✳ دین «فطری» است
🔻 اگر پیامبران نباشند، انسان گمراه میشود ولی لازمهی این مطلب آن نیست که انبیا چیزی از خارج وجود انسان به انسان پیوند میزنند و اضافه میکنند، بلکه انبیا چیزی را که در #وجود انسان هست استخراج میکنند و در برابرش نمایان میسازند و این است معنای #فطرت و معنای این حقیقت که اصول #دین و بسیاری از مسائل دیگر دین، فطری است.
📚 برگرفته از کتاب #تحجرگرایی
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
🔰سه علت تکریم و جشن نیمه شعبان / تنها جشنی در دنیا که برای آینده بشریت است
🔷این مسئله سه علت دارد:
1⃣یکی اینکه این عمل یک عکسالعملی است که طبقه مسلمانان ایران در صد ساله اخیر که حوادثی پیش آمده و فرقهای دروغپرداز و تبلیغاتچی و نعل وارونهزن در دنیا پیدا شدهاند و احیاناً ممکن است در بعضی جاها وانمود کنند که ایرانی اصولًا تابع فلان فرقه است، ایرانی میخواهد به دنیا ثابت کند که خیر، من تابع فلان فرقه نیستم.
2⃣دیگر اینکه واقعاً فلسفهای وجود دارد و آن اینکه سایر جشنها به مناسبت نجاتها و فرجها و موفقیت های گذشته است و این جشن یگانه جشنی است که نظر به #آینده_بشریت دارد .
🔮آن جشنها تقدیر است و این جشن امید است و انتظار.
3⃣به علاوه اینکه هیچ نجاتی مثل این نجات و هیچ قدمی مثل این قدم و هیچ اصلاحی مثل این اصلاح، جنبه کلیت و عمومیت و جهانی ندارد. انسان، هم به گذشته خود مربوط است و هم به آینده، نمیتواند رابطه خود را با هیچ کدام قطع کند.
📚یادداشتهای استاد مطهری، ج14، ص86
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💢 #ماهیت_دنیا
💠امام علـــی علیه الســلام:
دنیا خانه ای است پوشیده از بلا ها ، به حیله و نیرنگ شناخته شده ، نه حالات آن #پایدار ، و نه مردم آن از #سلامت برخوردارند....
اهل دنیا همواره هدف تیرهای بلا هستند که با تیرهایش آنها را می کوبد ، و با مرگ آنها را نابود می کند.
📚 #نهج_البلاغه ،خطبه ۲۲۶
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
📲 رها کردن فضای مجازی افتخار نیست باید این فضا را مدیریت کرد.
دشمنان از #فضای_مجازی برای ناامنی و دلسرد کردن مردم استفاده می کنند، این فضا باید مدیریت شود و آزادی مردم در این فضا خوب است اما سو استفاده از آن صحیح نیست، و این باید مدیریت شود.
#انتخابات
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش اول)
💠رابطه بین دین و سیاست در اسلام چیست؟
🔷تبیین آمیختگی دین و سیاست: #دیناسلام مجموعه ای نظاممند و منسجم است که #احکاموارزشهایش با اهداف، مبدأ و مبانی فکری آن هماهنگ است و دارای ساختار خاص سیاسی، فرهنگی، عبادی، اقتصادی و نظامی است؛ اگر #رسالتدین تحقق عدالت اجتماعی، احقاق حق، ایجاد بستری مناسب برای رشد و تعالی افراد بشر است، بی تردید #مستلزمساختارسیاسیوحکومتی است و مسلما بدون ساختار سیاسی نیلی به اهداف مزبور ممکن نیست. از این رو در تعالیم انبیا و متون و منابع اصیل دینی، #سیاستوحکومت جایگاه ارزشمندی دارد و منصب امامت امری است که مورد اهتمام شارع بوده و پیامبران برای تحقق آن تلاش کرده اند. اکنون به صورت مختصر به نمونه هایی از عینیت دیانت و سیاست در اسلام اشاره مینماییم:
🔴یکم؛ در بخش اعتقادات
🔷در دل #توحید به عنوان زیربنای عقاید و اندیشه های اسلامی، سیاست نهفته بوده و در آیات متعدد قرآن، عبودیت الهی با نفی طواغیت همراه است؛ بسط و سریان توحید در حیات فردی و جمعی و اعتقاد به ربوبیت تکوینی و تشریعی، مستلزم برپایی جامعهای موحدانه و حاکمیت قوانینی است که ناشی از خداوند است «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون»[مائده،۴۴]
🔷 #نبوتوامامت نیز دو رکن دیگر عقاید اسلامی است. تأمل در #سیرهپیامبران و هدف بعثت آنان، نشان از توجه ایشان به #اصلاحجامعه از طواغیت، مفاسد و #اجرایقوانینالهی دارد و بالاخره #اعتقادبهمعاد نیز در حیات اجتماعی و سیاست تأثیر داشته و زمینه شهادت طلبی و #روحیهایثاروفداکاری و جهاد علیه فساد و طواغیت را فراهم نموده و هدف غایی حرکت اجتماعی و نظام سیاسی را ترسیم می کند.[۱]
🔴دوم؛ در بخش احکام
🔷بررسی مباحث مختلف فقهی حاکی از آن است که #سیاست در تمامی ابواب فقهی طرح گردیده است. البته جوهره برخی ابواب فقهی کاملا سیاسی است؛ نظیر کتاب جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، قضا و شهادات و حدود و دیات، و به طور کلی حضرت امام معتقد بودند که اگر کتب فقهی را در ۵۰ باب خلاصه کنیم، تنها اندکی از آنها غیر سیاسی هستند.[۲]
🔴 سوم؛ در بخش اخلاق
🔷 #سیاست با گزاره های اخلاقی دین مبین اسلام ارتباطی تنگاتنگ داشته و مسایل اخلاقی هر دو حوزه فردی و اجتماعی را در بر میگیرد؛ #پذیرشمسؤولیت های اجتماعی و سیاسی مستلزم دارا بودن ویژگی ها و صفات بارز اخلاقی است و تأمین توأمان سعادت دنیوی و اخروی جامعه و #نیلبهاهدافمتعالیحکومتاسلامی تنها در گرو #تربیتمدیرانلایق که متخلق به صفات رهبران الهی چون پیامبر و امامان معصوم(ع) باشند میسر است. عهدنامه امام علی(ع) به مالک اشتر که مملو از دستورات اخلاقی - سیاسی است نمونه ای از این موضوع است.[نهج البلاغه، نامه ۵۳] و بالاخره این که سیره بزرگان دین اسلام از پیامبران و معصومین(ع) گرفته تا فقهای بزرگوار و همچنین منابع اسلامی (قرآن، روایات و عقل) همگی حاکی از اشتمال دین بر سیاست و آمیختگی این دو است.
پینوشت
[۱] درآمدیبرنظامسیاسیاسلام (محمد جواد نوروزی) ص ۳۶
[۲] مبانیاندیشهسیاسیاسلام (عمید زنجانی)
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش دوم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
1⃣گستره قوانین اسلام
🔷با توجه به حجم عظیمى از احکام اجتماعى و اهداف سیاسى - دینى اسلام، مىتوان هدفگیرى اصلى این دین مقدّس را شناخت. امام خمینى(ره) در این باره مىفرماید: «اسلام دین سیاست است، با تمام شئونى که سیاست دارد. این نکته براى هر کسى که کمترین تدبّرى در احکام حکومتى، سیاسى، اجتماعى و اقتصادى اسلام بکند، آشکار مىگردد. پس هر که را گمان بر او برود که دین از سیاست جدا است، نه دین را شناخته و نه سیاست را».[۱]
🔷با مرورى کوتاه بر قوانین اسلامى و آیات قرآن، روشن مىگردد که #اسلامدینىجامع و #همهسونگر است که تمام ابعاد زندگى انسان (فردى، اجتماعى، دنیایى، اخروى، مادى و معنوى) را در نظر گرفته است و همانگونه که مردم را به عبادت و یکتا پرستى، دعوت نموده و داراى دستورات اخلاقى و خودسازى فردى است، احکام و دستوراتى در مورد #مسائلحکومتى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، قضایى، امور مربوط به اداره صحیح جامعه، روابط بین الملل و... دارا مى باشد.
🔷بدیهى است اجراى چنین احکام و دستوراتى، بدون قدرت اجرایى، امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر آموزه هاى سیاسى و اجتماعى دین لزوماً حکومت دینى را نیز به دنبال دارد. #حکومتدینى به معناى صحیح آن حکومتى است که جامعه را #براساسقوانینالهى اداره کند و زمینه هاى رشد استعدادها و امکان رسیدن انسان ها به کمال و ایجاد جامعه اى برین، صالح و شایسته را براى مردم آماده سازد و با فسادهاى اخلاقى، اجتماعى و... مبارزه کند.
پینوشت
[۱] صحیفه نور، ج۱، ص۶
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #راههایمقابلهباتحریم: ۱- خواهش از تحریمکننده، ۲- فعّال کردن نیروی داخلی و تولید در داخل
🔹ما #درمقابلهیباتحریم دو راه میتوانیم برویم: یکی اینکه برویم سراغ تحریمکننده و از او خواهش کنیم، بگوییم «آقا شما ما را تحریم کردید، ما خواهش میکنیم که حالا مثلاً شما این تحریم را کم کنید یا بردارید»، او هم بگوید خیلی خب حرفی ندارم، این کارها را انجام بدهید - چند خواستهی استکباری روی میز بگذارد، بگوید این کارها را انجام بدهید - من یک مقدار از تحریم را کم میکنم؛ این یک راه است که در واقع راه ذلّت، راه انحطاط، راه عقبماندگی است.
🔹یک راه دیگر هم این است که #نیرویداخلیخودمان را فعّال کنیم؛ ما تواناییهای خوبی داریم؛ این نیروها را فعّال کنیم و کالای تحریمی را در داخل تولید کنیم. آن طرفِ مقابل وقتی دید در داخل دارد این کالا تولید میشود، خودش به دست و پا میافتد؛ چون خود آنها سود میبرند از این تجارت کالا و از بازارهای کشورها - یک سود عمدهی دولتها این است - لذاست که خود این موجب میشود که تحریم یا برداشته بشود یا لغو بشود یا بیاثر بشود.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #سلبریتی مضر و مفید
🔷در دنیای امروز که دنیای حاکمیت رسانه هاست، یکی از عوامل مهمی که از بازوهای مهم رسانه ای بوده و تاثیرات عمده ای بر افکار عمومی دارد، افرادی هستند که به طرق مختلف توسط رسانه ها در میان افکار عمومی معروف میشوند و علقه ای میان آنها و مخاطبانشان برقرار می شود و بواسطه همین علقه خاص، قدرت تاثیرگذاری بر افکار عمومی می یابند. اصطلاحا به این افراد، #سلبریتی گفته میشود. #یکیازآفاتسلبریتیها که در جوامع مختلف دیده می شود، #عملکردهاورفتارهاینادرست و نامناسب توسط این سلبریتی هاست که بعضا موجب ایجاد اثرات بدی در میان افکار عمومی می شود.
🔷متاسفانه در کشور ما به دلیل پایین بودن #سوادرسانهای در میان عموم مردم و حتی میان بسیاری از خواص، #موجهایرسانهای، تاثیرات مخربی بر افکار عمومی دارد. از جمله این موج های مخرب، موجهای ایجاد شده توسط #سلبریتی هاست که بعضا با #اظهارنظرهاینادرست و یا اعمال نسنجیده، موجب اثرات مخربی بر افکار عمومی میشوند. بعضا این اظهار نظرها باعث ایجاد اثرات جبران ناپذیری میشود. مثلا در زمان انتخابات ها، معمولا اظهار نظرهای غیرکارشناسی و برآمده از احساسات و وابستگی های جناحی #سلبریتیها موجب هدایت بخش عمده ای از افکار عمومی به سمت #انتخابهاینادرست میشود.
🔷البته این به این معنا نیست که همه سلبریتی ها نظرات نادرست داشته و باعث اثرات سوء بر افکار عمومی میشوند، اما متاسفانه تجربه نشان داده است که اکثرا این اتفاق میافتد؛ زیرا #بسیاریازسلبریتیها از سطح سواد پایینی برخوردار بوده و با این حال در مسائل مهم کشور، اظهارنظرهایی #باژستکارشناسانه انجام میدهند! همانطور که بیان شد از جمله مواردی که موجب ایجاد اثرات سوئی در افکارعمومی میشود، #رفتارهایاجتماعی #سلبریتی هاست، مثلا برخی از سلبریتی ها در صفحه های شخصی خود، افراد را ترغیب به نگهداری سگ کرده و حتی بعضا سگ را به عنوان فرزند برمیگزینند!
🔷و یا با تبلیغ زندگی تجملاتی و غیردینی، افراد را از سبک زندگی ایرانی اسلامی دور میکنند، که اینگونه رفتارهای سخیف، #اثراتاجتماعی بسیار بدی به همراه دارد. حدود یک سال قبل یکی از همین سلبریتیها در یک کشور خارجی اقدام به اجرای یک استندآپ کمدی نموده بود که در آن علاوه بر نمایش رفتارهای سخیف، متاسفانه در حرکتی تحقیرآمیز، اقدام به مقایسه مردم دو کشور در قالب مقایسه حیوانات در دو کشور کرده بود. اینگونه رفتارها که نشانگر اوج خودباختگی و غربزدگی یک فرد میباشد، اولین باری نیست که از این جماعت سلبریتی دیده میشود.
🔷برخی از این جماعت، افتخارشان این است که بچه خود را در اروپا و آمریکا به دنیا بیاورند و هر حرکتی از یک غربی را به قول خودشان نایس میبینند، اما بهترین کارها در ممکلت خودشان برای این جماعت، اخ و پیف است. به نظر میرسد که برای مقابله با اینگونه اثرات مخرب این جماعت، علاوه بر بالا بردن هزینه چنین کارهایی به لحاظ قانونی برای این افراد، باید برنامه ریزیهای منسجم و حساب شده برای افزایش #سوادرسانهایمردم انجام شود تا جایی که تاثیر پذیری مردم از این جماعت همه چیزدان! به حداقل برسد؛ به طوری که مثلا یک بازیگر خوب، صرفا اظهار نظرش در بازیگری که رشته تخصصی اوست موثر واقع شود نه در سیاست و پزشکی و همه چیز!
🔴از طرف دیگر #رسانهملی باید هوشیار باشد که با دست خودش، با برخی برنامه های خاص و پرمخاطب، #موجبچهرهشدن یک عده #افرادمعلومالحال نشود. بلکه میتوان با چهره سازی از میان همین سلبریتیها و برجسته کردن برخی سلبریتیهایی که دارای شخصیت و خلقیات باارزشی هستند و میتوانند تاثیرات مثبتی بر افکار عمومی داشته باشند، تاثیرات سوء برخی دیگر را به حداقل رساند.
منبع: وبسایترهروانولایت
#سوادرسانهای
#سلبریتی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیامهای همهپرسی جمهوری اسلامی (بخش اول)
🔶در حالی که طبیعت انقلابها آنگونه بود که رهبری مقتدر با رویکردی نخبهگرا و حتی توتالیتر، تا مرحله تثبیت انقلاب پیش رفته و اداره نظام سیاسی جدید را برعهده بگیرد، #حضرتامام(ره) ترجیح داد که از روز اول اداره نظام سیاسی را به ملت بسپارد. #جمهوریاسلامی را میتوان #مردمیتریننظامسیاسی دانست که در طول دهههای اخیر در عرصه سیاسی نظام بینالملل ظهور یافته است.
🔷اوج تجلی این اعتماد به ملت را میتوان در روز دوازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ که به نام #روزجمهوریاسلامی نامگذاری شد، مشاهده نمود. با اوج گیری نهضت اسلامی ملت ایران بود که این سؤال مهم مطرح گردید که #نوعومدلحکومتاسلامی که جایگزین نظام طاغوت خواهد شد کدام است؟ تمامی نگاهها به رهبری نهضت دوخته شده بود که ایشان در این مورد چه میگویند. #حضرتامام(ره) اولین چهره سیاسی تاریخ ملت است که #نظامجمهوریاسلامی را برای اداره کشور مطرح نمود. طرح این مسأله - که در ادبیات سیاسی جهان سابقه نداشت - سؤالات فراوانی را در اذهان موافقان و مخالفان نهضت مطرح ساخت.
🔴حضرت امام(ره) در طول نیمه دوم سال ۵۷ در جلسات و مصاحبه های مختلفی به تبیین جمهوری اسلامی میپردازند: «#نظامجمهوریاسلامی؛ نظامی که متکی به قانون اسلام است و از طرفی متکی به اراده مردم و آرای عمومی، نظامی که در تاریخ معاصر جهان نمونه ندارد و #الگویآن حکومت رسول اللَّه(ص) و حضرت علی(ع) است. جمهوری اسلامی بدین معنا که قانون کشور را #قوانیناسلامی تشکیل میدهد، ولی فرم حکومت، جمهوری است و مراد از جمهوری، به همان معنایی که در همه جای دنیا رایج است، با این تفاوت که #قانونشاسلامی خواهد بود».
🔷در همین مقطع است که اولین مخالفتهای جدی برخی جریانهای سیاسی التقاطی که وابستگی برخی از آنها بعدها در ماجرای افشای اسناد لانه جاسوسی محرز گردید با اندیشه نیروهای خط امام نمایان شد و آنها به مخالفت با جمهوری اسلامی پرداختند و با طرح وجود پارادوکس در ترکیب «جمهوری اسلامی»، ارتجاعی خواندن آن و ... عناوینی چون «جمهوری دموکراتیک»، «جمهوری خلق»، «جمهوری مطلق»، «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و... را مطرح نمودند.
🔷 #حضرتامام(ره) در آستانه انتخاب با بیان اینکه «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد»، به صراحت اعلام نمود که به #جمهوریاسلامی رأی خواهد داد و از همه اقشار مردم و گروههای سیاسی دعوت نمود تا در این رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی آری بدهند. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که حضرت امام(ره) از ملت میخواهد که آزادانه رأی دهند و توضیح میدهد که رأی «نه» معنایش پذیرش رژیم سلطنتی نیست، و اینچنین بود که سرانجام در سپیده دم ۱۲ فروردین سال ۵۸ نخستین روز حکومت اللَّه تحقق یافت و کنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوت در ایران زمین فرو ریخت.
منبع: وبسایتپرسمان - رضاموحدی
#جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حواسمان به تاکتیک #اسبتروا باشد
🔹سالهاست که #دشمن در جنگ تمام عیار، #برایناامیدسازی و شکست ملت ایران تلاش میکند. اثربخشترین فعالیت دشمن #جنگادراکی است. جنگ ادراکی برای القاء ناکارآمدی الگوی ایرانی ـ اسلامی، تضعیف سرمایه اجتماعی و پایگاه مردمی نظام، بسیار موثر است.
🔹وقتی سرمایهی اجتماعی نظام ناامید گردد، طبیعتا اصل مقبولیت زیر سوال میرود و اینجاست که با یک حرکت کوچک، سرباز هم میتواند شاه را کیش و مات کند.
🔹 #دشمن در این ۴۲ سال نتوانسته این پایگاه مردمی را درهم بشکند، پس به فکر استفاده از #تاکتیکاسبتروا میافتد تا شاید از این طریق زهر خود را بریزد. ناکارآمدی در مدیریت وضعیت معیشتی مردم، تضعیف انسجام ملی و شکلگیری دو قطبیهای کاذب و ناامید کننده جامعه، حکم همان #اسبهایتروا را دارند.
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #فلسفهحكومت از نگاه اهل بيت عليهم السلام
💠 #امامعلیعليهالسلام: اللّهُمَّ إنّكَ تَعلَمُ أنَّهُ لم يَكُنِ الّذي كانَ مِنّا مُنافَسةً في سُلطانٍ، ولا الْتِماسَ شَيءٍ مِن فُضولِ الحُطامِ، ولكن لِنَرُدَّ المَعالِمَ مِن دِينِكَ، ونُظهِرَ الإصْلاحَ في بلادِكَ، فيأمَنَ المظلومونَ مِن عبادِكَ ، وتُقامَ المُعَطَّلةُ مِن حُدودِكَ.
🔷بار خدايا! تو مىدانى كه آنچه از ما سر زد، نه از سر رغبت به كسب قدرت بود و نه براى به دست آوردن چيزى از متاع دنيا؛ بلكه مىخواستيم نشانه هاى دين تو را [به جايگاهشان] بازگردانيم و اصلاح و آبادانى را در سرزمينهاى تو پديدار سازيم، تا بندگان ستمديدهات امنيت و آسودگى يابند و حدود و احكامِ تعطيل شدهات دوباره بر پا شود.
📕نهج البلاغة، الخطبة ۱۳۱
#امام_علی
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش سوم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
2⃣سیره پیشوایان دین
🔷 #سیرهوروشرسول اکرم(ص) نشان دهنده این است که #دینازسیاستجدانیست. آن حضرت ضمن #تشکیلحکومت، مسؤولیت اجرایى و قضایى آن را نیز بر عهده داشت. امیرالمومنین امامعلى(ع) نیز حکومتى براساس عدل و اجراى دستورات الهى بنا نهاد. حکومت کوتاه مدت امام حسن(ع)، قیام خونین امام حسین(ع) و مشروع ندانستن حکومت هاى وقت از سوى دیگر امامان(ع)، همه بیانگر این واقعیت است که آموزه هاى سیاسى و #تشکیلحکومتصالح از ضروریات دین اسلام است.
3⃣اهداف سیاسى و اجتماعى بعثت انبیا
🔷 #درنگاهقرآن، پرداختن به مسائل سیاسى و اجتماعى، اصلاح امور جامعه و برقرارى مناسبات عادلانه، از اهداف نبوت و از تعالیم اساسى دین است. پاره اى از آیاتى که بر این مطلب گواهى مىدهد، عبارت است از:
🔶«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ؛ به راستى که پیامبران را با پدیده هاى روشنگر فرستادیم و همراه آنان کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم به دادگرى برخیزند و آهن را که در آن نیروى سخت و سودهاى فراوان براى مردم است، پدید آوردیم».[حدید،۲۵]
🔶«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت؛ و به راستى در هر امتى، پیامبرى فرستادیم که خداوند را بندگى کنید و از پیروى طاغوت دورى جویید».[نحل،۳۶] براى آگاهى بیشتر ر.ک: انتظار بشر از دین (عبدالله نصری) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیامهای همهپرسی جمهوری اسلامی (بخش دوم و پایانی)
🔶این فرآیند که به شکلگیری حماسه دوازدهم فروردین ماه سال ۱۳۵۸ انجامید، دارای پیامهای فراوانی بود که توجه به آن، ماهیت نهضت اسلامی ملت ایران را آشکار میسازد:
🔷«یکپارچگی ملت»: #روزجمهوریاسلامی حکایت از یکپارچگی ملت ایران داشت. در این روز بیش از ۹۸ درصد واجدین شرایط، در همهپرسی شرکت کردند و بیش از ۹۹ درصد ملت به #جمهوریاسلامی رای دادند. این هماهنگی را تا آن روز هیچ ملت و نظام سیاسی به خود ندیده بود، و تنها ۱۴۰ هزار رای نه و ۱۵۰ هزار رای باطله در مقابل بیش از #بیستمیلیونرایآری در صندوقها مشاهده شد.
🔷«مردمی بودن انقلاب»: #پیامدیگررفراندوم جمهوری اسلامی، آن بود که نشان داد این انقلاب، #انقلابیکاملامردمی و با قدرت حضور فراگیری ملت به ثمر رسیده است و همه قدرتهای دیگر در ذیل آن معنا خواهند یافت. مدعیان قدرت همچون برخی احزاب و گروههای سیاسی مدعی مدیریت انقلاب نیز در مقابل منبع قدرت ملت، ناتوانتر از آن بودند که عرضه اندام کنند. به واقع حضور ۹۸ درصدی واجدین شرایط در این همهپرسی، رکوردی تکرار ناپذیر در قرن بیستم و در عصر انقلابها بود که ملت ایران خلق کردند.
🔷«اسلامی بودن انقلاب»: همه پرسی روز ۱۲ فروردین، حکایت دیگری نیز برای همه کارشناسان و ناظران داشت و آن اینکه #ماهیتایننهضت و حرکت ملت ایران #کاملااسلامی و برخاسته از تعلقات دینی است. چرا که اولا رای آنها به الگویی از جمهوری بودن که از خاستگاهی اسلامی برخوردار است. ضمن آنکه #تئوریسیناینالگو که با اقبال مطلق ملت ایران همراه بود، حکیم فرزانهای بود که #مرجعیتدینی این ملت را نیز برعهده داشت و مبتنی بر فقه جعفری(ع) و #اسلامنابمحمدی(ص) سخن میگفت.
🔷«جایگاه رهبری الهی»: یکی از عرصههایی که جایگاه ممتاز #رهبریالهی در نهضت اسلامی ملت ایران را آشکار نمود، همهپرسی جمهوری اسلامی بود. در این ماجرا همه ناظران دیدند که تا چه اندازه این #مرجعیتورهبری صاحب اعتبار است که حرف و سخن او برای یک ملت بزرگ صاحب اعتبار و حجیت است. سخن او در باب مدل جمهوری اسلامی به مثابه جایگزین نظام سلطنتی، بدون هیچگونه تردیدی چنان با حمایت قاطبه ملت همراه شد، که فرصتی برای عرضه اندام اندیشه های مخالف و رقیب نداد و رای ۹۹ درصدی آری به جمهوری اسلامی سند آشکار این سخن بود.
🔷«الگوی مردمسالارانه مدیریت انقلاب»: #رهبریدینی نیز نشان داد که #رویکردیکاملامردمسالارانه داشته و در حالی که طبیعت انقلابها پیش از این، آنگونه بود که رهبری مقتدر با رویکردی نخبهگرا و حتی توتالیتر، تا مرحله تثبیت انقلاب پیش رفته و اداره نظام سیاسی جدید را بر عهده بگیرد، وی ترجیح داد که از روز اول کار نظام سیاسی را به ملت بسپارد و آنان را تصمیمگیر واقعی و نهایی سرنوشت خود بداند.
به واقع این حرکت حکایت از آن داشت که رهبری الهی با دیکتاتوری و استبداد و خودرایی بیگانه است و او تنها در مقام هادی امت نقش آفرین بوده و هدایت سرنوشت یه جامعه را با تمسک به آشنایی به دین خدا و تقوایی که حاصل از مراقبت و خودساختگی است برعهده دارد. اما این هدایت نافی اراده و انتخاب و اختیار ملت نیست و در نظام اسلامی هیچ چیز بدون اراده ملت محقق نشده و مشروعیت نخواهد یافت.
منبع: وبسایتپرسمان - رضاموحدی
#جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش چهارم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
4⃣ #مبانىقرآنىرابطهدینوسیاست (۱)
🔷اختصاص حاکمیت، ولایت و سرپرستى همه جانبه مادى، معنوى، دنیوى و اخروى براى خدا، رسول و اولیاى خاص او: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»؛ [مائده،۵۵] و ر.ک: [یوسف،۴۰ - مائده،۴۲ و ۴۳]. «سرپرست و ولى شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانى که ایمان آورده اند؛ همان کسانى که نماز به پا مى دارند و در حال رکوع زکات مى پردازند».
🔷اثبات امامت و رهبرى سیاسى - اجتماعى براى پیامبر(ص)، امام(ع) و منصوبان از ناحیه آنان: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ...»؛ [نساء،۵۸] و ر.ک: [مائده،۶۷] «خداوند به شما فرمان مى دهد که امانت ها را به صاحبانشان بدهید و هنگامى که میان مردم داورى مى کنید، به عدالت داورى کنید».
💠توضیح اینکه امانت در قرآن، گستره وسیعى دارد و یکى از مهم ترین عرصه هاى آن، مسأله امامت و رهبرى است. امام رضا(ع) در تفسیر این آیه، مىفرماید: «اهل امانت امامان هستند؛ هر امامى امانت رهبرى را باید به امام بعد از خود بسپارد...»؛ [تفسیر نورالثقلین (الشیخ عبد على بن جمعه العروسى الحویزى) ج۱، ۴۹۶]
🔷اثبات حکومت و خلافت در زمین براى برخى از پیامبران گذشته؛ مانند حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع): «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِى الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ»؛ [ص،۲۶] و ر.ک: [همان،۲۰ - نمل،۲۶ و ۲۷ - نساء،۵۴] «اى داود! ما تو را خلیفه در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم به حق داورى کن».
🔷قرآن، داورى و فصل خصومت در میان مردم را از وظایف پیامبران الهى معرفى مىکند: «وَ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ إِذْ یَحْکُمانِ فِى الْحَرْثِ...»؛ [انبیاء،۷۸] و ر.ک: [نساء، ۵۸ و ۶۵ - مائده،۴۲ - انبیاء،۷۸ - انعام، ۸۹] «و داود و سلیمان هنگامى که درباره کشتزارى داورى مىکردند...».
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️راههای مقابله با تحریم: ۱- خواهش از تحریمکننده، ۲- #فعّالکردننیرویداخلی و #تولیددرداخل
💠 #انتخابراهدوّمازسویملّتما و #کسبموفّقیّتهایبزرگ در این مسیر
🔹بنابراین ملّت ما این راه دوّم را انتخاب کرده؛ یعنی واقعاً این جور است. من میبینم ملّت عزیز ما این راه دوّم را انتخاب کرده و موفّقیّتهای بزرگی هم به دست آورده که آخریاش همین موفّقیّتهای مربوط به مسئلهی کرونا است. ما اوّلی که کرونا آمد، اگر یادتان باشد، حتّی ماسک نداشتیم. امکانات برای اینکه مردم ماسک بزنند، به قدر کافی در اختیار کشور نبود؛ یا این مادّههای ضدّعفونیکننده در اختیار نبود.
🔹 #درداخلتلاشکردند، از لحاظ ماسک خودکفا شدیم. دیگران ماسک را [میدزدیدند] -این مربوط به اسفند اسبق، سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ است- ماسک را یک کشور اروپایی از چین خریده بود، یک کشورِ اروپاییِ دیگر آمد سر راه گرفت و دزدید و برداشت برد! یعنی مسئلهی ماسک در دنیا این جوری بود. ما خودمان [تولید کردیم]؛ جوانهای ما، مردم ما، در خانهها و در مسجدها ماسک یا موادّ ضدّعفونیکننده را تولید کردند؛
🔹یعنی این واقعاً #مظهرکاملقطعوابستگی به خارج بود و همین طور پیش رفتیم تا رسیدیم به واکسن که امروز واکسن از راههای مختلف و در چند طریق بحمدالله در طریق تولید و آزمایش و به فعلیّت رسیدن است. این مایهی آبرو برای کشور شده؛ یعنی بعضی تحلیلگرهای خارجی که باانصاف هستند تحسین میکنند کشور ما را. این راه را ملّت ایران امتحان کردند و انشاءالله همین راه را دنبال خواهند رفت.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد