eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین
⭕️دنیاطلبی سرمنشأ اختلافات 🔹...چنانچه سران یک کشوری برای خدا کار بکنند، اینها اختلاف نخواهند پیدا کرد و باید توجه کنند که گمان نکنند که مأمون‌اند از این که به راه ابلیس بروند. هیچ امری یکدفعه نمی‌شود، بتدریج، یک قدم یک قدم انسان را می‌کشانند به جهنم. از ابتدا نمی‌آید نفس اماره انسان بگوید بیا برو جهنم، یا ابلیس بگوید بیا برو جهنم، یا نفس اماره بگوید یا الله پا شویم دعوا راه بیندازیم، نخیر؛ ابتدائاً، از اول شروع می‌شود یک قدم جلو می‌رود، آدم ازش می‌کند، تبعیت می‌کند، یک قدم دیگر جلو می‌رود، یک وقت می‌بیند که سر از این بیرون آورد که با هم دارند اختلاف می‌کنند. 🔹آیا تکلیف ما این نیست که جلوی این اختلافات را بگیریم؟ تکلیف شرعی ما، تکلیف عقلی ما، تکلیف وجدانی ما این نیست که نگذاریم یک وقت - خدای نخواسته - بین اقشار اختلاف پیدا بشود؟ او به این است که کم بشود، غیر از این راهی ندارد. اگر هواهای نفسانی در کار باشد، این منجر به اختلاف می‌شود، ولو اینکه هر مقدار هم یک نفری آدمی باشد که به ظواهر خیلی اعتقاد داشته باشد و خیلی هم دنبال ظواهر باشد، لکن وقتی که در قلبش هوای نفسانی باشد قهراً آن هوای نفسانی او را دنبال می‌کند. 🔹این هوای نفسانی در همه هست، تعرضش نمی‌شود کرد، لکن بعضیها مهار می‌کنند و بعضیها مهار نمی‌کنند. اینکه می‌گویم در همه، یعنی همه مردم متعارف نه اولیای خدا. ما باید فکر این معنا باشیم که در این کشور یک وقت - خدای نخواسته - بتدریج اختلاف واقع نشود. همه پشتیبان هم باشیم. بنابراین، دندان روی جگر بگذاریم و هوای نفسانی را زیر پا بگذاریم و با هم خوب بشویم. اگر در قلب هم یک چیزی هست که الان نمی‌تواند یک آدمی جلویش را بگیرد، ولی در عمل قدرت دارد به اینکه جلویش را بگیرد، جلویش را بگیرد... بیانات حضرت امام ۶۵/۱۲/۲۳ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ‍ ⭕️حضرت زینب (س) پیروز جنگ روایت های بعد از واقعه عاشورا 🔹سال ۶۱ هجری قمری، (ع) و یارانش در کربلا به شهادت میرسند. دورانی که تصور بر این است فاقد معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک های رسانه ای وجود نداشته است، اما نگاهی به قبل، حین و بعد از این حادثه نمایانگر چیزی جز آنچه می پنداریم، است. برای وقوع چنین جنایتی آماده سازی افکار عمومی و تغییر DNA فکری جامعه دارای اهمیت است. حاکمان آن دوران با تکیه بر شیوه های رسانه ای همچون و سعی در اقناع افکار عمومی برای همراهی با برنامه هایشان را داشتند، و از همین روی مردم کوفه به یکباره تحت تاثیر روش های مورد اشاره، تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام (ع) منصرف می شوند. آنها که خود حسین ابن علی (ع) را دعوت کرده بودند، تحت تاثیر القائات آن زمان، رفتاری مغایر با آنچه باید را اتخاذ کردند. در واقع با ایجاد اختلال در معیار، در رویه و محاسبات نیز اختلال ایجاد شد. 🔹عملیات روانی گسترده دستگاه حاکم و در پوشش واقعیت، آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت، اقناع و متقاعد کرد. پنهان سازی بخشی از واقعیت و استفاده از توسط دستگاه حاکم، باعث شد تا بعد از حادثه عاشورا بسیاری ندانند آنکسی که و از او به عنوان خارجی یاد کردند و به قتلش رساندند، نوه رسول خدا (ص) بوده است. آنها با روایت سازی و تمسک به و عنوان سازی، مردم را متقاعد کردند علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و روایت قیام علیه ظلم را به روایت «خروج علیه خلیفه» تغییر دادند. بنابراین استفاده از تکنیک های مختلف پیش از وقوع حادثه کربلا، در وقوع آن نقش مهمی را ایفا کرد. حین حادثه عاشورا تک تک رفتارهای (ع) و یارانشان کارکرد رسانه ای خاص خود را داشته است. از نماز ظهر عاشورا در میان جنگ تا توبه حر و رفتار ابوالفضل العباس و… همگی حاوی پیام رسانه ای به مخاطب است. 🔹اما نکته مهم رفتار و (س) پس از عاشوراست. نقش رسانه ای ایشان در این مقطع تاریخی بر کسی پوشیده نیست. اوست که پیام عاشورا را در محیطی که دستگاه حاکم با القای دروغ و انگاره سازی های مختلف علیه امام حسین (ع) وارد عمل شده است، به گوش افکار عمومی زمانه‌ی خویش می رساند، و با خطبه های تاریخی اش و رفتار توام با صبر و وقارش به گوش دنیا میرساند که آنچه به آن ها گفته شده، دروغ بوده و آنکه در دشت کربلا به شهادت رسیده، حسین (ع) بوده و آنجاست که مردم متوجه میشوند چه روی داده و آنکسی که علیه اش وارد جنگ شدند نوه رسول گرامی اسلام بوده است. (س) با افشاگری خود، انگاره سازی و دستکاری واقعیت توسط دستگاه حاکم را ناکارآمد می کند. حضرت زینب (س) توانست تمام عمق فاجعه دشت کربلا را به گوش همگان برساند. 🔹بانوی گرامی کربلا پس از حادثه، با ایفای نقش رسانه‌ای خود امکان هرگونه دستکاری یا رمزگشایی اشتباه را از مخاطب سلب، و او را با حجمی از اطلاعات مواجه میکند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد که اگر او و خطبه هایش نبودند، ، حادثه عاشورا را به گونه ای دیگر روایت می کرد. این نقش آفرینی رسانه ای قدرتمند ایشان بود که توانست افکار عمومی را آگاه، و تمام فضاسازی های شکل گرفته را بی اثر کند. آنچه به عنوان کارکرد رسانه ای آن دوران توسط حاکمیت صورت گرفته بود، سرکوب افکار از طریق حذف و قلب حقایق بود. آنها با ، گاه بخشی از حقیقت را حذف و گاه بخشی غیرواقعی به آن اضافه میکردند و دست به تخریب و میزدند. آنها با برچسب زدن (خروج علیه خلیفه) به ایجاد حوزه معنایی منفی برای سرکوب موضوع و فرد موردنظر، می‌پرداختند. 🔹 (س) در عصر تحریف و دروغ و نیرنگ، توانست با ایفای نقش دقیق و بهنگام خود، پیام واقعی کربلا و آنچه رخ داده بود را به گوش افکار عمومی برساند و تمام تکنیک های رسانه ای حاکمان دورانش را خنثی و پیام واقعی کربلا را برای همیشه در تاریخ زنده نگه دارد. در دوره ای که روایت های ارائه شده مبتنی بر دروغ و نیرنگ و تحریف عمیق تاریخی بوده است، (س) با ارائه روایت مبتنی بر واقعیت و اثرگذاری ویژه، افکار عمومی را با حقیقت بزرگی روبرو کردند که بنیانگذار جریانات پس از عاشورا و تا ابد خواهد بود. و شاعر چه نیکو گفته است: «سر نی در نینوا میماند اگر نبود؛ کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود». نویسنده: دکتر معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش دوم) 🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوه‌ی‌ و آگاهی است. سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرم‌های‌ دینی و قرآنی می توان را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟ 2⃣تقوا و پارسایی 🔹یکی از مهم‌ترین و کارآمد ترین ابزار و عناصر کلیدی که تأثیر مستقیمی در تقویت و بهبود عنصر  در زندگی انسان دارد، صفت و پارسایی است. تقوا نوعی خداترسی هوشمندانه و ضابطه مند و همچنین خویشتنداری و خودمکنترلی دینی است، که انسان را از وارد شدن در مواقف گناه آلود باز می دارد و اجازه نمی دهد که انسان وارد در مناطق ممنوعه شود. در تعریف و تبیین این ملکه اخلاقی، علمای علوم تربیتی این چنین بیان داشته اند: «مفهوم‏ دربردارنده این معناست که انسان، بر انگیزه‌‏ها و انفعالها و تمایلات و خواسته‏ هاى خود حاکمیت و تسلط دارد و تنها در حدودى که شرع مقدس اجازه مى‏ دهد به ارضاى آنها مى ‏پردازد. مفهوم‏‌ تقوا به معناى سرکوب کردن انگیزه هاى فطرى نیست، بلکه تنها به معناى مهار کردن و تسلط یافتن بر آنها و ارضایشان در حدود اجازه شرع است». [۱] 🔹خدای‌ متعال ارتباط‌ رازگونه‌ای میان و دستیابی به بیان کرده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ۗ واللهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ [انفال، ۲۹] اى کسانى که ایمان آورده‌اید، اگر از خدا پروا دارید، براى شما [نیروى‌] تشخیص [حق از باطل‌] قرار مى‌ دهد؛ و گناهانتان را از شما مى ‌زداید؛ و شما را مى‌ آمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است». صیغه مبالغه است از ریشه «فرق» است که گویای نوعی حق از باطل می باشد. در واقع از همین جنس است، نیرو و توانایی که موجب می شود انسان حق‌ را از باطل تشخیص دهد و خود را آلوده‌ی باطل ننماید. ... پی‌نوشت [۱] عباس‏نژاد، محسن، قرآن، روانشناسى و علوم تربیتى، ۱جلد، بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه، مشهد، چاپ ۱، ص۳۶۶ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین
⭕️بسیج مختص به میدان های نظامی نیست 🔹در بیانیّه‌ی آذر ۶۷ (ره) [لزوم] بسیج دانشجو و طلبه را اعلام میکند؛ این یک معنای خاصّی دارد. از دانشجویان مطالبه میکند، از طلّاب علوم دینی مطالبه میکند که بسیج داشته باشند، بسیج بشوند؛ این معنایش آن است که فقط مال میدان نظامی نیست؛ در همه‌ی میدانها، از جمله میدان علم ـ علم دین و علم مادّی ـ بسیج باید حضور داشته باشد؛ درست توجّه کنید، این نکته‌ی مهمّی است. امام بزرگوار با این کار در واقع یک تهدید را تبدیل کرد به فرصت؛ آن تهدید چه بود؟ در چهارم آذر ۵۸ این اعلام عمومی را کرد و در واقع، را دستور داد؛ 🔹این یعنی حدود بیست روز بعد از اشغال لانه‌ی‌ جاسوسی. لانه‌ی جاسوسی در سیزدهم آبان اشغال شد؛ این بیانیّه‌ی اوّل امام و فرمایش امام در چهارم آذرماه صادر شد. بعد از اینکه در سیزدهم آبان، آن حادثه اتّفاق افتاد و لانه‌ی جاسوسی را دانشجوهای پیرو خطّ امام تصرّف کردند و اسناد را از آنجا بیرون کشیدند، خب آمریکایی‌ها خیلی عصبانی شدند، شروع کردند به تهدید کردن؛ هم تهدید زبانی، هم تهدید عملی. تهدید عملی‌شان این بود که ناوهایشان را بتدریج آوردند طرف خلیج فارس؛ اینها تهدید بود دیگر. 🔹امام به جای اینکه منفعل بشود یا بترسد ـ معمولاً رؤسای کشورها منفعل میشوند دیگر؛ به مجرّدی که آمریکا اخم میکند، اینها منفعل میشوند، میترسند، خوف میکنند؛ امام، نخیر ـ ملّت را به صورت بسیج عمومی وارد میدان کرد، یعنی این تهدید را تبدیل کرد به فرصت؛ این موجب شد که میدان نبرد، منحصر به سازمانهای رسمی نمانَد، آحاد ملّت وارد بشوند؛ این همان تبدیل تهدید به فرصت است؛ این یکی از مهارتهای امام و ملکات خدادادی امام بود که تهدیدها را تبدیل میکرد به فرصت. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش نهم و پایانی) 🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت و تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد. 💠بررسی میدانی موضوع (۲) 🔷پس از آنکه در بخش‌های قبلی، شناخت از و فضای حاکم بر جامعه در چنین فضایی بصورت مجمل صورت گرفت، حال به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم. در بررسی های بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی، نکات زیر بدست آمده است: 6⃣مورد بسیار مهم دیگر، که از آسیب‌های این به شمار میرود و اکنون گریبانگیر جامعه ما، علی الخصوص کاربران‌ شبکه‌های‌ اجتماعی و رسانه های جمعی شده است، دریافت در اذهان ناآماده می باشد. در شرایطی که تمامی اخبار منتشر شده در این فضا، مهندسی شده و دارای بار تاثیرگذاری بالا هستند، و با انواع آماده و پخته شده اند، تا با ورود به ، وی را به یک ماشین متحرک در جهت اهداف شوم خود، تبدیل نمایند، مخاطب را به یک عنصر بی حس و سِر، تبدیل میکنند، بطوری که دیگر نه احساس واکنش مثبت از وی میرود و نه منفی. 🔹این آسیب خطرناک عامل سلب احساس مسئولیت فردی و اجتماعی، سلب حس وطن دوستی و حتی باعث از دست دادن غیرت ملی و دینی نیز می شود؛ تا جایی که بسیاری از افرادی که تاکنون در فضای جامعه در مقابل هرگونه توهین به مقدسات واکنش های سریع از خود نشان می دادند، در فضای مجازی و در برابر این دست اتفاقات، سکوتی مرگبار را تجربه می کنند، حال آنکه دامنه وصول این خبر و عمق تاثیرگذاری این مطلب در فضای مجازی به مراتب گسترده تر و عمیق تر از فضای واقعی جامعه است. 7⃣درگیر کردن افراد به ، یا (Avatarism) آسیب دیگری است که در حوزه سبک زندگی، گریبانگیر مردم جامعه شده است. اینکه کاربران روز خویش را با تغییر عکس پروفایل خود در این رسانه ها آغاز کنند، و یا هر واقعه اتفاق افتاده (حتی خصوصی ترین اتفاقات روزمره خویش) را در وبگاههای مختلف منتشر و توئیت نمایند. اینکه علیرغم وجود حقایق و واقعیات، امکان نشر اکاذیب فراوان، معرفی خود با شخصیت های دوم و سوم، امکان درج اطلاعات خلاف واقع از خود، که بیشتر جنبه آمال و آرزوهای شخصی کاربر را دارد، به جای واقعیات رخ داده که در زندگی واقعی وی وجود دارد، باعث ورود انسان به خلصه ای از علاقمندی ها و آمال و آرزوها می شود، که به اذعان تمامی روانشناسان، حداقل آسیب ارضای این حس خواستن در جهت نیل به آن علاقمندی، آرزو و خواسته ها، عدم وصول به آن در آینده خواهد بود، جدای از تاثیرات گسترده ای که این عمل در شخصیت مخاطب و در نسل آینده بصورت تدریجی خواهد گذاشت، و سبک زندگی وی را دچار تغییراتی به خواهد کرد. 🔹و این تغییر سبک زندگی، همان تدریجی است که دغدغه اصلی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در طی سالیان متمادی از شروع انقلاب تاکنون بوده است؛ چنانکه رهبر انقلاب فرمودند: اگر راه امام، اگر هدف امام مورد غفلت واقع شود، یا به فراموشی سپرده شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد. باشد تا رفتار و گفتار و کردارمان، در مسیر فرمایشات و اوامر ولایت و مرضی رضای حضرت ولی عصر (عج) و خداوند متعال باشد ان شاءالله. نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا