⭕️امام هادی عليه السلام:
🔸ألْحِكْمَةُ لا تَنْجَعُ فِى الطِّباعِ الْفاسِدَةِ.
🔹حكمت در سرشت هاى فاسد تأثيرى ندارد.
📕بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حجاب برتر چیست؟
🔹 #حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن، و سند اطاعت از فرمانده هستی است. #حجاب بوی خوش #عفاف و #پاکدامنی است. #زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که #اسلام در مورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است؛ و گرانبهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد، تا بنیان خانواده مستحکم شود و این امر از جنبه روانی، به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت می گردد. بی تردید همه اذعان دارند که #حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و بر این نکته واقفند که رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.
💠نظر اسلام در مورد حجاب حداقلی
🔹 #اسلام طرفدار #حجاب_بیشتر و حداكثرِ بانوان، بخصوص #زنان و #دختران_جوان در بیرون منزل، و در مواجهه با نامحرم است، و بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهای بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشكی، تأمین كنندهی حجاب بهتر و بیشتر و به اصطلاح، پوشش حداكثری هستند. ما معتقدیم #حجاب با #چادر_مشكی به دلیل قرائن و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشه قرآنی است و به همین دلیل، حضرت صدیقهی طاهره #فاطمه_زهرا سلام الله علیها، به عنوان #بهترینالگویزنمسلمان از آن استفاده میكردهاند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین كنندهی #حجاب_برتر است، و هیچ یك از شبهات مخالفان چادر مشكی، از كارآمدی و برتری آن نمیكاهد.
🔹همانطور که می دانیم عدهای با استفاده از شبهات و روشهای القاییِ تبلیغِ منفی، قبل از اینكه طرح مشخص و كاملی برای ترویج الگوی دیگری از حجاب برتر ارائه نمایند، به جنگ روحی و روانی بر علیه زنان متدین و عفیفِ استفاده كننده از چادر مشكی اقدام میكنند، و به جای تبلیغ منطقی از حجاب و پوشش مورد علاقهی خود، به تخریب چادر مشكی میپردازند. روشن است كه نتیجهی چنین كاری ترویج لیبرالیسم و آزادی در پوشش در سطح جامعه و كاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روی آوردن آنان به حجاب حداقلی است.
🔹با توجه به مطلب فوق و با عنایت به اینكه از نظر قرآن، مقتضی و زمینهی نافرمانی از حدود و چهارچوبهای الهی در انسان موجود است؛ «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ»، [قیامه، ۵] به خوبی میتوان نتیجه گرفت كه ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج اینگونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت #بدحجابی و #بیحجابی پیش میبرد، كه اكنون بعضی از علائم و آثار آن در برخی شهرها آشكار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگ ساز جامعه از قبیل كتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی كه یكی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود.
آمنه اسفندیاری بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: تبیان برگرفته از کتاب حجاب شناسی حسین مهدی زاده، وبسایت اندیشه قم و وبسایت شمیم یاس
#حجاب #عفاف #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاثیر وراثت در تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔹از آن وقتی که #ازدواج حاصل نشده بین پدر و مادر، #اسلام برای ساختن انسان دستور دارد چه زنی را انتخاب کند، چه مردی را آن زن انتخاب کند، وضع اخلاقیاش چه جور باشد، وضع دیانتش چه جور باشد. یک نفر زارع وقتی میخواهد یک زراعتی بکند و یک تخمی را در یک زمینی کشت بکند، این زمین را باید ملاحظه بکند، آن چیزهایی که موجب تربیت این است باید ملاحظه بکند، این چیزهایی که وقتی ظهور پیدا کرد، باید آنها را ملاحظه کند که چه چیز مفید با این است، چه چیزهایی مخالف با این است، از آن رد بکند؛ باید همین طور مواظبت کند تا وقتی که رشد کرد و به ثمر رسید. #اسلام همین معامله را با افراد #انسان کرده است. یعنی معامله یک نفر زارع که میخواهد یک کِشتی بکند و میخواهد از آن استفاده بکند. از قبل از اینکه کشت بشود دستور دارد #پدر و #مادر چه جور باید باشند، یعنی #ازدواج چه جور باید باشد.
🔹این برای این است که ملاحظه عاقبت این امر را کرده است که اگر [یکی از] پدر و مادر مثلًا اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیر انسانی باشد، این بچههایی که پیدا میشود به واسطه وراثتی که هست در کار اینها هم در او تاثیر دارد؛ و لهذا مثل یک کشتکار بسیار دقیق، بسیار دلسوز، اسلام به نوع انسان مراعات کرده است. و از آن اول تا زمانی که ازدواج میشود؛ ازدواج که شد، چه تربیتی در ازدواج است. بعد در قضیه لقاح چه جور آداب؛ آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمان حمل آداب بسیار در آنجا هست. بعد در زمانِ - عرض میکنم - رضاع آداب بسیاری در آنجا هست. بعد در دامن مادر آدابی هست. بعد در ظل پدر آدابی هست. بعد در مدرسه آدابی هست. بعد در اجتماع آدابی هست. این بچه را از آن وقتی که باز به دنیا نیامده مراعات کرده تا برسد به مرتبه عالی، و برای همهی اینها دستور دارد.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۱/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #ازدواج #فرزند #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدف از خلقت، عبودیت است برای همۀ بشر
🔹باید همۀ ما متوجه و ملتفت باشیم که هدف از خلقت، #عبودیت است برای همۀ بشر. باید بدانیم که این یک کلمه «إِلّا لِیَعْبُدُونِ» [ذاریات، ۵۶]، معنایش این است که هرچه هست و نیست، در همین عبودیت خداست. هرچه هست و نیست، در تحصیل رضای خداست؛ در اعتقادات و در عملیات. باید بدانیم که حقِّ میل به یمین و یسار [تمایل به راست و چپ] نداریم [بلکه] باید در #صراط_مستقیم [حرکت کنیم.] «أَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُستَقِیمٌ». [یس، ۶۱]
🔹باید بدانیم که تمام نتیجه و تمام سعادت در این است که ما موفق باشیم که عزم ثابتِ مستمر بر #ترک_معصیت، در اعتقادیات و در عملیات داشته باشیم. باید همین را هم از خدا و از مقربین خدا و از انبیا و اوصیا و وصیّ وقت [امام زمان علیهالسلام] بخواهیم [که] از خدا بخواهند که ما موفق باشیم به اینکه در هر آن، هرجا باشیم، فقط و فقط #رضای_خدا را در نظر داشته باشیم. بخواهد، برویم؛ بخواهد، بایستیم. بخواهد، حرکت کنیم؛ بخواهد، ساکن باشیم.
بیانات حضرت آیتالله بهجت ۸۰/۱۲/۱۲
منبع: وبسایتمرکزتنظیمونشرآثارمعظمله
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا برای ايجاد انضباط در كودكان ميتوان از اهرم فشار استفاده كرد؟
🔹 #انضباط بايد #نرم و #ملايم و به آرامی ايجاد شود. ايجاد انضباط با زور و اهرم فشار، سبب احساس ناامنی، ترس، تسليم پذيری، طغيان، دروغگويی، چاپلوسی و وسواس خواهد شد. #كودكانی كه با فشار والدين به انضباط وادار میشوند، به طور معمول، سركش و مسأله آفرين خواهند بود و در برابر بزرگسالان مقاومت ميكنند و به جهت فشارهای دوران كودكی، از آنان انتقام ميگيرند.
🔹از ديدگاه روانشناسی امروز، #انضباط_زوری، پاسخ «موقت» ميدهد، ولى در آينده، مشكلات جدی را پديد خواهد آورد. اينگونه كودكان در غياب والدين قوانين را میشكنند؛ پس محدوديتها را بايد به نرمی و با مهربانی و عطوفت به كودكان بياموزيد تا با ايمان و از روی اعتقاد، بدانها عمل كنند.
🔹در صورتی كه عامل واداشتن كودك به پذيرش محدوديتها و تن دادن به قانون، اقتدار والدين يا اقتدار گروه، مربی و اجتماع باشد، به طور معمول زير بار نمیرود، و اگر هم به جهت اهرم فشار به آن تن دهد، با برداشته شدن فشار، قانون را نقض خواهد كرد؛ اما اگر محدوديت برای كودك، مطلوبيت فردی داشته باشد، حتی در غياب والدين و بدون اهرم فشار نيز به آن عمل خواهد كرد.
📕نسيم مهر، ج ۱، حجة الاسلام دهنوی
منبع: وبسایت انوار طاها
#تربیت #فرزند #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قضا و قدر الهی چه نقشی در زندگی ما مسلمانان دارد؟
🔹اعتقاد به #قضا و #قدر از آن اندیشه هایی است که در طول تاریخ به نوعی با ساختارهای قدرت مرتبط بوده است. پادشاهان مستبد دوست داشتند که مردم #جبرگرا باشند، به خاطر اینکه هر بلایی سر مردم بیاورند، مردم بگویند که قسمت و تقدیر ما این بوده است. یکی از پیامدهای اجتماعی جبرگرایی این است که فرد برای تغییر شرایط موجود تلاش نمیکند. اگر شما احتمال بدهی که در کنکور قبول میشوی، سعی میکنی که در کنکور قبول بشوی، ولی اگر فکر کنی که دست من نیست و قبلا مقدر شده است، اگر قرار است که قبول بشوم، میشوم و اگر قرار باشد که قبول نشوم، نمیشوم و درس خواندن من هیچ فایده ای ندارد. شما وقتی تلاش میکنی، که فکر کنی قبول شدن شما دست خودت است. حکام جور همواره تلاش میکردند که مردم جبرگرا بشوند و نخواهند که حق شان را از حاکمان بگیرند و بگویند که قسمت ما همین بوده است. «گلیم کسی را که بافتند سیاه - با آب زمزم و کوثر، سفید نتوان کرد». این نگاه دو کس است: یکی نگاه انسان تنبل که میخواهد توجیهی برای تنبلی اش داشته باشد. یکی حاکمان و مستبدانی که نفعشان در تنبلی مردم است.
🔹علامه اقبال لاهوری میگوید: بعد از هر شکست بزرگ، ملتهای شکست خورده نگاه جبرگرانه پیدا میکنند. مثلا مغول، مردم کشورهای اسلامی را شکست داده و اذیت کرده و بعد اشعار جبرگرانه در آن دوره در میان مردم زیاد است. زیرا این جبرگرایی نوعی واکنش مردم است برای اینکه شکست خودشان را توجیه کنند و خودشان را آرام کنند، فرافکنی بکنند و بگویند که خدا این کار را خواست و تقدیر الهی بوده است و بگویند که کاری از دست ما برنمیآید. وقتی اسرای کربلا را به دارالعمارهی کوفه می آورند، ابن زیاد ملعون به امام سجاد (ع) نگاه میکند و میگوید که این کیست؟ میگویند که ایشان علی پسر امام حسین (ع) هستند. ابن زیاد با بی ادبی میگوید که مگر علی بن حسین (اشاره به حضرت علی اکبر ع) را خدا نکشت؟ امام سجاد (ع) میفرمایند: آن علی بن حسینی که کشته شده برادر بزرگ من بود و او را خدا نکشت، بلکه مردم کشتند. ابن زیاد میخواست از خودش رفع اتهام بکند و بگوید که حضرت علی اکبر (ع) را خدا کشت.
🔹 #جبرگرایی نوعی #فرافکنی است. جامعهای که دنبال #جبر_مطلق است فرسوده میشود و خالی از شوق و ذوق عمل میشود. در جوامعی که به #اختیار_مطلق معتقد هستند، در یک جاهایی خسته میشوند و به درهای بسته میخورند؛ آن جوری که میخواهند نتیجه نمیگیرند و ناامید میشوند. به نظر میرسد #اعتقاد_میانه جبر و اختیار که #تفکر_شیعه_امامیه است از این جهت به ما کمک میکند که ما نوعی بالانس معنوی و فکری هم پیدا میکنیم. یعنی ضمن اینکه موظف هستیم که تلاش کنیم، از آن طرف میدانیم که همواره یک منبع مطمئن حمایت کننده در کنار ما هم وجود دارد. من تلاش خودم را میکنم و از او هم کمک میگیرم، پس حتما برای من اتفاق خوبی خواهد افتاد. ما میگوییم: مال حلال را دزد نمی بَرَد، ولی اگر مالِ حلال را هم مواظبش نباشید دزد می برد.
🔹مردم در راهی با پیامبر (ص) میرفتند، برای خوردن غذا در وسط راه، همراهان از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند که پای شترها را ببندیم یا توکل بکنیم؟ مثل این که بگوییم خودرومان را قفل کنیم و به دزدگیر مجهز نماییم، یا بدون این اقدامات، به خدا بسپاریم؟ پیامبر (ص) فرمودند: شترها را ببندید و توکل کنید. شاعر که میگوید: با توکل زانوی اشتر ببند، اشاره به این حدیث است. پس خودروتان را قفل کنید و توکل هم بکنید. خودروتان را قفل کنید، زیرا اگر اینکار را نکنید آن را میدزدند؛ و هنگام قفل کردن توکل هم بکنید، زیرا خیلی از خودروها را هم قفل کردند، ولی باز دزد آن را برد. پس مال حلال را هم دزد میبرد. کسانی که در ازدواج هایشان انتخاب های موفق میکنند، میگویند که ما حواسمان را جمع کردیم، ولی در ازدواجهایی که به شکست ختم میشود، میگویند که بخت ما یا قسمت ما این بود. کسی که اشتباه کرده، برای اینکه وجدان خودش را آرام کند میگوید که قسمت ما این بود. یا اینکه بقیه برای اینکه او را آرام کنند میگویند که قسمت تو بود و خدا را هم بدهکار میکنند. حقیقت این است که خداوند تعهد نکرده است که کوتاهیهای ما را جبران بکند.
منبع: راسخون
#قضا #قدر #تقدیر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در مسئلهی زن، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است
🔹در مسئلهی #زن، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سالها پیش دانشجوها در دانشگاه از من پرسیدند که شما در فلان قضیّه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم؛ من هجومی دارم. در قضیّهی #زن این جوری است؛ دنیا مقصّر است. «دنیا» که میگویم یعنی همین #دنیای_غرب و #فلسفه_غربی و #فرهنگ_غربی_موجود؛ البتّه غرب متجدّد و به قول خودشان مدرنیته؛
🔹من غرب تاریخی را کاری ندارم، آن بحث دیگری است. غرب متجدّد یعنی همین که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همهی شئون زندگی یک حرفی ابراز کرده؛ ما در قبال اینها مطالبه کنندهایم، اینها نسبت به مسئلهی #زن جدّاً گناهکارند، مقصّرند؛ ضربه زدند، جنایت کردند. بنابراین صحبت هایی که ما میکنیم جنبهی دفاع ندارد، جنبهی بیان نظر و عقیدهی اسلامی و موضع اسلامی است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد