eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تاثیر وراثت در تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره) 🔹از آن وقتی که حاصل نشده بین پدر و مادر، برای ساختن انسان دستور دارد چه زنی را انتخاب کند، چه مردی را آن زن انتخاب کند، وضع اخلاقی‌اش چه جور باشد، وضع دیانتش چه جور باشد. یک نفر زارع وقتی می‌خواهد یک زراعتی بکند و یک تخمی را در یک زمینی کشت بکند، این زمین را باید ملاحظه بکند، آن چیزهایی که موجب تربیت این است باید ملاحظه بکند، این چیزهایی که وقتی ظهور پیدا کرد، باید آنها را ملاحظه کند که چه چیز مفید با این است، چه چیزهایی مخالف با این است، از آن رد بکند؛ باید همین طور مواظبت کند تا وقتی که رشد کرد و به ثمر رسید. همین معامله را با افراد کرده است. یعنی معامله یک نفر زارع که می‌خواهد یک کِشتی بکند و می‌خواهد از آن استفاده بکند. از قبل از اینکه کشت بشود دستور دارد و چه جور باید باشند، یعنی چه جور باید باشد. 🔹این برای این است که ملاحظه عاقبت این امر را کرده است که اگر [یکی از] پدر و مادر مثلًا اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیر انسانی باشد، این بچه‌هایی که پیدا می‌شود به واسطه وراثتی که هست در کار اینها هم در او تاثیر دارد؛ و لهذا مثل یک کشت‌کار بسیار دقیق، بسیار دلسوز، اسلام به نوع انسان مراعات کرده است. و از آن اول تا زمانی که ازدواج می‌شود؛ ازدواج که شد، چه تربیتی در ازدواج است. بعد در قضیه لقاح چه جور آداب؛ آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمان حمل آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمانِ - عرض می‌کنم - رضاع آداب بسیاری در آنجا هست. بعد در دامن مادر آدابی هست. بعد در ظل پدر آدابی هست. بعد در مدرسه آدابی هست. بعد در اجتماع آدابی هست. این بچه را از آن وقتی که باز به دنیا نیامده مراعات کرده تا برسد به مرتبه عالی، و برای همه‌ی اینها دستور دارد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۷/۱۱/۳۰ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
⭕️هدف از خلقت، عبودیت است برای همۀ بشر 🔹باید همۀ ما متوجه و ملتفت باشیم که هدف از خلقت، است برای همۀ بشر. باید بدانیم که این یک کلمه «إِلّا لِیَعْبُدُونِ» [ذاریات، ۵۶]، معنایش این است که هرچه هست و نیست، در همین عبودیت خداست. هرچه هست و نیست، در تحصیل رضای خداست؛ در اعتقادات و در عملیات. باید بدانیم که حقِّ میل به یمین و یسار [تمایل به راست و چپ] نداریم [بلکه] باید در [حرکت کنیم.] «أَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُستَقِیمٌ». [یس، ۶۱]   🔹باید بدانیم که تمام نتیجه و تمام سعادت در این است که ما موفق باشیم که عزم ثابتِ مستمر بر ، در اعتقادیات و در عملیات داشته باشیم. باید همین را هم از خدا و از مقربین خدا و از انبیا و اوصیا و وصیّ وقت [امام زمان علیه‌السلام] بخواهیم [که] از خدا بخواهند که ما موفق باشیم به اینکه در هر آن، هرجا باشیم، فقط و فقط را در نظر داشته باشیم. بخواهد، برویم؛ بخواهد، بایستیم. بخواهد، حرکت کنیم؛ بخواهد، ساکن باشیم.   بیانات حضرت آیت‌الله بهجت ۸۰/۱۲/۱۲ منبع: وبسایت‌مرکزتنظیم‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آيا برای ايجاد انضباط در كودكان ميتوان از اهرم فشار استفاده كرد؟ 🔹 بايد و و به آرامی ايجاد شود. ايجاد انضباط با زور و اهرم فشار، سبب احساس ناامنی، ترس، تسليم‏ پذيری، طغيان، دروغگويی، چاپلوسی و وسواس خواهد شد. كه با فشار والدين به انضباط وادار می‌شوند، به طور معمول، سركش و مسأله آفرين خواهند بود و در برابر بزرگسالان مقاومت ميكنند و به جهت فشارهای دوران كودكی، از آنان انتقام ميگيرند. 🔹از ديدگاه روان‏شناسی امروز، ، پاسخ «موقت» ميدهد، ولى در آينده، مشكلات جدی را پديد خواهد آورد. اينگونه كودكان در غياب والدين قوانين را می‌شكنند؛ پس محدوديت‏ها را بايد به نرمی و با مهربانی و عطوفت به كودكان بياموزيد تا با ايمان و از روی اعتقاد، بدان‏ها عمل كنند. 🔹در صورتی كه عامل واداشتن كودك به پذيرش محدوديت‏ها و تن دادن به قانون، اقتدار والدين يا اقتدار گروه، مربی و اجتماع باشد، به طور معمول زير بار نمی‌رود، و اگر هم به جهت اهرم فشار به آن تن دهد، با برداشته شدن فشار، قانون را نقض خواهد كرد؛ اما اگر محدوديت برای كودك، مطلوبيت فردی داشته باشد، حتی در غياب والدين و بدون اهرم فشار نيز به آن عمل خواهد كرد. 📕نسيم مهر، ج ۱، حجة الاسلام دهنوی منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قضا و قدر الهی چه نقشی در زندگی ما مسلمانان دارد؟ 🔹اعتقاد به و از آن اندیشه هایی است که در طول تاریخ به نوعی با ساختارهای قدرت مرتبط بوده است. پادشاهان مستبد دوست داشتند که مردم باشند، به خاطر اینکه هر بلایی سر مردم بیاورند، مردم بگویند که قسمت و تقدیر ما این بوده است. یکی از پیامدهای اجتماعی جبرگرایی این است که فرد برای تغییر شرایط موجود تلاش نمیکند. اگر شما احتمال بدهی که در کنکور قبول میشوی، سعی می‌کنی که در کنکور قبول بشوی، ولی اگر فکر کنی که دست من نیست و قبلا مقدر شده است، اگر قرار است که قبول بشوم، میشوم و اگر قرار باشد که قبول نشوم، نمیشوم و درس خواندن من هیچ فایده ای ندارد. شما وقتی تلاش میکنی، که فکر کنی قبول شدن شما دست خودت است. حکام جور همواره تلاش میکردند که مردم جبرگرا بشوند و نخواهند که حق شان را از حاکمان بگیرند و بگویند که قسمت ما همین بوده است. «گلیم کسی را که بافتند سیاه - با آب زمزم و کوثر، سفید نتوان کرد». این نگاه دو کس است: یکی نگاه انسان تنبل که میخواهد توجیهی برای تنبلی اش داشته باشد. یکی حاکمان و مستبدانی که نفعشان در تنبلی مردم است. 🔹علامه اقبال لاهوری میگوید: بعد از هر شکست بزرگ، ملتهای شکست خورده نگاه جبرگرانه پیدا میکنند. مثلا مغول، مردم کشورهای اسلامی را شکست داده و اذیت کرده و بعد اشعار جبرگرانه در آن دوره در میان مردم زیاد است. زیرا این جبرگرایی نوعی واکنش مردم است برای اینکه شکست خودشان را توجیه کنند و خودشان را آرام کنند، فرافکنی بکنند و بگویند که خدا این کار را خواست و تقدیر الهی بوده است و بگویند که کاری از دست ما برنمی‌آید. وقتی اسرای کربلا را به دارالعماره‌ی کوفه می آورند، ابن زیاد ملعون به امام سجاد (ع) نگاه میکند و میگوید که این کیست؟ می‌گویند که ایشان علی پسر امام حسین (ع) هستند. ابن زیاد با بی ادبی می‌گوید که مگر علی بن حسین (اشاره به حضرت علی اکبر ع) را خدا نکشت؟ امام سجاد (ع) می‌فرمایند: آن علی بن حسینی که کشته شده برادر بزرگ من بود و او را خدا نکشت، بلکه مردم کشتند. ابن زیاد می‌خواست از خودش رفع اتهام بکند و بگوید که حضرت علی اکبر (ع) را خدا کشت. 🔹 نوعی است. جامعه‌ای که دنبال است فرسوده میشود و خالی از شوق و ذوق عمل می‌شود. در جوامعی که به معتقد هستند، در یک جاهایی خسته میشوند و به درهای بسته می‌خورند؛ آن جوری که می‌خواهند نتیجه نمی‌گیرند و ناامید می‌شوند. به نظر می‌رسد جبر و اختیار که است از این جهت به ما کمک میکند که ما نوعی بالانس معنوی و فکری هم پیدا می‌کنیم. یعنی ضمن اینکه موظف هستیم که تلاش کنیم، از آن طرف میدانیم که همواره یک منبع مطمئن حمایت کننده در کنار ما هم وجود دارد. من تلاش خودم را میکنم و از او هم کمک میگیرم، پس حتما برای من اتفاق خوبی خواهد افتاد. ما می‌گوییم: مال حلال را دزد نمی بَرَد، ولی اگر مالِ حلال را هم مواظبش نباشید دزد می برد. 🔹مردم در راهی با پیامبر (ص) می‌رفتند، برای خوردن غذا در وسط راه، همراهان از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند که پای شترها را ببندیم یا توکل بکنیم؟ مثل این که بگوییم خودرومان را قفل کنیم و به دزدگیر مجهز نماییم، یا بدون این اقدامات، به خدا بسپاریم؟ پیامبر (ص) فرمودند: شترها را ببندید و توکل کنید. شاعر که می‌گوید: با توکل زانوی اشتر ببند، اشاره به این حدیث است. پس خودروتان را قفل کنید و توکل هم بکنید. خودروتان را قفل کنید، زیرا اگر اینکار را نکنید آن را می‌دزدند؛ و هنگام قفل کردن توکل هم بکنید، زیرا خیلی از خودروها را هم قفل کردند، ولی باز دزد آن را برد. پس مال حلال را هم دزد می‌برد. کسانی که در ازدواج‌ هایشان انتخاب‌ های موفق می‌کنند، می‌گویند که ما حواسمان را جمع کردیم، ولی در ازدواج‌هایی که به شکست ختم می‌شود، می‌گویند که بخت ما یا قسمت ما این بود. کسی که اشتباه کرده، برای اینکه وجدان خودش را آرام کند می‌گوید که قسمت ما این بود. یا اینکه بقیه برای اینکه او را آرام کنند می‌گویند که قسمت تو بود و خدا را هم بدهکار می‌کنند. حقیقت این است که خداوند تعهد نکرده است که کوتاهی‌های ما را جبران بکند. منبع: راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️در مسئله‌ی زن، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است 🔹در مسئله‌ی ، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سالها پیش دانشجوها در دانشگاه از من پرسیدند که شما در فلان قضیّه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم؛ من هجومی دارم. در قضیّه‌ی این‌ جوری است؛ دنیا مقصّر است. «دنیا» که میگویم یعنی همین و و ؛ البتّه غرب متجدّد و به قول خودشان مدرنیته؛ 🔹من غرب تاریخی را کاری ندارم، آن بحث دیگری است. غرب متجدّد یعنی همین که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه‌ی شئون زندگی یک حرفی ابراز کرده؛ ما در قبال اینها مطالبه‌ کننده‌ایم، اینها نسبت به مسئله‌ی جدّاً گناهکارند، مقصّرند؛ ضربه زدند، جنایت کردند. بنابراین صحبت هایی که ما میکنیم جنبه‌ی دفاع ندارد، جنبه‌ی بیان نظر و عقیده‌ی اسلامی و موضع اسلامی است. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت و ضرورت غرب‌ شناسی (بخش اول) 💠چرا باید غرب را شناخت؟ مفهوم و رویکردهای جاری در غرب‌شناسی کدامند؟ 🔹 به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات بازشناسی محورها، اصول و است. در باب شناخت غرب، الگوهای مختلفی از غرب شناسی را می توان سراغ داشت. یکی از این الگوها این است که به تبیین و تحلیل مفهومی و محتوایی نظام ها و ایسم های فکری، فرهنگی و سیاسی حاکم بر جهان غرب بپردازیم و ویژگی های هر کدام را همراه با سیر تحولات جاری آن نظام ها بیان کنیم. 🔹الگوی دیگر این است که با حفظ یک جهت گیری تاریخی، به تألیف تاریخی از تحولات غرب دست یابیم. الگوی سومی را میتوان نام برد که براساس آن تحولات جاری مغرب زمین، با توجه به موضوعات، مسائل و معیارهای ویژه ای در بخش های گوناگونی رده بندی میشود و هر بخش، ساحت خاصی از میان ساحت های اخلاقی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و نظایر آن را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. در مطالعات غرب شناسانه، رویکردهای مطالعاتی را میتوان بر حسب محور قرار گرفتن جنبه های خاصی مانند جنبه های تاریخی، اقتصادی، فلسفی، ایدئولوژیک، سیاسی و فرهنگی به طبقات گوناگونی طبقه بندی کرد. [۱] 🔹بدیهی است که بر اساس هر رویکرد، مباحث مطرح شده متفاوت خواهد بود، ولی اگر با رویکردی تاریخی، فلسفی و تحلیلی به مباحث غرب شناسی بپردازیم، سیر مطالعات ما شامل دو بخش خواهد بود؛ ۱) سیر تاریخی غرب، که برهه های مختلف غرب را در بر میگیرد که شامل این مباحث خواهد بود؛ غرب باستان، قرون وسطا، رنسانس و عصر دگرگونی های ژرف در اندیشه ها و روش های غرب و پیامدها و آثار آن، مدرنیسم و عصر تحولات نوین علمی - صنعتی، پست مدرنیسم و تحولات و پیامدهای ناشی از آن تا به امروز. ۲) مبانی و اصول فکری حاکم بر تمدن غرب و تحلیل و واکاوی جریان های اصلی اندیشه غربی؛ این بخش شامل تبیین مهم‌ترین مبانی فکری حاکم بر غرب، همچون علم گرایی افراطی، عقل گرایی افراطی، اومانیسم، سکولاریسم و... و جریانهایی همچون مارکسیسم، لیبرالیسم و محافظه کاری و نحله های مختلف آن و... میباشد. ... پی نوشت؛ [۱] غرب شناسی، سیداحمد رهنمایی، ص۱۳-۱۵ منبع: پرسمان @tabyinchannel
⭕️امام محمد باقر عليه‌السلام:  🔸إنَّ ذِكرَنا مِن ذِكرِ اللهِ، و ذِكرَ عَدُوِّنا مِن ذِكرِ الشَّيطانِ. 🔹همانا ياد كردن از ما، ياد كردن از خداست و ياد كردن از دشمن ما، ياد كردن از شيطان است. 📕الكافی، ۲/۴۹۶/۲ عن أبی بصير عن الإمام الصادق عليه السلام @tabyinchannel