تبیین
⭕️بسیج مختص به میدان های نظامی نیست
🔹در بیانیّهی آذر ۶۷ #امام (ره) [لزوم] بسیج دانشجو و طلبه را اعلام میکند؛ این یک معنای خاصّی دارد. از دانشجویان مطالبه میکند، از طلّاب علوم دینی مطالبه میکند که بسیج داشته باشند، بسیج بشوند؛ این معنایش آن است که #بسیج فقط مال میدان نظامی نیست؛ در همهی میدانها، از جمله میدان علم ـ علم دین و علم مادّی ـ بسیج باید حضور داشته باشد؛ درست توجّه کنید، این نکتهی مهمّی است. امام بزرگوار با این کار در واقع یک تهدید را تبدیل کرد به فرصت؛ آن تهدید چه بود؟ #امام در چهارم آذر ۵۸ این اعلام عمومی را کرد و در واقع، #تشکیل_بسیج را دستور داد؛
🔹این یعنی حدود بیست روز بعد از اشغال لانهی جاسوسی. لانهی جاسوسی در سیزدهم آبان اشغال شد؛ این بیانیّهی اوّل امام و فرمایش امام در چهارم آذرماه صادر شد. بعد از اینکه در سیزدهم آبان، آن حادثه اتّفاق افتاد و لانهی جاسوسی را دانشجوهای پیرو خطّ امام تصرّف کردند و اسناد را از آنجا بیرون کشیدند، خب آمریکاییها خیلی عصبانی شدند، شروع کردند به تهدید کردن؛ هم تهدید زبانی، هم تهدید عملی. تهدید عملیشان این بود که ناوهایشان را بتدریج آوردند طرف خلیج فارس؛ اینها تهدید بود دیگر.
🔹امام به جای اینکه منفعل بشود یا بترسد ـ معمولاً رؤسای کشورها منفعل میشوند دیگر؛ به مجرّدی که آمریکا اخم میکند، اینها منفعل میشوند، میترسند، خوف میکنند؛ امام، نخیر ـ ملّت را به صورت بسیج عمومی وارد میدان کرد، یعنی این تهدید را تبدیل کرد به فرصت؛ این موجب شد که میدان نبرد، منحصر به سازمانهای رسمی نمانَد، آحاد ملّت وارد بشوند؛ این همان تبدیل تهدید به فرصت است؛ این یکی از مهارتهای امام و ملکات خدادادی امام بود که تهدیدها را تبدیل میکرد به فرصت.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش نهم و پایانی)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠بررسی میدانی موضوع (۲)
🔷پس از آنکه در بخشهای قبلی، شناخت از #جنگ_نرم و فضای حاکم بر جامعه در چنین فضایی بصورت مجمل صورت گرفت، حال به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم. در بررسی های بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی، نکات زیر بدست آمده است:
6⃣مورد بسیار مهم دیگر، که از آسیبهای این #جنگ به شمار میرود و اکنون گریبانگیر جامعه ما، علی الخصوص کاربران شبکههای اجتماعی و رسانه های جمعی شده است، دریافت #اطلاعات_مهندسی_شده در اذهان ناآماده می باشد. در شرایطی که تمامی اخبار منتشر شده در این فضا، مهندسی شده و دارای بار تاثیرگذاری بالا هستند، و با انواع #تکنیکهای_ماساژ_خبری آماده و پخته شده اند، تا با ورود به #ذهن_مخاطب، وی را به یک ماشین متحرک در جهت اهداف شوم خود، تبدیل نمایند، مخاطب را به یک عنصر بی حس و سِر، تبدیل میکنند، بطوری که دیگر نه احساس واکنش مثبت از وی میرود و نه منفی.
🔹این آسیب خطرناک عامل سلب احساس مسئولیت فردی و اجتماعی، سلب حس وطن دوستی و حتی باعث از دست دادن غیرت ملی و دینی نیز می شود؛ تا جایی که بسیاری از افرادی که تاکنون در فضای جامعه در مقابل هرگونه توهین به مقدسات واکنش های سریع از خود نشان می دادند، در فضای مجازی و در برابر این دست اتفاقات، سکوتی مرگبار را تجربه می کنند، حال آنکه دامنه وصول این خبر و عمق تاثیرگذاری این مطلب در فضای مجازی به مراتب گسترده تر و عمیق تر از فضای واقعی جامعه است.
7⃣درگیر کردن افراد به #زندگی_دوم، یا #آواتاریسم (Avatarism) آسیب دیگری است که در حوزه سبک زندگی، گریبانگیر مردم جامعه شده است. اینکه کاربران روز خویش را با تغییر عکس پروفایل خود در این رسانه ها آغاز کنند، و یا هر واقعه اتفاق افتاده (حتی خصوصی ترین اتفاقات روزمره خویش) را در وبگاههای مختلف منتشر و توئیت نمایند. اینکه علیرغم وجود حقایق و واقعیات، امکان نشر اکاذیب فراوان، معرفی خود با شخصیت های دوم و سوم، امکان درج اطلاعات خلاف واقع از خود، که بیشتر جنبه آمال و آرزوهای شخصی کاربر را دارد، به جای واقعیات رخ داده که در زندگی واقعی وی وجود دارد، باعث ورود انسان به خلصه ای از علاقمندی ها و آمال و آرزوها می شود، که به اذعان تمامی روانشناسان، حداقل آسیب ارضای این حس خواستن در جهت نیل به آن علاقمندی، آرزو و خواسته ها، عدم وصول به آن در آینده خواهد بود، جدای از تاثیرات گسترده ای که این عمل در شخصیت مخاطب و در نسل آینده بصورت تدریجی خواهد گذاشت، و سبک زندگی وی را دچار تغییراتی به #سبک_غربی خواهد کرد.
🔹و این تغییر سبک زندگی، همان #استحاله_فرهنگی تدریجی است که دغدغه اصلی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در طی سالیان متمادی از شروع انقلاب تاکنون بوده است؛ چنانکه رهبر انقلاب فرمودند: اگر راه امام، اگر هدف امام مورد غفلت واقع شود، یا به فراموشی سپرده شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد. باشد تا رفتار و گفتار و کردارمان، در مسیر فرمایشات و اوامر ولایت و مرضی رضای حضرت ولی عصر (عج) و خداوند متعال باشد ان شاءالله.
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ #دشمن #فضای_مجازی #استحاله_فرهنگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش سوم)
🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوهی #بصیرت و آگاهی است. سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرمهای دینی و قرآنی می توان #قوه_بصیرت را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟
3⃣تعقل و خردورزی در امور زندگی
🔹یکی دیگر از ابزارهای بسیار کارآمد و اثربخشی که تأثیر مستقیمی در تقویت #قوه_بصیرت دارد، #تعقل و خردورزی است. در موارد بسیاری ریشه و علت اینکه بسیاری از افرادی که در مصاف با حق و باطل، فاقد قدرت تشخیص صحیح هستند، فقدان تعقلگرایی و خردورزی است. خدای متعال در قرآن کریم نیز سخن از گروهی به میان آورده که علت شقاوت و نگونبختی خود را فقدان تعقل گرایی و خردورزی معرفی کرده اند، از این رو در آیات متعددی خدای متعال همواره جامعه بشری را به استفاده بهینه از نیرو و توان خردورزی دعوت کرده است:
🔹«وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ [ملک، ۱۰] و گویند: «اگر شنیده [و پذیرفته] بودیم، یا #تعقل کرده بودیم، در [میان] دوزخیان نبودیم». رابطه #تعقل و اندیشهورزی و تفکر و تقویت #قوه_بصیرت به خوبی در فرهنگ روایات مورد توجه اهل بیت علیهم السلام قرار داشته است؛ کما اینکه در منابع روایی از امام علی (ع) این چنین نقل شده است: «إنَّمَا البَصیرُ مَن سَمِعَ و تَفَکَّرَ، و نَظَرَ و أَبصَرَ، وَانتَفَعَ بِالعِبَرِ، و سَلَکَ جَدَداً واضِحاً، یَتَجَنَّبُ فیهِ الصَّرعَةَ فِی المَهوى؛ [۱] #بینا، کسى است که بشنود و بیندیشد، بنگرد و بینا شود و از عبرتها بهره گیرد و راه هموار و آشکار را بپوید و از فرو افتادن در پرتگاه ها، بپرهیزد». #ادامه_دارد...
پینوشت
[۱] تحف العقول، ص۱۵۵؛ بحارالأنوار، ج۷۷ ص۴۰۷ ح۳۸
منبع: وبسایت راسخون
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اتمام حجت خداوند سبحان در قیامت با انواع گناهکاران
🔹در قیامت زن زیبایی را که بد کرده است، میآورند و به او میگویند: آیا تو زیباتری یا حضرت مریم علیهاالسلام؟! من تو را برای رعایت #تقوا و #عفت، زیبا آفریدم. و جوان زیبایی که گرفتار گناه و آلودگی شده میگوید: خدایا، مرا زیبا آفریدی، و من بهواسطه آن دچار فریب زنان شدم. حضرت یوسف علیهالسلام را در برابر او قرار میدهند، که با آن همه زیبایی و جوانی، دامن عفت خود را لکهدار نکرد؛ بلکه همچنان پاکدامن و سرفراز و روسفید از صحنه آزمایش الهی بیرون آمد. کس دیگری را که میگوید: به دلیل شدت مصیبت و بلا دچار فتنه شدم، میآورند و حضرت ایوب علیهالسلام را در برابر او قرار میدهند که با آنهمه ابتلائات به فتنه و گناه، آلوده نشد. خداوند، توفیق تقوا و خویشتنداری و طاعت و فرمانبرداری کرامت کند، تا از سستی و تکاهل به دور باشیم؛ و ما را جزو بندگان فرمانبر و شایستۀ خود قرار دهد!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ امام علی (ع) در خطبه ۱۶۷ نهج البلاغه، درباره آماده شدن برای مرگ چه هشداری می دهد؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۶۷ #نهج_البلاغه، مخاطبان خود را به مسئله #پايان_عمر كه براى همه رخ خواهد داد توجّه مى دهد و مى فرمايد: «بَادِرُوا أَمْرَ الْعَامَّةِ وَ خَاصَّةَ أَحَدِكُمْ وَ هُوَ الْمَوْتُ، فَإِنَّ النَّاسَ أَمَامَكُمْ، وَ إِنَّ السَّاعَةَ تَحْدُوكُمْ مِنْ خَلْفِكُمْ؛ به سوى آن امر عمومى و خصوصى، يعنى #مرگ، مبادرت ورزيد [و براى آن آماده شويد]؛ چرا كه [گروهى از] مردم، پيش از شما رفتند و #قيامت از پشت سر، شما را بانگ مى زند [و به پيش مى راند]». منظور از امر عمومى و خصوصى، همان #مرگ است؛ زيرا اگر به كلّ جامعه انسانى نگاه كنيم، مرگ در سرنوشت همه آنها رقم زده شده است، بنابراين جنبه عمومى دارد و اگر تنها به خودمان بنگريم، باز مرگ را در پايان عمر حاضر مى بينيم، بنابراين جنبه خصوصى دارد، و با توجّه به تفسيرى كه امام (ع) فرموده، جمله «وَ هُوَ الْمَوْتُ» [۱] ترديدى در اين تفسير باقى نمى ماند؛ و شگفت آور است كه چگونه بعضى از مفسّرانِ «نهج البلاغه» جمله «بَادِرُوا أَمْرَ الْعَامَّةِ» را به معناى اصلاح امور جامعه تفسير كرده اند.
🔹جمله هاى بعد نيز نشان مى دهد كه آنچه در اين عبارت آمده مربوط به مرگ و پايان زندگى است، نه اصلاح جامعه انسانى، كه آن مقوله ديگرى است. آرى، دو دليل بر حقانيت مرگ ـ كه يك قانون عمومى است - وجود دارد: ۱) نخست اينكه با چشم خود گروهى را مى بينيم، كه پيش از ما بار اين سفر را مى بندند و در جلوى اين قافله به حركت در مى آيند. جسد بى جان آنها را بر دوش مى گيريم و به قبرستان مى بريم و به خاك مى سپاريم و باز مى گرديم. آيا ميان ما و آنها تفاوتى است كه آنها بروند و ما بمانيم؟!! ۲) ديگر اينكه نشانه هاى حركت به سوى پايان زندگى، در وجود همه ما يكى بعد از ديگرى آشكار مى شود: آثار پيرى، موهاى سفيد و ناتوانى اعضا، تمام اينها نشانه آن است كه #قيامت از پشتِ سر، ما را می خواند. با اين دو دليل روشن، آيا هيچ عاقلى احتمال مى دهد كه از اين قانون استثنا شود؟! سپس امام (ع) به نتيجه گيرى مهمّى مى پردازد.
🔹حضرت مى فرمايد: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا، فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ؛ [حال كه چنين است] سبكبار شويد تا به قافله برسيد؛ چرا كه پيشينيان را در انتظار رسيدن بازماندگان نگه داشته اند [تا همه در يك زمان محشور شوند]». آرى، #سفر_آخرت، سفرى است بسيار پر فراز و نشيب و داراى گردنه هاى صعب العبور؛ تنها #سبكباران مى توانند از اين راه بگذرند؛ همان كسانى كه در زندگى دنيا به حداقل قناعت كردند و از ثروت اندوزى و زندگى پر زرق و برق و سرشار از تجملات چشم پوشیدند؛ همچون مسافری که حداقل آب و غذای لازم را برای سفر با خود می برد و از فراز و نشیب ها به آسانی می گذرد؛ نه همچون كسانى كه بر اثر خيالات خام، بارهاى سنگينى بر دوش گرفته اند كه در همان گردنه اوّل و دوّم مى مانند و از قافله جدا مى شوند و تلف مى گردند. مرحوم سيّد رضى چند جمله اخير را با مختصر تفاوتى در خطبه ۲۱ نقل كرده و در توضيح آن تصريح كرده كه جمله «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ (سبكبار شويد تا به قافله برسيد) كلامى است كه از آن كوتاه تر و پربارتر يافت نمى شود، كلامى كه روح تشنگان طالب حكمت را سيراب مى كند و مهم ترين درس زندگى را به انسان مى دهد.
پی نوشت:
[۱] توجّه داشته باشيد ضمير «هو» مذكّر است و به «امر» بر مى گردد و بنابراين «خاصّة» بايد مجرور باشد؛ نه مفتوح آنچنان كه در متن مذكور آمده است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۴۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #نهج_البلاغه #مرگ #عمر #آخرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بسیج یک فرهنگ است...
🔹 #بسیج چیست؟ بسیج یک فرهنگ است، بسیج یک گفتمان است، بسیج یک تفکّر است. این تفکّر چیست؟ این فرهنگ چیست؟ این فرهنگ عبارت است از #خدمت_بیتظاهر و بیتوقّع به اجتماع و به کشور؛ این خیلی مهم است. بدون انتظار، بدون اینکه بنشیند منتظر بشود به او بگویند بارکالله، حتّی در موارد زیادی بدون اینکه برای ورود در یک عرصه به او بودجهای بدهند، پولی بدهند، امکاناتی بدهند ـ بالاخره هر تحرّکی یک امکاناتی لازم دارد ـ بدون اینها وارد میدانهای مختلف میشود، #خدمت_جهادی میکند و خطرات خدمت جهادی را به جان میخرد؛ این فرهنگ بسیجی است.
🔹فرهنگ بسیجی یعنی چه؟ یعنی تا زانو در گِل فرو برود برای اینکه گِل را از اتاقهای خانوادههای سیلزده پاک کند؛ یعنی خودش را در خطر ابتلای به کرونا و در خطر مرگ قرار بدهد برای اینکه کروناییها را نجات بدهد و آنها را از خطر مرگ دور کند. فرهنگ بسیج یعنی خستگی نشناختن در کمکهای مؤمنانه... البتّه بنده کاملاً اطّلاع دارم که بسیجیها چه کردند در اعلام کمک مؤمنانه و حرکت در این جهت، یا در اردوهای جهادی؛ این بسیج است؛ فرهنگ بسیج یعنی این. منتظر نشدند کسی بگوید بارکالله، آفرین؛ نه، رفتند هر جور توانستند و در مواردی با شیوههای بسیار ابتکاری و جالب، این کمک مؤمنانه را در کلّ کشور توسعه دادند...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش چهارم و پایانی)
🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوهی #بصیرت و آگاهی است. سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرمهای دینی و قرآنی می توان #قوه_بصیرت را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟
4⃣عنصر و ابزار عبرتگیری
🔹خدای متعال در آیات متعددی انسان را به #عبرت_گرفتن از حوادث و رخدادهای طبیعی و تاریخی دعوت کرده است. چه بسیار کاخهای مجلل و باشکویی که جز تله خاکی از آن باقی نمانده است، و چه اقوام و قبیله های پرقدرتی که در اثر ناسپاسی و فراموشی فرامین الهی، دستخوش عذاب الهی شده اند، و چه افرادی که به واسطه مغلوب شدن در برابر شیطان و هوای نفس، بوی سعادت و شادکامی را به خود ندیده اند. داستان های درس آموز و عبرت انگیز فراوانی از اشخاص مثبت و منفی در فرهنگ قرآن کریم مورد توجه و بیان قرار گرفته است، که اگر انسانها در طول حیات خود به خوبی قوه و ملکه عبرتگیری را تقویت می کردند، به بصیرت و آگاهی آنها اضافه می شد.
🔹در فرهنگ قرآن نیز رابطه مستقیمی میان #عبرت و #بصیرت بیان شده است: «...فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ؛ [حشر، ۲] ...پس ای صاحبان بینش و بصیرت! عبرت گیرید.» باری به هر جهت توجه به حافظه تاریخی در زندگی و #عبرت_گیری از رخدادهای گذشته، می تواند پیام ها و درس های بزرگی برای افراد داشته باشد. از امام علی (ع) نیز در خصوص عبرت گیری و تقویت قوه بصیرت این چنین نقل شده است: «فی کُلِّ اعتِبارٍ استِبصارٌ؛ [۱] در هر عبرت آموختنى، بیناشدنى است».
پی نوشت ها:
[۱] عیون الحکم والمواعظ، ص۳۵۳ ح۵۹۶۲
منبع: وبسایت راسخون
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شهادت و فداکاری
🔹ملت ما اکنون به شهادت و فداکاری خو گرفته است و از هیچ دشمن و هیچ قدرتی و هیچ توطئه ای هراس ندارد.
📕صحیفه امام خمینی، ج ۱۳، ص ۸۷
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد