eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جهل بسیط چه تفاوتی با جهل مرکب دارد؟ 🔸 و نادانی، در مقابل و دانستن قرار می‌گیرد که به دو زیر مجموعه و تقسیم می‌شود. 🔹 بدین معنا است که انسان چیزى را نداند، اما متوجه این جهل و نادانى خودش باشد، مانند ما ‌که هنوز نمی‌دانیم در کره مریخ موجود زنده‌‏اى وجود دارد یا نه، و به این ناآگاهى خود نیز آگاهیم که در این صورت تنها با یک جهل مواجهیم. گفتنی است که جهل بسیط، ضد علم نیست، بلکه تقابل میان آن دو، تقابل ملکه و عدم ملکه است و ممکن است به علم منجر شود. 🔹 به مواردی گفته می‌شود که انسان چیزى را نداند و متوجه این نادانى خویش نباشد، بلکه اعتقاد دارد که در موضوع مورد نظر، آگاهی لازم را دارد، مانند کسانى که اعتقادات فاسد دارند و خیال می‌‏کنند به حقایق آگاه‌‏اند، در حالی‌که در واقع نادان‌‏اند. [۱] این نوع از نادانی را بدان جهت، جهل مرکّب نامیده‏‌اند که در واقع مرکّب از دو جهل و نادانی است. یکى جهل به واقعیت، و دیگری جهل نسبت به نادانی خویش. جهل مرکّب مقابل علم است به تقابل تضادّ، و ممکن نیست که با وجود آن علم حاصل شود. [۲] 🔹در پایان ذکر این نکته لازم است که جهل مرکب بسیار خطرناک‌تر از جهل بسیط است؛ چرا که به گفته آن شاعر پارسی‌گو: آنکس که نداند و بخواهد که بداند - جان و تن خود را ز جهالت برهاند؛ آنکس که نداند و نداند که نداند - در جهل مرکب ابدالدهر بماند. پی نوشت‌ها؛ [۱] فرهنگ نامه اصول فقه، ص ۳۸۸ [۲] فرهنگ اصطلاحات منطقى، ص ۹۱ منبع: اسلام کوئست @tabyinchannel
⭕️امیرالمومنین‌ امام‌ على عليه السلام: 🔸مَن كَثُرَ كلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ، و مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤهُ، و مَن قَلَّ حَياؤهُ قَلَّ وَرَعُهُ، و مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلبُهُ، و مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ. 🔹هر كه سخن بسيار گويد، خطايش بسيار شود و هر كه بسيار خطا كند، شرم و حيايش كم شود و هر كه كم شرم و حيا شود، پارسايى اش كاهش يابد و هر كه پارسايى اش كم شود، دلش بميرد و هر كه دلش بميرد، به آتش رود. 📕نهج البلاغه،حکمت ۳۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بحران هویت‌ در نوجوانان و را‌ه‌های مقابله با آن 🔸«اریکسون» نخستین کسی بود که مسئله  را مطرح کرد. او معتقد است که ناتوانی ، در پذیرفتن نقشی که جامعه از او انتظار دارد، وی را به بحران هویت گرفتار می‌سازد. برخی از روانشناسان نیز موفق ‌نبودن نوجوان را در شکل دادن به هویت فردی خود، به سبب تجربه‌های ناگوار کودکی، یا شرایط نامناسب کنونی، به بحران هویت تعبیر می کنند. از میان انواع هویت‌ها،  اهمیت بسیاری دارد. 💠عوامل اثرگذار بر بحران هویت 🔹«گسست فرهنگی»؛ این مسئله، زمانی پدیدار می‌شود که جوان، هیچگونه پیوند مستحکمی با فرهنگ خود ندارد و در نتیجۀ این سرخوردگی، جذب فرهنگ بیگانه می‌شود. 🔹«تضاد نسل‌ها»؛ تضاد نسل‌ها عامل مهم دیگری است که بر شدت بحران هویت می‌افزاید. با این امر، دو نسل والدین و فرزندان، به مرور زمان از یکدیگر دورتر و بیگانه‌تر می‌شوند که گاهی ممکن است به تضاد و تقابل بیانجامد.  🔹«دگرگونی‌های‌ وسیع‌ اجتماعی»؛ از پیامدهای دگرگونی‌ های سریع اجتماعی، ناتوانی در تحلیل و ارزیابی پدیده‌ها است؛ زیرا در این صورت، فرد، عناصر و اجزای فرهنگ خویش را به درستی نمی‌شناسد و به جذب و درون‌سازی آن‌ها نمی‌پردازد و توان تجزیه و تحلیل امور جامعه را از دست می‌دهد.  🔹«خلأ اجتماعی»؛ انسان با آرمان‌هایش، به نشاط و حرکت و پویایی دست می یابد. نداشتن‌ هدف‌ و آرمان، سستی‌، بی تحرکی، از دست‌دادن انگیزه‌ها و گسستگی فرهنگی در شخص و اجتماع را در پی دارد.  💠راه‌های مقابله با عوامل اثرگذار بر بحران هویت 🔸«راه مقابله با گسست فرهنگی»؛ برای مقابله با آن، نوجوان و جوان باید به دوباره‌سنجی‌ باور‌های‌ فرهنگی خود بپردازد، و فرهنگ‌سازان‌ جامعه نیز به آموزش های گوناگون فرهنگی همت گمارند. 🔸«راه مقابله با تضاد نسل ها»؛ در این هنگام، یافتن فصل‌ مشترک‌های فکری و عاطفی و اعتقادی و تقویت آن‌ها، و نیز برقراری گفت‌وگو‌ های مؤثر و بالنده میان دو نسل، شرایط لازم را برای هم‌فکری بیشترشان فراهم می‌کند. 🔸«راه مقابله با دگرگونی های وسیع اجتماعی»؛ در اینگونه موقعیت‌ها، باید فرصت مناسب را به منظور اندیشیدن و شناخت درست پدیده‌ها در اختیار جوانان قرار داد. 🔸«راه مقابله با خلأ اجتماعی»؛ باید با پاسخ‌دادن به پرسش‌ های بنیادین دربارۀ زندگی، خداوند، حیات و هدف‌های خلقت هستی، «آرمان‌ های پایدار و ارزشمند‌ و سعادت آفرین» برای جوانان معرفی و پیشنهاد کرد. 📕زندگی در سایه‌سار فرهنگ پویا (دکتر سید حسین اسحاقی)، ص۱۵۵ منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
⭕️مبادا راه را گم کنیم، به خدا پناه می‌بریم 🔹خدا تنبه بدهد که از ثقلین (قرآن و عترت) دست برنداریم. چون از آنها دست برداشتیم، این بلاها بر سرمان آمد. ما باید دایره‌ای از قرآن و توسلات وضع کنیم که محیط بر اهل ایمان گردد و آنها را حفظ کند. مبادا راه را گم کنیم، به خدا پناه می‌بریم! تمام بلاها از اهل کفر است، [ولی] باز هم برای نجات به آنها پناه می‌بریم! به دشمن‌های خدا پناه می‌بریم! 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۸ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین
⭕️نماز، کارخانه انسان‌سازی است‌ 🔹شما کردید که را ترویج کنید، که اسلام و احکام اسلام را پیاده کنید. در اسلام، از هیچ فریضه‌ای بالاتر نیست. چطور نماز را این قدر سستی می‌کنید در آن؟ از نماز همه این مسائل پیدا می‌شود. شما پرونده‌ هایی که در دادگستری‌ها، در جاهای دیگر، دادگاهها هست، بروید ببینید. از نمازخوانها ببینید پرونده هست آنجا؟ از بی‌نمازها پرونده هست، هر چه پرونده پیدا کنید پرونده بی‌نمازهاست. پشتوانه ملت است.  در همان ظهر عاشورا که جنگ بود و آن جنگ بزرگ بود، و همه در معرض خطر بودند، وقتی یکی از اصحاب گفت: ظهر شده است، فرمود که یاد من آوردید یاد آوردید نماز را و خدا تو را از نمازگزاران حساب کند، و ایستاد همان جا نماز خواند. نگفت که ما می‌خواهیم جنگ بکنیم. خیر، جنگ را برای نماز کردند.  🔹امیرالمومنین وقتی که یک مسئله‌ای، یک چیزی از او پرسیدند، در همان بحبوحه جنگ، ایستاد و جواب داد. یکی گفت: حالا [...] من شمشیر برای این می‌زنم. [...] جنگ در اسلام یک چیزی نیست که خودش یک مطلبی باشد و یک چیزی باشد که طرحی باشد، جنگ برای این است که آن زباله‌هایی که هستند، آنهایی که مانع از پیاده شدن اسلام هستند، آنهایی که مانع از ترقّی مسلمین هستند، آنها را از بین راه بردارند. مقصد این است که را پیاده کنند و با اسلام، انسان درست کنند. نماز یک کارخانه انسان‌سازی است. فحشا و منکر را ، نماز خوب، فحشا و منکر را از یک امّتی بیرون می‌کند. اینهایی که در این مراکز فساد کشیده شده‌اند، اینها آن بی‌نمازها هستند. نمازخوان‌ها در مساجدند و مهیّایند برای خدمت. مسجدها را خالی نکنید. تکلیف است امروز. امروز یک روزی است استثنایی. ما در یک مقطع از عصر واقع شده‌ایم که استثنایی است بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۹/۰۳/۱۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا قرآن، تفسیر می‌شود؟ 🔹 ، از کلماتی تشکیل شده اند که انسان ها با آنها سخن میگویند و مینویسند؛ امّا چون قرآن، زبان و سخن معجزه آسای خالق است، در آن، مفاهیم و معانی بلندی وجود دارد که گاهی فهمش حتّی برای مردمان عصر نزول قرآن که عرب زبانان بودند، آسان نبود و برای درک معنا و مقصود آیات قرآن، از پیامبر (ص) توضیح می خواستند و ایشان هم آیات الهی را شرح و تفسیر می فرمود. پس از پیامبر (ص) نیز با توجّه به دور شدن از عصر نزول، معنا و مراد حقیقی آیات قرآن و فضای نزول آنها، برای همگان معلوم و مشخّص نبود. از این رو، که پس از پیامبر (ص) بودند، قرآن را تفسیر و تفسیرهای نادرست را رد می نمودند. 🔹از سوی دیگر، مواردی از ، چنان نبود که همه بتوانند آن را دریابند. اینجا نیز پیامبر خدا و اوصیای او این بخش از معجزه الهی (بلاغت قرآن) را برای مردمان بیان می کنند. اکنون مفسّران قرآن، مطابق قواعد و اصول دانش تفسیر، معنا و مفهوم آیات و نیز فصاحت و بلاغت آن را کشف و بازگو می کنند. نمونه کوچکتر این موضوع، در ادبیّات فارسی دیده میشود. امروز فهم معنا و مقصود و نیز درک زیبایی ها و ظرافت های شماری از متون کهن فارسی مانند اشعار حافظ یا بوستان و گلستان سعدی، برای حتّی کسانی که مدارک تحصیلی بالا دارند نیز دشوار است و باید به افراد یا کتاب هایی که این متون را شرح و تفسیر کرده اند، مراجعه نمود. بنابراین، برای راه یافتن به حقایق بلند قرآن که کتاب و معجزه الهی است، به تفسیر، آن هم به شیوه مفسّران حقیقی آن، نیازمندیم.   📕از قرآن بیشتر بدانیم (مهدی خسروی‌ سرشکی، قم، انتشارات دارالحدیث) ص ۱۵۱ـ۱۵۲ @tabyinchannel
⭕️درخت تناور جمهوری اسلامی ایران 🔹علیرغم همه‌ی آنچه که انجام گرفته است در این سالها، های‌ گوناگون، از موذی‌ گری‌ها و توطئه‌ های براندازی و کودتا که در سال های اول، دهه‌ اول انقلاب بود، تا جنگ تحمیلی، تا توطئه‌ های به اصطلاح نرم از بعد از دهه‌ اول و بعد از پایان جنگ به این طرف تا امروز، و ثابت کرد که شایسته و لایق باقی ماندن است؛ با قدرت ایستاد. 🔹بعد از این هم حوادث گوناگون عالم نخواهد توانست این درخت تناور را تکان بدهد، که آن روزی که یک نهال بود، نتوانستند از جا درش بیاورند، امروز تبدیل شده به یک درخت تناور و ریشه‌دار. را نمی توانند تکان بدهند. ما باید خودمان مراقب باشیم که از درون پوک نشویم؛ از درون پوسیده نشویم. از ، آن وقتی که ما سلامت معنوی خودمان را حفظ کردیم، راهی را که اسلام و جمهوری اسلامی به ما نشان داده، پیش رفتیم و از آن راه منحرف نشدیم، مطلقاً ترسی نداریم؛ به ما آسیبی نمی‌زند؛ نمی‌تواند آسیب بزند. بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۹/۲۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel