🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ #تاخير در #نمازاولوقت چه آثار و پيامدهای سویی برای ما دارد؟ (بخش دوم)
🔶 #تأخيرنماز از اول وقت آن، بدون عذر، موجب محروم ماندن انسان از فيوضات و پاداش هاى آن و عدم بهره مندی از بركات و آثار نماز اول وقت و نیز تضييع و سبك شمردن نماز است. در این نوشتار به بعضی از آثار سوء تاخير عمدی از نماز اول وقت اشاره میگردد؛
💠نماز او را نفرين ميكند
🔷امام باقر (ع) میفرمایند: «هرگاه نماز در اول وقت بالا برود، سفيد و درخشان به سوی صاحبش باز ميگردد و به او خطاب ميكند: از من مواظبت نمودی، خدا تو را حفظ كند، و هرگاه در غير وقت خود و بدون شرايط بالا برود، سياه و تاريك به سوی صاحبش باز ميگردد و به او ميگويد مرا تباه ساختی، خدا تو را نابود كند.» [وسائل الشیعه ج۴ ص۱۰۸]
💠دوری از شفاعت پيامبر (ص)
🔷 #پيامبر_اکرم (ص) میفرمایند: «لَا يَنَالُ شَفَاعَتِی غَداً مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ بَعْدَ وَقْتِهَا؛[امالی صدوق ص۳۹۹] #شفاعتمن در قيامت شامل كسی كه نمازهای واجبش را در وقت آن نخواند نميشود.»
💠فقيران بهشت
🔷شخصی به نام ابو سلام عبدی ميگويد: خدمت امام صادق (ع) رسيدم و عرض كردم چه ميفرماييد درباره كسی كه نماز عصرش را عمدا تاخير اندازد؟ حضرت فرمودند: «روز قيامت بیكس و تنها (و فقير) و بدون ثروت محشور ميگردد. عرض كردم: اگر چه از بهشتيان باشد؟ فرمود: اگر چه از اهل بهشت باشد. پرسيدم: منزل و جايگاهش در بهشت در كجاست؟ فرمود: يكه و تنها، بی زن و فرزند و مال و منال در بهشت سرگردان است و اهل بهشت به او چيزی میدهند».[ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص۲۳۱]
📕پرسشهاوپاسخهاینماز - سيد حسن موسوی (مركز تخصصی نماز)
منبع: وبسایتانوارطاها
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش ششم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموختن نخستین ذکرها
🔷بسیاری از پدران و مادران میپرسند، نخستین ذکری که باید به فرزندان آموخت چیست؟ این پرسش را از امام باقر یا امام صادق (علیهم السلام) پاسخ میفرمایند: در سه سالگی: وقتی کودک به سن سه سالگی رسید به او بیاموزید که هفت مرتبه بگوید: «لا اله الا الله» سپس او را آزاد بگذارید. در سه سال و هفت ماه و بیست روز: به او بیاموزید که بگوید: «محمّد رسول الله» سپس او را آزاد بگذارید. در سن چهار سالگی: هفت مرتبه بگوید: «صلّی الله علی محمّد و آل محمد» سپس آزادش بگذارید. در سن پنج سالگی: دست چپ و راستش را به او یاد بدهید؛ اگر دست راست و چپ را تشخیص داد، رو به طرف قبله وا داشته شود و به او بگویید تا سجده نماید؛ سپس آزاد باشد. در سن شش سالگی: نماز خواندن و رکوع و سجده را به او بیاموزید؛ سپس آزار بگذاریدش، در سن هفت سالگی: به او گفته شود: صورت و دو دستش را بشوید، وضو بگیرد، و نماز بخواند... [۱]
💠عبادتهای کودکان
🔷هرگز #عبادتهای_کودکان را اگرچه از روی تقلید باشد، بازی و سرگرمی تصوّر نکنید؛ بلکه #همین_عبادتها به ذهن و ارادهی کودک شکل میدهند و او را برای مراحل بعد آماده میسازند؛ بنابراین، متناسب با سن کودک باید او را با عبادتهای اصلی آشنا ساخت. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۹۳
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️جرعه ای از دریای بیکران #امام_شناسی در اندیشه #امام_هادی (ع) - (بخش دوم)
🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث #امام_شناسی است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. در این نوشتار تلاش داریم از مهمترین اسناد #امام_شناسی، یعنی #زیارت_جامعه_کبیره، که #امام_هادی (ع) آن را در اختیار جامعه بشری قرار دادند، خوشه ای برچینیم.
💠تلنگری بر جایگاه فراموش شده اهل بیت (ع)
🔷در فرازهای ابتدایی زیارت ارزشمند جامعه کبیره، بعد از اقرار و شهادت به وحدانیت خدای متعال و حقانیت رسالت پیامبر اکرم (ص)، با #عبارتی_دقیق و معنادار، زیارت آغاز می شود. عبارت بسیار زیبا و ارزشمندی که تداعی گر #جایگاه فراموش شده #اهل_بیت (ع) در جامعه اسلامی است. «السَّلامُ عَلَیکمْ یا أَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ؛[۱] سلام بر شما ای اهل بیت نبوّت، و جایگاه رسالت».
🔷هر چند آیات روشنی از #قرآن_کریم به خوبی دلالت بر جایگاه اهل بیت پیامبر (ص) در فرهنگ اسلامی دارد، ولی گویی مردم بسیاری از آیات وحیانی را به فراموشی سپرده، و نسبت و قرابت و نزدیکی خاندان عصمت و طهارت (ع) را با پیامبر اکرم (ص) از یاد برده بودند. جایگاه ممتازی که دوستی و ارتباط و عشق به آنها اجر و مزد رسالت به شمار آمده بود.
🔷«قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی؛[شوری، ۲۳] بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى کنم، جز #دوستداشتننزدیکانم [اهل بیتم]»؛ در واقع اگر جامعه اسلامی #جایگاهاهلبیت (ع) را به فراموشی نمی سپرد، واقعه تلخ سقیفه، واقعه دردناک حمله به خانه دختر پیامبر، و واقعه فاجعه آمیز و اندوهبار سال ۶۱ هجری، به وقوع نمی پیوست، و عصر حضور اهل بیت (ع) مصادف با عصر خفقان و تحت فشار قرار گرفتن پیروان ایشان نمی شد.
💠امام معدن رحمت الهی
🔷در یکی از فرازهای زیارت جامعه کبیره، #امامان به عنوان #معدنرحمتالهی معرفی می شوند. «وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ؛ و معدن رحمت»؛ اگر بخواهیم برای معنای #رحمت، نمونه عینی و مصداق دنیایی ذکر کنیم، #امامان_معصوم علیهم السلام نمونه عینی و بارز آن به شمار می روند؛ چرا که ایشان در تمام ابعاد مادی و معنوی تلاش داشته اند، جلوه های ناب رحمانی را در ارتباط با مردم به منصه ظهور برسانند.
🔷چه در مباحث دنیوی و خلق حماسه های انسان دوستی و مهرورزی، و چه در مباحث معنوی و اخروی و هدایت جامعه انسانی به سوی قله های سعادت و شادکامی، #اهلبیتپیامبراکرم (ص) مصداق بارز #رحمت_الهی به شمار می آیند. در منابع روایی، امام علی (ع) در جلوه ای از عبارات رحمانی، خطاب به کارگزاران و آحاد مردم این چنین بیان می فرماید: «أشعِر قَلبَکَ الرَّحمَةَ لِجَمیعِ النّاسِ وَ الإحسانِ إلَیهِم وَ لا تُنِلهُم حَیفا وَ لا تَکُن عَلَیهِم سَیفا؛[۲] مهربانى با همه مردم و نیکى به ایشان را شعار دل خویش ساز، و به آنها ستمى مرسان و شمشیرى بر آنان مباش».
💠امام گنجینه ای از علم و معرفت الهی
🔷امام در فرازهایی از #زیارتجامعهکبیره اشاره ای معنادار به کنه و اقیانوس علوم و معارف اهل بیت (ع) می نمایند: «وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ؛ خزانهداران دانش». #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۱۰، ح۳۲۱۳
[۲] تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۶۷، ح۸۹۶
منبع: وبسایت راسخون
#امام_هادی
#امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش هشتم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠 #نقشتوليدکنندگان در اشاعه مد
🔷شرکتهای توليدی از طرق روانسنجی و شناخت روحيات افراد جامعه، و با توجه به همين روحيهى نوگرايی و ميل به امروزی شدن در جوانان، هر روز، يک فرم شلوار، پيراهن، کفش، کلاه، عينک، گوشی تلفن و... را عرضه ميکنند و اندک تغييری از جانب آنها، يک #مد جديد ميشود و حتّی گاهی برای آنکه کالای توليدی شان زودتر در جامعه #مد شود، با بهره گیری از سلبریتیها، و با صرف هزینههای بالا، نسبت به انجام تبليغات مورد نظر خود اقدام میکنند.
🔷يکی از دلايل عمده ای که توليد کنندگان و طرّاحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود، جايی باز کنند و #مدآفرينی داشته باشند، آشنايی آنها با مبانی روانشناختی #تأثيرگذاری و به کارگيری روش ها و اصول فنّی در کار است، در حالی که توليد کنندگان داخلی و محدود، به جای استفاده از این روشها در مسیر درست، بعضاً به الگوبرداری و تقليد از آنها می پردازند و به نحوی #مدهای_غربی را در جامعه ترويج ميکنند.
💠رسانه ها و ترويج مد
🔷برنامه های تلويزيونی داخلی نیز بعضا از طريق فيلمها و سريالها که در خانههای مجلل اعيانی و اشرافی، و با بازنمايی سبک و مدهای رايج اين قبيل طبقات ساخته ميشوند، همچنین شبکههای ماهوارهای، مجلات و پايگاههای اينترنتی، انواع #مدهای_جديد را تبليغ ميکنند و از اين طريق، زمينه را برای گرايش خانوادهها و بخصوص جوانان به سوی #مدهای_نو مهيا ميسازند. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ #تاخير در #نمازاولوقت چه آثار و پيامدهای سویی برای ما دارد؟ (بخش سوم و پایانی)
🔶 #تأخيرنماز از اول وقت آن، بدون عذر، موجب محروم ماندن انسان از فيوضات و پاداش هاى آن و عدم بهره مندی از بركات و آثار نماز اول وقت و نیز تضييع و سبك شمردن نماز است. در این نوشتار به بعضی از آثار سوء تاخير عمدی از نماز اول وقت اشاره میگردد؛
💠عدم قبولی نماز
🔷از ديگر پيامدهای منفی تاخير در نماز اول وقت، عدم قبولی نماز است كه امام صادق (ع) در اين باره فرموده اند: «مَنْ صَلَّى فِي غَيْرِ وَقْتٍ فَلَا صَلَاةَ لَهُ؛[کافی ج۳ ص۲۸۵] كسی كه نماز در غير وقت بخواند، مثل اين كه نماز نخوانده است. (به اين معنا كه چنين نمازی نميتواند وی را به آثار و بركات و پاداش های عظيم نماز نائل گرداند، هرچند با خواندن اين نماز از او رفع تكليف شده و عذاب نميشود)
💠عدم استجابت دعا
🔷در روايتى كه از امام زين العابدين (ع) در تشريح آثار گناهان، #تاخيردرنماز را به عنوان يكی از عوامل #عدماستجابتدعا بر شمرده و فرموده اند: «و الذّنوب الّتى تردّ الدّعاء: سوء النّيّة، و خبث السّريرة، و النّفاق مع الاخوان، و ترك التّصديق بالاجابة، و تأخير الصّلوات المفروضة حتّى تذهب اوقاته؛[بحار الانوار ج۷۰ ص۳۷۵]
🔶ترجمهی روایت: و گناهانى كه موجب برگشتن دعا میشوند عبارتند از: نيّت بد داشتن، در باطن، پليد بودن، با برادران دين، دورويى و نفاق نمودن، برادران دينى را با ترك اجابت، تصديق نكردن، و #نمازهاى_واجب را به #تأخيرانداختن تا وقتشان بگذرد.»
📕پرسشهاوپاسخهاینماز - سيد حسن موسوی (مركز تخصصی نماز)
منبع: وبسایتانوارطاها
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش سوم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
💠نام نهج البلاغه
🔷نامى که شریف رضى براى این کتاب گرانسنگ برگزیده، یعنی #نهج_البلاغه، به معنای «راه و روش بلاغت» است؛ زیرا این کتاب درهاى بلاغت را به روى خواننده مى گشاید، و طالبان بلاغت را بدان نزدیک مى سازد و نیاز دانشمند و دانشجو را برمى آورد، و گمشده و خواسته بلیغ و زاهد است و از آن روز که این کتاب گام به عالم فرهنگ و ادب نهاد و توسط شریف رضى به بار نشست، در میان دانشمندان و خطبا و اهل ادب جا باز کرد،
🔷و بلند آوازه شد و شهره آفاق دانش گردید و ستاره آن در شام و عراق و نجد و تهامه درخشید، و هر کجا که رفت، با استقبال مردم مواجه گردید، و در مراکز علمى به درس و بحث از آن پرداختند؛ زیرا علاوه بر معناى ارزنده و محتواى علمى و عمیق همه جانبه، و درهاى حکمت و دانش، داراى الفاظ و نگارشى بسیار بدیع و زیبا و سبک و شیوه یى هماهنگ و عالى است که در اوج نثر عربى قرار گرفته است. [۱]
💠ویژگى هاى نهج البلاغه
🔷 #نهج_البلاغه این اثر ماندگار و بى نظیر را مى توان از جهات مختلفى مورد دقت، شناخت و بررسى قرار داد. اوصاف و ویژگى هاى این مجموعه بى بدیل را در این نوشتار مختصر نمى توان شناخت، اما به لحاظ اختصار، به شاخصها و ویژگى هاى مهم آن اشاره مى شود: ۱) کلامى فوق کلام انسانها و پایین تر از کلام خدا و در حقیقت، #کلماتى_گهربار از #امام_معصوم حضرت مولى الموحدین #امام_على (ع)؛
🔷 ۲) #جامعیت_نهجالبلاغه، به گونه اى که همانند قرآن، به عنوان انوارى از آن، به تمام مسائل دنیوى و اخروى پرداخته است؛ ۳) #اوج_فصاحت و #بلاغت_بینظیر؛ ۴) در بردارنده رسالتى جاودانه و جهانى پس از قرآن، جهت هدایت بشریت؛ ۵) جاذبه خاص نهج البلاغه براى همگان؛ ۶) مصون از هرگونه ضعف، خطا و تحریف؛ ۷) ارزش والاى پیام هاى نهج البلاغه؛ ۸) عدالت خواهى و ظلم ستیزى منحصر به فرد. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] شرح نهجالبلاغه، ابن ابى الحدید، مقدمه ابوالفضل ابراهیم بر شرح نهجالبلاغه ابن ابى الحدید ص ۷، دارالاضواء بیروت
منبع:وبسایتراسخونبهنقلاز سایتسراجاندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش هفدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠عمران و آبادی
🔷در حكومت جهانی #امام_عصر (عج) همه نقاط زمين، آباد و سرسبز و مالامال از محصول ميشود، و معادن زيرزمينی استخراج ميشود، و زمين رویيدنیهايش را میروياند، و آسمان قطرات بارانش را فرو ميفرستد، و از زمين و آسمان نعمت ريزش ميكند و #وفور_نعمت است و نقطه ای خالی از عمران نخواهد ماند. و اينك روايات؛ "و يخرج له الارض افلاذ كبدها..." [بحارالانوار، ج۵۱، ص۶۸]؛ زمين پاره های جگر خود را برای آن حضرت ظاهر میسازد... "و يرسل السماء عليهم مدراراً و لاتدخر الارض شيئاً من نباتها" [همان، ص۷۸] آسمان بارانش را مثل ناودان فرو ميفرستد و زمين همه روییدنيهايش را بيرون می آورد و چیزی از گیاهان خود را دریغ نمیدارد.
🔷"تنزل له السماء قطرها و تخرج له الارض بذرها" [همان، ص۷۴] آسمان قطراتش را برای حضرت نازل ميكند (و بر سرزمينهای او میبارد) و زمين بذرش را خارج ميسازد. "يتمنی الاحياء الأموات..." [همان، ص۱۰۴] (وفور نعمتها به حدی ميشود) كه زندگان آرزو ميكنند، كه ای كاش مردگان بودند و اين همه #نعمت را ميديدند. "و تلقی اليه سلماً مقاليدها" [همان، ج۵۲، ص۳۳۸] و زمين با ميل و رغبت كليدهای در گنجهايش را به امام ميدهد و تسليم ميكند، و در آن روز زمين گنجهای پنهانش را هويدا ميكند و بركاتش را نمايان ميسازد؛ [همان، ص۳۸۵]
🔷"و انزل بركات من السماء و الارض و تزهر الارض بحسن نباتها و تخرج كل ثمارها و انواع طیبها" [منتخب الاثر، ص۴۷۲] در آن روزگار #بركات از آسمان و زمين فرو می بارد و زمين با بهترين رویيدنيهايش گلباران ميشود و همه ثمراتش و انواع گياهان خوشبويش را خارج ميكند (و اين منبع عظيم و تمام نشدنی ثروت، در اختيار امام مهدی قرار ميگيرد و آسمان از باريدن مضايقه نميكند و زمين از روياندن دريغ نميكند).
🔷"و تزيد المياه فی دولته و تمد الانهار و تضعف الارض اكلها و تستخرج الكنوز" [همان] در دولت حضرت، آبها فراوان و نهرها امتداد میيابد و زمين خوردنيهايش را دو چندان ظاهر ميكند و همه گنجهای پنهان استخراج ميشود. "و لا يبقی فی الارض خراب الا يعمر" [همان] در روی كره زمين هيچ نقطه خراب و ويرانی نمیماند، مگر آنكه حضرت آنجا را آباد و معمور سازد. "...حتی تمشی المرأه بين العراق الی الشام لا تضع قد ميها الا علی النبات" [بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۶] بقدری آبادانی فراوان ميشود، كه زنی از سرزمين عراق تا شام پياده اگر طی طريق كند، در تمام مسير روی سبزيها و نباتات گام بر ميدارد و زمين خشك و بايری نخواهد ديد.
🔷حال اگر مقايسه كوچكی انجام شود عظمت آبادانی در آن عصر روشن میگردد. تنها در گوشه ای از عالم، يعنی سرزمین خودمان كه اين همه مناطق كويری و بی آب و علف وجود دارد، اگر بخواهيم گوشه هايی را كويرزدايی كنيم چقدر با مشكلات روبرو هستيم و طبعاً سالها طول خواهد کشید، و چه بسا توفيق چندانی هم نيابيم، اما در زمان #حكومتاماممهدی (عج) كل كره زمين آباد ميشود و كويرزدایی ميگردد و سرزمين موات و بايری نخواهد ماند، و اين واقعاً رويا و آرزوی هر انسانی است كه ان شاء الله در آن عصر، جامه عمل خواهد پوشيد. #ادامهدارد...
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️جرعه ای از دریای بیکران #امام_شناسی در اندیشه #امام_هادی (ع) - (بخش سوم)
🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث #امام_شناسی است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. علما و دانشمندان کلام اسلامی نیز، کتب و مقالات فراوانی در خصوص عظمت و دریای وجودی علم امام، به رشته تحریر در آورده اند؛ که پرداختن به آن خود حوصله و زمان مجزایی را می طلبد، ولی در ادامه این نوشتار، بطور تیتروار به برخی از ابعاد وجودی علم امام اشاره میشود.
💠آشنایی کامل به معارف وحیانی و قرآنی
🔷اگر از جامعه بشری، قرآن کریم و وجود با برکت اهل بیت پیامبر (ص) را بگیریم، در واقع آنها را از منبع اصلی شناخت و معرفت جدا کرده ایم، و بشریت راهی به سوی عالم قدس پیدا نخواهد کرد، و دستان او از دریای علوم و معارف وحیانی و آسمانی کوتاه خواهد شد. از این رو باید به این مطلب توجه داشت که یکی از جلوه های ناب علو معارف اهل بیت پیامبر (ص)، اشراف کامل و دقیق ایشان به #معارف_وحیانی است.
🔷در واقع ایشان #واسطهعالمغیب و حیات خاکی و مادی به شمار می آیند، که پرده های غیب و معارف آسمانی را بر روی مردم می گشایند. اشراف کامل و دقیق ایشان به #آموزههای_قرآنی مصداق روشن این توانایی و قدرت علمی است، که در منابع روایی اشارات فراوانی به آن شده است: «از جابر از أَبی جعفر(ع) نقل است که فرمود: جز #اوصیاء_پیغمبر، کسی را نرسد که ادعا کند، #ظاهر و #باطن #تمام_قرآن نزد اوست.» [۱]
💠آشنایی کامل به کتب انبیاء
🔷جلوه ای دیگر از دریای علوم و معارف اهل بیت (ع)، بر اساس شواهد و قرائن روایی و اجتماعی، تسلط و اشراف ایشان به آموزه های وحیانی سایر ادیان و انبیاء گذشته است. بر اساس این تسلط علمی است، که بسیاری از اربابان و رهبران سایر ادیان، در مقابله و مناظره با اهل بیت (ع) یارای ایستادگی و مقاومت نداشته اند و همواره در برابر ایشان شکست را قبول کرده اند. اگر این چنین #توانایی_علمی و معرفتی وجود نداشت، به طور قطع و یقین پیروان ادیانی همچون مسیحیت و یهودیت تلاش می کردند که از نقطه ضعف موجود به نفع خود استفاده نمایند.
🔷در خصوص این تسلط و اشراف علمی اهل بیت (ع) در منابع روایی نقل شده است: عبداللّه بن سنان به نقل از امام صادق (ع) مى آورد که از حضرت، درباره آیه شریفهی «ولَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ... ؛ و پس از ذکر در زبور نوشتیم... » و این که «زبور» و «ذکر» چیست پرسش کرد. حضرت فرمود: ذکر، نزد خداست و زبور، همان کتابى است که بر داود نازل شد، و هر کتابى که نازل شود، نزد #اهل_علم است که #ماییم.» [۲] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] الکافی، ج۱، ص۲۲۸، ح۲
[۲] همان، ص۲۲۶، ح۶
منبع: وبسایت راسخون
#امام_هادی
#امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش چهارم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
💠محتواى نهج البلاغه (۱)
🔷 #نهج_البلاغه اثرى است که باید با آن زیست و تنفس کرد. روح را با آن همدم ساخت، و با آن نبض و قلب را به تپش در آورد، تا معانى آن در عمق جان بنشیند، و بتوان دنیاهاى آن را وارد شد، و سرزمینهایش را فتح کرد. هر چند رسیدن به قلهى رفیع معرفت #امام_على (ع)، حتى در حوزه #نهج_البلاغه بر کسى میسّر نیست، و ضعف ما حکم مى کند که نمى توان تمام دنیاهاى زهد و تقوا و عبادت و عرفان و حکمت و فلسفه و پند و موعظه و ملاحم و مغیبات و سیاست و مسؤولیتهاى اجتماعى، حماسه، شجاعت و دیگر زوایاى #نهج_البلاغه را وارد شد و این اقیانوس بى پایان را شناخت. #نهج_البلاغه از نظر محتوایى، به #مسائل_گوناگون اعتقادى، اقتصادى، سیاسى، اخلاقى پرداخته و در قالب خطبهها، نامهها و حکمتها به پرسشها و مسائل عرصههاى مذکور پاسخ داده است.
🔷 #نهج_البلاغه در مسائل اعتقادى به آفرینش جهان و انسان و جانوران، هدفدار بودن خلقت انسان، [خطبه ۱، ۱۶۵ و ۱۸۵] معرفت حق تعالی، [خ ۱۸۶] یگانگی حق تعالی، [خ ۱۵۲، ۴۵]، هدف فرستادن پیامبران، [خ ۱ و ۱۴۴]، هدف بعثت پیامبر اکرم (ص)، [خ ۱] استمرار رسالت با قرآن و عترت، [خ ۹۷، ۱۵۲ و ۱۹۸] و فرجام و رستاخیز، [خ ۱۳۲، حکمت ۴۵۶ و ۴۴ و خ ۲۲۲] پرداخته است. #امام_على (ع) در #نهج_البلاغه، به مسائل اقتصادى نیز پرداخته است، و مسئولیت انسان را نسبت به سرزمینها و چهارپایان، [خ ۱۶۷] و ارج نهادن به کار و تلاش انسان و بهرهمندى از حاصل دسترنج خویش، [خ ۱۶۰] و ضرورت آبادانى سرزمینها، [نامه ۵۳] و ذخیره سازى ثروت، [حکمت ۱۲۳ و خ ۱۸۳] و توصیههایى مربوط به بیتالمال، عدالت اجتماعى، فقرزدایى، رهنمودهاى اخلاقى به ثروتمندان، برنامههاى اقتصادى، وظایف فردى نیازمندان و وظایف دولت و جامعه را بیان کرده است. [نامه ۴۰، ۵۳ و ۶۷ و حکمت ۶۸، ۹۳، ۱۴۰، ۱۴۱، ۲۲۹، ۲۳۰، ۳۲۸، ۳۶۶ و ۳۹۰ و خ ۱۵، ۱۲۷، ۲۰۵ و ۲۲۴] #ادامهدارد...
منبع:وبسایتراسخونبهنقلاز سایتسراجاندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گل بریزید گل بریزید آمده موسی بن جعفر(ع)
🌺میلاد اباالرضا، امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد.
@TasnimNews
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش اول)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند.
🔷هر چند که دستگاه جور و طاغوت همواره تلاش داشت #امامان_معصوم علیهم السلام را در اوج مظلومیت محصور نماید؛ ولی با این وجود، این اولیای الهی با تدابیر هوشمندانه و مدیریت راهبردی خود، توانستند خیل مشتاقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را با برنامه های انسان ساز خود هدایت کرده، زمینه جهانی شدن فرهنگ و اندیشه #اهل_بیت علیهم السلام را فراهم نمایند. #امامموسیکاظم (ع) از جمله امامان شیعی است که برای اجرایی کردن برنامه های جامع هدایت و انسان سازی در جامعه با مشکلات و مخاطرات فراوانی مواجه بود. شخصیتی آسمانی و عرشی که در سال ۱۲۸ قمری، متولد شد.
🔷ولادت سراسر نور حضرت، با فروپاشی امویان و به قدرت رسیدن #عباسیان مصادف شده بود. #امام_کاظم (ع) در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدر بزرگوارشان، امام صادق (ع)، به امامت رسیدند. به اذعان تاریخ پژوهان مدت ۳۵ ساله امامت و رهبری ایشان با سیطره و هژمونی سیاسی #خلفای_عباسی همچون: #منصور، #هادی، #مهدی و #هارون همزمان بود. [۱] در عظمت وجودی این خورشید هدایت از امام صادق (ع) این چنین نقل شده است: «او برترین فرزندان و بازماندگان من است، و اوست که پس از من، در جایگاه من قرار میگیرد و پس از من، #حجت_خدا بر همه مخلوقات است.» [۲] نوعاً حکومت های طاغوتی برای تثبیت و محکم کردن پایه های قدرت خود، از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی ورزند؛
🔷در میان #خلفای_عباسی نیز این اصل ظالمانه به روشنی مشاهده می شود؛ بطوری که منصور دوانیقی، هادی و هارون و حتی مهدی عباسی، که اوایل با چهره ای مقبول در میان مردم جا باز کرده بود، این حربه شیطانی را در پیش گرفتند، بطوری که ایشان نه فقط بسیاری از شیعیان را به قتل رساندند، بلکه فقها و شخصیت های بزرگ اهل تسنن را که با آنها مخالفت می کردند را نیز مورد آزار و اذیت قرار می دادند. [۳] در این میان #امام_کاظم (ع) برای دستیابی به اهداف انسان ساز و هدایت بخش خود، از استراتژی و تاکتیک های هوشمندانه ای بهره می جست، تا اینکه جامعه اسلامی از انوار قدسی این امام همام بهره مند شوند و نظام شیعه از هم گسسته نشود. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص۳۸۵
[۲] مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۲۰
[۳] ر.ک: عبدالرحمن السیوطی، تاریخ الخلفا، ص۲۵۹؛ و: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص۴۱۴
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هفتم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش نماز
🔷روایات، از ۶ سالگی را برای #نماز و آموزش آن برای کودکان معرفی میکنند و گاه نشانههای دیگری را مطرح کردهاند؛ رسول اکرم (ص) در حدیثی میفرماید: «إذا عَرَفَ الغلامُ یَمینَهُ مِن شمالِهِ، فَمُروهُ بِالصَّلاة؛ اگر پسر دست راست و چپ خود را از هم شناخت، به او بگویید که #نماز بخواند». [۱] و در حدیث دیگری میفرماید: «مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاة إذا کانُوا أبناءَ ستّ سنینَ؛ هنگامی که فرزندانتان، به سن ۶ سال رسیدند، آنان را به #نماز خواندن فرمان دهید». [۲] در حدیثی از امام صادق (ع) ۷ سالگی [۳] و در حدیثی از علی (ع) ۸ سالگی [۴] برای نماز خواندن کودکان تعیین شده است.
🔷در این مسیر باید از روش ساده به سخت استفاده کرد و تا جایی که ممکن است، در سنین پایین باید سبک و راحت گرفت. امام سجاد (ع) کودکان را میفرمود تا نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم بخوانند؛ به آن حضرت اعتراض شد؛ امام (ع) فرمود: این عمل برای آنان سبکتر و بهتر است و باعث میشود تا به خواندن نماز پیشی بگیرند و برای خوابیدن یا سرگرمی به کار دیگری نماز را ضایع نسازند. [۵]
💠آشنایی با روزه
🔷والدین، هیچگاه از عبادتها به عنوان امور سنگین و رنج آور یاد نکنند؛ بلکه، آنها را لذت بخش جلوه دهند و طعم و شیرینی عبادت را به فرزندان خود منتقل سازند. #روزه_گرفتن از دیگر عبادتهایی است که از همان کودکی باید کم کم کودک را با آن آشنا ساخت؛ اگرچه، به صورت کله گنجشکی باشد؛ حلبی از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: ما فرزندانمان را از هفت سالگی به اندازهی توانشان به روزه گرفتن تشویق میکنیم؛ گرچه تا وسط روز یا بیش از آن و یا کمتر از آن، و هرگاه تشنگی وگرسنگی بر آنها غلبه کرد، افطار میکنند؛ برای این که با روزه گرفتن انس، عادت و توانایی پیدا کنند... [۶]
🔷روشی را که این حدیث، به ما میآموزد، این است که بر اساس سن کودک کم کم و با شیب ملایم و به بهترین صورت، با خاطرهای خوش اعمال عبادی را به کودکان بیاموزیم. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۴۰
[۲] مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۱۲
[۳] همان، ج ۱۵، ص ۱۶۰؛ وسائل الشیعة، ج ۱۳، ص ۱۲
[۴] تحف العقول، ص ۱۱۰
[۵] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۰
[۶] الکافی، ج ۳، ص ۴۰۹
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش نهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠حال نوبت به بررسی اين پرسش میرسد که آيا #تقليد موجود در مد و #مدگرايی، از نوع منفی و مذموم است يا از نوع مثبت و معقول؟
🔷متأسفانه #تقليد موجود در #مدگرايی_معاصر، اکثراً #منفی و کورکورانه است؛ چون در اکثر مواقع مشاهده میکنيم که شکل و شيوه مورد تقليد، نه با عقل میسازد، و نه با معيارهای علمی و دينی. بعنوان مثال، شيوه اصلاح سر رايج در برخی گروههای موجود در جوامع غربی، با هيچ يک از موازين زيباشناختی سازگار نيست، اما متأسفانه بعضا مورد تقليد در جامعه ما واقع میشوند. يا شيوه برخی از نواها و موسيقیها، که نه تنها با ذائقه فرهنگی ما سازگار نيست، بلکه اساساً با اصول علم موسيقی هم سازگاری ندارد، با این حال از برخی سبکهای رايج در غرب، توسط برخی افراد جامعهی ما تقلید میشود.
🔷نتیجتا اینکه اگر شيوههايی از پوشش و غير پوشش که در جوامع ديگر رايج است، که مورد تأييد عقل و شرع باشد، با حفظ هويت و اصالت فرهنگی، #تقليد و اقتباس از آنها مذموم نخواهد بود. از طرف ديگر گاهی #مد_جديد ناشی از #تقليد نيست، بلکه حاصل ابتکار و خلاقيت يک طراح لباس و... است. در اين صورت هم اگر مطابق با موازين شرع و عقل باشند، موجه و معقول خواهند بود.
🔷نهايتا اینکه اگر #مد و #مدگرايی که غالباً ريشه در زيبايی جويی، و تنوع طلبی دارد، در چهارچوپ موازين شرعی و عرفی باشد، و اگر معقول نیز باشد، ایرادی ندارد، بلکه نيک ارزيابی میشود. اما #مدگرایی اگر ناشی از #تقليد_کورکورانه و ميمونوار از بيگانگان باشد، #بسيار_مذموم و منفی ارزيابی میشود که در شأن انسانهای کمال يافته و فرهيخته نيست. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرايی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد