✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشنایی با «فمینیسیم» و ادعای آن مبنی بر دفاع از حقوق زنان (بخش اول)
💠سؤال اساسی این است که آیا «فمینیسم» توانسته است از حقوق زنان به معنای واقعی آن دفاع کند؟ پاسخ منفی است.
🔹 #فمینیسیم چیست؟ آیا «فمینیسم» از حقوق #زنان دفاع میکند؟ از قرن ۱۹ میلادی به بعد در «دنیای غرب» به ویژه «آمریکا»، گروهی از زنان و مردان با شعار دفاع از حقوق زن و مرد، خواستار برابری و همانندی زن و مرد در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی شدند. این جریان در طول زمان، حرکتها و جنبش های اجتماعی گروههای مختلفی از زنان را به دنبال داشت. افزون بر حرکتها و تلاش های سازمان یافته، تفکر و اندیشهی تشابه و برابری زن و مرد در همهی عرصهها به مرور زمان به یک جریان فکری تبدیل شد.
🔹امروزه در «جهان غرب»، به حرکتها و جنبش های داعیهدار دفاع از حقوق زنان و اندیشه هایی که در این مسیر حرکت میکنند «فمینیسم» گفته میشود. به عبارت دیگر فمینیسم، نهضتی اجتماعی یا ایدئولوژی و تفکری است که ادعای دفاع از حقوق زنان را در قالب اعتقاد به برابری زن و مرد در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنبال میکند. «فمینیسم» یکی از اهداف اساسی خود را از بین بردن سلطهی مردان بر جامعه میداند. [۱]
🔹در گذشته، «زن و مرد در خانواده»، یکدیگر را یار و همراه و همدل میدانستند و غم هم را میخوردند و وجود خویش را نثار هم میکردند. «مرد» در کنار دفاع و حمایت از خانواده، خود را در اختیار همسر و فرزندان قرار میداد و حاصل دسترنج خویش را برای آنان هزینه میکرد. «زن» نیز با تمام وجود، خود را در خدمت همسر و فرزندان قرار داده بود؛ اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان که تفکر دنیاطلبی و خودمحوری و لذتگرایی حاکم شده است، خانواده بیشتر شبیه جایی برای رفع خستگی است و اعضای آن یکدیگر را رقیب خویش تلقی میکنند و هر کس به دنبال دستیابی به اهداف فردگرایانهی خویش است.
💠عدم تعادل ساختاری
🔹«فمینیستها» با آنکه ستیز با مردان را سرلوحهی حرکت های خود قرار داده اند، شعار دیگر آنان یعنی تشابه و برابری زن و مرد در همهی عرصه های حیات بشری، بر برتری مردان دلالت دارد. فمینیستها از «زنان» میخواهند که در همهی زمینهها همانند مردان باشند و نشان دهند توانایی های زنان نیز مانند مردان است، غافل از آنکه این شعار بدین معناست که چون کارها و صفاتِ مردانه همگی ایدهآل و ارزشمند است، بنابراین «زنان» باید همچون «مردان» شوند.
🔹به بیان دیگر، آنان با سر دادن شعار برابری زن و مرد، زنانگی و روحیات زنانه را نشانهی ضعف، و مردانگی و روحیاتِ مردانه را نشان دهندهی اقتدار و موفقیت میدانند و از زنان میخواهند که به سوی مردانگی بروند. بنابراین «فمینیستها» با این شعار ایدهی خود عملاً اعلام کردهاند که مرد موجود برتر است، در حالی که در «تفکر اسلامی» نه مرد موجود برتر است، نه زن؛ بلکه «هر چیز به جای خویش نیکوست». صفات و روحیات مردانه و زنانه هر کدام از حکمت الهی ناشی شده است و هریک برای تکامل بشر لازم و ضروریاند. #ادامه_دارد...
پینوشت:
[۱] در زبان انگلیسی Feminine به معنای مونث میباشد و Feminist یعنی تفکر و اندیشه مؤنثگرایی و Feminism (فمینیست) یعنی کسی که طرفدار تفکر زنگرایی و مؤنثگرایی است. ترجمه فارسی این واژه را میتوان زن محوری و زنگرایی نامید. ر.ک: باقر ساروخانی، درآمدی بر دایرة المعارف علوم اجتماعی، ج ۱، ص ۲۸۱ و علی آقابخشی و دیگران، فرهنگ علوم سیاسی، ج ۱، ص ۲۵۱
📕مقام و جایگاه زن، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چ اول، پاییز۹۰
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
منبع؛ تبیان
#زن #زنان #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️روزه
🔹وَ الصِّیامُ وَ الحَجُّ تَسکینُ القُلوب... هم #روزه و هم حج مایه سکونتِ_دل هستند. سکونت دل یکی از آن نعمت های بزرگ خدا است: اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنین؛ «ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَکینَتَه عَلی رَسولِه وَ عَلَی المُؤمِنین»؛ سکینه، یعنی آرامش دل. آرامش دل به معنای بیخیالی نیست، به معنای بیدغدغهای نیست؛ به معنای این است که دل تلاطم ندارد. گاهی اوقات قلب انسان در یک امری متلاطم است، همین طور دائم به این طرف، به آن طرف [میرود]، حیرت [میکند] و نمیداند چه کار بکند!
🔹این آرامش، همان چیزی است که اولیای خدا داشتند و در سختیها، در مشکلات فراوان، روحشان آرامش داشته است، تلاطم نداشته است؛ این سکینه خیلی چیز مهمی است. در #قرآن، چند بار در سورهی مبارکهی انّا فتحنا و جاهای دیگر تعبیر سکینه تکرار شده است. حالا [حضرت] میفرمايد که #روزه به انسان آرامش میدهد؛ طبیعتِ کارِ «روزه» این است. وقتی که انسان، خود را از طعام و مُشتهَیات نفسانی خارج کرد، به طور طبیعی یک آرامشی در روح انسان به وجود میآید و آن تلاطمها از بین میرود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۱۱/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«روزه» به چه درجاتی تقسیم می شود؟
💠روزه را به سه درجه تقسيم كرده اند:
1⃣«صوم عموم» (عوام)؛ كه در آن فقط از شهوت بطن و فرج و ديگر مفطرات روزه خوددارى مى شود.
2⃣«صوم خصوص» (خواصّ)؛ كه در آن گوش و چشم و زبان و دست و پا و سایر جوارح هم از گناهان بر حذر مى گردد. در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: «اِذَا صُمتَ فَليَصُمْ سَمعَكَ وَ بَصَرَكَ وَ غَيرَ ذَلِكَ؛ زمانى كه #روزه گرفتى بايد گوش و چشم و ديگر اعضاء هم روزه باشد».
3⃣«صوم اخصّ الخصوص» (اخصّ الخواص)؛ كه در آن قلب هم از جميع ما سوى الله در احتراز است. دل در اين روزه، از افكار دنيوى و مشغله های پَست مُبرّا است، مگر افكار و مشغله هايى كه همانند پلى بر رهگذر دنيا براى رسيدن به آخرت زده شود.
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج۱، ص۳۱۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#روزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش دوم)
1⃣سطح مقدماتی و اولیهی پیامها
🔹یک سطح مقدماتی و اولیه که طی آن مخاطب به موضوعات و پرسش هایی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را میآفریند؟ از چه فنونی استفاده میکند؟ و با چه هدفی پیام را ارسال میکند؟ توجه دارد. در این سطح مخاطبی که دارای #سواد_رسانه_ای است، این توانایی را دارد که پدید آورندگان پیام ها (کارگردان، بازیگران، تهیه کنندگان، سیاستگذاران و...) را تشخیص دهد. چنین مخاطبی از نقش صدا، موسیقی و سایر جلوههای ویژه برای القای فضا و معنی در انتقال تصاویر تا حدودی با خبر است، و قادر است تشخیص دهد که هر پیام برای چه گروهی از مخاطبان تهیه و پخش میشود، هدف پیامآفرینان (اعم از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) را در نظر داشته، میزان تأثیرگذاری پیامها را تعیین کند و پیامدهای آسیب زا یا اثرات مثبت (حفاظت کننده) آنها را مشخص سازد.
2⃣سطح عمیق و پنهان پیامها
🔹دومین سطح، ویژگی های پنهانتر و درونیتر هر پیام را در برمیگیرد، و مخاطب به گونه ای عمیق تر، ارزشها و سبک های پنهان و مستتر در پیام را مدنظر قرار میدهد. هر پیام ارزشها و سبک های زندگی متناسب با خود را به نمایش میگذارد. سبک زندگی، ارزشها و هنجار هایی است که در زندگی افراد از اولویت برخوردار است و عملاً به کار گرفته میشود، و مخاطب بایستی قادر باشد سبک زندگی القا شده در پیام را شناسایی کند. به عبارت دیگر، مخاطبِ دارای «سواد رسانهای» میتواند زندگیای را که «رسانه ها» بر افکار و اعمال و زندگی او اعمال می کنند، تشخیص دهد و بداند رسانه ها قادرند آنچنان نامحسوس و بطور تدریجی سبک زندگی خانواده ها را به کلی تغییر دهند، که حتی خود افراد نیز متوجه نباشند. #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به امید حکومت جهانی اسلام
🔹ما #متکی به #خدا هستیم و میخواهیم برای خدا کار بکنیم؛ میخواهیم #اسلام را در #ایران متحققش کنیم. نه در ایران در همه جا، در هر جا انسان هست باید #مسلم باشد. ان شاء الله. آرزوی ما این است. مثل اینکه آرزوی #انبیا هم این بوده که همه بشر #مسلمان باشند، یعنی #توحیدی باشند، و به انبیایشان معتقد باشند. #راه_بهشت را پیدا بکنند. #پیغمبر_اکرم در نقل است که دیدند که در جنگی یک دسته را گرفتند و بستند دارند میآورند، اسیر کردند. فرمود که من دارم با غل و زنجیر مردم را به بهشت میبرم. میخواهم ببرمشان به بهشت، حاضر نیستند.
🔹مساله این است که خیال نشود که اسلام می خواسته کشورگشایی بکند، مثل مثلًا آقای کارتر که میخواهند کشورگشایی بکنند، اسلام هم این است، خیر اصلًا مطرح نیست پیش اسلام کشورگشایی. #اسلام میخواهد انسان درست کند. میبیند که انسانها هدر دارند میروند ممالک دیگر دارند انسانها را هدر میدهند. و این مکتب است که انسان درست میکند. انسان را به صراط مستقیم میبرد. نه [تنها] اسلام، هر نبیای در عالم که آمده برای این آمده است که انسانها را نجات بدهد از شرّ این طاغوتها...
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۹/۱۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گوشهای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش اول)
🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه میشود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب های تاریخ استخراج شود، میتواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشهای از «خدمات حکومت امیرالمومنین (ع)» به جامعه آن دوران را میتوان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه اقتصادی مردم» انجام داده است که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی
🔹اولین گام حضرت برای اقتصاد جامعه اسلامی، «تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی» بود، موضوعی که بعد از رسول خدا (ص) به فراموشی سپرده شد و متولیان حکومت وقت، بر خلاف سیره پیامبر اکرم (ص) بیت المال را بین اقوام و دوستان خود ناعادلانه تقسیم میکردند، موضوعی که باعث به وجود آمدن دو جنگ بزرگ در آن زمان شد. #امام_علی (ع) در روز دوم خلافت خویش، سیاست عدالتخواهی خویش را اینگونه بیان کردند: «سوگند به خدا [اگر اموال بخشیده شده از سوی عثمان را بیابم] به مالک آن بازگردانم، اگرچه از آن زنها شوهر داده و کنیزکان خریده شده باشد؛ زیرا در عدل و درستی، وسعت و گشایش است و آن که عدالت را برنتابد، ستم را سختتر یابد». [۱]
🔹از اینرو در تاریخ نوشتهاند که حضرت دستور داد که همه سلاحهایی را که در خانه عثمان پیدا شده بود و آنها را علیه مسلمانان به کار گرفته بودند، بگیرند و در بیتالمال قرار دهند. همچنین مقرر فرمود شتران زکات که در خانهاش بود را تصرف کنند و شمشیر و زره او را هم بگیرند؛ اما کاری به سلاح هایی که در خانه عثمان بود و بر ضد مسلمانان از آن استفاده نشده بود، نداشته باشند و از تصرف همه اموال شخصی عثمان که در خانهاش و جاهای دیگر است، خودداری شود. همچنین دستور فرمود اموالی که عثمان به صورت پاداش و جایزه به یاران خود و دیگران داده است، برگردانده شود. چون این خبر به عمروبنعاص رسید، برای معاویه نوشت: «هر چه باید انجام دهی انجام بده، که پسر ابیطالب همه اموالی را که داری از تو جدا خواهد کرد؛ همان گونه که پوست عصا و چوبدستی را میکَنند». [۲]
2⃣عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت
🔹عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت، یکی دیگر از اقدامات #امام_علی (ع) برای رونق اقتصاد جامعه بود، به گونهای که آن حضرت به فرمانداران خویش دستور داد که در این جهت گام نهند؛ [۳] به عنوان نمونه در نامهای خطاب به «قرظة بن کعب الانصاری» کارگزار بهقباذات عراق سفارش میکند، در لایروبی نهرها به کشاورزان کمک نماید.
🔹در این نامه آمده: «اما بعد؛ گروهی از مردم منطقه مأموریت تو، نزد من آمدند و یادآوری کردند که نهری از آنها پنهان و از بین رفته است و در صورتی که آن نهر را حفر نموده و آماده سازند، دیار آنها آباد میگردد، و بر پرداخت خراج خود توانایی پیدا میکنند و بر بیتالمال مسلمین نیز افزوده میشود. از من خواستند نامهای به تو بنویسم تا برای حفر نهر و لایروبی آن، آنها را جمع نمایی و در این راه به آنان کمک مالی کنی. اما من این را صحیح نمی دانم که کسی را مجبور به کاری بکنم که کراهت دارد. آنها را دعوت کن، پس اگر نهر آنگونه بود که آنها می گفتند، هر کسی بخواهد او را برای کار بفرست و نهر از آن کسی است که روی آن کار کند، نه آنان که مایل به همکاری نیستند. اگر آن را آباد سازند و قوی گردند، برای من محبوبتر است از آن که ضعیف شوند. والسلام». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهجالبلاغه، خ ۱۵
[۲] جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ترجمه و تحشیة محمود مهدوی دامغانی، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶
[۳] نهجالبلاغه، نامه ۵۳
[۴] انسابالاشراف، البلاذُری، ج۲، ص۳۹۰
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #امیرالمؤمنین #اقتصاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام :
🔸«اُوصيكُم بتَقوَى اللهِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ؛ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ».
🔹شما را به #تقوای_الهى و #انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا كه #انديشيدن پدر و مادر همه خوبی هاست.
📕تنبيه الخواطر، ۱/۵۲
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاريخ در مورد مقام و فضائل «امام حسن مجتبی» (ع) چه گزارشاتی ارائه داده است؟
🔹درباره فضایل «امام حسن مجتبی» (ع) روایات فراوانی نقل شده است. راویان این اخبار عده زیادی از عالمان اهل سنت و علمای شیعه اند. دو نمونه از این آثار عبارتند از: «ترجمة الامام الحسن» از ابن عساکر که در «تاریخ دمشق» وی آمده است، و دیگری «ترجمة الامام الحسن» از ابن سعد که در «طبقات الکبری» او آمده است. در گذر تاریخ، آثار زیادی نگاشته شده است که در آنها فضایل «امام مجتبی» (ع) گردآوری شده است؛ اما متأسفانه درباره رخدادهای زندگی آن حضرت، تا این اواخر کمتر تلاش درخوری صورت پذیرفته بود؛ بلکه بیشتر، همانند بسیاری از مقاطع دیگر، حوادث آن دوره بدون پژوهش جدی و ارزیابی دقیق و استوار، بر روی هم انباشته شده است.
🔹بسیاری از فضایل روایت شده درباره آن امام همام، حکایت از آن دارد که «رسول خدا» (ص) علاقه وافری نسبت به این دو برادر داشته و به طور علنی محبت خویش را نسبت به آنان ابراز می کرده است. نحوه ابراز محبت، همانند پایین آمدن از منبر و بوسیدن آنها و باز بالا رفتن بر منبر، نشانه جهت دار بودن این اظهار و ابراز علاقه است. [۱] افزون بر آن از رسول خدا (ص) نقل شده که در وقت اظهار محبت نسبت به #امام_مجتبی (ع) فرمود که شاهدان، این ابراز علاقه را به غائبین برسانند؛ [۲] و یا می فرمود: «من او را دوست میدارم و نیز کسی که او را دوست بدارد دوست دارم». [۳] حضور حضرت در «مباهله» و قرار گرفتن ایشان در میان «اصحاب کساء»، نشانهی اعتبار و اهمیتی است که رسول خدا (ص) برای او قائل می شده است.
🔹جالب است که «امام حسن مجتبی» (ع) در «بیعت رضوان» حضور داشته و پیامبر (ص) با او بیعت کرده است. [۴] در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: «لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَنُ؛ اگر عقل در مردی مجسم می شد، همانا #حسن (ع) بود». [۵] قدرت «امام حسن» (ع) در بر انگیختن مردم کوفه در جریان شورش ناکثین [۶] نشانِ اهمیت و اعتبار او در نزد مردم آن شهر می باشد. مسلمانان با توجه به همین احادیث، فرزندان فاطمه زهرا (س) را فرزندان رسول خدا (ص) دانسته، و علیرغم انکار بنی امیه، و بعدها بنی عباس، کوچکترین تردیدی برای مسلمانان بوجود نیامد. [۷] بر مبنای همین شخصیت والا بود که چون «امام علی» (ع) او را به عنوان «جانشین» خود به مردم معرفی نمود، مردم عراق و بسیاری نقاط دیگر با او به عنوان خلیفه رسمی بیعت کردند.
پینوشتها؛
[۱] نور الأبصار فی مناقب آل بيت النبی المختار (ص)، شبلنجى، مؤمن بن حسن، ص ۱۱۹ تا ۱۲۰
[۲] المستدرك على الصحيحين، حاكم نيشابوری، ج ۳، ص ۱۴۷ و ۱۷۳
[۳] ترجمة الامام الحسن، ابن سعد، ص ۱۳۴
[۴] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، الحسينى العاملی جعفر مرتضى، بی تا، ص ۲۴ و ۴۴
[۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم(ع)، شافعى، ابراهيم بن سعد الدين، ج ۲، ص ۶۸
[۶] ترجمة الامام الحسن(ع)، همان، ص ۴۹
[۷] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، همان، ص ۲۷؛ در كشف الغمة فى معرفة الأئمة، اربلى، ج ۱، ص ۵۵۰ روایتی آمده که نشان میدهد معاویه لعنت الله علیه اصرار داشت تا حسنین (ع) را فرزندان امام علی (ع) بخوانند نه فرزندان پیامبر (ص).
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، چ ۶، ص ۱۱۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن #امام_حسن_مجتبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد