✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش اول)
🔸در مورد #دشمن_شناسی معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، #دشمن_انسان محسوب می شود. طبق آیات و روایات انسان دو گونه دشمن دارد: ۱) #دشمن_درونی یا دشمن نزدیک؛ ۲) #دشمن_بیرونی یا دشمن دور عبارتند از شیطان های جن و انس.
💠دشمن درونی
🔹نزدیکترین دشمن به آدمی #نفس اوست که به فرمایش امیرالمومنین امام علی (ع): «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک؛ دشمنترین دشمنان #نفس توست که در کنار توست». این روایت از پیامبر (ص)نیز نقل شده است. [۱] این #نفس_اماره که آدمی را دائما به بدی دعوت می کند و دشمن نزدیک اوست. اما هوای نفس و نفس اماره، چیزی خارج از وجود انسان و موجودی مستقل همانند شیطان نمی باشد، بلکه مرحله ای و بخشی از وجود خود انسان است. در حقیقت نفس اماره که به زشتی ها و گناهان و پستی ها امر می کند و هوای نفس با فرمان و خواست و اراده او شکل می گیرد، مرتبه پایین و پست و تربیت نیافته از نفس و حقیقت انسان است.
🔹اگر گفته می شود، #نفس خود را تقویت کن و پرورش بده، مراد مرتبه انسانی نفس است و اگر گفته می شود او را سرکوب و مغلوب و کنترل کن، مراد مرتبه پایین حیوانی او است. بین این دو «خود» یا دو مرتبه وجودی نفس، کشمکش دائم وجود دارد. اگر خود انسانی و ملکوتی در این مبارزه چیره گردد، ارزش های انسانی زنده می شود و انسان را به مقام شامخ قرب الی الله صعود می دهد، و اگر خود حیوانی غالب گردد، چراغ عقل انسان را خاموش می سازد و او را در وادی ضلالت و گمراهی ساقط می گرداند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] نهج الفصاحه، ص ۶۶، ح ۳۳۸
منبع: وبسایت پرسمان
#دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ظاهرشدن عظمت ملت ایران با شهادتها
🔹ما ۱۷۰۰۰ #شهید_ترور در کشور داریم؛ #هفدههزارشهیدترور! این رقم، رقم کوچکی است؟ این حرف شوخی است؟ آن کسانی که این ترورها را انجام دادند، امروز آزادانه در کشورهای غربی دارند حرکت میکنند. این ترورها، ترور چه کسانی بود؟ ترور کاسب، ترور کشاورز، ترور عالِم، ترور استاد دانشگاه، ترور مؤمن متهجّد، ترور کودکان، ترور زنان؛ هفده هزار شهید ترور، در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است.
🔹خب، این دو طرف دارد: یک طرف افشاگری نسبت به آن چهرههایی است که امروز ادّعای ضدّیت با تروریسم میکنند و این آینهای است در مقابل ادّعای باطل آنها و نشان میدهد که چقدر اینها دروغگویند، چقدر اهل دغلند، چقدر خبیثند، چقدر پستند که از #تروریست های جرّار این حمایتها را میکنند؛ در عینحال ادّعا میکنند که ضدّ تروریسم هستند و با تروریسم مخالفند؛ این یک طرف قضیّه است.
🔹یکطرف دیگر این است که یک ملّتی که ۱۷۰۰۰ شهید ترور داده است - غیر از شهدایی که در دفاع مقدّس داده - در عین حال #مستحکم ایستاده است در خدمت انقلاب، در راه انقلاب، در مواجههی با دشمنان انقلاب. عظمت این انقلاب، عظمت این ملّت با این شهادتها ظاهر شده. این « ...وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون» [۱] بشارت است؛ بشارتی است که به ملّت ایران دارند میدهند؛ بشارتی است که به مسلمانها دارند میدهند.
پی نوشت؛
[۱]سوره آل عمران آیه ۱۷۰
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۴/۰۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_رضا علیه السلام:
🔸«إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ - مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ - فَقُلْتُ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ».
🔹بعضی از کسانی که ادعای مودّتِ ما اهل بیت را دارند، در فتنهگری برای شیعیان ما از دجال شدیدترند! راوی میگوید پرسیدم: از چه جهت؟! حضرت فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنانِ ما، و دشمنی با دوستانِ ما، و هرگاه چنین شد، حق با باطل آمیخته میشود و مؤمن از منافق بازشناخته نمیشود.
📕وسائل الشيعة، ج ۱۶، ص ۱۷۹
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش پنجم)
🔸براساس گزارشهای قرآنی، جنگ نخست میان #ابلیس و #آدم (ع) #جنگ_نرم بود. بنابراین باید #ابلیس را به عنوان مبتکر و #مبدع_جنگ_نرم دانست. از آن جایی که براساس آموزههای قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روشها و #شیوههای_شیطانی در #جنگ_نرم میتواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روشهای دشمن، مهیای شناسایی راههای مقابله نماید.
💠آراستن، ابزار قوی شیطان
🔹خداوند در آیه ۱۴ سوره آل عمران میفرماید: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا واللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ؛ محبّت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند؛ ولی) اینها (در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،) سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگیِ والا و جاویدان)، نزد خداست».
🔹بنابراین در #جنگ_نرم، #شیاطین میکوشند از زن دوستی، مال دوستی، فرزند دوستی و مانند آن بهره برند و به اهداف و مقاصد خود دست یابند. #شیطان در این میان میکوشد تا هر آنچه زشت است زیبا جلوه دهد و حتی زیباییهای طبیعی را چنان در دل مردم میافزاید تا راه اسراف در پیش گیرند و از هدف اصلی باز مانند و غافل شوند. در #جنگ_نرم، کاربرد آراستن و زینت کردن، بسیار مهم و اساسی است. به این معنا که حق و باطلی را درهم آمیزند و باطل را چنان زیبا جلوه دهند که دلها را بفریبد و به سوی خود جلب و جذب کند. روشی که سامری در فریب امت موسی (ع) به کار برد، روشی است که اکنون در جنگ نرم بسیار کارآمد نشان داده میشود. از این رو شیطان پرستی، کفرگویی، خداستیزی، زن بارگی، بی حیایی، لامبالاتی جنسی و مانند آن در فیلمهای هالیوودی زیبا جلوه داده میشود، چنان که سامری با گوسالهاش کرد.
🔹خداوند درباره تسویل (فریبکاری) سامری، در آیه ۹۶ سوره مبارکه طه قرآن میفرماید: «قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَ كَذَٰلِكَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی؛ [سامری] گفت به چيزى كه [ديگران] به آن پى نبردند، پى بردم، و به قدر مشتى از رد پاى فرستاده [خدا، جبرئيل] برداشتم و آن را در پيكر [گوساله] انداختم، و #نفس من برايم چنين #فريبكارى كرد». در #جنگ_نرم تلاش بر آن است تا چیزها در چشم، چنان #آراسته شود که دلها و جانها مجذوب گردد و همدلی و همراهی مخاطب با پیام و دشمن به دست آید. این همان تغییر بینشها و نگرشها و تحریک و تهییج عواطف و احساسات از طریق #آراستن_باطل است که در آیات بسیاری بیان شده است. #ادامه_دارد...
نویسنده: خلیل منصوری
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#جنگ_نرم #شیطان #باطل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اهمیت و حساسیت جایگاه روحانیت
🔹من اکثر موفقیتهای #روحانیت و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان میدانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، که باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست، و هیچ وسیلهای هم نمیتواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند. چه بسا دوستان نادان یا دشمنان دانا بخواهند با دلسوزیهای بیمورد مسیر زهدگرایی آنان را منحرف سازند؛
🔹و گروهی نیز مغرضانه یا ناآگاهانه روحانیت را به طرفداری از سرمایه داری و سرمایه داران متهم نمایند. در این شرایط حساس و سرنوشت سازی که روحانیت در مصدر امور کشور است و خطر سوء استفاده دیگران از منزلت روحانیون متصور است، باید بشدت مواظب حرکات خود بود. چه بسا افرادی از سازمانها و انجمن ها و تشکیلات سیاسی و غیر آنها با ظاهری صددرصد اسلامی بخواهند به حیثیت و اعتبار آنان لطمه وارد سازند؛
🔹و حتی علاوه بر تأمین منافع خود، روحانیت را رو در روی یکدیگر قرار دهند. البته آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند حمایت از محرومین و پا برهنههاست؛ چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهدهدار این مسئولیت بزرگ بدانیم. و در تحقق آن اگر کوتاهی بنماییم، خیانت به اسلام و مسلمین کردهایم
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۹
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش دوازدهم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله به نقش رسانه در دولت مهدوی پرداخته و به صورت کوتاه به آنها اشاره شده است.
💠رسانه مهدوی (۲)
🔹 #رسانه، ابزار اطلاع رسانی و دارای کارکردهای دوگانه و متقابلی است و همان اندازه که می تواند موجب بصیرت، روشنگری و رشد فردی و اجتماعی باشد، می تواند عامل جهالت، تفرقه و نابودی اندیشه و فرهنگ جامعه شود. بنابراین، داوری درباره رسانه، بستگی به آن دارد که در اختیار چه کسی و با چه اهدافی از آن استفاده شود. به این معنا که نمی توان در مقام ارزش گذاری، رسانه را خوب یا بد دانست؛ زیرا خوبی یا بدی رسانه به اموری بستگی دارد که داوری درباره آن می باید در چارچوب ملاک های مشخصی انجام گیرد. از این رو، برای شناخت بیشتر رسانه در #نظام_ارزشی_مهدوی، با بهره گیری از آیات و روایات به چند مورد اشاره می شود.
3⃣الگوسازی
🔹چهره سازی و #الگودهی، یکی از #اصول_تربیتی_قرآن است. همواره اولیای دین در زندگی خویش به پیروی از الگوی شخصیتی و رفتاری و اعتبار آن توجه داشته و بر این اساس، مردم را به پیروی از الگوی مناسب دعوت کرده اند. خداوند در قرآن اعلام می کند که #پیامبر_اکرم (ص) الگویی نیکو برای پیروی است. امام علی (ع) که از نزدیک شاهد همه رفتارها و شیوه های زندگی #پیامبر (ص) بود، ایشان را #بهترین_الگو و اسوه می داند. #الگوسازی در نظام ارزشی مهدوی، به عنوان راهبرد انسان ساز و ارزش آفرین، پیگیری می شود و در راستای مبارزه با انحراف، چهره های منفی با طرد رسانه ای روبه رو خواهد شد. از این رو، #رسانه_مهدوی خصلت هایی است که خداوند و شریعت می پسندد، برجسته سازی می کند و فردی که این خصوصیت را دارد، به عنوان اسوه و الگو به وسیله رسانه مهدوی در جامعه مهدوی، مطرح و به همگان معرفی می شود.
4⃣دفاع از مظلوم
🔹عدالتخواهی و حرکت بر مدار عدالت، به معنای گریز از ستم است. انسان مؤمن و مسلمان، انسانی ستم ستیز است و می کوشد دیگران را به سوی عدالت فرا بخواند و از هرگونه ستم باز دارد. از این رو، همواره در کنار عدالت خواهان و علیه ظالمان است و در دفاع از مظلوم و رهایی او، از جهاد مالی، جانی و علمی کم نمی گذارد. #رسانه_مهدوی، رسانه ای است که همواره در چارچوب ستم ستیزی و دفاع از مظلوم گام برمی دارد و می کوشد مردم را نسبت به مصادیق و مفاهیم ظلم آگاه سازد و آنان را در مسیر عدالت کلان هستی قرار دهد و دستگیر مظلومان و دشمنان ظالمان باشد. از نظر وحی، بیان مصادیق عدالت و ظلم می تواند موجبات روشنگری بشر را فراهم آورد و او را در مسیر درست قرار دهد. بسیاری از مصادیق ظلم، برای توده های مردم ناشناخته است، توده های مردم با بهره گیری از رسانه مهدوی می توانند با برخی مصادیق ظلم آشنا شوند. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #رسانه #رسانه_مهدوی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنا فداه، منبع همه خیرات
🔹جوانان عزیز؛ یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان #بقیة_الله فی ارضه، به عنوان حجة الله علی عباده، به عنوان «صاحب زمان» و «ولیّ مطلق الهی» در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد. امروز هم انسانیت با همه ضعف ها، گمراهی ها و گرفتاری هایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی که بازمانده اهل بیت است، استفاده میکند.
🔹امروز وجود مقدّس «حضرت حجّت ارواحنا فداه» در میان انسان های روی زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همه خیرات است. چشم های ناقابل و تیره ما آن چهرهی ملکوتی را از نزدیک نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با دلها مرتبط و با روح ها و باطن ها متّصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولیّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را میبیند و با او مرتبط است. آرزوی همه بشر، وجود چنین عنصر والایی است.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۰۹/۰۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عقل و شرع و محکومیت ترور بیگناهان (بخش اول)
🔹مراجعه به منابع فقه اسلامی خواه شیعه و خواه اهل تسنن، نشانگر محکومیت و بطلان رفتارهای خشونت بار همانند #ترور و #کشتار_غافلگیرانه مردم بیگناه است. همچنین این رفتار یکی از مصادیق روشن نقض حقوق بشر به شمار میآید. در تحولات سالهای اخیر، جهان اسلام شاهد ظهور #گروههای_افراطی و رادیکالی بوده که رفتارهای خشونتآمیز مانند ترور افراد بیگناه در کشورهای اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و وضعیتی خشونتبار را در زندگی سیاسی اجتماعی این کشورها به وجود آوردهاند. مطالعه این رفتارهای خشونت آمیز و ترورها، گواه بر ناگواری وضعیت و #انحراف_شدید در عرصه افکار و رفتارهای مذهبی میباشد. مهمترین توجیه و دلیل عاملان این جنایتها، استناد به مبانی و تعالیم کلامی و فقهی در دین مبین اسلام است، حال آنکه #اسلام_عزیز، #دین_صلح و دوستی بوده و هیچگاه چنین رفتارهای خشونت باری را تجویز نمیکند.
💠خشونت چیست؟
🔹شاخصه اصلی رفتار خشونت آمیز، برخورداری از #دشمنی است. اینگونه رفتار خواه در قالب گفتار باشد و یا کردار، با تجاوز به حقوق خود یا دیگران همراه است. از این رو، #خشونت در عرصه اجتماع نیز به زیر پا گذاشتن و مورد حمله قراردادن قواعـد و مقررات مورد قبول جامعه گفته میشود. بیتردید چنین رفتاری آسیبهای متعدد جسمی و روانی بر دیگران وارد ساخته و در بسیاری موارد، نوعی وضعیت و حالت وحشت انگیز و ترس آوری را نیز بر جامعه حاکم میگرداند.
💠ترور نمونه بارز خشونت
🔹 #ترور به رفتاری خشونتبار گفته میشود که از سوی فرد یا گروهی به هدف قتل و خونریزی صورت میپذیرد و غالبا برای رسیدن به اهداف سیاسی مذهبی میباشد؛ اگر هدف افراد از بکارگیری خشونت در جامعه به دست آوردن یک وضعیت جدید سیاسی در جامعه باشد، رادیکالترین آن در قالب مفهوم انقلاب صورت بندی و پیگیری میشود. همچنین وجود باورهای مذهبی در افراد، گروهها و دولتها نیز میتواند به ایجاد رفتار خشونت آمیز منجر شود، چنانکه در پیام #گروهک_تروریستی_داعش که پس از انجام عملیات ناجوانمردانه در #حرم_شاهچراغ صادر شد، میتوان شاخصههای مذهبی را به خوبی برداشت کرد. [۱]
💠نکوهش ترور از منظر عقل
🔹 #ترور از منظر عقل و دیدگاه صاحبان خرد و منطق، یک رفتار ناپسند به شما میآید؛ زیرا ترور که در بیشتر موارد به کشته شدن افراد بیگناه منجر میشود، یکی از نمونههای واضح و روشن قتل و کشتار است. قبیح بودن چنین رفتاری کاملا روشن و واضح میباشد؛ زیرا این عمل، ناقض حق حیات انسانها بوده و هر آنچه که حق اساسی انسانی را پایمال کند، از نظـر عـقـلاء مذموم و ناپسند دانسته میشود. همچنین ویژگی های ترور مانند خشونت، غافلگیری، ناگهانی بودن، وحشت آفرینی و هراس افکنی سبب میشود که این رفتار به یک عمل ناجوانمردانه، ناعادلانه و ناروا تبدیل شود. بیتردید خردمندان، این رفتار همراه با ناجوانمردی علیه دیگران و ناعادلانه را قبیح دانسته و به همنوعان خود توصيه میکنند همواره در رفتار خود از معیارهای عدالت انصاف خارج نگردند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] جایگاه ترور و خشونت در فقه، نشریه فقه و سیاست، شماره ۱
نویسنده؛ عبد آبق
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_مهدى عج الله تعالی فرجه:
🔸ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثلِ الصَّلاةِ.
🔹هيچ چيز مانند #نماز، بينى شيطان را به خاك نمى مالد.
📕بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۲
#امام_زمان #نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش سوم)
🔸اثر #تربیت_خانوادگی در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. #خانواده اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد میشویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده میگیرند، میتواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد.
🔹در #دین_مبین_اسلام، #خانواده محبوبترین و عزیزترین نهاد بشرى برای #تربیت_انسان بیان شده است. هدف از تشکیل آن، تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به #آرامش است. در اسلام خانواده به عنوان #کانون_تربیت معرفی شده است که صلاح و فساد آن موجب نیکبختی و سعادت، و یا انحراف و تباهی جامعهی انسانی خواهد بود. از گام های نخستین در راه تحکیم بنیان خانواده، شناخت ماهیت و کارکردهای خانواده، ضرورت های وجودی نهاد خانواده و بازشناسی ساختارهای آسیب زای نهاد خانواده است. #خانواده در صورت تحقق درست و صحیح این کارکردها به خوبی خواهد توانست اهداف مهم تشکیل خود را محقق نموده و در راستای تعالی و سعادت جامعهی پیرامونی خود گام بردارد؛ بنابراین عدم تحقق درست این کارکردها، موجب تضعیف بنیان نهاد خانواده شده و آن را نهادی آسیب پذیر خواهد نمود. امری که در جریان تحولات دنیای امروزی همواره شاهد آن هستیم،
🔹و لذا با تبعیت از دستورات و آموزه های اسلامی می توان خانواده را از این آسیب ها و تهدید های مهلک مصون نمود. تهدیداتی که متأسفانه خانواده معاصر را هدف قرار داده و با مشکلات زیادی روبهرو ساخته است. به همین خاطر #اسلام بسیار به اهمیت جایگاه خانواده و روابط بین اعضای آن توجه دارد. امام سجاد (ع) راجع به موضوع #حقوق_زن می فرمایند: «امّا حقّ همسرت این است که بدانى، به راستى خداوند او را مایه آرامش و آسایش و همدم و پرستار تو قرار داده و بایسته است که هر یک از شما [زن و شوهر] به سبب همسرش خداى را سپاس دارد و بداند که این ارزانى خدا بر اوست و باید با نعمت خدا، نیک رفتار باشد و گرامی اش دارد و با او سازگارى کند و اگر چه حقّ تو بر عهده او سخت تر و فرمان پذیرى از تو در آنچه دوست مىدارى و ناپسند می شمارى تا جایى که گناه نباشد، بر او لازم تر است، ولى زن نیز حقّ مهرورزى و همدمى دارد و حق دارد که آرامشش در برآوردن لذّتى که در انجامش ناگزیر است، فراهم شود». [۱]
🔹رسول اکرم (ص) در تبیین جایگاه مرد و زن در خانواده می فرمایند: «اَلرَّجُلُ راعٍ عَلى اَهْلِ بَیْتِهِ وَ هُوَ مَسؤُولٌ عَنْهُمْ وَ الْمَرْاَه راعیَه عَلى بَیْتِبَعْلِها وَ وُلْدِهِ وَ هِىَ مَسْؤُولَه عَنْهُمْ؛ [۲] مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سؤال می شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سؤال می شود». به نظر می رسد از دیدگاه اسلام یکی مهم ترین اهداف زندگی زناشویی، تربیت صحیح و درست فرزندان است؛ بنابراین یکی از دلایل توصیه ها و دستورات و تعالیم اسلام نسبت به رابطه مرد و زن این است که خانواده با این مختصات که زن و مرد به مسئولیت های خود عمل می کنند، بهتر می توانند فرزندان متناسب برای زندگی آینده خود تربیت کنند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تحف العقول، النص، ص ۲۶۲
[۲] صحیح بخاری، ج ۳، ص ۱۲۵
نویسنده؛ امین توانا
منبع؛ راسخون
#خانواده #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خدا و نظم جهان (بخش دوم)
🔸برهان نظم چیست و چگونه از طریق آن بر وجود خدا استدلال میشود؟
💠تعریف نظم
🔹برای روشن تر شدن موضوع ابتدا باید تعریف #نظم را بررسی و سپس دلالتش بر وجود خدا را کاوید. آیت الله سبحانى در تعریف نظم آورده اند: «نظم عبارت است از نوعى پیوند و همکارى بین اجزاى یک مجموعه، در راستاى تحقق هدفى معین، به گونه اى که هر جزئى از اجزاء، مکمل دیگرى بوده و فقدان هر جزء موجب می شود که مجموعه اثر مطلوب و هدف مورد نظر را فاقد باشد». [جعفر سبحانی، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۳] ایشان همچنین آورده است: «واقعیت نظم در یک پدیده طبیعى، جز این نیست که اجزاى مختلفى از نظر کیفیت و کمیت دور هم گرد آیند، تا در پرتو همکارى اجزاى آن، هدف مشخص تحقق یابد». [همان] واکاوى مفهوم نظم و تعاریف آن نشان می دهد که تحقق نظم در گرو چند رکن اساسى است: ۱) وجود اشیاء یا اجزاى مختلف با کمیت و کیفیت مناسب؛ ۲) چینش، آرایش و ترتیب ویژه بین آنها؛ ۳) وجود عامل ربط دهنده و برقرار کننده پیوند خاص بین آنها؛ ۴) وجود هدفى معین؛ ۵) تأثیر نسبى هر یک از اجزاء در تحقق هدف و وابستگى تحقق هدف به اجتماع آنها.
💠تقریر برهان
🔹بر اساس آنچه گذشت «سامانمندی» و «هدفداری» دو رکن اساسی #برهان_نظم است. در این نگرش، جهان یک واحد نظاممند و هدفدار است. استاد مطهرى در این باره آورده است: « ...نوعى هماهنگى در هدف در میان اجزاى جهان مشاهده می شود؛ مثلاً در قسمتى از جهان که ما زندگى می کنیم، اوضاع و احوال نشان می دهد که زمین، گازهاى مجاور آن، آب هاى آن، گیاه ها، حیوانات، ماه که به دور زمین می گردد، خورشید که زمین به دور آن می گردد، با یکدیگر نوعى هماهنگى و انطباق دارند و مجموعاً هدف یا هدف هایى مشخص را تأمین می کنند». [طباطبایى، محمد حسین (علامه) و مطهرى، مرتضى، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، ص ۹۲، پاورقى]
🔹مقدمه دیگر برهان نظم این است که هر مجموعه منظمى، معلول علتى آگاه، حکیم و دلیل بر وجود ناظمى با شعور، مدبر و هدفدار است؛ به عبارت دیگر گزینش اشیاء یا اجزاى مختلف، با کمیت و کیفیت مناسب، ایجاد ترتیب و آرایش و پیوند مناسب بین آنها در راستاى تأمین هدفى معین، عین تدبیر است و استناد آن به غیرفاعل هوشمند چیزى جز تصادف گروى و یا تناقض گویى نیست. نتیجه آنکه رابطه نظم جهان با ناظمى باشعور و هدفدار امرى قطعى و انکارناپذیر است. آیت الله سبحانى در تلازم منطقى نظم و شعور می نویسد: «عقل و خرد به روشنى درک می کند که یک نوع رابطه منطقى میان نظم و دخالت عقل و یا هماهنگى و آگاهى و نیز هدفدارى و شعور وجود دارد، و هرگز معقول نیست که بخش نخست از هر یک از این سه معادله بدون دومى پدید آید». [جعفر سبحانى، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۵و۷۶]
🔹ایشان راز چنین تلازمى را وجود فرایند محاسبه و اندازه گیرى کمى و کیفى در جهت ایجاد تناسب و هماهنگى بین پدیده ها دانسته که بدون آن نظم از اساس منتفى است. محاسبه و اندازه گیرى نیز به هیچ روى از عنصر ناآگاه ساخته نیست. «به دیگر سخن، عقل و خرد، در هر پدیده منظمى سه عنصر را لمس می کند: ۱) برنامه ریزى. ۲) سازماندهى. ۳) هدفدارى. از طرف دیگر عینیت بخشیدن به هر یک از این سه عنصر، به محاسبه و اندازه گیرى و انتخاب اجزاى پدیده ها از نظر کمیت و کیفیت و بینش صحیح و هماهنگ نیاز دارد، به گونه اى که اگر یکى از این عملیات درست انجام نگیرد، نظم دچار خلل می گردد، ماهیت چنین عملیاتى جدا از علم و آگاهى نیست و هرگز نمی توان چنین عملیاتى را از طریق عامل ناآگاه که درست نقطه مقابل این نوع عملیات است تفسیر کرد». [همان، ص ۷۶]. به گفته نیوتون: "این زیباترین سیستم خورشید و سیّارات و ستارگان تنها می تواند از تدبیر و حاکمیت یک موجود دانا و توانا نتیجه شود". #ادامه_دارد...
📕دفتر اول پرسش ها و پاسخ ها «خدا شناسی»، محمدرضا کاشفی
منبع؛ پرسمان
#الله #خدا #خداشناسی #نظم #برهان_نظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تمام ادیان الهی یک هدف را تعقیب میکنند!
🔹تمام #ادیان_الهی یک هدف را تعقیب میکنند، منتهی یکی کاملتر از دیگری، و #دین_اسلام از همه ادیان کاملتر و ناسخ آنهاست، وگرنه وجهی نداشت که این همه در قرآن از انبیای گذشته علیهمالسلام تجلیل به عمل آورده شود.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عقل و شرع و محکومیت ترور بیگناهان (بخش دوم و پایانی)
💠محکومیت ترور از منظر فقه اسلامی
🔹مطالعه در آثار فقهی به روشنی حکایت از مخالفت فقهای شیعه و اهل تسنن با #ترور دارد و با توجه به آن هیچ یک از منابع و ادله فقهی ترور را تجویز نمیکند، آن را #حرام شمردند. بر اساس متون دینی و قوانین اسلامی، هر آنکس که با استفاده از سلاحهای گرم و سرد، خود را در معرکه تعضیف عملی و ناامن ساختن جامعه و کشتار مردم بیگناه قرار دهد، #محارب شمرده شده و لازم است با #شدیدترین_مجازاتها روبرو شوند. [۱] ناگفته پیداست که #دین_اسلام صرف به دست گرفتن سلاح به هدف ترساندن مردم را گناهی نابخشودنی عنوان کرده و قطعا ترور انسانهای بیگناه را جایز نمیداند. همچنین احادیث متعددی پیرامون نکوهش ترورهای ناجوانمردانه و فریبکارانه نقل شده است؛ خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «إِنَّ الْإِسْلَامَ قَيَّدَ الْفَتْكَ؛ [۲] به راستی که #اسلام کشتن غافلگیرانه را ممنوع کرده است». از همین روست که دشمنان آرزوی کشتن رودرروی امیرالمومنین امام علی (ع) را با خود به گور بردند و ناچار شدند ایشان را ناجوانمردانه و در حال نماز شمشیر بزنند. [۳]
💠دیدگاه فقه اهل تسنن پیرامون ترور
🔹فقیهان سرشناس اهل تسنن نسبت به قتل انسانها با شیوههایی همچون فریبدادن و غافلگیری موضع سرسختانهای گرفتند؛ شارح کتاب موطأ مالک بن انس تصریح میکند: «اگر قتل به شیوه غیله و فریب باشد، نمیتوان قاتل را مورد بخشش قرار داد، زیرا حکمش همانند محارب بوده و باید او را به قتل رساند». [۴]
ابن عثیمین یکی از دیگر از فقهیان اهل تسنن با نقل دیدگاه ابن تیمیة میگوید: «ابن تیمیة، در مورد کسی که دیگران را با حالت فریب کشته، فتوای قصاص و اعدام صادر کرده است، زیرا چنین فردی مرتکب فساد و شر شده و حتی اگر بازماندگان مقتول حاضر به بخشش شوند، سخنشان پذیرفته نمیشود و باید قاتل را کشت».[۵]
💠مبارزه امت اسلامی با وهابیت و داعش
🔹 #فرقه_انحرافی_وهابیت با حمایتهای سیاسی و مالی محورهای غربی، عربی، عِبری و با ایجاد #فقه_تکفیری، درصدد ایجاد شکاف میان امت اسلام و نشان دادن چهرهای خشن از اسلام واقعی میباشد و در این راه، از کشتن مردم بیگناه به ویژه زنان و کودکان هیچ واهمهای ندارد. مقتضی است که مسلمانان با پیروی از عالمان اسلامی، درک بهتری از این موقعیت حساس در تاریخ اسلام داشته باشند و تمام نقشههای دشمن منحوس را خنثی کنند.
پی نوشتها؛
[۱] رجوع کنید به سوره مائده، آیه ۳۳
[۲] کلینی، الكافی، ج ۷، ص ۳۷۵
[۳] بحار الأنوار، ج ۲۹، ص ۴۷۲
[۴] الباجی، ابوولید، المنتقى شرح الموطإ، اولی، مطبعة السعادة، ج ۷، ص ۷۴
[۵] ابن عثیمین، محمد، شرح رياض الصالحين، دار الوطن، ج ۲، ص ۵۴۷
نویسنده؛ عبد آبق
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#ترور #تروریسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ عدم وابستگی به غرب و شرق
🔹من باز میگويم همه مسوولان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلامیتان - به خيال خام خودشان - بيرون نبرند، آرام نخواهند نشست؛ نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. هميشه با #بصيرت و با چشمانی باز به #دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد، كه اگر آرام گذاريد، لحظهای آرامتان نميگذارند.
📕صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۲۱، ص ۳۲۹
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹خدا کند یقین برای انسان روزی شود!... چه قدر خوب است انسان از ناحیۀ امر روزی، راحت باشد؛ زیرا همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غمّ روزی مبتلا است، شب و روز کار می کند، و پیوسته غصّۀ روزی را می خورد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص ۱۱۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد