارم، طوری آرام و آسوده بنشين چنانكه اگر قنبر بر دستت آب ميريخت آسوده بودی. هنگامی كه دست او را شست آفتابه را به فرزندش محمد بن حنفيه داد و فرمود: اگر اين پسر تنها آمده بود دست او را می‌شستم، و لكن خداوند دوست ندارد پدر و پسری كه در يك محل و مجلس هستند، در احترام مساوي باشند؛ اكنون پدر دست پدر را شست، تو هم پسر جان دست پسر را بشوی! [۲] 🔹يك روز با قنبر برای خريد پيراهن به بازار آمدند، بر درب مغازه‌ای ايستاده و فرمود: دو پيراهن لازم دارم، آن مرد عرض كرد يا اميرالمؤمنين هر نوع پيراهن بخواهی من دارم، همين كه امام (عليه السّلام) فهيمد اين شخص او را ميشناسد از او گذشت به لباس فروش ديگری رسيد كه پسر مغازه‌دار مشغول خريد و فروش بود. دو پيراهن يكی به سه درهم و دومی را به دو درهم خريد. به قنبر فرمود: لباس سه درهمی برای تو باشد. عرض كرد: مولای من، اين پيراهن برای شما سزاوارتر است، زيرا به منبر تشريف می‌بريد و مردم را موعظه ميكنيد. فرمود: تو نيز جوانی و آراستگی سنين جوانی داری، از طرفی من شرم دارم از پروردگارم كه خود را بر تو برتری دهم. از پيامبر (صلّی الله عليه و آله و سلّم) شنيدم كه فرمود: از همانكه ميپوشيد و می‌خوريد به غلامان خود بدهيد. [۳] 🔹در يكی از جنگ‌ها با مرد مشركی می‌جنگيد، آن مرد عرض كرد يا علی شمشيرت را به من ببخش، حضرت شمشير را به سويش انداخت، حريف در نهايت تعجب گفت: ای پسر ابيطالب در شگفتم كه در چنين موقعيتي شمشيرت را به دشمن می‌بخشی! فرمود: تو دست تقاضا دراز كردی، رد كردن درخواست و سئوال از شيوه‌ی كرم به دور است. مرد كافر از اسب پياده شد و گفت: اين روش اهل ديانت است؛ پای مبارك حضرت را بوسيد و ايمان آورد. [۴] پی نوشت‌ها؛ [۱] انوار نعمانيه، ص ۳۴۳ [۲] بحار قديم، ج ۱۶، ص ۱۴۸ [۳] بحارالانوار، ج ۹، ص ۵۰۰ [۴] فروع كافی، ج ۴، ص ۳۹ 📕سيره عملی امام على (ع)، سیدکاظم ارفع، ج ۲، ص ۱۸ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️در عصر غيبت امام زمان (عج) مردم از چه نوع هدایتی بهره مند می شوند؟ 💠انواع هدایت از این قرار است: 🔹«هدايت تشريعى»: یعنی بيان احكام شرع و معارف الهى براى مردم. اين نوع هدايت غالباً با حضور امام (عليه السلام) در ميان مردم تحصيل مى گردد. 🔹«هدايت باطنى»: كه همان دستگيرى از راه باطن و هدايت انسان از راه درون است. اين نوع هدايت از آن جهت كه به نوعى تكوينى است احتياج به حضور حضرت و ملاقات مردم با او ندارد؛ بلكه با غيبت حضرت نيز امكان پذير است و تمام كسانى كه در آنها تحول و دگرگونى پيدا مى شود و از راه درون به حق و حقيقت رهنمون مى شوند با تصرفاتى است كه از ناحيه (عج) و به اراده و مشيت خداوند انجام مى پذيرد. 🔹نوعی از هدايت ها نيز هست كه (عج) در حق شيعيانش انجام مى دهد كه متوقف بر حضور و ملاقات هاى مقطعى است، مثل هدايت گمشدگان و شفاى بيماران و... 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد جمکران، چ هفتم، ص ۴۰۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش اول) 🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از باشد. [۲] همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. [۳] در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. انسان به عنوان موجودی طبيعى و با داشتن بعد مادی و جسمانی، ناچار با جهان طبيعت در ارتباط حياتى و وابستگی متقابل می‌باشد. 🔹 در ساختار وجودی خويش متمايل به مرد آفريده شده و به دنبال تکيه گاه محکمی است که در فراز و نشيب زندگی يار و ياور و حامی او باشد. او طالب آن است که مردی را متوجه شخصيت و موقعيت عاطفی خود نمايد. خانم جنينا لمب روزو ميگويد: زن چون بوته نيلوفری است که طالب چوب خشک يا ديوار عريانی است تا آن را از گل و سبزه بپوشاند، و اگر چنين چوب خشک و ديواری نيابد خشک و نابود خواهد شد. [۴] نيز پس از بلوغ، به طور طبيعى سرشار از تمايلات غريزی است و نيازمند روابطی دوستانه و محبت آميز بوده و بدون جنس مخالف، نه در مراقبت از تمايلات سرکش و شهوانی خود تواناست، و نه در رشد استعدادهای اجتماعی موفق است. او در پی کسی است که کمبود روحی و عاطفی او را جبران کند و با نرمی و لطافت، خشکی و خشونت زندگی را هنرمندانه از يادش ببرد. 🔹پس با توجه به نياز طبيعى دختر و پسر به يکديگر، پاسخی درست و کامل به اين نياز است، که در آن زن و مرد زندگی مشترکی را آغاز می‌کنند و پيمان می بندند که مصاحب و ياور و غمخوار يکديگر باشند. بهترين پاسخ به نيازهای عاطفی و جنسی انسان است و هدف ها و نيازهای بی‌شماری را تأمين می کند، که از جمله مهم‌ترين هدف ها و آثار ، ميل به آرامش و سکون، حركت به سود تكامل دين و معنويت، تأمين نيازهای جنسی، بقای نسل، تکميل و تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنيت و سرانجام، تأمين نياز های روانی و اجتماعی فرد را می توان نام برد. [۵] در بخش های بعدی این نوشتار به اهداف و آثار ازدواج پرداخته خواهد شد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک به سوره روم، آيه ۲۱ [۲] وسائل الشيعه، ج ۱۴، ص ۳ [۳] همان، ص ۶ [۴] هاشمی رکاوندی، مجتبی، روح زن، شفق، ج ۱، ص ۲۵ [۵] نوابی نژاد، شکوه، مشاوره ازدواج، و...، انجمن اولياء و مربيان، ص ۵ نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه @tabyinchannel
⭕️صلح امام حسن مجتبی (ع) 🔹در باب (علیه‌ السّلام)، این مسأله را بارها گفته‌ایم و در کتابها نوشته‌اند که هر کس - حتّی خود امیرالمؤمنین (ع) - هم اگر به جای امام حسن مجتبی‌ (ع) بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام مجتبی (ع) کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که امام حسن (ع)، فلان گوشه‌ی کارش سؤال‌برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود. بیانات مقام معظم رهبری ۶۹/۰۱/۲۲ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی صلح امام حسن با مقایسه با شرایط فعلی (بخش سوم) 🔸یکی دیگر از عوامل سیاسی صلح امام حسن (ع)، فقدان جبهه نیرومند و هماهنگ و دارای روحیه بود. همین طور صف آرایی سپاه امام مجتبی (ع) و معاویه در مقابل هم می توانست فرصت انتقام را در اختیار رومیان قرار دهد. 💠دلیل نظامی و سیاسی صلح 🔹ترکیب جبهه مسلمانان چنان بود که فرو رفتن در جنگ داخلی دستاوردی جز زیان برای حکومت اسلامی نداشت؛ زیرا که شکست هایی سخت از اسلام خورده بود، همواره در پی این فرصت بود تا ضربه ای کاری بر اسلام وارد ساخته و شکست های پیشین خویش را جبران نمایند. صف آرایی سپاه (ع) و در مقابل هم می توانست فرصت انتقام را در اختیار رومیان قرار دهد از سوی دیگر و هماهنگ و دارای روحیه، جنگ را بسیار ناموفق و جبران ناپذیر برای امام می نمایاند. با آنکه بعد از شهادت اميرالمؤمنين (ع) بسیاری از مردم کوفه با (ع) بیعت کرده و پیمان وفاداری بسته بودند، اما واقعیت کوفه چیزی جز گوناگونی گرایش ها، تشتت آرا و آشکار شدن کینه ها میان مردم نبود. توجه به هسته های تشکیل دهنده سپاه امام حسن مجتبی (ع) ماهیت عینی و واقعی آن را بهتر می نمایاند. 🔹سپاه امام از چندین گروه پدید آمده بود: اول: شیعیان و طرفداران امیر مومنان علی (ع). دوم: باند اموی که به گواهی تاریخ در این باند عناصری نیرومند وجود داشتند که از طرفداران بسیار بهره می بردند و در پدید آوردن یاس و تزلزل در سپاه تاثیر بسزایی داشتند. این گروه در کنار شایعه پراکنی، توطئه و ایجاد نفاق، پنهانی با شام ارتباط برقرار ساخته مراتب فرمانبری و همراهی خود با معاویه را اعلام کرده بودند. سوم: خوارج، شکاکان، سودجویان، قبیله گرایان که اینها نه به جهت تبعیت از امام و ولی امر مسلمین، بلکه بواسطه دشمنی خاص با معاویه و یا بردن منافع کثیر مادی از جنگ و یا بواسطه تعصب قومی و تنها به پیروی از رئیس قبیله خویش در جنگ حضور می یافتند. برای این دسته از سپاه امام، شخصیت بزرگ و مقام معنوی (ع) بر هیچ ترجیحی نداشت.   🔹حال با توجه به مطالب فوق می توان به این امر نائل گشت که ایستادگی (ع) در برابر و به شهادت رسیدن ایشان در وضعیت توصیفی فوق، به معنای شکسته شدن بزرگترین سد و مانع موجود بر سر راه اجرای سیاست های خبیثانه معاویه، و به تبع آن کشته شدن شیعیان مخلص و دوستداران و محبین اهل بیت، حتی حضرت (ع) و نابودی کامل جبهه حق، و از بین رفتن تمامی پایگاه های سیاسی و اجتماعی این جبهه بود؛ چرا که با به خدمت گرفتن سه عنصر زر و زور و تزویر می توانست در بسیاری از بدیهیات و باورهای دینی و عادات مردم تردید پدید آورده، و نظرات خویش را دال بر حقانیت و مشروعیت خویش، و نامشروع بودن حرکت امام حسن مجتبی (ع) بر افکار عمومی بقبولاند. ...   پدید آورنده: شهزاد عباس مولایی منبع: راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش دوم) 🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. 💠اهداف و آثار ازدواج (۱) 1⃣ايجاد محيطی خصوصی برای آرامش و آسايش 🔹نياز به آرامش که ريشه در سرشت آدمی دارد، بر اساس تعاليم مکتب اسلام، يکی از مهم‌ترين و شايد اوّلين انگيزه ازدواج محسوب ميگردد. در حقيقت، کانونی تشکيل ميدهد که در آن، زن و مرد احساس آرامش کنند؛ زيرا زنان و مردان آرامش دهنده روانی يکديگرند، وخداوند ميفرمايد: يکی از نشانه ها اين است که برای شما همسری از جنس خودتان بيافريد تا با او انس گيريد و در کنارش آرامش بيابيد. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: «برای مؤمن چه سودی بهتر از زن شايسته که هرگاه او را می بيند، شادمان شود.» [۲] 2⃣امور زناشویی 🔹انسان دارای مجموعه ای از نيازها و غرايز است که عدم ارضا، و يا نقص در ارضای هر کدام از آنها موجب ايجاد تزلزل در شخصيت ميگردد و ، بهترين پاسخ به اين غريزه است و رهبانيت و پس زدن آن را صحيح نميداند، چون جز تشنگی سيری ناپذير و تنوّع طلبی و اضطراب، چيز ديگرى در پی نخواهد داشت؛ بنابراين بايد به ضرورت تأمين نياز جنسی توجّه نمود، اما نه تنها از بعد مادّی و جسمانی، بلکه در نتيجه تأمين صحيح، فرد از لحاظ روانی و اخلاقی نيز به آرامش میرسد. بنابراين فرد پس از ازدواج ميتواند اين غريزه مهمّ حياتى را با شيوه ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سايه آن، به آرامش دست يابد. [۳] 3⃣دوستی و محبّت و عشق 🔹آدمی در هر سن و مرحله ای از حيات خويش، به محبّت احتياج دارد و علاقمند است که ديگران به او مهر بورزند. [۴] استاد شهيد مطهری در اين باره ميگويد: پسر و دختری که هيچ کدام آن ها در زمان تجرّدشان در هيچ چيزی نمی انديشيدند، مگر آنچه مستقيماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همين که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکيل دادند، برای اوّلين بار خود را به سرنوشت موجودی ديگر علاقمند می بينند. شعاع خواسته هايشان وسيعتر ميشود و چون صاحب فرزند شدند، به کلّی روحشان عوض ميشود. [۵] و اگر به اتّحاد روح زن و شوهر و عواطف صميمانه ای که تا آخرين روزهای پيری که غريزه جنسی فعّاليتی ندارد، توجه کنيم به اين نقش ازدواج بهتر پی می بريم. 4⃣تکميل و تکامل 🔹هيچ انسانی به تنهايی کامل نيست؛ به همين جهت پيوسته در صدد اين است که نقص و کمبود خويش را جبران کند، جوانان با گزينش همسری شايسته، موجبات رشد و تکامل خود را فراهم ميکنند و در مسير زندگی، از نظرات و تشويق ها و حمايت های يکديگر بهره مند ميشوند. شهيد مطهری درباره نقش تربيتى ازدواج ميگويد: يک پختگی هست، که جز در پرتو ازدواج و تشکيل خانواده پيدا نميشود، در مدرسه پيدا نميشود، در جهاد نفس، نماز شب و ارادت نيکان پيدا نميشود، اين را فقط در همين و تشکيل خانواده بايد به دست آورد. [۶] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک به: سوره روم، آيه ۲۱ [۲] وسايل الشيعه، ج ۱۴، ص ۷ [۳] مشاوره ازدواج، ص ۶ و ۷، برای مطالعه درباره اهداف ازدواج، ر.ک: آيت الله امينی آيين همسرداری، ص ۱۱-۲۳ [۴] استادان طرح جامعه و آموزش خانواده، جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۹ و ۱۲۹ [۵] مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (ع)، ص ۴۰ [۶] جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۸ و ۱۲۹، کتاب مشاوره ازدواج، ص ۵-۱۰ نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه @tabyinchannel
⭕️قرآن و عترت 🔹باید بدانید اینکه ما مسلمان‌ها، امتیازی از غیرمسلمان‌ها نداریم، الاّ به و ؛ و الاّ ما هم مثل غیرمسلمان‌ها می‌شویم. اگر ما قرآن نداشته باشیم، مثل غیر مسلمان‌ها هستیم؛ اگر ما عترت را نداشته باشیم، مثل مسلمان‌هایی که اهل ایمان نیستند، هستیم. باید ملتفت باشیم روزبه‌روز در این دو امر ترقی بکنیم؛ همچنان که سنّ ما به بالا می‌رود، معلومات ما هم در همین دو امر، بالا برود. این طرف، آن طرف نرود و الاّ گم می‌شود؛ گمش نکنند! گمراهش نکنند! 📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آرامش و زيبايی های زندگی! (بخش دوم) 🔸يکی از مهارت های مهم انسان، «مهارت درک زيبايی های زندگی» است. با داشتن چنين مهارتی، زندگی با تمام ابعاد آن زيبا و لحظه لحظه زيستن در آن لذت‌بخش ميشود. افرادی که از درک زيبايی های زندگی بی بهره اند، زندگی در نظرشان تيره و تار و پوچ می نمايد، و نه تنها از لحظات زندگی خود لذتی نمی برند، بلکه زيستن در اين دنيا را غير قابل تحمل فرض می کنند. مهم درک صحيح از زندگی و رويدادهای آن است؛ پس بياييد اين مهارت باارزش را با تمرين کردن راهکارهای زير در خود شکوفا سازيم: 🔹 ۹) استعدادها و توانمندی های خود را کشف و شکوفا سازيد و سعی کنيد فرد مفيدی باشيد، تا احساس رضايت و شادکامی در زندگی داشته باشيد. ۱۰) زندگی را سخت نگيريد، زندگی راحت‌تر از آن است که شما می انديشيد. در زندگی قانع و ميانه رو باشيد؛ سهل گير باشيد، سهل گير باشيد و... باز هم سهل گير باشيد؛ و يک جرعه از عشق را به هر چيزی که انجام می‌دهيد بيافزاييد. ۱۱) اجتماعی باشيد، صله رحم کنيد و با افراد مثبت انديش و موفق معاشرت کنيد. بانی خير باشيد و از ديگران دستگيری کنيد. ۱۲) گذشت و فداکاری را سرلوحه زندگی‌تان قرار دهيد. زندگی پستی و بلندی زيادی دارد، با پيدا شدن کوچکترين مشکلی با همسرتان، زندگی را تمام شده فرض نکنيد. خطاهای همديگر را ببخشيد و با همسرتان زندگی تازه ای را تجربه کنيد. 🔹۱۳) خوش اخلاق باشيد و محل زندگی خود را به محل سکونت و آرامش تبديل کنيد و تجربه های تلخ زندگی روزمره را از ياد ببريد. ۱۴) با ايمان و با تقوا باشيد، به واجبات الهی عمل، و محرمات الهی را ترک کنيد و خود را به فضايل اخلاقی بياراييد و با خودسازی از رذايل اخلاقی چون: دروغ، کينه، غيبت، بدزبانی و... دوری کنيد. ۱۵) نگرش خود را به زندگی دنيوی تغيير دهيد؛ بدانيد که دنيا دار قرار نيست، فانی است و منزلگاه اصلی، جهان آخرت است. هر روز با خود نجوا کنيد که «ما از خداييم و به طرف خدا خواهيم رفت» و آسايش و آرامش واقعی در آن دنياست. مثل برخی ها نباشيد که با کوچکترين مشکلی به زمين و زمان بد و بيراه می گويند، بدانيد که اين عملکرد شماست که ناخوشی ها را ايجاد مى کند نه زمانه. 🔹۱۶) سعی کنيد هميشه لبخند بزنيد و با روی گشاده با ديگران، به خصوص خانواده خود روبرو شويد. ۱۷) هميشه اميدوار باشيد و از يأس و نااميدى دوری کنيد که خوره جان ها و ريشه بدبختی هاست. ۱۸) از ذکر و دعا و نيايش برای آرامش و اطمينان قلب و کسب لذت زيبايی های زندگی بهره بگيريد. ۱۹) دست و دلباز باشيد و وسيله آسايش و راحتی خانواده را فراهم سازيد و از تفريح، ورزشی، مسافرت و سرگرمی های مفيد غفلت نورزيد. ۲۰) سحرخيز باشيد. هر روز که از خواب بيدار می شويد با خود قرار بگذاريد که امروزتان مثل ديروزتان نباشد، بلکه يک گام بهتر و برتر از هميشه باشد. ... منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش سوم) 🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. 💠اهداف و آثار ازدواج (۲) 5⃣تولّد فرزند و بقای نسل و سلامت آن 🔹ميل به و تداوم نسل ها و پرورش انسان ها از انگيزه و اهداف مهمّی است که در طول دوره های گوناگون، همواره عامل مهمّ ازدواج و تشکيل خانواده بوده است. تشکيل خانواده، ايجاد کانون پذيرايی نسل آينده است و سعادت نسل‌ها بستگی به وضع خانوادگی دارد، و سلامت و امنيت فرزندان در گرو استحکام خانواده می‌باشد. [۱] 6⃣سلامت و امنيت فردی و اجتماعی 🔹خانواده کوچکترين واحد اجتماعی و مقدّس‌ترين نهاد بشری است و در بردارنده پاکترين و عميق ترين مناسبات انسانی است که برای سلامت و امنيت و سعادت فرد و اجتماع، سودمند و ضروری است. قرآن کريم زن و شوهر را به لباس يکديگر تشبيه نموده است. [۲] همان طور که انسان هميشه با لباس است و لباس، هم مايه آراستگی و زيبايی، و هم جامه ستر و عفاف اوست، زن و شوهر نيز همينگونه اند. لباس از همه چيز به تن انسان نزديکتر است و محرم تر؛ و آنگاه همين لباس در عين نزديکی به تن، بدن را از ديگران می پوشاند و دور ميسازد؛ همان طور که از نوع لباس فرد ميتوان به شخصيت و افکار او پی برد، از نوع همسری که برمی‌گزيند نيز میتوان به شخصيت و هويت او پی برد. فوايد فردی و اجتماعی بيشماری دارد؛ افزايش قدرت جامعه، کاهش بزهکاری در جامعه، جلوگيرى از به هم خوردن نسل ها و حفظ ارزش ها و سنت ها از اين قبيل است. 🔹نکته مهم اینکه: تفاوت عمده دختر و پسری که تشکيل خانواده ميدهند، با دختری و پسری که در يک جامعه بی بند و بار، رابطه جنسی برقرار ميکنند، اين است که زن و شوهر مطابق تمثيل قرآنی در حکم لباس يکديگر و مايه عفت و پوشيدگی هم مى باشند، و حال آنکه دو تای ديگر موجب برهنگی و بی عفتی يکديگر ميشوند. [۳] «ايور موريش»، جامعه شناس غربی، درباره نقش خانواده در زمينه هاى مختلف ميگويد: «برخی از وظايف روانی و اجتماعی، در نقش تربيتى خانواده مستترند. مناسبات جنسی و عاشقانه برای انسان نياز اساسی محسوب ميشود، و هر چند واضح است که ميتوان اين نيازها را در خارج از نهادهای خانواده و ازدواج برآورده کرد، ولی اين نکته نيز واضح است که ارضای کاملاً نامحدود خواسته های جنسی، به فروپاشی نظام جامعه و مناسبات آن منجر می شود ... خانواده، واحد بسيار تخصّصی تأمين محبتّی است که به حصول اطمينان از ثبات عاطفی کمک ميکند. تحقّق اين امر هنگامى است که زن و مرد در شرايط امروزی، زندگی موفّقيت آميز داشته باشند. ثبات عاطفی در بلندمدت، بسيار بيشتر از هيجانات جسمانی برای انسان جنبه حياتى دارد. [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] مرتضی مطهری، تعليم و تربيت در اسلام، ص ۳۹۸ [۲] ر.ک، سوره بقره، آیه ۱۸۷ [۳] حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص ۷۲ [۴] موريش، ايور، در آمدی بر جامعه شناسی تعليم و تربيت، ص ۱۷۲ نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه @tabyinchannel
⭕️قرآن و عترت 🔹بالاخره باید ملتفت باشیم را یاد بگیریم؛ الفاظش را یاد بگیریم که از غلط، محفوظ باشد. آنچه را که می‌دانیم، قرائتش را تصحیح کنیم، تجویدش را تصحیح کنیم؛ در نمازمان صحیحُ‌ القرائة باشیم، و همچنین تفسیرهای آسان و ساده را ما که فارسی زبانیم، بدانیم؛ و[یک] تفسیر فارسی پیدا کنیم که از روی آن سَهل باشد ما قرآن را بفهمیم؛ مثلاً «منهج‌ الصادقین» را کم‌وبیش مطالعه کنیم، بلکه از اول تا به آخر؛ چون کتابِ فارسی است و کتاب خوبی هم هست. 🔹اگر بهتر از او پیدا بکنیم عیب ندارد؛ اما کجا پیدا شود بهتر از او که معتبر باشد؟ حفظ کنیم قرآن را که همیشه با ما باشد، ما با او باشیم، تحصن بکنیم به قرآن، تحفّظ بکنیم به قرآن؛ وسیله حفظمان در فِتَن و شدائد دنیا قرار بدهیم. از خدا بخواهیم که از ، ما را جدا نکند؛ همچنین از خدا بخواهیم ما را از جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت است؛ اگر کسی یکی از این دو تا را ندارد، هیچ‌کدام را ندارد. 📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️آیا عقیده «انتظار» در انسان ذاتی است یا بر اثر شرایط خاصی در او پدید می آید؟ 🔹برخلاف گفته هاى كسانى كه فكر مى كنند بذر اصلى انتظار ظهور يك مصلح بزرگ را، شكستها و ناكاميها و نابسامانيها در سطح افكار مى پاشد، عشق به اين موضوع مربوط به اعماق وجود آدمى است، گاهى به گونه پر رنگ، و گاهى كمرنگ. به تعبير ديگر: انسان از دو راه ـ از راه عاطفه، و از راه خِرَد ـ سرانجام در برابر چنين مسئله اى قرار مى گيرد و سروش اين ظهور را با دو زبان «فطرت» و «عقل» مى شنود. و به عبارت روشن تر: ايمان به جزئى «عشق به آگاهى» و «عشق به زيبايى» و «عشق به نيكى» (سه بُعد از ابعاد چهارگانه روح انسان) است، كه بدون چنان ظهورى اين عشقها به ناكامى مى گرايد و به شكست محكوم مى شود. شايد اين سخن نياز به توضيح بيشترى داشته باشد و آن اينكه: مى دانيم «عشق به تكامل» شعله جاويدانى است كه سراسر وجود انسان را در بر گرفته، او مى خواهد بيشتر بداند؛ بيشتر از زيباييها ببيند؛ بيشتر از نيكيها بهره ببرد و خلاصه آنچه مايه پيشرفت و برترى مى داند بيشتر فراهم سازد. 🔹هيچگاه پيدايش اين انگيزه ها را نمى توان با عوامل اجتماعى، و روانى، و وراثت، و تربيت، پيوند داد، گرچه اين عوامل در تضعيف يا دامن زدن به آنها سهم مهمى دارند؛ ولى اصل وجود آنها، جزء بافت روان انسانهاست و جزء ابعاد اصلى روح او، به دليل اينكه هيچ جامعه و هيچ ملّتى هرگز از اين انگيزه ها تهى نبوده است. خلاصه، علاقه انسان به پيشرفت و تكامل، به دانايى و زيبايى، به نيكى و عدالت، علاقه اى است، اصيل، هميشگى و جاودانى، و يك آخرين نقطه اوج اين علاقه است. چگونه ممكن است عشق به تكامل همه جانبه در درون جان انسان باشد و چنان انتظارى نداشته باشد! مگر پياده شدن تكامل جامعه انسانى بدون آن امكان پذير است! بنابراين، حتى كسانى كه در زندگانى گرفتار شكست و بحرانى نبوده اند، چنين احساسى را در درون جان خود دارند... از سوى ديگر، همانطور كه اعضاى پيكر انسان به تكامل و پيشرفتِ وجود او كمك مى كنند و عضوى در بدن نمى يابيم كه مطلقاً نقشى در اين حركتِ تكاملى نداشته باشد، خصايص روانى انسان نيز چنين اند؛ يعنى هر كدام نقش مؤثرى در پيشرفت هدف هاى اصيل او دارند. مثلاً، «ترس از عوامل خطرناك» كه در هر انسانى وجود دارد سپرى است براى حفظ او در برابر خطر. 🔹«خشم» به هنگامى كه انسان منافع خود را در معرض تهديد مى بيند، وسيله اى است براى افزايش قدرت دفاعى و بسيجِ تمام نيروهاى ذخيره جسمى و روحى براى نجات منافعش از خطر؛ بنابراين، عشق به تكامل، عشق به صلح و عدالت، نيز وسيله اى است براى رسيدن به اين هدف بزرگ و به منزله موتور نيرومندى است كه چرخ هاى وجود انسان را در اين راه به حركت دائمى وا مى دارد، و او را براى رسيدن به جهانى مملو از و كمك مى كند. از سوى ديگر، احساسات و دستگاه هايى كه در جسم و جان وجود دارد نمى تواند هماهنگ با مجموعه عالَم هستى نباشد؛ زيرا همه جهان هستى يك واحدِ به هم پيوسته است، و وجود ما نمى تواند از بقيه جهان جدا باشد. از اين بهم پيوستگى بخوبى مى توانيم نتيجه گيرى كنيم كه هر عشق و علاقه اصيلى در وجود ما هست، دليل بر آن است كه «معشوق» و «هدف» آن نيز در جهان وجود دارد و اين عشق وسيله اى است كه ما را به او نزديك مى سازد. 🔹يعنى اگر تشنه مى شويم و عشق به آب داريم دليل بر آن است كه «آبى» وجود دارد كه دستگاه آفرينش تشنگى آن را در وجود ما قرار داده است. اگر علاقه اى به جنس مخالف داريم دليل بر وجود جنسى مخالف در بيرون ماست؛ و اگر عشق به زيبايى و دانايى داريم دليل بر اين است كه زيباييها و دانايی هايى در جهان هستى وجود دارد. و از اينجا به آسانى نتيجه مى‌گيريم كه اگر انسانها را مى كشند كه جهان را پر از صلح و عدالت و نيكى و داد كند، دليل بر آن است كه چنان نقطه اوجى در تكامل جامعه انسانى امكان پذير و عملى است كه عشق و انتظارش در درون جان ماست. عموميت اين اعتقاد در همه مذاهب نيز نشانه ديگرى بر اصالت و واقعيت آن است؛ زيرا چيزى كه زائيده شرايط خاص و محدودى است نمى تواند اين چنين عمومى باشد، تنها هستند كه از چنين عموميتى برخوردارند، و اينها همه نشانه آن است كه از زبان عواطف و سرشت آدمى اين نغمه در جان او سر داده شده كه سرانجام ، جهان را در زير و قرار خواهد داد. 📕مسئله انتظار، مکارم شیرازی، ناصر، مطبوعاتی هدف، قم، بی تا، ص ۵ الی ۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا