eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️روزه 🔹وَ الصِّیامُ وَ الحَجُّ تَسکینُ القُلوب... هم و هم حج مایه‌ سکونتِ_دل هستند. سکونت دل یکی از آن نعمت های بزرگ خدا است: اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنین؛ «ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَکینَتَه عَلی رَسولِه وَ عَلَی المُؤمِنین»؛ سکینه، یعنی آرامش دل. آرامش دل به معنای بی‌خیالی نیست، به معنای بی‌دغدغه‌ای نیست؛ به معنای این است که دل تلاطم ندارد. گاهی اوقات قلب انسان در یک امری متلاطم است، همین ‌طور دائم به این طرف، به آن طرف [می‌رود]، حیرت [می‌کند] و نمی‌داند چه کار بکند! 🔹این آرامش، همان چیزی است که اولیای خدا داشتند و در سختی‌ها، در مشکلات فراوان، روحشان آرامش داشته است، تلاطم نداشته است؛ این سکینه خیلی چیز مهمی است. در ، چند بار در سوره‌ی مبارکه‌ی انّا فتحنا و جاهای دیگر تعبیر سکینه تکرار شده است. حالا [حضرت] می‌فرمايد که به انسان آرامش می‌دهد؛ طبیعتِ کارِ «روزه» این است. وقتی که انسان، خود را از طعام و مُشتهَیات نفسانی خارج کرد، به طور طبیعی یک آرامشی در روح انسان به وجود می‌آید و آن تلاطم‌ها از بین می‌رود. بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۱۱/۱۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«روزه» به چه درجاتی تقسیم می شود؟ 💠روزه را به سه درجه تقسيم كرده اند: 1⃣«صوم‌ عموم» (عوام)؛ كه در آن فقط از شهوت بطن و فرج و ديگر مفطرات روزه خوددارى مى شود. 2⃣«صوم‌ خصوص» (خواصّ)؛ كه در آن گوش و چشم و زبان و دست و پا و سایر جوارح هم از گناهان بر حذر مى گردد. در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: «اِذَا صُمتَ فَليَصُمْ سَمعَكَ وَ بَصَرَكَ وَ غَيرَ ذَلِكَ؛ زمانى كه گرفتى بايد گوش و چشم و ديگر اعضاء هم روزه باشد». 3⃣«صوم‌ اخصّ‌ الخصوص» (اخصّ الخواص)؛ كه در آن قلب هم از جميع ما سوى الله در احتراز است. دل در اين روزه، از افكار دنيوى و مشغله‌ های پَست مُبرّا است، مگر افكار و مشغله هايى كه همانند پلى بر رهگذر دنيا براى رسيدن به آخرت زده شود‌. 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول، ج۱، ص۳۱۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سطوح سواد رسانه (بخش دوم) 1⃣سطح مقدماتی و اولیه‌ی پیام‌ها 🔹یک سطح مقدماتی و اولیه که طی آن مخاطب به موضوعات و پرسش هایی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را می‌آفریند؟ از چه فنونی استفاده می‌کند؟ و با چه هدفی پیام را ارسال می‌کند؟ توجه دارد. در این سطح مخاطبی که دارای است، این توانایی را دارد که پدید آورندگان پیام ها (کارگردان، بازیگران، تهیه کنندگان، سیاستگذاران و...) را تشخیص دهد. چنین‌ مخاطبی از نقش صدا، موسیقی و سایر جلوه‌های ویژه برای القای فضا و معنی در انتقال تصاویر تا حدودی با خبر است، و قادر است تشخیص دهد که هر پیام برای چه گروهی از مخاطبان تهیه و پخش می‌شود، هدف‌ پیام‌آفرینان (اعم از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) را در نظر داشته، میزان تأثیرگذاری پیامها را تعیین کند و پیامدهای آسیب زا یا اثرات مثبت (حفاظت کننده) آنها را مشخص سازد.   2⃣سطح عمیق و پنهان پیام‌ها 🔹دومین سطح، ویژگی های‌ پنهان‌تر و درونی‌تر هر پیام را در برمی‌گیرد، و مخاطب به گونه‌ ای  عمیق تر، ارزشها و سبک های پنهان و مستتر در پیام را مدنظر قرار می‌دهد. هر پیام ارزش‌ها و سبک های زندگی متناسب با خود را به نمایش می‌گذارد. سبک زندگی، ارزشها و هنجار هایی است که در زندگی افراد از اولویت برخوردار است و عملاً به کار گرفته می‌شود، و مخاطب بایستی قادر باشد سبک زندگی القا شده در پیام را شناسایی کند. به عبارت دیگر، مخاطبِ دارای «سواد رسانه‌ای» میتواند زندگی‌ای را که «رسانه ها» بر افکار و اعمال و زندگی او اعمال می‌ کنند، تشخیص دهد و بداند رسانه ها قادرند آنچنان نامحسوس و بطور تدریجی سبک زندگی خانواده‌ ها را به کلی تغییر دهند، که حتی خود افراد نیز متوجه نباشند. ... منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه @tabyinchannel
⭕️به امید حکومت جهانی اسلام‌ 🔹ما به هستیم و می‌خواهیم برای خدا کار بکنیم؛ می‌خواهیم را در متحققش کنیم. نه در ایران در همه جا، در هر جا انسان هست باید باشد. ان شاء الله. آرزوی ما این است. مثل اینکه آرزوی هم این بوده که همه بشر باشند، یعنی باشند، و به انبیایشان معتقد باشند. را پیدا بکنند. در نقل است که دیدند که در جنگی یک دسته را گرفتند و بستند دارند می‌آورند، اسیر کردند. فرمود که من دارم با غل و زنجیر مردم را به بهشت می‌برم. می‌خواهم ببرمشان به بهشت، حاضر نیستند. 🔹مساله این است که خیال نشود که اسلام می‌ خواسته‌  کشورگشایی بکند، مثل مثلًا آقای کارتر که می‌خواهند کشورگشایی بکنند، اسلام هم این است، خیر اصلًا مطرح نیست پیش اسلام کشورگشایی. می‌خواهد انسان درست کند. می‌بیند که انسانها هدر دارند می‌روند ممالک دیگر دارند انسانها را هدر می‌دهند. و این مکتب است که انسان درست می‌کند. انسان را به صراط مستقیم می‌برد. نه [تنها] اسلام، هر نبی‌ای در عالم که آمده برای این آمده است که انسانها را نجات بدهد از شرّ این طاغوتها... بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۹/۱۶ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️گوشه‌ای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش اول) 🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت‌ علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه می‌شود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب‌ های تاریخ استخراج شود، می‌تواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشه‌ای از «خدمات‌ حکومت‌ امیرالمومنین (ع)» به جامعه آن دوران را می‌توان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه‌ اقتصادی‌ مردم» انجام داده است که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 1⃣تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی 🔹اولین گام حضرت برای اقتصاد جامعه اسلامی، «تقسیم‌ بیت‌ المال بر پایه عدالت‌ اجتماعی» بود، موضوعی که بعد از رسول خدا (ص) به فراموشی سپرده شد و متولیان حکومت وقت، بر خلاف سیره پیامبر اکرم (ص) بیت المال را بین اقوام و دوستان خود ناعادلانه تقسیم می‌کردند، موضوعی که باعث به وجود آمدن دو جنگ بزرگ در آن زمان شد. (ع) در روز دوم‌ خلافت خویش، سیاست‌ عدالتخواهی‌ خویش را این‌گونه بیان کردند: «سوگند به‌ خدا [اگر اموال بخشیده شده از سوی عثمان‌ را بیابم] به‌ مالک‌ آن‌ بازگردانم، اگرچه‌ از آن‌ زن‌ها شوهر داده‌ و کنیزکان‌ خریده‌ شده‌ باشد؛ زیرا در عدل‌ و درستی، وسعت‌ و گشایش‌ است‌ و آن‌ که‌ عدالت‌ را برنتابد، ستم‌ را سخت‌تر یابد». [۱] 🔹از این‌رو در تاریخ نوشته‌اند که حضرت دستور داد که همه سلاح‌هایی‌ را که‌ در خانه عثمان‌ پیدا شده‌ بود و آن‌ها را علیه‌ مسلمانان‌ به‌ کار گرفته‌ بودند، بگیرند و در بیت‌المال‌ قرار دهند. همچنین‌ مقرر فرمود شتران‌ زکات‌ که‌ در خانه‌اش‌ بود را تصرف‌ کنند و شمشیر و زره‌ او را هم‌ بگیرند؛ اما کاری‌ به‌ سلاح‌ هایی‌ که‌ در خانه عثمان‌ بود و بر ضد مسلمانان‌ از آن‌ استفاده‌ نشده‌ بود، نداشته‌ باشند و از تصرف‌ همه اموال‌ شخصی‌ عثمان‌ که‌ در خانه‌اش‌ و جاهای‌ دیگر است، خودداری‌ شود. همچنین دستور فرمود اموالی‌ که‌ عثمان‌ به‌ صورت‌ پاداش‌ و جایزه‌ به‌ یاران‌ خود و دیگران داده‌ است، برگردانده‌ شود. چون‌ این‌ خبر به‌ عمروبن‌عاص‌ رسید، برای‌ معاویه‌ نوشت: «هر چه‌ باید انجام‌ دهی‌ انجام‌ بده‌، که‌ پسر ابیطالب‌ همه اموالی‌ را که‌ داری‌ از تو جدا خواهد کرد؛ همان‌ گونه‌ که‌ پوست‌ عصا و چوب‌دستی‌ را می‌کَنند». [۲] 2⃣عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت 🔹عمران‌ و آبادانی‌ زمین های‌ تحت‌ حکومت، یکی دیگر از اقدامات (ع) برای رونق اقتصاد جامعه بود، به گونه‌ای که آن حضرت به فرمانداران خویش دستور داد که در این جهت گام نهند؛ [۳] به عنوان نمونه در نامه‌ای‌ خطاب به‌ «قرظة‌ بن‌ کعب‌ الانصاری‌» کارگزار بهقباذات عراق سفارش‌ می‌کند، در لایروبی‌ نهرها به‌ کشاورزان‌ کمک‌ نماید. 🔹در این نامه آمده: «اما بعد؛ گروهی‌ از مردم‌ منطقه مأموریت‌ تو، نزد من‌ آمدند و یادآوری‌ کردند که‌ نهری‌ از آنها پنهان‌ و از بین‌ رفته‌ است‌ و در صورتی‌ که‌ آن‌ نهر را حفر نموده‌ و آماده‌ سازند، دیار آنها آباد می‌گردد، و بر پرداخت‌ خراج‌ خود توانایی‌ پیدا می‌کنند و بر بیت‌المال‌ مسلمین‌ نیز افزوده‌ می‌شود. از من‌ خواستند نامه‌ای‌ به‌ تو بنویسم‌ تا برای‌ حفر نهر و لایروبی‌ آن، آنها را جمع‌ نمایی‌ و در این‌ راه‌ به‌ آنان‌ کمک‌ مالی‌ کنی. اما من‌ این‌ را صحیح‌ نمی‌ دانم‌ که‌ کسی‌ را مجبور به‌ کاری‌ بکنم‌ که‌ کراهت‌ دارد. آنها را دعوت‌ کن، پس‌ اگر نهر آنگونه‌ بود که‌ آن‌ها می‌ گفتند، هر کسی‌ بخواهد او را برای‌ کار بفرست‌ و نهر از آن‌ کسی‌ است‌ که‌ روی‌ آن‌ کار کند، نه‌ آنان‌ که‌ مایل‌ به‌ همکاری‌ نیستند. اگر آن‌ را آباد سازند و قوی‌ گردند، برای‌ من‌ محبوب‌تر است‌ از آن‌ که‌ ضعیف‌ شوند. والسلام». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] نهج‌البلاغه، خ‌ ۱۵ [۲] جلوه‌ تاریخ‌ در شرح‌ نهج‌ البلاغه، ابن‌ ابی‌ الحدید، ترجمه‌ و تحشیة‌ محمود مهدوی‌‌ دامغانی، ج‌۱، ص‌۱۳۵-۱۳۶ [۳] نهج‌البلاغه، نامه‌ ۵۳ [۴] انساب‌الاشراف، البلاذُری، ج‌۲، ص‌۳۹۰ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت‌ رهروان‌ ولایت‌ @tabyinchannel
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام :  🔸«اُوصيكُم بتَقوَى اللهِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ؛ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ». 🔹شما را به و هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا كه پدر و مادر همه خوبی هاست. 📕تنبيه الخواطر، ۱/۵۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تاريخ در مورد مقام و فضائل «امام حسن مجتبی» (ع) چه گزارشاتی ارائه داده است؟ 🔹درباره فضایل «امام حسن مجتبی» (ع) روایات فراوانی نقل شده است. راویان این اخبار عده زیادی از عالمان اهل سنت و علمای شیعه‌ اند. دو نمونه از این آثار عبارتند از: «ترجمة الامام الحسن» از ابن عساکر که در «تاریخ دمشق» وی آمده است، و دیگری «ترجمة الامام الحسن» از ابن سعد که در «طبقات الکبری» او آمده است. در گذر تاریخ، آثار زیادی نگاشته شده است که در آنها فضایل «امام مجتبی» (ع) گردآوری شده است؛ اما متأسفانه درباره رخدادهای زندگی آن حضرت، تا این اواخر کمتر تلاش درخوری صورت پذیرفته بود؛ بلکه بیشتر، همانند بسیاری از مقاطع دیگر، حوادث آن دوره بدون پژوهش جدی و ارزیابی دقیق و استوار، بر روی هم انباشته شده است. 🔹بسیاری از فضایل روایت شده درباره آن امام همام، حکایت از آن دارد که «رسول خدا» (ص) علاقه وافری نسبت به این دو برادر داشته و به طور علنی محبت خویش را نسبت به آنان ابراز می‌ کرده است. نحوه ابراز محبت، همانند پایین آمدن از منبر و بوسیدن آنها و باز بالا رفتن بر منبر، نشانه جهت‌ دار بودن این اظهار و ابراز علاقه است. [۱] افزون بر آن از رسول خدا (ص) نقل شده که در وقت اظهار محبت نسبت به (ع) فرمود که شاهدان، این ابراز علاقه را به غائبین برسانند؛ [۲] و یا می‌ فرمود: «من او را دوست می‌دارم و نیز کسی که او را دوست بدارد دوست دارم». [۳] حضور حضرت در «مباهله» و قرار گرفتن ایشان در میان «اصحاب کساء»، نشانه‌ی اعتبار و اهمیتی است که رسول خدا (ص) برای او قائل می‌ شده است. 🔹جالب است که «امام حسن مجتبی» (ع) در «بیعت رضوان» حضور داشته و پیامبر (ص) با او بیعت کرده است. [۴] در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: «لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَنُ؛ اگر عقل در مردی مجسم می‌ شد، همانا (ع) بود». [۵] قدرت «امام حسن» (ع) در بر انگیختن مردم کوفه در جریان شورش ناکثین [۶] نشانِ اهمیت و اعتبار او در نزد مردم آن شهر می‌ باشد. مسلمانان با توجه به همین احادیث، فرزندان فاطمه زهرا (س) را فرزندان‌ رسول‌ خدا (ص) دانسته، و علیرغم انکار بنی امیه، و بعدها بنی عباس، کوچکترین تردیدی برای مسلمانان بوجود نیامد. [۷] بر مبنای همین شخصیت والا بود که چون «امام علی» (ع) او را به عنوان «جانشین» خود به مردم معرفی نمود، مردم عراق و بسیاری نقاط دیگر با او به عنوان خلیفه رسمی بیعت کردند. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] نور الأبصار فی مناقب آل بيت النبی المختار (ص)، شبلنجى، مؤمن بن حسن‏، ص ۱۱۹ تا ۱۲۰ [۲] المستدرك على الصحيحين، حاكم نيشابوری، ج ۳، ص ۱۴۷ و ۱۷۳ [۳] ترجمة الامام الحسن، ابن سعد، ص ۱۳۴ [۴] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، الحسينى العاملی جعفر مرتضى، بی تا، ص ۲۴ و ۴۴ [۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم(ع)، شافعى، ابراهيم بن سعد الدين، ج ۲، ص ۶۸ [۶] ترجمة الامام الحسن(ع)، همان، ص ۴۹ [۷] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، همان، ص ۲۷؛ در كشف الغمة فى معرفة الأئمة، اربلى، ج ۱، ص ۵۵۰ روایتی آمده که نشان می‌دهد معاویه لعنت الله علیه اصرار داشت تا حسنین (ع) را فرزندان امام علی (ع) بخوانند نه فرزندان پیامبر (ص). 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، چ ۶، ص ۱۱۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️خباثت معاویه 🔹واقعاً، حضرت رسول (ص) در مدرسه قرآن، چه رجالی را بر له حق تربیت نموده است! نظیر سلمان، ابی‌ذر و عمار... و چه رجالی از آن مدرسه بیرون آمدند که علیهِ حق بودند، مانند معاویه، عمرو عاص و... معاویه در نامه‌ای به حضرت امیر (ع) نوشت: چرا اینقدر خود را به پیغمبر اکرم (ص) و دیگر انبیاء نسبت میدهی؟ «إِنَّما کانَ محمّد رَسُولاً مِنَ الرُّسُلِ إِلَی النّاسِ کآفَّةً فَبَلَّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ، لایمْلِک شَیئاً غَیرَهُ؛ او تنها پیکی همانند دیگر فرستادگان خدا به سوی عموم مردم بود، و هیچ‌چیز دیگر غیر از این برای او نیست» ؛ [۱] یعنی نعوذبالله! پیغمبر (ص) هیچ شأن و مقامی نداشته و فقط یک پستچی و نامه‌رسان بوده است! 🔹معاویه چنان خبیث بود که شخصی مثل مغیرة‌بن‌شعبه که (ع) به او فرمود: «أَنْتَ ضَرَبْتَ فاطِمَةَ بِنْتَ رَسولِ الله صلّی‌ الله علیه‌ و آله‌ و سلم حَتّی أَدْمَیتَها و أَلْقَتْ ما فی بَطْنِها!؛ تو بودی که مادرم فاطمه دختر رسول‌ خدا صلّی‌ الله علیه‌ و آله‌ و سلم را زدی به‌ حدی که خون از بدن او جاری شد و فرزندش را سقط نمود»، [۲] درباره معاویه می‌گوید: «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النّاسِ!؛ از نزد خبیث ترین کس می‌آیم». [۳] علمای بزرگ اهل تسنن مانند حاکم حسکانی با معاویه خوب نیستند، ولی هنوز بسیاری از مسلمانان می‌گویند: حق با او بود و کار خوبی کرد! پی نوشت‌ها؛ [۱]بحار الانوار، ج۳۳، ص۱۳۸ [۲]همان، ج۴۳، ص۱۹۷ [۳]همان، ج۳۳، ص۱۶۹ 📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۵۷ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت(ره) @tabyinchannel