💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چه عواملی سبب شد که #امام_حسن (ع) #پیشنهاد_صلح معاویه را بپذیرد؟ (بخش پنجم)
🔷یکی دیگر از #دلایل_اماممجتبی (ع) برای #پذیرش_صلح، آن بود که اقدام مزبور برای #حفظ_شیعیان انجام شده است. معترضان به امام از دو گروه بودند، کسانی که از افراطیون خارجی بوده و به همین دلیل با امام علی (ع) نیز درگیر شده بودند و گروهی از شیعیان که روحیه انقلابی و آتشین داشته و با تسامح، میانه ای نداشتند. آنها با صلح مخالف بوده و گاه و بی گاه به امام (ع) اعتراض می کردند. از میان معترضان کسانی بودند که امام (ع) را «مُذِلُّ الْمُؤْمِنِینَ» می خواندند. #امام_مجتبی (ع) در برابر، اقدام به #پذیرش_صلح را #عزتآور دانسته و خود را #مُعِزُّ_الْمُؤْمِنِینَ معرفی می کردند. دلیل این امر را نیز چنین یاد می کردند: «إِنّی لَمَّا رَأَیْتُکَ لَیْسَ بِکُمْ عَلَیْهِمْ قُوَّةٌ، سَلَّمْتُ الْأَمْرَ لَأَبْقَی أَنَا وَ أَنْتُمْ بَیْنَ أَظْهَرِکُمْ؛ زمانی که دیدم شما #قدرت_کافی در اختیار ندارید، کار را تسلیم کردم تا من و شما بمانیم». [۱]
🔷از عبارات دیگر آن حضرت، چنین به دست می آید که #مقصود از #ماندن آنها و خود، #حفظ_تشیع بوده است. #امام_حسن (ع) در سخنی، اقدام خود را شبیه سوراخ کردن کشتی توسط آن عالِم همراه موسی (ع) کرد که هدف او حفظ کشتی برای صاحبانش بود. امام (ع) در سخن دیگری فرمود: «فَصَالَحْتُ بَقْیاً عَلَی شِیعَتِنَا خَاصَّةً مِنَ الْقَتْلِ فَرَأَیْتُ دَفْعَ هَذِهِ الْحُرُوبِ إِلَی یَوْمَ مَّا، فَإِنَّ اللّهَ کُلُّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ؛ من برای #حفظ_شیعیانمان از قتل مصالحه کردم، و #اندیشیدم تا این جنگها را تا مدتی به تأخیر بیندازم، چه خداوند هر روز دست اندرکار، کاری است». [۲]
🔷آنحضرت در پاسخ یکی دیگر از معترضان فرمودند: «مَا أَرَدْتُ بِمُصَالِحَتِی مُعَاوِیَةَ إِلَّا أَنْ أَدْفَعَ عَنْکُمْ الْقَتْلَ عِنْدَ مَا رَأَیْتُ تَبَاطِئُ أَصْحَابِی عَنِ الْحَرْبِ وَ نُکُولِهِمْ عَنِ الْقِتَالِ؛ هدف من در مصالحه با معاویه جز آن نبود، که وقتی #سستی_یارانم را از #جنگ و #رویگردانی آنها را از #نبرد دیدم، لااقل جان شما را حفظ کنم». [۳] #امام_حسن_مجتبی (ع) در برابر معترض دیگری، #صلح_خویش را #مشابه_صلح_جدش #پیامبر_اكرم (ص) می داند، با این تفاوت که آن صلح، صلح با کفار «بالتنزیل» بوده و این با کفار «بالتأویل». سپس فرمودند: «وَ لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ؛ اگر من چنین نمی کردم، از #شیعیان ما کسی نبود جز آن که #کشته میشد». [۴]
🔷امام در پاسخ اعتراض «حجر بن عدی» فرمود: «یَا حِجْرُ! لَیْسَ کُلُّ النَّاسِ یَحِبُ مَا تُحِبُّ وَ مَا فَعَلْتُ اِلَّا إِبْقَاءَ عَلَیْکَ وَ اللهُ کُلُّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ؛ ای حجر! همه مردم آنچه را تو دوست داری، خوش نمیدارند. من این اقدام را جز به قصد زنده ماندن تو [و امثال تو] نکردم، خداوند نیز هر روز دست اندر کار، کاری است». [۵] همچنین «مالک بن ضمره» درباره صلح به امام اعتراض کرد. امام (ع) در پاسخ او فرمودند: «یَا مَالِکُ! لَاتَقُلْ ذَلِکَ، إِنِّی لَمَّا رَأَیْتُ النَّاسَ تَرَکُوا ذَلِکَ اِلَّا أَهْلَهُ، خَشِیتُ أَنْ تَجْتَثُّوا عَنْ وَجْهِ الْاَرْضِ، فَأَرَدْتُ أَنْ یَکُونَ لِلدِّینِ فِی الْاَرْضِ نَاعِیٌ؛ ای مالک! چنین مگوی، زمانی که من دیدم که #مردم جز عده ای این کار را ترک کردند، ترسیدم که #ریشه_شما از زمین کنده شود. پس مصمم شدم تا #برای_دین، در روی زمین فریادگری باقی بگذارم». [۶] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چ۲ ج ۴۴، ص ۱۹؛ تحف العقول، ص ۲۲۷؛ فرائد السمطين في فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم(ع)، شافعى، ابراهيم بن سعد الدين، محقق: محمودی محمد باقر، مؤسسة المحمودی، بيروت، بی تا، ج ۲، ص ۱۲۰
[۲] الأخبار الطوال، الدینوری، محقق: عبد المنعم عامر، ص ۲۲۰؛ مناقب آل أبي طالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، علامه، قم، چ۱، ج ۴، ص ۳۵
[۳] اخبار الطوال، همان، ص ۲۲۱
[۴] علل الشرائع، ابن بابويه، محمد بن على، مطبعة الحیدریه، نجف، ج ۱، ص ۲۱۱؛ عوالم العلوم، همان، ج ۱۶، ص ۱۷۴
[۵] بحارالانوار، همان، ج ۴۴، ص ۲۹، ۵۷؛ مناقب، ابن شهر آشوب، همان، ج ۴، ص ۳۵؛ عوالم العلوم، همان، ج ۱۶، ص ۱۷۰
[۶] ترجمة الامام الحسن(ع)، ابن عساکر، همان، ص ۲۰۳
برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن #امام_حسن_مجتبی #صلح_امام_حسن #جنگ #معاویه #اسلام #حفظ_اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️جایگاه اجتماعی زن در قرآن (بخش سوم و پایانی)
🔶در #قرآن_کریم به لحاظ اجتماعی #ارزش_فراوانی برای #زن قرار داده شده است. ضرورت حضور زنان در مسائل اجتماعی، استقلال مالی قائل شدن برای زنان، و به رسمیت شناختن حقوق آنان، و دادن مسئولیت های مهم اجتماعی به زنان مثل امر به معروف و نهی از منکر بخشی از این #ارزشگذاری_قرآنی برای #زنان است.
3⃣وظیفه ی اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر و زنان
🔷«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ؛ و مردان و #زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مىدارند، و از كارهاى ناپسند باز مىدارند». [توبه، ۷۱] در این آیه شریفه #وظیفه_اجتماعی #امر_به_معروف همانطور که بر عهده مردان است، بر عهده #زنان نیز می باشد، و این بیانگر #نگاه_اسلام در سپردن #مسئولیتهای_اجتماعی به #زنان است.
4⃣حضور زن در واقعه پر اهمیت «مباهله»
🔷«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر که با تو درباره او [عیسی] پس از آنکه بر تو [به واسطه وحی، نسبت به احوال وی] علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما #زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». [آل عمران، ۶۱]
🔷 #مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است، بدین ترتیب که افرادی که با هم گفتگو درباره یک مسأله مهم مذهبی دارند، در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که #دروغگو را رسوا سازد و #مجازات کند. در تفاسير شيعه و سنى و برخى كتب حديث و تاريخ مىخوانيم كه در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا (ص) مأمور تبليغ اسلام، در منطقه #نجران شدند. مسيحيانِ نجران نيز نمايندگانى را براى گفتگو با پيامبر اسلام (ص) به مدينه گسيل داشتند. با وجود گفتگوهايى كه ميان آنان و پيامبر (ص) ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانهجويى كرده و در حقّانيّت اسلام ابراز ترديد مىكردند. اين آيه نازل شد و دستور به #مباهله با آنان آمد.
🔷نکته اینجاست که برای حضور در #چنینامرمهمی رسول خدا (ص) #بانوی_مکرمهای را در کنار خود قرار می دهد؛ #بانویی که خود #نمونه_راستین از #کرامت و #شرافت است. حقیقتا با وجود انسیه حورایی چون حضرت صدیقه طاهره، #فاطمه_زهرا سلام الله علیها، در مکتب انسان پرور اسلام، هیچ شائبه ای نسبت به جایگاه، اهمیت #زن و کرامت او در #اسلام باقی نمی ماند.
✍خدابنده لو حسین
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#قرآن #اسلام #مباهله #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #زن #زنان #بانوان #جایگاه_زن #حقوق_زن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تفکیک ناپذیری #سیاست از اخلاق در اسلام (بخش دوم)
🔶 #سیاست_اسلام، سیاست خاصی است و با سیاستهای منفور جهان به هیچ وجه قابل مقایسه نمیباشد. در مساله وحدت #دین و #سیاست در #اسلام، اختلاف اساسی اسلام، با فلسفه سیاسی غرب آشکار می شود. در نظام سیاسی اسلام، #اخلاق نه تنها از سیاست جدا نیست، بلکه #سیاست_اسلامی بر #فلسفه_اخلاق استوار است.
🔷 #سیاستمدار_مسلمان، طبق #وظیفه_دینی مکلف است #تعالیم_اخلاقی را در اعمال خود بکار بندد، و در #اخلاق و #رفتار، نمونه و آراسته به فضائل عالی انسانی باشد. #سیاست_اسلامی، #حفظ_شرف و #عزت_نفس و شرافت روح را از وظایف قطعی #سیاستمدار شناخته، و به هیچ سیاستمداری اجازه نداده است که باعث ذلت و خواری خود شود، و به حقارت و فرومایگی تن در دهد، و برای جلب منافع مادی، شرف انسانی خود را پایمال نماید. امام صادق (ع) میفرمایند: «خداوند کارهای شخص #مؤمن را به خودش واگذار نموده، تا آن طوری که میل دارد، عمل نماید؛ ولی به وی اجازه نداده است که خود را #ذلیل نماید و موجبات پستی و خواری خویش را فراهم آورد». [وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۲۴، باب ۱۲ کراهه التعرض للذل]
🔷 #سیاستمدار_مسلمان، مکر و فریب، دروغ و اغفال، خدعه و تدلیس و ریا و تزویر و سایر #رذائل_اخلاقی را از عیوب اخلاقی میداند و نفعی که از این راهها عاید شخص میگردد، ناپاک و پلید میخواند. در #سیاست_اسلامی، #هدف وسیله را توجیه نمیکند، و برای وصول به هدف، هر نوع وسیله را مجاز نمیداند، زیرا در یک #نظام_ارزشی، نه تنها هدفها ارزش دارند، بلکه #انتخاب_وسیلهها نیز دارای ارزش اند. بعبارت دیگر: سؤال اینکه: «هدف وسیله را مباح میکند یا نه؟» سئوالی نیست که بتوان جدا و بیرون از اعتبارات یک مکتب بدان پاسخ گفت، مکاتب ممکن است اندیشه های متفاوت درباره آن داشته باشند. ممکن است در مکتبی انتخاب وسیله برای رسیدن به هدف مجاز شمرده شود ولی در مکتب دیگر نه.
🔷 #اسلام از مکاتبی است که خود معین میکند برای وصول به #هدف چه وسائلی را می پسندد و کدام را مجاز نمیشمارد. در #نظام_اسلام، معقول نیست روش هایی برای تامین هدف برگزیده شود، و با آن اهدافی که #اسلام در نظر دارد، تناقض داشته باشد. مثلا #اسلام که #تقوا، #طهارت_نفس، #عدالت، پرهیز از دروغ و مکر و فریب و... را در صدر اهداف خود قرار داده، معقول نیست در عین حال، هر روشی را برای رسیدن به این اهداف تجویز کند، زیرا در این صورت به #تناقض_اساسی مرتکب شده است، به این معنی نمیتوان از مردم دوستی دم زد، اما به خاطر همین مردم، که رفاه و آزادی شان مورد نظر است، مردم را به انواع قتل و شکنجه و فریب و تحمیق گرفتار کرد.
🔷آری #سیاست_اسلام، مبتنی بر #اصول و #ارزشهای_اخلاقی است و لذا موسس و #بنیانگذار_اسلام خود عملا در همه حال #نمونه_فضائل_اخلاقی بود، و ایشان هرگز در دوران رسالت خود، بر خلاف #شرف_انسانی و اصول اخلاقی قدمی برنداشت، #مردم را اغفال نکرد و وعده دروغ به مردم نداد، #حق و فضیلت را هیچ وقت نادیده نگرفت و از راه گول زدن و انواع حقه بازیها و دغل کاریها که عادت سیاستمداران منفور تاریخ است، #هدف خود را پیش نبرد؛ او هرگز به مصلحت رنگ عوض نکرد و برخلاف عقیده و ایمانش سخن نگفت. #ادامهدارد...
برگرفته از فصلنامه مکتب اسلام، شماره ۷، داود الهامی
منبع: حوزه نت
#اسلام #دین #مسلمان #مومن #سیاست #اخلاق #تقوا #حق #قدرت #عدالت #شرف #ذلت #حاکم #مکتب_اسلام #سیاست_اسلامی #سیاستمدار #سیاستمدار_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️کودکان و نوجوانان در کشاکش جذابیتهای فضای مجازی (بخش چهارم و پایانی)
🔶«روش کنترل فرزندان در فضای مجازی»؛ به طور کلی با #دو_روش میتوان این مدیریت را دنبال کرد و تمام تلاش والدین باید این باشد که به فرزندان در حرکت در این دو مسیر کمک نماید:
💠اقدامات جایگزینی
🔷یکی از کارهای مؤثری که میتواند بر میزان #استفاده_ناسالم و یا مخاطره آمیز #فرزندان از #فضای_مجازی، تأثیر قابل قبولی داشته باشد، پیشنهاد #موارد_جایگزینی است که قابلیت آن را دارد، به جای #بازیهای_رایانهای و اموری از این قبیل بنشیند. بازیهای رایانهای در کنار آثار مخربی که دارند اثرات مثبتی نیز به همراه دارد، که میتوان در بازیها و فعالیتهای دیگر نیز این آثار را جستجو کرد و اینگونه نیست که این آثار مفید منحصرا در بازیهای رایانهای و استفاده از فضای مجازی وجود داشته باشد.
🔷اگر امروزه استفاده از #فضای_مجازی آن هم در اکثر اوقات به شکل ناسالمش گستره فراوانی پیدا کرده، و در موارد زیادی نیز #آسیبهایی را به همراه داشته است، به غیر از این مطلب که گفته میشود "در هر چیز جدیدی لذتی قرار دارد" باید به این نکته نیز توجه کرد که به موضوع #جایگزینهای_مناسب در این فضا توجه لازم صورت نگرفته است.
🔷 #جایگزین ممکن است گاهی اوقات از دل خود فضای مجازی بیرون بیاید و استفاده از این فضا را به شکل چشمگیری برای #فرزندان مثبت و سالم نماید. وقتی #والدین برای #استفاده_درست از این فضا برای فرزندان خود پیشنهادات جذاب و مناسبی نداشته باشند، و فقط به دنبال این باشند که فرزند خود را در خانه نگه دارند، نهايتاً این میشود که #بدون_برنامه و #کنترل، فضای مجازی را، با انواع سرگرمیهایش در اختیار فرزند قرار میدهند، که نتیجه این اقدام بهتر از این که امروزه شاهد آن هستیم به دست نخواهد آمد.
🔷از جمله #جایگزینهای_مناسب در فضای مجازی آموزش و یادگیری نرمافزارهای مفید رایانهای، ورود به فضای کسب و کار و ... میباشد. در نهایت #جایگزینهای_خارج از فضای مجازی را میتوان به صورت فشرده اموری از قبیل: #ارتباط_مؤثر و مفید #والدین با فرزندان در تأمین نیازهای آنها، سوق دادن به سمت #آموزشهای_مفید از جمله آموزش زبان، حفظ قرآن، فراگیری شغل و حرفه مفید و مناسب، تشویق کردن به انجام ورزشهای حرفهای و نیمه حرفهای و... دانست.
✍مصطفی راهی
منبع: وبسایت راسخون
#فضای_مجازی #اینترنت #کودک #کودکان #نوجوان #نوجوانان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش چهاردهم)
💠امنیّت اجتماعی، فلسفه حقیقی وجوب حجاب
🔷یكی از #فلسفههای_حقیقی #وجوب_حجاب، #حفظ_آرامش_زن، #مصونیّت_جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیّت اجتماعی با توسعه آن میباشد. زیرا #نفس_آدمی، دریایی موّاج از تمایلات و خواستههای اوست كه مهمترین آنها به خوراكیها، امور جنسی و مال و جاه و مقام، مربوط میشود، و بدون شك بالاترین خواستههای مردان، تمایل به جنس زن است. در سخنان عرفا آمده است: «أعْظَمُ الشَّهْوَة، شَهْوَة النّساء؛ بزرگترین خواستههای مرد، رغبت به زنان است». [محجة البیضاء، ج۵، ص۱۷۷]
🔷ارائه زیباییها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان، دامن میزند و آنها را به یك كانون جدّی خطر، مبدّل میسازد كه به #سلب_آرامش_زن و امنیّت اجتماعی منتهی میگردد. آنچه میتواند از این ناامنی پیشگیری كند، #پوشش_زن از چشمان گرسنه نامحرمان است كه با #حجاب_كامل_اسلامی، عملی خواهد شد. #پوشش_دینی، پیام عفت، شخصیّت و خداترسی زن مسلمان است، و #مردان_جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت، كه او را نیرویی بالفعل در هرچه وسعت بخشیدن امنیّت اجتماعی دانسته و #نجابتش را میستایند.
🔷در این صورت است كه #زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاههای زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلكه #امنیّت و #آرامش_درونی خود و #اجتماع خویش را برقرار خواهد كرد. نكته معنوی و عرفانی قابل ذكر در این باب، پیام الهی آفریدگار هستی، خطاب به #زنان است: «ای زن! آگاه باش، دنیا خرابآبادی است كه هر نقطه آن به مینهای شیطان و نگاههای آلوده، ناامن گشته است. اما فرشتههای حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیّتی بینظیر به سر میبرند كه دیگران از طعم آن بیخبرند». [تحلیلی نو و عملی از حجاب در عصر حاضر، محمدرضا اكبری، ص ۱۴-۱۶] #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی #امر_به_معروف #نهی_از_منكر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چه عواملی سبب شد که #امام_حسن (ع) #پیشنهاد_صلح معاویه را بپذیرد؟ (بخش ششم و پایانی)
🔷 #امام_مجتبی (ع) در سخن دیگری فرمود: «إِنَّمَا هَادَنْتُ حَقَّنَا لِلدِّمَاءِ وَ صِيَانَةً وَ إِشْفَاقاً عَلَى نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ الْمُخْلِصِينَ مِنْ أَصْحَابِي؛ من #صلح را پذیرفتم تا از #خونریزی #جلوگیری کرده و جان خود، خانواده و اصحاب صمیمی خودم را حفظ کرده باشم». [۱] معترضان، نوعا علاقهمند به اهل بیت بوده و کسانی از آنها همانند «حجر بن عدی» خلافت را تنها حق آل علی می دانست، با این حال، به سبب آگاهی از کینه توزی امویان، نسبت به اسلام و داشتن روحیه انقلابی، بر آن بودند تا به هر صورت، در مقابل آنها بایستند. جملات فوق که به تعمد با تفصیل نقل کردیم، به خوبی نشان می دهد که #بینش #امام_مجتبی (ع) #بسیار_قوی و #منطقی بوده است.
🔷آن حضرت دریافته بود که #معاویه با چهره حق به جانبی که گرفته و با سپاه عظیم بیشعوری که در اختیار دارد، می تواند حرکت محدود عراق را سرکوب کرده و برجستگان خاندان علوی و #شیعیان را به بهانه قتل عثمان نابود کند. #معاویه تمام ظواهر کار را به نفع خود شکل داده بود. اکنون کمتر کسی از صحابیان بنام، که توان عرضه در برابر او را داشته باشد، باقی مانده بود، تا این زمان، او توانسته بود #عراق را نیز به تردید وا دارد. به همین دلیل و دلایل دیگر، #مردم_عراق را از گرد #امام_حسن (ع) پراکنده کرده بود. تصور این نکته دشوار نیست، که اگر #معاویه در اواخر زمان امام علی (ع) نیز می خواست عراق را بگیرد، امام نمی توانست در برابر او اقدامی جز آنچه فرزندش #امام_مجتبی (ع) انجام داد، انجام دهد.
🔷وجود شماری از افراد مخلص، اما اندک، کافی نبود تا #امام_حسن_مجتبی (ع) #جنگ را آغاز کند. برای دریافت این نکته که اگر #امام_علی (ع) نیز در آن شرایط بود، راهی جز این اقدام نداشت، توجه به برخورد امام با #مسأله_حکمیت قابل توجه است. #امیرالمؤمنین (ع) به برخی از معترضان به پذیرش #حکمیت که اصرار داشتند جنگ را ادامه دهند فرمود: «شما می بینید که #سپاه_من چگونه با من به #مخالفت برخاسته است. #شماجمعیتیکوچک در میان اکثریت آنچنانی هستید. اگر #جنگ را آغاز کنیم، همین اکثریت مخالف جنگ، دشمنی شان با شما بیشتر از اهل شام است. زمانی که اهل شام و اینها با یکدیگر متحد شوند، همه شما را نابود خواهند کرد. به خدا سوگند من نیز به این حکمیت راضی نیستم؛ اما تسلیم #خواست_اکثریت شدم، بدان جهت که بر #جان_شما می ترسیدم». [۲]
🔷به هر روی #حفظ_شیعه یکی از ضرورت هایی بود که #امام_مجتبی (ع) را #وادار به پذیرش اقدامی کرد که از انجام آن خود رشادت خاص خود را می طلبید. #برای_امام (ع) و اصولاً هر فرد مکتبی، مهم آن است تا به #رسالت_شرعی خویش عمل کند، نه آنکه به دلیل احتمال طعنه های مردم، خود را به دامی در اندازد که جز نابودی خود و همراهان حاصلی ندارد. #امام_مجتبی (ع) #درباره_صلح خود فرمود: «وَ اللَّهِ الَّذِي عَمِلْتُ خَيْرٌ لِشِيعَتِي مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ أَوْ غَرَبَتْ» [۳] و امام باقر (ع) درباره این اقدام فرمود: «وَ اللهُ، اَلَّذِی صُنْعُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ (علیهما السّلام)، کَانَ خَیْراً لِهَذِهِ الْأُمَّةِ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ». [۴]
پینوشتها
[۱] عوالم العلوم، ج ۱۶، ص ۱۶۹ تا ۱۷۰
[۲] كتاب جمل من انساب الأشراف، البلاذرى، أحمد بن يحيى بن جابر، تحقيق: سهيل زكار، رياض زركلى، دارالفكر، بيروت، چ ۱، ج ۲، ص ۳۳۸؛ ترجمة الامام الحسن(ع)، ابن عساکر، ص ۲۰۳ (پاورقی)
[۳] فرائد السمطین، ج ۲، ص ۱۲۴؛ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۱۹
[۴] بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۵؛ الكافی، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، آخوندى، محمد، دارالكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۸، ص ۳۳۰
برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن #امام_حسن_مجتبی #صلح #جنگ #معاویه #صلح_معاویه #اسلام #حفظ_اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد