✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سلوک انقلابی برای یاری رسانی به امام زمان (عج)
🔹رفتار انقلابی مجموعهای از رفتارهای مؤمنانه است که هر منتظرواقعی باید در پی انجام آن باشد. اگر بخواهیم دوران آخرالزمان را تشریح کنیم، بهترین بیانرا میتوان از لسان حضرتش ارائه نمود که درآن دعای وارده، پس ازنماز مخصوص امام زمان(عج) میفرماید اینگونه دعا کنید و شکایت بهخدا ببرید: «اللهُمَّ عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ بِمَا وَسِعَتِ السَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ؛ خدایا! بلا بسى بزرگ شده و سختیهای نهان، آشکارگشته و پرده برافتاده و زمین با آنچه آسمان فراگرفته، تنگ شده، پروردگارا! به سوی تو دادخواهى میکنیم و درسختی و آسانى تنها برتو تکیه ميزنيم».
🔹توجه به مفاهیم این دعاکه در دعای فرج امام زمان نیز منعکس شده است به ما میفهماند که «کارزار آخرالزمان»، کارزارسختی است که انسان در بلاها، سختیها، تنگناها و حیرانیهای فراوانی فرومیرود، و تنهاکسی از این کارزار سخت به سلامت عبورمیکند که توان رویارویی با این هجمهها را داشته باشد و دربسیاری مواقع بتواند خلاف جهت غالب جامعه حرکت نماید وطرح و حرکتی نو دراندازد. در شرایط آخرالزمان که گرفتاریهای زیادی بر امتها واردمیشود، خداوند با معجزه قرارنیست گره از کار بشر بازکند؛ آنچه که باید بدان توجه داشت این است که خداوند امداد و نصرتش را شامل حال یاران آخرالزمانی حضرت مهدی خواهد نمود، یارانی که بتواننداز عهده میدانداری حقیقی اینگونه فضاها برآیند و امتحان پس داده باشند.
🔹جابرجعفی درسؤالی که از امام باقر درباره زمان فرج میپرسد، اینگونه بیان میدارد که: به محضر امام باقر عرض كردم: فرج شما اهل بیت چه زمانى خواهدبود؟ حضرتفرمود: هيهات، هيهات، فرج واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آنکه شما غربال شويد، بعد دوباره غربال شويد، بعد بارسوم غربال شويد؛ (اينجمله را سه مرتبه تكرار كرد) تا اينكه خداوند كدورتها را از بين برده، صفا و پاكى باقى بماند». [۱] حقیقت این است که ماندن در صحنه و هضم نشدن در جامعهای که اسیر دنیای پیچیده و پرزرق و برق مدرن شده است، روحیهای انقلابی میخواهد؛ روحیهای که انسان منتظر را سرِپا، فعال و شاداب نگاهدارد. حرکت در مسیر انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج) گرچه شیرین است، اما به نوعی حرکت در خلاف جهت آب محسوب میشود، که تنها فردی از پس آن برمیآید که عزم راسخی داشته و در ایمانش استوار و ثابت قدم مانده باشد و اینگونه افراد به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) کمیاب هستند؛
🔹آنجاکه در توصیف یاران آخرالزمانی حضرت حجت و منتظران واقعی ظهور ایشان میفرماید: «به خداوندى كهمرا بهراستى برانگيخت، معتقدين به امامت وى در زمان غيبتش از كبريت احمر گرانبهاتر هستند». حال وقت پاسخ به این سؤال است که یک فرد انقلابی که میتواند این هجمههای سنگین را تحمل نماید و مسیر درست را هرچند سخت باشد در پیش گیرد باید چه ویژگیهایی داشتهباشد؟ در تعبیر یاران آخرالزمانی حضرت حجت (عج) از تعبیر پارههای پولاد استفاده شده است، که در عین حالی که انعطاف خاصی دارد نفوذناپذیر است. برای فراهم شدن زمینه ظهور امام زمان (عج) به اینچنین انسانهایی نیاز هست. همین تعبیر پاره های پولاد برای فرد مؤمن نیز به کار برده شده است، تا به ما برساند که اگر کسی به دنبال یاری امام زمان(عج) است، باید نشانههای انسان مؤمن را دنبال نماید و در خود شکوفا سازد؛
🔹آنجا که امام صادق(ع) در وصف انسان مؤمن میفرماید: «مؤمن از پارههای آهن محکمتر است؛ پاره های آهن هرگاه در آتش نهاده شود تغيير میکند، اما اگر مؤمن بارها كشته و زنده شود دلش تغييرى نمیکند». فرد انقلابی که قرار است زمینهساز ظهور باشد همان عبارت اخرای انسان مؤمنی است که ۴ پایه اصلی ایمان [۲] صبر و یقین و عدالت و جهاد را توأمان داراست. او صبور است و این صبوری از سر یقینی است که به راه خود دارد، راهی که پر از مجاهدت بر روی صراط عدالت است. این ۴ پایه از ایمان به جنگ با شبهات، اغراق آمیزیها، فسق و فجورهای دنیای کفر میپردازد تا بساط ظلم آنها را برچیند و زمینه را برای ظهور حضرت حجت (عج) مهیا سازد. رفتارانقلابی مجموعهای از این ۴ ویژگی اساسی رفتارهای مؤمنانه را داراست و این همان چیزی است که باید در پی آن بود.
پینوشت
[۱]ترجمه الغیبه شیخطوسی ص۵۹۱ ترجمه مجتبی عزیزی
[۲]امامباقرفرمود: از امامعلی(ع) از ايمان سؤال شد؛ در پاسخ فرمود: به راستى خداى عزوجل ايمان را بر چهارپايه استوار فرموده: صبر يقين عدالت جهاد. [کافی، ج۲، ص۵۰]
نویسنده: مصطفی راهی
منبع:سایتانديشهبرترحوزه
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️تحول و دگرگونی
🔹من در گذشته چند بار در سخنرانی های عمومی راجع به #تحوّل در جامعه، در نظام، در کشور صحبت کردهام؛ امروز یک مقدار با خصوصیّات بیشتری در این زمینه صحبت میکنم... اوّلین مطلبی که باید عرض بکنم در این باب، تبیین مراد ما از «تحوّل» است. تحوّل یعنی چه؟ #تحوّل یعنی #دگرگونی. میخواهیم چه چیزی دگرگون بشود و تغییر پیدا کند؟ مهمترین مسئله این است. #دشمنان نظام اسلامی هم میگویند دگرگونی، آنها هم دنبال دگرگونی هستند، [امّا] دگرگونی مورد نظر آنها درست نقطهی مقابل آن چیزی است که مورد نظر ما است. آنها این دگرگونی را مطرح میکنند و متأسّفانه در داخل هم بعضیها به تبع آنها یا به تقلید آنها همان حرف را با تعبیرات دیگری بیان میکنند: مثلاً تغییر قانون اساسی یا تغییر ساختار نظام اسلامی؛ این همان حرف بیگانهها است، همان حرف دشمنها است، منتها عنصر داخلی گاهی از روی غفلت، از روی بیتوجّهی، گاهی هم با انگیزههای های دیگر، آن حرف را تکرار میکند.
🔹آنچه #دشمن دنبالش است و اسمش را دگرگونی میگذارد، عبارت است از تغییر هویّت جمهوری اسلامی. دشمنان ایران اسلامی #استکبار و #صهیونیسم هستند؛ اینها با هویّت جمهوری اسلامی مخالفند؛ اگر میگویند تغییر، تحوّل، تغییر ساختار، انقلاب و امثال اینها، مقصودشان این است که هویّت جمهوری اسلامی تغییر پیدا بکند. هدف آنها حذف همهی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام میاندازد؛ #اسلام_ناب و #اسلام_انقلابی. آنها با تکرار نام امام مخالفند، با مطرح شدن تعالیم امام مخالفند، با «مسئلهی ولایت فقیه» مخالفند، با بیستودوّم بهمن مخالفند، با روز قدس مخالفند، با انتخابات در جمهوری اسلامی و حضور پُرشور مردم مخالفند، با هر چیزی که نشانهای از اسلام انقلابی و جمهوری اسلامی در آن پُررنگ است مخالفند؛ نظرشان تغییر این چیزها است. اگر اسم تغییر ساختار میآورند، اسم تحوّل میآورند، مقصودشان این است که اینها را که اتّفاقاً اینها همه نقاط قوّت کشور ما است، نقاط قوّت جمهوری اسلامی است، میخواهند حذف کنند.
🔹به طور خلاصه، #هدف_دشمن تبدیل مردمسالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است. آنها در ایران دنبال این هستند که یک حکومتی اینجا سر کار بیاید که باب میل استکبار باشد: یا یک حکومت فردی که یک فرد مطیعِ آنها بر سر کار باشد، یا یک حکومت بظاهر دموکراسی غربی که [در واقع] دموکراسی دروغ و فریب است، سر کار بیاید، منتها زیر نگین آنها، در مشت آنها که بر طبق میل آنها حرکت بکند و تحت فرمان آنها باشد؛ خواستار این هستند. استکبار در ایران خواستار یک حکومتی است که بتواند او را تهدید کند یا تطمیع کند و با تهدید و تطمیع بتواند خواستههای خودش را انجام بدهد، کشور را غارت کند، تسلّط سیاسی یا اقتصادی پیدا کند؛ دنبال این هستند. تغییری که دشمن [از آن] اسم میآورد، تحوّلی که #دشمنان جمهوری اسلامی مطرح میکنند، اینجور تغییری است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امیرالمومنین امام علی عليه السلام:
🔸«عَجِبتُ لِمَن يَقنَطُ و مَعهُ الاستِغفارُ!»
🔹در شگفتم از كسى كه #استغفار را با خود دارد و با اين وصف #نوميد مى شود!
📕نهج البلاغة، الحكمة ۸۷
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار صله رحم (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #صله_رحم آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به #خويشاوندان، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند».
6⃣آبادى شهرها
🔹انفاق به محرومان و ناتوانان، اگر بطور فراگير بر تمام خانه ها و بر فرد فرد جامعه سايه بگستراند، و فقر به كلى از جامعه ريشه كن گردد، قهرى است، كه شهرها نيز آباد مى گردد. آرى جامعه همچون درختى است كه ثروت بايد به صورت مواد غذایى از آوندها و مجارى تغذيه آن بالا رفته و به تمامى سلولها، حتى سلول هایى كه در زواياى يك برگ لميده اند برسد، وگرنه به تدريج شاخه هاى آن، رو به زردى گرائيده و تمام درخت نابود مى گردد.
🔹در پايان به كلام امام علی (ع) در نهج البلاغه درباره رسيدگى به #نزديكان اشاره مى شود. «اَلَا لَا يَعْدَلَنَّ اَحَدُكُم عَنِ القَرَابَةِ يَرَى بِهَا الخَصَاصَةَ اَنْ يَسُدَّهَا بِالَّذِى لَا يَزِيدُهُ اِنْ اَمسَكَهُ وَ لَا يَنْقُصُهُ اِنْ اَهْلَكَهُ وَ مَنْ يَقبِضُ يَدَهُ عَن عَشِيرَتِهِ فَاِنَّمَا تُقْبَضُ مِنهُ عَنهُمْ يَدٌ وَاحِدَةٌ وَ تُقْبَضُ مِنهُم عَنهُ اَيْدٍ كَثِيرَةٌ وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِيَتُهُ يَسْتَدِمُ مِنْ قَومِهِ المَوَدَّةَ؛ [۱] آگاه باشيد، نبايد يكى از شما از #نزديكان خود روى برگرداند، در حالى كه آنها گرفتار فقر و پريشانى هستند و [نبايد] امتناع كند از مالى كه اگر نگه دارد به مال او چيزى افزوده نمى شود، و اگر #انفاق كند چيزى از مال او كم نمى شود، ـ اگر از خويشان او تنگدست و محتاج اند، نبايد از #كمك_مالى دريغ كند، مالى كه اگر حفظ شود تأثيرى در ازدياد اموال نداشته و اگر تقديم مستحقّى گردد تأثير و كمبودى در ثروت احساس نمى شود و خداوند متعال جبران مى كند، و كسى كه دست از #ارحام خويش كشد، جز اين نيست كه او يك دست از آنها مى كشد، و در مقابل دست هاى زيادى از او كشيده مى شود؛ زيرا او يك نفر و جمعيت طایفه بسيار است و طبعاً جدا شدن يك نفر ضررى به ديگران نمى زند، ولى جدايى يك فاميل از يك فرد، مضرّ به حال او است و كسى كه [با خويشان خود] متواضع و مهربان و همراه باشد، دوستىِ هميشگىِ آنها را جلب كرده است، و هر وقت كمك و يارى بخواهد دستها و قدم هايى آماده، براى خدمت به او مهيّا خواهد بود».
پینوشت؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۶۵، خطبه ۲۳ (تأديب الأغنياء)
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید
🔹ضیافتهای خدا با ضیافتهای مردم این است فرقش که وقتی شما را یک اشخاصی دعوت بکنند به یک مهمانی، وقتی بروید در آن مهمانی به حسب فراخور حال، یک چیزهایی برای خوردنی و یک چیزهایی برای تفریح و این چیزهاست. ضیافت خدا در #ماه_رمضان یک شعبهاش روزه است، آن ضیافت خداست؛ یک شعبهاش روزه است و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است، #قرآن است. شما دعوت شدهاید به مهمانی خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید.
بیانات حضرت امام ۵۹/۴/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️موانع فهم قرآن (بخش دوم و پایانی)
خدای سبحان درباره منكران قرآن خطاب به رسول اکرم (ص) میفرمايد «وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً؛ [اسراء، ۴۵] وقتی كه تو قرآن را قرائت میکنی، ما بين تو و بين كسانی كه ايمان به آخرت ندارند، حجاب و پرده پنهان و مستوری قرار میدهیم». اكنون اين پرسش مطرح میشود كه چگونه ممكن است هنگام قرائت قرآن، كه نور محض است، حجاب و تاريكی رخ بدهد؟ اين حجاب چگونه حجابی است و برای چه ايجاد میشود؟
💠حجاب دل، گناه و خودبينی
🔹گناه، حجاب است و تار و پودهای پرده حجاب، خودبينی است كه هيچ حجابی بدتر از آن نيست. امام موسی کاظم (ع) چنين فرمود: «لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ، احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ، و استَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ؛ [۱] ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد؛ او در پرده است، بى آن كه پرده اى در كار باشد و مستور است بى آن كه پوششى در ميان باشد». اگر حجابی در ميان است، همان «خودبينی» خلق است و اگر پردهای آويخته باشد، همان غرور مخلوق است. «ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست ؛ تو خود حجاب خودی حافظ از ميان برخيز».
🔹انسان هر اندازه كه در تار و پود «خودبينی» واقع شود، از «خدابينی» محروم است و با انبيای الهی نيز شهود و حضوری ندارد، و از ره آورد آنان و از سخنان وحی به اندازه خودبينی خود محروم خواهد بود. اگر انسان سخن رسول الله (ص) را نمیشنود و قرآن را نمیفهمد، بايد بداند كه در «حجاب گناه» است و ميزان نفهميدنش به مقدار حجابش بستگی دارد. هر چه بيشتر در دنيا و گناهان خود غوطهور باشد، به همان اندازه از فهم قرآن در حجاب است، و هر اندازه از شهوت حيوانی لذّت میبرد، از لذّت قرآنی محروم ميشود؛ زيرا فرمود: «فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛[صف، ۵] هنگامی كه آنها از حق منحرف شدند». «ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛ [توبه، ۱۲۷] سپس [مخفيانه از حضور پيامبر] بازمىگردند. خدا دلهايشان را [از حق] برگرداند، زيرا آنان گروهى هستند كه نمىفهمند.».
🔹بنابراين، قرآن در حجاب نيست و پردهای ندارد، ابهامی ندارد كه ديگران آياتش را نفهمند، بلكه «كافران» و «دنياطلبانند» كه در حجاب خودبينی گرفتارند و به همين جهت نمیتوانند بيرون از خود را بفهمند، و هر چه را كه با خودبينی و دنياطلبی و لذّت گرايی آنان نسازد، نمیتوانند آن را بفهمند. خدای سبحان درباره محرومان از انديشيدن در قرآن میفرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ [محمد(ص)، ۲۴] آیا آنها در قرآن تدبّر نمیکنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!». معلوم ميشود دل هم قفل دارد، و اگر دلی قفل شد، همانند چشمی كه بسته باشد، نه توانايی ديدن نور را دارد و نه میتواند در پرتو آن نور چيزهای ديگر را ببيند. #قرآن_كريم برای فهم آيات خود، قلب باز و سينهای گشاده را لازم میداند: «فَمَنْ يُرِدِ اللهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ؛ [انعام، ۱۲۵] آن كس را كه خدا بخواهد هدايت كند، سينهاش را برای (پذيرش) اسلام، گشاده میسازد»،
🔹زيرا در متن قرآن پيچيدگی و ابهام نيست، اگر مشكلی هست، قلب انسانهاست كه قفل و مانع دارد. خدای سبحان به رسول خود میفرمايد: به اينان بگو اگر چه من از جنبه نبوّت قرآن را دريافت كردهام، ولی در تلاوت و تفهيم كردن آن، از راه بحث و استدلال و تعقل و برهان و بينّه با شما سخن میگويم و اگر شما فطرت خود را دفن نكرده باشيد و در گناهان غوطه ور نشده باشيد، میتوانيد با ايمان و عمل صالح، آيات الهی را به روشنی دريابيد. «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛[کهف، ۱۱۰] بگو: من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتيازم اين است كه) به من وحی میشود كه خدای شما، خدای يگانه است؛ پس هر كه به لقای پروردگارش اميد دارد، بايد كاری شايسته انجام دهد، و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند».
پی نوشتها
[۱] توحيد صدوق، ص ۱۷۹
📕قرآن در قرآن (آیت الله جوادی آملی)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مؤمن راستین به هیچ کس اهانت نمیکند
🔹#اهانت به انسانها خواه با #زبان و #سخن گفتن باشد یا با #سکوت یا #اشاره یا هر طور دیگر، روا نیست و #مؤمن_راستین - از آن رو که خود را برتر از دیگران نمی داند - به هیچ کس #اهانت نمیکند.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراج السعادة)، ص ۳۶۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#مؤمن #اهانت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تحوّل و دگرگونی
🔹آنچه بنده از کلمهی #تحوّل به عنوان تحوّل اراده میکنم، عبارت است از تغییر بخش ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعهی ایرانی. ما نقاط معیوب داریم، بخش های ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم، این نقاط را باید مشخّص کنیم و با ارادهی قاطع ـ که حالا خواهم گفت که کار آسانی هم نیست ـ ضعف ها را برطرف کنیم و تبدیل به قوّت کنیم... البتّه این کار دشوار و سنگینی است و احتیاج دارد به «اعتماد به نفس ملّی».
🔹اگر یک ملّتی به استعداد های خود اعتماد دارد، به توانایی های خود اعتماد دارد، قادر به اقدامات تحوّلی است؛ ملّتی که اعتماد به نفس دارد، میتواند اقدامات تحوّلی را بخوبی به سرانجام برساند؛ مسئولان این ملّت هم جرأت میکنند که دم از تحوّل بزنند و اقدام به تحوّل بکنند. خب، ملّت ما بحمدالله از اعتماد به نفس برخوردار است؛ ملّت ما، ملّتی است دارای عزّت نفس، دارای اعتماد به نفس، استقلال خواه، شجاع که حالا نمونههایش را همهی شماها دیدهاید... ملّت ما در عرصههای مختلف نشان داده که به خودش اعتماد دارد، به توانایی های خودش اعتماد دارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️زندگی جاهلی؛ برابر با مرگ جاهلی
🔸مرگ آیینه زندگی است. زندگی جاهلانه و دور از #حجت_خداوند، موجب مرگ جاهلانه میشود. #امام_معصوم علیه السلام موجب حیات فرد و جامعه بوده و بهارِ جانها به او وابسته است. کسی که «امام شناس» باشد، زنده و تازه است و مرگ او نیز مرگی عاقلانه و زیبا خواهد بود، اما دوری از «امام» باعث دلمردگی است و مرگ را تجربهای تاریک و پلید میکند.
💠مرگ مرحلهای از زندگی ابدی
🔹مرگ چیزی به غیر از یک پُل عبور نیست. پُلی که انسان را از مرحلهای از زندگی به مرحله دیگر منتقل میکند. هر طور که زیسته باشیم، همان گونه خواهیم مُرد. «شناخت امام عصر (عج)» و ارتباط با او موجب شکلگیری حیات واقعی در انسان میشود، و مرگ او را نیز که تجلی زندگی این دنیاست، عاقلانه و پرطراوت خواهد نمود. در روایات آمده است: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ [۱] هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به #مرگ_جاهلی مرده است».
💠منظور از امام در روایاتِ معرفتِ امام
🔹ممکن است سؤال پیش آید که چگونه «شناخت امام زمان» این مقدار اثر دارد، اما به شناخت پیامبر خدا، هیچ اشاره نشده است؟ پاسخ در آشنایی با اصطلاح #امام نهفته است. «امام» گاهی به معنای عام و کلی بهکار میرود، و منظور از واژه امام جایگاهی در برابر و مغایر با پیامبر نیست. دقت در روایات متعدد شیعیان و اهل سنت درباره لزوم معرفت امام و توجه به استدلالی که در این روایات آمده نشان میدهد، ملاک، خالی نبودن زمین از حجت خداست. برای مثال در روایت امام حسن عسکری علیه السلام اینگونه آمده: «اَنَّ الاَرضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً؛ [۲] زمین هیچگاه از حجت خدا بر خلق، تا روز قیامت خالی نخواهد بود و اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است». در ادامه همین روایت آمده است؛ «فَقِيلَ: يَابنَ رَسُولَ اللهِ فَمَنِ الْحُجَّةُ والامام بَعْدَكَ؟»؛ «از ایشان سؤال شد: ای فرزند رسول خدا! امام و حجت بعد از شما کیست؟». عبارات به خوبی نشان میدهد که راوی نیز از واژه امام، معنای حجت را فهمیده است.
🔹آیت الله جوادی آملی حفظه الله میفرماید: «مرگ، عصاره زندگی است، اگر مرگ کسی مرگ جاهلی بود، معلوم میشود در مدت عمر، حیات جاهلی داشته است. مرگ کسی که امام زمان خودش را نشناسد جاهلی است، یعنی حیاتش حیات جاهلیت است. منظور از «امام» در این حدیث، امام در مقابل پیامبر نیست، بلکه منظور حجت بالغه خداست که در هر عصری در میان مردم بوده است اعم از پیامبران و یا امامان معصوم». [۳]
پینوشتها؛
[۱] شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، چاپ اول، موسسه آل البیت، بیتا، ج ۱۶، ص ۲۴۶
[۲] همان
[۳] خبرگزاری حوزه، اگر حیات انسان عاقلانه باشد، مرگ عاقلانه خواهد داشت
نویسنده: سنایی
منبع: وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام #امام_شناسی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸«إنّ اللهَ عَزَّ و جلَّ بِمَنِّهِ و رَحمَتِهِ لَمّا فَرَضَ عَليكُمُ الفَرائضَ لم يَفرِضْ علَيكُم لِحاجَةٍ مِنهُ إلَيهِ، بَل رَحمَةً مِنهُ إلَيكُم (علَيكُم) لا إلهَ إلّا هُو، لِيَميزَ الخَبيثَ مِن الطَّيِّبِ، و لِيَبتَلِيَ ما فی صُدورِكُم، و لِيُمَحِّصَ ما فی قُلوبِكُم».
🔹 #خداوند عز و جل چون از روى #كَرَم و #رحمت خود #فرايض را بر شما #واجب ساخت، نه بدان سبب بود كه به شما نياز داشت، بلكه از سر #مهر و #رحمت آن #خداوند_يگانه به شما بود، تا #ناپاك را از #پاك جدا سازد و آنچه را در سينه هاى شماست، #بيازمايد و آنچه را در دل هاى شماست، ناب و #خالص گرداند.
📕بحارالانوار، ۲۳/۹۹/۳
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) لطف خداوند بر «اولیاء الله» و «متوکلان» را چگونه بیان می کنند؟
🔹 #امام_علی (ع) در آغاز خطبه ۲۲۷ #نهج_البلاغه با اين دعاى روح پرور و انسان ساز رو به درگاه خدا آورده و عرضه مى دارد: «اَللَّهُمَّ إِنَّكَ آنَسُ [۱] الانِسِينَ لاِوْلِيَائِكَ، وَ أَحْضَرُهُمْ بِالْكِفَايَةِ لِلْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ؛ پروردگارا! تو براى دوستانت بهترين مونسى و براى كسانى كه بر تو توكّل كنند آماده ترين حلاّل مشكلات». اشاره به اينكه كسانى كه واجد اين دو صفت باشند؛ يعنى در زمره «اولياء الله» در آيند و يا در صف «متوكّلان» قرار گيرند، مشمول اين نعمت بزرگ خواهند شد، كه انسشان با خدا است و خداوند مشكلات آنها را برطرف مى كند. به اين ترتيب امیرالمومنین (ع) در ضمن مناجات با پروردگار درس انسان سازى هم مى دهد. از آنجا كه حل مشكلات منوط به آگاهى بر آنهاست در ادامه اين سخن مى افزايد: «تُشَاهِدُهُمْ فِي سَرَائِرِهِمْ، وَ تَطَّلِعُ عَلَيْهِمْ فِي ضَمَائِرِهِمْ، وَ تَعْلَمُ مَبْلَغَ بَصَائِرِهِمْ. فَأَسْرَارُهُمْ لَكَ مَكْشُوفَةٌ، وَ قُلُوبُهُمْ إِلَيْكَ مَلْهُوفَةٌ؛ [۲] تو درون آنها را مى بينى و از ضمير آنان آگاهى و از اندازه بينش عقل هاى آنها با خبرى، اسرار آنان بر تو مكشوف و قلوبشان سخت به تو مشتاق است».
🔹آرى! خداوند از سرائر و ضمائر همه آگاه است، چرا كه او به ما از خود ما نزديكتر است، چنان كه مى فرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ». [سوره ق، آيه ۱۶] تفاوت ميان سرائر و ضمائر ممكن است از اين جهت باشد كه سرائر معمولا به حالات اخلاقى گفته مى شود، و ضمائر به نيّاتى گفته مى شود كه انسان در دل مى پروراند و به دنبال آن حركت مى كند. گاهى اين دو واژه به معناى يكديگر نيز استعمال مى شوند. بصائر جمع بصيرة به معناى بينش است كه معمولا به بينش عقلى و فكرى اطلاق مى شود. در هر حال اين تعبيرات نيز افزون بر تكميل مفهوم اين دعا پيامى براى همه انسانها دارد و آن، اينكه در همه حال مراقب ظاهر و باطن و نيّات و اعمال خويش باشند، زيرا خداوند متعال از همه آنها با خبر است. اسرار درون آنان بر خداوند مكشوف و نياتشان آشكار است.
🔹جمله «قُلُوبُهُمْ إِلَيْكَ مَلْهُوفَةٌ؛ دل هاى آنان به تو مشتاق است»، نتيجه ايمان و معرفت و توكل آنها بر خداست. هر چه علم و ايمان نسبت به او بيشتر باشد، اشتياق انسان نسبت به آن مبدأ رحمت و محبّت و كرم، افزون مى گردد. آنگاه در ادامه اين سخن به اين نكته اشاره مى كند كه «اولياء الله» و «متوكّلان» هرگز در برابر مشكلات و مصائب زانو نمى زنند و آرامش و اعتماد خود را از دست نمى دهند، مى فرمايد: «إِنْ أَوْحَشَتْهُمُ الْغُرْبَةُ آنَسَهُمْ ذِكْرُكَ، وَ إِنْ صُبَّتْ عَلَيْهِمْ الْمَصَائِبُ لَجَؤُوا إِلَى الاِْسْتِجَارَةِ بِكَ، عِلْماً بِأَنَّ أَزِمَّةَ الاُْمُورِ بِيَدِكَ، وَ مَصَادِرَهَا عَنْ قَضَائِكَ؛ اگر غربت آنها را به وحشت اندازد، ياد تو مونس تنهايى آنهاست، و اگر مصائب و مشكلات، بر آنان فرو بارد به سوى تو پناه مى آورند، زيرا مى دانند زمام تمام امور به دست تو و سرچشمه همه آنها در اختيار تو است». در واقع همه اين حالات و صفات از اعتقاد به توحيد افعالى ناشى مى شود، و نشان مى دهد اگر اين شاخه توحيد در درون جان انسان بارور شود، چه ثمرات گرانبهايى دارد، نه در برابر مشكلات احساس تنهايى مى كند و نه در تنهايى احساس غربت.
پی نوشتها؛
[۱] «آنس» صيغه افعل التفضيل از ريشه «اُنس» و در اينجا به معناى مأنوس ترين مونس هاست و حقيقت انس، آرامش در كنار چيزى و يا با چيزى به دست آوردن است و بعضى معتقدند كه انسان را بدين جهت انسان مى گويند كه روح اجتماعى دارد و انس مى گيرد.
[۲] «ملهوفة» به معناى مشتاق يا داغدار است و از ريشه «لهف» بر وزن «كهف» گرفته شده و در اينجا معناى اوّل مناسب تر است.
📕پيام امام امير المومنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۸، ص ۴۵۷
#امام_علی #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️متدینین بیبضاعت، گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها
🔹#ملت_عزیز_ما که مبارزان حقیقی و راستین #ارزشهای_اسلامی هستند، به خوبی دریافتهاند که #مبارزه با #رفاهطلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه #استقلال و آزادی #مستضعفین و #محرومان جهان، با #سرمایه_داری و #رفاهطلبی منافات ندارد با الفبای #مبارزه بیگانهاند؛
🔹و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایه داران و #مرفهان_بیدرد با نصیحت و پند و #اندرز متنبه میشوند و به #مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند. بحث #مبارزه و #رفاه و #سرمایه، بحث #قیام و #راحت_طلبی، بحث #دنیاخواهی و #آخرت_جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند؛
🔹و تنهاآنهاییتاآخر خط باما هستند که درد فقر و #محرومیت و #استضعاف را چشیده باشند. #فقرا و #متدینین_بیبضاعت، گردانندگان و #برپادارندگان واقعی #انقلابها هستند. ما باید تمام تلاش مان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی #دفاع از #مستضعفین را حفظ کنیم.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تسلیم فرمان و حکم الهی
🔹حضرت آیتالله بهجت قدس سره: #بنده_باایمان، باید #تسلیم_فرمان و #حکم_الهی باشد؛ نه تابع خواسته های خود و مطیع #نفس و #شیطان.
📕در محضر بهجت، ج١، ص٣۴١
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️باسواد شوید تا گول رسانه را نخورید!
🔹هنگامی که صحبت از #جنگ_نرم به میان می آید، آنچه بیش از هر چیز مهم به نظر می رسد نحوه برخورد و نیز ارائه راهکارهای مناسب در این باره است که معمولا در سه دسته مسئولان، پیام سازان و مخاطبان مورد توجه قرار می گیرد؛ اما بحث جدی در حوزه مخاطبان بیش از هر چیز به مقوله #سواد_رسانه_ای مربوط می شود که عمری حدود چهل سال در جهان داشته و در کشور ما نیز عمر کوتاه حدود دو دهه را سپری می کند. «سواد رسانهای» یكی از مباحث جذاب در حوزه ارتباطات است که به عنوان یك اندیشه كلیدی مطرح بوده و در نتیجه آن، افراد به صورتی فعال به سراغ «رسانه ها» رفته و سعی می کنند معنای پیام هایی كه با آنها مواجه می شوند را تعبیر و تفسیر کنند. در واقع امروز قرار گرفتن افراد در انتهای مسیر رسانه ها به عنوان دریافت كنندگان پیام، پایان یافته و آنها باید در فرآیند ارتباط، شركای فعالی باشند.
🔹هدف اصلی «سواد رسانهای» نیز در همین راستا و شامل هوشیار كردن، اختیاربخشی و آزادسازی «مخاطب» است. گرچه متاسفانه خواست اغلب افراد برخورد یكسویه، انفعالی و غیر هدفمند با رسانه هاست؛ اما سواد رسانهای به افراد کمک می کند رسانه ها و تولیدات رسانه ای را شناسایی و از یكدیگر تفكیك و حتی ارتباطات اجتماعی سالمتری با رسانه ها داشته باشند. علاوه بر این گسترش مباحث سواد رسانهای با تقویت ساختارهای دموكراتیك جامعه، به شهروندان این توانایی را می دهد که به مشروع سازی گزینه های سالم تر در رسانه كمك نمایند؛ چرا كه یك شهروند فعال و باسواد می تواند در جهت ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت، فعالیت كند و عكس العمل خود را در برابر رسانه ها اعلام کرده و تنها بیننده صرف نباشد.
🔹بطور نمونه، داشتن «سواد رسانهای» به افراد کمک می کند در هنگام تماشای یک فیلم، به تجزیه و تحلیل آن پرداخته و اجازه ندهند فیلم آنها را به سمت و سوی تحلیلی خاص برده و به استحاله دچار سازد. فرد باسواد رسانهای با شناسایی مولفه های تصویری فیلم، چینش موضوعی آن و اینكه چگونه روایتی را در پیش گرفته و در ورای این روایت به دنبال چیست، نمادها، استعاره ها و نشانه های فیلم را یافته و به تفسیر آنها می پردازد؛ چرا که به واقع این گونه دیدن است كه ارزش دارد. گاه برای تولید یك فیلم ماه ها و سالها وقت و اندیشه صرف می شود و گاهی ما قصد داریم تنها طی دو یا سه ساعت آن را تماشا كنیم و نتیجه گیری درست هم داشته باشیم که این امر قطعا بدون داشتن سواد لازم آن امکانپذیر نیست.
🔹گرچه علت عمده برجسته شدن «سواد رسانهای» در برخی کشورها، مصون شدن مخاطبان در مقابل تبلیغات تجاری و گاه خشونت و نیز برخی مضامین مضر دیگر بود، اما به تدریج و در راستای حمایت از مخاطبان جایگاه خود را در محافل علمی نیز پیدا کرد و حتی در برخی از این کشورها به عنوان یک ماده درسی در مدارس به رسمیت شناخته شده است. «سواد رسانهای» به ما گوشزد می كند از اندیشه های سطحی و محدودنگر فاصله گرفته و به سمت اندیشه های عمقی حركت كنیم و با تفکری منتقدانه به انتخاب های رسانهای بپردازیم و در یک کلام، به راحتی افسار اندیشه مان را به دست رسانه ها نسپاریم.
نویسنده؛ لیلا خانزاده
منبع؛ تبیان
#رسانه #سوادرسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هوشیار بودن و توجه به نقاط قوّت
🔹اگر بخواهیم #تحوّل انجام بگیرد، نیاز داریم به #اعتمادبهنفسملّی؛ این یک. ثانیاً نیاز داریم به #هوشیاری. اگر هوشیار نباشیم، #غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به #نقاط_قوّت خودمان ضربه بزنیم؛ انسان این را گاهی مشاهده میکند. بعضی هستند دلسوز نظام، علاقهمند به نظام اسلامی و به انقلاب امّا گاهی #غفلت میکنند؛
🔹برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، #بیدقّتی میکنند و به #نقاط_قوّت ضربه وارد میکنند. باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود. خب این نکته را در نظر داشته باشید. اگر بخواهیم به نقاط قوّتمان ضربه وارد نشود، باید #نقاط_قوّت را بشناسیم. نقاط قوّت جامعهی ما چیست؟ باید درست #شناسایی کنیم، #دقّت کنیم، بشناسیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسین علیه السلام:
🔸«مَنْ عَرَفَ حَقَّ اَبَوَيْهِ الْأفْضَلَيْنِ: مُحَمَّدٍ وَ عَلّىٍ وَ اَطاعَهـُما حَقَّ طاعـَتِهِ، قيـلَ لَهُ: تَبَحْبَحْ فی اَىِّ جِنانٍ شِئْتَ».
🔹«كسى كه حق دو #پدر_برتر (از پدر طبيعى) خود، يعنى #محمّد (ص) و #على (ع) را بشناسد، و آنها را آنطور كه #شايسته است #اطاعت كند به او گفته مى شود: در هر جاى #بهشت كه دوست دارى فرود آى و جاى بگير».
📕موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام ۵۹۰، ح ۵۸۹
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد