eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
429 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است 🔹فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است که بدون چشم‌داشت و با خطرپذیری، از همه وجود خود برای خدمت به کشور مایه می‌گذارند و برای رهایی بخشیدنِ دیگران مظلوم واقع می‌شوند، همچنانکه در قضایای اخیر، مظلومانه در عرصه بودند تا ملت در مقابلِ اغتشاشگران و عناصر غافل یا مزدور دچار مظلومیت نشود. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش هشتم) 🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت و تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد. 💠بررسی میدانی موضوع 🔹با توجه به بخش های قبلی این نوشتار که شناخت از و فضای حاکم بر جامعه در چنین فضایی بصورت مجمل صورت گرفت، به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم. در بررسیهای بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی، نکات زیر بدست آمده است: 1⃣کاربران این قبیل رسانه ها، با توجه به اینکه هیچ شناختی از این دسته از فضاها ندارند، قطعا با نگاه بسیار مثبت و به قصد استفاده از کارکردهای مختلف و جذابیت های رسانه های جدید، اقدام به استفاده از این سامانه ها می کنند، و به هیچ عنوان در این قضایا و وجود ندارد؛ از این جهت همانند کسی است که خبری از نداشته و در حضور دارد و در معرض هرگونه خطر احتمالی میباشد. 2⃣عدم آگاهی از شیوه‌ های‌ جنگ‌ نرم، اهداف و تاکتیک های آن، باعث گردیده تا نقشه‌های‌ شوم‌ استکبار و در این صحنه به شکل گسترده و فزاینده ای پیشرفت داشته باشد و خطرات در عمق جان و دل و اعتقادات مردم، روز به روز بیشتر نمایان شده و تاثیرات آن در رفتار و گفتار مردم نمود بیشتری پیدا می کند. 3⃣تاثیر پذیری مصداقی کاربران صفحه های اجتماعی، علی الخصوص در برابر های اتفاق افتاده در این فضا باعث شده، تا در این زمینه آسیب پذیری های گوناگونی رخ عیان کنند، که از آن جمله میتوان به به نظام و انقلاب، بدگمانی به علم پزشکی در زمینه های مختلف و... و عدم استقبال از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره نمود. 4⃣جذابیتهای فریبنده این عرصه و نیز بزک کردن اکاذیب آمیخته شده به بعضی حقایق، و واقع‌ نمایی و مخلوط، برای مخاطب، که با شیوه ها و تاکتیکهای مختلف صورت می گیرد، هم باعث جذب مخاطب بیشتر به این موارد شده و هم شدت و حدت تاثیرگذاری روی مخاطب را مدیریت می کند که این امر نقش بسیار مهمی در نهاد تصمیم سازی نزد مخاطب دارد. 5⃣به مصداق حدیث شریف امام صادق (ع) که توسط آیت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند "یک تبسم به اهل گنه که باعث تشویق آنها به گناه شود، گناه کبیره است" توجه بیشتر و ارائه‌ آموزشهای‌ لازم در این عرصه، خصوصا به جوانان مورد لزوم است، زیرا شاهد اتفاقاتی از این دست مانند: تایید اطلاعات (لایک) منتشر شده از سوی دیگر کاربران، بازنشر مطالب دریافتی بدون در نظر گرفتن شرایط، پیروی کردن (فالو) از بعضی رفتارها و گروهها و کمپین های خاص و...، حتی بدون قصد و نیت خاصی، و با توجه به عدم آگاهی نسبت به عمق فاجعه و بدون درک شرایط و موقعیت ها و... هستیم، حال آنکه ممکن است این تایید و یا بازنشر، و حتی پیروی نمودن از این مطالب، خطرات و آسیبهای اجتماعی و فردی گسترده ای را ایجاد نماید. ... نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش چهارم و پایانی) 🔸 یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. به عنوان دینی که مدّعی کامل‌ترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است 💠انصاف با دوست و دشمن 🔹آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است - با دوستان، مروّت! با دشمنان مدارا!؛ بارها این بیت از حافظ را شنیده ایم، امّا مصداق بارز توصیه به با دوست و دشمن، است که می فرماید: «با دوست و دشمن خود به عمل و انصاف عمل کنید که این روش، به نزدیک تر است و همواره از خشم خدا بیمناک باشید که خداوند به آنچه می کنید آگاه است ». [مائده، ۸] 🔹 یعنی به شایستگی و در خور استحقاق هر کس یا چیزی، با آن رفتار کردن، و اینکه در مناسبات و روابط اجتماعی و حتّی در ارتباط با طبیعت، میل فردی کنار گذاشته شود، و ضابطه اخلاق مد نظر قرار گیرد. اهمیت این موضوع به قدری است که حتی در برخورد با دشمنان و افرادی که معتقدیم در حقّ‌مان بدی کرده اند نیز توصیه به انصاف شده است. [۱] 🔹انسان ها در اجتماع با یکدیگر کُنش متقابل دارند و اسلام هم دینی است که روابط اجتماعی را مورد ستایش و توجه بسیار زیادی قرار داده است؛ تا آنجا که دشواری در عمل کردن به آن را هم، مانع از انجام دادن آن نمی داند. این مطلب که آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند، توجه به رعایت انصاف در مورد دشمنان را هم می رساند. 🔹اینکه در حتی در برخورد با با انصاف توصیه شده، به این خاطر است که چه بسا این انصاف، دشمن را از کینه ورزی باز دارد و خود، منشأ همبستگی اجتماعی گردد. خداوند می فرماید: «ای اهل ایمان، در امر عدالت و انصاف ایستادگی کنید، برای خدا گواهی دهید، هر چند آن گواهی به زیان خود یا پدر و مادر یا نزدیکترین خویشتان باشد». [نساء، ۱۳۵] پی‌نوشت؛ [۱] غرر الحکم، حکمت۲۴۰۳ منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰ @tabyinchannel
⭕️ علیه‌السلام: 🔸اِنّى وَ اللّه‏ِ ما امُرُكُمْ اِلاّ بِما نَأمُرُ بِهِ أَنْفُسَنا فَعَلَيْكُمْ بِالْجِّدِ وَ الاِْجْتِهادِ؛ 🔹به خدا سوگند من شما را به چيزى دستور نمى ‏دهم، مگر كه خود را نيز بدان فرمان مى‏ دهم؛ پس بر شما باد كه تلاش و كوشش كنيد. 📕وسائل الشيعه ج ۱۲ ص ۱۲ ح ۸ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️استعمار نو (بخش چهارم) 🔸 پدیده‌ای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکل‌های مختلف، را به دو نوع کهنه و نو تقسیم‌بندی نموده‌اند. 2⃣نهادهای مالی بین‌المللی 🔹برخی از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی وابسته به که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به و اشاره کرد یکی از ابزارهای مهم تداوم در عصر استعمار نو می‌باشند. این سازمان‌ها پس از جنگ جهانی دوم و به منظور مدیریت امور مالی در سطح بین‌المللی و پیشگیری از تکرار بحران‌ هایی همانند بحران‌های دهه‌ی ۱۹۳۰م به وجود آمدند. با وجود آن‌که این سازمان‌ها شامل کشورهای متعدد جهان هستند، اما غلبه‌ی کشورهای قدرتمند و در آن‌ها کاملا آشکار است. 🔹تأثیر این نهادهای ملی بین‌المللی بر کشورهای کم‌توسعه‌یافته این است که چون این کشورها نمی‌توانند مشکلات خود را تنها از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و فعالیت شرکت‌های فراملیتی حل کنند به استقراض خارجی روی می‌آورند که یکی از راه‌های متعدد آن دریافت وام از همین مؤسسات مالی است. اما دریافت این‌گونه وام‌ها الزاما آثار مثبتی بر اقتصاد کشورهای دریافت‌کننده‌ی وام نداشته و بر عکس موجب بحران‌های مختلف اقتصادی از جمله بحران بدهی کشورهای جهان سوم در دهه‌ی هفتاد شد. در نتیجه‌‌ی پرداخت‌ وا‌م‌های‌ بی‌حساب‌ از جانب‌ بانک‌های‌ خصوصی‌ و دولتی‌ غربی‌ و بدهی‌های‌ انباشته‌‌شده‌ی‌ کشورهای‌ جهان‌ سوم‌ و چند کشور کمونیستی‌ و عدم‌ توانایی‌ این‌ کشورها در بازپرداخت‌ منظم‌ بدهی‌های‌ خود، به‌وجود آمد. 🔹افزایش‌ شمار کشورهایی‌ که ‌طی‌ نیمه‌ی‌ دوم‌ دهه‌ی‌ ۱۹۸۰م از عهده‌‌ی بازپرداخت‌ بدهی‌های‌ خود برنیامده‌اند، بحران‌ مداوم‌ و روزافزونی‌ در بازارهای‌ مالی‌ جهان‌ به‌ وجود آورد. ناتوانی‌ در بازپرداخت‌ها و تهدید به‌ عدم‌ پرداخت‌ها، نتیجه‌اش‌ این‌ بود که‌ بدهی‌های‌ پرداخت‌نشده‌‌ی کشورها به‌ فهرست‌ بدهی‌های‌ پیشین‌ افزوده‌ شود؛ وام‌های‌ جدیدی‌ از صندوق‌ بین‌المللی‌ پول‌ دریافت‌ گردد، و بانک‌ جهانی‌، برای‌ از سر گرفتن‌ پرداخت‌هایش‌، شرایطی‌ معین‌ کند. [۱] امروزه نیز راه‌حل‌های صندوق بین‌المللی پول به استمرار نظم فعلی در مناسبات اقتصاد بین‌المللی کمک می‌کند و منافع کشورهای صنعتی غرب را تضمین می‌نماید. ... پی نوشت؛ [۱] ثقفی خراسانی، علی‌رضا؛ سیر تحولات استعمار در ایران، مشهد، نشر نیکا، ص ۲۰۷ نویسنده؛ عباس عمادی منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) @tabyinchannel
تبیین
⭕️بسیج یکی از ابتکارهای مبارک امام خمینی (ره) 🔹 یکی از ابتکارهای مبارک بزرگوار ما بود؛ البتّه ابتکارات بزرگ ایشان، ابتکاراتی که در زندگی مردم، در تاریخ کشور یک حرکت‌های عظیمی را ایجاد میکرد، یکی دو مورد نبود، لکن یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترینِ این ابتکارها بود که ایشان در اوایل آذر ۵۸ در آن سخنرانی معروفشان، اعلام کردند [لزوم تشکیل] لشکر بیست‌میلیونی کشور را. خب، بعد از تشکیل شد؛ این مال سال ۵۸ است. و این ابتکار عظیم به قدری بود که امام در آذر سال ۶۷، یعنی نُه سال بعد از آن، آن خطابه‌ی والا و شیوا و بلند را در مدح بسیج صادر کردند.  🔹در این نُه سال به دست بسیج در کشور چه اتّفاقی افتاد که امام بزرگوار را آن جور تحت تأثیر قرار داد که آن بیان والا و شیوا و آن تعبیرات عجیب و آن ادبیّات عجیب را به کار بردند؟ حالا من چند جمله از آن ادبیّات فاخر امام بزرگوار را میگویم که یادتان بیاید. امام عزیز ما در این بیانیّه، و در واقع در این خطابه، با مثل یک پدری صحبت میکنند که به فرزندان خودش عشق می‌ورزد. این عبارات را من میخوانم: «بسیج، مدرسه‌ی عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سَر داده‌اند». چه ادبیّات فاخری، چه تعبیرات بلندی! 🔹«درخت پُرثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد». البتّه من این عبارات را پشت سر هم نمیخوانم؛ بروید دقّت کنید، این حرفها خطاب به شماها است. بعد میفرمایند: «افتخارم این است که خود بسیجی‌ام». با آن عظمت که دنیا را تکان داد، تاریخ را تکان داد، میگوید «افتخارم این است که بسیجی‌ام». بعد میگوید: «من دست یکایک شما را میبوسم»؛ واقعاً اینها فراموش‌ شدنی نیست. خب شما بسیجی‌های امروز مخاطب این بیانید. امام نفرمودند بسیج دهه‌ی ۶۰، [فرمودند] بسیجی؛ شما و بسیجیان بعد از شما، تا دوره‌های آینده، همه مخاطب این بیانند که امام میگوید من دست شماها را میبوسم... بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش اول) 🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوه‌ی‌ و آگاهی است. در رابطه با این موضوع دو سؤال کلیدی و مهم قابل طرح است که میتواند ذهن و فکر بسیاری از افراد را به خود مشغول نماید. ابتدا اینکه چیست؟ آیا صرف داشتن آگاهی و شناخت را می توان بصیرت دانست، یا بصیرت فراتر از یک شناخت عادی است؟ سؤال دوم اینکه قرآن کریم و منابع اسلامی چه راهکارها و دستورالعمل هایی را برای دستیابی به بصیرت و تقویت آن ارائه داده اند؟ 💠مفهوم شناسی بصیرت در اندیشه اسلامی 🔹برخی افراد کلید واژه را مساوی با آگاهی و شناخت قلمداد کرده اند. گویی هر کسی که دارای شناخت و آگاهی است از قوه بصیرت برخوردار است. این در حالی است که اگر سرگذشت نگون‌بختان عالم را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد بسیاری از آنها در زمره‌ی افراد آگاهی بوده اند که از بسیاری از مطالب مهم و راهبردی اطلاع داشته اند، ولی با این وجود، این شناخت و آگاهی زمینه ساز هدایت و رشد آنها نشده است، بلکه در مواردی نیز علم و آگاهی آنها همچون حجابی تاریک مانع فهم و درک صحیح آنها از مباحث و موضوعات شده است. 🔹برخی از لغت شناسان معنای لغوی کلید واژه بصیرت را اینچنین معنا کرده اند: در لغت به معنای عقیده قلبی، شناخت، یقین، زیرکی و عبرت آمده است. [۱] برخی از محققین نیز معنای اصطلاحی این کلید واژه را این چنین تبیین کرده اند: در اصطلاح عبارت است از قوه ‌ای در قلب شخص، که به نور قدسی منوّر بوده، به وسیله آن حقایق اشیا و امور را درک می‌کند، همان‌گونه که شخص به وسیله چشم، صُوَر و ظواهر اشیا را می ‌بیند. [۲] سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرم‌های‌ دینی و قرآنی می توان را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟ 1⃣عنصر ذکر و یاد خدا 🔹در اندیشه و منظومه اسلامی، ارتباط‌‌ مستمر با خدای‌ متعال و یاد او در تمام مراحل زندگی انسان را از مواقف خطرناک و گمراه کننده باز می دارد. انسان در طول حیات و زندگی مادی خود، در معرض تهدیدات ویرانگر هوای نفس و شیطان رجیم قرار دارد. در این بین اگر همیشه به توان و نیروی خود تکیه کند، چه بسا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند، از این رو بر اساس تعالیم قرآنی و دینی، اکسیر ارتباط با خدای متعال، چنان نیرو و قوه تشخیصی به او می دهد، که سیاه نمایی های شیاطین و هوای نفس را برطرف می نماید و راه صحیح را برای او نمایان می سازد. 🔹«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ [اعراف، ۲۰۱] پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه ‏هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى ‏افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را مى‏ بینند و) ناگهان بینا مى‏‌گردند». «جمله‏ فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ‏ (به هنگام یاد خدا چشمشان بینا مى ‏شود و حق را مى ‏بینند) اشاره به این حقیقت است که وسوسه‌هاى‌ شیطانى پرده بر دید باطنى انسان مى‏ افکند، آنچنان که راه را از چاه و دوست را از دشمن و نیک را از بد نمى‏ شناسد، ولى یاد خدا به انسان بینایى و روشنایى مى ‏بخشد، و قدرت‌ شناخت‌ واقعیتها به او مى‏ دهد، شناختى که نتیجه ‏اش نجات از چنگال وسوسه‏ ها است». [۳] ... پی‌نوشت‌ها [۱] لسان العرب (ابن‌منظور محمدبن‌مکرم) ج ۴، ص ۶۵، واژه «بصر» [۲] فرهنگ قرآن (اکبر هاشمی رفسنجانی) ج ‌۶، ص ۲۶۳ [۳] تفسیر نمونه (۲۸ جلد، دارالکتب الإسلامیة، چاپ ۱۰) ج‏ ۷، ص ۶۷ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel