eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اخلاق اجتماعی در بلندای کلام امیر بیان   🔹با مراجعه به می‌توان به الگوی مناسبی از زیست اجتماعی دست یافته و ویژگی‌ های اخلاقی یک انسان مسلمان را می‌توان در جای‌ جای نهج‌ البلاغه مشاهده کرد. در طول تاریخ، انسان همواره مجبور به برقرار کردن ارتباط با دیگران بوده است. هر گاه دو انسان در جایی می‌زیسته‌اند، بین آنها روابط انسانی نیز وجود داشته است. این رفتار و روابط، تنها به روابط مطلوب و مثبت مربوط نمی‌شود، بلکه روابط غیر مطلوب ناخواسته منفی را نیز در بر می‌گیرد. اجتماعات، گروه‌ها، شهرها، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، جنگ‌ها و صدها موضوع دیگر در زندگی انسان، اشکال مختلف رفتار و روابط بین افراد است و دلیلی بر اجتناب ناپذیر بودن روابط بین آنهاست. قدمت رفتار و روابط بین انسانها به کهنگی سابقه حیات انسانهاست. انسان همواره از دیرباز به اهمیت روابط و رفتار انسانی پی برده است. 🔹برقراری روابط آنقدر مهم و سرنوشت ساز است که موفقیت هر انسانی را باید از روی نوع رابطه او با دیگران ارزیابی کرد. از نظر اسلام، «دست خدا (قدرت خدا) با جماعت است.» [متقی، ۱۳۶۷، ح ۱۰۳۲] و «در اجتماع، رحمت است و در پراکندگی و تفرقه، عذاب.» [متقی، ح ۲۰۴۲] از این رو در فرهنگ دینی ما، حضور «دیگران» همواره مورد توجّه و دقّت بوده است. خداوند در حالی که می‌توانست انسان‌ها را با خصلت‌ های یکسانی خلق کند، چنین نکرده و آنها را از جهات مختلف، گوناگون آفرید تا با محبّت و دوستی در کنار هم زندگی کنند و در این امتحان الهی، نیکان متمایز گردند و هر یک در دنیای واپسین، پاداش یا عذاب داده شوند. [سوره حجرات، آیه ۱۳؛ سوره هود، آیه ۱۱۸ و ۱۱۹] 🔹امیرالمؤمنین امام علی (ع) می‌ فرماید: «همیشه با سَواد اعظم (اکثریت طرفدار حق) باشید، که دست خدا با جماعت است، و از تفرقه بپرهیزید که انسان تنها، سهم شیطان است، چنان که گوسفند تکرو، بهره گرگ». [نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷] بسیاری از دستورهای دینی و حتی عبادات اسلامی، به صورت جمعی انجام می‌شود که خود، نشان از توجّه اسلام به جماعت و جامعه گرایی است. به همین جهت برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباطی و اخلاق اجتماعی مناسب در جامعه، به امیر کلام، (ع) مراجعه نموده و پژوهش حاضر با تأکید بر نهج‌البلاغه نگاشته شده است. چرا که حدود ۲۰ درصد خطبه‌های نهج البلاغه، به بررسی جوامع و حکومت‌ها و دلایل پیشرفت یا عقب ماندگی آنها پرداخته است؛ و این خود نشانگر اهمیت دادن (ع) به است. 🔹از این رو باید در نظر داشت که در دین اسلام، دارای جایگاهی ویژه و مقامی بلند است، و زیست اخلاقی، یکی از نیازهای جدی انسان امروزی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ حاکم بر آن تلاش کرده تا الگوی مناسبی برای آن ارائه کند. تا جایی که پیامبر اکرم (ص)، هدف از رسالت خویش را در کامل نمودن اخلاق های شایسته خلاصه نموده‌اند. «إنَّما بُعِثتُ لاتَمِّمَ مکارمَ الاخلاق؛ خداوند مرا برانگیخته است تا که را کامل کنم». [متقی، ج ۱۳، ص ۱۵۱، ح ۳۶۴۷۲] اخلاق چه در بعد فردی، و چه در بعد اجتماعی، دارای اهمیت فراوانی است. بدون تردید آشنایی با مجموعه آموزه‌های دینی، احیاگر نوعی اعتدال و روشن بینی نسبت به زندگی اجتماعی است. 🔹بنابراین از مهم‌ترین موضوعاتی است که ارتباط آدمیان را با خود، جامعه و تاریخ مطرح می‌سازد؛ و این نوع از ارتباطات اجتماعی، یعنی ارتباطات گروهی و جمعی می‌تواند یکی از شاخه‌های اصلی ارتباطات انسانی باشد. [محسنیان راد، ص ۳۶۹] به همین جهت است که ارتباطات اجتماعی می‌تواند یک تمدن را ساخته و به جلو ببرد. با توجه به اهمیت این موضوع و با مراجعه به می‌توان به الگوی مناسبی از این نوع زیستن را بدست آورده و ویژگی‌های اخلاقی یک انسان مسلمان را می‌توان در جای‌جای این کتاب شریف مشاهده کرد. علاوه بر فصاحت و بلاغت و زیبایی لفظی و آرایش هنری بی نظیر، معانی ژرف و مفاهیم والای نهج البلاغه است که به این کتاب گرانسنگ، به درازای تاریخ، جاودانگی بخشیده است؛ مفاهیم عمیقی که با فطرت انسان گره خورده و از سرچشمه وحی مایه گرفته، و از آبشار کلام (ع) در بستر زمان، بر پهن‌دشت زندگی انسان‌ها جریان یافته است. 📚قرآن کریم؛ نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی)؛ متقی، علی بن حسام الدین (بنیاد نهج‌ البلاغه)؛ کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال؛ محسنیان راد، مهدی، ارتباط شناسی، چاپ ۸ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️مستضعفین، وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند 🔹آگاه باشید که جهان امروز دنیای است، و دیر یا زود از آنان است، و آنان و حکومت کنندگان خدایند. من بار دیگر پشتیبانی خودم را از تمام نهضت ها و جبهه ها و گروه هایی که برای رهایی از چنگال ابرقدرت های چپ و راست می جنگند، اعلام می کنم. 📕صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش دوم) 🔸 در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکل‌گيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور می‌کنیم. 💠نقش «محبت» در تربيت نوجوانان 🔹 همواره به فرزندانشان محبت می‌کردند و از هر فرصتی برای ابراز اين محبت استفاده می‌نمودند؛ چنانکه نصايح لقمان حکيم به فرزندش را با خطاب زيبای ‏«يا بُنَی» [۱] ؛ (ای پسرکم) گزارش می‌کند و امام علی (ع) نيز در نامه ای ده بار اندرزهای خود به امام حسن (ع) را با همين تعبير همراه می کند. [۲] 🔹رسول اکرم (ص) نيز درباره مردی که گفته بود هرگز کودکی را نبوسيده فرمود: «‏هذا رجُلُ عِندی إنَّه من أهلِ النّارِ؛ اين مردی است که در نزد من از اهل دوزخ است» [۳] و در بيان ديگری نيز برای وظيفه شناس اين گونه دعا فرمود که: «رَحِمَ الله عَبداً أعانَ وَلدَهُ عَلَی بِرِه بِالإِحسانِ إِليهِ و التَألفِ لَه وَ تَعليمِهِ و تَاديبِهِ؛ خداوند رحمت کند بنده ای را که را بر نيکی و سعادتش يارى کند به اينکه به او احسان نمايد و با او رفتار دوستانه داشته باشد و به و او بپردازد». [۴] 🔹چنين سخنی نشان از جايگاه بسيار مهم و مهرورزی به دارد. عاملی که از پديد آمدن عقده و حقارت نزد آنها جلوگيرى می‌کند و موجب پديد آمدن احساس عزت و اعتماد به نفس در آنها می‌شود و می تواند سهمی در جلوگيرى از اقدام آنها برای داشته باشد. امام علی (ع) می‌فرماید: «من کَرُمت عَلَيهِ نَفسُهُ لَم يَهِنها بِالمَعصيةِ؛ کسی که خود را گرامی می دارد آن را با گناه خوار نمی‌کند ». [۵] ... پی نوشت: [۱] سوره لقمان، آيات ۱۳ و ۱۶ و ۱۷ [۲] نهج البلاغة، فیض الاسلام، نشر هجرت، ص ۳۹۱ [۳] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۶، ص ۵۰ [۴] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، مؤسسة آل البيت (ع)، چ ۱، ج ۱۵، ص ۱۶۹ [۵] غرر الحكم و درر الكلم‏، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۶۳۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️اگر در راه امام زمان (عج) باشیم... 🔹بعضی از مانند زنبور عسل و حیوانات شیرده، به مردم منفعت می‌ رسانند؛ نیز ممکن است برای و نافع باشد. اگر ما نیز به اندازه توان خود در تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ‌ الله‌ الناظِرَة» و عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف نباشیم؟! [۱] اگر در راه آن حضرت باشیم، چنانچه به ما بد و ناسزا هم بگویند و یا سُخریه نمایند، نباید ناراحت شویم، بلکه همچنان باید در آن راه و حقیقت و استوار بوده و در ناملایمات و داشته باشیم. پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۴۰؛ توحید صدوق، ص۱۶۷؛ معانی‌الاخبار، ص۱۶ 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی 🔹 حرکتی است مرموزانه، حساب شده، همراه با برنامه ریزی دقیق و با استفاده از شیوه‌ها و ابزار و امکانات متعدد و متنوع، برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزش‌ها، انحراف‌ اندیشه‌ ها تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه. 💠معنای تهاجم فرهنگی 🔹رهبر بیدار دل و آگاه انقلاب، تهاجم فرهنگی را این گونه تعریف کرده‌اند: «تهاجم فرهنگی به این معنی است که یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسیرکردن یک ملت، به بنیان‌های فرهنگی آن ملت هجوم می‌برند. آن‌ها هم چیزهای تازه‌ای را وارد این کشور و ملت می‌کنند، اما به زور و به قصد جایگزین کردن آن‌ها با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت، که نام این، است».  🔹به عبارت دیگر، «تهاجم فرهنگی» عبارت است از پوچ و پوک و تهی‌کردن تفکر و ذهنیت و فرهنگ و تمدن ملی و اصیل یک جامعه، و تضعیف شخصیت انسانی افراد آن، با تحمیل ترس و هراس دائم و القای اصول فکری و تحمیل فرهنگ کشور مهاجم به جای آن؛ و این جز با از دست دادن خویشتن و از دست دادن پایه‌های فکری و اخلاقی اصیل و ملّی صورت نمی‌گیرد. منبع: ویکی فقه @tabyinchannel
⭕️امتیاز شیعه در مبحث مهدویت 🔹البته اعتقاد به (عج) در دورانی از تاریخ، مخصوص نیست؛ ، اعم از شیعه و سنی به این معنا معتقدند؛ بلکه هم به یک صورت معتقدند؛ منتها در این است که این شخصیت را با و و می شناسد، و معتقد است او همواره برای دریافت دستور الهی، و آماده است. هر وقت پروردگار عالم به او دستور دهد، او آماده‌ی شروع آن کار عظیمی است که بناست و تاریخ را متحول کند. آنچه ما به عنوان یک درس و تعلیم معرفتی و عملی از این قضیه باید بگیریم، مهم است. بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۳۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آيا اكنون در دوره‌ آخرالزمان به سر می‌بريم؟ 💠اصطلاح آخر الزمان 🔹الف- اصطلاح در گفتارهای اديان آسمانی و روايات اسلامى مطرح شده است و مراد از آن، روز پايانی عمر دنيا (معنای لغوى) نيست؛ بلكه مراد از آن، دوره زمانی ويژه‌ای است كه به گونه‌ای معنای آخر بودن را دارد. در اين اصطلاح به سه دوره اطلاق شده است: 1⃣«دوره‌ پيامبر خاتم (ص)» كه از بعثت آن حضرت تا قيامت را شامل می‌شود. در اين صورت به اين معنا است كه بعد از آن بزرگوار، پيامبر و شريعت ديگرى نخواهد آمد و اين دوره، دوره آخرين شريعت است. [۱] 2⃣«دوره‌ غيبت و سال های پيش از ظهور» كه طبق اين معنا، پايان دوره ظلم ها و فسادها و حكومت های غير الهی است و با ظهور (عج) همه مظاهر شرك و ظلم و فساد از بين می‌رود. 3⃣«دوران‌ ظهور و زمان تشكيل دولت عدل الهی» كه اين حاكميت تا آخر عمر دنيا برقرار می‌ماند و ديگر از بين نمی‌رود. در روايتی پيامبر (ص) به دختر بزرگوارش فرمود: «وقتی دنيا هرج و مرج شود و فتنه ها آشكار گردد و راه ها بسته شود و عده‌ای، عده‌ی ديگر را فريب دهند، خداوند كسی را كه دژهای گمراهی را فتح می‌كند، برمی‌انگيزد و او در دين را برپا ميكند. [۲] 🔹ب- با مراجعه به روايات معلوم می‌شود، يكی از معانی ، «دوران غيبت امام دوازدهم (عج)» است؛ به ويژه سال های پيش از ظهور آن حضرت كه فتنه ها و مشكلات به اوج خود می‌رسد. [۳] در روايتی با صراحت، به اشاره شده است؛ «ای علی! عجيب‌ترين مردم در ايمان و بزرگترين آنان در يقين، گروهی در هستند؛ پيامبر را نديده اند، امام آنان نيز در غيبت است و آنان به نوشته‌ای ايمان می‌آورند. [۴] 🔹با توجه به اين روايات می‌توان گفت رواياتی هم كه نشانه های مختلفی برای بيان كرده است، به «دوران غيبت» و «ماقبل ظهور» اشاره دارد؛ مانند روايتی كه می‌فرمايد: «در آخرالزمان، مردم امر به معروف و نهی از منكر را ترك می‌كنند و اهل ريا می‌شوند و نماز و روزه شان ظاهری است». [۵] چون در روايات، «دوران غيبت امام زمان (عج)» «آخرالزمان» ناميده شده است، می‌توان گفت ما در آخرالزمان هستيم؛ اما اگر كسی منظور از آخرالزمان را فقط چند سال پيش از ظهور در نظر بگيرد، چون وقت ظهور مشخص نيست، نمی‌توان گفت در آخرالزمان هستيم يا نه. پی نوشت؛ [۱] كافی، ج۸، ص۱۳۸؛ بحارالانوار، ج۲۱، ص۳۱۷ و ج۱۲، ص۲۸۱ [۲] بحارالانوار، ج۳۶، ص۳۰۸ [۳] وسائل الشيعه، ج۱۶، ص۲۴۴؛ بحارالانوار، ج۳۶، ص۳۲۵ [۴] بحارالانوار، ج۷۴، ص۵۶ [۵] كافى، ج۵، باب لامر بالمعروف و النهی عن المنكر، ح۱، ص۵۵ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اصول و مبانی تربیت عاشورایی در نگاه امام سجاد (بخش سوم) 🔸بعد از بیان و ذکر پاره ای از مبانی تربیتی در فرهنگ عاشورایی به چند مورد از اصول و شاخص های اصلی تربیتی در اندیشه (ع) اشاره خواهیم داشت. به هر اندازه در تقویت این اصول موفق عمل نماید، در بحران های حساس و آزمون های بزرگ الهی موفق‌تر عمل خواهد نمود. 1⃣دوری از غفلت و فراموشی 🔹یکی از مهم‌ترین اصول در نظام تربیتی فرهنگ عاشورا، دوری‌ از و بی‌خبری است. غفلت به نوعی بیماری مرگباری است که خود دارای شعب و شاخه‌های متعددی است؛ شاخه هایی همچون غفلت از خدای متعال، غفلت از خود و جایگاه ارزشمند انسانی در عالم هستی، غفلت از نعمت های الهی، که در رأس آن امامت و نبوت قرار دارد، غفلت از آخرت، غفلت از وعیدهای الهی، غفلت از انجام وظایف و مسئولیت های تربیتی و اخلاقی در جامعه؛ هر یک از شعب مورد نظر در نیایش های ارزشمند صحیفه سجادیه مورد توجه قرار گرفته است و از آثار و تبعات شوم آن به خدای متعال پناه برده شده است. [۱] 🔹«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ جَنِّبْنَا وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِی تَوْحِیدِک،... وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِک، وَ الِانْخِدَاعَ لِعَدُوِّک الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ؛ [۲] خدایا، بر‌ محمد و‌ آل‌ او‌ درود فرست، و‌ ما‌ را‌ از‌ کجروى در‌ توحیدت،... و‌ نادیده گرفتن حرمتت، و‌ فریب خوردن از‌ دشمنت شیطان رانده شده، دور بدار». و یا اینکه در فراز نیایش ۳۴ نیز امام‌ سجاد (ع) این چنین برای در امان ماندن از غفلت باریتعالی دست به دعا برمی‌دارد: «وَ لَا تَسُمْنَا الْغَفْلَةَ عَنْکَ، إِنَّا إِلَیْکَ رَاغِبُونَ، وَ مِنَ الذُّنُوبِ تَائِبُونَ؛ و داغ از خود را به پیشانی ما نزن، که ما به سوی تو مشتاقیم و از گناهان تائبیم». 🔹به اذعان محققان و اساتید اخلاق و علوم اسلامی بیماری‌ ، موجب بسته شدن راه های معرفتی و شناختی شده، و مسیر صحیح دستیابی به حقیقت برای انسان بسته می‌شود‌. خدای متعال ابزار شناخت و معرفتی همچون چشم، گوش، قلب، عقل و انبیای الهی را در اختیار انسان قرار داده است، تا مسیر صحیح را به دست آورد، ولی شخص‌ به سبب مبتلا شدن به این بیماری مرگبار سرش را پایین انداخته و بی توجه به ابزارهای نجات و رستگاری، به مقتضای غریزه کور خود رفتار می‌نماید. [۳] ... پی‌نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک: بررسی نظام تربیتی در صحیفه سجادیه (علی‌ اصغر ابراهیمی‌فر) ص۵۸ [۲] نیایش ۴۴ صحیفه سجادیه [۳] ر.ک: اخلاق در قرآن (آیت الله مصباح یزدی) ج۲، ص۱۶۴ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:  🔸اِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبيّا اِلاّ بِصِدْقِ الْحَديثِ وَ اَداءِ الاَْمانَةِ اِلَی الْبَرِّ وَ الْفاجِرِ؛ 🔹خداوند عز و جلّ هيچ را نفرستاد، مگر به ، و به نيكوكار و بدكار. 📕كافى، ج ۱، ص ۱۰۴، ح ۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آثار صله رحم (بخش اول) 🔸 چه آثاری دارد؟ صله رحم آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به ، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». [۱] امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند». [۲] 💠از اين دو روايت چند خاصيت كه بر صله رحم مترتّب مى گردد قابل استفاده است: 1⃣رشد و نمو اعمال 🔹رسيدگى و نيكى به ، موجب تصفيه و پاكيزگى اعمال، و رشد كردار آدمى مى گردد؛ وقتى انسان به شاخ و برگ درخت زندگى خود، كه همان اقوام او باشند، رسيدگى كرد و از خشكيدن حتى برگى از برگ هاى اين درخت جلوگيرى نمود، احساس آرامش و صفاى باطنى خواهد كرد، كه خود عاملى براى تصفيه و رشد اعمال نيك است. وقتى چنين صفایى را حاكم بر نفس خود مشاهده كرد، به تدريج در صدد برمى‌آيد تا بوسيله نيكی هاى ديگر، بر اين صفا و روحانيّت دل بيفزايد، و بالطبع كردار او خالص تر و اعمال نيك او بيشتر مى گردد. 2⃣رشد و افزايش اموال 🔹 عاملى براى رشد و افزايش مال است؛ افزايش چه از نظر ارزيابى ذهنى و چه از نظر عينى و در خارج از ذهن. اگر روح انسانى به اينجا رسيد كه ايثار و گذشت را سرلوحه زندگى قرار داد، و در صدد رفع نياز دوستان و نزديكان خود برآمد، يك ريال زيادتر از مؤونه زندگى خود را هم زياد ارزيابى كرده، و افزون مى يابد، و در صدد است حتى اين مقدار كم را هم صرف غير كند، و اما از نظر عينى و محيط بيرون از محدوده ذهن هم، مال او فزونى مى يابد، كسى كه بدستور خداوند متعال عمل كرده و نيكى مى كند، خداوند راه هایى را براى توسعه اموال براى او مى گشايد، راه هایى كه قبل از اين نيكى، به روى او باز نبود، راه هایى كه اموال حلال از آن طريق به دست مى آيد و ديگر لازم نيست براى جمع مال، حتى به كارهاى حرام روى آورد، 🔹و علاوه بر اين طبعاً از نظر روانى وقتى اين آسودگى را احساس كرد كه شاخ و برگ خاندان و وابستگان او با طراوت و شادابى به زندگى ادامه مى دهند، خود نيز با فكر و انديشه اى باز در تمام امور و جهات و از جمله كسب مال تلاش مى كند، و با روشنایى تفكر آزاد، روزهایى را مى يابد كه قبل از اين اعمال نيك نمى يافت؛ زيرا تاكنون تاريكى خودپسندى و حبس مال اجازه روشنایى و يافتن آن روزنه را نمى داد. ... پی نوشت‌ها؛ [۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ‏۲، ص ۱۵۰ [۲] الكافی، همان، ص ۱۵۲ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، قم‏، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️غلبه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت 🔹قیام برای که - صلی الله علیه و آله - را یک تنه بر تمام عادات و غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن و را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام «قابَ قوسیْن او ادنی» رساند. بیانات‌ حضرت‌ امام در پیام به ملت ایران منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️وظیفه ما در برابر شبهات چیست؟ 🔹برخى معتقدند انسان در هر سن و معلوماتى كه باشد بى هيچ قيد و شرطى مى تواند به هر سخنى گوش فرا دهد. اينان به آيات شريفه  «فَبَشِّرْ عِبَادِ - الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ اَحْسَنَهُ» [زمر، ۱۷و۱۸] تمسك می‌كنند؛ در صورتى كه آيه شريفه در مورد انديشمندان و صاحبنظرانى است كه قدرت و توان تشخيص ‍ را دارند، نه اینکه هر كسى در هر سن و سال و سطحى از معلومات می تواند اين چنين باشد. 🔹چنان كه در ادامه آيه شريفه مفرمايد: «اُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللهُ وَ اُولئِكَ هُمْ اُولُوا الْاَلْبَابِ؛ [زمر، ۱۸] آنان كسانى اند كه خدا هدايتشان كرده و آنان و صاحبان مغز و عقل اند». بنابراين تا وقتى كه انسان اعتقادهايش را از منابع موثق و معتبر محكم نكرده و قدرت پاسخگويى به شبهات را ندارد، نبايد در اين وادى قدم بگذارد. 🔹انسان بايد باشد، براى حال و آينده اش برنامه ريزى كند؛ نه اينكه بنشيند و هنگامى كه با بنيان كَن و تبليغات مسموم رو به رو شد به فكر چاره بيفتد، بلكه مانند واكسنى كه براى پيشگيرى امراض به كودكان تزريق مى كنند، ما نيز برای مقابله با شبهات و پاسخ به آنها به طور فشرده آگاهی لازم را داشته باشيم، تا هنگام مواجه با مخالفان، خود را نباخته و ناتوان از پاسخگویى نباشيم. 🔹امام صادق (ع) می‌فرماید: «اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ كسى كه زمان شناس است شبهات بر او هجوم نخواهد آورد». [۱] آری امام على (ع) کاملاً صحيح فرمود که: «مَنْ عَرَفَ الْاَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الْاِسْتِعْدَادِ؛ هر كسى كه روزگار خود را شناخته و زمان شناس باشد از آمادگى غافل نخواهد شد». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص۲۷ [۲] الكافی، همان، ج ۸، ص ۲۳، ح ۴ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰، ص ۱۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️عصمت در غیر انبیا و اوصیا هم واقع می‌شود 🔹 در و شرط است؛ اما اینکه اصلاً منحصر است به نبی و وصی، دلیلی نداریم. ما در زید بن‌ علی‌ بن‌ الحسین علیه‌السلام احتمال عصمت می‌دهیم. همچنین، دربارۀ (علیه السلام)، علی‌ بن‌ الحسینِ شهید (علیه السلام) و اصحاب سیدالشهدا علیهم السلام می‌دهیم، بلکه بالاتر از احتمال. صحبت احتمال عصمت نیست، در این‌ها محرز [و مسلّم] است. همچنین ، و این بزرگوارها که کوه تقوا بودند، آیا می‌شود بگوییم عصمت ندارند؟! بلکه در همین عصرهای نزدیک ما دیده شده کسانی که مدعی بودند: عالماً و عامداً به‌ جا نیاورده‌ایم. 📕رحمت واسعه، ص۶۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف اساسی ازدواج از ديدگاه اسلام چيست؟ 🔸از نظر اسلام اهداف اساسی ازدواج عبارتند از: رسيدن به آرامش، بقای نسل، پاسخ به ندای فطرت و حفظ عفت. 💠رسيدن به آرامش 🔹در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج، رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، دستيابی به كمال انسانی و نزديكی به ذات حق است. ترديدی نيست كه از تنهايى به درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشكيل دادن، ارضای كشش‌ های نفسانی و غرايز طبيعی و فرزند آوری از نتايج قهری ازدواج است و نيز از مهم‌ترين عوامل مؤثر در آرامش روان، آسايش فكر و جان و احساس رضامندی درونی است. [۱] 🔹 در معرفی ميفرمايد: «وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این [کار شگفت انگیز] نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند». [روم، ۲۱] خداوند در اين آيه و آيه ۱۸۹ سوره اعراف، ضمن آنكه حقيقت زن و مرد را يك گوهر دانسته و هيچ امتيازی از لحاظ مبدأ آفرينش بين آن‌ها قايل نشده، و روان را هدف ازدواج و را محور آرامش معرفی كرده است. 💠بقای نسل 🔹يكی از اهداف جانبی ازدواج، و بقای نسل است.  امام سجاد (ع) وجود فرزند را از سعادت های انسان ميداند. [۲] امام صادق (ع) يكی از معيارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاييدن فرزند بسيار معرفی ميکند. [۳] 💠پاسخ به ندای فطرت 🔹ازدواج پاسخی است خداپسندانه به ندای فطرت؛ زيرا خداوند در وجود انسان غريزه جنسی را قرار داده است. 💠حفظ عفت 🔹از اهداف مهم ازدواج، زنان و مردان و جلوگيری از لغزش‌های گوناگون است، زيرا ازدواج تنها راه ارضای طبيعی تمايل جنسی است، از اين رو پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كس ازدواج كند، نيمی از دينش را حفظ كرده، پس بايد در نيم ديگر از خدا بترسد». [۴] پی نوشت‌ها؛ [۱] همسران برتر (غلامعلی افروز) ص ۲۴ [۲] وسائل الشيعه، ج ۱۵، ص ۹۶ [۳] همان، ج ۱۴، ص ۳۳ [۴] سفينه البحار، ج ۱، ص ۵۶۱ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⭕️اقتدار ملی و اقتدار نظام 🔹منشأ قدرت عبارت است از ، ، ، راه خدا را مصرّانه و و بی‌قید و شرط طی کردن. بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۶/۲۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امتیازات برهان نظم بر سایر براهین خداشناسی 🔸اين برهان ويژگى‌ هايى دارد كه به خاطر آنها تا اين حد در بر آن تأكيد و تكيه شده است. برخی از این ویژگی ها عبارتند از: 1⃣ هم دانشمندان را قانع مى‌ كند، و هم توده مردم را؛ يعنى هر گروهى به فراخور حال خويش مى‌ توانند از آن بهره گيرند؛ چرا كه مردم در درك اسرار آفرينش متفاوتند. 2⃣ ، خشكى استدلالات فلسفى را ندارد؛ بلكه به عكس داراى لطافت خاصّى است كه به موازات آگاهى از آن مبدأ بزرگ، عشق و شور و نشاط به انسان مى‌ دهد، و حالت جذبه و شوق نسبت به آن مبدأ بزرگ در او ايجاد مى‌ كند، و او را به خضوع آميخته با عشق وا مى‌ دارد. يا به تعبير ديگر هم عقل انسان را سيراب مى‌ كند، و هم عواطف و اخلاق او را. بالاخره به خاطر بررسى انواع نعمت‌ هاى الهى، ضمن بررسى نظامات اين جهان، سر از شكر «منعم» در مى‌ آورد كه آن خود نيز انگيزه ديگرى از انگيزه‌ هاى خداشناسى است. 3⃣ يك برهان در حال رشد است؛ و يا به تعبير ديگر پايان نايافتنى است؛ چرا كه كبراى آن هر چند در جاى خود ثابت است، ولى صغراى آن دائما جوانه مى‌ زند و شاخ و برگ تازه مى‌ آورد؛ زيرا هريك از اكتشافات علمى درباره اسرار آفرينش، مصداق و صغراى تازه‌ اى براى آن درست مى‌ كند و به اين ترتيب هميشه تازه است و هر روز شكل جديدى به خود مى‌ گيرد، و هم‌دوش با پيشرفت علوم و دانش‌ هاى بشرى حرکت مى‌ كند. 4⃣ انسان را به سير انفسى و آفاقى دعوت مى‌ كند، و اين سير پربركت هر روز سطح معرفت انسان را بالا مى‌ برد و به انديشه او شكوفایی مى‌ بخشد؛ به خصوص اينكه پايه‌ هاى برهان‌ نظم، با زندگى انسان آميخته است و در هر گام با آن روبرو است؛ و مانند بعضى ديگر از استدلالات توحيدى نيست كه در كنار مسائل زندگى و بيرون آن قرار دارد. 5⃣ تنها برهانى است كه فلاسفه تجربى را كه منكر استدلالات خالص عقلى هستند مى‌ تواند به خضوع وادارد؛ و حربه علم را كه در توجيه مادیگرى به آن متوسّل مى‌ شوند، بر ضد خود آنها به كار مى‌ گيرد، و از اين نظر بسيار كارساز است. بنابراين جاى تعجب نيست اگر اكثريت قريب به اتفاق مباحث توحيدى خود را بر پايه آن قرار داده؛ ولى جاى تعجب است كه بعضى از پژوهندگان كه سخت تحت تأثير براهين ديگر (براهين خالص فلسفى) قرار دارند اهمّيّت فوق‌ العاده اين برهان را ناديده گرفته‌ اند؛ گویى از امتيازات و اثرات عميق‌اش آگاهى كافى ندارند. 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ج ۲، ص ۵۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel